Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 4 و 35 دقیقه

جراحی سرطان سینه

موارد مؤثر در جراحی سرطان سینه

هدف از جراحی سرطان سینه، برداشتن تومور و بخشی از بافت اطراف آن و در عین حال حفظ بیشتر پستان است.

سه شنبه 29 تیر 1400 ساعت 23:45

متاسفانه سرطان پستان شایع ترین علت مرگ و میر نزد زنان محسوب می شود وبه طور معمول  یک زن از هر هشت زن دچار سرطان پستان می شود. در واقع می توان گفت در ایران سن ابتلا سرطان پستان ده سال کمتر از جوامع غربی است. ما هر ماه شاهد ابتلا دختران جوان هستیم که متاسفانه بدلیل سن کمشان و خوش بینی پزشکان در مراحل پیشرفته مراجعه می نمایند. از سوی دیگر چه بسیار توده های خوش خیمی که به غلط مورد جراحی قرار می گیرند.

روش های جراحی سرطان پستان در میزان بافت پستانی که با تومور خارج می شود متفاوت است. این به محل تومور و میزان گسترش آن بستگی دارد. همچنین جراح برخی از غدد لنفاوی زیر بازو را برمی دارد تا بتواند آنها را از نظر سلول های سرطانی آزمایش کند. این به پزشک شما کمک می کند تا پس از جراحی، درمان شما را برنامه ریزی کند.

 

موارد مؤثر در جراحی سرطان سینه

 

  • ماستکتومی ساده یا کامل

در این روش پزشک کل پستان شما، از جمله پستانک را برمی دارد. آنها غدد لنفاوی، غدد کوچک که بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند را از بین نمی برند . به احتمال زیاد شما این روش را هنگامی انجام می دهید که سرطان در غدد لنفاوی شما نباشد، یا در صورتی این کار را انجام می دهید که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان تحت جراحی ماستکتومی قرار گرفته اید .

  • ماستکتومی اصلاح شده

جراح تمام بافت پستان شما، از جمله نوک پستان و غدد لنفاوی زیر بغل را طی جراحی برمی دارد. آنها عضلات سینه را دست نخورده رها می کنند. در صورت ابتلا به سرطان پستان، این ممکن است گزینه خوبی باشد .

  • ماستکتومی رادیکال

جراح شما تمام بافت پستان شما را به همراه نوک پستان، غدد لنفاوی زیر بغل و عضلات دیواره قفسه سینه زیر پستان را از بین می برد. این روش امروزه به ندرت انجام می شود. ماستکتومی رادیکال اصلاح شده در اکثر موارد در جراحی سرطان سینه به همان اندازه مؤثر است و کمتر تغییر شکل می دهد. ماستکتومی رادیکال معمولاً فقط در صورت سرطان عضلات قفسه سینه شما توصیه می شود.

  • ماستکتومی پوست

جراح شما پوست نوک پستان و آرئول و ناحیه خارج شده از تومور را از بین می برد، اما بقیه قسمت های پوست را دست نخورده باقی می گذارد؛ بنابراین می توان از آن برای بازسازی پستان استفاده کرد.

  • لومپکتومی (ماستکتومی جزئی)

جراح شما تومور را به همراه برخی از بافت های پستانی که آن را احاطه کرده است، از بین می برد. پس از آن به احتمال زیاد به درمان های پرتویی نیاز خواهید داشت . اگر قادر به تابش نیستید یا نمی توانید، این گزینه خوبی برای شما نیست. همچنین، در صورت بارداری، داشتن تومور بزرگ یا رشد سرطان در خارج از بافت پستان، معمولاً جراحی لامپکتومی توصیه نمی شود.

  • جراحی غدد لنفاوی

بخش مهمی از جراحی سرطان سینه شامل بررسی غدد لنفاوی است تا ببینید آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر. پزشک معمولاً این کار را در زمان جراحی اولیه انجام می دهد، اما بعداً می توانند این کار را انجام دهند.

برای سرطان پستان دو نوع عمل جراحی غدد لنفاوی وجود دارد:

 

  1. تشریح غدد لنفاوی زیر بغل: (ALND) که جراح حدود 10 تا 20 غدد لنفاوی را از زیر بازو خارج می کند.
  2. نمونه برداری از غدد لنفاوی سنتینل: جراح غده لنفاوی را پیدا می کند و در آنجا سرطان پستان در ابتدا گسترش می یابد. این جراحی نسبت به ALND کمتر باعث ایجاد لنف ادم یا تورم در بازو می شود.
  • بازسازی پستان

بسیاری از زنانی که تحت عمل جراحی ماستکتومی قرار می گیرند، بلافاصله بعداً ترمیم پستان را انجام می دهند. شما می توانید از کاشت پستان یا از بافت پایین شکم خود استفاده کنید .

 

موارد مؤثر در جراحی سرطان سینه

 

آماده شدن برای جراحی سرطان پستان

 

مهم نیست که چه نوع عمل جراحی سرطان پستان را انجام داده اید، باید اقدامات لازم را برای آماده شدن انجام دهید. یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید ارائه تاریخچه پزشکی است. پزشک در مورد هر دارویی از جمله ویتامین ها و مکمل هایی که استفاده می کنید از شما سؤال می کند. آنها همچنین می خواهند بدانند که آیا در گذشته به داروها یا روش های جراحی واکنش نشان داده اید یا خیر.

اگر شرایطی دارید که می تواند بر نحوه پاسخ بدن شما به جراحی مانند بیماری های قلبی، دیابت یا فشار خون بالا تأثیر بگذارد، باید در این زمان به پزشک اطلاع دهید. پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که در صورت نیاز به جراحی، مقداری خون اهدا کنید. اگر این کار را انجام دهید، باید در برنامه پیش از عمل، وقت اضافی برای اهدا و بازیابی بگذارید.

 

روش انتخابی برای جراحی سرطان پستان به عوامل زیر بستگی دارد:

 

اندازه توده

محل اسقرار توده در آن 

اندازه آن

میل و احساس شخصی

 

  •  جراحی برای درمان سرطان پستان

جراحی اولین روش درمانی برای بیشتر افراد مبتلا به سرطان پستان است. دو نوع اصلی جراحی سرطان سینه وجود دارد:

جراحی برای حفظ پستان: بافت طبیعی پستان برداشته می شود.

ماستکتومی: برداشتن کلیه بافت پستان از جمله ناحیه پستانک.

گاهی شیمی درمانی، هورمون درمانی یا درمان هدفمند قبل از جراحی ارائه می شود. نوع جراحی که برای شما توصیه می شود به نوع و اندازه سرطان بستگی دارد. تیم متخصص به شما توضیح می دهد که چرا آنها فکر می کنند این عمل برای شما بهترین است. همچنین ممکن است در مواردی غدد لنفاوی با بافت پستان برداشته شوند. اگر تحت عمل جراحی محافظت از پستان هستید، معمولاً رادیوتراپی بر روی بافت پستان انجام می دهید. یک عمل بسیار شایع تر، کوادرانکتومی است که در آن حدود یک چهارم پستان برداشته می شود.

گاهی اوقات این عمل را برش بخشی می نامند. بعد از کوادرانکتومی، پستان تحت درمان، معمولاً به دلیل مقدار بافت خارج شده، کوچکتر خواهد شد. جراحی انکوپلاستیک در افراد بیشتر مشاهده می شود. این روش ترکیبی از جراحی سرطان پستان و تکنیک های جراحی پلاستیک است و به این معنی است که احتمال کمتری وجود دارد که متوجه فرورفتگی یا تفاوت زیاد پستان ها شوید.

  •  ماستکتومی

ماستکتومی ساده، حذف هرچه بیشتر بافت پستان از جمله پوست و نوک سینه است. نمونه هایی از زمان انجام جراحی سرطان سینه به صورت ماستکتومی عبارتند از:

  • هنگامی که سرطان ناحیه زیادی از پستان را اشغال می کند
  • هنگامی که بیش از یک منطقه سرطان در پستان وجود دارد

اگر جراح شما ماستکتومی را توصیه می کند، آنها باید دلیل آن را توضیح دهند. همچنین ممکن است تصمیم بگیرید که ترجیح دهید جراحی ماستکتومی انجام دهید، حتی اگر جراحی محافظت از پستان یک گزینه باشد.

بیمارانی که پس از جراحی ماستکتومی پوست پستان آنها باقی مانده است، ممکن است جهت بازسازی از پروتز سینه استفاده گردد. برای بیمارانی که کاندیداهای خوبی برای انجام این روش هستند، بازسازی پستان بعد از ماستکتومی با پروتز سینه به جراح سینه این اجازه را می دهد تا بلافاصله پس از عمل فرآیند کاشت پروتز سینه را انجام دهند.

 

نکات مؤثر در سایر جراحی های سرطان سینه

 

  •  بازسازی پستان

اگر قصد انجام جراحی ماستکتومی را دارید، معمولاً امکان بازسازی پستان به شما داده می شود . اگر ترمیم را برای پستان انتخاب کنید، ممکن است همزمان با جراحی ماستکتومی آن را انجام دهید. در این صورت ممکن است جراح پستان شما در مورد انواع دیگر ماستکتومی بحث کند. ماستکتومی پوست، برداشتن ناحیه پستان و پستانک بدون برداشتن قسمت زیادی از پوست پستان است. ماستکتومی بدون پستانک برداشتن کلیه بافت پستان، بدون برداشتن قسمت زیادی از پوست پوشاننده و نوک سینه است.

  • جراحی در غدد لنفاوی

سلول های سرطانی پستان گاهی اوقات به غدد لنفاوی زیر بازو گسترش می یابند. هر کسی که سرطان پستان تهاجمی داشته باشد، غدد لنفاوی زیر بازو را ارزیابی می کند. نتیجه این امر به تیم درمانی کمک خواهد کرد که کدام روش های درمانی برای جراحی سرطان سینه شما بهتر است.

  • گره های لنفاوی

سینه ها حاوی شبکه ای از لوله های ریز به نام عروق لنفاوی هستند. اینها به غدد لنفاوی (غدد) زیر بازو (زیر بغل) تخلیه می شوند. تعداد دقیق گره ها در هر سطح از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

  • بررسی گره های لنفاوی قبل از جراحی

اگر سرطان پستان تهاجمی دارید، تیم درمانی شما می خواهد بررسی کند که آیا هر یک از غدد لنفاوی زیر بازو دارای سلول های سرطانی هستند یا خیر. این به آنها کمک می کند تا تصمیم بگیرند که آیا از درمان اضافی بعد از جراحی بهره مند می شوید یا خیر. معمولاً قبل از جراحی سرطان سینه، اسکن سونوگرافی از زیر بغل برای ارزیابی غدد لنفاوی انجام می شود. 

اگر این حالت غیرطبیعی به نظر برسد، یک آسپیراسیون خوب با سوزن (FNA) یا یک بیوپسی هسته خواهید داشت تا ببینید آیا سرطان به غدد لنفاوی گسترش یافته است یا خیر. یک FNA  با استفاده از یک سوزن و سرنگ ظریف، نمونه ای از سلول ها را برای بررسی در زیر میکروسکوپ قرار می دهد. در نمونه برداری هسته ای از یک سوزن توخالی برای گرفتن نمونه ای از بافت برای تجزیه و تحلیل در زیر میکروسکوپ استفاده می شود.

  • برداشتن گره لنفاوی

اگر FNA یا بیوپسی هسته نشان دهد سرطان به غدد لنفاوی گسترش یافته است، معمولاً برداشتن تمام یا بیشتر غدد لنفاوی به شما توصیه می شود. این کار همزمان با جراحی سرطان سینه شما انجام می شود و به عنوان ترمیم زیر بغل شناخته می شود.

  • نمونه برداری از غدد لنفاوی سنتینل

حتی اگر آزمایشات قبل از جراحی هیچ دلیلی در مورد غدد لنفاوی حاوی سلول های سرطانی نشان ندهد، معمولاً برای تأیید این موضوع باید نمونه ای از غدد لنفاوی را بردارید. این به عنوان نمونه برداری زیر بغل شناخته می شود. نمونه برداری از غدد لنفاوی سنتینل به طور گسترده ای برای نمونه برداری از زیر بغل استفاده می شود. این مشخص می کند که آیا غدد لنفاوی نگهبان (اولین گره لنفاوی که سلول های سرطانی به احتمال زیاد در آن جا گسترش می یابند) از سلول های سرطانی پاکسازی شده اند یا خیر. ممکن است بیش از یک گره لنفاوی نگهبان وجود داشته باشد. خیریه ها به کمک بیماران می آیند.

 

 درمان سرطان پستان

 

جراحی سرطان سینه ممکن است با چه خطراتی همراه باشد؟

 

با وجود اینکه عمل جراحی سرطان سینه فرایندی بسیار بی خطر می باشد، اما گاهی ممکن است با ریسک کمی همراه باشد که عبارتند از :

 

  • خونریزی
  • عفونت
  • تجمع مایع در سمتی که عمل جراحی در آن صورتی گرفته است (سرم)
  • درد
  • زخم های دائمی
  • از دست دادن یا تغییر در احساس فرد در بخش عمل شده
  • مشکلات مربوط به بهبود یابی زخم
  • تورم بازو
  • خطرات مربوط به اثرات داروی بیهوشی که باعث می شود احساس خواب آلودگی، سرگیج یا درد ماهیچه داشته باشید و یا اینکه فرد حالت تهوع داشته باشد.

 

مراقبت های بعد از جراحی سرطان و اتمام دوره درمان های تکمیلی

 

جراح معالج مستمر جویای حال بیمار خود می باشد  و آن ها را در فواصل مشخص جهت چک آپ دوره ای ویزیت می نماید . برای بهبود حرکات شانه و جلوگیری از بوجود آمدن تورم  دست و شانه بی حرکت ، بیمارانمان را به مرکز فیزیوتراپی مخصوص فرستاده و آنها را به شرکت در دوره های آموزشی دعوت می کند.

 

تعداد بازدید : 1058

ثبت نظر

ارسال