Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 11 و 13 دقیقه

ترک سیگار عامل موثر در کاهش سرطان سینه در زنان

سرطان سینه چه نشانه ها و علائمی دارد|سرطان سینه|سن سرطان سینه زنان|

یکی از موثرترین راههای پیشگیری و مبارزه با سرطان پستان ، ترک سیگار است. پزشکان به زنان هشدار داده اند که مصرف زیاد سیگار ممکن است باعث عود مجدد این سرطان خطرناک در بدن آنها شود. محققان دانشگاه لوند در یک مطالعه اخیر نتیجه گرفتند که درمان های معمول سرطان پستان در زنانی که سیگار می کشند با عملکرد ضعیف تری نسبت به سایر افراد همراه است.

سه شنبه 25 خرداد 1400 ساعت 8:43

سرطان سینه نوعی سرطان است که از پستان شروع می شود. سرطان زمانی شروع می شود که رشد سلول از کنترل خارج شود. سلول های سرطانی پستان معمولاً توموری را تشکیل می دهند که معمولاً توسط اشعه X به صورت توده دیده یا احساس می شود. مهم است که درک کنیم بیشتر توده های پستان خوش خیم هستند و سرطانی یا بدخیم نیستند.

تومورهای غیر سرطانی پستان به طور غیر طبیعی رشد می کنند ، اما به خارج از پستان گسترش نمی یابند. آنها تهدید کننده زندگی نیستند ، اما برخی از توده های خوش خیم پستان خطر سرطان پستان را در زنان افزایش می دهند.برای تعیین خوش خیم بودن یا بدخیمی بودن سرطان و تأثیر آن بر خطر ابتلا به سرطان در آینده ، هرگونه توده سرطانی یا تغییر در شکل ظاهری پستان باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

 

سرطان سینه چگونه شروع می شود؟


تغییر یا جهش در DNA می تواند سلول های طبیعی پستان را به سلول های سرطانی تبدیل کند. برخی از تغییرات DNA از طریق والدین منتقل می شود (ارثی) و می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. سایر عوامل سبک زندگی ، مانند آنچه می خورید ، میزان ورزش و ... می تواند خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهد.

اما هنوز دقیقاً مشخص نیست که برخی عوامل خطر چگونه سلولهای طبیعی را به سرطان تبدیل می کنند. به نظر می رسد هورمون ها در بسیاری از موارد سرطان پستان نقش دارند ، اما چگونگی این اتفاق هنوز کاملاً مشخص نیست. به طور کلی می توان علت شروع سرطان را موارد زیر برشمرد:
تغییرات یا جهش ژنتیکی: برخی جهش های DNA از طریق والدین به ارث رسیده یا به شما منتقل می شوند. این بدان معنی است که هنگام تولد، جهش ها در تمام سلول های شما وجود دارد. برخی جهش ها می توانند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را به شدت افزایش دهند.


پروتوآنکوژن ها Proto-oncogenes:

 

پروتوآنکوژن ها ژن هایی هستند که به رشد طبیعی سلول ها کمک می کنند. پروتوآنکوژن ها در صورت تغییر یا تکثیر به یک ژن بد تبدیل می شوند که در صورت خارج شدن از کنترل، می توانند منجر به سرطان شوند. این ژن بد، آنکوژن نامیده می شود.

 

ژن های سرکوب کننده تومور:

 

ژن هایی هستند که تقسیم سلولی را کند می کنند. در صورتی که این ژن ها درست کار نکنند می توانند منجر به سرطان شوند.

 

تغییر ژن های وراثتی:

 

برخی از جهش های ارثی DNA به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند و منجر به سرطان هایی می شوند که در برخی خانواده ها در جریان هستند.

 

تغییر ژن های اکتسابی:

 

اغلب جهش های DNA در کانسر پستان، در طول زندگی زنان اتفاق می افتد تا اینکه به آنها به ارث رسیده باشد که ممکن است علت آن تشعشعات یا مواد شیمیایی باشد.

 

سرطان سینه از کدام قسمت بدن آغاز می شود؟


این سرطان می تواند از بخش های مختلف سینه آغاز شود.
•    اغلب سرطان های پستان از مجاری حمل شیر به نوک پستان شروع می شوند که به آنها سرطان مجرایی یا داکتال گفته می شود.
•    برخی از آنها از غدد تولید کننده شیر آغاز می شوند که سرطان لوبلار یا تهاجمی نامیده می شود.
•    انواع دیگری از سرطان پستان نیز همانند تومورهای فیلودس یا آنژیوسارکوم، زیاد رایج نیستند.
•    تعداد محدودی از سرطان ها در بافت های دیگر پستان آغاز می شوند. این سرطان ها سارکوم یا لنفوم نامیده می شوند و در واقع به عنوان سرطان پستان تصور نمی شوند.


برخی از انواع سرطان پستان می توانند باعث ایجاد توده در پستان شوند. با مطالعه علائم و نشانه های سرطان می توانید وضعیت خود را در مورد این بیماری بهتر مطالعه کنید. بیشتر سرطان های پستان در اوایل غربالگری ماموگرافی قبل از احساس و قبل از بروز علائم تشخیص داده می شوند.

 

انواع مختلفی از سرطان پستان وجود دارد که در این موارد ،مانند کارسینوم مجاری غیرتهاجمی (DCIS) و کارسینوم مهاجم بیشتر مشاهده می شود و موارد دیگر مانند تومورهای فیلود و آنژیوسارکوم در بیماران کمتر مشاهده می شود. پس از نمونه گیری ، سلول های سرطانی پستان برای پروتئین هایی به نام گیرنده های استروژن ، گیرنده های پروژسترون و HER2 آزمایش می شوند. سلول های توموری همچنین در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرند تا مشخص شود که سرطان در چه مرحله ای قرار دارد. پروتئین های خاص موجود و درجه تومور به تصمیم گیری در مورد گزینه های درمان کمک می کند.

 

سرطان سینه چگونه شروع می شود؟


سرطان سینه چه نشانه ها و علائمی دارد؟


دانستن اینکه سینه ها به طور معمول چگونه باید باشند ، بخش مهمی از سلامت پستان است. اگرچه آزمایش های غربالگری منظم برای تشخیص این سرطان مهم است ، اما با انجام ماموگرافی هیچ نوع سرطان پستان تشخیص داده نمی شود. بنابراین ، بسیار مهم است که از تغییرات پستان خود آگاه باشید و علائم و نشانه های سرطان پستان را بدانید.

 

شایع ترین نشانه سرطان پستان ، وجود توده جدید است. یک توده سخت بدون درد با لبه های نامنظم به احتمال زیاد سرطانی است ، اما توده های سرطانی پستان نیز می توانند نرم یا گرد باشند. حتی می توانند دردناک باشند. بسیار مهم است که هر گونه توده یا تغییر در پستان توسط متخصص بررسی شود.


سایر نشانه های احتمالی سرطان سینه:


•    تورم تمام یا قسمتی از پستان (حتی اگر توده ای حس نشود)
•    حفره حفره شدن پوست (گاهی اوقات شبیه به پوست پرتقال به نظر می رسد.)
•    درد پستان یا نوک پستان
•    تو رفتگی نوک پستان
•    قرمز شدن، پوسته پوسته شدن یا ضخیم شدن نوک پستان یا پوست سینه
•    ترشح نوک پستان
•    گره های لنفاوی متورم (گاهی اوقات کانسر پستان می تواند به غدد لنفاوی زیر بازو و یا اطراف استخوان ترقوه گسترش یابد و باعث ایجاد توده یا تورم شود، حتی قبل از اینکه تومور اصلی در پستان به اندازه کافی بزرگ شود تا حس شود.)


اگرچه هر یک از این علائم می تواند به دلیل موارد دیگری غیر از کانسر پستان ایجاد شود، در صورت وجود آنها بایستی به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا علت آن را پیدا کنید. توجه داشته باشید که آزمایش های غربالگری و ماموگرافی کمک می کنند تا قبل از بروز هر گونه علائم، سرطان پستان را هر چه سریع تر کشف کنید و شانس بیشتری برای درمان داشته باشید.


سیگار کشیدن و ارتباط آن با سرطان سینه


متأسفانه امروزه سیگار کشیدن بسیار زیاد شده است و جوانان نیز حتی به کشیدن سیگار یا قلیان مشغول هستند. این واقعیت که افراد در سنین پایین سیگار کشیدن را شروع می کنند به این دلیل است که هیچ آموزش مناسبی در این مورد وجود ندارد و به آنها یادآوری نمی شود که استعمال دخانیات منجر به انواع سرطان ها می شود که می تواند بسیار مضر و تهدید کننده زندگی باشد. مردم را به خطر بیندازید. همانطور که گفته شد ، استعمال دخانیات و سرطان ارتباط دارند و مواد شیمیایی موجود در سیگار می توانند باعث سرطان شوند.


عدم استعمال دخانیات بزرگترین عامل جلوگیری از سرطانهای مختلف است. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار وارد جریان خون می شود و سپس می تواند کل بدن را تحت تأثیر قرار دهد ، به همین دلیل است که سیگار باعث ایجاد انواع مختلفی از سرطان ها می شود.سرطان های ناشی از سیگار کشیدن می توانند بسیار خطرناک و برگشت ناپذیر باشند و حتی می توانند زندگی اطرافیان را به خطر بیندازند. بنابراین لازم است بگوییم که اگر شما از آن دسته افرادی هستید که سیگار یا قلیان می کشید ، همین حالا سعی کنید آن را ترک کنید.


ترک کامل سیگار بهترین کاری است که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید. همچنین روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. بدن انسان برای مقاومت در برابر صدمه کمی طراحی شده است اما غالباً نمی تواند با مقادیر زیادی مواد شیمیایی مضر در دود تنباکو مقابله کند.


دود تنباکو چه مواد شیمیایی مضری را شامل می شود؟


 
دود سیگار حاوی مواد شیمیایی مضر است که هم برای افراد سیگاری و هم برای افراد غیر سیگاری مضر است. تنفس حتی مقدار کمی از دود تنباکو می تواند بسیار خطرناک باشد. در دود تنباکو بیش از 7000 ماده شیمیایی وجود دارد که حداقل 250 ماده مضر آن است  که از جمله ی آنها می توان به موارد زیر اشاره داشت :
•    هیدروژن سیانید
•    مونوکسید کربن
•    آمونیاک
 


از دیگر مواد موجود در دود سیگار که ارتباط بین سیگار کشیدن و سرطان را نشان می دهد ، موارد زیر هستند:
•    استالدهید
•    آمین های معطر
•    آرسنیک
•    بنزن
•    بریلیم (فلز سمی)
•    1،3- بوتادین (یک گاز خطرناک)
•    کادمیوم (فلز سمی)
•    Chromium یک عنصر فلزی
•    کامین
•    اکسید اتیلن
•    فرمالدئید
•    نیکل (یک عنصر فلزی)
•    ) Polonium-210 یک عنصر شیمیایی رادیواکتیو)
•    هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای
•    نیتروسامین های مخصوص توتون و تنباکو
•    وینیل کلرید

 

ترک سیگار عامل مؤثر در کاهش سرطان سینه در زنان

 

ترک سیگار عامل مؤثر در کاهش سرطان سینه در زنان


سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان در سراسر جهان و مهمترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است. به دلیل اهمیت سرطان پستان به عنوان مهمترین سرطان در زنان ، شناخت و جستجوی عوامل خطر سالها مورد توجه محققان بوده و اثبات شده است ، اما تا همین اواخر ، استعمال دخانیات به عنوان علت سرطان پستان مورد توجه قرار نگرفته است . سیگار یکی از ده فاکتور مهم خطر ابتلا است. انتظار می رود تا سال 2020 سهم بیماری های مرتبط با دخانیات بیش از هر عارضه یا بیماری افزایش یابد.

 

افزایش سرطان پستان به موازات سرطان ریه در زنان در دهه های اخیر ، محققان بر افزایش نسبت زنان سیگاری متمرکز شده اند و به دنبال یافتن دلیل مشابهی برای این روند هستند. محققان تقریباً دو دهه در حال مطالعه ارتباط بین سرطان پستان و استعمال دخانیات بوده اند و حداقل 22 مقاله فقط در اواخر دهه 1980 منتشر شده است.یکی از مؤثرترین راههای پیشگیری و مبارزه با سرطان پستان ، ترک سیگار است. پزشکان به زنان هشدار داده اند که مصرف زیاد سیگار ممکن است باعث عود مجدد این سرطان خطرناک در بدن آنها شود.


محققان دانشگاه لوند در یک مطالعه اخیر نتیجه گرفتند که درمان های معمول سرطان پستان در زنانی که سیگار می کشند با عملکرد ضعیف تری نسبت به سایر افراد همراه است. هلنا ارنستروم رهبر این تحقیق گفت: "زنان سیگاری که تحت درمان با مهارکننده های آروماتاز قرار دارند سه برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری دچار سرطان پستان می شوند." "این مطالعه نشان داد که زنان سیگاری مبتلا به سرطان پستان در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان پستان یا سایر بیماری ها هستند."


بر اساس مطالعه گسترده ای که با شرکت بیش از 116 هزار زن داوطلب در آمریکا انجام شد، کشیدن سیگار برای زنان یک خطر جدی محسوب می شود. این مطالعه، که به در خواست وزارت بهداشت آمریکا توسط مقامات بهداشتی کالیفرنیا انجام گرفته و مورد انتقاد برخی کارشناسان بوده، در نشریه مؤسسه ملی سرطان آمریکا چاپ شده است.در جریان چهار سالی که این مطالعه به طول انجامید، 2005 نفر از داوطلبان به سرطان سینه مبتلا شدند. شیوع این سرطان در میان زنانی که سیگار می کشیدند تقریباً 30 درصد بیش از کسانی بود که هرگز سیگار نکشیده بودند.


نتایج همچنین نشان داد زنانی که قبل از سن 20 سالگی و یا حداقل پنج سال قبل از اولین بارداری سیگار کشیدن را آغاز کرده بودند، بیش از سایر افراد در معرض خطر قرار دارند. همچنین زیاده روی در مصرف سیگار یا مصرف آن برای دوره های طولانی نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.
محققان می گویند برای درک بهتر دلیل سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان سینه  مطالعات دقیق تری لازم است. این احتمال وجود دارد که سموم تولید شده توسط دود تنباکو در نهایت در بافت چربی سینه  ذخیره شوند. مطالعات علمی بارها نشان داده است که استعمال دخانیات باعث انواع دیگر سرطان ، به ویژه سرطان ریه ، و بیماری های پزشکی مانند بیماری های قلبی می شود.


آماندا سندفورد، از مؤسسه خیریه اقدام علیه سیگار کشیدن و برای سلامتی ، به بی بی سی گفت که اثبات ارتباط بین سیگار کشیدن و سرطان سینه  دشوارتر از سایر سرطان ها است. وی گفت: "اما با توجه به مقیاس وسیع مطالعه در کالیفرنیا ، احتمالاً می توانیم با اطمینان بیشتری نتیجه بگیریم که سرطان سینه  باید به لیست طولانی بیماری های خطرناک ناشی از سیگار کشیدن اضافه شود."


خانم سندفورد افزود: "هیچ عضوی در بدن انسان در برابر اثرات سو of دود تنباکو مصون نیست." بنابراین سرطان می تواند بر روی هر قسمت از بدن تأثیر بگذارد.


نکته مهمی که این مطالعه نشان می‌دهد، این است که زنان بالای ۵۰ سال که با استفاده از مهارکننده‌های آروماتاز تحت درمان قرار می‌گیرند، شدیداً با خطرات ناشی از سیگار کشیدن مواجه می‌شوند. علاوه بر این، محققان در حین مطالعه متوجه شدند که تعداد کمی از بیماران حاضرند سیگار کشیدن را ترک کنند، با این‌که از اهمیت این کار و تأثیر مثبت آن در روند بهبودی‌ شان آگاه بودند.

افرادی که یک سال قبل از تشخیص به طور فعال سیگار می کشیدند ، 25 درصد بیشتر از کسانی که هرگز سیگار نکشیده بودند ، در اثر سرطان پستان می میرند. براساس این گزارش ، آنها بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان تنفس ، بیماری های تنفسی و بیماری های قلبی عروقی بودند. محققان 10 درصد از زنانی که پس از تشخیص سیگار کشیدن را با کسانی که هرگز سیگار نکشیده بودند ادامه دادند مقایسه کردند و دریافتند 72 درصد بیشتر احتمال مرگ بر اثر سرطان پستان دارد.


محققان سپس بیمارانی را که پس از تشخیص بیماری سیگار را ترک کرده بودند مقایسه کردند و آنها را با کسانی که مرتباً سیگار می کشیدند مقایسه کردند. زنانی که سیگار را ترک می کنند 33 درصد کمتر در اثر سرطان پستان می میرند ، اگرچه به گفته محققان این تفاوت از نظر آماری معنی دار نیست.

محققان دریافتند افرادی که پس از تشخیص سرطان پستان سیگار را ترک کردند ، در مقایسه با افرادی که سیگار خود را ادامه می دهند 60 درصد کمتر در اثر سرطان تنفس می میرند. در ابتدای مطالعه ، 20 درصد زنان سیگاری بودند. براساس این گزارش ، طی شش سال پیگیری ، این آمار به 10 درصد رسیده است.


راهنمایی ترک سیگار


سیگار کشیدن و سرطان ارتباط تنگاتنگی دارند ، بنابراین ترک سیگار می تواند در پیشگیری از سرطان بسیار مؤثر باشد. سیگار کشیدن علاوه بر سرطان ، خطر بیماری هایی مانند آمفیزم و برونشیت را نیز افزایش می دهد. همچنین خطر حمله قلبی ، سکته مغزی ، بیماری رگ های خونی و بیماری چشم را افزایش می دهد. نیمی از افراد سیگاری در اثر بیماری های مرتبط با سیگار می میرند.

ترک سیگار مهمترین مرحله برای افزایش امید به زندگی و بهبود کیفیت زندگی است. اعتیاد به دخانیات هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی رخ می دهد. بهترین روش برای ترک سیگار استفاده از ترکیبی از داروها است. ترک سیگار اثرات سیگار کشیدن و سرطان را کاهش می دهد.


ترک عادت های شخصی می تواند در ترک سیگار تأثیر بسزایی داشته باشد و حمایت عاطفی نیز در توانایی فرد در ترک آن نقش مهمی دارد. گروه ها و انجمن های زیادی وجود دارد که مردم را از این طریق همراهی می کنند.


جمع بندی


سرطان سینه یکی از بیماری های شایع در بین زنان است که تشخیص به موقع، مهمترین و کلیدی ترین راه درمان آن می باشد. بنابراین، شناخت ساختار طبیعی پستان و توجه به هر گونه تغییر در شکل ظاهری آن و مشورت با پزشک متخصص، می تواند نقش بسیار مهمی در درمان این بیماری داشته باشد.

 

تعداد بازدید : 1147

ثبت نظر

ارسال