Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 20 و 16 دقیقه

ورزش خطر عود سرطان سینه را کاهش می دهد

تاثیر ورزش در بهبود سرطان سینه|مزایای ورزش در پیشگیری از سرطان سینه|بهبود سرطان سینه|سرطان سینه|درمان سرطان سینه|

سرطان سینه یکی از سرطان های شایع در میان زنان است که می تواند تاثیرات منفی بر کیفیت زندگی داشته باشد. راه های پیشگیری و درمان این بیماری علاوه بر دارو و یا جراحی تغییر شیوه زندگی است. ورزش درمانی می تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری و درمان سرطان سینه داشته باشد در کنار ورزش، تغییر عادات غذایی نادرست، تعادل وزن، ترک الکل و دخانیات نیز موثر هستند.

دوشنبه 21 مهر 1399 ساعت 14:2

سرطان سینه به گونه ای از سرطان اطلاق می شود که سلول های پستان یا سینه را درگیر می کند و می تواند هم در زنان و هم در مردان دیده شود اما میزان شیوع آن در زنان بیشتر می باشد. این سرطان رتبه دوم را در میان سرطان های رایج در زنان بعد از سرطان پوست را دارا است و تشخیص به موقع و درمان آن از این نظر حائز اهمیت می باشد. 

 

در ابتدای بروز این سرطان ممکن است هیچ علائمی از این بیماری در فرد مشاهده نشود اما با گذشت زمان ظهور علایمی همچون تغییر در شکل نوک سینه، ترشح غیر طبیعی از نوک پستان، تغییر ضخامت یا رنگ پوست اطراف آن، درد غیر عادی در ناحیه زیر بغل یا اطراف پستان که به تازگی شروع شده است.

 

لمس توده ای سفت با بافتی متفاوت که با سایر اجزا اطراف آن تفاوت آشکاری داشته باشد یا ایجاد فرورفتگی هایی بر روی پوست می توان از علائم هشدار دهنده پیشرفت این بیماری باشد.عاملی که باعث تشکیل و ایجاد این توده در بافت پستان می شود، رشد و تکثیر نامتعارف سلول ها و تجمع شان در بافت سینه است.

 

رشد این توده ها اغلب در مجاری مولد شیر موجود در پستان یا لوبول های آن شروع شده و در صورت تاخیر در اقدام به تشخیص و درمان، می تواند به غدد لنفی یا سایر نقاط بدن گسترش یابد.

دلایل بروز سرطان سینه


وجود هر یک از این موارد لزوما به معنی ابتلا شما به این بیماری نیست و این عوامل تنها می توانند زمینه را برای بروز سرطان پستان فراهم کنند که میزان سهم هر یک در ایجاد ریسک ابتلا متفاوت است. افراد مختلف با افزایش سن و در جنس مونث، سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان، اضافه وزن و چاقی، مواجهه با مواد پاتوژن نظیر مواد شیمیایی و پرتوزا، استعمال دخانیات و مصرف الکل، منارک در سن پایین یا منوپوز در سنین بالا، دوره های درمانی با هورمون ها، خانم های نولی گراوید (زنانی که تا به حال تجربه  بارداری نداشته اند) یا مادرانی که نخستین بارداریشان در سنین بالاتر اتفاق افتاده، بیشتر مستعد درگیری با این بیماری هستند.


راهکارهای جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه


از میان موثرترین و کارآمد ترین راه ها که در جهت کاهش ابتلا به سرطان سینه در جمعیت جهانی قابل اجرا می باشد، پیشگیری از عوامل مستعد کننده ابتلا، اصلاح سبک زندگی و در پیش گرفتن عادات سالم که ضامن سلامتی در زندگی روزانه اند از جمله مهم ترین راهکارها به حساب می آیند.

 

با رعایت نکاتی که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت، شما قادر خواهید بود تا خود را در برابر این بیماری حفاظت کرده، از عوارض ناخوشایند بروز آن کاسته و به علاوه از هزینه های گزافی که برای تشخیص و درمان آن در صورت ابتلا باید صرف کنید نیز بکاهید.

 

چاقی


یکی از مهم ترین  فاکتورهای بروز این بیماری، داشتن BMI بالا و چاقی می باشد. تفسیر شواهد و تاریخچه موجود در جوامع حکایت از آن دارد که افراد چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. همچنین زنانی که در سنین بعد از یائسگی قرار دارند، نسبت به بروز این بیماری محتمل ترند.هورمون استروژن از جمله هورمون هایی است که میزانش پس از بروز یائسگی در زنان رو به افزایش می گذارد.

 

این هورمون می تواند با تحت تاثیر قرار دادن توده های سلولی در حال رشد و تحریک تقسیم سلولی در آن ها، به تکثیر و گسترش این توده ها سرعت بخشیده و در فاصله کوتاهی، بخش قابل توجهی از بافت های بدن را درگیر کند.

 

به همین دلیل سرعت رشد و دست اندازی این تومورها در زنان یائسه نسبت به سایر خانم ها فزون تر است.شما می توانید جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه، با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل که تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن را پوشش دهد و همچنین انجام ورزش های ساده و ممتد و دست یابی به وزن ایده آل خود، سهم بسزایی در کاهش ریسک ابتلا به این نوع از سرطان را داشته باشید.


الکل و دخانیات


یکی دیگر از عوامل خطرزای ابتلا به سرطان پستان، نوشیدن مشروبات الکلی (به هر مقدار و نوع) و استعمال دخانیات بخصوص سیگار می باشد. افرادی که میزان و مدت مصرف سیگار و استفاده از الکل در آن ها بالاتر است، ریسک ابتلایشان به سرطان پستان به میزان 2 برابر افزایش خواهد یافت. علاوه بر سرطان پستان، مصرف الکل و دخانیات می تواند زمینه ساز بسیاری از سرطان ها و بدخیمی ها شود.


اصلاح عادات غذایی


استفاده مداوم از غذاهای با چربی غیر سالم و مصنوعی، می تواند سطوح کلسترول مضر خون را افزایش داده و علاوه بر بروز خطر بیماری های قلبی عروقی، ریسک ابتلا به سرطان پستان را بالا ببرد. غذاهای با میزان قند فراوان، آماده و کنسرو شده و همچنین غذاهای طبخ شده به روش ناسالم نیز در این گروه از مواد پرخطر قرار دارند. مصرف غذاهای مضر می تواند چاقی را نیز به دنبال داشته باشد که خود عامل خطر دیگری در ابتلا به این نوع از سرطان محسوب می شود.

 

دلایل بروز سرطان سینه

 

کاهش عود سرطان سینه با ورزش


نداشتن تحرک و فعالیت منظم رابطه مستقیمی با ابتلا به سرطان پستان و به دنبال آن دست و پنجه نرم کردن با عوارض مخرب و درمان های طاقت فرسای آن دارد. ورزش مرتب و روزانه و تحرک داشتن  علاوه بر پیشگیری و درمان سرطان سینه باعث حفظ وزن مناسب، سلامت اعضا و جوارح، عملکرد صحیح احشای داخلی بدن و اندام ها، متعادل کردن سطح هورمون های مترشحه در پلاسما، بهبود سیستم ایمنی و دفاعی بدن، بالا بردن توان مقابله با بیماری ها و برقراری تعادل در میزان دریافت و مصرف انرژی خواهد شد.

 

مقصود از ورزش کردن برای کاهش ابتلا به سرطان سینه و درمان آن،  انجام ورزش های حرفه ای و سنگین از همان نخستین روز شروع به فعالیت نیست. شما می توانید حتی با روزانه حداقل 30 دقیقه پیاده روی یا انجام ورزش های ایروبیک به این مهم دست یافته و رفته رفته بدن خود را به داشتن تحرک و فعالیت عادت دهید.


ارتباط ورزش با درمان سرطان سینه


 شاید کمتر کسی از این موضوع اطلاع داشته باشد اما با کمی تحقیق و جست و جو در منابع معتبر در خواهد یافت که با توجه به نوع تومور، میزان گسترش و درگیری و همچنین مدت زمان ظهور آن، پزشک ممکن است  ورزش را برای درمان و پیشگیری از عود سرطان پستان بسته به شرایط بیمار در کنار سایر درمان ها تجویز کند. پروسه درمان سرطان سینه و پیگیری مداوم آن فرایندی خسته کننده و کسالت آور است که انرژی زیادی را از بیمار می گیرد. با توجه به نظر پزشک و توجه به شرایط و روحیه  بیمار، ممکن است بیمار به انجام ورزش های سبک و منظم تشویق شود تا از میزان خستگی و کسالتی که در نتیجه  درمان حاصل شده، کاسته شود.


بی تحرکی می تواند عوارض متعددی از جمله تحلیل رفتن عضلات و کاهش قوای بدنی را در پی داشته باشد که این عوارض ممکن است به دنبال فرایندهای درمانی و جراحی سرطان پستان ایجاد شده باشند. از این رو فرد مبتلا می تواند با مشورت پزشک خود یا یک متخصص فیزیوتراپ، برنامه ای مرتب و روتین به همراه توصیه های ارائه شده در این زمینه جهت انجام ورزش های روزانه خود تدوین کند تا علاوه بر تاثیر بر درمان سرطان پستان به حفظ کارکرد عضلات و قوای بدنی، سلامت عمومی و سیستم قلبی عروقی بیمار نیز کمک کند.


از سایر تاثیرات ورزش منظم که ممکن است کمتر توجهی به آن شود، زمین زدن نا امیدی و سرخوردگی احتمالی ناشی از ابتلا به این بیماری است، می توان به بهبود روحیه و خلقیات بیمار اشاره کرد. با بهتر کردن احساس نسبت به خود و گرایش دادن افکار بیمار به سمت بهبودی هر چه سریع تر وی، چه بسا بتوان روند درمان را تسریع نیز نمود. حال اگر این ورزش ها به صورت دسته جمعی و گروهی به همراه نزدیکان و افراد صمیمی بیمار انجام گیرد، تاثیر آن دو برابر خواهد بود. ورزش همچنین با کمک به حفظ و کنترل وزن بدن، مانع عود و پیشروی این بیماری خواهد شد.


در افرادی که طی اعمال جراحی اقدام به برداشتن سینه به دنبال ابتلا به سرطان پستان می کنند، ممکن است به دلیل دردناک بودن و یا ضعیف شدن بدن، از حرکت دادن اندام های بالا تنه خود پرهیز کنند که همین امر می تواند موجبات بروز ورم و ادم در این اندام ها را فراهم سازد.

 

در نتیجه به چنین بیمارانی توصیه می شود که به طور مرتب اقدام به حرکت و ورزش دادن دست ها و بازوهای خود کنند تا از این راه مانع تجمع مایع میان بافتی در این اندام ها، وارد آمدن فشار به اعصاب و سایر اجزا آن ها و در نتیجه بروز درد و یا خواب رفتگی در این نواحی شده و با به حرکت در آوردن مایع لنفاری، جریان خون ناحیه را به حالت پیشین بازگردانند.


برای شروع می توانید از ورزش های سبک که انرژی زیادی از شما نمی گیرند مانند روزانه 30 دقیقه پیاده روی آغاز کرده و رفته رفته به شدت و مدت زمان انجام تمرینات خود بیفزایید. ورزش های هوازی که می توانند میزان فعالیت قلبی و تحرک شما را بالا ببرند هم می توانند مفید واقع شوند.

 

ورزش های قدرتی از قبیل بلند کردن وزنه یا استفاده از کش های ورزشی می توانند گام بعدی در تنظیم فعالیت های تحرکی شما به شمار آیند. یک سری از ورزش ها هم تحت عنوان فعالیت های کششی در نظر گرفته می شوند که می توانند جهت افزایش انعطاف پذیری و دامنه حرکتی مفاصل مفید واقع شوند.

 

ارتباط ورزش با درمان سرطان سینه

تعداد بازدید : 2440

ثبت نظر

ارسال