Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 11 و 14 دقیقه

سرطان پستان داکتال چیست؟

درمان سرطان| سرطان سینه| علائم سرطان پستان | سرطان پستان داکتال

سرطان پستان | انواع سرطان پستان | درمان سرطان پستان داکتال | سرطان پستان یکی از بیماری های شایع در میان زنان است که از بافت پستان نشات گرفته و پخش می شود و دو نوع بدخیم و خوش خیم دارد . در این مقاله به این نوع از سرطان پرداخته ایم و عوامل زمینه ساز را نیز مطرح کرده ایم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید

چهارشنبه 23 مهر 1399 ساعت 19:27

سرطان پستان جزء بیماری‌های چشم‌گیر در حوزه زنان می باشد که البته اخیرا با بررسی‌های جدی که انجام شده از ابتلای افراد بیشتری جلوگیری به عمل آمده است. افرادی هم که به این بیماری منحوس گرفتار شده‌اند با پیشرفت شایانی که در حوزه علم پزشکی صورت گرفته می‌توانند از مرگ ‌ومیر ناشی از سرطان پستان داکتال پیشگیری کنند. موارد زیادی وجود دارند که موجب می‌شوند تا افراد از درگیری با این بیماری در امان بمانند لذا پیشنهاد می‌کنیم تا استفاده از موادغذایی سالم را در برنامه غذایی خود قرار داده و هم‌چنین از ورزش کردن دریغ نکنید که در حفظ سلامتی بسیار تاثیرگذار می باشد.

سرطان پستان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر زنان در مقطع سنی 35 تا 65 سال است. کارسینوم داکتال درجا یک تکثیر کلونال است که در ظاهر به سلول های بدخیم شباهت دارد و در لومن های مجرای پستانی جمع می شوند و شواهدی مبنی بر تهاجم به زیر غشای پایه اپی تلیوم در بافت استرومای کنار آن موجود نیست.کارسینوم پستان شایع ترین تومور بدخیم است که منجر به مرگ درزنان می شود. ریسک متاستاز که عمده ترین عامل مرگ و میر این بیماران به شمار می آید، با فاکتورهایی مثل غدد لنفاوی متعددی که در مرگ تاثیر بسزایی داشته، اندازه تومور، درجه میکروسکوپی و سن بیماران ارتباط وسیعی دارد.

 

سرطان پستان چیست؟

 

سرطان پستان یک غده بدخیم  و یا خوش خیم است که از سلول‌های بافت پستان نشات گرفته و پخش می شود. معمولا این سرطان در زنان بروز پیدا می کند ولی در مردان نیز ابتلا به این نوع بیماری دیده شده است.

 

سرطان پستان از کجا آغاز می شود؟

 

سرطان سینه می‌تواند از قسمت‌های مختلف آن آغاز شود. بیشتر سرطان‌های پستان از سلول‌های تشکیل دهنده کانال‌هایی که شیر را به نوک پستان منتقل می کند، شروع می‌شود که آن‌ها را سرطان‌های مجاری یا داکتال می‌نامند. دسته دیگر از غدد شیری (غده‌های تولید کننده شیر مادر) شروع می‌شود و به سرطان‌های لوبولار معروف می باشد. انواع دیگر سرطان‌ پستان شیوع کمتری دارد.تعداد کمی از سرطان‌ها از سایر بافت‌های سینه شروع می‌شوند. این سرطان‌ها، سارکوم‌ها و لنفوم‌ها می‌باشد و به عنوان سرطان سینه شناخته نمی‌شود.

 

اگر چه بسیاری از انواع سرطان پستان ممکن است که یک توده به وجود آورد، اما توده همیشه حس نمی‌شود. بسیاری از سرطان‌های پستان در ماموگرافی‌ها تشخیص داده می‌شوند. ماموگرافی می‌تواند سرطان را در مراحل اولیه (قبل از ایجاد توده یا علایم دیگر) تشخیص دهد.مهم است بدانیم که بیشتر توده‌های سینه خوش خیم هستند و سرطانی نیستند. توده‌های غیر سرطانی سینه، اگر چه رشد غیر طبیعی دارد، اما به خارج از سینه گسترش نمی‌یابد و عامل تهدید کننده‌ای برای زندگی نیست. با این حال برخی توده‌های خوش خیم پستان می‌تواند خطر ابتلای زنان به سرطان پستان را افزایش دهد. هر گونه تغییر یا توده در پستان باید توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد تا خوش خیم و بدخیم بودن آن مشخص شود.

بافت طبیعی سینه :

 

هیچ استانداردی وجود ندارد که بتوان براساس آن گفت که حالت پستان یک فرد طبیعی است یا خیر. به عبارتی دیگر، حالتی که برای شما طبیعی است ممکن است برای زن دیگری غیرطبیعی باشد و بالعکس. شکل و اندازه ی پستان شما همچنین ممکن است در شرایطی دست خوش تغییر شود . شرایطی همچون خونریزی ماهانه، تولد فرزند، کاهش و یا افزایش وزن و یا مصرف برخی داروهای خاص بر روی شکل و اندازه ی پستان شما تاثیرگذار می باشند.
بنابراین تشخیص اینکه این تغییرات چقدر با داشتن یا نداشتن سرطان مرتبط هستند، با پزشک متخصص است.

 

بافت پستان بانوان از چندین بخش تشکیل شده است:

 

  • لوبول‌ها
  • غددی که شیر تولید می ‌کنند.
  • مجاری
  • لوله‌های کوچکی که شیر را از غدد تولید کننده شیر به نوک پستان منتقل می کنند.
  • بافت چربی
  • بافت همبند
  • عروق خونی

 

 

آشنایی با سیستم لنفاوی

 

سیستم لنفاوی به دلیل اینکه یکی از راه‌های انتشار سلول‌های سرطانی پستان است، بسیار مهم است. این سیستم از بخش های متعددی تشکیل شده است.

 

سرطان سینه| علائم سرطان سینه

 

گره‌های لنفاوی :

 

 جمع شدن سلول‌های ایمنی کوچک که لوبیایی شکل می باشند با عروق لنفاوی ارتباط دارند. این سلول‌ ها نقش بسزایی ‌در مقابله با عفونت را بر عهده دارند. عروق لنفاوی شبیه به ورید های کوچکی هستند که به‌جای خون مایع شفافی به اسم لنف را از بافت پستان بیرون می برند.سلول‌ های بافت سرطانی این توانایی را دارند که وارد عروق لنفاوی شده و از طریق آنها در گره‌ های لنفاوی شروع به رشد کنند. بیشتر عروق لنفاوی بافت پستان به گره‌ های لنفاوی زیر بغل ریخته و در صورتی که سلول‌ های سرطانی به گره ‌های لنفاوی زیر بغل دسترسی پیدا کنند و رشد خود را ادامه دهند موجب بزرگی و تورم این غدد و گره‌ ها خواهند شد.

 

تشخیص این که سلول‌ های سرطانی به این گره‌ ها و غدد لنفاوی منتشر شده باشند از اهمیت بالایی برخوردار می باشد،  چرا که منتشر شدن به این گره‌ ها، احتمال انتشار آنها در سیستم گردش خون و پیشرفت آن به دیگر بخش های بدن را افزایش می دهد. این حالت روی برنامه درمانی تاثیر به سزایی دارد.

 

توده‌های خوش‌خیم پستان

 

اغلب توده‌های پستان خوش‌خیم هستند. به این معنی که آنها سرطان نیستند. این توده‌ها، رشد غیرطبیعی در بافت پستان هستند ولی به سایر قسمت‌های خارج از پستان گسترش نمی‌یابند و زندگی فرد را تهدید نمی کنند. ولی اغلب این توده‌های خوش‌خیم شانس و احتمال ابتلای فرد به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.اغلب توده‌ها در اثر تغییرات فیبروکیستیک (تغییراتی در بافت همبند و مجاری) ایجاد می‌شوند. کیست‌ها، کیسه‌های پر از مایع هستند. فیبروز هم به معنی ایجاد بافت مشابه اسکار و زخم است. این تغییرات باعث تورم و درد بافت پستان می‌شوند. این تغییرات با سیکل‌های قاعدگی همراهی دارند و قبل از شروع قاعدگی به وجود می آیند. احساس وجود توده در سینه‌ها ایجاد می‌شود و گاهی اوقات ترشحات شفاف و یا کدر از نوک سینه‌ها خارج می‌شود.

علائم سرطان سینه

 

سرطان سینه در مراحل اولیه ممکن است هیچ نشانه ای نداشته باشد. در صورتی که این بیماری علائمی ایجاد کند ممکن است به صورت زیر باشد:

  • توده یا افزایش ضخامت که با بافت های مجاور متفاوت است.
  • تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر سینه
  • تغییر در پوست روی سینه مانند فرورفتگی
  • واژگونی نوک سینه که اخیرا ایجاد شده
  • پوسته پوسته شدن یا سخت شدن پوست ناحیه قهوه ای رنگ اطراف نوک سینه یا پوست خود سینه
  • تحریکات پوستی یا فرو رفتگی هایی در پوست روی سینه (ممکن است فرورفتگی هایی شبیه پوست پرتقال ایجاد شوند)

  

انواع اصطلاحات مربوط به سرطان سینه :

 

امکان دارد برایتان سخت باشد که معنی و مفهوم برخی از واژه‌ها و اصطلاحاتی که تیم پزشکی تان برای صحبت راجع به سرطان سینه را به‌کار می‌ برند بدانید و همین ناآگاهی باعث ترس شما شود اما در این بخش از مقاله برای دریافت اطلاعات بیشتر بعضی کلمات کلیدی که برای تعریف سرطان سینه استفاده می شوند آورده شده است:

 

کارسینوم:

 

 از این واژه برای توصیف سرطانی که از لایه داخلی پوششی برای هرعضوی ایجاد می ‌شود، استفاده می شود. تقریباً اکثر مدل های مختلف سرطان سینه از نوع کارسینوم می باشند.

 

آدنوکارسینوم:

 

 به نوعی از سرطان گفته می شود که از بافت غده‌ای نشات می ‌گیرد.(بافت غده‌ای متشکل از بافتی است که موادی تولید و ترشح می کند) لوبول‌ها، داکت و مجاری در بافت پستان، بافت غده‌ای می باشند که عهده دار تولید شیر هستند. بنابراین به سرطان‌هایی که از این محدوده نشات می ‌گیرند آدنوکارسینوم گفته می شوند.

 

کارسینوم درجا:

 

 این اصطلاح برای مراحل ابتدایی سرطان استفاده می شود و برای سرطان هایی که هنوز سلول‌های سرطانی در لایه‌های سلولی نشات گرفته اولیه برجا مانده اند، به کار برده می شود. در سرطان سینه این اصطلاح معنایی چون عبارت روبه رو دارد، سلول‌های سرطانی تنها در مجاری (در نوع کارسینوم داکتال یا مجرایی درجا) و یا تنها در غدد یا لوبول (در نوع کارسینوم لوبولار درجا) وجود دارند و به بافت‌های ژرفتری در بافت پستان و یا دیگر اعضای بدن منتشر نشده اند. بعضی اوقات به این نوع، سرطان پستان غیر تهاجمی نیز می گویند.

 

زنان مبتلا به سرطان مجرای درجا بیشتر در معرض خطر بازگشت سرطان پس از درمان می باشند، اگر چه احتمال عود سرطان کمتر از 30 درصد است. اغلب، عود سرطان ظرف 5 تا 10 سال بعد از تشخیص اولیه اتفاق می افتد و ممکن است تهاجمی یا غیرتهاجمی باشد. خطر ابتلا به سرطان پستان جدید را در پستان دیگر به همراه دارد. عود کارسینوم مجرای درجا نیاز به درمان اضافی دارد. نوع درمان انتخاب شده ممکن است در احتمال عود بیماری تأثیر بگذارد.

 

درمان سرطان مجرای درجا با لامپکتومی (جراحی حفظ پستان) بدون پرتودرمانی، 25 تا 35 درصد احتمال عود دارد. اضافه کردن پرتو درمانی به درمان، این خطر را تا حدود 15 درصد کاهش می دهد. در حال حاضر، میزان نجات زنان مبتلا به کارسینوم مجرای درجا نزدیک به 100 درصد است. 

 

کارسینوم مهاجم و یا نفوذ کننده و منتشر شده :

 

سرطان مهاجم:

 

 به گونه ای است که از نواحی لایه سلولی اولیه که از آن نشات گرفته، تجاوز کرده (برخلاف کارسینوم درجا). بیشتر گونه های سرطان‌های سینه از این نوع مهاجم بوده، چه نوع کارسینوم داکتال و چه نوع کارسینوم لوبولار هستند.

 

سارکوم: 

 

سارکوم‌ها جزء سرطان ‌هایی می باشند که از بافت‌های همبند بدن مانند بافت عضلانی، چربی و یا ساختارهای عروقی خونی نشات می ‌گیرند. سارکوم ‌های پستان بسیار کمیاب و نادر می باشند.

 

علائم سرطان سینه| درمان سرطان

 

انواع مختلف سرطان سینه :

 

انواع مختلف سرطان سینه در بین افراد شناخته شده‌ هستند. اکثر آنها بسیار نادر هستند. بیشترغده‌های پستان می توانند ترکیبی از انواع و یا مخلوطی از انواع سرطان‌ های مهاجم و درجا با یکدیگر باشند.

 

  • 1. کارسینوم داکتال (مجرایی) درجا (DCIS): 

 

شایع ‌ترین نوع سرطان سینه غیر مهاجم بوده که این نوع سرطان مجرایی درجا به این معنی است که سلول‌های سرطانی فقط در مجاری پستان وجود دارند و از راه جدار مجاری به درون بافت پستان دسترسی یافته اند. تقریباً  بیماری همه زنان در این مرحله از سرطان قابل درمان‌ می باشد. معمولا بهترین راه تشخیص در مراحل اولیه سرطان مجرایی درجا از راه ماموگرافی است.

 

  • 2. کارسینوم درجای غده‌ای (لوبولار)(LCIS):

 

در این مرحله فرآیند بدخیمی ‌از غدد تولید کننده شیر آغاز شده ولی فقط به این سلول‌های غده‌ای محدود نمی شود و از جدار لوبول‌ها گسترش پیدا می کند با وجود آنکه سرطان لوبولی درجا نیز، سرطان واقعی به شمار نمی آید اما داشتن این نوع کارسینوم موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان در زنان در آینده خواهد شد. به همین منظور، انجام ماموگرافی به طور منظم و دقیق در زنان مبتلا به کارسینوم لوبولار درجا (LCIS) بسیار اهمیت دارد.

 

  • 3. کارسینوم داکتال(مجرایی) مهاجم و نفوذ کننده IDC:

 

این نوع کارسینوم شایع‌ترین نوع سرطان سینه محسوب می شود. آغاز اولیه آن از مجرای شیری بوده که  بعد از جدار مجاری عبور، نفوذ کرده و پیشرفت می کند و به بافت‌های گوناگون  پستان حمله کرده و از راه آن می ‌تواند در دیگر بخش‌های بدن انتشار پیدا کند. نکته قابل توجه این است که از هر 10 نفر مبتلا به سرطان مهاجم سینه، 8 نفر از نوع کارسینوم مهاجم مجرایی یا داکتال است.

 

  • 4. کارسینوم لوبولار(غده‌ای) مهاجم و نفوذ کننده (ILC) 

 

این نوع سرطان از غدد شیری یا لوبول‌ها نشات گرفته و می ‌توانند به سایر بخش‌های بدن گسترش یابند. از هر 10 نفر مبتلا به سرطان مهاجم سینه، یکی از این نوع می باشد. 

 

  • 5. سرطان سینه التهابی (IBC):

 

این نوع سرطان سینه چندان شایع نیست.  بین 1% الی 3% انواع سرطان‌ های سینه را شامل می شود .معمولا یک توده جدا وجود ندارد و در برابر، پوست پستان قرمز و گرم شده و ظاهری ضخیم و سوراخ سوراخ شبیه به پوست پرتقال می یابد. پستان درگیر امکان دارد بزرگتر، سفت‌تر، دردناک یا همراه با خارش باشد. در مرحله نخستین این نوع سرطان، معمولا با عفونت اشتباه گرفته می ‌شود. به علت اینکه هیچ توده مشخصی در پستان ایجاد نمی شود ، در ماموگرافی قابل تشخیص نبوده و موجب می گردد تشخیص اولیه این سرطان در مراحل نخستین را دشوارتر هم کند.

 

چه میزان از زنان به سرطان پستان مبتلا می‌شوند؟ 

 

همانطور که گفتیم شایع ترین نوع سرطان در زنان، سرطان پستان است و دومین دلیل مرگ و میر زنان پس از سرطان ریه است. احتمال ابتلای یک زن به سرطان سینه مهاجم در طول عمرش، 8/1 است که شانس مرگ و میر نشات گرفته از سرطان سینه 35/1 بوده که میزان مرگ نشات گرفته از سرطان سینه به مرور در حال کاهش است که این موضوع  احتمالاً در نتیجه شناسایی وتشخیص سریع‌تر سرطان سینه و گسترش بهبود روش‌های درمانی آن پیش آمده است.

 

عوامل مسبب سرطان پستان

 

سرطان سینه زمانی اتفاق می افتد که سلول های سینه رشد غیر طبیعی پیدا می کنند. این سلول ها سریعتر از سلول های سالم تقسیم می شوند و تجمع می یابند و توده ای تشکیل میدهند. ممکن است سلول ها به غدد لنفاوی یا بخش های دیگر بدن گسترش پیدا کنند. سرطان پستان اغلب در مجاری تولید شیر آغاز می شود. سرطان سینه ممکن است در بافت غده ای (گلاندولار) به نام لبولها یا سایر سلول های داخل سینه شروع شود.محققان عوامل هورمونی، سبک زندگی و عوامل محیطی را در پیدایش این بیماری موثر می دانند اما هنوز نمیدانند چرا بعضی از مردم که عوامل زمینه ساز سرطان سینه را ندارند دچار این بیماری می شوند. اما چه عواملی زمینه ساز سرطان سینه هستند در ادامه به این موضوع پرداخته ایم:

 

عوامل زمینه ساز سرطان سینه

 

عوامل زمینه ساز ،فرد را مستعد سرطان پستان می کند اما اگر یک یا چند مورد از آنها را داشته باشید به این معنی نمی باشد  که حتما دچار سرطان پستان می شوید بلکه صرفا احتمال آن بیشتر می شود. از طرفی بسیاری از افرادی که دچار سرطان سینه می شوند هیچ عامل زمینه ساز شناخته شده ای نداشته اند.

 

  • جنسیت زن : زنان بیشتر دچار سرطان سینه می شوند.
  • افزایش سن : با افزایش سن خطر آن بیشتر می شود.

 

سابقه بعضی مشکلات پستان :

 

اگر سابقه نمونه برداری سینه داشته اید و کارسینوم درجای غدد شیر یا هایپرپلازی آتیپیکال در شما تشخیص داده شده، خطر سرطان سینه در شما افزایش می یابد.

 

  • سابقه سرطان سینه
  • سابقه خانوادگی سرطان سینه
  • به ارث بردن ژنی که خطر سرطان سینه را بیشتر می کند.
  • قرار گیری در معرض تشعشع مانند پرتو درمانی در ناحیه سینه
  • چاقی
  • شروع قاعدگی از سنین پایین : شروع قاعدگی زیر 12 سال احتمال سرطان سینه را افزایش می دهد.
  • شروع یائسگی در سنین بالاتر
  • به دنیا آوردن اولین کودک در سن بالاتر
  • عدم تجربه بارداری
  • هورمون درمانی پس از یائسگی
  • مصرف الکل

 

توجه داشته باشید این عوامل زمینه ساز به یک اندازه موثر نمی باشند و بعضی خیلی تاثیرگذار تر و برخی دیگر کم اهمیت تر می باشند.

 

کمک به خیریه سرطانی

 

اینکه افرادی فکر می کنند که بخشندگی و کمک به موسسه خیریه باید به مقدار زیاد باشد تا موثر واقع شود کاملا اشتباه است. اگر چه موسسات و انجمن های خیریه به افراد بخشنده بزرگ هم نیاز دارند، ولی هر کسی می‌تواند بنا بر اقتضای مالی خود و توانایی خود به خیریه کمک کند.کافی است به کارهای کوچکی فکر کنید که می‌توانید انجام دهید؛ مواردی که شاید به چشم شما مهم نباشد ولی می تواند اثر بزرگی بر زندگی دیگران داشته باشد.بی شک بخشندگی و سخاوت با کمک به موسسات خیریه برای هر دو طرف نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت. شما با کمک به سازمان های خیریه و یا خیریه سرطان ، احساس آرامش و شادی را به خود هدیه می دهید و با روحیه و قدرت بیشتری در جهت توسعه و بهره وری بیشتر کسب و کار خود تلاش می کنید.

 

کمک به خیریه سرطانی

 

تعداد بازدید : 25727

ثبت نظر

ارسال