Fa En سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 9 و 37 دقیقه

آیا مصرف آسپرین ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد؟

سرطان سینه| درمان سرطان| قرص آسپرین

آسپرین جزء داروهای ضد التهابی است که می ‌تواند خطر ایست قلبی، حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. طبق تحقیقاتی که انجام شد، مصرف دوز پایینی از آسپرین می تواند ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. مصرف این قرص بدون مشورت با پزشک می تواند عوارضی مانند خونریزی داخلی را به همراه داشته باشد.

شنبه 20 اردیبهشت 1399 ساعت 21:57

سرطان سینه به سرطانی گفته می شود که از بافت پستان آغاز می شود. این سرطان بیشتر در زنان شایع است. اما ممکن است برخی از مردان نیز به آن دچار شوند اما درصد آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است. عواملی مانند سابقه خانوادگی، داشتن سطح بالای استروژن، شیوه ی نادرست زندگی، مصرف سیگار و الکل، استرس و قرار گرفتن در معرض اشعه می ‌تواند از عوامل مهم ابتلا به این بیماری باشد.

 

 

سرطان سینه یکی از رایج ترین و متداول ترین سرطان ها در میان زنان است. کسانی که سابقه ی خانوادگی ابتلا به این سرطان در آنها وجود دارد یا دارای ژن های BRCA1 و BRCA2 هستند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار می گیرند. ابتلا به سرطان سینه در آمریکا به این صورت است که از هر هشت زن آمریکایی یک نفر به سرطان سینه مبتلا می باشد.

 

 

خوب است این نکته را بدانید که زنان شهری بیشتر از زنان روستایی در معرض خطر این بیماری قرار می گیرند. اما طبق تحقیقاتی که انجام شده است، می ‌توانیم به کسانی که مبتلا به سرطان سینه هستند، این مژده را بدهیم که مصرف آسپرین می‌ تواند سرطان سینه ی آن ها را کنترل یا حتی کاهش دهد. مطالعه علمی نشان داده است که دوز پایین از آسپرین می ‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

 

 

آسپرین چیست؟

 

 

 آسپرین قرصی است که می توانید بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کنید. این قرص به عنوان قرص ضد درد، ضد التهاب مورد استفاده قرار می‌ گیرد. یکی دیگر از خاصیت های این دارو این است که از لخته شدن خون جلوگیری می کند. این خاصیت آسپرین می تواند هم  ضد سرطانی باشد و هم از انسداد عروق کرونری قلب جلوگیری کند. بنابراین کسانی که دچار بیماری های قلبی و عروقی هستند و جریان خون مغزی آنها ضعیف است می توانند از این دارو استفاده کنند. جدیداً افرادی که به سرطان سینه مبتلا هستند نیز به این گروه از افراد اضافه شده اند.

 

 

آسپرین جزء داروهای ضد التهابی است که می ‌تواند خطر ایست قلبی، حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. از این رو یک سری مطالعات بر روی این قرص نشان داده است که این قرص می تواند خطر سرطان سینه را نیز کاهش دهد. جدیدا به این نتیجه رسیدند که آسپرین می تواند سرطان روده بزرگ در زنان را نیز کاهش دهند.

 

قرص آسپرین

 

تحقیقات انجام شده درباره ی تاثیر آسپرین بر روی سرطان سینه چگونه است؟

 

 

پزشکان بر روی ۱۲۶۶ زن مبتلا به سرطان پستان بر اساس متیلاسیون ژن ها تحقیقاتی را انجام دادند. آن ها دریافتند زنانی که دارای متیلاسیون ژن BRCA1 بودند و ۶ هفته قبل از تشخیص مبتلا به سرطان پستان یک بار در هفته داروی آسپرین را مصرف کرده اند، احتمال مرگ و میر بعد از درمان ۶۷ درصد در آن ها افزایش پیدا کرد. اما زنانی که دارای متیلاسیون ژن های BRCA1 و PR  نبودند و شش هفته قبل از تشخیص به سرطان پستان آسپرین مصرف کرده بودند ۲۲ تا ۴۰ درصد احتمال مرگ و میر در آنها کاهش پیدا کرده بود.

 

 

یک سری از پزشکان دیگر از تعدادی زنان درباره ی سابقه ی بیماری سرطان خانوادگی، درصد مصرف داروهای ضد التهابی، سابقه ی قاعدگی و بارداری، اندازه قد و وزن، محیط زندگی، رژیم غذایی و مصرف الکل از آنها سوال هایی پرسیدند.

 

بر اساس تحقیقاتی که آنها انجام داده اند، متوجه شدند که ۱۴۵۷ زن به سرطان تهاجمی مبتلا بودند که توانستند با مصرف دوز پایینی از آسپرین خطر ابتلا به سرطان را ۱۶ درصد کاهش دهند. آن ها هم چنین بین کاهش ابتلا به سرطان با داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن یا حتی دوز بیشتر آسپرین ارتباطی ندیدند.

 

 

به تازگی یک پژوهشی برای کسانی که از سرطان پستان رنج می برند به وجود آمده است. این پژوهش و مطالعات انجام شده نشان می دهد کسانی که با سرطان سینه دست و پنجه نرم می کنند، آسپرین برای آنها داروی امیدوارکننده و مفید می باشد. مصرف روزانه یک عدد از آسپرین می تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد و یا همچنین از گسترش آن در بدن جلوگیری کند.

 

این پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که آسپرین باز تولید سلول های سرطانی را از بین می ‌برد و در نهایت از رشد آنها جلوگیری می شود.

 

 

این پژوهشگران برای اثبات این نظریه تصمیم گرفتند که سلول ‌های سرطانی ای را تولید کنند تا بتوانند آسپرین را بر روی آن آزمایش کنند. آن ها متوجه شدند که رشد سلول های سرطانی به طور مستقیم در تماس با آسپرین به سرعت از بین می رود. آنها ۷۵ میلی گرم آسپرین را به موش های مبتلا به سرطان تزریق کردند. موش ها به مدت دو هفته از این دارو استفاده کردند.

 

 

در نهایت مشاهده شد که  اندازه ی تومور سرطانی در موش هایی که از اسپرین استفاده کرده بودند بسیار کوچک شده است. این در حالی است که موش هایی که از اسپرین استفاده نکردند، هیچ تغییری در اندازه تومور آنها ایجاد نشد. طبق این تحقیقات پزشکان دریافتند که آسپرین می تواند برای برخی از افراد عوارض و پیامدهای نامطلوبی داشته باشد.

 

 

آیا مصرف آسپرین می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد؟

 

 

 درست است که آسپرین می تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را در خانم ها کاهش دهد اما استفاده آن باید با تجویز پزشک متخصص باشد. از آنجایی که این دارو باید به صورت روزانه مصرف شود ممکن است عوارض جانبی را به همراه داشته باشد. عوارض جانبی این دارو می تواند خونریزی داخلی مخصوصاً خونریزی دستگاه گوارش باشد.

 

 

به طور کلی آسپرین خطرات کمی برای بدن دارد اما ممکن است در بعضی از افراد عوارض و خطرات جدی را به وجود آورد، بنابراین پزشکان توصیه می کنند که پیش از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید. آسپرین دارویی است که در خانه هر کسی پیدا می شود. معمولاً افراد برای درمان علائم خفیف سرماخوردگی و یا آنفولانزا و سردرد از آسپرین مصرف می کنند.

 

 

 

آسپرین چه عوارضی دارد؟

 

 

از عوارض این دارو می توان به نارسایی کلیوی، خونریزی مغزی و خونریزی گوارشی اشاره کرد و در بعضی افراد می‌ تواند انواع سکته را افزایش دهد. آمریکا توصیه کرده  افراد ۵۰ تا ۵۹ ساله که در معرض خونریزی های گوارشی نیستند و احتمال بروز سکته قلبی در آنها کم است، می توانند به صورت روزانه آسپرین مصرف کنند. اگر قرص آسپرین را همراه با داروهایی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و یا دیکلوفناک مصرف کنید ممکن است خطر خونریزی را در شما افزایش دهد.

 

 

چه کسانی نباید از قرص آسپرین استفاده کنند؟

 

 

 کسانی که دچار مشکل انعقاد خون هستند و خون آنها دیرتر لخته می ‌شود و یا سابقه ی ابتلا به زخم های گوارشی دارند، نباید از قرص آسپرین استفاده کنند. مصرف آسپرین برای کسانی که دچار آلرژی هستند نیز ممنوع می باشد.

 

بسیاری  از افراد فکر می کنند که مصرف آسپرین برای همه مفید است و هیچ ممنوعیتی ندارد در صورتی که این یک باور غلط است و در صورت مصرف یا استفاده از آسپرین حتماً باید با پزشک مشورت شود.

 

  سازمان غذا و دارو اعلام کرده است کسانی که تجربه ی سکته مغزی و قلبی را نداشتند، نباید از داروی آسپرین استفاده کنند. خوردن داروی آسپرین همراه با برخی از داروهای مسکن ممکن است عوارض جدی را برای بدن وجود دارد و زنانی که به صورت روزانه به دلیل ابتلا به سرطان سینه باید از قرص آسپرین استفاده کند اگر به بیماری های مزمن مانند آرتروز مبتلا هستند و داروهای مسکن مصرف می کنند حتماً باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند.

 

 

گاهی ممکن است دکتر بر اساس شرایط بیمار تجویز کند که دارو را با فاصله دو ساعت مصرف کند یا ممکن است دکتر تشخیص دهد که داروی آسپرین باید در مدت زمان کمتر و با دوز کمتر استفاده شود.

 

 

چه کسانی می توانند از قرص آسپرین استفاده کنند؟

 

 

 کسانی که در آینده احتمال ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی در آنها زیاد است می توانند به صورت روزانه برای کاهش علائم خود از قرص آسپرین استفاده کنند. کسانی که در گذشته مبتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی بودند، باید از این قرص استفاده کنند. زنانی که علائم سرطان سینه در آنها مشاهده شده است باید به صورت روزانه و با تجویز پزشک این قرص را استفاده کنند.

 

 

 برخی از پزشکان مصرف آسپرین را با دوز پایین برای کسانی که بالای ۵۰ سال دارند توصیه می کنند. برخی می گویند کسانی که در آینده احتمال دارد به حمله قلبی و یا سکته مبتلا شوند باید در استفاده از این قرص محافظه‌کارانه عمل کنند. مصرف قرص آسپرین برای مبتلایان به سرطان بر اساس شرایط خاص ژنتیک می باشد.

تعداد بازدید : 4003

ثبت نظر

ارسال