Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 10 و 9 دقیقه

سرطان پستان و راه های شناخت آن

سرطان پستان | علائم آن | راه های درمان | راه های تشخیص سرطان پستان

برای تشخیص زود هنگام یک بیماری باید نشانه ها و علائم آن بیماری را به خوبی بشناسیم و بدانیم که چگونه میتوانیم این بیماری را در اولین فرصت مهار کنیم.

سه شنبه 18 آبان 1400 ساعت 19:39

آیا شما هم از سرطان سینه میترسید؟ دوست دارید که همه علائم و نشانی های این بیماری رایج را بدانید؟ در این مقاله قصد داریم تا به این سوالات پاسخ دهیم و همه موارد و فاکتورهایی که بر روی سرطان سینه تاثیر میگذارند را بررسی کنیم.اگر شما هم دوست دارید بدانید که چگونه میتوانید از این بیماری رایج زود مطلع شوید، بهتر است که این مقاله را تا آخر مورد مطالعه قرار دهید.همه ما این موضوع را خوب میدانیم که تشخیص زودهنگام یک بیماری چه میزان میتواند در روند بهبودی آن تاثیر بگذارد به همین دلیل است که باید به صورت سالانه یک چک آپ کلی برویم تا از سلامت کامل فیزیکی خود اطمینان حاصل کنیم. در این مقاله قصد داریم تا هر آن چیزی که لازم است در مورد بیماری سرطان سینه بدانید را در اختیارتان قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

 

با توجه به تغییر روش زندگی در دو دهه اخیر آمار ابتلا به سرطان سینه در جهان و ایران بسیار بالا رفته است و اگر آگاهی و اطلاعات خود را نسبت به این سرطان بالا ببریم و روش های پیشگیری و درمان سرطان سینه را بیشتر بشناسیم، قطعا مسیر زندگیمان در جهت بهبود تغییر خواهد کرد.

 

مواردی که در این مقاله مورد بحث قرار میگیرند عبارت اند از:

 

  • سرطان پستان( Breast cancer) چیست؟
  • سرطان پستان و نکات مهم درباره ی آن
  • آناتومی سینه زنان
  • علایم بیماری سرطان پستان
  • انواع سرطان پستان
  • سرطان پستان و راه های شناخت آن
  • راه های دیگر شناخت سرطان پستان
  • چند روش برای آزمایش پستان
  • دلیل ابتلا به سرطان سینه چیست؟
  • عوامل بروز سرطان پستان
  • راه های درمان سرطان پستان
  • روش معاینه خودآزمایشی سینه
  • تاثیر سرطان پستان بر روابط زناشویی
  • دلایل معمول توده‌های خوش‌خیم سینه
  • خلاصه

 

سرطان پستان( Breast cancer) به نوعی سرطان گفته می‌شود که از بافت پستان آغاز می‌شود.نشانه‌های این سرطان شامل توده در پستان، تغییر در شکل ظاهری، فرورفتگی‌های کوچک پوستی، خروج مایع از نوک پستان، نوک فرورفتهٔ پستان یا پوست قرمز و خشک (پوسته‌پوسته) پستان باشد. در بیماران دچار متاستاز، دردهای استخوانی، تورم و بزرگی غدد لنفاوی، تنگی نفس یا زردی (یرقان) هم ممکن است دیده شود.

 

برخی تغییرات در سینه می‌توانند نشان‌دهنده علائم اولیه سرطان سینه باشند. دانستن این تغییرات می‌تواند به افراد در انجام درمان به‌موقع کمک کند. آشنایی با بخش‌های مختلف سینه و عملکرد آن‌ها می‌تواند به زنان کمک کند تا درباره هرگونه تغییر و مشاهده موارد غیرمعمولی آگاه باشند. سرطان نوعی بیماری است که در آن سلول ‌های بدن توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می ‌دهند و این موضوع منجر به تسخیر، تخریب و فاسد شدن بافت‌های سالم می ‌شود، در سرطان سلول ها به طور غیر طبیعی و غیر عادی شروع به تکثیر شدن می کنند توانایی بر هم زدن تعادل در سلول های دیگر را دارد. از اجتماع این سلول‌های گسترش یافته ی سرطانی و تخریب سلول‌های بافت‌های سالم توده ‌ای به نام تومور ایجاد می‌شود.

 

اگر تومور به لایه‌‌ای محدود ختم شود و به سایر بافت‌ها و ارگان های بدن سرایت نکند تومور خوش ‌خیم (غیرسرطانی‌) است و اگر تومور گسترده شده یا به طور بالقوه قابلیت پخش شدن و احاطه کردن سایر بافت ها و ارگان ها را داشته باشد تومور بدخیم یا سرطانی نامیده می‌شود. برخی از شکل های سرطان متاستاز (Metastasize) می‌کنند به این معنی که خصوصیت تهاجمی پیدا کرده و به سایر بافت‌های بدن، عمدتا از طریق خون و لنف، سرایت می‌کنند و تومورهای جدیدی را ایجاد می‌کنند.

 

عوامل خطرساز جهت ابتلا به سرطان پستان شامل جنسیت مؤنث، چاقی، عدم فعالیت بدنی، الکلیسم، درمان جایگزینی هورمون پس از یائسگی، پرتوهای یونیزان، منارک زودهنگام (آغاز قاعدگی) در سن‌های پائین‌تر، دیر بچه‌دار شدن یا عدم بارداری، سابقهٔ قبلی سرطان پستان و سابقهٔ خانوادگی سرطان پستان است. در حدود ۵–۱۰٪ موارد زمینهٔ ژنتیکی و از والدین به ارث می‌رسد که می‌توان به جهش‌های ژنی BRCA1 و BRCA2 اشاره کرد .منشأ بیشتر سرطان‌های پستان از سلول‌های جدار مجاری شیر و لوبول‌های شیرساز است .

 

به آنهایی که از مجاری شیری نشأت می‌گیرند «کارسینوم درجای مجاری پستان» و به آنهایی که از کیسه‌های کوچک شیرساز نشات می‌گیرند، «کارسینوم لوبولار» می‌گویند. در حدود ۱۸ زیرگروه از سرطان پستان وجود دارد .برخی از آنها نظیر «کارسینوم درجای مجاری» از رشد و تکامل ضایعات پیش‌سرطانی ناشی می‌شوند .تشخیص سرطان پستان از طریق انجام بیوپسی از بافت مشکوک امکان‌پذیر است. وقتی تشخیص قطعی شد، آزمایش‌های دیگری انجام می‌شوند تا معلوم شود آیا سلول‌های سرطانی به بیرون از پستان نیز گسترش یافته‌اند یا خیر. و همچنین کدام روش درمانی مؤثرتر خواهد بود .

 

دربارهٔ مزایای غربالگری سرطان پستان در برابر مضرات آن بحث و تردیدهایی وجود دارد. مطابق یک بررسی در سال ۲۰۱۳ توسط بنیاد همیاری کاکرین، معلوم نیست که مضرات ماموگرافی بیشتر از مزایای آن در تعداد فراوانی از زنانی باشد که ماموگرافی‌شان مثبت است اما سرطان پستان ندارند. کارگروه خدمات پیشگیرانه در ایالات متحده در یک بررسی در سال ۲۰۰۹ دریافت که در گروه سنی ۴۰ تا ۷۰ سال، مزایای آن بیشتر است و به‌همین توصیه نمود که زنان از سن ۵۰ تا ۷۴ سالگی، هر دو سال ماموگرافی شوند.در کسانی که احتمال زیادی دارند به سرطان پستان مبتلا شوند، از دو داروی تاموکسیفن و رالوکسیفن جهت پیشگیری استفاده می‌شود.

 

جراحی دوطرفهٔ پستان و برداشتن آنها یکی دیگر از راه‌های پیشگیری در موارد پُرخطر است. در مبتلایان به سرطان پستان از درمان‌هایی چون جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی، هورمون‌درمانی و درمان هدفمند استفاده می‌شود .انواع جراحی نیز مختلف است و شامل جراحی‌های حفظ پستان یا برداشتن کامل آن می‌شود. جراحی‌های ترمیمی و بازسازی پستان نیز در همان هنگام یا در زمانی دیگر صورت می‌پذیرد .در افرادی که سرطان به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته‌است، درمان‌ها معطوف به بهبود کیفیت زندگی و راحتی فرد انجام می‌گیرند .

 

عواقب سرطان پستان بر حسب نوع سرطان، مرحله بالینی آن و سن فرد متغیر است. نرخ بقا ۵ ساله در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا بین ۸۰ تا ۹۰٪ است. در کشورهای توسعه‌یافته نرخ بقا پائین‌تر است در سطح جهانی، سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان است و ۲۵٪ همه موارد را شامل می‌شود .در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۲ میلیون بیمار جدید و ۶۲۷٬۰۰۰ مورد مرگ ناشی از آن گزارش شد.این سرطان در کشورهای توسعه‌یافته شایع‌تر است و میزان شیوع آن در زنان، ۱۰۰ برابر مردان است .بر پایهٔ اظهار متخصصان در ایران، سالانه هشت هزار نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و شیوع ابتلا به سرطان پستان در بین زنان ایرانی حدود ۳۰ تا ۳۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر است. 

 

سرطان پستان چیست ؟

 

سرطان پستان یکی از انواع سرطان های شناخته شده و هم چنین شایع ترین سرطان در بین بانوان می باشد. سرطان پستان ناشی از رشد خارج از قاعده سلول های غیرطبیعی در پستان است. در هر دو نوع تومورهای خوش خیم و بدخیم، رشد سریع و زیاد سلول ها وجود دارد. روند زیاد شدن سلول ها در تومورهای خوش خیم در مرحله مشخصی متوقف می شود، در تومورهای بدخیم این رشد به صورت غیر قابل مهار ادامه می یابد تا حدی که در صورت عدم درمان، تمامی قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار داده و منجر به از کار افتادن و عمل کرد نا مناسب ارگان های بدن خواهد شد .

 

شایع ترین نوع سرطان پستان در خیریه سرطانی، سرطان از منشاء مجاری شیری است و از آن جا که این نوع بافت بیشتر در یک چهارم بالایی و خارجی پستان وجود دارد،  در حدود نیمی از سرطان های پستان در خیریه در ربع فوقانی و خارجی آن یافت می شوند. کمک به خیریه می تواند به بیماران سرطانی کمک کند و هزینه های درمانی آن ها فراهم کند.

 

توده های مشکوک به سرطان در خیریه سرطان در لمس به صورت سفت یا سخت، گاه غیرمتحرک و با چسبندگی به اطراف لمس می شوند. همان گونه که قبلاً گفته شد، اغلب این توده ها منفرد و بدون درد هستند و افراد هنگامی که به سرطان پستان مبتلا می شوند معمولا درد را احساس نمی کنند. باید توجه داشت که قضاوت در مورد خوش خیم یا بدخیم بودن توده، به عهده پزشک معالج بوده و پس از بررسی های دقیق مقدور خواهد بود.

 

شایع‌ترین نوع سرطان پستان در خیریه سرطانی، سرطان از منشأ مجاری شیری است و از آنجا که این نوع بافت بیشتر در یک چهارم بالایی و خارجی پستان وجود دارد،  در حدود نیمی از سرطان های پستان در خیریه در ربع فوقانی و خارجی آن یافت می شوند.توده های مشکوک به سرطان در خیریه سرطان در لمس به صورت سفت یا سخت، گاه غیرمتحرک و با چسبندگی به اطراف لمس می‌شوند. همان گونه که قبلاً گفته شد، اغلب این توده ها منفرد و بدون درد هستند. باید توجه داشت که قضاوت در مورد خوش خیم یا بدخیم بودن توده، به عهده پزشک معالج بوده و پس از بررسی های دقیق مقدور خواهد بود.

 

آناتومی سینه زنان

 

آشنایی با بخش‌های مختلف سینه برای درک بهتر انواع سرطان سینه و علائم مرتبط سرطان سینه بسیار مهم است.
سینه زنان از بخش های مختلفی تشکیل شده است که شامل موارد زیر می‌شود:

• بافت چربی
• لوب ها
• لوبول ها
• مجاری شیری
• گره های لنفاوی
• عروق خونی

 

سرطان پستان | علائم آن | راه های درمان | راه های تشخیص سرطان پستان

 

علایم بیماری سرطان پستان :

 

وجود غده در سینه:

 

اگر خانم‌های جوان با لمس سینه متوجه توده‌ی مشکوک در آن شدند باید به پزشک مراجعه کنند. غده سرطانی به شکل توده‌ سفت بدون درد است که به یک نقطه چسپیده و حرکت نمیکند. این توده ممکن است خوش خیم یا بد خیم باشد سرطانی بودن آن تنها با معاینه قابل تشخیص میباشد.

 

ترشح نوک سینه:

 

اگر بدون فشار و  خود به خود از نوک سینه ترشحات صورت خون، خونابه، آبکی، ترشحاتی که از یک پستان بیرون بیایید؛ یا این ترشحات بعد از یائسگی همراه با وجود غده در سینه باشد احتمال ابتلا به سرطان را دارد.این ترشحات می تواند دلایل متعددی مانند اختلال هورمونی، مصرف دارو، تغییرات فیبروکیستیک، اتساع مجاری پستان، یا در خانم های چند قلو زا امکان ترشح شیری تا چند سال وجود دارد.

 

تغییر پوست سینه:

 

تغییر گوست سینه به این معنا می باشد که اگر در پوست سینه فرورفتگی یا تو رفتگی سینه، کشیدگی، برآمدگی، وجود زخم، تغییر در رنگ پوست دیده شود هر چند که دلیل قطعی ابتلا به سرطان نیست ولی باید مورد توجه قرار بگیرد. غده سرطانی رباط‌ های نگه دارنده پستان را کوتاه میکند که باعث فرورفتگی یا تو رفتگی سینه می شود.کشیدگی همیشه از علایم سرطان نمی باشد. بافت‌های سرطانی وقتی پیشرفت کنند باعث ایجاد زخم در سطح پستان ‌ها و یا پوست آن ها پرتقالی،گرمی، قرمز و بدون درد می شود. در این مواقع ممکن است تشخیص اشتباه داده شود و پزشک و بیمار تصور کنند که این علایم ناشی از بیماریهای عفونی است و مدت ها تحت درمان های ضدعفونی و انواع آنتی بیوتیک ها و دارو های ضد ویروسی قرار بگیرد. اما بیماری های عفونی با تب و لرز همره است. ولی سرطان این علایم را ندارد.

 

تغییر نوک سینه:

 

معمولا علائم تغییرات نوک سینه در سرطان پستان شایع می باشد که شامل موارد زیر است :

 فرورفتگی نوک سینه ، قرمزی، تفاوت رنگ نوک سینه ها ،پوسته پوسته شدن همراه با خارش در نوک سینه می تواند بعد از شیردهی یا بعد از سن بلوغ اتفاق بیوفتد. اما گاهی علت این فرورفتگی وجود غده در زیر نوک سینه و یا هاله سینه است.

 

انواع سرطان پستان

 

سرطان مجرا، رایج ترین نوع سرطان پستان است که از مجاری شیری شروع می‌شود .

سرطان لوبولار، که از لوبول های پستان نشات می‌گیرند.

سرطان تهاجمی، در این نوع سلول های سرطانی از داخل لوبول ها یا مجاری پستان به بافت اطراف حمله می‌کنند و احتمال انتشار سرطان به سایر قسمت های بدن را افزایش می دهند.

سرطان غیر تهاجمی، که سرطان از محل خود هنوز منتشر نشده است، اما در نهایت ممکن است به سرطان تهاجمی پستان تبدیل شود.

 

سرطان پستان می­تواند دو نوع باشد:

 

داکتال کارسینوما: این نوع در مجراهای حمل شیر شروع می­شود و شایع­ترین نوع است.

 لوبولار کارسینوما: این نوع در لوبول­ها شروع می­شود.

سرطان پستان تهاجمی، زمانی است که سلول های سرطانی از داخل لوبول­ها یا کانال­ها (مجراها) خارج می­شوند و به بافت­های نزدیک حمله می­کنند و احتمال گسترش آن به سایر قسمت­های بدن را افزایش می­دهد.

سرطان پستان غیرتهاجمی، زمانی است که سرطان هنوز در محل منشأ آن قرار دارد و به جای دیگری حمله نمی­کند.  با این حال، این سلول­ها در نهایت می­توانند به سرطان مهاجم پستان تبدیل شوند.

 

سرطان پستان | علائم آن | راه های درمان | راه های تشخیص سرطان پستان

 

سرطان پستان و راه های شناخت آن :

 

نوعی از سرطان پستان را بیماری پاژه نوک پستان می نامند؛ که باعث میشود نوک پستان به صورت ضایعات اگزمایی مرطوب و خشک، قرمزی، ضخامت، خارش، سوزش، سفتی و خراشیدگی نوک پستان همراه باشد.ممکن است آن را اگزما و بیماری پوستی تشخیص دهند و مدت ها تحت درمان موضعی قرارگیرد. این درمان بیماری را به تاخیر می‌اندازد ،بنابراین تشخیص به موقع و مناسب پزشک در روند درمان انواع سرطان به خصوص سرطان سینه بسیار مهم و ضروری می باشد به دلیل آن که هر چه روند درمان به تعویق بیافتد ، رشد بیماری بیشتر می شود و ممکن است خطر آفرین باشد.

 

تغییر در سایز سینه:

 

در حالت عادی سایز دو سینه کاملا یکسان نیست و کمی اختلاف دیده خواهد شد؛ اما این اختلاف کاملا فاحش نمی باشد. اما اگر به طور ناگهانی بین سایز سینه‌ها اختلافی مشاهد شد؛ باید آن ها را معاینه کنیم. رشد زیاد تومورهای سرطانی در یکی از پستانها باعث می شود از حالت متقارن خارج شوند و یکی بزرگتر از دیگری شود و این بزرگی سینه معمولا قابل تشخیص و قابل رویت می باشد.

 

بزرگ شدن غده لنفاوی زیر بغل:

 

بزرگ شدن این غده همیشه به معنای ابتلا به سرطان نمی باشد؛ اما بهتر است که به پزشک مراجعه کنیم. ممکن است بزرگی این غده با لمس توده‌ای در سینه باشد گاهی هم توده ای لمس نمی شود. بزرگی غده لنفاوی گاهی به علت بروز دیگر سرطان ها مانند ریه، تخمدان ها، کبد، کلیه ومعده باشد، بنابراین باید در تشخیص نوع سرطان دقت شود تا بتوان آن را به موقع معالجه کرد.پیشرفت سلول های سرطانی باعث بسته شدن عروق لنفاوی زیربغل شده و مانع تخلیه مایع لنف اندام ها می شود که تورم بازو و اندامهای فوقانی را به همراه خواهد داشت. گاهی به اشتباه علت این تورم را رماتیسم یا بیماری دیگری تشخیص می دهند. و بیمار تحت درمان مناسب قرار نمی‌گیرد و همین امر به پیشرفت سرطان کمک می کند. 

 

خال روی سینه:

 

 به وجود آمدن خال جدید در اطراف سینه یا تغییر در خال قبلی می تواند نشان دهنده سرطان پستان باشد. بنابراین بانوان باید همیشه به سینه های خود دقت کنند و سعی کنند به پزشک زنان مراجعه کنند و این مورد معالجه به پزشک هر ساله باشد تا بتواند به موقع سرطان را در صورت وجود تشخیص دهد و درمان ها هرچه سریع تر آغاز شوند.

 

احساس خستگی مفرط:

 

خستگی و خواب آلودگی مداوم در صورت داشتن خواب کافی و یا اختلال در خواب.

 

سرفه‌های طولانی و گرفتگی صدا:

 

پیشرفت سرطان و سرایت آن ریه باعث سرفه شدید و گرفتگی صدا می شود.

 

عدم توانایی کنترل مثانه:

 

 تکرر ادرار، قطره قطره ادرار کردن در هنگام سرفه یا خنده و ناتوانی در کنترل ادرار از علایم پیشرفت بیماری و رسیدن آن به مثانه می باشد.

 

کمردرد ناگهانی:

 

اگر به صورت ناگهانی دردی در کمر و پیدا شود و به طوری که به ستون فقرات فشار بیاورد می تواند از علایم سرطان پستان باشد.عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند از علایم سرطان پستان باشد مانند: درد استخوانی در یک محل خاص، علائم تنفسی به دنبال درگیری ریه، زردی و علایم ناشی از بزرگی کبد، علائم عصبی ناشی از وجود فوده در مغز بزرگی غده لنفاوی شکم.

 

سرطان پستان | علائم آن | راه های درمان | راه های تشخیص سرطان پستان

 

راه های دیگر شناخت سرطان پستان :

 

با این که راهی برای جلوگیری از بروز بیماری سرطان پستان نیست اما می توان با تشخیص زود هنگام آن به درمان کامل این بیماری کمک کرد؛ از جمله راههای که می توان سرطان سینه را تشخیص داد؛ عبارتند از:

 

از بیست سالگی به بعد سینه‌های خود را آزمایش کنید و آن ها را معاینه کنید. بدین صورت که در مقابل آینه این مراحل را انجام دهید: دستها را به صورت آویزان در دو طرف بدن نگاه دارید؛ دست ها را به بالا و صاف قرار دهید؛ دست ها را روی کمر فشار دهید و شانه را به عقب بکشید و یا خم شوید و دست ها را در دوطرف بدن به صورت آویزان قرار دهید و سینه‌ها را بررسی کنید.

 

راه های تشخصیی سرطان پستان

 

برای معاینه، پزشک پستان های زن را برای تشخیص هر نوع برآمدگی و توده احتمالی بررسی می کند. در حین معاینه، ممکن است از بیمار خواسته شود در موقعیت های مختلف قرار بگیرد.

 

تست های تصویربرداری

 

چندین آزمایش تصویر برداری در تشخیص سرطان پستان کاربرد دارند، از جمله:

 

سونوگرافی. با استفاده از امواج صوتی توده های جامد پستانی را از کیست های پر از مایعات تشخیص می دهد.

ماموگرافی. در این روش از نوعی اشعه ایکس برای تهیه تصاویر از بافت پستان استفاده می شود و به پزشک کمک می کند هرگونه توده یا ناهنجاری را در مراحل اولیه سرطان تشخیص دهد. ماموگرافی گاهی اوقات یک منطقه مشکوک به سرطان را شناسایی می کند.

تصویربرداری با تشدید مغناطیسی. با تهیه تصاویر مختلفی از پستان به پزشک در شناسایی سرطان یا ناهنجاری های دیگر کمک می کند. پزشک می تواند MRI را بعد از انجام ماموگرافی یا سونوگرافی توصیه کند. بعضی اوقات پزشکان از MRI به عنوان یک ابزار غربالگری برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند، استفاده می کنند.

بیوپسی. در این روش پزشک از بافت پستان بیمار نمونه برداری کرده و آن را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می فرستد. بیوپسی در تایید سرطانی بودن سلول ها و تشخیص نوع آن کاربرد دارد.تشخیص کاملتر سرطان شامل اندازه تومور، میزان انتشار آن و مرحله بندی سرطان است که شانس بهبودی فرد و نوع روند درمانی را مشخص می کند.

 

چند روش برای آزمایش پستان:

 

 اولین روش: تنها با نرمه انگشتان سینه را لمس کنید هیچ گاه سینه را با انگشت شست و انگشتان دیگر فشار ندهید زیر ممکن است اشتباها احساس وجود غده کنید.

دوم: سینه را به صورت دایره تصور کنید و مانند عقربه‌های ساعت آن را لمس کنید به گونه ای که تمام سینه از استخوان ترقوه تا لبه پایینی دنده‌ها و از جناغ سینه تا تمام زیر بغل را بررسی کنید.پستان‌ها را فشار مختصری دهید و به ترشحات نوک پستانها توجه کنید.

 

در زیر دوش حمام هم می توان سینه‌ها را لمس کرد و به علت خیس و لغزنده بودن غده بهتر قابل تشخیص است.زنان ۲۰ الی۴۰ ساله هر سه سال یک بار و زنان ۴۰ سال به بالا سالی یک بار باید برای معاینه سینه خود به پزشک متخصص مراجعه کنند. بهتر است بعد از قطع عادت ماهانه در روزهای اول و در دوران یائسگی، حاملگی، شیردهی در روز اول ماه معاینه را انجام دهید.

 

داشتن زمینه ‌های سرطان پستان

 

خانم های بالای۳۹-۳۵ سال، سالی یک بار باید ماموگرافی کنند. ماموگرافی همان تصویربرداری با اشعه ایکس است.

 

نمونه‌برداری یا بیوپسی:

 

نمونه‌برداری از تومور به دو صورت انجام می شود؛ یکی به روش بیوپسی که در این روش به وسیله بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی قسمتی از سینه بیمار که بستگی به اندازه تومور دارد را برش می زنند و تمام یا بخشی از تومور را درمی‌آوردند و محل برش را بخیه می کنند. با میکروسکوپ تومور را مورد بررسی قرار می دهند تا مشخص شود که سراطانی هست یا نه؟ نمونه‌برداری با سوزن روش دیگری برای تشخیص بیماری است.در این روش با بی‌حسی موضعی برش کوچکی روی قسمتی که تومور وجوددارد انجام  می دهند و به وسیله سوزن مخصوصی به نام core چندین نمونه از تومور را بر می دارند و آزمایش می کنند.

 

دلیل ابتلا به سرطان سینه چیست؟

 

 مهم‌ترین عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می‌شوند عبارت‌اند از :

  • سابقه فامیلی ابتلا به سرطان پستان، بخصوص در مادر، خواهر یا دختر
  • سابقه سرطان پستان در خود فرد
  • سن اولین زایمان بیشتر از 35 سال
  • نازایی
  • بلوغ زودرس
  • یائسگی دیررس
  • چاقی پس از یائسگی
  • مصرف زیاد چربی حیوانی در رژیم غذایی
  • سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه
  • برخی از بیماری‌های خوش‌خیم پستان

البته باید تأکید کرد که وجود یک یا تمام این شرایط در هر فرد به معنای ابتلای قطعی وی به این بیماری نیست و این عوامل صرفاً" احتمال ابتلا را افزایش می‌دهند.

عوامل بروز سرطان پستان :

 

هنوز عوامل اصلی بروز این بیماری مشخص نشده بنابراین تمام زنان در معرض ابتلاء به بیماری سرطان‌اند؛ شرایطی هم برای بروز این بیماری پیش بینی شده اما دلایل قطعی نیستند که  در زیر به مهمترین آنها اشاره کرده ایم: داشتن سابقه سرطان پستان در خود فرد یا خانواده او ( مانند مادر، خواهر، دختر ) خطر ابتلا فرد در سنین پایین‌تر و سرطان دو پستان را افزایش می دهد. عوامل ژنتیکی دیگری در بروز این بیماری موثرند؛ که عبارتند از:

 

 تشخیص دو یا سه نوع سرطان در یک فرد، سرطان دو طرفه یا چند کانونی در یک فرد، تشخیص سرطان در سنین جوان تر نسبت به سن مورد انتظار در سرطان پستان، ابتلا به سرطان پستان در یک فرد مذکر خانواده.نازایی و بچه دار نشدن، مصرف دارو های ضد بارداری در شرایط خاص، درمان‌ های هورمونی بعد یائسگی، عدم سابقه شیردهی به فرزندان.مصرف داروهای ضدبارداری به مدت چهار سال یا بیشتر برای زنان جوان و قبل از بارداری اول به بروز این بیماری کمک می کند. اثر این داروها تا ده سال بعد از مصرف نیز در بدن دیده می شود.

 

درمان های هورمونی بعد از یائسگی برای دلایلی مانند: کاهش گرگرفتگی و تعریق شبانه پس از یائسگی، کاهش خشکی مجرای تناسلی، برطرف شدن خستگی و تغییرات خلقی ناشی از یائسگی، برطرف شدن اختلالات خواب، برطرف شدن درجاتی از بی اختیاری ادرار، کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی، جلوگیری از پوکی استخوان؛ مورد استفاده قرار می گیرند.

 

سرطان پستان | علائم آن | راه های درمان | راه های تشخیص سرطان پستان

 

پزشک برای تجویز این دارو باید عواملی مانند:

 

سابقه مشکلات قلبی و فشارخون، سابقه مشکلات انعقاد خون، سابقه بیماری کیسه صفرا، سابقه ابتلا به سرطان پستان در فرد یا بستگان نزدیک او را مورد بررسی قرار دهد.شیردهی بیش از شش ماه می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد در واقع شیردهی قیل از یائسگی و در سنین جوانتر مانند یک عامل حفاظتی برای سینه‌ها می باشد.

 

قاعدگی زرد هنگام و یائسگی دیررس:

 

سن بلوغ زیر ۱۲ سال به نسبت بلوغ در سن بالای ۱۵ سالگی و هر عاملی که باعث می شود بدن با استروژن تماس بیشتری داشته باشد خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهد. زنانی که فعالیت های هورمونی تخمدان های خود را بیش از چهل سالگی از دست داده اند نسبت به زنانی که به طور طبیعی در سن ۵۵ سالگی یائسه شده اند؛ کمتر در معرض این بیماری ‌اند.زمانی که زایمان در سن بالای سی و پنج سال باشد بهتر است که به سلامت پستان های خود توجه کنیم. بارداری در سن پایین باعث می شود که بافت پستان به بلوغ زودرس برسد و حساسیت سینه نسبت به عوامل سرطان‌زا کاهش یابد.

 

مصرف الکل و دخانیات:

 

دود ناشی از سیگار حاوی عوامل سرطان‌زاست. در نتیجه افرادی که در سن نوجوانی سیگار می کشند یا در معرض استشمام دود آن قرار دارند. ممکن است به این بیماری دچار شوند. الکل نیز سرمی استرادیول را افزایش می دهد که آن هم به بروز سرطان پستان کمک می کند.

 

سابقه تابش زیاد اشعه یونیزان (رادیوترابی) به قفسه سینه:

 

زنانی که در بمباران شیمیایی زنده مانده‌ اند یا زنانی که به علل مختلف مدام تحت عکس برداری قفسه سینه قرار گرفته اند خطر ابتلا وجود دارد البته به پایین بودن سن بیمار در این مسئله دخیل است.

 

عوامل دیگری که می تواند در بروز این بیماری دخیل باشد؛ عبارتند از:

چاقی پس از یائسگی، مصرف زیاد چربی حیوانی در رژیم غذایی ، یائسگی دیررس در سنین بالای ۵۵ سال، بیماری‌های خوش خیم پستان، ابتلا به سایر سرطان ‌ها، تجمع سموم ارگانوکلرهD.D.T در بدن، قرار گرفتن در معرض میدان‌های الکترو مغناطیسی.

 

راه های درمان :

 

اگر بیماری را در همان مراحل اولیه تشخیص بدیم احتمال درمان آن افزایش می یابد. در گذشته برای درمان این بیماری تمام سینه را با جراحی بر می داشتند؛ این قطع عضو باعث می شد بیمار را به لحاظ روحی دچار افسردگی شود.

 

اما حالا با پیشرفت علم تنها غده و قسمت ‌های از اطراف آن را بر می دارند. البته نیز به دلیل انتشار بیماری یا علت کسانی وراثتی بودن بیماری مجبور می شوند کل سینه را بردارند.

 

روش معاینه خودآزمایشی سینه

 

این روش توسط خود فرد و در خانه انجام می‌شود و از دست ها و چشم برای این تشخیص استفاده می گردد.در معاینات خودآزمایی پستان باید چند نکته را درنظر داشته باشید؛

اول اینکه احساس وجود توده یا کیست، التهابات و .. ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی، اگزما و … باشد.

دوم اگر متوجه تغییرات شدید، قبل از نگرانی حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید و باید توجه کنید که این روش فقط برای جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه است. حال مراحل انجام این معاینه:

چند روز بعد از تمام شدن دوره پریود یا قاعدگی باید جلوی آینه قرار بگیرد زیرا در این زمان سینه کمترین مقدار تورم یا سفتی را دارد. اگر دچار قاعدگی نمی‌شوید یک روز خاص را برای انجام این معاینه در نظر بگیرید مثلاً اول یا آخر هرماه.

 

تاثیر سرطان پستان بر روابط زناشویی :

 

عوامل متعددی باعث میشود خانم ها مبتلا به سرطان پستان در روابط جنسی خود دچار اختلال شوند؛ این عوامل عبارتند از: تغییر در ظاهر فرد، عوارض داروها و درمان ها مانند شیمی درمانی، افسردگی.برای درمان برخی از بیماران باید هورمون های استروژن را سرکوب کنند تا از رشد سلولهای سرطانی جلوگیری شود که ای امر باعث یائسگی موقت میشود که عوارضی مانند: گرگرفتگی، خشکی سیستم تناسلی که باعث بروز درد در برقراری رابطه میباشد.

 

در دوران شیمی درمانی سیستم ایمنی بدن ضعیف میشود ورابطه جنسی بدون استفاده از کاندم باعث بروز عفونت میشود. داروهای شیمی درمانی اغلب یکی از عوامل کاهش میل جنسی افراد است.اکثر افراد وقتی متوجه بیماری خود می شوند دچار استرس و افسردگی میشوند و همین آشفتگی روانی تمام امور آنها از جمله روابط جنسیشان را تحت تاثیر قرار میدهد و نمیتوانند رابط زناشویی موفقیت آمیزی با همسر خود داشته باشند.این آشفتگی روانی میتواند باعث کم خوابی و خستگی شود که میل جنسی را کاهش میدهد و مانع بروز احساسات جنسی در افراد است.

 

دلایل معمول توده‌های خوش‌خیم سینه

 

عفونت بافت سینه (که معمولاً در زمان شیردهی در زنان دیده می‌شود)؛

بیماری فیبروکیستیک سینه‌ (سینه‌های توده‌دار)؛

فیبروآدنومِ سینه‌ (تومورهای خوش‌خیم)؛

نِکروز چربی (بافت آسیب‌دیده)؛

در نکروز بافت چربی سینه‌، توده‌ی ایجاد شده را تنها با بیوپسی می‌توان از توده‌ی سرطانی تشخیص داد.

گرچه اکثر توده‌های سینه‌‌ای به علت شرایطی ایجاد می‌شوند که کمتر از موارد بالا جدی هستند؛ همچنان معمول‌ترین نشانه‌ی سرطان سینه تشکیل توده‌های جدید و بدون‌درد در سینه است.ممکن است یک زن برای اولین بار در هنگام انجام معاینه‌ی ماهیانه‌ی سینه، متوجه تغییراتی در سینه‌‌اش شود یا یک درد خفیف غیرعادی را که به نظر نمی‌رسد از بین برود، تجربه کند.

 

نکته

 

برخی گمان میکنند که عمل پروتز ممکن است باعث بروز بیماری سرطان پستان شود؛ نه تنها این طرز تفکر درست نیست بلکه پروتز میتواند راهی برای روحیه دادن به افرادی باشد که بر اثر این بیماری سینه خود را از دست داده‌اند با اقداماتی مانند نگهداشتن وزن خود در حد مناسب، کاهش چربی رژیم غذایی، انجام مدام ورزش روزانه، عدم مصرف داروهای هورمونی بعد از یائسگی؛ می توان خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش داد.

 

در نهایت

 

همانطور که گفته شد سرطان سینه  یکی از  انواع سرطان شایع در سرتا سر جهان می باشد که همواره  در حال افزایش می باشد. همانطور که می دانید امروزه درمان های انواع سرطان ها  افزایش یافته است و امید به زندگی در بیماران سرطانی نیز افزایش پیدا کرده است . اما هزینه های درمان بالا مشکل بزرگی است که در طول درمان  بیماران با آن مواجه می شوند. برای این موضوع موسسات زیادی تاسیس شده است که همواره با اجاره استند تسلیت و تاج گل در  پرداخت هزینه ها ی درمان به این بیماران کمک می کنند. شما نیز می توانید با اجاره  از موسسه سید حسین رضوی ، در این امر خیر خواهانه سهیم باشید.

تعداد بازدید : 24813

ثبت نظر

ارسال