Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 23 و 42 دقیقه

پیشگیری از سرطان سینه در زنان

پیشگیری از سرطان سینه در زنان

سرطان سینه از شایع ترین سرطان ها در دنیا است و همین مسئله موجب نگرانی زنان شده است. وقتی در اطراف خود می شنویم که زنی به این سرطان مبتلا شده است، این سؤال در ذهنمان شکل می گیرد که چرا این اتفاق می افتد؟ سرطان سینه در اثر چه در بدن ایجاد می شود؟ به طور حتم نگرانی هایی درباره ابتلای خودمان به این بیماری در ذهنمان شکل می گیرد و دوست داریم درباره راهکارهای پیشگیری از سرطان سینه بیشتر بدانیم تا بتوانیم ابتلا به آن را کاهش دهیم.

شنبه 12 مرداد 1398 ساعت 9:46

راه هایی برای پیشگیری از سرطان سینه در زنان در کتاب «جهان بدون سرطان: درمان جدید و پیشگیری امیدبخش» آمده است: «سرطان یک امر اجتناب ناپذیر نیست. زنان بیش از آن چه فکر کنند روی آن کنترل دارند. از وقتی که از خواب بیدار می شویم، هر آن چه می خوریم و می نوشیم، ورزش و عوامل بیرونی و ژنتیکی، همگی در ابتلا به سرطان مؤثرند و با یک سبک زندگی سالم می توان پیشگیری از سرطان سینه و دیگر سرطان ها را امکان پذیر کرد.» در ادامه چند راهکار در این زمینه آورده شده اند.

 

پیشگیری از سرطان سینه در زنان

 

1- توصیه به ورزش کردن

 

به دلایل مختلف ورزش کردن می تواند از شما در برابر ابتلا به سرطان سینه محافظت کند. در وهله اول ورزش وزن شما را متعادل نگه می دارد. زنانی که از 18 سالگی به بعد از 9 تا 14 کیلو وزن اضافه کرده اند، تا 40 درصد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند که ممکن است به دلیل استروژن باشد.

استروژن می تواند رشد خیلی زیاد سلول ها را تحریک کند. تا قبل از یائسه شدن تخمدان ها وظیفه تولید استروژن را بر عهده دارند. استروژن از بافت چربی ایجاد می شود. در این میان ورزش کردن می تواند متابولسیم تولید استروژن را تحت تأثیر قرار دهد. برای پیشگیری از سرطان سینه بهتر است در هفته 150 دقیقه با شدت متوسط ورزش کنید.

 

2- کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه ها

 

تمام آزمایش های پزشکی از جمله ام آر آی، سی تی اسکن و ماموگرافی از تابش های یونیزه استفاده می کنند. این تابش ها خطرناک هستند. اما این به این معنا نیست که وقتی پزشک انجام آنها را توصیه می کند، از انجام آنها خودداری کنید.

 

3- محدود کردن درمان های هورمونی

 

تحقیقات نشان می دهد که استفاده دراز مدت زنان از درمان های مبتنی بر استروژن و پروژسترون و همچنین مداخلات پزشکی که باعث بلوغ زودرس می شود، مواجهه بدن را با استروژن جلوتر می اندازد و احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا 24 درصد بالا می برد. بهتر است این داروها با دوز مصرفی کم و در زمان کوتاه مصرف شوند.

 

4- شیر دادن به نوزاد

 

زنانی که در شش ماه اول تولد نوزاد خود به او شیر بدهند تا 10 درصد خطر مرگ در اثر سرطان در آنها کاهش می یابد. دلیل آن را می توان این گونه توضیح داد که در طی دوره شیردهی زنان وارد سیکل قاعدگی نمی شوند. هرچه زن ها کمتر وارد این سیکل شوند، بدن آنها کمتر استروژن ترشح می کند و پیشگیری از سرطان سینه ممکن می شود.

 

5- مصرف مواد غذایی سالم

 

تغذیه در پیشگیری از سرطان سینه مؤثر است. زنانی که کاروتنوئید آنها بالا است، 19 درصد احتمال ابتلا به این بیماری در آنها کاهش می یابد. کاروتنوئید از مواد مغذی است که با خوردن میوه ها و سبزی ها در بدن تولید می شود. مصرف میوه و سبزیجات به طور حتم باید در برنامه غذایی گنجانده شود. مصرف گوشت های فرآوری شده و گوشت قرمز تا حد امکان باید محدود شود.

 

6- تشخیص زود هنگام

 

تشخیص زودهنگام سرطان سینه شانس بهبود را افزایش می دهد. در صورتی که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، در مدت پنج سال در 99 درصد مواقع درمان می شود. با گذر از مرز 50 سالگی در سال یک تا دو بار ماموگرافی سینه انجام دهید. برخی متخصصان انجام ماموگرافی را به زنان بالای 40 سال توصیه می کنند.

اگر با ساختار سینه خود آشنا باشید می توانید هر گونه تغییر در ظاهر یا بافت آن را به سرعت تشخیص دهید. خونریزی، ترشحات از نوک سینه و درد شدید از علائمی هستند که با مشاهده آنها باید به پزشک معالجه کنید.

 

 

 

 

پیشگیری از سرطان با تغذیه

 

در ادامه 4 ماده معدنی که در پیشگیری از سرطان با تغذیه، به ویژه در پیشگیری از سرطان سینه در زنان، مؤثرند معرفی می شوند:

 

  • سلنیم: این ماده معدنی را می توان در ترب، گوجه فرنگی و کاهو یافت. همچنین، این ماده غنی در غذاهای دریایی و گوشت و لبنیات نیز یافت می شود.
  • روی: این ماده معدنی در کودکان و در پوکی استخوان در دوران یائسگی تأثیر زیادی دارد. غذاهای دریایی، حبوبات و غلات سرشار از روی هستند.
  • کلسیم: به علت ورزش نکردن، کمبود نور خورشید و مصرف نکردن شیر و ماست با کمبود کلسیم مواجهیم. سبزیجاتی مانند گل کلم، کلم، شلغم، کرفس و کنگر حاوی این ماده معدنی هستند.
  • آهن: این ماده معدنی در مواد غذایی در اثر حرارت از بین می رود. گوشت، برنج، اسفناج، ذرت، لوبیا کاهو و گندم از مواد غذایی حاوی آهن هستند. شیر و فرآورده های آن منبع کم آهن هستند، اما آهن آنها خوب جذب می شود.

مصرف مواد غذایی فیبردار نیز برای پیشگیری از سرطان با تغذیه توصیه می شود. به ویژه مصرف آن در زنان برای پیشگیری از سرطان سینه مهم است.

 

تاج گل مصنوعی خیریه و استند تسلیت اجاره‌ای خیریه

 

تسلیت واژه کوچکی است در برابر غمی که گریبان گیر نزدیکانمان می‌شود. برای تسلی دادن دل عزیزانمان برای حضور در مراسم‌ها، به‌رسم ادب و احترام تاج گل و استند تسلیت سفارش داده و همراه خود به مراسم می‌بریم. با هزینه زیاد و صرف وقت بسیار برای تهیه یک تاج گل و یا استند تسلیت علاوه بر زمان زیادی که گرفته می‌شود هزینه بالایی نیز برای سفارش‌هایمان پرداخت می‌کنیم.

موسسه خیریه محمدحسین رضوی با چند سال فعالیت متداول در عرصه کمک به بیماران مبتلا به سرطان (خیریه سرطانی) همیشه در تلاش بوده تا هزینه درمانی این بیماران را فراهم کند. این موسسه با به وجود آوردن امکاناتی همچون تهیه تاج گل مصنوعی خیریه و استند تسلیت خیریه ، آن‌ها را برای اجاره به کسانی که می‌خواهند رسم ادب را برای نزدیکان خود به‌جا آورند در نظر گرفته است. کارکنان موسسه خیریه محمدحسین رضوی به ‌دور از هر تجمل‌گرایی و صرف وقت و هزینه فراوان به ‌طور رایگان این خدمات را شامل حال شما می‌کنند. پس شما هم با سفارش آنلاین در این کار نیک شریک شوید.

 

تعداد بازدید : 2840

ثبت نظر

ارسال