Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 13 و 41 دقیقه

5سرطان مهم در میان زنان کدام است؟

سرطان در زنان| درمان سرطان

سرطان های کشنده و مهم در میان زنان سرطان نای و ریه، سینه، لوز المعده، تخمدان و کولون و رکتوم است. پزشکان پی بردند که تنها ۵ تا ۱۰ درصد عوامل ژنتیکی در ابتلا به سرطان موثر است و ۹۰ تا ۹۵ درصد علت سرطان را محیط زندگی و سبک زندگی دانستند. برای اینکه خطر ابتلا به سرطان را در خود کاهش دهید، باید هشدارهای وزارت بهداشت جهانی را جدی بگیرید.

دوشنبه 29 اردیبهشت 1399 ساعت 5:50

 سرطان های کشنده و مهم در میان زنان سرطان نای و ریه،  سینه، لوز المعده، تخمدان و کولون و رکتوم است. پزشکان پی بردند که تنها ۵ تا ۱۰ درصد عوامل ژنتیکی در ابتلا به سرطان موثر است و ۹۰ تا ۹۵ درصد علت سرطان را محیط زندگی و سبک زندگی دانستند.

 

آنها اضافه کردند که عوامل افزایش خطر این سرطان ها استعمال سیگار و قلیان، تغذیه نامناسب، چاقی، عدم فعالیت بدنی کافی و در معرض آلودگی‌های محیطی قرار گرفتن می باشد.

 

پزشکان درباره ی سرطان ریه که کشنده ترین سرطان ها در جهان است، این ‌گونه می‌ گویند که برخی از سرطان ها علائم اولیه آنها بروز می کند و این به این معناست که به شما  آگاهی می دهد که خود را در معرض آزمایشات مکرر قرار دهید.

 

اگر علائم مرتبط با سرطان ریه بعد از ۶ هفته در شما از بین نرفت، در این صورت باید از عکسبرداری ریه یا نوار ریه استفاده کنید. اگر سرطان ریه در مراحل اولیه تشخیص داده شود درصد زنده ماندن افراد بیشتر می شود.

 

 

 اکنون ما این پنج سرطان کشنده و شایع در میان زنان را با هم بررسی می کنیم.

 

 

 سرطان نای و ریه:

این سرطان یکی از کشنده ‌ترین سرطان ها در میان مردان و زنان است. سالانه این سرطان جان ۸۷ هزار و ۱۷۹ هزار تن را می گیرد. سرطان نای و ریه از سرطان سینه و روده بزرگ نیز کشنده تر است. به نوعی می توان گفت که سرطان ریه را به سرطان خاموش معرفی می ‌کنند. زیرا علائم آن اغلب بروز نمی‌ کند و در صورت بروز علائم سرطان در مراحل پایانی است.

 

این سرطان سالانه جان ۷۲۲۰۰ نفر را می ‌گیرد. این سرطان یکی از کشنده ترین سرطان ها در میان مردان نیز می باشد. درصد زنان مبتلا به این سرطان به دلیل استعمال سیگار و قلیان در حال افزایش می باشد.سرفه، تنگی نفس، درد در قفسه سینه و کاهش وزن همه علائم ابتلا به سرطان نای و ریه هستند که بسیاری از مردم این علایم را جدی نمی گیرند.

 

 دومین و خطرناک ترین سرطان در میان زنان سرطان سینه است. سرطان کولون و رکتوم بر اساس سطح کشندگی در رتبه سوم قرار می گیرند. درست است که سرطان های کشنده را نمی ‌توان پیشگیری کرد اما غربالگری زود هنگام  و تغییر در سبک زندگی می ‌تواند از سرطان پیشگیری کند.

 

این سرطان به اندازه ی سرطان ریه در میان زنان شایع و کشنده است. سالانه ۳۹۶۲۰ نفر به دلیل ابتلا به این سرطان جان خود را از دست می ‌دهند. افزایش خودآگاهی و انجام تست های دوره ای و منظم یکی از مهمترین عامل برای پیشگیری از این سرطان است.

 

تشخیص زود هنگام حدود ۹۰ درصد از مبتلایان را از مرگ نجات داده است و ۵ سال به عمر آنها اضافه کرده است.برای اینکه خطر ابتلا به سرطان را در خود کاهش دهید، باید هشدارهای وزارت بهداشت جهانی را جدی بگیرید.

 

عواملی مانند چاقی، عدم فعالیت بدنی و استعمال دخانیات را کنار بگذارید و برای اینکه پیشگیری از سرطان انجام شود باید آزمایش و تست های دوره ای منظم را انجام دهید.درمان عفونت در زنان که عامل سرطان دهانه ی رحم می باشد در پیشگیری از این سرطان کشنده بسیار نقش اساسی دارد.

 

 

 سرطان کولون و رکتوم روده بزرگ:

سرطان کولون و رکتوم روده بزرگ  سالانه جان ۲۴۵۳۰ نفر را می‌ گیرد. از هر بیست و یک زن یک زن به این سرطان مبتلا می شود. توصیه می شود که زنان بالای ۵۰ سال تحت نظر غربالگری و آزمایش قرار بگیرند.تشخیص زودهنگام در پیشگیری از این سرطان بسیار اهمیت دارد و می ‌تواند مرگ و میر را کاهش دهد.

 

 سرطان لوزالمعده:

این سرطان سالانه جان ۱۸۹۸۰ نفر را می گیرد. سرعت رشد این سرطان در بدن بسیار شدید است و به همین دلیل به یکی از کشنده ترین و مهم ترین سرطان ها در میان زنان تبدیل شده است.این سرطان جزء معدود بیماری هایی است که نسبت به شیمی درمانی نیز مقاومت نشان می ‌دهد. استعمال دخانیات و چاقی مهمترین عاملی است که خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.

 

  سرطان تخمدان:

بیش از بیست هزار نفر در آمریکا سالانه دچار ابتلا به سرطان تخمدان  می شوند. این سرطان سالانه جان ۱۴۰۳۰ نفر را می گیرد. به دلیل آنکه علایم این سرطان مشاهده نمی ‌شود تشخیص آن نیز بسیار دشوار است. این سرطان معمولاً در زنان مسن دیده می ‌شود.

 

زنانی که بالای ۶۳ سال سن دارند باید تحت مراقبت و آزمایشات منظم قرار بگیرند. زنانی که سابقه ی خانوادگی ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند.

 

سرطان در زنان

 

 سرطان های مهم در میان زنان ایرانی کدام است؟

 

 

 معاون وزیر تحقیقات بهداشت بیان کرده است که ۵ سرطان مهم و شایع در میان زنان ایرانی سرطان پستان، روده بزرگ، پوست، معده و تیروئید می باشد. او علت اصلی این سرطان‌ها را چاقی بیش از حد زنان اعلام کرده است و گفته است که متاسفانه در ایران زنان به دلیل عادات غذایی بد و شیوه زندگی نادرست دچار چاقی هستند.

 

او بیان کرد که سن زنان مبتلا به این سرطان ها ۷۵ تا ۸۵ می باشد. او بیان کرده است که عامل اصلی سرطان های پستان، روده بزرگ و پوست، تیروئید به دلیل کم تحرکی و چاقی و سبک زندگی نادرست است و می گوید که دلیل اصلی سرطان های دستگاه گوارش به دلیل نوشیدن چای داغ، مصرف کم میوه و سبزیجات و مصرف زیاد تریاک می باشد.

 

او افزود که سرطان دومین علت مرگ و میر در جهان است که در سال ۲۰۱۵، ۸.۷ میلیون نفر را کشته است. بر اساس پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی شیوع سرطان و مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته تا سال ۲۰۲۵، ۴۵ درصد افزایش پیدا می‌ کند.

 

در ایران هم این آمار بسیار بالا است. بعد از حوادث تصادفی و بیماری‌های قلبی عروقی سرطان سومین علت مرگ و میر شناخته شده است.

 

 

 مقایسه بروز سرطان در ایران و جهان چگونه است؟

 

 

 میزان بروز سرطان در ایران به طور قابل مقایسه ای در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه یافته و همچنین کشورهای همسایه مانند ترکیه پایین تر است. بروز سرطان در ایران ۱۴۹.۷۴ در هر ۱۰۰ نفر است.

 

در حالی که بروز متوسط سالانه سرطان در جهان ۱۸۲ از هر ۱۰۰ نفر است. این نشان می دهد که بروز سرطان در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا پایین تر است.

 

 

راه های پیشگیری از انواع سرطان ها به ویژه سرطان های کشنده کدام است؟

 

 

  •  به طور کلی برای پیشگیری از سرطان راههایی وجود دارد. بنابراین افراد باید برای این که خطر ابتلا به سرطان های کشنده و مهم را در خود کاهش دهند راه های زیر را انجام دهند.
  •  از مهمترین عواملی که در پیشگیری از سرطان موثر است، دوری از سیگار و استعمال دخانیات می باشد. استعمال دخانیات ۳۰ درصد از علت مرگ و میر ناشی از سرطان ها می باشد. مواد سرطان زایی که از دود سیگار وارد بدن انسان می شود بروز سرطان را در بدن افزایش می دهد.
  •  کلم بروکلی زیاد مصرف کنید. کلم بروکلی اثرات ضد سرطانی دارد و می ‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. به طور کلی پزشکان توصیه می کنند که از میوه و سبزیجات زیاد استفاده کنید.
  • از دیگر عواملی که در پیشگیری از سرطان نقش اساسی و مهمی دارد کنترل وزن است. سعی کنید که وزن خود را کنترل کنید و آن را در حالت طبیعی و نرمال نگه دارید. از غذاهای فست ‌فود کمتر استفاده کنید.
  •  فعالیت بدنی بالا از دیگر عواملی است که می ‌تواند خطر ابتلا به سرطان ها را در شما کاهش دهد. حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشید.
  •  دوری از مشروبات الکلی می تواند شما را سالم نگه دارند و یکی از راه های پیشگری از سرطان می ‌باشد.
  •  استرس را از خود دور کنید و سعی کنید به مکان های آرام و کم استرس بروید.
  •  یکی دیگر از عواملی که می ‌تواند در پیشگیری از سرطان به شما کمک بسیاری کند، این است که آزمایشات و چکاب های ماهانه یا سالانه انجام دهید. در تمام سرطان ها تشخیص زود هنگام به درمان و بقای زنده ماندن فرد کمک می کند.
  • برای این که احتمال ابتلا به سرطان پوست را در خود کاهش دهید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. توصیه می شود که به فرزندان خود نیز این کار را عادت دهید. زمانی که در معرض شدید نور آفتاب قرار می‌ گیرید کرم های ضدآفتاب با درصد بالا را به پوست خود بمالید. زیرا یکی از مهمترین عامل ابتلا به سرطان پوست نور خورشید می باشد.
تعداد بازدید : 7117

ثبت نظر

ارسال