Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 9 و 58 دقیقه

سرطان تخمدان و چگونگی درمان این سرطان

سرطان تخمدان و چگونگی درمان این سرطان

سرطان تخمدان می تواند انواع مختلفی داشته باشد اما نوع پیشرفته تر این بیماری در اندام ها و لایه های خارجی پوشش تخمدان دیده می شوند. که به سرطان تخمدان اپیتلیال معروف است.

شنبه 11 آبان 1398 ساعت 10:56

تخمدان ها یکی از مهمترین اندام هایی هستند که در تولید مثل نقش موثری دارند. محل قرارگیری این اندام ها در دو طرف پایین شکم زنان قرار دارد. امروزه شاهد شیوع بسیاری از بیماری های مهلک از جمله سرطان تخمدان در بین زنان شاهد هستیم. این نوع از سرطان هنگامی شکل می گیرد که سلول های تخمدان به صورت غیر طبیعی شروع به رشد و تکثیر می کنند.

 این سلول ها می توانند با رشد غیر قابل کنترل خود به ایجاد تومورهای سرطانی بانجامند. این تومورها به راحتی به سایر قسمت های بدن نفوذ می کنند و سرطان از نوع دیگر را نیز در بدن افراد به وجود می آورند. در واقع می توان گفت که این نوع از سرطان بیشتر در مناطق شکم، کبد، کلیه و روده می توانند به راحتی رشد پیدا کند و آسیب های جدی را به اندام های داخلی افراد وارد نماید.  

 

علائمی که در اثر سرطان تخمدان ایجاد می شود چیست؟

 

در نحوه تشخیص علائم سرطان تخمدان نمی توان به طور قطع نظری داد. بسیاری از بیماری های دیگر تخمدان می تواند دارای علائم مشابهی با این بیماری باشند. با این حال با دیدن علائمی نظیر علائم زیر باید سریعا به پزشک مناسبی مراجعه کنید تا بتوانید در صورت وجود این بیماری در خود درمان های مناسب با آن را شروع کنید تا از شیوع این سرطان در بدن شما جلوگیری شود.

  • ایجاد تورم در شکم و نفخ آن
  • ناراحتی های مختلف در شکم
  • درد در ناحیه رحم و تخمدان ها
  • احساس پر بودن شکم بعد از خوردن غذا
  • از دست دادن اشتها
  • بی حالی و خستگی و ضعف بدن
  • تغییرات اساسی در وزن شامل کاهش و افزایش بی دلیل
  • تغییر رنگ ادرار
  • سوزش در هنگام ادرار

همه این علائم را می توان علائم عمومی در هنگام ایجاد سرطان تخمدان دانست. متاسفانه تشخیص این سرطان به راحتی امکان پذیر نیست. زیرا هیچ گونه علائم خصوصی را نمی توانید در رابطه با این بیماری پیدا کنید. بنابراین نیاز است که خانم ها هر چند وقت یک بار به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنند تا با انجام آزمایشات متنوع بتوانند در مورد پیدایش این نوع از بیماری و درمان زود هنگام آن اقدام کنند.

 

انواع سرطان در تخمدان

طبق تحقیقاتی که در زمینه سرطان در تخمدان صورت گرفته است می توان گفت که بیش از 30 نوع از این سرطان وجود دارد که می تواند در تخمدان مشاهده شود. ولی سه نوع از این سرطان بسیار معمول تر از دیگر انواع سرطان در تخمدان ها هستند.

  • سرطان در سلول های اپیتلیال که پوشش بیرونی سطح تخمدان را شامل می شوند. بیش از 90 درصد سرطان های تخمدان در این ناحیه ایجاد می شود.
  • سرطان در سلول های جوانه زا که برای تولید مثل مورد استفاده واقع می شوند.
  • سلول های استرومایی که می توانند هورمونها را آزاد کنند و ساختار تخمدان را ایجاد می کنند.

سرطان تخمدان می تواند انواع مختلفی داشته باشد اما نوع پیشرفته تر این بیماری در اندام ها و لایه های خارجی پوشش تخمدان دیده می شوند. که به سرطان تخمدان اپیتلیال معروف است.

 

انواع سرطان در تخمدان

 

عواملی که می تواند امکان ابتلا به سرطان تخمدان را در افراد افزایش دهد؟ 

 

هر نوع از سرطانی که افراد به آن مبتلا می شوند می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. این نوع از سرطان نیز ممکن است در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، سلامت افراد را در معرض خطر ابتلا قرار دهد. برای این منظور با دانستن این عوامل می توانید از بروز این سرطان تا حدود زیادی جلوگیری کنید.

  • استفاده از رژیم غذایی نامناسب و دارای اسید های چرب مضر می تواند تا حدود زیادی شما را در معرض ابتلا به این نوع از سرطان قرار دهد.
  • استفاده از داروهایی که باعث باروری می شود ولی در افراد تاثیری نگذاشته اند و باروری صورت نگرفته است.
  • ناباروری دائمی می تواند شما را بیش از پیش در خطر ابتلا به این سرطان قرار دهد.
  • یائسه شدن در سنین متوسط و پیش از موعد
  • استفاده از پودری به نام تالک در واژن
  • داشتن سابقه خانوادگی و ارثی در زمینه سرطان تخمدان
  • نژاد های مختلف در محیط های متفاوت
  • زایمان های زیاد
  • شیردهی
  • بستن لوله ها و برداشتن تخمدان

همه این عوامل می تواند این نوع از سرطان را در افراد ایجاد کند. اما عوامل ارثی مهمترین عاملی است که می تواند در ایجاد سرطان در تخمدان عنوان نقش داشته باشد. افرادی که دارای عوامل ارثی هستند می توانند تا 3 برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به این نوع از سرطان قرار بگیرند.

 

نحوه تشخیص سرطان تخمدان

برای اینکه پزشک بتواند این نوع از سرطان را تشخیص دهد باید با انجام عمل جراحی در تشخیص قطعی این سرطان نظر نهایی خود را اعلام کند. جراحی می تواند به عنوان نمونه برداری از بافت تخمدان انجام شود تا پزشک بتواند نوع سرطان را تشخیص دهد و همچنین مرحله ای که سرطان در آن قرار دارد را به راحتی تعیین کند. هدف دیگر جراحی می تواند برای برداشتن سلول ها و تومورهای سرطانی از تخمدان انجام گیرد.

 در مراحلی که بیماری پیشرفت زیادی کرده باشد شاید نیاز به برداشتن تخمدان ها و رحم بنا به صلاحدید پزشک باشد. انجام سونوگرافی در رحم می تواند وجود هرگونه توده سرطانی را در افراد مشخص کند. سونوگرافی می تواند محل قرار گیری این سرطان و نحوه گسترش و مراحل آن  را برای پزشک مشخص کند. اسکن CT از شکم و لگن نیز می تواند در تعیین اندازه و ابعاد تومورهای سرطانی و ساختار آنها به پزشک اطلاعات مناسبی را بدهد.

انجام آزمایش خون می تواند تغییرات خونی شما را به پزشک نشان دهد. در حالت کلی پزشک می تواند با انجام این آزمایش متوجه تغییرات غیر طبیعی بدن شما شود. در واقع پزشک سرطان در تخمدان و مراحل پیشرفت این نوع از سرطان را با اعداد رومی نشان می دهد. هر چقدر این اعداد بزرگتر باشند نشان دهنده پیشرفت این بیماری در کل بدن و دیگر اندامها است.

 

نحوه تشخیص سرطان تخمدان

 

درمان سرطان تخمدان از چه طریقی صورت می گیرد؟

 

 در بسیاری از مواقع درمان این نوع از سرطان به صورت ترکیبی انجام می شود. درمان های متفاوتی برای سرطان در رحم پیشنهاد می شود که بستگی به نوع سرطان و مرحله پیشرفت آن دارد. با این حال درمان سرطان ها تقریبا دارای موارد مشابهی است و هدفی یکسان دارد. زیرا توده های سرطانی در انواع سرطان ها به یک شکل ایجاد می شود و تکثیر پیدا می کنند. می توانیم به صورت زیر درمان های سرطان را بررسی کنیم.

 

دارودرمانی

انجام دارو درمانی در مراحل اولیه سرطان می تواند از شیوع این بیماری در دیگر اندام های بدن جلوگیری کند. با این وجود در بسیاری از مواقع دارو درمانی به تنهایی نمی تواند سرطان در تخمدان را از بین ببرد و نیاز به درمان های پیشرفته تری است.

 

عمل جراحی

انجام عمل جراحی یکی از درمان هایی است که در زمان مراحل اولیه بیماری ایجاد می شود. از طریق جراحی می توان تخمدانی را که در آن سلول های سرطانی بدخیم ایجاد شده است را برداشت تا به تخمدان دیگر و سایر اندام های بدن شیوع پیدا نکند

. در جراحی لوله فالوپ و تخمدان مربوطه برداشته می شود تا شما بتوانید با یک تخمدان بچه دار شوید. در صورتی که سرطان در هر دو تخمدان ایجاد شده باشد جراح آنها را از بدن خارج می کند تا آسیبی به رحم شما وارد نکند و شما بتوانید از روش های دیگر به صورت جنین های منجمد و یا تخم های اهدایی بارور شوید.

 

شیمی درمانی

انجام شیمی درمانی در صورتی که گسترش سرطان در اندام های دیگر انجام شده است، می تواند همراه با جراحی و یا پرتو درمانی برای بیماران مبتلا به این نوع از سرطان تجویز شود. این نوع درمان نوعی دارو درمانی است که توسط داروهای شیمیایی به بیمار تزریق می شود و در برخی از مواقع به صورت خوراکی مصرف می شود تا بتواند سلول های سرطانی را کوچک کند و از بین ببرد.

در برخی از مواقع نیز داروهای شیمی درمانی به طور مستقیم به داخل شکم افراد تزریق می شود. معمولا بعد از جراحی از این درمان استفاده می شود تا تومورهای احتمالی به جا مانده بعد از جراحی را از بین ببرد. قبل از جراحی نیز می توان از شیمی درمانی استفاده کرد تا تومورها را کوچکتر کند و جراحی راحت تر صورت بگیرد.

 

پرتودرمانی

پرتو درمانی یکی از درمانهای موثر است که می تواند سلول های سرطانی را در کمترین زمان ممکن از بین ببرد. پرتوهای نوری قوی از طریق دستگاه های مخصوص پرتودرمانی به سلول های سرطانی تابانده می شود تا آنها را از بین ببرد. این پرتو ها می تواند به سلول های سالم افراد نیز آسیب برساند به همین دلیل پرتو درمانی با زمان استراحت در هر مرحله برای افراد مبتلا به سرطان تخمدان انجام می شود.

با توجه به مرحله ای فرد مبتلا به سرطان در تخمدان د ران قرار دارد، درمان های متفاوت و ترکیبی برای از بین بردن سلول های سرطانی انجام می شود تا بتواند در کمترین زمان ممکن بهترین نتیجه را در پی داشته باشد.

 

درمان سرطان تخمدان از چه طریقی صورت می گیرد؟

 

اقداماتی که باید در حین درمان سرطان انجام دهید

 

از آنجایی که درمان سرطان می تواند بسیار طاقت فرسا باشد، افرادی که مبتلا به این بیماری هستند می توانند از طریق اقداماتی درد را در خود کاهش دهند و امید به زندگی را در خود تقویت کنند. هیچ کس مانند خود فرد مبتلا نمی تواند برای درمان سرطان تخمدان به خود روحیه دهد.

 با این وجود ممکن است حرفای مثبت و امید بخش به شدت بر روی این افراد تاثیر گذار باشد و بتواند آنها را به ادامه درمان ها مشتاق کند. اقدامات زیر می تواند انجام شود تا درمان سرطان سریعتر نتیجه بخش باشد.

  • با پیدا کردن دوستی از جنس خودتان و دارای دردهای مشترک می توانید روحیه خود را بیشتر تقویت کنید. افرادی که مانند شما دارای تجربه سرطان بوده اند می توانند به عنوان دوستانی که به شما کمک می کنند در نظر گرفته شوند. این افراد درد های مشترکی با شما دارند و یا آنها را پشت سر گذاشته اند و می توانند به عنوان حامی احساسی شما باشند.
  • با تیم پشتیبانی کادر پزشکی در درمان سرطان گفت گو کنید. این تیم دارای مشاور و روانشناس در خود است که می توانید با صحبت کردن با این افراد و اشتراک گذاشتن احساسات خود با این افراد به نکات مهمی پی ببرید که تاکنون در خود مشاهده نکرده بودید. این افراد بسیار امین هستند و می توانید به راحتی به آنان اعتماد کنید و از درد های خود به آنها بگویید و از آنها راهکارهای مناسبی را بگیرید.
  • برای خود اهداف بلندی را در نظر بگیرید. داشتن هدف می تواند تا حدود زیادی نیروهای خفته وجود شما را بیدار کند و به عنوان تلنگری محسوب شود تا شما را به سمت بهبودی سوق دهد. با داشتن هدف می توانید برنامه ریزی های متنوعی برای آینده خود داشته باشید و با امید بیشتر برای درمان خود بکوشید.
  • برنامه مشخصی را برای خود در نظر بگیرید. این برنامه می توان شامل موارد بسیاری مانند رژیم غذایی مناسب، ورزش، تفریح و سرگرمی های مورد علاقه شما، رفتن به مسافرت همراه با دوست و یا اعضای خانواده، انجام فعالیتی که به آن علاقه دارید مانند موسیقی نقاشی، هنر و غیره باشد.

 

آگاهی از بیماری خود

  • اطلاعات خود را در زمینه سرطان تخمدان افزایش دهید و اصطلاحات پزشکی مربوط به بیماری خود را یاد بگیرید تا بتوانید با آگاهی کامل درمان خود را انجام دهید و از خطرات احتمالی این نوع بیماری مطلع باشید. در بسیاری از مواقع ممکن است که مجبور باشید تنهایی برای درمان خود اقدام کنید. در این صورت راحت تر می توانید با بیماری خود کنار بیایید.
  • می توانید لیستی از سوالات خود را آماده کنید و از پزشک خود در مورد هر یک از این علائم و روش های درمان آنها گفت و گو کنید.
  • داروهایی را که برای درمان شما توسط پزشک تجویز می شود را به یاد داشته باشید و نحوه طریقه مصرف آنها را یاد بگیرید. از این طریق می توانید به افراد دیگری که دارای سرطان تخمدان هستند کمک کنید تا راحت تر با بیماری خود آشنا شوند و از آن نترسند.

می توان گفت که با تشخیص مرحله ای که بیماری سرطان در آن قرار دارد، پزشک درمان را شروع میکند و از شیوع آن در دیگر اندام های بدن جلوگیری می کند. 

 

در نهایت

این بیماری که یکی از سرطان های رایج در میان زنان بوده به اندام های تولید مثلی زنان حمله کرده و می تواند به دیگر اندام های ناحیه شکمی نیز سرایت کند. این سرطان با علائمی مختلفی بروز پیدا کرده و تورم های شدیدی را در ناحیه شکم و تخمدان ها ایجاد می کنند. افراد مبتلا به این سرطان معمولاً با تغییرات وزنی ناگهانی و بدون دلیل روبرو بوده و اشتهای خود را از دست می دهند. این سرطان انواع مختلفی داشته و به دلایل متعددی از جمله وراثت، زایمان های زیاد، یائسگی زودهنگام و... ایجاد می شوند. با وجود علائم ظاهری بسیاری که این بیماری را دارند، امکان تشخیص ابتدایی آن سخت نخواهد بود. اما باید حتماً اسکن های دقیقی توسط پزشک متخصص صورت بگیرد تا ابتلا به سرطان تخمدان به تایید نهایی برسد. سرطان از جمله بیماری هایی است که از همان ابتدا هزینه های فراوانی را به مبتلایان تحمیل می کند. پروسه های درمانی این سرطان شامل عمل جراحی، شیمی درمانی، دارو درمانی و پرتودرمانی خواهد بود که هر یک شامل هزینه های گزافی خواهد بود. این هزینه ها بسیاری از خانواده ها را با مشکل تامین مالی مواجه خواهد کرد. کمک هایی که موسسه های حمایتی جمع آوری می کنند به تامین داروها و هزینه های عمل های جراحی این بیماران کمک بسیاری خواهد کرد. انجمن های حمایت از بیماران مبتلا به سرطان به تازگی اجاره استندهای تسلیت و تاج گل خیریه را انجام داده و می توانند بسیاری از هزینه های مربوط به این بیماران را پوشش دهند.

 

آگاهی از بیماری خود

 

تعداد بازدید : 4404

نظرات

مهسا

3 سال و 9 ماه و 20 روز پیش

استفاده از مقدار کم آرسنیک در درمان توده تخمدان بسیار موثر است که متاسفانه در ایران فقط کربو پلاتین است.ژن درمانی واکسن درمانی سلول درمانی ایمونو تراپی باید سریع جایگزین شیمی درمانی شود که متاسفانه آنکولوژیستها در داخل حکیم نیستند و به علم دنیا هماهنگ نمی کنند خودشان را فقط فکر جراحی در بیمارستانهای خصوصی هستند تا کیسه مردم را خالی کنند. دولت هم نةارتی روی وزارت بهداشت و شیوه درمان جدید دنیا ندارد.اصلا برایش سلامتی مردم مهم نیست. واقعا اگر آنکولوژیست تخمدان توده گرفت برای خودش شیمی درمانی میکند یا اینکه به بهترین دکترها در خارج مراجعه می کند.

مهسا

3 سال و 9 ماه و 20 روز پیش

استفاده از مقدار کم آرسنیک در درمان توده تخمدان بسیار موثر است که متاسفانه در ایران فقط کربو پلاتین است.ژن درمانی واکسن درمانی سلول درمانی ایمونو تراپی باید سریع جایگزین شیمی درمانی شود که متاسفانه آنکولوژیستها در داخل حکیم نیستند و به علم دنیا هماهنگ نمی کنند خودشان را فقط فکر جراحی در بیمارستانهای خصوصی هستند تا کیسه مردم را خالی کنند. دولت هم نةارتی روی وزارت بهداشت و شیوه درمان جدید دنیا ندارد.اصلا برایش سلامتی مردم مهم نیست. واقعا اگر آنکولوژیست تخمدان توده گرفت برای خودش شیمی درمانی میکند یا اینکه به بهترین دکترها در خارج مراجعه می کند.

ثبت نظر

ارسال