Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 9 و 56 دقیقه

بالا بردن گلبول سفید با تغذیه در شیمی درمانی

شیمی درمانی

در حین درمان سرطان با شیمی درمانی بیمار ممکن است با کم شدن گلبول سفید خون مواجه شود که در این شرایط باید نسبت به بالارفتن گلبولهای سفید اقدام شود تا فرد دچار مشکلاتی مانند عفونت های متعدد نشود . امروزه استفاده از رژیم غذایی مناسب برای این بیماران می تواند تاثیر مستقیم در افزایش گلبولهای سفید داشته باشد.

یکشنبه 19 دی 1400 ساعت 5:33

کم شدن گلبول های سفید موجود در خون یکی از عوارض جانبی می باشد که ممکن است حین درمان سرطان برای بیماران مختلف رخ دهد. با این وجود یک سری نکات مهم درباره تغذیه این بیماران وجود دارد که با رعایت و پیروی از آن ها می توانید این سیر نزولی گلبول های سفید موجود در خون بیمار را کنترل کرده و کاهش دهید.

 

روش کنترل

 

یکی از این راه ها، کنترل کاهش گلبول های سفید خون به کمک تغذیه مناسب در بیمار می باشد. مواد غذایی خاصی وجود دارند که می توانند منجر به افزایش گلبول های خونی و همچنین افزایش ایمنی بدن در دوران سرطان و یا بعد از شیمی درمانی شوند که در ادامه مطلب قصد داریم این مواد غذایی را برای شما معرفی کنیم تا بتوانید از فواید و مزایای استفاده از آن ها در حین دوره شیمی درمانی بهره مند شوید.

 

درمان بیماری سرطان عمدتا در مراکز درمانی مجهز صورت می گیرد. به طور معمول در این قبیل مراکز، پزشک مرکز آزمایش های مورد نیاز از جمله cbc را جهت شمارش و اندازه گیری سلول های خونی بیمار از قبیل گلبول های قرمز و سفید خون درخواست می کند که این آزمایشات بر روی نمونه خون بیمار انجام خواهد شد و به کمک آن ها می توان میزان گلبول های خونی بیمار را تحت کنترل داشت.

 

اثرات کم شدن گلبول سفید


یکی از اثراتی که کم شدن میزان گلبول های سفید خون به دنبال دارد، مستعد شدن بدن برای ابتلا به انواع عفونت ها می باشد که این عامل برای بیماران مبتلا به سرطان یک ریسک و خطر بزرگی محسوب می شود. هر چه میزان گلبول های سفید بدن از میزان نرمال آن پایین تر رود، احتمال ابتلا به عفونت نیز در بدن افزایش خواهد یافت.

 

به دنبال آن پیشرفت عفونت در بدن خود باعث کاهش میزان گلبول های سفید موجود در خون خواهد شد که به صورت یک چرخه معیوب به بد تر شدن وضع عمومی بیمار منجر خواهد شد. تمامی این فرایند ها در نهایت باعث می شوند تا بدن بیمار مقاومت خود در برابر بیماری سرطان را از دست داده و وارد فاز خطرناک بیماری شود. به همین دلیل است که حفظ میزان گلبول های سفید خون در بازه نرمال از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است.


بیماری سرطان چگونه منجر به کاهش گلبول های سفید خون می شود؟


در حال حاضر یکی از درمان های موجود برای بیماری سرطان، استفاده از شیمی درمانی برای بیمار می باشد تا به وسیله آن بتوانند مانع پیشرفت سرطان شده و سلول های سرطانی رشد کرده در بدن را از بین ببرند. فرایند شیمی درمانی و در واقع دارو های به کار رفته جهت انجام این درمان ها می توانند به آسیب به مغز استخوان در فرد منجر شوند. لازم است بدانید که مغز استخوان محل ساخته شدن و بلوغ سلول های خونی می باشد و در واقع سر منشا گلبول های موجود در خون نیز همین مغز استخوان است.

 

انجام شیمی درمانی می تواند منجر به آسیب به این سلول های مولد گلبول های خونی شده و در نتیجه آن نیز سلول های مغز استخوان از بین خواهند رفت. بدین ترتیب تولید سلول های خونی نیز کاهش یافته و منجر به کم شدن تعداد گلبول های سفید خون خواهد شد. البته لازم به ذکر است که این امر دائمی نبوده و این سلول ها در طول زمان مجددا بهبود می یابند. علاوه بر این ها، در صورتی که خود بیماری سرطان پیشرفت کند می تواند بر سلول های خونی تاثیر گذاشته و رشد آن ها را با اختلال مواجه سازد که این هم می تواند یکی از دلایل کاهش گلبول های سفید خون در این زمان باشد.


به همین دلیل است که کنترل نمودن و شمارش مرتب گلبول های سفید و قرمز خون از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که می تواند به طور مستقیم بر روند درمان فرد تاثیر گذار بوده در صورت کاهش بیش از حد این گلبول ها، پروسه درمانی فرد متوقف خواهد شد.

 

اثرات کم شدن گلبول سفید


مواد غذایی جهت بالا بردن گلبول های سفید خون حین درمان بیماری سرطان


همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، یک سری مواد غذایی وجود دارند که با مصرف آن ها سیستم ایمنی فرد تقویت شده و میزان گلبول های سفید موجود در جریان خون وی افزایش خواهد یافت که این اثر می تواند در بیماران مبتلا به سرطان که تحت درمان شیمی درمانی هستند بسیار مطلوب واقع شود. در ادامه به تعدادی از مهم ترین و مفید ترین این مواد غذایی اشاره خواهیم کرد تا بتوانید با آن ها آشنا شوید.


انواع مرکبات


تمامی مرکبات حاوی مقادیر زیادی ویتامین سی هستند که با مصرف آن ها می توان سطح ایمنی بدن را به میزان قابل توجهی ارتقا داد. مصرف مرکبات می تواند منجر به افزایش گلبول های سفید موجود در خون شود و از این طریق بدن را جهت مبارزه با انواع مختلف عفونت ها آماده کرده و مقاوم خواهد نمود. این مواد غذایی شامل پرتقال، نارنگی، لیمو و سایر انواع مرکبات می باشد که همگی نقش پر رنگی در تقویت میزان ایمنی بدن بر عهده دارند.


اسفناج


اسفناج از جمله سبزی هایی است که سرشار از ویتامین سی بوده و می تواند مقاومت بدن جهت مبارزه با انواع عفونت ها را بالا ببرد. به این ترتیب که مصرف اسفناج منجر به افزایش سطح گلبول های سفید موجود در خون شده و از این طریق می تواند از بدن در برابر انواع مختلف عفونت ها محافظت کند.


سیر


سیر از جمله مواد غذایی است که نقش بسیار پر رنگی در حفظ سلامتی بدن دارد و یک ماده غذایی بسیار قوی در جهت مبارزه با انواع عفونت ها به شمار می رود. مصرف سیر باعث می شود تا فشار خون افراد متعادل شده و در بازه طبیعی قرار بگیرد. همچنین مصرف سیر باعث می شود که سیستم ایمنی بدن تقویت شده و مقاومت آن در برابر انواع عفونت ها نیز افزایش یابد.


چای سبز


این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان بوده و مصرف آن منجر به ارتقا کلی کارکرد های بدن خواهد شد که افزایش سطح ایمنی بدن نیز یکی از این کارکرد ها محسوب می شود.


انواع سبزیجات


سبزیجات در انواع مختلف و اشکال گوناگون، همگی جز مواد غذایی پر خاصیت و مفید برای بدن به شمار می روند. این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی مختلف می باشند که تمامی آن ها جهت حفظ و ارتقا سطح ایمنی بدن انسان لازم و ضروری می باشند.


زنجبیل


یکی از مواد غذایی بسیار پر خاصیت و سرشار از فواید گوناگون، زنجبیل می باشد گه می تواند بیماری های التهابی موجود در بدن را به میزان قابل توجهی کاهش داده و حتی آن ها را بهبود بخشد. زنجبیل همچنین می تواند إحساس تهوع را کاهش دهد که این مورد در بیماران تحت شیمی درمانی که مدام از حالت تهواع و استفراغ رنج می برند می تواند بسیار مفید واقع شود.

 

انواع سبزیجات


زردچوبه


مصرف زردچوبه می تواند التهاب ناشی از عوامل و بیماری های مختلف را بهبود بخشد. همچنین با مصرف زردچوبه آسیب های عضلانی نیز کاهش یافته و یکی از مواد غذایی مهم و بسیار تاثیر گذار در این زمینه مخسوب می شود.سایر مواد غذایی که می توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشند شامل دانه های آفتابگردان، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای، بادام و سایر مواد غذایی مفید می باشد.


سخن پایانی


تغذیه یکی از عوامل مهم در حفظ سلامتی و کیفیت زندگی افراد می باشد که با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مفید می توانند از بسیاری از مشکلات جلوگیری کنند. در بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند نیز به دلیل بیماری شان از سطح ایمنی پایینی برخوردارند، به همین دلیل لازم است تا با مصرف مواد غذایی مناسب و مقوی، سلامت و ایمنی بدن خود را تقویت نمایند تا بدن آن ها با کمبود مواجه نشده و وضع بیماری آن ها وخیم تر نشود.

 

به طور کلی، غذاهای مغزی می توانند منجر به افزایش مقاومت بدن در برابر سرطان شده و اثر بخشی روش های درمانی سرطان را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. از این رو تغذیه بیماران تاثیری مستقیم در بهبود وضع کلی بیمار داشته و می تواند روند درمانی آن ها را نیز سرعت بخشد. شما می توانید با هدیه دادن یک تاج گل خیریه به این بیماران به میزان زیادی روحیه آن ها را بهبود بخشیده و در ادامه روند درمان آن ها را یاری نمایید. به این ترتیب بیماران به ادامه پروسه درمانی تشویق شده و می توانند هر چه زود تر سلامتی خود را باز یابند.

 

تعداد بازدید : 43316

نظرات

حسین کرمیار

1 سال و 2 ماه و 22 روز پیش

باسلام آرزوی سلامتی و عاقب بخ خیری برای سرکار خانم رضوی دارم

مروارید میکائیلی

7 ماه و 28 روز پیش

ممنونم از اطلاعات تون

ثبت نظر

ارسال