Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 14 و 19 دقیقه

نکاتی برای کاهش ابتلا به سرطان

درمان سرطان| کاهش ابتلا به سرطان | سرطان | ضد سرطان

سرطان | خاصیت ضد سرطانی | مواد غذایی ضد سرطان | تغییر سبک زندگی در پیشگیری از سرطان نقش اساسی دارد. انجام یک سری نکات و خوردن برخی از میوه ها می تواند خطر سرطان را در شما کاهش دهد. مصرف ویتامین D نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

دوشنبه 29 اردیبهشت 1399 ساعت 6:55

 تیمی از متخصصان ایتالیایی آمار ابتلا به سرطان را در سال ۲۰۱۹ در اروپا مورد بررسی قرار دادند و آن را پیش بینی کردند. پیش‌بینی آنها  این گونه بود که در سال ۲۰۱۹ تعداد مرگ و میر حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن از سال گذشته بیشتر شده است.

 

آنها بیان کردند که سرطان ریه  و  سرطان دهانه ی رحم در میان زنان بسیار شایع بوده است که یکی از مهمترین عامل ابتلا به این سرطان ها سیگار کشیدن است. زنان متولد دهه های ۵۰ ، ۶۰ و ۷۰ عادت به سیگار کشیدن دارند.

 

 

از این رو مرگ و میر ناشی از سرطان ها در سال ۲۰۱۹ سیر صعودی را طی کرده است. متخصصان بیان کردند که با تغییر سبک زندگی می توان سرطان را پیشگیری کرد و به نوعی مرگ و میر ناشی از سرطان ها را کاهش داد.

 

آنها می گویند علاوه بر تغییر سبک زندگی که در پیشگیری از سرطان نقش اساسی دارد. عوامل دیگری نیز می‌توانند ۴۰ تا ۵۰ درصد خطر ابتلا به تومورهای بدخیم را کاهش دهند. این عوامل عبارتند از:

 

 

 سیگار نکشیدن: استعمال دخانیات و دود می تواند درصد ابتلا به سرطان ریه و همچنین سرطان های دیگر مانند دهان، معده، حلق و مشکلات مرتبط با کلیه را بالا ببرد.

 

 

 چاق نشدن: چاقی می تواند به اندازه ی استعمال دخانیات در ابتلا به سرطان موثر باشد. توصیه می ‌شود که تناسب اندام خود را حفظ کنید و از چاقی مفرط جلوگیری کنید.

 

 

 فعالیت بدنی داشتن: تحرک بالا می ‌تواند ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان روده بزرگ ، پستان و رحم را کاهش دهد. متخصصان و پزشکان توصیه می ‌کنند که روزانه ۱۵۰ دقیقه تحرک متعادل و ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

 

 

 میوه و سبزی خوردن: پزشکان آلمانی توصیه می ‌کنند که روزانه ۵ وعده میوه و سبزی مصرف کنید. مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس و گوشت قرمز می ‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. بنابراین آنها می گویند که در صورت استفاده از این مواد غذایی فقط ۳۰۰ تا ۶۰۰ گرم در هفته خورده شود.

 

 

 مصرف کم مشروبات الکلی: پزشکان توصیه می ‌کنند که مردان در هفته دو بار و زنان حداکثر یک بار از مشروبات الکلی استفاده کنند. افرادی که  مشروبات الکلی را بیش از این میزان استفاده کنند می ‌توانند خطر ابتلا به سرطان کبد را در خود افزایش دهند.

 

 

 زدن کرم ضد آفتاب: دلایل اصلی ابتلا به سرطان پوست، اشعه ماورا بنفش است. بنابراین استفاده از کرم ضدآفتاب و لوسیون  از بچگی ضروری می باشد. توصیه می ‌شود از دستگاه سولاریوم دوری کنید و زمانی که در معرض شدید نور آفتاب قرار می گیرید از کرم های ضدآفتاب درصد بالا استفاده کنید.

 

 

 پرهیز از مواد سرطان زا: برخی از مواد مضری که در محیط زیست قرار دارند، می تواند خطر ابتلا به سرطان مری، مثانه یا پوست را افزایش دهد. اشعه ی ایکس یکی از مهمترین عامل ابتلا به سرطان است.

 

توجه کنید در مکان هایی که پر از گرد و غبار است، پیاده روی نکنید و از لوازم آرایشی هایی که با روغن های معدنی استعمال شده ساخته شده اند استفاده نکنید. مصرف کباب های سوخته نیز مضر است و باید در موقع استفاده از آفت کشی ها از ماسک استفاده کنید.

 

 

علاوه بر نکاتی که پزشکان ایتالیایی درباره ی کاهش ابتلا به سرطان در اختیار ما قرار داده اند. اکنون نکات تغذیه ای نیز وجود دارند که می ‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

 

درمان سرطان

 

 نکات تغذیه برای کاهش ابتلا به سرطان کدامند؟

 

 

  فیبر بخورید: سیب می تواند در بدن استروژن تولید کند. استروژن ماده ای است که با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند. از این رو سبزیجات و میوه هایی که دارای فیبر بالا هستند مانند سیب و اسفناج مصرف کنید.

 

 

 ویتامین D بخورید: کمبود ویتامین D می تواند باعث بوجود آمدن سرطان شود. از این رو غذاهایی که دارای ویتامین D هستند مانند شیر و ماست و پنیر را به صورت روزانه مصرف کنید. همچنین می توانید با مراجعه به پزشک از مکمل های ویتامین D نیز استفاده کنید.

 

 

 گوشت را به روش صحیح بپزید: توصیه می کنند که از مصرف گوشت قرمز که بر روی حرارت زیاد پخته می ‌شود خودداری کنند. حرارت خیلی زیاد هیتروسایکلیک را تولید می‌کند که می ‌تواند منجر به سرطان شود.

 

 

 میوه بخورید: میوه هایی مانند سیب، موز، پرتقال و انبه در پیشگیری از سرطان نقش بسیار اساسی دارند. پزشکان توصیه می کنند که خوردن خود میوه بهتر از آب آن است.

 

 

 مصرف چربی ها را به حداقل برسانید: نسبت بالای چربی می ‌تواند ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. مصرف کم چربی به این معنا نیست که آن را کلا قطع کنید زیرا این کار امکان پذیر نمی باشد. اما تا جایی که سعی دارید مصرف چربی خود را به حداقل برسانید. سعی کنید از لبنیات پرچرب استفاده نکنید/ زیرا چربی های اشباع شده نیز می تواند ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

 

 

مصرف آجیل: مصرف آجیل مخصوصا آجیل برزیلی می تواند ابتلا به سرطان را در شما کاهش است. زیرا این اجیل دارای سلنیوم است. سلنیوم یک ماده معدنی در خاک است که باعث از بین رفتن سلولهای سرطانی می شود. محققان پی بردند مردانی که از ماده سلنیوم بیشتر استفاده می کنند ۴۸ درصد ابتلا به سرطان پروستات را در خود کاهش می دهند.

 

 

 مصرف کلم بروکلی: کلم بروکلی یکی از سبزیجاتی است که با کاهش ابتلا به سرطان ارتباط مستقیم دارد. توصیه می‌ شود که کلم ‌بروکلی را بیشتر به صورت بخارپز مصرف کنید. کلم بروکلی دارای سولفورافان است که می تواند با سرطان های پوست، معده و سینه مبارزه کند و ابتلا به این سرطان ها را کاهش دهد.

 

 

 مصرف سیر: سیر دارای ترکیبات گوگرد الیل است که می تواند به سیستم دفاعی بدن در برابر سرطان کمک کند. پزشکان پی بردند زنانی که مصرف سیر آنها بالا است ۵۰ درصد کمتر از زنان دیگر به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند.

 

 

 نوشیدن چای سبز: نوشیدن مداوم چای سبز می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه، تخمدان، روده بزرگ، پروستات و ریه را کاهش دهد. چای سبز دارای ماده آنتی اکسیدانی می باشد.

 

 

 مصرف ماهی: مصرف ماهی سه بار در هفته می تواند تا ۳۳ درصد ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. ماهی سرشار از امگا ۳ است که خاصیت ضد التهابی دارد و می ‌تواند با انواع سرطان‌ها مبارزه کند.

 

 

 مصرف پیاز: پیاز و موسیر دارای مواد آنتی اکسیدان است که بسیار موثر می تواند با سرطان ها مبارزه کند.

 

 

 نوشیدن شیر: کلسیم در شیر می تواند افراد را در ابتلا به سرطان روده بزرگ حفظ کند.

 

 

 مصرف انواع توت ها: توت حاوی مواد آنتی سیانین است که آنتی اکسیدانی قوی برای مبارزه با سرطان ها محسوب می شود.

 

 

مصرف کافئین: کسانی که روزانه ۵ فنجان نوشیدنی های کافئین دار مصرف می کنند نسبت به کسانی که قهوه نمی نوشند تا ۴۰ درصد خطر ابتلا به سرطان را در خود کاهش می دهند. نوشیدن ۵ لیوان قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به سرطان حنجره و دستگاه گوارش را بسیار کم کند.

 

 

 مصرف آب فراوان: مصرف آب فراوان می تواند از سرطان مثانه جلوگیری کند. نوشیدن آب فراوان باعث می ‌شود تا مواد سرطان‌زا از مثانه خارج شود. هر چه آب بیشتری بنوشید این مواد راحت تر از مثانه خارج می شود. پزشکان مصرف روزانه ۸ فنجان آب را توصیه می کنند.

 

 

 غلات زیاد استفاده کنید: آرد گندم آردیست که بسیار کامل است و تمام اجزای گندم مانند سبوس و غیره را در خود دارد. مصرف آرد گندم بهتر از آرد سفید است.

نکات دیگری که می تواند خطر بروز سرطان را در شما کاهش دهد می تواند موارد زیر باشد:

 

 

  •  خشکشویی نروید.
  •  دردهای بدن تان را جدی بگیرید.
  • از دستگاه سی تی اسکن زیاد استفاده نکنید.
  •  از تلفن همراه خود به اندازه زیاد استفاده نکنید.
  •  بیش از حد فولیک اسید مصرف نکنید.

 

 

 علاوه بر میوه و سبزیجات، هسته برخی از میوه ها خواص ضد سرطانی دارند و به نوعی می‌توان گفت که از قوی ترین ضد سرطان ها هستند. این هسته ها عبارتند از:

 

 

 هسته انگور: خواص انگور می‌ تواند رشد تومورهای بدخیم را کاهش دهد. هسته انگور را بخورید و آن را به خوبی بجوید تا به راحتی هضم شود.

 

 

 هسته زردآلو: هسته زردآلو نیز از خواص ضد سرطانی بهره‌ مند است. توجه داشته باشید که نباید در مصرف این هسته زیاده روی کنید.

 

 

 هسته سیب: هسته ی سیب از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می ‌کند و خاصیت ضد سرطانی دارد اما پزشکان در مورد مصرف هسته‌ ی سیب نیز توصیه هایی می کنند که آن را بیش از حد مصرف نکنید. برای خوردن هسته ی سیب کافیست سیب را با هسته بخورید.

 

 

 تخم کتان: تخم کتان از متاستاز جلوگیری می کند. شما می توانید تخم کتان را آسیاب کنید و آن را مصرف کنید. اما در مصرف آن زیاده روی نکنید.

تعداد بازدید : 3034

ثبت نظر

ارسال