Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 8 و 26 دقیقه

تفاوت سلول سرطانی با سلول سالم

تفاوت سلول سرطانی با سلول سالم | سرطان | سلول سرطانی | انواع سرطان

تفاوت سلول سرطانی با سلول سالم | سلول سرطانی | سرطان |سرطان بیماری سلول‌هاست و می تواند بر اثر تکثیر سلولی به دیگر بافت ها و نقاط بدن آسیب جدی وارد کند.از تفاوت هایمهم بین سلول سرطانی با سلول سالم می توان به: رشد، ارتباطات، ترمیم سلول و مرگ سلول، چسبندگی، (spread) قابلیت متاستاز کردن، ظاهر، میزان رشد، بلوغ، فرار از سیستم ایمنی بدن، عملکرد و خون‌ رسانی اشاره کرد.

شنبه 23 اسفند 1399 ساعت 22:58

سرطان یکی از آن دسته از بیماری هایی است که امروزه بنا به دلایل مختلف میان افراد بیشتر شده است. از جمله مهم ترین عامل ایجاد سرطان در بدن افراد می توان به عامل وراثت و هم چنین مواد غذایی نامناسب اشاره داشت. سرطان به معنای رشد بی رویه سلول ها می باشد که در این حالت بر اثر تکثیر سلولی می تواند به دیگر بافت ها و نقاط بدن آسیب جدی وارد کند. حال باید بیان شود که برای جلوگیری از ایجاد سرطان راه های بسیاری وجود دارد و یکی از مهم ترین آن ها داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب و هم چنین دوری از دخانیات می باشد.  

 

لازم به ذکر می باشد که پزشکان و دانشمندان زیادی با مطالعه، تجربه و آزمایش ‌های گوناگون در طی چندین دهه اخیر به این امر مهم دست یافته ‌اند که در بدن انسان تفاوت‌ های زیادی بین سلول‌ های سرطانی و سلول ‌های سالم یا همان طبیعی وجود دارد. برخی از تفاوت سلول‌ها توسط دانشمندان به خوبی شناخته شده است، در حالی ‌که برخی از تفاوت ‌های دیگر اخیراً کشف شده ‌اند و در بین دانشمندان کمتر درک شده است، دانشمندان و پزشکان همچنان در تلاش هستند تا این تفاوت‌ ها را به خوبی درک و شناسایی کنند.

 

برای محققان، درک چگونگی عملکرد سلول‌ های سرطانی متفاوت از سلول‌های طبیعی، پایه و اساس توسعه درمان ‌هایی است که به منظور خلاص شدن از سرطان از بدن بدون آسیب رساندن به سلول ‌های طبیعی انجام خواهد شد. در بخش اول این مقاله به‌طورجدی درباره تفاوت سلول سرطانی و سلول سالم بحث خواهد شد اما برای کسانی که علاقه‌مند به دانستن برخی از تفاوت ‌های قابل‌درک‌تر از نظر فنی هستند در ادامه مطلب با ما همراه باشند.

 

علل و عوامل ایجاد سرطان

 

هر چند هنوز علت بسیاری از سرطان‌ها مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد نوع شیوه ی زندگی مثل: قرار گرفتن طولانی ‌مدت در برابر نور خورشید، سیگار کشیدن، نوع رژیم غذایی، عوامل روانی و معنوی یا مواد موجود در محیط زیست مثل مواد شیمیایی، رادیواکتیو و آزبستوز در ایجاد سرطان مؤثر است. این عوامل از طریق واکنش‌های شیمیایی، رادیواکتیوی یا ویروسی باعث تولید سلول‌های غیرطبیعی و ایجاد سرطان می‌شوند. دریافت کم آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی، دریافت بیش از حد کالری از طریق مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها، به ویژه چربی‌های غیر اشباع از جمله عوامل ایجاد سرطان است که با تغذیه ی نامناسب در ارتباط است. به‌ طور کل برخی از علل ایجاد سرطان که تا امروز شناخته شده، عبارتند از: استعمال دخانیات، مصرف الکل، عوامل شغلی مثل تماس با مواد شیمیایی، هورمون‌ها، آلودگی‌های خاک و آب، آلودگی‌های هوا با آلاینده‌های صنعتی و آلاینده‌های ناشی از سوخت‌وسوز، آلودگی‌های درون خانه و محیط مثل گرمایش تنور در خانه‌های روستایی، آلودگی غذا، داروهای مصرفی، تابش پرتو، عفونت‌های مزمن و رژیم غذایی و تغذیه ی نامناسب.

 

پیشرفت سرطان یک فرایند بیولوژیک پیچیده است که هنوز کامل شناخته نشده است و تحقیقات دانشمندان هنوز در این زمینه ادامه دارد. اما هورمون‌ها، شرایط ایمنی و دگرگونی‌های توارثی در مواد ژنتیکی سلول، همگی می‌تواند در پیشرفت سرطان نقش داشته باشند. با این حال سهم کوچکی از سرطان‌ها توسط ژن‌های معیوب به وجود می‌آید و تنها درصد کمی از سرطان یعنی بین ۲ تا ۱۰ درصد از مواد کل سرطان ارثی است. اما سرطان‌ها با تغییر ماهیت ژن‌ها به علت عوامل خطری که در بالا به آنها اشاره شد به وجود می آید. شایان ذکر است که پزشکان و دانشمندان زیادی با مطالعه، تجربه و آزمایش های گوناگون در طی چند دهه اخیر به این امر مهم دست یافته ‌اند که در بدن انسان تفاوت‌ های زیادی بین سلول‌ های سرطانی و سلول ‌های سالم یا همان طبیعی وجود دارد.

 

برخی از تفاوت سلول‌ها توسط دانشمندان به خوبی شناخته شده است، در حالی ‌که برخی از تفاوت ‌های دیگر اخیراً کشف شده ‌اند و در بین دانشمندان کمتر درک شده است، دانشمندان و پزشکان همچنان در تلاش هستند تا این تفاوت‌ ها را به خوبی درک و شناسایی کنند.برای محققان، به دست آوردن چگونگی عملکرد سلول‌ های سرطانی متفاوت از سلول‌های طبیعی، پایه و اساس توسعه ی درمان ‌هایی است که به برای رها شدن از سرطان از بدن بدون آسیب رساندن به سلول ‌های طبیعی انجام خواهد شد. در بخش اول این مقاله به ‌طور جدی درباره ی تفاوت سلول سرطانی و سلول سالم بحث خواهیم کرد، اما برای کسانی که علاقه‌مند به دانستن برخی از تفاوت ‌های قابل‌درک‌تر از نظر فنی هستند، می توانند در ادامه مطلب با ما همراه باشند.

 

سلول چیست ؟

 

سلول را واحد عمل و کار در موجودات زنده می نامند. موجودات زنده ممکن است تنها از یک سلول ساخته شده باشند و یا پر سلولی باشند. به طور کلی سلول را واحد حیات نام گذاری کرده اند. لازم است موجودات تک سلولی کلیه امور حیاتی خود را به تنهایی انجام دهند. اما موجودات پر سلولی واجد سلول های تمایز یافته هستند و هر امر تخصصی به عهده گروهی از سلول ها انجام می گیرد که بافت نامیده می شوند.

 

سلول سرطانی چیست ؟

 

توضیح مختصری در مورد پروتئین‌ های موجود در بدن را به شما ارائه می کنیم که تنظیم‌کننده رشد سلول ‌ها هستند و برای درک سلول‌ های ما ژن‌ هایی را با خود به همراه دارند که به‌ نوبه خود طراح پروتئین‌ های تولید شده در بدن هستند.برخی از این پروتئین‌ ها فاکتور های رشد دارند، سلول‌ها در بدن رشد و تقسیم خواهند شد. DNA نیز یک سلول مفید در بدن است. مواد شیمیایی در بدن تولید می‌شود که برای سرکوب سلول‌های سالم در تلاش هستند.سلول های سرطانی، سلول هایی غیر طبیعی هستند که به سرعت تولید مثل می کنند و توانایی شان را برای کپی شدن و رشد حفظ می کنند.

 

نتیجه این رشد بدون کنترل سلول ایجاد توده های بافت یا تومور است. تومور ها همچنان به رشد ادامه می دهند و برخی که به عنوان تومور های بدخیم شناخته شده اند، می توانند از یک محل به محل دیگر منتشر شوند. سلول های سرطانی از جنبه هایی با سلول های طبیعی متفاوت اند. سلول های سرطانی پیری بیولوژیکی را تجربه نمی کنند، توانایی خود را برای تقسیم شدن حفظ می کنند، و به سیگنال های پایان کار خود پاسخ نمی دهند.سلول های سرطان ‌زا در برخی ژن‌ های خاص ارثی هستند و در بعضی مواقع از طریق موارد گوناگون در بدن به وجود می‌آید.

 

به‌ عنوان‌ مثال، دود تنباکو، تشعشعات، مواد الکلی، اشعه ماوراء بنفش و سایر عوامل سرطان ‌زا دیگر از جمله موارد مهم برای تشکیل سلول سرطان‌ زا است. تفاوت سلول سرطانی با سلول سالم به شرح زیر می باشد.محدود کردن غذا های فرآوری شده، سبزی ‌ها، غلات و گوشت قرمز می ‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. سرطان یک بیماری پیچیده است و معمولاً ترکیبی از ناهنجاری ‌ها خواهد بود که منجر به یک سلول سرطانی خواهد شد.

 

پیشرفت های قابل توجه ای در شناخت علل بیولوژیکی (ویروس ها و باکتری ها)، بیوشیمیایی (مواد شیمیایی)، بیوفیزیکی (اشعه های یونی و غیریونی) سرطان های انسان صورت گرفته است. واژه «سرطان» به بیش از 277 نوع بیمارهای سرطانی اطلاق می گردد. دانشمندان مراحل تولید سرطان ها را مشخص کرده اند که چندین ژن موتاسیون دار در آن دخالت دارند. این تغییرات ژنتیکی باعث از هم گسیخته شدن نظم طبیعی تقسیم و تمایز سلول ها می شود. اختلالات ژنتیکی از طریق وراثتی و غیروراثتی سبب تحولات جدیدی در کنترل رشد سلولی می شود. به کمک پیشرفت های تکنولوژی در بیوانفورماتیک و تکنیک های مولکولی، اطلاعات زیادی بدست آمده که در شناخت زودرس بیماری سرطان کمک خواهد کرد و همچنین غربالگری به موقع برای بعضی از سرطان ها کمک موثری در تشخیص زودرس آن می نماید. اثرات داروها را روی بیماری های سرطان می توان مدیریت و حتی عوارض جوانبی آنها را پیش بینی کرد.

 

چهار گروه از ژن ها که به طور مکرر ناهنجاری پیدا می کنند نقش به سزایی در تولید سلول سرطان ایفا می کنند:

 

1- آنکوژن ها که ازدیاد فعالیت آنها باعث رشد غیرقابل کنترل سلول ها می شود.

 2- ژن های مهار کننده تومور.

 3- ژن های ترمیم کننده DNA،

4- ژن های آپوپتوتیک در سلولهای سوماتیک بدن انسان میلیون ها ژن وجود دارد.

                                  

 بعد از پایان پروژه ژنتیک انسانی در 2003 مشاهده شد که فقط 23500 ژن فعال وجود دارد که 400000 نوع پروتئین های مختلف را می سازند. 99.9 درصد ژن ها در همه ی انسان ها یکسان است و فقط 0.1 درصد ژن های انسان ها با یکدیگر فرق دارد که باعث تنوع های ظاهری انسان ها می شود. در حدود 93 درصد سرطان ها نتیجه ی تاثیرات عوامل محیطی است و فقط 7 درصد آنها جنبه وراثتی دارد. به کمک پیشرفت های تکنولوژی در بیوانفورماتیک و تکنیک های مولکولی، اطلاعات زیادی بدست آمده که در شناخت زود هنگام بیماری سرطان کمک می کند و همچنین غربالگری به موقع برای بعضی از سرطان ها کمک موثری در تشخیص زودرس آن دارد. اثرات داروها را روی بیماری های سرطان می توان مدیریت و حتی عوارض جوانبی آنها را پیش بینی کرد. در سال های اخیر مطالعات ژنتیک مولکولی اساس مکانیسم تولید سرطان ها را توجیح کرده است. نتیجه ی به دست آمده از  این مطالعات مولکولی بیانگر این است که سرطان ها جز بیماری های ژنتیکی است.

 

سلول سرطانی زیر میکروسکوپ : 

 

لازم به ذکر می باشد که هر کدام از سلول های سرطانی زیر میکروسکوپ از خود رفتاری بسیار متفاوت نشان می دهد. باید بیان شود که برای بررسی دقیق رفتار آن‌ ها دانشمندان نیاز دارند تا آن ها را در محیط طبیعی ‌شان مطالعه کنند. بررسی سلول ‌های سرطانی در محیط طبیعی آن‌ ها کاری بسیار مشکل است اما میکروسکوپ ‌های سه بعدی باعث شدند بیماری‌ها مانند قبل دیده نشوند و در محیط طبیعی رشد خود در نظر گرفته شوند.در تحقیقات و مطالعات بسیار دانشمندان توانستند به کمک میکروسکوپ ‌هایی با وضوح بالا تصاویر سه بعدی از سلول‌های سرطانی بدست آورند به این امید که اطلاعات مفیدی راجع به رفتار آن‌ها در بدن افراد کسب کنند. اما سلول‌ های سرطانی در زیر میکروسکوپ رفتاری متفاوت از خود نشان می‌ دهند و تشخیص این رفتار و پیش ‌بینی آن‌ ها در بدن کاری بسیار دشوار است.

 

تفاوت سلول‌ سرطانی با سلول‌ سالم

 

تفاوت سلول های بدن انسان به گونه ایی است که با بررسی های خاص و مکرر، سالم بودن یا سرطانی بودن آن ها قابل تشخیص است. در مطالب عمده زیر برخی از تفاوت سلول سرطانی با سلول سالم وجود دارد که به ‌نوبه خود رشد تومور های بدخیم را نشان می ‌دهند و نسبت به تومور های خوش ‌خیم به محیط اطراف خود واکنش نشان می‌ دهند.

برخی از موارد مهم تفاوت سلول سرطانی با سلول سالم عبارت‌ اند از:

 

  • رشد
  • ارتباطات
  • ترمیم سلول و مرگ سلول
  • چسبندگی
  • (spread) قابلیت متاستاز کردن
  • ظاهر
  • میزان رشد
  • بلوغ
  • فرار از سیستم ایمنی بدن
  • عملکرد
  • خون‌ رسانی

 

تفاوت سلول سرطانی با سلول سالم  فاکتور رشد است.

 

یکی از مهم ترین تفاوت سلول سرطانی با سلول سالم رشد است. وقتی سلول‌های کافی در بدن وجود داشته باشد سلول‌های غیر طبیعی به راحتی رشد ( تولیدمثل ) می‌ کنند. این رشد مداوم اغلب منجر به ایجاد تومور ( خوشه‌ ای از سلول ‌های سرطانی ) در بدن خواهد شد. به ‌عنوان ‌مثال اگر سلول‌ هایی برای ترمیم پوست ایجاد شود، سلول‌ های جدید وقتی سلول کافی برای پر کردن سوراخ وجود داشته باشد دیگر تولید نخواهند شد.

هر ژن در بدن دارای یک طرح است که یک پروتئین متفاوت را هدایت می ‌کند.اگر ژن هدایت‌کننده ( کد ) یکی از پروتئین ‌ها توسط یک جهش انکوژن در وضعیت «روشن» گیر بیفتد، پروتئین‌ های فاکتور رشد همچنان تولید خواهند شد و سلول‌ ها به رشد خود ادامه می ‌دهند.

 

ارتباطات

 

سلول ‌های سرطانی مانند سلول‌ های طبیعی با سلول‌ های دیگر ارتباط برقرار نمی ‌کنند. سلول ‌های عادی یا همان سالم به سیگنال ‌های ارسال شده از سلول‌ های اطراف پاسخ می ‌دهند که می‌ گویند «شما به مرز خود رسیده‌اید» وقتی سلول‌ های عادی این سیگنال ‌ها را دریافت کنند رشد آن ‌ها متوقف خواهد شد؛ اما سلول‌ های سرطانی به این سیگنال ‌ها پاسخ نمی ‌دهند. ارتباطات یک مورد دیگر از تفاوت سلول سرطانی با سلول سالم است.

 

ترمیم سلول و مرگ سلول

 

از دیگر تفاوت سلول سرطانی با سلول سالم می‌توان به این اشاره کرد که سلول‌های طبیعی در صورت آسیب دیدن یا پیر شدن ترمیم خواهند شد و یا از بین خواهند رفت. سلول‌های سرطانی هیچ‌گاه ترمیم نخواهند شد و یا تحت آپوپتوز قرار نمی‌گیرند.

 

سلول های سرطانی

 

چسبندگی

 

سلول ‌های طبیعی موادی را ترشح می‌ کنند که باعث خواهد شد آن ‌ها در یک گروه به هم بچسبند. سلول‌ های سرطانی در ساخت این مواد ناتوان هستند و می ‌توانند به مکان ‌های اطراف یا از طریق جریان خون یا سیستم مجاری لنفاوی به مناطق دور دست بدن شناور شوند.

 

قابلیت متاستاز کردن

 

از دیگر تفاوت سلول سرطانی با سلول سالم می‌توان اشاره کرد که سلول‌ های طبیعی در ناحیه بدن در جایی که متعلق به آن‌ هاست باقی می‌ مانند. به ‌عنوان ‌مثال می ‌توان گفت که سلول ‌های ریه در ریه ‌ها باقی می‌ مانند. سلول ‌های سرطانی این توانایی را دارند که متاستاز کنند. پس از ورود به منطقه جدید مانند، گره‌ های لنفاوی، ریه‌ها، کبد یا استخوان‌ ها شروع به رشد می‌ کنند؛ و غالباً تومور هایی به‌ دور از تومور اصلی تشکیل خواهد داد.

 

ظاهر

 

یکی از تفاوت سلول سرطانی با سلول سالم این است که سلول‌ های طبیعی و سلول ‌های سرطانی از طریق میکروسکوپ بسیار متفاوت ‌تر به نظر می‌ رسند. برخلاف سلول‌ های طبیعی، سلول ‌های سرطانی اغلب در اندازه سلول تغییرات بیشتری دارند، برخی از سلول‌ها بزرگ ‌تر از حد طبیعی و برخی کوچک ‌تر از حد طبیعی هستند. علاوه بر این، سلول‌ های سرطانی غالباً از نظر سلول و هسته (مغز سلول) دارای یک شکل غیر طبیعی هستند.این هسته بزرگ ‌تر و تاریک‌ تر از سلول ‌های طبیعی است. دلیل تاریکی، اضافه بودن سلول است. سلول‌ های سرطانی غالباً تعداد غیر طبیعی کروموزوم دارند که به شکلی نا منظم مرتب‌ شده‌ اند.

 

میزان رشد

 

سلول ‌های طبیعی خودشان تولید مثل می ‌کنند و هنگامی که سلول ‌های کافی در بدن وجود داشته باشند متوقف خواهند شد. سلول‌ های سرطانی قبل از این ‌که رشد کنند ( بالغ شوند ) به سرعت تولید مثل می‌ کنند.

 

بلوغ

 

سلول ‌های طبیعی بالغ خواهند شد اما سلول ‌های سرطانی به‌سرعت رشد می ‌کنند و قبل از بلوغ کامل تقسیم خواهند شد و نا بالغ خواهد ماند. پزشکان از اصطلاح تمایز نیافته برای توصیف سلول ‌های نابالغ استفاده می‌ کنند. مشاهده سلول ‌های سرطانی، سلول ‌هایی هستند که رشد نمی‌ کنند. میزان بلوغ سلول ‌ها با درجه سرطان مطابقت دارد. سرطان‌ها در مقیاس 1 به 3 درجه‌ بندی خواهند شد که 3 مورد از آن‌ ها تهاجمی ‌ترین هستند.

 

فرار از سیستم ایمنی بدن

 

هنگامی‌که سلول ‌های طبیعی آسیب‌دیده می ‌شوند، سیستم ایمنی بدن از طریق سلول ‌هایی به نام لنفوسیت ‌ها آن ‌ها را شناسایی می ‌کنند و از بین خواهند برد. سلول ‌های سرطانی قادر به فرار از سیستم ایمنی بدن هستند و با ترس از تشخیص یا ترشح مواد شیمیایی فعال، سلول ‌های ایمنی بدن که به صحنه می ‌آیند، به یک تومور تبدیل می ‌شوند. برخی از دارو های جدید سیستم ایمنی درمانی به این جنبه از سلول‌ های سرطانی بدن می‌ پردازند.

 

عملکرد

 

سلول ‌های طبیعی عملکردی که برای آن ‌ها در نظر گرفته شده است انجام می ‌دهند. در حالی‌ که ممکن است سلول‌ های سرطانی عملکردی نداشته باشند. به ‌عنوان‌ مثال گلبول ‌های طبیعی به مقابله با عفونت ‌ها کمک می‌ کند. در لوسمی تعداد گلبول ‌های سفید خون ممکن است بسیار زیاد باشد، اما از آنجا که گلبول ‌های سفید سرطانی آن ‌طور که باید عمل نخواهند کرد و ممکن است حتی افراد با وجود تعداد گلبول ‌های سفید خون بیشتر در معرض خطر عفونت باشند.

 

همین ماده می‌تواند در مورد مواد تولید شده نیز صادق باشد. به ‌عنوان ‌مثال، سلول ‌های طبیعی تیروئید هورمون تیروئید تولید می ‌کنند. سلول‌های سرطانی تیروئید ممکن است هورمون تیروئید تولید نکنند. در این حالت بدن ممکن است به‌اندازه کافی هورمون تیروئید (کم‌کاری تیروئید) علیرغم افزایش مقدار بافت، نداشته باشد.

 

خون‌رسانی

 

آنژیوژنز فرایندی است که سلول‌ها رگ‌های خونی را برای رشد و تغذیه بافت جذب می‌کنند. سلول‌های سالم فقط به‌عنوان بخشی از رشد و نمود طبیعی و در صورت نیاز به بافت جدید، برای ترمیم بافت آسیب‌دیده روشی به نام آنژیوژنز را طی می‌ کنند. یک نوع از درمان سرطان شامل استفاده از داروهای مهارکننده آنژیوژنز است، داروهایی که مانع از آنژیوژنز در بدن خواهند شد تا از رشد تومور جلوگیری کنند.

 

از دیگر موارد تفاوت سلول سرطانی با سلول سالم

 

برای پی بردن موارد بیشتر تفاوت سلول سرطانی با سلول سالم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جلوگیری از سرکوبگرهای رشد
  • تهاجم
  • منبع انرژی
  • جاودانگی
  • توانایی پنهان کردن
  • DNA ناپایدار ژنومی

 

جلوگیری از سرکوب گرهای رشد

 

سلول‌ های طبیعی توسط سرکوبگرهای رشد (تومور) کنترل خواهند شد. سه نوع اصلی از ژن سرکوبگر تومور وجود دارد که پروتئین‌هایی را که رشد می‌کنند کدگذاری می‌کنند. یک نوع از آن‌ها به سلول‌ها می‌گوید سرعت و تقسیم را متوقف کنند، یک نوع مسئول اصلاح سلول‌های آسیب‌دیده است و نوع سوم مسئول آپوپتوز ذکرشده در بالا است. جهش‌هایی که منجر به غیرفعال شدن هر یک از این ژن‌های سرکوبگر تومور خواهند شد، سلول‌های سرطانی را کنترل نمی‌کنند.

 

تهاجم

 

سلول‌ های سالم زمانی که رشدشان به بافت ‌های مجاور آسیب برساند سیگنالی را دریافت کرده و به رشد توقف می ‌دهند اما سلول‌ های سرطانی این سلول‌ ها را نادیده گرفته و به بافت ‌های مجاور حمله می‌ کنند. تومورهای خوش‌خیم (غیر سرطانی) دارای کپسول فیبری هستند.

آن ‌ها ممکن است در برابر بافت ‌های اطراف مقاومت کنند اما به بافت‌ های دیگر حمله نمی‌ کنند. در مقابل سلول ‌های سرطانی به مرزها احترام نمی‌ گذارند و به بافت ‌ها تجاوز می‌ کنند.این نتیجه ‌گیری‌ هایی است که در رادیولوژی تومورهای سرطانی مشاهده خواهد شد. در حقیقت کلمه سرطان از کلمه لاتین به معنای خرچنگ به دست می ‌آید که برای توصیف تهاجم خرچنگ به بافت‌ های اطراف است.

 

منبع انرژی

 

سلول‌های طبیعی بیشترین انرژی خود را از طریق فرآیندی به شکل مولکولی به نام ATP دریافت می‌کنند و تنها مقدار کمی از انرژی آن‌ها از طریق فرآیندی متفاوت به نام گلیکولید انجام خواهد شد. درحالی‌که سلول ‌های طبیعی بیشتر انرژی خود را در صورت وجود اکسیژن تولید می‌کنند، سلول‌های سرطانی در غیاب اکسیژن بیشتر انرژی خود را تولید می‌کنند. این استدلال در مورد درمان‌ های اکسیژن هایپرباریک است که به‌ طور تجربی با نتایج نا امیدکننده تاکنون در برخی از مبتلایان به سرطان مورد استفاده قرار گرفته است.

 

جاودانگی

 

سلول ‌های طبیعی فانی هستند، یعنی طول عمر دارند. سلول‌ها برای زنده ماندن طراحی نشده‌اند و پیر خواهند شد. چیزی به نام تلومرها که در انتهای DNA کروموزوم ‌ها موجود است که محققان روی آن بررسی‌ هایی انجام می ‌دهند. یکی از محدودیت‌های رشد در سلول‌های طبیعی، طول تلومرها است. هر زمانی که یک سلول تقسیم شود تلومرها کوتاه‌تر خواهند شد.

وقتی تلومتر ها خیلی کوتاه شوند، یک سلول دیگر نمی‌تواند تقسیم شود و می‌میرد. سلول‌های سرطانی راهی برای تجدید تلومرها در نظر گرفته‌اند تا بتوانند به تقسیم ادامه دهند.آنزیمی به نام تلومراز برای طولانی کردن تلومرها کار می‌کند تا سلول بتواند به‌طور نامحدود تقسیم شود و اساساً تبدیل به جاودانه خواهد شد.

 

توانایی پنهان کردن

 

بسیاری از مردم تعجب می‌ کنند که چگونه سرطان پس از سال‌ها عود می‌کند. چندین تئوری وجود دارد که ممکن است سرطان‌ها عود کنند. به‌طورکلی، تصور خواهد شد که سلسله مراتبی از سلول‌های سرطانی وجود دارد که برخی از سلول‌ها (سلول‌های بنیادی سرطانی) توانایی مقاومت در برابر درمان و خفته بودن را دارند. این یک منطقه تحقیقاتی فعال و بسیار مهم است.

 

DNA ناپایدار ژنومی

 

سلول ‌های سرطانی غالباً تعداد غیرطبیعی کروموزوم دارند و به دلیل رشد بسیاری از جهش‌ها، غیر طبیعی خواهند شد. برخی از این جهش‌ها درایورها هستند، بسیاری از سلول‌ ها ناپایدار هستند، به این معنا که عملکرد مستقیمی برای سلول سرطانی ندارند.

همان‌طور که اشاره شد تفاوت سلول سرطانی با سلول سالم در خوش ‌خیم یا بد خیم بودن نیز است. تفاوت ‌های زیاد دیگری نیز وجود دارد که مقاله فوق به این مطالب بسنده کرده و در حوزه تخصصی‌ تر ورود نکرده است.

 

سخن آخر :

 

خیریه هایی وجود دارد که شما می توانید با کمک به این خیریه ها، به بیماران سرطانی یاری برسانید. یکی از خیریه های سرطانی که در این امر به بیماران یاری می رساند، خیریه سرطانی محمد حسین رضوی است.  

 

مزایای استفاده از خدمات موسسه خیریه محمد حسین رضوی

 

شما با خرید تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه می‌توانید از مزایای ذیل بهره ‌مند شوید:

  • صرفه‌جویی در وقت
  • کمک به نیازمندان
  • کمک به بیماران خاص
  • شریک شدن در قسمتی از این کار خیر
  • حمل ‌و نقل سریع و آسان
  • سر بلندی شما در میان بازماندگان
  • سفارش ‌های آنلاین
  • جلوگیری از اسراف
  • دوری از چشم و هم‌ چشمی
  • شاد کردن دل بیماران
  • هزینه کمتر

 

کیفیت بالای تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه و هم چنین نصب و تحویل تاج گل‌ها و استند تسلیت کاملاً رایگان، یکی دیگر مزایای خیریه محمد حسین رضوی است. سفارش استند تسلیت خیریه و تاج گل خیریه از موسسه خیریه محمد حسین رضوی تمامی موارد بالا را شامل می ‌شود.شما در کوتاه‌ ترین زمان علاوه بر تحویل یک کار با کیفیت، کمک به خیریه سرطان ( بیماران سرطانی ) می‌ کنید. با مطلع کردن دوستان و دیگر نزدیکان خود باعث می‌ شوید موسسه خیریه برای بیماران مبتلا به سرطان و نیازمندان دیگر از نظر مالی حمایت شود.همان‌طور که می‌ دانید تاج گل‌ های طبیعی بعد از ساعتی پژمرده شده و باید وقت و هزینه بالایی برای آن صرف کنید. با سفارش آنلاین تاج گل و استند تسلیت از موسسه خیریه محمد حسین رضوی علاوه بر این که شما به موسسه کمک می ‌کنید، موسسه خیریه نیز تمامی خدمات بالا را به شما ارائه می ‌دهد.

 

 

 

تعداد بازدید : 24778

نظرات

شاکر عباسیان

1 سال و 9 ماه و 21 روز پیش

واقعا ممنون از توضیحاتی که دراین مورد دراختیار عموم قرار دادین به نظر میرسه این نوع سلولها بخاطر انرژی گرفتن درفقدان اکسیژن وباهوش بودن درزندگی کردن وبقای خود وهمچنین جاودانه بودنشان در بعد دیگر وجودی ماده جسم انسان که شایدسرکوب شده ویک سری دیگه سلول برنامه ریزی وجایگزین شده باشن باشنداگر در محیطهای مشابه کالبد تحقیقات به صورت پرورش با درنظر گرفتن سلول سرطانی به عنوان غالب ،ودرصورت کشف رمزکدگذاری سلول سالم سلول سرطانی رمز گذاری شوند حیاط بشر دگرگون خواهد شد وپرده از رازهای فراوانب برداشته خوهاد شد

ثبت نظر

ارسال