Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 12 و 53 دقیقه

تاریخچه سرطان

تاریخچه سرطان | پیشگیری از سرطان | سرطان ریه | سرطان رحم

تاریخچه سرطان در سال 1911 نوعی سرطان در مرغ کشف شد که توسط ویروس سارکوم روس ایجاد شده است. همچنین توتون یا نیکوتین امروزه به عنوان اصلی عامل سرطان زا شناخته می شود. امروزه بیش از 100 نوع سرطان زا کشف شده است که در زمینه های فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی قرار دارند.

دوشنبه 18 آذر 1398 ساعت 12:16

بررسی تاریخچه سرطان برای درک یافته های امروزی حاصل از سرطان الزامی است. سرطان دومین علت مرگ و میر در جهان بعد از بیماری های قلبی و عروقی است. امروزه میلیون ها انسان مبتلا به سرطان به دلیل شناسایی و درمان زودرس ، زندگی و عمر خود را تمدید می کنند. سرطان یک بیماری جدید نیست و در سراسر جهان مردم را درگیر خود کرده است.

سرطان از کلمه ی یونانی karkinos برگرفته شده است که برای توصیف تومور های سرطان توسط پزشکی به نام بقراط گرفته شده است. اما او اولین کسی نبود که این بیماری را کشف کرد. برخی از شواهد وجود سرطان استخوان در مومیایی های مصر باستان یافت شده است. قدیمی ترین مورد ثبت شده از سرطان پستان در مصر باستان مربوط به 1500 سال پیش از میلاد است. در این کتیبه ها روشی برای درمان سرطان نوشته نشده و تنها روش های برای کاهش درد ناشی از آن مطرح شده است.

 

بررسی تاریخچه سرطان و علل بروز این بیماری

 

سرطان هنگامی ایجاد می شود که سلول های طبیعی در قسمت خاصی از بدن ، از کنترل خارج می شوند. انواع مختلفی از سرطان وجود دارد. همه ی انواع سلول های سرطانی به جای اینکه از بین بروند ، دوباره تقسیم می شوند و سلول های سرطانی جدیدی را به وجود می آورند.

برخی از انواع سلول های سرطانی از طریق گردش خون یا رگ های لنفاوی به نقاط دیگر بدن می روند و در آنجا شروع به رشد می کنند.

به طور کلی سلول های سرطانی به دلیل جهش در DNA ایجاد می شوند. در حالت عادی سلول می تواند آسیب وارد شده به دی ان ای را درمان کند اما در سلول های سرطانی DNA آسیب دیده ترمیم نمی شود.

همچنین امکان این وجود دارد که افراد سلول های سرطانی را از والدین خود به ارث برده باشند که این موضوع شایع ترین علت ابتلا به سرطان است. در ضمن امکان این وجود دارد که فرد به دلیل قرار گرفتن در معرض آسیب های مختلف مانند تشعشعات ، سیگار کشیدن ،نوشیدن الکل و موارد دیگر به سرطان مبتلا شوند.

به طور کلی در تاریخچه سرطان این بیماری به صورت یک تومور ظاهر می شود. برخی از سرطان ها مانند سرطان خون تومور ایجاد نمی کنند و در عوض سلول های خونی و اندام های تشکیل دهنده ی سلول های خونی را تحت تاثیر قرار می دهند.

همه ی تومور ها سرطانی نبوده و به اصطلاح خوش خیم هستند. تومور های خوش خیم رشد و تقسیم سلولی نداشته  در نتیجه سلامتی فرد را به خطر می اندازند. انواع مختلف سلول های سرطانی ممکن است که متفاوت از هم رفتار کنند. با ترک سیگار و داشتن رژیم غذایی کم چرب می توان خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش داد. چنانچه سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود ، درمان موثر تر بوده و با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.

 

 

بررسی تاریخچه سرطان و علل بروز این بیماری

 

 

نظریه های قدیمی در مورد سرطان

 

نظریه های مختلفی در مورد سرطان و تاریخچه سرطان وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

 

نظریه ی هومورال

 

بقراط معتقد بود که بدن انسان حاوی 4 نوع مایع است: خون ، خلط ، صفرای زرد و صفرای سیاه. او معتقد بود که عدم تعادل این مایعات منجر به بروز بیماری می شود و در صورتی که در عضوی مقدار بیش از حد از صفرای سیاه وجود داشته باشد ، سرطان در بدن او به وجود می آید. این تئوری در قرون وسطی به مدت بیش از 1300 سال دارای اعتبار و ارزش بود. در این دوره کالبد شکافی به دلایل مذهبی ممنوع بوده و به همین جهت دانش مربوط به سرطان محدود بوده است.

 

توری لنفاوی

 

این تئوری در تاریخچه سرطان پیشنهاد می کند که تشکیل سرطان توسط مایعی به نام لنف انجام می شود. در این دوره اعتقاد بر این بود که زندگی به دلیل حرکت مداوم مایعات مانند خون و لنف در بدن ، امکان پذیر است. این تئوری در قرن 17 پشتیبانی شده و دارای اعتبار بوده است. در این تئوری تصور می شد که سرطان در اثر رشد غدد لنفاوی ایجاد می شدند.

 

نظریه بلاستما

 

مولر در سال 1838 نشان داد که سرطان و تومور های مربوط به آن از سلول های سرطانی تشکیل شده و با لنف همراه نیست. همچنین در این نظریه اثبات شد که تمام سلول های سرطانی از سلول های سالم مشتق شده اند.

 

نظریه ی تحریک مزمن

 

ویرچو اظهار داشت که تحریک مزمن علت ایجاد سرطان است. بعدا در تکمیل این نظریه اثبات شد که سرطان ها از طریق گسترش سلول های بدخیم و نه از تزریق مایعات متاستاز می شود.

 

نظریه ی انگل

 

دانشمندان تا قرن 18 میلادی معتقد بودند که سرطان مسری است و از طریق انگل شیوع می یابد.

 

 

نظریه های قدیمی در مورد سرطان

 

 

کشف ژن های انکوژن

 

 همچنین در اواسط قرن بیستم دانشمندان شروع به حل مسائل پیچیده ی شیمی و زیست شناسی سرطانی کردند. واتسون و کریک در سال 1962 به دلیل کشف ساختار مارپیچ دی ان ای موفق به کسب جایزه ی نوبل شدند. بعدها دانشمندان چگونگی ایجاد جهش در ژن ها را در تاریخچه سرطان مورد بررسی قرار داده و به اطلاعات مناسبی در این زمینه دست یافتند.

همچنین دانشمندان تشخیص دادند که سرطان می تواند در اثر استفاده از مواد شیمیایی ، پرتودرمانی و ویروس ها ایجاد شود و همین طور امکان دارد که سرطان از طریق اجداد به ارث برده شوند. بیشتر عوامل سرطان زا به DNA آسیب می رساند و سلول های سرطانی با DNA آسیب دیده نمی میرند.

 

سرطان های مدرن

 

 در تاریخچه سرطان در سال 1911 نوعی سرطان در مرغ کشف شد که توسط ویروس سارکوم روس ایجاد شده است. همچنین توتون یا نیکوتین امروزه به عنوان اصلی عامل سرطان زا شناخته می شود. امروزه بیش از 100 نوع سرطان زا کشف شده است که در زمینه های فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی قرار دارند.

در حال حاضر دانشمندان به دنبال کشف روش های درمان سرطان هستند و به مکانیسم های ایجاد سرطان دست یافته اند. همچنین بسیاری از دانشمندان به دنبال کشف سرطان زاها جدید بوده و همچنین قصد دارند تا راه های پیشگیری از سرطان را پیدا کنند.

 

تاریخچه توسعه ی پرتو درمانی

 

در سال 1896 یک استاد فیزیک آلمانی به نام ویلیام رونتگن ، خواصی در رابطه با اشعه ی ایکس را کشف و اطلاعاتی در مورد آن ارائه کرد. طی چندین ماه پس از کشف این اشعه از آن برای تشخیص بیماری های مختلف استفاده شد و در 3 سال بعدی برای درمان سرطان ها مورد استفاده قرار گرفت. پرتودرمانی با استفاده رادیوم و با دستگاه های ولتاژ نسبتا کم آغاز شد.

امروزه از اشعه ی ایکس برای از بین بردن سلول های سرطانی و تومور های سرطانی استفاده می شود. در این روش دستگاه در اطراف بیمار به حرکت درآمده و اشعه را به نواحی هدف هدایت می کند.

 

تاریخچه سرطان و شیمی درمانی

 

در طول جنگ جهانی دوم سربازانی که در معرض گاز خردل قرار گرفته بود ، دچار مغز استخوان سمی شدند. این موضوع جرقه ای بود تا دانشمندان از مواد نیتروژن دار برای ایجاد داروهایی به منظور درمان سرطان استفاده کنند.

شیمی درمانی امروزه روشی است که از مواد شیمیایی مختلف برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. اگرچه ممکن است که استفاده از این روش عوارض جانبی را به همراه داشته باشد ، اما در بسیاری از مواقع در درمان سرطان مفید واقع شده و کارآمد است.

 

تاریخچه سرطان و شیمی درمانی

 

 

تاریخچه غربالگری و تشخیص سرطان

 

 یکی از مواردی که در تاریخچه سرطان بررسی می شود، غربالگری است که به تشخیص زود هنگام سرطان کمک شایانی می کند. نخستین آزمایش غربالگری که به طور گسترده برای تشخیص سرطان به کار گرفته شد ،آزمایش پاپ اسمیر بود. این آزمایش ابتدا به منظور تشخیص سرطان دهانه ی رحم به کار گرفته شد و بعدها به منظور تشخیص سرطان های دیگر نیز به کار گرفته شد.

البته روش های دیگری نیز برای تشخیص سرطان وجود دارد که از جمله ی آنها می توان به ماموگرافی اشاره کرد که نخستین بار در سال 1960 به منظور شناسایی سرطان پستان به کار برده شد.

 

تاریخچه جراحی در درمان سرطان ها

 

 در تاریخچه سرطان پزشکان و جراحان باستان می دانستند که سرطان معمولا پس از جراحی ممکن است که مجددا بازگشت پذیر باشد. جراحی با گذشت زمان دچار تغییر و تحول شده است. در گذشته هنگامی که پزشکان جراحی را به بیماران پیشنهاد می دادند بسیاری از آنها این نوع درمان را به دلیل درد ناشی از آن رد می کردند.

اما با گذشت زمان و کشف دارو های بیهوشی ، به کارگیری جراحی به منظور درمان سرطان گسترش یافت و بسیاری از افراد حاضر شدند تا از این روش درمانی استفاده کنند. در حقیقت امروزه جراحی های مختلف یکی از اصلی ترین روش های درمانی برای مداوای بیماری سرطان هستند.

با استفاده از جراحی تومور های سرطانی را از بدن فرد بیمار خارج کرده و برای اطمینان از بهبودی فرد از روش هایی مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی به صورت ترکیبی نیز استفاده می شود. بکارگیری این روشها در درمان سرطان موثر بوده و زندگی را دوباره به افراد مبتلا به سرطان بازگردانده است.

 

 

تاریخچه جراحی در درمان سرطان ها

 

 

روش های تشخیص شناسایی سرطان جدید

 

پیشرفت در تصویربرداری به روش های سونوگرافی در تاریخچه سرطان ،MRI و سی تی اسکن و استفاده از دوربین های مینیاتوری و موارد دیگر از جمله روش های جدیدی است که برای تشخیص سرطان به کار برده می شود. همچنین از این روش ها به منظور بررسی میزان پیشرفت بیماری سرطان نیز استفاده می شود.

با استفاده از روش های جدید جراحان می توانند تومور های روده ی بزرگ ، مری و مثانه را از طریق این لوله ها از بین ببرند.  اخیرا از روش های کم تهاجمی تری برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود که از جمله ی آنها می توان به اسپری مایع نیتروژن برای فریز کردن سلول های سرطانی اشاره کرد.

همچنین می توان از لیزر برای برش بافت تومور های موجود در گردن ، رحم ، حنجره ، کبد ، روده ی بزرگ ، پوست و اندام دیگر استفاده کرد. از دیگر روش های درمان سرطان های مختلف استفاده از پرتودرمانی و رادیودرمانی است.

پرتودرمانی روشی است که در آن از اشعه ی لیزر برای هدف قرار دادن سلول های سرطانی استفاده می شود که در تاریخچه سرطان به آن اشاره شده است. اگر چه استفاده از پرتوهای درمانی می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد اما باید بگوییم که این عوارض پس از گذشت دوره ی کوتاهی از بین رفته و اثری از آنها باقی نخواهد ماند.

از جمله عوارض استفاده از پرتودرمانی می توان آسیب های پوستی را بیان کرد. در حقیقت پرتوها در هنگام حمله به سلول های سرطانی ممکن است که به سلول های پوستی نیز آسیب برسانند و در نهایت سبب بروز لک های صورتی یا تیره بر روی آن شوند.

شیمی درمانی یکی از دیگر از روش های درمانی رایج برای بیماری سرطان است که در آن با استفاده از داروهای شیمیایی ، سلول های سرطانی را از بین می برند و در نتیجه سبب بهبودی و درمان فرد مبتلا به سرطان می شود. البته شایان ذکر است که این نوع درمان نیز ممکن است با عوارضی همراه باشد که از جمله ی آنها می توان به تضعیف سیستم ایمنی بدن و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

 

نکته آخر درباره تاریخچه سرطان

 

در نهایت باید بگوییم که اگرچه بیماری سرطان دارای تاریخچه سرطان و پیشینه ی طولانی مدتی است ، اما باید بگوییم که محققان هنوز موفق نشده اند تا درمانی قطعی برای این بیماری بیابند. اگرچه با گذشت زمان روش های درمانی مختلفی به کار برده شده و بسیاری از آنها نیز با موفقیت همراه بوده اند اما باید بگوییم که این روش های درمانی به میزان زیادی به زمان تشخیص سرطان بستگی دارند و بیشتر اوقات زمانی با موفقیت همراه می شوند که سرطان در مراحل اولیه قرار داشته باشد.

همانطور که می دانید عوامل مختلفی ممکن است که باعث بروز سرطان شوند ، اما با این حال راهکارهایی نیز وجود دارند که با کمک آنها می توانید احتمال ابتلا به بیماری سرطان را کاهش دهید. رژیم غذایی مناسب ، ورزش ، پرهیز از مصرف دخانیاتی چون سیگار و الکل ، زندگی کم تنش و مواردی از این قبیل ک هدر تاریخچه سرطان اشاره شده است، سبب می شود که احتمال بروز سرطان در افراد کاهش یابد.

همچنین برای افرادی که مستعد ابتلا به این نوع بیماری هستند ،  لازم است که مرتبا تست ها و آزمایشات مختلف را انجام دهند تا بتوانند در صورت بروز این نوع بیماری ، اقدامات لازم را به انجام برسانند.

 

یکی از مهلک ترین بیماری های عصر جدید را می توان سرطان نامید. اولین نشانه های ایجاد تومورهای سرطانی را در ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد می دانند که توسط پاپیروس به ثبت رسیده است. با توجه به اینکه مطالعات در مورد تاریخچه سرطان به سال ۱۹۶۱ میلادی بر می گردد، از آن زمان تا کنون شرایط مختلفی منجر به ایجاد این بیماری مهلک در افراد شده است.

 این بیماری می تواند در صورت تشخیص نا به هنگام اثرات مخرب خود را بر بدن افراد گسترش دهد. همانطور که می دانیم درمان های متفاوتی در این خصوص صورت گرفته است که می تواند امید به زندگی را در این افراد افزایش دهد. با این وجود درمان ها در بسیاری از مواقع ممکن است جوابگوی پیشرفت بیماری سرطان نباشد و افراد در اثر ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست دهند.

متاسفانه سرطان بیماری است که در انواع مختلف وجود دارد و درمان قطعی آن هنوز صورت نگرفته است. انجمن های خیریه بسیاری وجود دارند که می توانند به هزینه های افراد مبتلا به سرطان کمک کنند تا از این طریق بتوانند درمان برای جلوگیری از گسترش سرطان را شروع کنند.

 با این حال در صورتی که عزیزان شما به واسطه بیماری سرطان جان خود را از دست دادند، می توانید با خرید تاج گل خیریه و استند تسلیت از انجمن های خیریه بیماران سرطانی به آن ها کمک کنید تا هزینه های درمان بیماران کم بضاعت را بپردازند.

 

نکته آخر درباره تاریخچه سرطان

 

امید به فردای بهتر برای بیماران مبتلا به سرطان با اجاره تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه 

 

موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی با اجرای یک طرح جدید در طی سال‌های اخیر موجب شده تا با همیاری شما، بخشی از هزینه‌های بالای بیماران مبتلا به سرطان را جمع‌آوری کند تا صرف دارو و درمان آن‌ها شود. موسسه با اجرای طرح اجاره دادن تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه به شما برای تقدیم و ایجاد حس همدردی به اقوام و نزدیکانی که عزادار شده‌اند، باعث شد تا علاوه بر اینکه هزینه‌ای از اجاره تاج گل و استند تسلیت کمکی برای بیماران باشد، شما نیز به‌صورت آسان‌تر و با هزینه بسیار کمتر و در جهت کمک به خیریه سرطان (بیماران سرطانی) تاج گل و استند تسلیت را آنلاین سفارش دهید و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای رایگان تحویل بگیرید.

 

اقداماتی که موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی انجام داده است.

 

موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی با کمک شما می‌تواند اندکی از هزینه درمان بیماران مبتلا به سرطان را جمع‌آوری و با گسترش این طرح امید دارد تا فردای بهتری در انتظار کودکان و بیماران مبتلا به سرطان باشد. این موسسه در تمام این سال‌ها خدمات رایگان و ویژه خود را شامل حال بسیاری از افراد خیر کرده است. حمل‌ونقل تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه در تمامی نقاط تهران بر عهده موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی است و شما هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه حمل‌ونقل آن ندارید.

تعداد بازدید : 8664

ثبت نظر

ارسال