Fa En سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 11 و 43 دقیقه

ضرورت توجه به سبک زندگی در پیشگیری از سرطان

پیشگیری از سرطان|مهمترین عوامل بروز بیماری سرطان چیست|

اگر شمانیز با کابوس مبتلا شدن به بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کنید در ادامه همراه ما باشید.

سه شنبه 25 خرداد 1400 ساعت 8:26

لازم به ذکر است ؛که در گذشته بیماری های عفونی و پس از آن بیماری های قلبی بزرگ ترین عاملین مرگ و میر بشر بودند. البته هنوز هم بیماری های قلبی با همان قدرت قبلی جان انسان را می گیرد اما قدرت بیماری های عفونی کم تر شده است. این روز ها بیماری های جدیدی سلامت انسان را تهدید می کنند که یکی از آن ها سرطان آن است.شایان به ذکر است؛ که سرطان مهمترین بیماری قرن شناخته شده است و به عنوان دومین علت مرگ و میر بشر نیز از آن یاد می شود. 

 

این بیماری مهلک به گونه ای است که با آمدنش درد سر های زیادی را به همراه دارد حتی پس از ریشه کن شدن نیز اثراتش تا چند سال بر روی زندگی فرد مورد نظر باقی می ماند  ابن بیماری بر روی تغذیه ی فرد، فعالیت های روزانه آن و غیره تأثیر می گذارد. ما قرار است که در این مقاله در رابطه با ضرورت توجه به سبک زندگی در پیشگیری از سرطان با شما صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.


مهمترین عوامل بروز بیماری سرطان چیست ؟


قطعاً می دانید که در گذشته خبری از بیماری های جدید نبود. همان گونه که مستحضر هستید عوامل زیادی برای بروز چنین بیماری هایی مثل سرطان وجود دارد. ما در این بخش به عواملی که موجب تحریک سلول های سرطانی می شوند می پردازیم. اصلی ترین و مهمترین عامل بروز ابن بیماری تغییر سبک زندگی است. با توجه به سبک زندگی این روز ها و غذا های جدید بیماری ها بیش تر شده اند.

آلودگی هوا و تغییرات جوی از دیگر عوامل بروز سرطان هستند. البته نباید از شرایط محیطی و ژنتیکی در بروز این بیماری غافل شد.  مصرف سیگار و الکل نیز می توانند از عوامل بروز سرطان باشند‌.‌ لازم است این نکته را اضافه کنیم که برخی از ویروس ها نیز موجب ایجاد  سرطان می شوند. 


سرطان دیگر مثل سابق کشنده نیست


در گذشته ی نه چندان دور اکثر افرادی که بیماری سرطان مبتلا می شدند می مردند. این بیماری به گونه ای بود که هر کسی که به آن مبتلا می شد امیدی به درمان شدن نداشت اما خوشبختانه این روز ها با پیشرفت بشر و رشته های پزشکی این بیماری دیگر قدرت سابق را ندارد. این روز ها در بیش تر مواقع بیماری سرطان قابل درمان است اما متأسفانه در برخی موارد این بیماری مهلک به یک بیماری مزمن تبدیل می شود و اثراتش تا سالیان سال با فرد باقی می ماند برای همین باید به سبک زندگی های خود توجه کنیم تا از بروز سرطان پیشگیری کنیم. درمان این بیماری شامل سه بخش است.

  • جراحی 
  • شیمی درمانی 
  • رادیو تراپی 


هر کدام از این درمان ها هزینه های زیادی دارد که در بیش تر مواقع جیب افراد فقط به درمان جراحی می رسد‌. این بیماری در کنار درد جسمانی که دارد هزینه های کمر شکنی نیز دارد که هر کسی نمی تواند از پس پرداخت آن بربیاید.


آیا هزینه ی درمان این بیماری را بیمه پرداخت می کند؟


زمانی که ماجرا را از دید یک بیمار نگاه کنیم امیدواریم که تمام هزینه های این بیماری کمر شکن را بیمه پرداخت کند اما از آن جایی که تمام این هزینه ها برای تعداد زیادی از افراد هزینه های بیست زیادی را بر روی دوش دولت می گذارد بیمه تمام دارو های این بیماری را شامل نمی شود.

  خیلی از افراد که در این زمینه فعالیت می کنند معتقد هستند که منطقی نیست تمام دارو های جهان را بیمه بخواهد پرداخت کند برای بیماری سرطان نیز هزینه ی خرید برخی از دارو ها را بیمه پرداخت می کند و برخی دیگر نیز شامل این قضیه نمی شوند. برای این که نه به افراد و نه به دولت فشار بیاید باید یک برنامه ریزی دقیق و علمی انجام بدهند اما متأسفانه برخی از افراد تنها برای یک مدت کوتاه برنامه ریزی می کنند.‌

 

لازم به ذکر است که هزینه ی شیمی درمانی خیلی زیاد است و هزینه ی پرتو درمانی خیلی کم تر از شیمی درمانی است. به گونه ای که اگر بودجه ای ۴۰ یا ۵۰ میلیارد تومانی برای این موضوع کنار بگذارند شاید بیش تر از ۱۰ هزار فرد درمان می شوند. متأسفانه دستگاه های پرتو درمانی در ایران کم است و این امر نیز موجب می شود که هزینه های درمان بیش تر شوند.

آمار های جهانی مشخص کرده اند که باید برای هر ۳۰۰ نفر یک دستگاه رادیو تراپی در نظر گرفته شده باشد. لازم است این موضوع را ذکر کنیم که در گذشته اصفهان مقدار زیادی از این دستگاه ها داشت اما این تعداد نیز نسبت به آمار جهانی بسیار کم است و بهترین کار این است که بخش خصوصی وارد عمل شود و تعداد این دستگاه ها را به حد نرمال برساند.

 

چند روش برای پیشگیری بیماری سرطان 


چند روش برای پیشگیری بیماری سرطان 


 با توجه به این همه دردسر و مشکل ضرورت توجه به سبک زندگی در پیشگیری از سرطان را تا حدودی متوجه شدیم با ما همراه باشید تا با رعایت یک سری نکات به پیشگیری بیماری سرطان بپردازیم. 


آمار اضافه وزن خود را داشته باشید 


لازم به ذکر است ؛که اضافه وزن ارتباط مستقیمی با سرطان هایی مثل سرطان کبد، پانکراس، مری، روده ، سینه و سرطان کلیه دارد. قابل ذکر است؛ که چاقی در آقایان ۱۴ درصد و در خانم ها نیز ۲۰ درصد عامل مرگ و میر می شود پس اگر می خواهید زنده بمانید باید وزن خود را کم کنید.  زمانی که شما وزن خود را کم می کنید هورمون زنانه کم تر تولید می شود پس احتمال مبتلا شدن به سرطان سینه و غدد کم تر می شود.

دقت کنید که بعد از ۳۰ سالگی باید بیش تر به اضافه وزن خود توجه کنید زیرا هر ۴ کیلو گرم وزن شما احتمال سرطان هایی مثل سرطان سینه و پانکراس و دهانه رحم را بیش تر می کند .پس برای سلامت خودتان هم که شده با چاقی خداحافظی کنید .


ورزش کنید تا سرطان نگیرید


شما برای این که از بروز سرطان پیشگیری کنید باید ورزش خود را به صورت جدی شروع کنید.  شما باید از همین امروز یک ورزش منظم و حرفه ای را شروع کنید. به طور میانگین باید در روز ۱۵۰ دقیقه را فعالیت متوسط داشته باشید و ۷۵ دقیقه نیز شدید فعالیت داشته باشید.

البته این دقیقه ها به صورت حداقل است شما می توانید فعالیت های روزانه و تمیز کاری های روزانه ی خود را جز فعالیت های متوسط بشمارید. شما در طول هفته حداقل باید ۲۱ دقیقه متوسط ورزش کنید و ۱۵ دقیقه نیز فعالیت شدید داشته باشید.  لازم است اضافه کنیم که ورزش می توانید ۱۸ درصد احتمال مبتلا شدن به سرطان سینه و یا غدد را کم کند. این ورزش ها چربی های بدن شما را می سوزاند و موجب می شود زندگی سالم تری داشته باشید.


مصرف فست فود را به حداقل برسانید 


متأسفانه این روز ها با توجه به سبک زندگی جدید ما ساعت های زیادی از روز را بیرون از خانه به سر می بریم از این رو مجبور می شویم که از فست فود استفاده کنیم. این غذا ها به خاطر در دسترس بودن،  ارزان تر بودن و خوشمزه بودن طرفدار های زیادی دارد. این غذا ها به خاطر چرب بودن خیلی خوشمزه هستند اما همین خوشمزه بودن بعد ها موجب بروز دردسر می شود.

این غذا های آماده حاوی مقدار زیادی چربی، قند و نشاسته هستند و این مصرف زیاد این مواد اصلاً برای سلامتی خوب نیستند. این غذا ها مقدار زیادی گلیسمی دارند که سلامت شما را به خطر می اندازند.

 

پس از این‌ که مصرف فست فود را به حداقل رساندید باید حواستان به مصرف گوشت قرمز فرآوری شده نیز باشد. همان گونه که می دانید گوشت قرمز شامل گوشت گوسفند، گوساله، گاو ، بز و غیره است اما گوشت قرمز فرآوری شده شامل گوشت های شور شده مثل کالباس  سوسیس، ژامبون و بیکن است. دقت کنید که اگر در مصرف این گوشت ها زیاده روی کنید احتمال سرطان روده را برای خود بالا می برید. 

 به این نکته توجه کنید که حتی اگر به سرطان مبتلا نشوید چون این گوشت ها شور هستند فشار خون خود را بالا می برید و میزان مبتلا شدن به بیماری های قلبی نیز در شما بالا می رود.


نوشیدنی های شیرین و الکل را کنار بگذارید 


حتماً شما نیز در بچگی و حتی سن های بالا تر برای خوردن نوشیدنی های شیرینی مثل نوشابه منع شده اید. علت منع شدن شما چاقی بعد از مصرف این نوشیدنی ها است خوب در بخش های قبل نیز خدمتتان عرض کردیم که اگر چاق تر شوید احتمال مبتلا شدن به سرطان در شما بالا می رود.  شما می توانید از نوشیدنی های سالم و آب میوه های طبیعی استفاده کنید و لذت ببرید. مصرف الکل را کنار بگذارید.

مصرف الکل پیامد های بسیار بدی دارد چنان چه هر کسی الکل مصرف کند بیش تر از افراد دیگر در معرض سرطان هایی هم چون سرطان دهان، گلو، سرطان حنجره، مری، روده بزرگ،  کبد ، سینه و معده هستند.  مصرف الکل  را در اولین فرصت کنار بگذارید و سالم زندگی کنید.

 

چند روش برای پیشگیری بیماری سرطان 


به نوزاد خود شیر بدهید


خیلی از خانم ها از شیر دادن به فرزند خود شاکی هستند غافل از این که این امر احتمال بروز خیلی از بیماری ها را کم می کند. شیر دادن به نوزاد موجب می شود که خانم شیر ده وزن خود را کم کند و احتمال مبتلا شدن با آسم کم کند و سیستم ایمنی بدن فرزند تان را کم می کند. لازم به ذکر است ؛که شیردهی ابتلا به دیابت نوع دو را کم می کند و از مادر در مقابل ابتلا به سرطان سینه محافظت می کند.

  یک نکته ی بسیار مهمی که باید خدمتتان عرض کنیم این است که فقط به مکمل های غذایی تکیه نکنید. هیچ جا ذکر نشه است که مصرف مکمل های غذایی در پیشگیری از سرطان مؤثر است اما مصرف بیش از حد مکمل بتاکاروتن احتمال سرطان ریه را بیش تر می کند.


زیاد آب بخورید


چنان چه از سلامت آب آشامیدنی منزل خود مطمئن نیستید در اولین فرصت یک دستگاه تصفیه آب تهیه کنید و آب را قبل از استفاده تصفیه کنید.‌ دقت کنید که بهترین کار این است که تماس خود را مواد شیمیایی به حداقل برسانید. زمانی که شما در روز به مقدار کافی آب بنوشید مواد سمی و سرطان زا از بدنتان خارج می شود. مصرف زیاد آب باعث می شود که احتمال سرطان مثانه در شما کم تر شود.  حتماًدر روز ۸ لیوان آب بنوشید تا سلامت خود را تضمین کنید.


از چند قطره آخر بنزین بگذرید 


متأسفانه بیش تر ما برای این که از چند قطره بنزین نگذریم تا زمانی که بنزین بر روی زمین نریزد دست از کار نمی کشیم. غافل از این که به سلامتی خود ضرر می زنیم. پس لطفاً تا قبل از این که بنزین بر روی زمین بریزد کار خود را تمام کنید و تا اندازه ی ظرفیت باک فقط بنزین بزنید.  در چنین مواقعی سیستم بازیابی بخار پمپ مسدود می شود و مانع از ورود مواد شیمیایی می شود. لازم به ذکر است ؛که  تماس این مواد با پوست عوارض بسیار خطرناکی دارد.


نکات آخر در رابطه با ضرورت توجه به سبک زندگی در پیشگیری از سرطان 


اگر نمی خواهید خودتان یا عزیزانتان سرطان بگیرند به این موارد توجه کنید. از غذای سالم استفاده کنید و مصرف سبزیجات را بیش تر از قبل کنید.  استفاده از تلفن همراه را به حداقل برسانید و تا جایی که می توانید از خشک شویی ها دوری کنید. از مصرف بیش از حد اسید فولیک بپرهیزید و هر از چند گاهی به پیش یک پزشک حاذق بروید و یک آزمایش بدهید. 

بدن درد های خود را حدی بگیرید و مصرف کلسیم را به حد نرمال برسانید .‌ تا جایی که می توانید از غلات استفاده کنید. بیش از حد سی تی اسکن ندهید. مطمئن باشید با رعایت تمام این موارد احتمال مبتلا شدن به سرطان برای شما و هم چنین عزیزانتان به حداقل می رسد  امیدواریم که مطالب فوق برایتان مفید بوده باشد. 

تعداد بازدید : 823

ثبت نظر

ارسال