Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 1 و 30 دقیقه

غربالگری سرطان چیست؟

سرطان| درمان سرطان| ابتلا به سرطان  | غربالگری سرطان | غربالگری چیست؟

غربالگری سرطان | آزمایش غربالگری سرطان | غربالگری چیست؟ | غربالگری سرطان نوعی آزمایش است که قبل از پیدایش علائم بیماری در فرد بیمار سرطان و نوع آن را جستجو می کند. آزمایش غربالگری بر روی تشخیص و شناسایی زودهنگام بیماری تاثیر بسزایی می گذارد.

یکشنبه 27 تیر 1400 ساعت 13:31

منظور از غربالگری سرطان چیست و به چه منظور انجام می‌ شود؟ آیا می‌دانید که منظور از غربالگری چیست و برای چه کاری انجام می‌شود؟در این مقاله قصد داریم تا در مورد غربالگری توضیحات کامل بدهیم، پس با ما همراه باشید.

 

حتما این جمله را شنیده اید که که می‌گویند پیشگیری از بیماری بهتر از درمان آن است. برای اینکه به موقع و یا حتی زودتر متوجه بیماری و سرطان شوید، بهتر است که حتما در سال یکبار غربالگری سرطان انجام دهید که در صورت وجود داشتن هر گونه اختلالی در بدن و فیزیک تان بتوانید آن را درمان کنید.

 

پس میتوان این نتیجه را گرفت که غربالگری سرطان میتواند از وقوع این بیماری جلوگیری کند.غربالگری سرطان نوعی آزمایش است که قبل از پیدایش علائم بیماری در فرد بیمار سرطان و نوع آن را جستجو می کند. آزمایش غربالگری بر روی تشخیص و شناسایی زودهنگام بیماری تاثیر بسزایی می گذارد.

 

در زمان های بسیار قدیم مردم به دلیل عدم اگاهی از بیماری ها متوجه ی بیشتر بیماری ها نمی ‌شدند و این باعث می شد که سطح بیماری در بدن ان ها پیشرفت کند و به مرحله های بسیار حیاتی برسد.در این ‌صورت درمان ان بسیار مشکل می شد. از طرف دیگر پزشکان هم به دلیل اینکه علم به اندازه ی کافی پیشرفت نکرده نبود نمی توانستند راه های زیادی را برای تشخیص بیماری در اختیار بیماران قرار دهند.

 

اما امروزه ازمایشاتی بسیار زیادی به وجود امده است که می تواند سطح بیماری در بدن افراد را بررسی کند و تعیین کند که چه درمانی برای او لازم است. وجود این ازمایشات نقش شایانی‌‌ را در بقای بیماران ایفا می کند.

 

همچنین راه کار بسیار کاربردی برای پزشکان است. پزشکان ‌‌قبل از انتخاب راه درمانی به افراد توصیه می کنند که تحت ازمایشاتی قرار بگیرند تا براساس ان روش درمانی مناسبی را انتخاب کنند. اکنون یکی از این آزمایشات را بررسی می کنیم.

 

مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارت اند از:

 

  • غربالگری سرطان
  • انواع غربالگری
  • غربالگری از چه سنی باید انجام شود؟
  • مراکز غربالگری سرطان چگونه است؟
  • نتایج غربالگری چگونه است؟
  • چه افرادی برای غربالگری سرطان مناسب هستند؟
  • غربالگری سرطان برای چه نوع از بیماری ها است؟
  • سخن پایانی

 

غربالگری سرطان:

 

 غربالگری سرطان نوعی آزمایش است که قبل از پیدایش علائم بیماری در فرد بیمار سرطان و نوع آن را جستجو می کند. آزمایش غربالگری بر روی تشخیص و شناسایی زودهنگام بیماری تاثیر بسزایی می گذارد و به همین ترتیب می ‌تواند در صورت وجود بیماری درمان آن را نیز آسان تر کند.

 

نام دیگر آزمایش غربالگری چکاپ نیز می باشد که سازمان بهداشت جهانی آن را یکی از اصلی ترین و حیاتی ترین سلاح ها برای مبارزه با سرطان می ‌داندغربالگری مجموعه‌ای از تست ‌هایی می باشد که اگر جواب این تست ها برای فردی منفی باشد به نشانه ی این است که فرد سالم است و خیال او راحت می‌ شود.

 

 اما اگر جواب این آزمایش مثبت باشد صد در صد نشان دهنده ی مبتلا بودن فرد به سرطان نمی باشد بلکه فرد باید تحت معاینات و آزمایشات پیگیری دیگری نیز قرار بگیرد. باید اضافه کرد که اگر جواب آزمایشات دیگر فرد نیز مثبت باشد هیچ نگرانی وجود ندارد زیرا با انجام آزمایش غربالگری سرطان شناسایی شده است و می توان درمان آن را شروع کرد.

 

 هدف اصلی آزمایش غربالگری این است که سرطان را در مراحل اولیه شناسایی کند. یعنی دقیقاً مراحلی که هیچ علائم و نشانه ای را از خودش بروز نمی ‌دهد. این شناسایی زودهنگام می ‌تواند به پروسه درمان و بهبودی فرد کمک کند و حتی درصد زنده ماندن فرد را نیز افزایش دهد.

 

این نکته را بدانید زمانی که به پزشک مراجعه می کنید و پزشک، آزمایش غربالگری را به شما پیشنهاد می کند این به معنای این نیست که شما مبتلا به سرطان هستید، بلکه فقط به این معنا می باشد که از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید. چون سرطان ممکن است علائم و نشانه ای را از خودش بروز ندهد.

 

انواع غربالگری

 

همانطور که میدانید، از روش های گوناگونی میتوان غربالگری سرطان را انجام داد و متوجه شد و تست داد. برای هر نوع بیماری و سرطان میتوان از نوع خاصی از غربالگری اقدام کرد. در ادامه انواع غربالگری را برای شما دوستان عزیز معرفی خواهیم کرد.

 

انواع غربالگری عبارت اند از:

 

  • تست نمونه مدفوع با حساسیت بالا (M2-PK)
  • سیگموئیدوسکوپی
  • غربالگری سرطان کولورکتال
  • کولونوسکوپی

 

 غربالگری از چه سنی باید انجام شود؟

 

بطور کلی برای هر سرطان، غربالگری در سن خاصی انجام می ‌شود که ما در زیر به سن های مناسب غربالگری برای هر سرطان اشاره می کنیم. باید بدانید که بیشترین غربالگری مورد استفاده در کشور ما غربالگری برای سرطان سینه است. توصیه می شود که خانم ها از سن ۵۰ سال به بالا غربالگری ماموگرافی را هر دو سال یکبار تا سن ۷۰ سالگی حتما انجام دهند.

 

دومین سرطان شایع در جهان برای خانم ها سرطان رحم می باشد که پزشکان توصیه می کنند سه سال بعد از ازدواج یا بعد از اولین تجربه ی تماس جنسی حتماً خانم ها تحت غربالگری پاپ اسمیر قرار بگیرند.

 

 سرطان شایع دیگر در جهان سرطان روده بزرگ می باشد که باید افراد در سن بالای ۶۰ سالگی تحت غربالگری سیگموئیدوسکوپی قرار بگیرند. اگر جواب این آزمایش منفی باشد آنها لازم است که هر ۵ سال یک بار دوباره این کار را انجام دهند. آزمایش دیگری نیز برای غربالگری سرطان روده بزرگ وجود دارد که به اسم بررسی خون مخفی در مدفوع می باشد اما این آزمایش از ارزش کمتری برخوردار است و پزشکان آن را به عنوان تست استاندارد نمی ‌شناسند.

 

 باید اضافه کرد که تست غربالگری فقط مخصوص خانم‌ها نمی باشد بلکه برخی از سرطان‌ها نیز ممکن است مردان را نیز درگیر کند. پزشکان توصیه می‌ کنند که مردان برای جلوگیری از سرطان پروستات بهتر است که بعد از ۵۰ سالگی تحت آزمایش غربالگری قرار بگیرند. اما اگر آنها سابقه خانوادگی برای ابتلا به سرطان پروستات را دارند سن غربالگری آنها زودتر می باشد، یعنی باید بعد از ۴۵ سالگی این کار را انجام دهند.

 

  پزشکان به افرادی که سیگاری نیستند تست غربالگری سرطان ریه را توصیه نمی ‌کند. اما افرادی که سالهاست بیش از یک پاکت یا بیشتر سیگار مصرف می کنند باید زمانی که به بالای ۵۵ سال رسیدند تست غربالگری سی تی اسکن ریه را انجام دهند.

 

 مراکز غربالگری سرطان چگونه است؟

 

 رئیس سازمان بهداشت ایران بیان کرده است که ۱۳۷ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان را از سال ۹۴ آغاز کرده است که ۷۵ مرکز به اتمام رسیده و افراد می ‌توانند با مراجعه به این مراکز تحت غربالگری قرار بگیرند.

 

با تاسیس ۷۵ مرکز غربالگری در ایران ۲۵۰ شب کشور که حدود ۶۰ درصد از جمعیت کشور را تامین می کند تحت پوشش قرار گرفتند. رئیس وزارت بهداشت ایران گفت که ما در این مراکز افرادی که مشکوک به بیماری سرطان هستند را شناسایی می کنیم و سپس برنامه های اصلی را برای تشخیص سرطان برای آنها در نظر می‌گیریم همچنین افزود کسانی که خطر ابتلا به سرطان در آنها بالاست و یا سابقه ابتلا به این بیماری را دارند تحت نظر قرار می گیرند.

 

 برخی از کلینیکها نیز می ‌توانند یک سری از تست های غربالگری مانند ماموگرافی، تی اسکن ریه، رادیوتراپی و آنکولوژی را انجام دهند. یعنی افراد می‌ توانند در کلینیک ‌ها نیز خود را معاینه کنند و تحت نظر قرار بگیرند.

 

 نتایج غربالگری چگونه است؟

 

تستهای غربالگری گاهی ممکن است جواب های مثبت و یا منفی کاذبی به افراد دهد. ممکن است جواب غربالگری مثبت باشد اما در صورتی که هیچ سرطانی وجود ندارد. این نتایج مثبت و یا منفی می تواند بر روی روحیه افراد تاثیر بگذارد.گاهی جواب آزمایش غربالگری وجود سرطان را نشان می دهد. این در حالی است که سرطان در بدن فرد به آرامی در حال رشد می  باشد و ممکن است فرد در طول زندگی هیچ علائم و آسیبی را نبیند.

 

 برای درمان این سرطان ها غربالگری بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد. حتماً باید قبل از انجام هر نوع آزمایش غربالگری با پزشک خود مشورت کنید. زمانی که جواب آزمایش غربالگری در فردی که مبتلا به نوعی از سرطان است (مثلاً سرطان سینه را در نظر بگیرد.) باید آزمایشات تکمیلی و معاینات دیگری را برای مرحله و میزان سرطان انجام دهد.

 

بعد از آزمایشاتی که انجام شد روند درمان فردا آغاز می ‌شود. این درمان می ‌تواند به صورت موضعی و یا عمومی انجام شود. درمان های موضعی شامل عمل جراحی و پرتو درمانی می باشد و درمان های عمومی عبارت اند از هورمون درمانی شیمی درمانی و یا درمان بیولوژیک.

 

غربالگری سرطان

 

چه افرادی برای غربالگری سرطان مناسب هستند؟

 

 غربالگری از یک آزمایش ساده برای شناسایی افرادی که در یک جمعیت بزرگ مبتلا به سرطان هستند اما خودشان نمی داند استفاده می کند. غربالگری این امکان را به پزشکان می دهد تا سرطان را تشخیص دهند و بتوانند درمان مناسب با آن را نیز تعیین کنند. یکی از بیماری هایی که تشخیص زودهنگام برای آن بسیار مهم است سرطان می باشد.

 

 زیرا غربالگری می تواند با تشخیص زودهنگام خود سلول‌های غیرطبیعی و یا سرطانی که در بدن فرد وجود دارد را شناسایی کند. زمانی که نتایج آزمایش حضور سرطان را نشان دهد درمان آن بسیار راحت تر و آسان تر می شود.اگر ترجیح می ‌دهید که سرطان را زمانی که نشانه‌ها و علائم آن پیدا شد درمان کنید، باید بدانید زمانی که علائم سرطان بروز می ‌کند یعنی سرطان در مراحل بسیار پیشرفته وجود دارد و درمان آن به همان نسبت بسیار دشوار می شود.

 

 امروزه غربالگری در برخی از کشورهای اروپایی جزء آزمایشات ملی محسوب می ‌شود و همه موظفند که آن را انجام دهند‌. اینکه این آزمایش چقدر می ‌تواند موفق و اثربخشی داشته باشد بستگی به پرسنل و تجهیزات دارد. انجام این آزمایشات بسیاری از افراد را از مرگ نجات پیدا داده است.

 

 غربالگری سرطان برای چه نوع از بیماری ها است؟

 

معمولا سرطان ها و بیماری هایی را غربالگری می کنند که در بین افراد زیادی از جامعه شایع است و رواج پیدا کرده است. به این علت که این بیماری های و سرطان ها در بیشتر افراد جامعه پخش شده است، این احتمال میرود که رشد آن زیاد باشد و بهتر است که حتما غربالگری در این نوع از بیماری ها و سرطان ها انجام شود.

 

غربالگری برای سرطان هایی مانند:

 

  • سرطان پستان
  • سرطان روده بزرگ
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان ریه
  • سرطان پرستات

 

سخن پایانی :

 

 آزمایش غربالگری سرطان مجموعه‌ای از آزمایشات است که به منظور تشخیص و شناسایی زودهنگام سرطان انجام می شود. معمولاً سرطان ها در مراحل اولیه علائمی از خودشان نشان نمی ‌دهند.

 

بنابراین فرد متوجه ی حضور بیماری نمی شود و زمانی که بیماری در مرحله پیشرفته خودش باشد و علائمی را از خودش بروز دهد فرد متوجه می ‌شود و این می ‌تواند درمان را بسیار سخت کند. زمانی که تحت آزمایش غربالگری قرار می گیرید تشخیص زودهنگام می تواند به درمان راحت تر آن بیماری نیز کمک کند.

 

به طور کلی همه موظفند که تحت این آزمایشات قرار بگیرند. سن مناسب برای این آزمایش در هر سرطانی متفاوت است. زنان برای پیشگیری از سرطان سینه باید زمانی که به سن بالای ۵۵ سال رسیدند تحت آزمایشات قرار بگیرند و مردان نیز برای سرطان پروستات بهتر است که ۵۰ سال به بالا این ازمایشات‌ را انجام دهند.

تعداد بازدید : 5320

ثبت نظر

ارسال