Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 6 و 12 دقیقه

تشخیص سرطان با آزمایش خون

آزمایش خون| تشخیص سرطان | کمک به خیریه | خیریه | خیریه سرطانی |

تشخیص سرطان خون معمولاً با مراجعه به پزشک یا هنگامی که یک آزمایش معمولی، مشکل خونی را نشان می دهد آغاز می شود. پزشک در مورد علائمی که دارید از شما سوال می کند و ممکن است معاینه بدنی انجام دهد. بر اساس این اطلاعات، پزشک ممکن است شما را به متخصص ارجاع دهد یا آزمایش هایی را برای بررسی سرطان خون یا سایر مشکلات سلامتی تجویز نماید.

سه شنبه 9 آذر 1400 ساعت 23:16

سرطان بیماری است که اکثر مردم از شنیدن اسم آن می‌ترسند و لرزه بر اندامشان می‌افتد. دانشمندان توانسته‌اند به‌نوعی آزمایش خون برای تشخیص سرطان برسند. این آزمایش برای تشخیص فعال و یا غیرفعال بودن ژن‌های حامل این بیماری با استفاده از تست خون می‌باشد. به‌طورکلی آزمایش‌ها خون نمی‌توانند به‌صورت دقیق به شما بگویند که آیا شما سرطان خون دارید یا خیر ولی به تشخیص پزشک کمک می‌کنند.

 

در سلول‌های سرطانی، قرارگیری گروه‌های متیل با سلول‌های عادی متفاوت است و این الگوی غیرطبیعی یکی از مشخصه‌های سلول‌های سرطانی محسوب می‌شود.
زمانی که سلول‌های تومور از بین می‌روند، DNA به همراه گروه‌های متیل وارد جریان خون می‌شوند و از این راه با تحلیل آزمایش خون توسط هوش مصنوعی قابل تشخیص هستند.محققان امیدوارند با استفاده از این روش دقیق، سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهند.

 

نمونه های جمع آوری شده برای تست خون، مایعات، ادرار در آزمایشگاه از نظر سرطان بررسی می شوند آزمایش CBCو سیتولوژی ادرار، آزمایش پروتئین خون، آزمایش نشانگر تومور بسیار کمک کننده می باشد.نتایج آزمایش باید به دقت بررسی شوند چونکه عوامل گوناگونی می توانند روی آنها تاثیر گذار باشند.

 

هرگز از دادن آزمایش و هزینه های آن نهراسید امروزه با توجه به افزایش میزان سرطان در بین مردم خیریه هایی برای کمک به افرادی که توانایی مالی ندارند برپا شده است و هدف از برپایی خیریه های سرطانی کمک به شما عزیزان است شما می توانید اگر کسی را که توانایی مالی دارد برای کمک به خیریه معرفی کنید و در خیریه سرطان از افراد سرطانی حمایت کنید.

 

 تشخیص سرطان از طریق آزمایش خون :

 

به گزارش ایسنا پژوهشگران آمریکایی نوع جدیدی از آزمایش خون را کشف کرده اند که می تواند نوع سرطان در افراد را نشان بدهد. این آزمایش توسط پژوهشگران موسسه دانا فاربر آمریکا کشف شده می باشد. پژوهشگران برای این آزمایش خون از تکنولوژی تعیین  DNAاستفاده می‌کنند تا متیلاسیون DNA که بر فعال و غیرفعال شدن ژن ها تأثیر دارند را مورد مطالعه قرار دهند. همچنین از تاثیرات آزمایش های ژنتیکی می توان تشخیص به موقع سرطان را نام برد.

 

 بر اساس این آزمایش، ۳۶۰۰ نمونه ی خون مورد آزمایش قرار میگیرد که نشان داد برخی از افراد مبتلا به سرطان بودند و و افراد دیگر نیز انواع سرطان آنها بر اساس این آزمایش مشخص شده است.

 

 این آزمایش به طور دقیقی مشخص می کند که سرطان از کدام بافت بدن فرد آغاز شده و اینکه چه نشانه هایی دارد. این آزمایش از یک ویژگی خاصی برخوردار است و آن این است که توانایی تشخیص بافت یا اندام آسیب دیده را دارد.جفری اوکسنارد مدیر این پژوهش می‌گوید: طبق بررسی‌های ما آزمایش هایی که بر اساس متیلاسیون است بسیار بهتر و دقیق تر از آزمایش های قدیمی DNA عمل می کند. این آزمایش‌ها در شناسایی نوع سرطان در افراد مبتلا دقیق تر است.

 

پژوهشگران بعد از اینDNA 3583  نفر را بررسی کردند که ۱۵۳۰ نفر مبتلا به سرطان بودند و ۲۰۵۳ نفر سالم شناسایی شدند. این آزمایش خون بیشتر از ۲۰ نوع سرطان را مورد شناسایی قرار داده که سرطان های پستان، روده بزرگ، مری، کیسه صفرا، معده، سر و گردن، ریه، تخمدان و سرطان پانکراس را شامل می شود.اوکسنارد گفت: اگر ما بتوانیم این آزمایش را بسیار گسترده انجام دهیم، می توانیم سرطان را از آغاز در فرد مبتلا شناسایی کرده و روش های درمانی موثری را برای آن در نظر بگیریم.

 

علائم سرطان در آزمایش خون

 

تست‌های مارکرهای توموری: مارکرهای توموری ترکیبات شیمیایی هستند که توسط بعضی از سلول‌ها از جمله سلول‌های تومور ساخته می‌شوند. این ترکیبات در خون قابل تشخیص می‌باشند. اما باید توجه داشت مارکرهای توموری توسط برخی سلول‌های نرمال نیز در بدن تولید می‌شوند و ممکن است در برخی شرایط غیر سرطانی نیز تعداد آنها افزایش بیابد. تنها در برخی شرایط استفاده از این مارکرها می‌تواند ابزار قطعی برای تشخیص سرطان محسوب شود. در حال حاضر بهترین راه مارکرهای تشخیصی برای سرطان مشخص نشده و از موضوعات در حال تحقیق می‌باشد.

 

در برخی سرطان‌ها نیز استفاده از مارکرهای توموری برای تشخیص موردبحث و تردید قرار دارد. آنتی‌ژن سرطانی 125 یا CA 125 مارکری است که برای تشخیص سرطان تخمدان موردتوجه قرار دارد. استفاده از اندازه‌گیری پروتئین CA 125 به تشخیص بهتر توده‌های کیست‌های تخمدان کمک می‌کند؛ بنابراین تست CA 125 نوعی آزمایش خون برای تشخیص سرطان تخمدان محسوب می‌شود. تست CA 125 در تشخیص سرطان تخمدان به‌اندازه‌ای قوی نیست که بتوان آن را برای غربالگری سرطان تخمدان در نظر گرفت. همچنین باید توجه داشت شرایطی مانند قاعدگی و فیبروئیدهای رحمی نیز می‌تواند سبب افزایش این مارکر توموری گردد. هر چیزی موجب التهاب در فضای صفاق شود می‌تواند آن را بالا ببرد. آزمایش‌ها دیگری مثل آلفافیتوپروتئین و BHCG و غیره هم ممکن است برای بررسی توده‌های تخمدان به کار روند.

 

تست‌های سلولی توموری در گردش:

 

این تست‌های که روش‌های تشخیصی نسبتاً جدیدی می‌باشد برای تشخیص سرطان‌هایی استفاده می‌شوند که در آن بیماری از محل اصلی خود خارج شده و به جریان خون وارد شده است. استفاده از تست‌های توموری در گردش در تشخیص سرطان سینه می‌تواند مؤثر باشد. تست‌های سلولی توموری در گردش از جمله روش‌های نوینی می‌باشند که در حال حاضر در تحقیقات بالینی مورد بررسی قرار دارند و هنوز در لیست تست‌های روتینی که برای انجام تشخیص سرطان سینه استفاده می‌شوند قرار ندارند.

 

بررسی سرطان در خانه

 

انجام آزمایش خون برای بررسی سرطان در خانه شدنی نمی باشد .در واقع در جهت  دریافت نمونه و تجزیه و تحلیل خون به امکانات کلینیکال و آزمایشگاهی احتیاج می باشد . با این وجود بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها  چند گزینه برای غربالگری سرطان در خانه امکان دارد .

 

یکی از روش های موجود برای غربالگری سرطان روده بزرگ می باشد . یک متخصص با فراهم کردن ابزار لازم برای نمونه برداری از مدفوع، می خواهد تا نمونه برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال گردد.

 

در صورت غیرطبیعی بودن نتایج آزمایشگاه با فرد تماس می گیرند  و او را برای انجام آزمایشات اضافی به پزشک معرفی می کند.هیچ آزمایش خاصی در جهت  تشخیص مطمئن سرطان در خانه وجود ندارد. با این وجود می توان با خودآزمایی تغییرات یا ناهنجاری ها را فورا تشخیص داد.درصورت وجود هر چیز غیرطبیعی در هنگام بررسی بدن خود، باید در اولین فرصت با پزشک مشورت نمود.

 

تشخیص سرطان خون لوسمی

 

علائم سرطان خون بسته به نوع سرطان خون از تفاوت هایی برخوردار می باشد . علائم و نشانه های شایع سرطان خون عبارتند از:

 

تب یا لرز

خستگی مداوم ، ضعف

عفونت های مکرر یا شدید

کاهش وزن ناگهانی

تورم غدد لنفاوی ، بزرگ شدن کبد یا طحال

خونریزی و کبودی پوست

خونریزی مکرر از بینی

لکه های کوچک قرمز در پوست (پتشی)

تعریق زیاد به خصوص در شب

و...

 

علائم سرطان خون معمولا به نوعی مبهم هستند .احتمال دارد  علائم اولیه لوسمی نادیده گرفته شود زیرا ممکن است شبیه علائم آنفولانزا و سایر بیماری های معمول نشان داده شود به شکلی که  گاهی اوقات سرطان خون در طی آزمایش خون برای برخی از بیماری های دیگر کشف می گردد.

 

آزمایش خون

 

آزمایش خون برای تشخیص سرطان چگونه عمل می کند؟

 

برخلاف مایع بیوپسی که جهش ژنتیکی و یا موارد دیگر سرطانی را در دی.ان.ای  تشخیص می دهند. این تکنولوژی بر تغییرات دی.ان.ای که به نام گروه میتل شناخته شده است تمرکز دارد.گروه میتل واحدهای شیمیایی هستند که به دی.ان.ای متصل می شوند تا ژن های فعال و غیر فعال را شناسایی کنند. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که در بسیاری از موارد پیگیری الگوهای میتل بهتر می توانند به تشخیص سرطان کمک کنند.

در این مطالعه، محققان دی.ان.ای بدون سلول را (دی.ان.ای که ابتدا به سلولها متصل می شود و بعد از مرگ سلول وارد خون می شود)در 3583 نفر بررسی کردند.

 

تشخیص سرطان در 1530 نفر مثبت بود و 2053 نفر به این بیماری مبتلا نبودند. این آزمایش خون توانست انواع مختلفی از سرطان مانند سرطان روده، پانکراس، سرطان ریه، پستان و بسیاری از سرطان های دیگر را نشان دهد.این آزمایش تنها در 0.6% تشخیص اشتباه داد. حساسیت این آزمایش بسیار بالاست و 99.4% را درست تشخیص داد. تشخیص سرطان در مراحل اولیه می تواند به بیماران کمک کند درمان های موثرتری را دریافت کنند. سلولهای سرطانی تمایل دارند در بدن پخش شوند و همین امر سبب می شود سرطان ارگان های مختلفی از بدن را درگیر کند.

 

آزمایش خونی که می تواند بیشتر از ۵۰ سرطان را تشخیص دهد

 

دانشمندان می گویند این آزمایش خون قبل از اینکه علائم سرطان بروز داده شود، سرطان را شناسایی می کند. به گفته ی محققان، این آزمایش به این علت که تومور سرطانی را زودتر کشف می‌کند می‌تواند باعث شود که معالجه ی آن نیز آسان تر انجام شود و شاید حتی درمان قطعی صورت بگیرد. داده ها و نتایج این آزمایش ۹۹ درصد مثبت می باشد.

 

کارکرد این نوع آزمایش خون چگونه است؟

 

این آزمایش، تغییرات شیمیایی ژنتیکی در تومورهایی را جستجو می کند و شاید بتوان از طریق آزمایش سرطان های ژنتیکی را هم بررسی کرد که وارد جریان خون می شود. بیشتر از ۵۰ نفر مبتلا به سرطان روده و سرطان تخمدان توسط این آزمایش شناسایی شدند. دکتر دیوید کراسبی از موسسه سرطان بریتانیا می گوید: اگر ما بتوانیم سرطان را در مراحل اولیه و قبل از اینکه پیشرفت کند، شناسایی کنیم می‌توانیم جان مبتلایان را نجات دهیم.

 

همچنین ما می خواهیم این موضوع را به حقیقت تبدیل کنیم. ثبت این ازمایش خون هنوز کار دارد اما  نتایج اولیه این آزمایش امیدوارکننده بود. ما در تلاش هستیم تا این آزمایش را طوری طراحی کنیم که در مراحل اولیه سرطان بتواند تشخیص سریع را انجام دهد.دکتر جیمی لین فیزیولوژیست کره ای توضیحاتی درباره ی آزمایش خون ساده برای شناسایی سرطان داده است. جالب است که اشاره ای به صحبت ‌های این دکتر هم کنیم.

 

او می گوید سلول‌های سرطانی بسیار سریعتر از سلول‌های سالم در بدن رشد می کنند و می میرند و زمانی که می میرند و از بین می‌روند DNA آنها به جریان خون راه پیدا می‌کند.می توان با یک آزمایش خون ساده DNA سلول های سرطانی که در جریان خون راه پیدا کرده را شناسایی کنیم. این آزمایش منجر به شناسایی زودهنگام سرطان در افراد مبتلا می شود. به جای آنکه منتظر بمانیم تا سرطان آنقدر گسترش پیدا کند که علائم بیماری آن بروز دهد، یا آنقدر متراکم شود که با سیستم های تصویربرداری دیده شود و یا به قدری برجسته شود که بتوان آن را با درمان های طبی مشاهده کرد.

 

بهتر است  سرطان در مراحل اولیه بیماری توسط آزمایش خون شناسایی شود و DNA های راه یافته در خون را مورد بررسی قرار دهیم. وی افزود، این کار با یک آزمایش خون ساده انجام می شود بدون اینکه هیچ اشعه یا دستگاهی در میان باشد. ما از افراد خون می‌گیریم و DNA را از خون استخراج می کنیم. از آنجایی که بخش اعظمی از بدن از سلول های سالم تشکیل شده‌ است، پس بخش عمده ای از DNA سلولهای سالم است و تنها بخش کوچکی را سلول‌های سرطانی تشکیل می دهد. از طریق مجموعه ای از فناوری‌های بیولوژیکی DNA را مورد بررسی قرار می دهیم و آن را رقم گذاری می‌کنیم و در نهایت با به کارگیری مجموعه ای از آمار و داده های کامپیوتری شناسایی می کنیم که چه نوع سرطانی وجود داشته است.

 

ویژگی های تومور مارکر


به تشخیص کمک می‌کند


برای افراد مبتلا به علائم ، تومور مارکر می تواند برای تشخیص سرطان و تشخیص آن از سایر بیماری ها با علائم مشابه استفاده شود.

 

نمایش علائم


اگر فردی مبتلا به سرطان است ، می توان از افزایش تومور مارکر برای تعیین اینکه آیا سرطان به سایر بافت ها و اندام ها (متاستاز) گسترش یافته و تا چه میزان استفاده کرد.

 

پیش آگاهی می‌دهد


می توان از برخی نشانگرهای توموری برای تعیین میزان تهاجم سرطان استفاده کرد.

 

راهنمای انتخاب روش درمانی


تومور مارکر اطلاعاتی در مورد اینکه کدام درمانها در برابر سرطان فرد مثر هستند ارائه می دهد.

 

این یک زمینه تحقیقاتی رو به رشد است
نظارت بر موفقیت درمان و تشخیص عود.

 

تومور مارکر می تواند برای نظارت بر اثر درمان ، به ویژه برای سرطان پیشرفته استفاده شود.اگر سطح نشانگر کاهش یابد ، درمان ادامه دارد. اگر بالا بماند ، باید تنظیم شود. (با این حال ، این اطلاعات باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد ، زیرا شرایط دیگر گاهی اوقات می تواند باعث افزایش یا کاهش نشانگرهای تومور شود.)

یکی از مهمترین کاربردهای تومور مارکر در کنار دستورالعمل های درمانی ، نظارت بر عود سرطان است.اگر نشانگرهای تومور قبل از درمان افزایش پیدا کنند ، بعد از درمان سقوط کرده و سپس با گذشت زمان شروع به افزایش کنند ، ممکن است سرطان عود کند. (اگر بعد از عمل هنوز هم بالا باشد ، ممکن است همه سرطان ها برداشته نشوند).


تومور مارکرهای خون یا نشانگرهای سرطان در خون:


نشانگرهای توموری موادی هستند در بدن شما که توسط تومور تولید می شوند.برخی از نشانگرهای تومور تنها توسط یک نوع سرطان تولید می شوند. ولی برخی دیگر می توانند با چندین نوع ساخته شوند.پزشکان ممکن است از نشانگرهای تومور برای تشخیص یا کمک به تشخیص سرطان استفاده کنند.


انواع مختلفی از تومور مارکرهای رایج را بشناسید:


CA۱۲۵  در ارتباط با سرطان تخمدان و سینه
CA۱۵-۳ در ارتباط با سرطان سینه
PSA و Free PSA در ارتباط با سرطان پروستات
CEA یک نشانگر عمومی سرطان بخصوص برای دستگاه گوارش است، همچنین پیگیری موفقیت آمیز بودن عمل جراحی بدنبال برداشتن تومور است.
AFP در ارتباط با سرطان های کبد، بیضه و یا تخمدان
CA۱۹-۹ در ارتباط با سرطان پانکراس

 

تشخیص سرطان

 

تشخیص ۸ نوع سرطان با استفاده از آزمایش خونی به نام cancer seek یا پیگیری سرطان :

 

دکتر نیکلاس پاپادوپولوس متخصص پاتولوژی و تومور شناسی می گوید که سرطان معمولاً فعالیت غیرعادی بدن است که اگر در مراحل اولیه شناسایی شود قابل درمان است. او می گوید با آزمایش خونی به نام cancer seek یا پیگیری سرطان می‌توان وجود سرطان در بیمار را شناسایی کرد.دکتر نیکولاس می‌گوید این آزمایش هم DNA و هم پروتئین های عصب را مورد بررسی قرار می دهد و می تواند چندین نوع تومور را تشخیص دهد. او اضافه کرد که این آزمایش خون فقط برای افرادی است که در بدنشان هیچ علائمی از سرطان وجود ندارد. ویژگی خاص این آزمایش خون مشخص کردن دقیق موقعیت سرطان در بدن است.

 

دکتر نیکولاس به همراه تیم تحقیقاتی خود این آزمایش خون را بر روی بیش از هزار بیمار سرطانی آزمایش کرد که بیشتر از ۷۰% نتایج مثبت بود و فقط هفت مورد نادرست داشت. نیکلاس معتقد است که روش های درمانی و پیشگیری سرطان بسیار پرهزینه است، بنابراین این آزمایش خون می‌تواند در هزینه‌های روش‌های پیشگیری به بیماران کمک کند.سرطان هایی مانند سرطان پستان، شش، معده، کولون، پروستات و عنق رحم رایج ترین و کشنده ترین سرطان ها در کل جهان است که با استفاده از آزمایش خون ساده می‌توان آن را در مراحل اولیه شناسایی کرد و زندگی افراد را نجات داد.

 

انواع آزمایش تشخیص سرطان

 

نمونه‌های جمع‌آوری شده برای تست خون، ادرار، مایعات و بافت‌ها در آزمایشگاه از نظر سرطان بررسی می‌شوند. نمونه‌ها ممکن است سلول‌های سرطانی، پروتئین‌ها و دیگر موادی را نشان دهند که در نتیجه سرطان ایجاد می‌شوند. تست‌های خون و ادرار به پزشک کمک می‌کنند که متوجه شود عملکرد اعضای بدن شما چگونه است و آیا تحت تاثیر سرطان قرار گرفته‌اند یا خیر.

نمونه‌هایی از آزمایش خون و ادرار که برای تشخیص سرطان استفاده می‌شوند، به شرح زیر است:


شمارش کامل سلول‌های خونی یا CBC

 

 این آزمایش خون رایج، تعداد انواع مختلف سلول‌های خون موجود را در نمونه خون شما اندازه‌گیری مینماید. اگر مقدار سلول‌های موجود خیلی زیاد یا خیلی کم یا غیرعادی باشد، ممکن است سرطان خون در این آزمایش نمایان شود که نمونه‌برداری به تشخیص درست کمک می‌کند.

 

سیتولوژی ادرار (سلول‌شناسی ادرار)

 

 این آزمایش با استفاده از بررسی نمونه ادرار در زیر میکروسکوپ، سلول‌های سرطانی را نشان می‌دهد که ممکن است مربوط به مثانه، کلیه یا رحم باشند.

آزمایش پروتئین خون

 

 آزمایشی است که انواع مختلف پروتئین‌های خون (الکتروفورز) را نشان می‌دهد و به تشخیص پروتئین‌های خاص سیستم ایمنی (ایمونوگلوبین‌ها) غیرطبیعی که گاهی اوقات در افراد مبتلا به مالتیپل میلوما افزایش می‌یابد. کمک می‌کند. سایر آزمایشات مثل نمونه‌برداری از مغز استخوان برای اطمینان از تشخیص به کار می‌روند.

سلول‌های سرطانی با مصرف پروتئین کمتر گسترش می‌یابند!

سرطان بیماری است که تابه‌حال درمان‌های متعددی برای آن پیشنهاد شده است. پژوهشی در دانشگاه Koc انجام شد و به بررسی تأثیرات دو پروتئین در انتقال و مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت‌های دیگر پرداخت.شناسایی این دو پروتئین به کشف روش‌های جدید در پیشگیری از انتقال سلول‌های سرطانی (از طریق خون به ارگان‌های دیگر) کمک خواهد کرد.باتوجه‌به اینکه 90 درصد از سرطان‌ها در سلول‌های پوششی رخ می‌دهند، محققان به مطالعه بیش از 600 نوع پروتئین پرداختند!هدف آنها این بود تا به بررسی نقش پروتئین‌ها در انتقال سلول‌های پوششی به سلول‌های مزانشیمی بپردازند. سلول‌های پوششی سلول‌های چندضلعی هستند که سطوح داخلی و خارجی بدن از جمله پوست و دیواره رگ‌ها را می‌پوشانند.

 

پروتئین خون بالا


هایپرپروتئینمی افزایش غلظت پروتئین در خون است. مشکل به خودی خود یک بیماری خاص نیست ، اما ممکن است نشانه ای از بیماری باشد.این عارضه به ندرت علائم یا نشانه هایی را به خودی خود ایجاد می کند. با این حال ، گاهی اوقات پس از آزمایش خون به عنوان بخشی از ارزیابی مشکلات یا علائم دیگر یافت می شود.

 

علل


رژیم غذایی با پروتئین بالا باعث افزایش پروتئین در خون نمی شود.این معمولاً یک یافتهٔ آزمایشگاهی است که در طول ارزیابی یک بیماری یا علامت خاص انجام می شود. به عنوان مثال ، اگرچه پروتئین خون بالا در افراد کم آب یافت می شود ، اما مشکل اصلی ضخیم شدن پلاسما است.

 

وقتی بدن با عفونت یا التهاب دیگری مبارزه می کند ، ممکن است پروتئین های خاصی در خون افزایش یابد. افراد مبتلا به بیماریهای خاص مغز استخوان (مانند مولتیپل میلوما) ممکن است قبل از ظاهر شدن سایر علائم ، پروتئین خون بالا ایجاد کنند.

 

نقش پروتئین


پروتئین ها مولکول های بزرگ و پیچیده ای هستند که برای عملکرد همه سلول ها و بافت ها حیاتی هستند. آنها در بسیاری از نقاط بدن تولید می شوند و در خون گردش می کنند.پروتئین ها به اشکال مختلف - مانند آلبومین ، آنتی بادی ها و آنزیم ها - وجود دارند و عملکردهای متفاوتی دارند ، مانند:

 

در مبارزه با بیماری کمک می‌کنند
تنظیم عملکرد بدن
ساختن عضلات
حمل داروها و سایر مواد در بدن

آزمایش نشانگر تومور

 

نشانگرهای تومور مواد شیمیایی هستند که توسط سلول‌های تومور ساخته شده و در خون ظاهر می‌شوند ولی این نشانگرها می‌توانند توسط سلول‌های عادی بدن نیز تولید شوند و در موارد غیرسرطانی نیز افزایش یابند. هنوز بهترین روش استفاده از نشانگرهای تومور در تشخیص سرطان تعیین نشده و استفاده از این تست بحث‌برانگیز است. نمونه‌هایی از نشانگرهای تومور عبارتند از: آنتی‌ژن مخصوص پروستات (PSA) برای سرطان پروستات، آنتی‌ژن 125 سرطان (CA 125)، کلسی‌تونین برای سرطان تیروئید مدولار، آلفا فیتو پروتئین(AFP) برای سرطان کبد و گنادوتروپین جفتی انسان(HCG) برای تومور سلول‌های جرم (تخم)، سرطان بیضه و سرطان تخمدان.

 

تشخیص سرطان سینه با استفاده از آزمایش خون

 

 سرطان سینه یکی از رایج ترین سرطان ها در میان زنان است. مردان هم ممکن است به این سرطان مبتلا شوند اما درصد ابتلای آن ها نسبت به زنان بسیار پایین است. سرطان سینه ممکن است سال‌ها رشد کند و هیچ علائمی از خودش نشان ندهد. اما با آزمایش خون جدید و ساده می‌توان این سرطان را تشخیص داد.براساس تحقیقاتی که دانشمندان ناتینگهام انجام داده‌اند، دریافتند که سلول های سرطانی پروتئن هایی را در بدن می سازند که به آن آنتی ژن می‌گویند و این پروتئین ها بدن را مجبور می‌کند تا پادتن هایی بسازد که ضد آنها باشد و به آن ها اتو آنتی‌بادی می‌گویند. این آزمایش بر اساس پاسخ سیستم ایمنی بدن به این پروتئین‌ها، نوع سرطان را شناسایی می‌کند.

 

محققان ناتینگهام دریافتند که این آنتی ژن ها و آنتی بادی ها بهترین گزینه هایی هستند که از طریق آزمایش خون نوع سرطان را شناسایی می کنند. محققان با مقایسه ی نمونه خون ۹۰ بیمار مبتلا به سرطان و ۹۰ فرد سالم، دریافتند که این آزمایش خون بهترین راه برای تشخیص سرطان سینه است، زیرا سلول های سرطانی در این نوع سرطان آنتی ژن هایی را در مقابل انتی بادی ها تولید می کنند که با بررسی آن ها تشخیص سرطان اسان می شود. دانشمندان آلمانی هم بر روی آزمایش خون برای تشخیص سرطان پستان کار کرده اند.

 

آن ها می‌گویند قرار نیست که روش های سنتی را کنار بگذاریم و فقط از آزمایش خون برای تشخیص سرطان استفاده کنیم. هدف ما از استفاده از این روش این است که سرطان پستان را در مراحل اولیه آن تشخیص دهیم. توانایی این آزمایش خون در تشخیص مانند سونوگرافی، ام ار ای و ماموگرافی است.محققان آلمانی با کمک دیگر کشورها مانند لهستان، دانمارک، ایتالیا، هلند و اسپانیا این آزمایش خون را ابداع کردند و نام آن را لیکویید بیوپسی یا بافت برداری مایع گذاشتند.

 

به گفته ی محققان آلمانی هشت نوع  سرطان را می توان با روش لیکویید بیوپسی تشخیص داد. اما باید گفت که دقت این روش همانند ماموگرافی نیست. محققان آلمانی ۹۰۰ زن را با این آزمایش خون آزمایش کردند و توانستند ۵۰۰ زن را که مبتلا به سرطان سینه بودند را شناسایی کنند.آنها امید دارند که با تلاش بیشتر و با ادامه گسترش این آزمایش خون بیشتر از ۲۰۰۰ فرد مبتلا به سرطان را شناسایی کنند.آن ها در تلاش هستند تا بتوانند سرطان های دیگر مانند سرطان تخمدان را از طریق لیکویید بیوپسی در مراحل اولیه تشخیص دهند. هدف از آزمایش خون درمان بهتر بیماران سرطانی است.زیرا تشخیص زودتر سرطان باعث می شود که نتایج بهتر و مثبتی از درمان به وجود بیاید.

 

درست است که این آزمایش خون برای تمام سرطان ها کارسازی ندارد اما می‌تواند بیشتر سرطان هایی که ناشناخته بودند را شناسایی کند. تاکنون تست های بسیار زیادی برای تشخیص سرطان به وجود آمده اما هیچکدام نتوانسته فرد مبتلا را کمک کند. زیرا تشخیص آن به موقع نبوده و یا دیر انجام شده است.بنابراین نتیجه می گیریم که اگر سرطان زود تشخیص داده شود، درمان فرد مبتلا نیز اسان تر می شود.

 

آزمایش خون می تواند از مرحله یک تا سه برخی سرطان‌ها مانند تخمدان، کبد، معده، لوز المعده، مری، روده بزرگ، ریه و سینه را شناسایی کند.این آزمایش خون می تواند بر روی مراحل آخر سرطان نیز تمرکز کند. بعد از اینکه تغییراتی در بدن به وجود آمد، ما می توانیم مراحل آخر و پایانی این بیماری را هم شناسایی کنیم امید داریم بتوانیم از این طریق مرگ و میر افراد مبتلا به سرطان را کاهش دهیم.

 

در نهایت

 

همانطور که آموختید تشخیص سرطان با آزمایش خون صورت می گیرد که از طریق بررسی DNA انجام می شود. نمونه های جمع آوری شده برای تست خون، مایعات، ادرار در آزمایشگاه از نظر سرطان زیر نظر گرفته می شود. به طور کلی برای تشخیص سرطان  با توجه به نوع آن  نیاز به انجام روش های مختلفی می باشد به طور کلی سرطان به عنوان یکی از بیماری های شایعی می باشد که هزینه درمان آن بسیار بالا می باشد که همین امر بسیاری از بیماران را در جهت درمان با مشکل رو به رو می سازد. از این رو موسسات خیریه سرطان زیادی تاسیس شده اند که افراد زیادی در آنجا اقدام به کمک به خیریه  می نمایند. شما میتوانید با اجاره تاج گل و استند تسلیت از این موسسات در این امر خیرخواهانه شریک باشید.

 

تعداد بازدید : 97430

نظرات

سیدسید

3 سال و 6 ماه و 8 روز پیش

سلام من میخام ازمایش سرطان خون سرطان ریه سرطان روده بدم کجا وچجوری میشه راهنماییم کنین ممنومن میشم

Atfhallpor

3 سال و 2 ماه و 4 روز پیش

سلام من حدوددوماه است که سردردهای شدید دارم واستخوان دارم و روی صورتم چندتاجوشهای قرمزرنگ زده ایاسرطان محسوب میشه

ایعدی

3 سال و 1 ماه و 11 روز پیش

سلام من یه توده تو سینه دارم ولی تو سونو و دکتر میگن مهم نیس ساکن مشهدم ممنون می شم راهنمایی ام کنین روش های غربالگری و بی ضرر مثل این آزمایش خون که فرمودین کجا میگیرن

شوکت خسروی کرجی از کرمانشاه

3 سال و 0 ماه و 19 روز پیش

خیلی عالی منمون

MD

3 سال و 0 ماه و 0 روز پیش

سلام اگر كسي لنفوم داشته باشه ، در آزمايش CBC چه تغييراتي بوجود مياد ؟ واينكه كانسر هاي گوارشي حتما بااندوسكپي يا كولونسكپي و بيوپسي تشخيص داده ميشن ؟ آيا تومور ماركر خوني براشون وجود داره ؟

حسن

2 سال و 10 ماه و 26 روز پیش

با سلام و خسته نباشید من از سن تقریبا پنج سالگی قبل از مدرسه برم به سرما خورگی شدید بر خوردم و خا نواده ام مرا بستری نکردن و مرا به دکتر نبردند و تا الان من بلغم میندازم آزمایش کردم میگن فقط عفونت داری دیگه چیزی نداری آیا من بعدا عفونت دیه ام با همین بیماری سرطان می گیرم عمر من الان 37 سالمه ممنون و با تشکر

R

2 سال و 9 ماه و 24 روز پیش

سلام وقت بخیر اگر آرمایش cbcنرمال باسه ولی esrبالای 90باشد .می توتن گفت کانسر دار .بیمار خانم 65 ساله هست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

حمید

2 سال و 6 ماه و 19 روز پیش

با سلام من متاسفانه چند وقتی هست که به شدت عرق میکنم طوری که الان که دارم تایپ میکنم انکار زیر دوش حمام نشستم روزی چند بار مجبور هستم لباس عوض کنم کلا بی حال هستم و توانایی هیچ کاری رو ندارم و این موضوع هر روز بیشتر میشه روی بدنم چند وقتی هست که متوجه کبودی بی دلیل شدم و درد شدید در ناحیه پا به طوری درد دارم که من مرد 38ساله از درد گریه میکنم تو این گرمای تابستون سردم میشه خونریزی بعضی اوقات دارم بیماری لثه مبتلا شدم و بیشتر دندون هامو از دست دادم الان هر کی منو میبینه فکر می‌کنه معتاد هستم بیماری قلبی هم از بچگی دارم البته مشکل روحی و روانی هم دارم متاسفانه چند سال پیش مغازه داشتم آتیش گرفت تمام سرمایه زندگی ام سوخت کلی بدهی بالا آوردم به هر زحمتی بود بدهی هامو دادم ولی چون دیگه هیچ پولی نداشتم زنم باهام نمود و رفت الان چند سال هست با پسرم زندگی میکنم الان که تحقیق کردم فهمیدم نشانه های سرطان خون رو دارم ولی راستش من چون نتونستم به خاطر بیماری سر کار برم پول ندارم که برم آزمایش خون بدم یعنی حتی پنجاه هزار تومن هم ندارم میخواستم ببینم جایی هست که آزمایش خون مجانی باشه تا من بدونم سرطان دارم یا نه همه چیزو توضیح دادم که متوجه باشید که چرا دنبال یه جا میگردم برای آزمایش مجانی ممنون میشم اگه اطلاعات دارید راهنماییم کنید با تشکر اینم شماره تماسم هست اگه جایی سراغ داشتین معرفی کنید واقعا ممنون میشم 09194181641

ب

2 سال و 5 ماه و 3 روز پیش

ممنون از مطالب خوبتون

رحیمه

2 سال و 3 ماه و 10 روز پیش

جاریم یک دفه خون دماغ کرد بردن گفته سرطان خون داری احتمالات دعا کنید که نباش یا امام رضا همه مریض را شفا بده جاریم امام رضا رفته از دکتر فرار کرد گفته نمی‌خوام بمیرم اینجا می‌خوام خونم پیش بچه هام باشم دعا کنید امام رضا شفاش بده دردش گم بش

اعظم صحبتی

1 سال و 7 ماه و 6 روز پیش

دختر م

ثبت نظر

ارسال