Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 7 و 9 دقیقه

چکاپ های مهم سرطان زنان و مردان کدام است ؟

چکاپ سرطان| درمان سرطان| تشخیص سرطان | سرطان شایع در زنان و مردان

چکاپ مهم سرطان ها | سرطان شایع در زنان و مردان | متاسفانه امروزه سرطان به عنوان یک عضو جدا ناپذیری در زندگی خانواده ها تبدیل شده و آمار مبتلایان به این بیماری روز به روز در حال افزایش است. ما سعی کردیم تا با معرفی انواع سرطان های شایع، علائم و راه های تشخیص و چکاپ آنان را نیز به زبانی ساده بگوییم تا شما با آن ها آشنا شوید و چکاپ و معاینه منظم را در برنامه زندگی خود قرار دهید تا از ابتلا به سرطان هایی که دیر تشخیص داده شده اند و درمانشان مشکل است جلوگیری کنیم. شما با چکاپ می توانید از سرطان های شایعی مثل سرطان ریه و سینه جلوگیری کنید همانطور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است.

سه شنبه 3 تیر 1399 ساعت 13:37

 در جوامع امروزی و به دلیل تغییر سبک زندگی و افزایش عوامل ایجاد کننده انواع سرطان، سرطان در میان مردان و زنان و خانواده ها به طور چشم گیری در حال افزایش است.  متاسفانه خیلی از خانواده های ایرانی با این بیماری خطرناک دست و پنجه نرم می کنند این در حالی است که افراد می توانند با چکاپ های ساده و هر ساله از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند و سرطان را در مراحل اولیه شناسایی و خیلی راحت تر درمان نمایند.

 

ما قصد داریم شما را با چکاپ های مهم سرطان زنان و مردان آشنا کنیم. خوب است که افراد به سلامت خود اهمیت دهند و چکاپ ها و بررسی های پزشکی لازم را انجام دهند تا از ابتلا به سرطان پیشگیری کنند.قبل از هر چیزی باید بدانیم، بروز هر دردی نشانه سرطان نیست و فقط یکسری دردها و علائم خاص، آن هم با انجام معاینات و آزمایشات تکمیلی می توانند نشان دهنده سرطان باشند.

 

چکاپ چیست؟

 

چکاب به معنای بررسی های پزشکی و معاینات خاص با توجه به سن و جنس افراد است که توسط پزشک متخصص انجام می شود که در زنان و مردان متفاوت می باشد. می توان گفت چکاپ نوعی غربالگری برای تشخیص انواع بیماری ها به خصوص سرطان است.قبل از آنکه به انواع چکاپ های مهم سرطان زنان و مردان بپردازیم لازم است تا سرطان های شایع در میان این افراد را بشناسیم و با علائم آن ها آشنا شویم.

 

انواع سرطان های شایع در زنان:

 

شایع ترین سرطان در میان زنان جهان، سرطان سینه یا همان سرطان پستان است. بعد از آن سرطان روده بزرگ و ریه جزو شایع ترین سرطان ها می باشد. سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در میان زنان جهان و دومین سرطان شایع در میان زنان ایرانی است.

 

بعد از آن سرطان های تیروئید، رحم، معده و تخمدان در رده های بعدی قرار دارند. زنان در سنین مختلف زمینه ابتلا به انواع مختلف سرطان را دارند اما می توانند با انجام چکاپ های منظم به تشخیص زود هنگام آن ها کمک کرده و با درمان به موقع و درست آن، به راحتی سرطان را شکست داده و به ادامه زندگی خود بپردازند. در ادامه به انواع چکاپ زنان می پردازیم.

 

چکاپ های مهم زنان برای تشخیص انواع سرطان های شایع:

 

۱)ماموگرافی؛ اکثر خانم ها به سرطان سینه مبتلا می شوند. اگرچه شانس ابتلا به این بیماری در کسانی که سابقه خانوادگی و ژنتیکی دارند بیشتر است. اما خانم های چاق و کم تحرک، کسانی که قبلا سرطان سینه داشتند و دوباره عود کرده و نیز کسانی که اولین زایمانشان بعد از سی سالگی است باید این چکاپ را انجام دهند بهتر است خانم های بالای ۲۵سال سالانه یکبار به پزشک متخصص مراجعه کرده و معاینه شوند.نحوه انجام ماموگرافی؛ مامو گرافی نوعی تصویر برداری اشعه x از بافت پستان برای بررسی وجود یا عدم وجود سلول های سرطانی است.

 

۲)آزمایش پاپ اسمیر؛ تست تشخیصی برای غربالگری سرطان سرویکس یا همان سرطان دهانه رحم می باشد و برای تشخیص زود هنگام بیماری موثر است.

 

نحوه انجام تست پاپ اسمیر؛ پزشک متخصص با یک اسپکلوم دهانه واژن را باز نگه می دارد و با ابزار ویژه ای به نام اسپاچولا از سلول های دهانه رحم نمونه گرفته و برای بررسی به آزمایشگاه پاتولوژی می فرستد. اگر سرطان دهانه رحم زود تشخیص داده شود درمان قطعی و موثرتری خواهد داشت. خانم های متاهل باید سالانه یکبار تست پاپ اسمیر را انجام دهند اما اگر مبتلا به زگیل تناسلی می باشند باید زودتر این تست را انجام دهند تا از ابتلا به سرطان سرویکس پیشگیری کنند.

 

۳)کولونوسکوپی؛ یک راه کار ساده و قطعی برای تشخیص سرطان روده بزرگ و راست روده می باشد. شما می بایست این چکاپ را جدی بگیرید و اگر علائمی مثل خون در مدفوع، درد شکمی در هنگام نشستن روی صندلی و اسهال یا یبوست دارید،  بدون اتلاف وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

نحوه انجام کولونوسکوپی؛ یک لوله که مجهز به سیستم فیلمبرداری است وارد فضای روده شده و بررسی انواع توده و پولیپ ها را انجام می دهد. و پزشک بر این اساس تشخیص قطعی می دهد. سرطان روده بزرگ اگر به موقع تشخیص داده شود درمان آن هم ساده تر و بهتر خواهد بود.

 

۴)سی تی اسکن و عکس از قفسه سینه؛ یک راه ساده برای تشخیص یکی دیگر از سرطان های شایع، یعنی سرطان ریه می باشد.

 

چکاپ سرطان| تشخیص سرطان

 

انواع سرطان های شایع در مردان :

 

سرطان ریه، شایع ترین سرطان در میان مردان جهان است. بعد از آن  سرطان پروستات، روده بزرگ و معده جزو شایعترین سرطان های مردان جهان می باشند. سرطان های کبد و مثانه در رده های بعدی شیوع در میان مردان قرار دارند. سرطان پوست یکی از سرطان های شایع در میان مردان ایرانی است.معمولا آقایان کمتر از خانم ها به چکاپ و بررسی های پزشکی اهمیت می دهند و همین عامل باعث افزایش سرطان در مردان نسبت به زنان شده است.

 

چکاپ های مهم مردان برای تشخیص انواع سرطان های شایع مردان:

 

۱)چکاپ پوستی؛ بررسی و معاینه پوست توسط پزشک متخصص مخصوصا در افرادی که در خانواده سابقه سرطان پوست دارند یا از بچگی و سنین کم دچار آفتاب سوختگی شده اند برای پیشگیری از این بیماری بسیار مفید است.

 

۲)آزمایش PSA یا آزمایش آنتی خاص پروستات؛ آمارها نشان می دهد که از هر ۷ مرد یک نفر به سرطان پروستات مبتلا می شود، پس جزو سرطان های شایع است. آزمایش خون برای PSA همراه با معاینات مخصوص در ناحیه مقعد به تشخیص زود هنگام و درمان به موقع آن کمک می کند. معمولا اگر کسی زمینه ژنتیکی دارد باید از سن چهل سالگی این تست را انجام دهد، در غیر این صورت باید از ۵۰ سالگی به بعد هرسال یک بار تست PSA را انجام دهد.

 

۳) کولونوسکوپی؛ این کار بهترین و قطعی ترین راه برای تشخیص  سرطان روده بزرگ است. آقایان باید هر سه سال یکبار این آزمایش را انجام دهند اما اگر زمینه ژنتیکی ابتلا به این بیماری را دارند باید کولونوسکوپی را از سن ۵۰سالگی شروع کنند و براساس نتایج آن هر سه سال و یا ده سال یکبار دوباره انجام دهند. نحوه انجام آن را در قسمت قبلی به طور کامل توضیح داده ایم.

 

۳)سی تی اسکن و عکس سینه؛ برای غربالگری  سرطان ریه که شایع ترین سرطان در آقایان می باشد  استفاده می شود به خصوص در افرادی که سیگاری هستند چرا که ابتلا به سرطان ریه با سیگار کشیدن رابطه مستقیم دارد و درصد بالایی از افراد سیگاری به سرطان ریه مبتلا می شوند. اگر افراد سیگاری در دهان و زبان خود لکه های سفید رنگ ببینند حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. اگر سیگاری هستید باید از ۴۰ سالگی به بعد هر سال ریه خود را توسط پزشک متخصص  و عکس سی تی اسکن معاینه کنید. چرا که تشخیص سرطان ریه مرحله ای است. 

 

اما درد هایی که باید جدی گرفت!

 

سعی کردیم تا شما را با شایع ترین و مهم ترین سرطان مردان و زنان آشنا کنیم و چکاپ های ساده اما مهم این بیماری ها را هم به شما معرفی کنیم تا با انجام این چکاپ ها به تشخیص زود هنگام بیماری کمک کنید تا درمان موثرتری هم داشته باشید.

 

اما اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به چکاپ و سلامت خود اهمیت چندانی نمی دهید و تا دچار درد خاصی نشوید به فکر دکتر رفتن نیستید، اکنون با معرفی دردهایی که باید حتما جدیشان گرفت و سریع به پزشک متخصص مراجعه کنید می پردازیم. بیشتر دردها نشانه سرطان نیستند اما اگر دردی مداوم  و بدون دلیل خاصی وجود داشت حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

آزمایش تشخیص سرطان| انواع سرطان

 

برخی از علائمی که ممکن است نشان دهنده سرطان باشد :

 

  • کاهش وزن سریع و بدون دلیل؛ برخی از افراد بدون استفاده از هیچ رژیم خاصی ناخواسته کاهش وزن شدیدی دارند که این می تواند خطرناک باشد و باید فورا به پزشک متخصص جهت معاینه و آزمایشات لازم مراجعه کنند.
  • نفخ کردن؛ خیلی از زنان دچار نفخ می شوند که اگر همراه با درد شکم و لگن باشد می تواند نشان از سرطان تخمدان باشد پس حتما جدی بگیرید و به پزشک متخصص مراجعه کنید.
  • تغییر در سینه ها؛ اکثر خانم سینه خود را از نظر وجود توده بررسی می کنند اما باید بگوییم که تغییر رنگ، قرمز شدن و ضخیم شدن پوست در این محل هم می تواند پیش آگهی خطرناکی از سرطان سینه باشد.پس حتما باید دقیق تر توسط متخصص معاینه شود.
  • خونریزی غیر عادی و شدید؛ خانم هایی که قبل از عادت ماهانه یا بعد از آن دچار خونریزی های ناگهانی و شدید می شوند حتما باید برای معاینه بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنند.
  • تغییرات ظاهری در پوست؛ تغییر در تعداد و اندازه خال ها می تواند پیش آگهی از یک بیماری پوستی خطرناک همچون سرطان باشد که باید بیشتر بررسی شود.
  • خون مخفی یا وجود خون در مدفوع؛ به شدت مهم است که باید توسط پزشک متخصص بررسی شود چون می تواند ناشی از سرطان روده باشد.
  • بزرگ شدن غیر عادی غدد لنفاوی؛ غدد لنفاوی در اطراف صورت، گردن و زیر بغل وجود دارند. اگر تغییری در اندازه آن مشاهده کردید باید به پزشک برای معاینه بیشتر مراجعه نمایید.
  • تب؛ اگر به آنفلونزا مبتلا نشده اید و ناگهان تب کرده اید این تب می تواند یک زنگ خطر برای گسترش سرطان باشد که البته همه این ها با معاینه و انجام آزمایشات مربوطه مشخص می شوند.
  • سرفه مداوم، خس خس و تنگی نفس؛ می توانند نشانه سرطان ریه باشند اما باید پزشک تشخیص قطعی بدهد.

 

سعی کردیم شما را با نکاتی آشنا کنیم که اگر آن ها را در زندگی خود مدنظر قرار دهید می توانید از سرطان پیشگیری کنید و اگر خدایی نکرده به سرطان مبتلا هستید با تشخیص زود هنگام به درمان موثر آن بپردازید.

 

 

 

تعداد بازدید : 6234

ثبت نظر

ارسال