Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 8 و 27 دقیقه

تشخیص سرطان با کمک الماس

تشخیص سرطان با کمک الماس|دلایل ایجاد سرطان|تشخیص سرطان|سنگ الماس|خواص درمانی و فیزیکی الماس|

سرطان جزء بیماری هایی است که درمان آن به سختی انجام می شود و درصد خیلی پایینی از این بیماری قابل درمان هستند. روشهای درمان فراوانی از جمله: جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی برای درمان بیماری سرطان انجام می شود. یکی از روش های جدیدی که برای تشخص سرطان استفاده می شود به کار بردن سنگ الماس است. این سنگ می‌تواند سرطان را در مراحل اولیه خود در اسکن ام ار آی نشان دهد.

پنجشنبه 25 دی 1399 ساعت 0:3

سرطان واژه ای گسترده است که اکثر مردم از شنیدن آن ترسی در وجود خود احساس می کنند، این کلمه برای توصیف گروهی از بیماری‌ها به کار می‌رود و شامل رشد غیر طبیعی سلول‌هاست.

این سلول‌ها قابلیت آن را دارند که به سایر نقاط بدن گسترش پیدا کرده و به آن حمله کنند. بیش از ۲۷۰ نوع سرطان وجود دارد و روی ارگان‌ها یا بافت‌های به خصوصی از بدن تأثیر می‌گذارد.

به عبارت دیگر، سرطان بیماری سلول‌هاست و انواع آن با یک مشکل شروع می‌شود. این بیماری در هر قسمت از بدن همچون خون، پوست، سیستم گوارش، سیستم ادراری تناسلی، استخوان، ماهیچه، چشم و غیره ممکن است آغاز شود و در مراحل پیشرفته به سایر نواحی بدن گسترش پیدا کند.

 

بسته به این که توده تشکیل شده در کدام بخش از بدن باشد، علائم ظاهر شده نیز فرق خواهد کرد.سرطان ها به دو دسته ی بدخیم و خوش خیم تقسیم می شود که  نوع خوش خیم  آن قابل درمان است و بیمار با شیمی درمانی و مصرف دارو بهبود پیدا خواهد کرد، احتمال بروز سرطان در همه ی سنین وجود دارد، ولی با افزایش سن زیادتر می شود، بیش از 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است. از سرطان های شایع در بین مردان: سرطان معده و روده و از سرطان های شایع در بین بانوان سرطان سینه است.

 

دلایل ایجاد سرطان :

 

تا به امروز هنوز دلیل خیلی از سرطان‌ها کشف نشده، اما به نظر می‌رسد نوع شیوه ی زندگی همچون: قرار گرفتن طولانی ‌مدت در برابر اشعه ی خورشید، مصرف دخانیات به ویژه سیگار، نوع رژیم غذایی (مصرف بیش از حد فست فودها)، عوامل روانی و معنوی یا مواد موجود در محیط زیست مثل: مواد شیمیایی، رادیواکتیو و آزبستوز در ایجاد سرطان تأثیر گذار است.

این عوامل از طریق واکنش‌های شیمیایی، رادیواکتیوی یا ویروسی باعث تولید سلول‌های غیرطبیعی و ایجاد سرطان می‌شوند. دریافت کم آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی، دریافت بیش از حد کالری از طریق مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها، به ویژه چربی‌های اشباع نشده از جمله عوامل ایجاد سرطان است که با تغذیه ی نامناسب در ارتباط است.

 

از دیگر عوامل ایجاد سرطان که تا به امروز شناخته شده، عبارتند از:

- مصرف الکل

- عوامل شغلی مثل تماس با مواد شیمیایی

- هورمون‌ها

- آلودگی‌های خاک و آب

- آلودگی‌های هوا با آلاینده‌های صنعتی و آلاینده‌های ناشی از سوخت ‌و سوز

- آلودگی‌های درون خانه و محیط مثل گرمایش تنور در خانه‌های روستایی

- آلودگی غذا

- داروهای مصرفی

- عفونت‌های مزمن

- رژیم غذایی و تغذیه ی نامناسب

- مواد غذایی فراهیخته

 

عوامل ایجاد سرطان که در مطالب بالا به آنها اشاره شد به نوعی در بروز سرطان های گوناگون دخالت دارند؛ به عنوان نمونه مصرف سیگار، تابش طولانی مدت اشعه ی آفتاب باعث سرطان لب می شود. مصرف الکل، کمبود آهن و ویتامین، سیفیلیس ، علل قارچی و ویروسی ما را گرفتار سرطان حفره ی دهان خواهد کرد. مصرف الکل، چای داغ، ماهی دودی، تریاک، ترس زیاد، کمبودهای غذایی، عامل سرطان مری است. تغذیه ی نامناسب، علل گوارشی، ارث، جنس ( بیشتر در مردان است و در گروه خونی A)، سیگار، از عوامل سرطان معده است.

 

انگل شیستوزومیا، سنگ مثانه، داروها، عفونتها، مواد شیمیایی، سیگار باعث  سرطان مثانه می شود. ترکیبات نفتی، علل هورمونی، سیگار آقایان را گرفتار سرطان پروستات می کند. ویروسها، استروژن زیاد، سیگار، چاقی، مقاربت جنسی، فقر اجتماعی و اقتصادی، دلیل سرطان رحم و گردن رحم است. عوامل ژنتیکی، زنانی که پس از 30 سالگی آبستن می شوند، اشعه ی یونیزان، زنانی که هرگز حامله نشوند، سیگار عامل بروز سرطان پستان است. سابقه ی تابش اشعه ی رادیواکتیو به سر و گردن، جنسیت ( در زنان 3 برابر بیشتر از مردان است )، از عوامل بروز سرطان تیروئید است.

 

تشخیص سرطان:

 

با انجام آزمایش و غربالگری، سرطان در مراحل اولیه قابل شناسایی است. با تشخیص به هنگام سرطان، درمان اغلب این بیماری بسیار مؤثر خواهد بود. آزمایش و غربال گری مانند: سیگموئیدسکوپی، آزمایش خون مخفی مدفوع، ماموگرافی و پاپ اسمیر سرطان را در مراحل اولیه شناسایی می کند.

روش های درمان فراوانی از جمله: جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی برای درمان بیماری سرطان انجام می شود. یکی از روش های جدیدی که برای تشخص سرطان استفاده می شود به کار بردن سنگ الماس است. این سنگ می‌تواند سرطان را در مراحل اولیه ی خود در اسکن ام ار آی نشان دهد.

 

سنگ الماس:

 

الماس یکی از با ارزش ترین و زیباترین گوهرهای موجود در طبیعت است. نام الماس از کلمه یونانی adamas به معنی استوار و سخت گرفته شده است که به شکست ناپذیری و سختی بالای این سنگ اشاره دارد. این سنگ از سیاره مریخ انرژی دریافت می‌کند و به فرد استفاده کننده منتقل می‌کند.

سنگ الماس درخشان در رنگ های متفاوتی از جمله: بی رنگ، سفید، آبی، زرد و صورتی (کمیاب) موجود است. الماس دانه تبلور کربن است و جزء سنگ‌های قیمتی  محسوب می شود. دانه‌های تبلور کربن تشکیل نمی‌شود مگر آن که کربن سخت فشرده و در همان حال بسیار گرم شود. دانه‌های تبلور کربن معمولاً در عمق زمین پیدا می‌شود.

 

الماس نوع کریستالی کربن شفاف و با کیفیت سنگ جواهر است و به عنوان سخت ترین ماده ی طبیعی روی زمین شناخته می شود. الماس ها فقط به دلیل مقاومت و سختی که دارند محبوب نیستند بلکه شاخص انکسار (درخشانی) و نسبت تراکم انتشار نورشان باعث شده که خاص شوند. الماس ها با فشار و دمای باور نکردنی در بیش از 50 مایل زیر زمین شکل می گیرند.

در سال 1870، آفریقای جنوبی بالاترین تولید کننده ی الماس شد، اگر چه استرالیا در حال حاضر منبع اصلی این سنگ است. الماس همچنین در کشورهای بوتسوانا، برزیل، غنا، سیرالئون، زئیر و ایالات متحده یافت می شود.

 

 سنگ الماس

 

خواص درمانی و فیزیکی الماس :

 

الماس توانایی کمک به شخص در پاک کردن تمام موانع پر انرژی، افزایش احساس اعتماد به نفس و عشق را دارد. همچنین کمک می کند تا مشکلات عاطفی خود را درک کرد. گفته می شود طول عمر، فراوانی، تعادل و روشنی به روابط زندگی داده و با حسادت مقابله می کند. الماس افکار و احساسات فرد را تقویت می کند، الماس با دادن شجاعت و امید و ایجاد اعتماد به نفس به کسانی که آن را حمل می کنند، معمولاً افکار و احساساتشان را بهبود می بخشد. 

ویژگی های فیزیکی فوق العاده الماس به دلیل پیوند مستحکم کووالانسی میان کریستال های شفافش است. الماس طبیعی از کربن خالص که طی میلیون ها سال تحت فشار و حرارت بالا در اعماق زمین بوجود می آید و سخت‌ترین ماده ی شناخته شده ‌است.

 

در بین مواد جامد در دمای ۲۵ درجه بالاترین رسانایی گرمایی را دارد. ماده ی نوری ایده‌آلی است که قدرت انتقال طیف نوری فروسرخ تا فرابنفش را داراست. این سنگ گرانبها از خواص نیمه‌رسانایی قابل توجهی برخوردار است. 

شکست الکتریکی آن به طور متوسط ۵۰ برابر نیمه‌رساناهای متداول است. در برابر تابش نوترونی به‌ شدت مقاوم است. زمانی که در مجاورت هوا قرار گیرد، روانی طبیعی فوق‌العاده‌ای دارد. دارای استحکام و صلبیت بسیار بالایی است.

 

تشخیص سرطان با کمک الماس :

 

طبق تحقیقاتی که محققان و پژوهشگران استرالیایی انجام داده اند، آنها به این نتیجه رسیدند که با استفاده از الماس در اسکن‌های ام ‌آر آی می توان تومورهای سرطانی را پیش از بدخیم شدن شناسایی کرد. طبق تحقیقات ایشان نانو ذرات الماس در صورتی که باردار شوند، می توانند سلول های سرطانی را در ام آر ای نشان دهند.

 

این روش کمک می کند تا بدون جراحی و باز کردن محل مشکوک به سرطان، تنها با یک تصویربرداری ام آر آی وجود سلول های سرطانی را شناسایی کرد. محققان بر اساس قطبش بیش از حد در ذرات الماس دریافتند که نوعی فرآیند هماهنگ کننده در داخل اتم‌های الماس ایجاد می‌شود.


روش‌های قبلی تشخیص سرطان، قادر به پایش فرآیندهای درون سلولِ زنده برای مدت طولانی نبودند. اما این مواد بدون این که در کار سلول ها اختلال ایجاد کنند و اثر منفی  بر آنها بگذارند، می توانند برای مدت طولانی درون سلول بمانند.

همچنین از این نانو ذرات می‌توان برای تحویل دارو به درون سلول استفاده کرد.دیوید ریلی جزء گروه تحقیق از دانشگاه سیدنی در استرالیا بیان کرد: « ما می‌دانستیم نانو الماس‌ها برای انتقال دارو در جریان شیمی‌ درمانی به دلیل غیر سمی و غیر واکنشی بودنشان مطلوب است».

 

ایشان همچنین در بیانیه ی مطبوعاتی اعلام کردند: « ما به این نتیجه رسیدیم که می‌توان بر روی این خواص غیر سمی کار کرد و فهمیدیم که الماس دارای ویژگی‌های مغناطیسی است که آن را قادر می‌سازد تا به عنوان راهنما در ام ‌آر‌ آی مورد استفاده قرار گیرد. این یک مثال عالی از این مسأله است که چگونه تحقیقات فیزیک کوانتوم از عهده ی مشکلات دنیای واقعی برمی آید، در این شرایط راه برای ما برای به تصویر کشیدن و هدف قرار دادن سرطان قبل از خطرناک شدن آن باز است».

تعداد بازدید : 2380

ثبت نظر

ارسال