Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 16 و 26 دقیقه

سرطان مثانه

سرطان مثانه | سرطان کلیه | پیشگیری از سرطان | بیماری سرطان

سرطان مثانه در بیشتر موارد در سلول های اندام های ادراری شروع می شود، سلول هایی که در مثانه ( اندام توخالی و عضلانی که در قسمت تحتانی شکم قرار گرفته و ادرار را ذخیره می کند ) قرار دارند. اگر چه شیوع این سرطان بیشتر در مثانه رایج است، اما می تواند در دیگر مسیر ها و مجاری ادراری نیز مشاهده شود.

دوشنبه 2 دی 1398 ساعت 15:29

سرطان مثانه یکی از شایع ترین و متداول ترین انواع سرطان ها در جهان است و هر ساله مطابق آمار ارائه شده حدود 68 هزار بزرگسال در ایالات متحده آمریکا به آن مبتلا می شوند. این نوع از سرطان بیشتر در مردان  و افراد مسن مشاهده می شود و شیوع آن در زنان نسبت به مردان کمتر می باشد.

 همچنین افراد می توانند برای کمک به هزینه های ناشی از درمان بیماران مبتلا به سرطان با خرید استند تسلیت و تاج گل از انجمن های حمایت از بیماران مبتلا به سرطانی و خیره سرطان نقش مهمی  را در تامین هزینه های درمان این بیماری داشته باشند.

 

بررسی و مقدمه ای بر سرطان مثانه

 

سرطان مثانه در بیشتر موارد در سلول های اندام های ادراری شروع می شود، سلول هایی که در مثانه ( اندام توخالی و عضلانی که در قسمت تحتانی شکم قرار گرفته و ادرار را ذخیره می کند ) قرار دارند. اگر چه شیوع این سرطان بیشتر در مثانه رایج است، اما می تواند در دیگر مسیر ها و مجاری ادراری نیز مشاهده شود.

در خصوص این بیماری می توان گفت از هر ده مورد سرطان، هفت مورد آن در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند، که می توانند درمان شوند. اما با وجود تشخیص زود هنگام و درمان موفق بیماری، سرطان مثانه ممکن است دوباره در مثانه عود و بیماری بعد از گذشت مدتی از درمان، دوباره آغاز شود.

از این رو در خصوص افرادی که به این نوع از سرطان مبتلا می شوند و با تشخیص به موقع درمان آن ها به صورت موفقیت آمیز انجام می شود، تاکید می شود حتما به صورت معمول آزمایش ها و پیگیری های سالانه را در دستور کار قرار دهند تا از عود بیماری و پیشرفت سرطان در مراحل بعدی جلوگیری کنند.

 

بررسی و مقدمه ای بر سرطان مثانه

 

علائم و نشانه های بیماری

 

سرطان مثانه نیز مانند هر بیماری دیگری مشخصه ها و علائم مخصوص به خود را دارد که می تواند در تشخیص بیماری بسیار کمک کننده باشد. علائم و نشانه هایی که برای این نوع از سرطان ارائه شده اند شامل موارد متفاوتی است که بر اساس مرحله  بیماری افراد و درجه  علائم متفاوت می باشند.

این علائم شامل مواردی از جمله، وجود خون در ادرار، ادرار کردن دردناک و درد لگن می باشند. در مواردی که خون در ادرار وجود دارد، رنگ ادرار به رنگ قرمز روشن در می آید. در برخی مواقع نیز شاید تغییر رنگ واضحی در ادرار دیده نشود، اما بررسی های میکروسکوپی ادرار وجود خون در ادرار را تایید کرده و تشخیص دهد.

افراد مبتلا به سرطان مثانه ممکن است علاوه بر نشانه هایی که در بالا به آن اشاره شد، علائم دیگری نیز داشته باشند، این علائم ممکن است شامل مواردی چون، کمر درد و تکرر ادرار باشد. اگر چه این علائم و ناراحتی ها الزاما به سرطان ربط ندارند و در شرایط دیگری نیز ظاهر شده و باعث مشکلاتی می شوند.

در صورتی که افراد در ادرار خود خون ببینند یا هر گونه علائم نگران کننده دیگری را مشاهده کنند باید به پزشک مراجعه کنند. در بررسی های صورت گرفته توسط پزشک ممکن است وجود تومور در دیواره مثانه تایید شود و از این رو بیمار برای درمان تحت نظر قرار گرفته و بررسی شوند.

 

دلایل بروز سرطان مثانه چیست؟

 

از جمله دلیل های عمده  بروز سرطان که در مورد همه  انواع آن صدق می کند و به عنوان دلیلی موثر در نظر گرفته می شود، مصرف دخانیات و سیگار کشیدن می باشد. سیگار و دخانیات از عمده ترین عوامل در بروز انواع مختلف سرطان می باشد که سالانه آمار مرگ و میر بالایی را نشان می دهد.

از دیگر موارد زمینه ساز برای ابتلا به این نوع سرطان، درست مانند دیگر سرطان ها، در معرض مواد و ترکیبات شیمیایی قرار گرفتن می باشد. خصوصا این که در برخی مواقع شغل افراد ایجاب می کند که با ماده شیمیایی خاصی کار کرده و در معرض آن ماده قرار بگیرند. در این افراد ریسک ابتلا به سرطان بالاتر می باشد.

دیگر موارد شامل؛ قرار گرفتن در معرض تابش اشعه های خطرناک و مضر، انواع التهاب ها و محرک های مزمن مثانه و عفونت های انگلی خاص خصوصا در افرادی که سفر های زیادی به مناطق مختلف دارند، می باشد. اما همیشه نمی توان دلیل اصلی بروز سرطان را تشخیص داد. حتی گاهی افراد هیچ زمینه  خطرناکی را ندارند.

 

آیا سرطان مثانه انواع مختلفی را شامل می شود؟

 

در بروز این نوع سرطان باید در نظر داشته باشید که سلول های مثانه از انواع مختلفی از سلول ها تشکیل شده اند. در فرایند سرطانی شدن سلول ها، انواع مختلفی از سلول های مثانه می توانند سرطانی و بدخیم شوند. نوع این نوع سرطان نیز با توجه به نوع سلولی که در مثانه سرطانی شده است، تعیین می گردد.

با دسته بندی سرطان به انواع مختلف نوع درمان نیز متفاوت می باشد. از این رو در تعیین مسیر درمانی برای بیمار، تشخیص نوع سرطان بسیار حائز اهمیت می باشد. چرا که با معین ساختن نوع سرطان بر اساس سلولی که سرطانی شده است، نوع درمان سرطان مثانه تعیین و انتخاب می شود.

 

انواع مختلف سرطان که می توان در مثانه تشخیص داد، چیست؟

 

یکی از انواع سرطان، سرطان کارسینومای سلول های ادراری می باشد که قبلا به آن سرطان سلول های انتقالی نیز گفته می شد. این سلول ها در لاین پایینی دیواره داخلی مثانه قرار گرفته اند، و در فرایند انقباض مثانه و پر و خالی شدن آن نقش دارند. این سلول ها در مجاری ادراری نیز وجود دارند و می توانند تشکیل تومور بدهند.

نوع دیگر سرطان، کارسینومای سلول های فلسی است. این سرطان در سلول های سنگفرشی مثانه ایجاد می شود.  بروز این سرطان می تواند در اثر التهابات مزمن مثانه ایجاد شود. مثلا  التهاباتی که در اثر عفونت یا استفاده طولانی مدت از سوند ادراری ایجاد شده اند، می توانند زمینه ساز بروز این نوع سرطان شوند.

آدنو کارسینوما نیز نوع دیگری از سرطان مثانه می باشد که در سلول های که در تشکیل غدد ترشحی مخاطی در مثانه نقش دارند تشکیل می شود و این دسته از سلول ها را درگیر می کند. این سرطان در آمریکا نادر است. در برخی از موارد نیز سرطان ایجاد شده، ترکیبی از انواع سلول ها را درگیر می کند.

نوع اول سرطان که هم در مثانه و هم در مجاری ادراری ظاهر شده و می تواند تومور تشکیل دهد، از جمله سرطان های شایع در ایالات متحده آمریکا می باشد. نوع دوم، یعنی کارسینومای فلسی کمتر در آمریکا دیده شده و بیشتر در مناطقی که عفونت مثانه در اثر عفونت انگلی شایع است، دیده می شود.

 

انواع مختلف سرطان که می توان در مثانه تشخیص داد، چیست؟

 

چه عواملی می توانند زمینه ساز بیماری و افزایش ریسک ابتلا به سرطان شوند؟

 

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، برخی موارد و دلایل می توانند زمینه ساز بروز سرطان مثانه شوند. علاوه بر این ها به صورت کلی برخی از گزینه ها و شرایط می توانند تشدید کننده ریسک ابتلا به سرطان باشند. برخی از این موارد قابل پیشگیری هستند و می توان از این طریق احتمال ابتلا به سرطان را کاهش داد.

یکی از این موارد همان طور که پیش از این نیز اشاره شد سیگار است. کشیدن سیگار یا پیپ می تواند ریسک ابتلا به سرطان را به میزان زیادی افزایش دهد. دلیل آن نیز این است که با سیگار کشیدن یک سری مواد شیمیایی بسیار مضر در بدن وارد می شود که بخش عمده ای از آن، از طریق ادرار دفع می شوند.

یکی دیگر از مواردی که می تواند افزایش دهنده احتمال ابتلا به سرطان باشد، افزایش سن افراد می باشد. با وجودی که سرطان مثانه در همه  سنین مشاهده می شود و تقریبا همه  گروه های سنی ممکن است به آن مبتلا شوند، اما افزایش سن ریسک ابتلا را بالاتر می برد. این سرطان به میزان کم تری در سنین پایین دیده می شود.

 

عوامل و دلایل کمتر شناخته شده برای ابتلا به سرطان مثانه

 

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این خصوص رنگ پوست افراد می باشد. افراد سفید پوست نسبت به دیگر گروه ها ریسک بالاتر و بیشتری برای ابتلا به این نوع از سرطان دارند و بیشتر با آن درگیر می شوند. علاوه بر این شیوع این سرطان در مردان نسبت به زنان درصد بالاتری دارد و بیشتر مشاهده می شود.

 دیگر مورد ایجاد خطر که می توان برای ابتلا به این نوع از سرطان مطرح کرد، در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار گرفتن می باشد. باید بدانید که کلیه ها نقش اساسی را در فیلتر کردن مواد شیمیایی مضر از خون داشته و آن ها را از طریق مثانه دفع می کنند. از این رو در معرض مواد شیمیایی بودن ریسک ابتلا را بالا می برد.

ترکیبات و مواد شیمیایی مضری که می توانند با بروز سرطان ارتباط داشته باشند، شامل موادی مانند آرسنیک، مواد شیمیایی که در تولید انواع رنگ ها استفاده می شود و ترکیبات و مواد شیمیایی که در تولید ترکیباتی مانند چرم، پارچه و ترکیبات رنگی استفاده می شوند، می باشند.

در برخی موارد درمان های پیشینی که برای درمان سرطان ها صورت گرفته است می تواند زمینه ای برای ابتلای مجدد به سرطان باشد. برای مثال درمان هایی که با داروی ضد سرطان مانند سیکلوفسفامید انجام می شود، می تواند خطر ابتلا افراد به  بیماری سرطان مثانه را افزایش دهد و به عنوان عاملی خطر ساز در نظر گرفته شود.

 

عوامل و دلایل کمتر شناخته شده برای ابتلا به سرطان مثانه

 

چگونگی تشخیص سرطان و راه های تشخیصی مرتبط

 

پزشک معالجی که شما برای تشخیص سرطان احتمالی به آن مراجعه می کنید، در مرحله اول احتمالا اولین کاری که انجام می دهد دریافت یک تاریخچه کامل پزشکی از شما است. او از فرد مراجعه کننده اطلاعات کلی در خصوص وضعیت جسمانی و سلامت عمومی او کسب می کند و در خصوص علائم موجود سوال می پرسد.

پزشک معالج ممکن است از مراجعه کننده در خصوص هر گونه علائم  یا مساله ای که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد سوال بپرسد. برای مثال ممکن است که در خصوص احتمال وجود فردی در خانواده که به هر نوعی از سرطان، خصوصا این مورد مبتلا بوده باشد، سوال بپرسد و اطلاعات لازم در مورد بیماری سرطان مثانه کسب کند.

در مرحله  بعدی پزشک ممکن است یک معاینه ی بدنی کامل را در دستور کار قرار دهد. این مورد در خصوص زنان می تواند شامل معاینه ی لگن  یا رکتوم نیز باشد. در این صورت او ممکن است انگشت خود را در رکتوم وارد کرده و وجود تومور احتمالی و میزان بزرگی و گسترش آن را با لمس کردن بررسی نماید.

در صورتی که پزشک هرگونه عامل و مورد مشکوکی را مشاهده کند که از نظرش غیر طبیعی به نظر برسد، آزمایش های تکمیلی و پاتوژنی را درخواست می دهد. همچنین ممکن است شما را به یک اورولوژیست ارجاع دهد که تمرکز اصلی کار او بر مجاری ادراری و تناسلی قرار دارد.

 

 

آزمایش های درخواستی اورولوژیست برای تشخیص قطعی سرطان مثانه چه مواردی است؟

 

اورولوژیست در صورت نیاز ممکن است موارد زیر را درخواست نماید:

  • آزمایش ادرار، که پزشک آن را برای بررسی وجود خون در ادرار یا هر مورد مشکوک و غیر طبیعی دیگری مانند انواع کریستال های ادراری درخواست می دهد.
  • سیتولوژی ادرار، که این بررسی برای تشخیص سلول های سرطانی ادراری از طریق میکروسکوپ درخواست می شود.
  • بررسی کشت ادرار، بررسی های آزمایشگاهی لازم به منظور تشخیص هر گونه باکتری و عفونت باکتریایی می باشد. در صورت وجود عفونت در مثانه باید سریعا گزارش به پزشک ارجاع داده شود.
  • بررسی سیستوسکوپی ادرار، سیستوسکوپ یک لوله ی نازک است که در انتهای آن یک دوربین بسیار سبک و کوچک فیلمبرداری تعبیه شده است. پزشک از طریق متد به خصوصی سیستوسکوپ را در مثانه وارد کرده و فضای داخلی مثانه را مورد بررسی قرار می دهد و شرایط آن را بررسی می کند.

انجام سیستوسکوپی ممکن است از طریق بی حسی های موضعی و با کمک دارو های بی حسی انجام شود. در مواردی که نیاز باشد فرد به اتاق عمل برده شود نیز بیهوشی کامل برای او انجام می شود. تمامی این بررسی ها و آزمایش ها به پزشک برای ارائه  درمان مورد نیاز بیمار کمک می کند.

 

درمان سرطان مثانه

 

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد، نکته ای که در خصوص درمان این نوع سرطان وجود دارد، این است که نوع درمان به نوع سرطان و مرحله بیماری بستگی دارد. پزشک با بررسی شرایط بیمار و انجام آزمایش های متعدد مسیر های درمانی مناسب را برای هر فرد انتخاب می کند.

 

درمان سرطان مثانه

امید به فردای بهتر برای بیماران مبتلا به سرطان با اجاره تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه 

 

موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی با اجرای یک طرح جدید در طی سال‌های اخیر موجب شده تا با همیاری شما، بخشی از هزینه‌های بالای بیماران مبتلا به سرطان را جمع‌آوری کند تا صرف دارو و درمان آن‌ها شود. موسسه با اجرای طرح اجاره دادن تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه به شما برای تقدیم و ایجاد حس همدردی به اقوام و نزدیکانی که عزادار شده‌اند، باعث شد تا علاوه بر اینکه هزینه‌ای از اجاره تاج گل و استند تسلیت کمکی برای بیماران باشد، شما نیز به‌صورت آسان‌تر و با هزینه بسیار کمتر و در جهت کمک به خیریه سرطان (بیماران سرطانی) تاج گل و استند تسلیت را آنلاین سفارش دهید و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای رایگان تحویل بگیرید.

 

اقداماتی که موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی انجام داده است.

 

موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی با کمک شما می‌تواند اندکی از هزینه درمان بیماران مبتلا به سرطان را جمع‌آوری و با گسترش این طرح امید دارد تا فردای بهتری در انتظار کودکان و بیماران مبتلا به سرطان باشد. این موسسه در تمام این سال‌ها خدمات رایگان و ویژه خود را شامل حال بسیاری از افراد خیر کرده است. حمل‌ونقل تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه در تمامی نقاط تهران بر عهده موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی است و شما هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه حمل‌ونقل آن ندارید.

 

تعداد بازدید : 3367

ثبت نظر

ارسال