Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 14 و 2 دقیقه

خستگی مزمن بیماران مبتلا به سرطان

فردی که به بیماری سرطان مبتلا است چه نشانه ها و علایمی  دارد|عوامل ایجاد خستگی در افراد مبتلا به بیماری سرطان|خستگی ناشی از سرطان چه تاثیراتی را بر زندگی فرد مبتلا به سرطان می گذارد|

یکی از مشکلات بیماران سرطانی خستگی مزمن است که انجام امور روزمره را با مشکل مواجه می کند . برای کاهش این خستگی پزشکان روشهای مختلفی مانند ورزش های مشخص، استراحت کافی، نوشیدن اب کافی، تغذیه مناسب و حضور در جمع دوستان را پیشنهاد می دهند.

سه شنبه 11 آبان 1400 ساعت 17:40

خستگی مزمن و همیشگی مشکلی هست که می توان گفت درصد زیادی از افراد یک جامعه را درگیر می سازد . به طور معمول نمی توان این موضوع را یک مسئله پزشکی به حساب آورد چرا که تنها لازم است تغییراتی را در سبک زندگی خوبه وجود اورید تا از این معذل رهایی یابید ، اما  همه ماجرا این نمی باشد  خستگی مزمن ممکن است از عوارض و یا علائم یک بیماری محسوب شود.

سرطان نوعی بیماری است که در اثر تکثیر غیر طبیعی سلول ها در بدن به وجود می آید. سرطان بیماری است که نه تنها در کشورمان ایران، بلکه در همه کشورها گریبان گیر مردم شده و افرادی زیادی به این بیماری مبتلا شده اند.

بیماری سرطان اگر به موقع تشخیص داده شود ، قابل درمان است و جای هیچ نگرانی نیست ، ولی اگر فرد مبتلا به سرطان با داشتن علایم این بیماری باز هم به پزشک جهت تشخیص بیماری مراجعه نکند، بیماری در بدنش پیشرفت می کند و روز به روز حالش بدتر می شود تا اینکه در نهایت نمی تواند جلوی این بیماری مقاومت کند و بیماری سرطان عامل مرگ او می شود.

 

چه عواملی باعث به وجود آمدن بیماری سرطان در فرد می شود؟

 

1-در تماس بودن با ترکیبات شیمیایی و سمی

 

موادی از قبیل نیکل، آزبست، بنزیدین، کادمیوم، بنزن، وینیل کلرید و یا دود توتون و سیگار و تنباکو ، همه ترکیبات سمی و شیمیایی هستند که برای سلامتی بدن خطرناک و مضر می باشند.

همه این مواد به خاطر شیمیایی بودنشان برای سلامتی انسان مضر و همچنین سرطان زا می باشند. افرادی که دخانیات مصرف می کنند در واقع بیشتر به انواع بیماری سرطان مبتلا می شوند. در مقابل افرادی که دخانیات هم مصرف نمی کنند اگر در معرض دود سیگار ، توتون و قلیان قرار بگیرند امکان مبتلا شدن آن ها به بیماری سرطان وجود دارد. 

 

2- ورزش نکردن

 

ورزش نکردن در طول هفته هم یکی از عوامل بروز سرطان در افراد است. با ورزش کردن بدن بیشتر فعالیت می کند ، چربی های اضافه را می سوزاند و مانع از تجمع چربی در بدن می شود.

با ورزش کردن روزانه و به اندازه مشخص، بدن سالم و تندرست می ماند و کم تر دچار بیماری خواهد شد. افرادی که ورزش کردن را در برنامه روزانه خود جای می دهند و هفته ای چند بار به این فعالیت می پردازند، بدن سالم تر و مقاوم تری نسبت به این بیماری و سایر انواع بیماری ها دارند. پس برای دور بودن از هر گونه بیماری بهتر است همیشه ورزش کنید تا سالم بمانید.

 

3-ژنتیک

 

ژنتیک هم یکی دیگر از عوامل بروز بیماری سرطان است. گاهی فرد همه موارد مربوط به حفظ سلامتی را رعایت می کند ولی عامل دیگری به نام ژنتیک باعث بروز سرطان در او می شود.

ممکن است در گذشته یکی از والدین شخص به این بیماری مبتلا شده باشد و ژن های والدین هم به فرزند رسیده باشد و همین عامل ژنتیکی باعث بروز چنین بیماری در فرد شود.

 

4-چاقی و اضافه وزن

 

چاق شدن و همچنین اضافه وزن پیدا کردن باعث بروز صدها بیماری در فرد می شود که یکی از این صدها بیماری، بیماری سرطان است. علاوه بر بیماری سرطان، فرد دچار بیماری قلبی، فشار خون، دیابت و ... نیز خواهد شد که می تواند تمام زندگی فرد را به هم بریزد و ممکن است هر لحظه سلامتی او به خطر بیفتد.

 

بیماری سرطان انواع مختلفی دارد اما شایع ترین آن ها که افراد عمدتا به آن مبتلا می شوند شامل موارد زیر است:

سرطان پوست

سرطان مثانه

سرطان معده

سرطان سینه

سرطان پروستات

سرطان ریه

سرطان روده

و ...

 

چه عواملی باعث به وجود آمدن بیماری سرطان در فرد می شود؟

بیماری‌ها و اختلالاتی که می‌تواند منجر به بروز احساس خستگی مزمن در افراد شود عبارت اند از :

 

  • اضافه وزن
  • داروهای آرام‌بخش و ضد افسردگی
  • بی‌خوابی
  • سرطان
  • بیماری ‌های کلیوی
  • بیماری ‌های کبدی
  • نارسایی قلبی
  • بیماری آدیسون
  • بی‌اشتهایی عصبی یا سایر اختلالات مربوط به تغذیه
  • آرتروز، از جمله آرتریت روماتوئید
  • بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک
  • فیبرومیالژیا
  • عفونت، به ویژه طولانی مدت
  • ایدز، سل و مونونوکلئوز
  • سو تغذیه

 

فردی که به بیماری سرطان مبتلا است چه نشانه ها و علایمی  دارد؟

 

1-به طور غیر منتظره کاهش وزن دارد

 

افرادی که به بیماری سرطان مبتلا می شوند، در همان اوایل بیماری وزنشان به صورت ناگهانی کاهش می یابد، کم اشتها می شوند و غذا نمی خورند که همین عامل باعث کاهش بیشتر وزنشان خواهد شد.

 

2-بیمارانی که مبتلا به سرطان روده بزرگ و کلیه هستند، یکی از علایمی که در آنها نشان دهنده این بیماری است، تب کردن به صورت مکرر است. این افراد بیشتر از سایرین تب می کنند، که بروز تب یکی از علایم بیماری سرطان است.

 

3-خستگی زیاد

 

در این حالت فرد احساس خستگی زیادی می کند و با استراحت کردن از میزان خستگی اش کم نمی شود. افرادی که به بیماری سرطان روده بزرگ و سرطان معده مبتلا هستند دارای خستگی زیاد از همان اوایل مبتلا شدن به این بیماری هستند.

 

4-تغییراتی که در پوست اتفاق می افتد

 

اگر پوست دچار کک و مک ، زگیل و خال شود که قبلا وجود نداشته و یا در طول زمان از نظر شکل و اندازه تغییراتی در پوست ایجاد شود، می تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری سرطان باشد. به طور مثال اگر زگیل و خال بزرگ در پوست شخصی زیاد شوند، این علامت نشاندهنده این است که فرد به بیماری سرطان پوست مبتلا شده است.

 

5- تنگی نفس

 

افرادی که به بیماری سرطان پستان و سرطان تخمدان مبتلا هستند ، دچار تنگی نفس شدیدی می شوند و بروز تنگی نفس در فرد نشان دهنده مبتلا بودن فرد به بیماری سرطان است.

 

6-سرفه های زیاد و گلو درد

 

فردی که در طول شبانه روز سرفه های زیادی می کند و در پی سرفه های زیاد گلو درد هم دارد، احتمالا به بیماری سرطان از نوع سرطان ریه مبتلا شده است.بیماری سرطان انواع مختلفی دارد و با توجه به هر بیماری ، علایم و نشانه هایی در فرد بروز می کند . ما در این قسمت از متن به بخشی از انواع سرطان ها و نشانه ها و علایم برخی از آن ها اشاره کرده ایم.

 

در بیماری سرطان، علایمی که از همه بیشتر خودش را در فرد نشان می دهد ، حس خستگی مزمن است که در همه افراد مبتلا دیده می شود و آنها از خستگی زیاد در طول شبانه روز گلایه می کنند و همیشه خسته هستند به طوری که با استراحت کردن هم از میزان خستگی شان کم نمی شود و این احساس خستگی زیاد مانع از فعالیت روزانه آن ها می شود.

 

در این قسمت از مطلب می پردازیم به موضوع خستگی مزمن در افراد مبتلا به سرطان و این حالت را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

عوامل ایجاد خستگی در افراد مبتلا به بیماری سرطان:

 

خستگی مزمن در بیماران سرطانی

 

در افراد مبتلا به سرطان، خستگی مزمن نسبت به دیگر عوامل بسیار شایع تر می باشد. خستگی ممکن است دو حالت داشته باشد ، خستگی که یکی از علایم و نشانه ها در فرد بیمار است و با بیماری مرتبط است و دیگری خستگی که از خود بیماری سرطان ناشی می شود. 

 

بیماری سرطان ، نسبت به دیگر بیماری ها کمی پیچیده و پروسه بهبود آن زمان بر است. این بیماری طول درمان طولانی دارد و تنها بعد از گذشت یک الی دو روز قابل درمان نیست و زمان بر است. 

گاهی فرد در طول مسیر درمانش دچار خستگی می شود که این نوع خستگی بعد از بروز بیماری پیش می آید. خستگی که یکی از علایم و نشانه های سرطان است، در فرد قبل از تشخیص بیماری بروز می کند و حالت هایی شامل موارد زیر در فرد به وجود می آورد که فرد احساس خستگی و درماندگی می کند.

 

عوامل ایجاد خستگی در افراد مبتلا به بیماری سرطان

 

به طور مثال:

1- همیشه حالت ناراحتی و غمگینی دارد و ممکن است خوشحالی های او، کوتاه و چند دقیقه ای باشد که زیاد ماندگار نیست.

2-فرد احساس می کند که دست و پایش سنگین شده و حالت خواب رفتگی دارد.

3-فرد با خوابیدن زیاد بهتر نمی شود ، بلکه بر میزان خستگی اش هم افزوده می شود.

4-به سختی همه چیز را به یاد می آورد

5-احساس سردرگمی عجیبی در طول شبانه روز دارد

6- نمی تواند افکار و ذهن خود را متمرکز کند 

7-کمتر در جمع حضور پیدا می کند و همیشه گوشه گیر است

8- در طول شبانه  روز انرژی کمتری دارد

9-نمی تواند به فعالیت روزانه خود برسد و دائما خسته است

 

همه این موارد از علایم و نشانه هایی است که در فرد بروز می کند و حالت خستگی عجیبی به او دست می دهد بدون اینکه از بیماری خود مطلع باشد. اگر این موارد در فردی به وجود بیاید ، حتما باید به صورت جدی به قضیه نگاه کند و لازم است به پزشک مراجعه کند تا پزشک بیماری او را تشخیص دهد. 

 

خستگی ناشی از سرطان چه تاثیراتی را بر زندگی فرد مبتلا به سرطان می گذارد؟

 

1-انجام دادن فعالیت های روزانه را برای فرد سخت تر می کند.

2-احساس خستگی در فرد باعث می شود فرد روند درمان خود را دنبال نکند و در این راه نا امید شود.

3-احساس خستگی در فرد باعث می شود کمتر در کنار دوستان و خانواده باشد

 

آیا خستگی در فرد زیاد طول می کشد؟

 

همان طور که گفته شد خستگی ناشی از سرطان در طول دوران درمان بیشتر و بیشتر می شود. و چون طول درمان هم زیاد طول می کشد مدت خستگی هم ممکن است ماه ها و سال ها طول بکشد. درمان بیماری سرطان با دیگر بیماری ها متفاوت، زمان بر و پیچیده تر است و هر چه فرد مبتلا روند درمان خود را می گذراند، نسبت به این بیماری خسته تر و درمانده تر می شود.

 

توصیه هایی که پزشکان به افراد سرطانی برای رفع خستگی شان می دهند:

 

1-در طول شبانه ، روز زیاد آب بنوشید

2-خوابیدن ظهر را فراموش نکنید

3-ورزش کنید

4-خوب غذا بخورید

5-برنامه روزانه خود را حتما انجام دهید

 

نقش دوستان و والدین در کاهش خستگی فرد مبتلا به سرطان

 

دوستان و والدین نقش مهمی دارند ، آن ها با نزدیک شدن و وقت گذاشتن برای فرد بیمار و از امید صحبت کردن ، می توانند بخشی از خستگی این افراد را کم کنند و همچنین به آنها روحیه بدهند تا درمان خود را به طور کامل پیش ببرند تا حالشان بهبود یابد.

 

نکته: با داشتن هر یک از علایم این بیماری که در بالا گفته شد حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص اولیه را انجام دهد و در صورت وجود بیماری، درمان را هر چه سریع تر برای شما شروع کند.

 

در نهایت :

 

بیماری سرطان شاید از نظر خیلی ها از افراد یک نوع بیماری خطرناک باشد، اما با تشخیص به موقع و زودهنگام مانند همه بیماری های دیگر قابل درمان است. با بروز هر گونه علایم و نشانه های این بیماری بایستی حتما به پزشک مراجعه کنید.

در برنامه غذایی خود از فست فودها و غذاهایی که در بیرون از منزل پخت می شود استفاده نکنید و سعی کنید از غذاهای کم چرب و کم نمک مصرف کنید و از میوه ها و سبزی های تازه هم استفاده کنید و همیشه ورزش کنید تا سالم و تندرست بمانید.

امروزه سرطان در دسته بیماری های شایع قرار دارد.چنانچه که بتوان بیماری را به سرعت تشخیص داد  و برای درمان اقدام کرد، در بسیاری از هزینه های درمان صرفه جویی خواهد شد. ولی به طور کلی درمان سرطان بسیار پرهزینه بوده و بسیاری از خانواده های درگیر را با مشکل تامین مالی مواجه می سازد. خیریه های سرطانی امروزه امر مهمی در کمک به بیماران سرطانی انجام داده اند شما می توانید با سفارش استند تسلیت و تاج گل در این امر مهم کمک نمایید.

نقش دوستان و والدین در کاهش خستگی فرد مبتلا به سرطان

 

درمان دردهای ناشی از سرطان

 

اگر شما مبتلا به سرطان می باشید ، لزوما نباید درد داشته باشید، ولی اگر با درد مواجه شده اید  برای مقابله با آن می بایست روش های زیادی را امتحان کنید  .به طور کلی  درددر  سرطان ها به عنوان نشانه ای شایع می باشد از این حیث درمان و کنترل این درد ها برای محققین و پزشکان بسیار حائز اهمیت می باشد.


در بیماری سرطان بدخیم معمولا بیمار با  مشکلاتی همچون  استرس، افسردگی، خستگی، حالت تهوع و استفراغ و دردهای ناشی از یک توده بدخیم مواجه می باشد . در این بیماری ضمن تحمل درد های بیماری می بایست بیمار خود را برای تحمل درد های  ناشی از درد های درمان آن آماده سازد. چرا که روش های درمانی همچون شیمی درمانی ، پرتو درمانی  ضمن درمان و کنترل بیماری درد های زیادی را به بیمار منتقل می کنند.

 

قبل از شروع درمان دردهای سرطانی، میبایست بدانید  :

 

–  درد ها در این بیماری قابل کنترل می باشد.

– کنترل درد، بخشی از درمان بیماری محسوب می شود.

– مراجعه به پزشک متخصص درد به کنترل درد شما کمک خواهد کرد .بهترین روش کنترل درد، پیشگیری از آغاز شدن مجدد یا پیشگیری از وخیم تر شدن آن می باشد.

– داروهای کنترل کننده درد خیلی متنوع اند که می توان برای افراد دارو های متفاوتی در جهت درمان و کنترل درد ها تجویز نمود.  

– در صورتی که  پزشک  در رابطه با  پیشینه درد شما اطلاعات کافی داشته باشد، بهتر می تواند برای درمان و کنترل درد شما برنامه ریزی نمایید.

– مصرف داروهای مسکن مطابق با برنامه ای که پزشک تنظیم کرده است تا حدود زیادی و حتی می توان گفت به صورت کامل درد شما را کنترل و از بین ببرد.

تعداد بازدید : 1161

ثبت نظر

ارسال