Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 54 دقیقه

علائم خاموش سرطان مثانه کدام است؟

سرطان مثانه| درمان سرطان مثانه| پیشگیری از سرطان مثانه| علائم سرطان مثانه| سرطان های شایع در مردان

نشانه های خاموش سرطان مثانه | سرطان مثانه با رشد در سلول های مثانه به مرور به سطح درونی مثانه اسیب وارد می کند. این سرطان شاید در ابتدا علامت خاصی نداشته باشد ولی به مرور با بروز نشانه های مشخص فرد را با مشکل جدی مواجه می کند.

یکشنبه 9 شهریور 1399 ساعت 15:11

مثانه عضوی بادکنکی شکل در ناحیه لگن می باشد که وظیفه ذخیره سازی ادرار را بر عهده دارد. در واقع اگر در ناحیه مثانه مشکل یا بیماری به وجود بیابد عملکرد تخلیه ادرار با مشکلات جدی مواجه می شود. سرطان مثانه از جمله بیماری هایی است که در مثانه شروع به رشد کرده و به سلول هایی که سطح درونی مثانه را می پوشانند آسیب جدی وارد می کند. در واقع این نوع سرطان از دسته سرطان هایی است که اغلب افراد مسن را درگیر می کند. 


البته امکان ابتلای سرطان در هر سنی وجود دارد. بیشتر سرطان های مثانه را می توان در مراحل اولیه ابتلا تشخیص داد. اما به هر حال سرطان مثانه نیز همانند سایر بیماری ها ممکن است پس از مدتی عود کرده و مجدداً نمایان شود. به همین علت توصیه می شود بیمارانی که دوره بیماری سرطان را پشت سر گذاشته اند باید بعد از درمان نیز تحت نظر بوده و از لحاظ عود مجدد بیماری مورد بررسی قرار گیرند. 

 

علائم خاموش سرطان مثانه 


سرطان مثانه از دسته سرطان هایی است که بسیار خاموش و بدون هیچ علائمی به رشد و پیشرفت خود ادامه می دهد اما توجه به علائم سرطان و شروع درمان به موقع، در نتیجه درمان بسیار تاثیر گذار است. 

 

مشاهده خون در ادرار 


در اثر ابتلا به این بیماری رنگ ادرار به قرمز پررنگ (همانند چای) تغییر رنگ می دهد. از دیگر علائم سرطان مثانه می توان درد یا سوزش ادرار، تکرر ادرار، قطع شدن ادرار، عدم توانایی در ادرار کردن و ایجاد کمردرد در یک طرف بدن را نام برد. در واقع فرد زمانی متوجه بیماری خود می شود که در اثر مشاهده خون در ادرار (هماچوری) به پزشک مراجعه کرده باشد. هماچوری شدید می تواند به گونه ای باشد که فرد می تواند به صورت واضح و به اندازه زیاد، خون در ادرار را مشاهده کند.در بسیاری از مواقع نیز خون در ادرار بسیار کم می باشد که  اصطلاحا هماچوری میکروسکوپی نامیده می شود.

 

هماچوری میکروسکوپی با انجام آزمایش ادرار قابل تشخیص است.در برخی از موارد همزمان با بروز نشانه های اولیه این بیماری، پزشک متوجه می شود که سرطان مثانه به سایر اندام ها و بافت های بدن گسترش یافته است. در واقع بروز نشانه هایی مانند ورم پاها، احساس درد در لگن یا پشت، کاهش اشتها،  کاهش وزن بدون دلیل و عدم توانایی در ادرار کردن می تواند از علائم و نشانه های سرطان مثانه باشد. 

 

علت ابتلای سرطان مثانه 


سرطان مثانه علت مشخص و تعیین شده ای ندارد اما از جمله مواردی که در به وجود آمدن این بیماری نقش دارند می توان به کشیدن سیگار، عفونت های انگلی، استفاده از مواد شیمیایی و قرار گرفتن در معرض اشعه های مختلف اشاره نمود. سرطان مثانه همانند سایر سرطان ها در اثر رشد و تکثیر غیر طبیعی سلول های مثانه تشکیل می شود. در واقع فرآیند تقسیم و رشد سلولی باید به طور منظم و طبق یک برنامه معین باشد اما با شروع این سرطان در مثانه، رشد سلول ها با جهشی بسیار تند و کنترل نشده صورت می گیرد که در نتیجه آن سلول های طبیعی از بین رفته و نابود می شوند. 

 

علت ابتلای سرطان مثانه| سرطان مثانه در مردان| ابتلا به سرطان| درمان سرطان مثانه

 

انواع سرطان های مثانه 


سرطان مثانه میتواند سلول های مختلفی از مثانه را درگیر کرده و سرطانی سازد. در واقع نام گذاری سرطان های مثانه بر اساس محل درگیری و سلول درگیر شده می باشد. هر کدام از سرطان های مثانه نیز درمان خاص به خود را دارند و بر اساس نوع سرطان درمان متناسب با آن انجام می شود. در ادامه به انواع سرطان اشاره شده است. 


سرطان( کارسینوما) سلول ترانزیشنال 


این نوع سرطان سلول های پوشاننده داخلی مثانه را درگیر می کند. در واقع هنگام پر بودن مثانه سلول های ترانزیشنال منبسط شده و زمانی که مثانه خالی می شود این سلول ها به صورت کامل منقبض می شوند. همچنین تومور سرطانی می تواند در سلول هایی که در سطح داخلی حالب ها و پیشابراه قرار دارند رشد کرده و آن ها را درگیر سازد. این نوع سرطان از جمله شایع ترین و رایج ترین سرطان های مثانه به شمار می رود. 

 

سرطان (کارسینوما) سلول های سنگفرشی 


اگر در مثانه عفونت یا التهاب ایجاد شود سلول های سنگفرشی به وجود آمده و با گذشت زمان امکان دارد سرطانی شده و تمام مثانه را درگیر کنند. این نوع سرطان در ایران و سایر کشور های جهان بسیار نادر است. اما در کشور هایی که یک عفونت انگلی خاص به نام شیستومیازیس( نوعی از عفونت مثانه می باشد)رواج دارد سرطان سلول های سنگفرشی نیز از شیوع بسیار بالایی برخوردار می باشد. 

 

سرطان آدنوکارسینوما 


سرطان آدنوکارسینوما در اثر درگیری سلول های سازنده غده های ترشح کننده موکوس در مثانه شکل می گیرد.  این نوع سرطان نیز جزو نادرترین سرطان ها محسوب می شود. مقدار اندکی از سرطان های مثانه دارای بیش از یک نوع سلول می باشد. 

 

عوامل زمینه ساز سرطان مثانه


در ایجاد و ابتلا به بیماری سرطان مثانه ممکن است عوامل متعددی نقش داشته باشند. از جمله علل زمینه ساز این بیماری می توان به موارد زیر اشاره نمود. 

کشیدن سیگار:

 

مصرف دخانیات مختلف از جمله سیگار،  سیگار برگ،  پیپ و قلیان باعث جمع شدن مواد شیمیایی در بدن شده و فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار می دهد. در واقع سیگار کشیدن باعث ایجاد تغییراتی در عملکرد و نحوه کارکرد اندام های بدن می گردد. همچنین مقداری از مواد مضر و دود حاصل از کشیدن سیگار از طریق ادرار دفع می شود و بخشی دیگری که در بدن می ماند باعث آسیب به سلول های پوششی مثانه شده و احتمال ایجاد سرطان مثانه را صد چندان می کند.

 

زمینه ساز سرطان مثانه| پیشگیری از سرطان مثانه| سرطان مثانه چیست| جلوگیری از ابتلا به سرطان مثانه

 

افزایش سن:

 

خطر ابتلای سرطان  پروستات و مثانه در افراد سالخورده بسیار زیاد است.  اگر چه این بیماری مختص سن خاصی نیست و امکان ابتلای آن در هر سنی وجود دارد، اما در واقع مبتلا شدن افراد زیر ۴۰ سال به سرطان مثانه بسیار نادر است .

 

نژاد:

 

شاید برایتان جالب باشد که این بیماری اغلب در افراد سفید پوست مشاهده شده است. در واقع افرادی که دارای پوست روشن هستند بسیار بیشتر از سایر نژادها در معرض خطر بیماری سرطان مثانه قرار دارند. 

 

مذکر بودن:

 

همان طور که می دانید مردان بسیار بیشتر از زنان به سرطان مثانه دچار می شوند و درصد ابتلا در مردان بسیار بالا می باشد. قرار گرفتن در معرض انواع مواد شیمیایی:

در واقع کلیه عضو مهمی از بدن می باشد که وظیفه تصفیه مواد مضر از جریان خون و منتقل کردن آن به مثانه را بر عهده دارد. بنابراین وارد شدن بعضی از مواد شیمیایی در مثانه خطر بروز این بیماری را افزایش می دهد.از جمله موادی که باعث بروز سرطان مثانه می شوند می توان به موادی همچون آرسنیک،  مواد شیمیایی تولید رنگ، لاستیک، چرم، پارچه و محصولات رنگ شده اشاره نمود. 


سابقه ابتلا به سرطان:

 

افرادی که قبلا به سرطان مبتلا بوده و از دارو های ضد سرطان همچون سیلکوفسفامید استفاده می کنند خطر ابتلای آن ها به سرطان مثانه دور از انتظار نیست.  
همچنین افرادی که جهت درمان سرطان قبلی تحت درمان هایی مانند پرتودرمانی در ناحیه لگن قرار گرفته اند، درصد ابتلا به سرطان مثانه در آن ها زیاد است. 

 

استفاده از داروی خاص دیابت:

 

افرادی که به بیماری دیابت یا همان قند خون مبتلا هستند و از داروی دیابت مانند pioglitazone به مدت یک سال استفاده می کنند خطر بروز سرطان مثانه در آن ها زیاد است و باید در مصرف چنین داروهایی اعتدال را رعایت کنند.

 

التهاب در کلیه:

 

در واقع استفاده طولانی مدت از سوند ادراری باعث ایجاد التهاب در کلیه شده و خطر سرطان سلول های سنگفرشی را به طور چشمگیری افزایش می دهد. لازم به ذکر است که در بعضی از کشور های دنیا سرطان مثانه ارتباط مستقیمی با التهاب مثانه که در اثر عفونت انگلی ایجاد شده (شیستوزومیازیس) دارد. 

 

نقش سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان مثانه| سرطان مثانه| شیمی درمانی سرطان مثانه

 

سابقه خانوادگی یا شخصی ابتلا به سرطان:

 

اگر شما قبلا بیماری سرطان مثانه را تجربه کرده اید احتمال عود مجدد این بیماری در شما وجود دارد. همچنین اگر یکی از اعضای خانواده تان قبلا به سرطان مثانه مبتلا بوده مبتلا شدن شما به این بیماری دور از ذهن نیست. البته نقش سابقه خانوادگی و ژنتیک در ابتلا به سرطان مثانه  بسیار کمرنگ است اما به هر حال باید مورد توجه قرار گیرد. سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ که به آن سندروم لینچ نیز گفته می شود، خطر ابتلا به سرطان های مثانه، تخمدان، رحم، و سایر سرطان ها را افزایش می دهد. 

 

متاستاز سرطان 


سلول های سرطانی ایجاد شده در ناحیه مثانه ممکن است به دیگر بافت ها و اندام های بدن حمله ور شده و به آن ها آسیب وارد کنند. در چنین حالتی عبارت متاستاز سرطان به کار برده می شود. در واقع اگر سرطان مثانه به سایر اعضای بدن همچون، کبد، استخوان، ریه ها، گره های لنفاوی خارج از لگن و یا دیگر اعضای بدن سرایت کند، تومور متاستاتیک مثانه گفته می شود که البته جزو سرطان های قابل درمان می باشد. همچنین اگر این سرطان اندام هایی مانند واژن و رحم در زنان و پروستات در مردان را درگیر کند یا به عضلات پیرامون مثانه سرایت کند، سرطان درجا نام گذاری می شود. در واقع این سرطان گره های لنفاوی لگن را نیز درگیر می سازد.

تعداد بازدید : 40178

نظرات

هادی

2 سال و 5 ماه و 11 روز پیش

عوامل بروز سرطان مثانه چیست ؟

خیریه

2 سال و 5 ماه و 6 روز پیش

تومور مثانه یکی از تومورهای شایع در دنیا و خصوصا در فیلد اورولوژی می باشد . این تومور در آقایان بسیار شایع تر می باشد . شاید دلیل شیوع بیشتر در آقایان مصرف بیشتر سیگار باشد . رابطه مستقیمی بین تعداد و سال های مصرف سیگار با وقوع تومور مثانه وجود دارد . بعد از قطع مصرف سیگار هم تا 15 سال خطر ایجاد تومور مثانه وجود دارد . از دیگر عوامل خطر ایجاد تومور مثانه مواد شیمیایی ، صنایع چاپ و لاستیک سازی می باشد . تماس طولانی و مداوم با این مواد شیمیایی می تواند باعث ایجاد تومور مثانه شود .

mahdi

2 سال و 5 ماه و 8 روز پیش

تشخیص سرطان مثانه چگونه انجام می شود؟

خیریه

2 سال و 5 ماه و 6 روز پیش

سرطان مثانه نیز مانند تمامی انواع سرطان‌ها در صورتی که به اندازه کافی زود تشخیص داده شود و اندازه آن کوچک باشد و به بافت‌های اطراف حمله نکرده باشد، به احتمال بسیار زیاد به صورت موفقیت‌آمیزی قابل درمان خواهد بود. رایج‌ترین آزمایش‌های غربالگری که برای سرطان مثانه انجام می‌شود، شامل مصاحبه پزشکی، بررسی سوابق پزشکی، معاینه بالینی، آزمایش تحلیلی ادرار، سیتولوژی ادرار و سیستوسکوپی می‌باشد. آزمایش‌های زیر نیز در صورتی که بیمار مشکوک به سرطان مثانه تشخیص داده شود،

حسن حسنی

2 سال و 3 ماه و 18 روز پیش

با سلام از سال۱۳۷۸ مبتلا وتا۱۳۹۸ مشکلی نداشتم کعدت کرد و جراحی ب ث ژ وخوب تا یک ماه مانده به ۱۴۰۰ از ان زمان تا حال ۴ بار تراش و تزریق و حال عودت کرد دیگر خسته شدم..چه باید کرد...لطفا جواب دهید

خانم تیموری

1 سال و 10 ماه و 17 روز پیش

سلام دایی من سرطان مثانه داشت و سیگار هم میکشید سنش حدود ۶۷سال بود و متاسفانه فوت شد علائمی که داشت وجود خون در ادرار و اختیاری ادرار بود میشه یه توضیح بدین چرا به مدت یک سال فوت شد

ثبت نظر

ارسال