Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 23 و 12 دقیقه

سرطان واژن

سرطان واژن | شیمی درمانی | پرتو درمانی | انواع سرطان

سرطان واژن در دسته ی بیماری های شایع در بین زنان می باشد که در صورت تشخیص به موقع، راه های درمانی متفاوتی برای آن وجود دارد. در این مقاله با علائم، راه های پیشگیری و روش های درمانی آن آشنا می شویم.

جمعه 4 مهر 1399 ساعت 1:18

در بین سرطان های شایعی که بین بانوان رایج هستند، می توان از سرطان واژن نام برد. یک نوع سرطان نادر، سرطان واژن در خانم ها در خیریه سرطانی می باشد که معمولا خانم هایی در رنج سنی بالای ۶۰ سال را درگیر می کند. برای تشخیص این نوع سرطان، خونریزی غیرطبیعی از واژن مخصوصا هنگام نزدیکی می تواند از علائم و نشانه های سرطان واژن در خانم ها باشد.

 

از عوامل ابتلا به سرطان واژن ممکن است وجود ویروس پاپیلومای انسانی باشد. این ویروس می تواند مسبب زگیل های تناسلی و سرطان دهانه رحم نیز باشد.اغلب سرطان های واژن در خیریه که خانم ها برای آن مراجعه می کنند بر روی سطح داخلی واژن ایجاد می شوند و اگر درمان نشوند می توانند رشد کرده و به بافت های اطراف نیز تهاجم کنند و اثرات جبران ناپذیری ایجاد کنند.

 

در اغلب مواقع ممکن است سلول های سرطانی وارد خون شوند و به سایر بافت های بدن مانند غدد لنفاوی نیز سرایت کرده و در محیط اطراف منتشر شوند. سرطان واژن در بین زنان خیریه سرطان، سرطان بسیار نادری است به گونه ای که کم تر از دو درصد از همه بیماری های زنان را شامل می شود. در حقیقت انواع مختلف سرطان ها ممکن است که به لوله ی واژن منتقل شوند اما سرطانی که در لوله ی واژن شروع می شود، ممکن است که کمتر و به ندرت اتفاق بیفتد. 

 

تشخیص این نوع سرطان در مراحل اولیه بهترین زمان برای درمان این نوع سرطان می باشد چرا که این نوع سرطان در طول لوله ی واژن گسترش پیدا میکند و درمان را در مراحل بعدی دشوارتر می کند. از انواع سرطان های مخصوص بانوان می شود به سرطان واژن و رحم، سرطان سینه، سرطان تخمدان اشاره کرد.

 

علائم سرطان واژن چیست؟


از جمله شایع ترین علامت سرطان واژن، خونریزی غیرطبیعی واژینال است. این شامل خونریزی پس از یائسگی، خونریزی در طول یا بعد از رابطه جنسی و خونریزی بین قاعدگی است.

سایر علائم عبارتند از:

 

  • ترشحات واژن آبکی
  • ادرار دردناک و مکرر
  • درد لگن، به ویژه در هنگام رابطه جنسی
  • فیستول، در مرحله بعد سرطان


در برخی موارد سرطان واژن هیچ نشانه ای ندارد. در این موارد، ممکن است در یک آزمون معمول لگن کشف شود.بروز علائم و نشانه های این نوع سرطان در افراد مختلف می تواند فرق داشته باشد چرا که سیستم ایمنی بدن هر فرد با دیگر افراد متفاوت است. این نوع سرطان ممکن است که در مراحل اولیه هیچ نوع علائمی نداشته باشد اما با پیشرفت آن علائم مختلفی شروع به ظاهر شدن می کنند.

به طور کلی می توان بیان کرد که این نوع سرطان یک سری علائم کلی برای افراد مبتلا به آن دارد که این نشانه ها عبارتند از :


تغییر در شکل و حالت سینه‌ها 


حتی در صورتی که به‌طور مرتب ماموگرافی انجام می‌دهید، بعضی نشانه‌های سرطان سینه ممکن است تشخیص داده نشوند و یا بین زمان‌های معاینه ظاهر شوند. برآمدگی‌های سفت یا برجستگی‌های روی سینه و زیر بغل ممکن است سرطانی باشند و نباید نادیده گرفته شوند.

 

اگر در یک یا هر دو سینه‌ احساس جریان گرما، قرمزی، تیرگی، تورم، سوزش یا التهاب دارید، این موارد ممکن است از نشانه‌های سرطان باشند. بنابراین در صورت مشاهده ی این علائم، توصیه ی اکید این است که آزمایشات لازم را انجام داده و نتیجه را با یک متخصص زنان و زایمان در میان بگذارید.

 

الگوی خونریزی غیر معمول


 خونریزی واژن در بین دوره‌های قاعدگی و یا بعد از دوران یائسگی میتواند غیر عادی باشد. خونریزی در هنگام تماس جنسی، خونریزی شدید در هنگام قاعدگی یا چرخه‌هایی که بیش از حد طولانی شوند هم باعث نگرانی هستند و باید حتما به پزشک مراجعه کنید و مشکل را در میان بگذارید. این علائم ممکن است نشان‌دهنده‌ی پولیپ رحم اندومتریال (رشد پوشش داخلی دیواره‌ی رحم) یا از نشانه‌های سرطان رحم یا دهانه‌ی رحم باشند.


اگر پس بعد از یائسگی ترشحات خونی، لکه‌بینی یا دفع لخته‌ی خون داشتید حتما با پزشک مشورت کنید. خونریزی بعد از یائسگی خطر ابتلا به سرطان دیواره‌ی رحم را تا ۶۴ برابر افزایش می‌دهد و بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۳ در آمریکا منتشر شد زنانی که به این نوع خونریزی دچارند، بیشتر از سایر زنان به سرطان دیواره‌ی رحم مبتلا می‌شوند.

 

سرطان در زنان

 

نفخ


نفخ در دوران قاعدگی یک پدیده‌ی عادی است. همچنین می‌توان آن را به علت‌های دیگری مانند مشکل در هضم غذا یا خوردن بیش از حد نیز نسبت داد. با وجود این، خانم هایی که دائما درمعرض نفخ هستند و این پدیده بیش از سه هفته طول کشیده است، باید فورا این مساله را با پزشک متخصص در میان گذاشته و مطرح  کنند چون این مشکل ممکن است نشانه‌‌ی سرطان تخمدان باشد 

 

احساس درد در ناحیه‌ی شکم و لگن


 خانم‌ها معمولا درد ناحیه‌ی شکم را با درد قاعدگی یا مشکلات گوارشی مرتبط می دانند؛ درحالی‌که درد مداوم در ناحیه‌ی شکم و لگن می‌تواند نشانه‌ی سرطان تخمدان، دیواره‌ی رحم یا واژن باشد. این نوع دردها ممکن است با چرخه‌های قاعدگی نامرتب یا خونریزی بین دوره‌های قاعدگی همراه باشد که در این‌صورت خطر سرطان بیشتر خواهد بود.با توجه به تحقیقی که در سال ۲۰۰۶ در نشریه‌ی سرطان منتشر شد مبتلایان به سرطان تخمدان، دردِ شکم و لگن را یکی از نشانه‌های معمول این بیماری نام برده اند.


 جوش و خارش در ناحیه ی واژن


جوش‌های ناحیه‌ی خارجی واژن ممکن است بر اثر عدم رعایت بهداشت یا لباس‌های تنگ به‌وجود آمده باشند، اما در بعضی موارد این برآمدگی‌ها می توانند نشانه ا‌ی از سرطان هم باشند. شناخت نشانه‌های این نوع سرطان که کمتر درباره‌‌ی آن بحث شده است اهمیت زیادی دارد. اگر متوجه برآمدگی ‌ای در ناحیه‌ی خارجی واژن شدید، به پزشک مراجعه کنید.

 

برآمدگی ‌های سرطانی معمولا به رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه هستند اما ممکن است قرمز، صورتی یا سفید هم باشند. این برآمدگی‌ها ممکن است در هر بخش از قسمت خارجی واژن ظاهر شوند اما بیشتر در اطراف کلیتوریس دیده می‌شوند. خارش دائمی واژن که با روش‌های معمول درمان نشود نیز می‌تواند نشانه‌‌ی سرطان دهانه‌ی رحم باشد.


کاهش اشتها


از دست دادن اشتها نیز یکی دیگر از نشانه‌هایی است که می‌توان به‌راحتی آن را با مشکلات بی ‌خطر اشتباه گرفت؛ با این حال اگر این وضعیت برای مدت طولانی ادامه پیدا کند یا با سایر نشانه‌ها مانند نفخ همراه شود، به معاینه‌ی فوری نیاز دارد. انواع خاصی از سرطان بر سوخت‌ و ‌ساز بدن تأثیر می‌گذارند و باعث کاهش اشتها می‌شوند که سرطان تخمدان نیز از این دسته است.

 

نحوه ی تشخیص سرطان واژن در بانوان


در ابتدا،  پزشک معالج، سابقه پزشکی شما را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم و عوامل احتمال خطر ، مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد. سپس در مرحله ی بعد آنها یک معاینه لگن را انجام می دهند تا علل احتمالی علائم شما را ببینند. آنها همچنین پاپ اسمیر را برای بررسی هر سلول غیرطبیعی در ناحیه واژن انجام می دهند.

 

اگر پاپ اسمیر هر سلول غیر طبیعی را نشان داد، پزشک شما کولپوسکوپی را انجام می دهد. این یک روش است که دکتر شما با استفاده از یک ابزار بزرگنمایی به نام کولپوسکوپ و با بررسی دیواره های واژن و رحم می تواند ببیند که این سلول های غیر طبیعی بصورت مشخص و دقیق در کدام ناحیه قرار گرفته اند.


این روش شبیه به معاینه معمولی لگن است و پزشک با استفاده از نمونه برداری از بافت داخل واژن به بررسی سرطان می پردازد.
اگر سلول ها سرطانی باشند، پزشک شما به احتمال زیاد MRI، CT اسکن، و یا اسکن PET را برای دیدن اینکه آیا سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است یا خیر، انجام می دهد.

 

علائم سرطان واژن

 

چه عللی در بروز سرطان واژن موثر هستند؟


در کل می توان گفت  که هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد سرطان واژن می شوند اما به طور کلی ، می توان گفت سرطان هنگامی شروع می شود که در سلول های سالم بدن فرد یک جهش ژنتیکی رخ داده و سلول های سالم و طبیعی را به سلول هایی غیر طبیعی تبدیل می کند. سلول های سالم با سرعت شروع به رشد و تکثیر می کنند و سرانجام در یک زمان مشخص می میرند. در ادامه ی این روند سلول های سرطانی ایجاد شده به سرعت رشد و تکثیر داشته اما برخلاف سلول های طبیعی نمی میرند.

 

به همین خاطر است که سلول های سرطانی پس از گذشت دوره ای تومور  یا توده های سرطانی را تشکیل می دهند. همینطور امکان این وجود دارد که سلول های سرطانی به بافت های اطراف حمله کرده و از تومور اولیه جدا شوند.در این مرحله سرطان در بخش های دیگری از بدن گسترش می یابد و به اصطلاح گفته می شود که سرطان در بدن فرد متاستاز شده است و به نوعی بدخیم تلقی می شود.

 

انواع سرطان واژن


انواع مختلفی از سرطان واژن وجود دارد :


سلول سنگفرشی این نوع سرطان در دیواره واژن آغاز می شود و به آرامی رشد می کند. طبق نظر دانشگاه تگزاس، حدود 75 درصد از سرطان های واژن را تشکیل می دهد. آدنوکارسینوم این نوع سرطان در بافت غدد واژینال آغاز می شود. این نوع در زنان بالای 50 سال شایبع است. این دومین نوع سرطان واژن است.ملانوما همانند سرطان پوست که شایع ترین نوع ملانوما است، این نوع سرطان واژن نیز در سلول هایی که رنگ پوست را ایجاد می کنند شروع می شود.


سارکوما این نوع سرطان فقط حدود 4 درصد از سرطان های واژن را تشکیل می دهد. این سرطان در دیواره واژن شروع می شود.در مراحل اولیه، میزان موفقیت درمان سرطان واژن بالا است.


عوامل خطر برای سرطان واژن


عوامل مختلفی وجود دارد که امکان دارد باعث ایجاد سرطان واژن در افراد مختلف شود اما به طور کلی می توان بیان کرد که عواملی که امکان ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهند عبارتند از: 


یکی از اصلی ترین علل ابتلا به سرطان واژن  افزایش سن است. در واقع خطر ابتلا به این نوع سرطان با افزایش سن، افزایش می یابد به طوری که این نوع سرطان در افرادی که سن 60 سال به بالا را دارند بیشتر از سایر افراد مشاهده شده است.تشخیص بیماری نئوپلازی در داخل واژن، امکان ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهد. وجود سلول هایی به نام اپتیک در داخل رحم سبب ایجاد بیماری نئوپلازی می شود.


 دیگر عواملی که با افزایش خطر ابتلا به این نوع سرطان ارتباط دارند :

 

  • وجود شرکای جنسی متعدد
  • داشتن سن کم در اولین مقاربت
  • سیگار کشیدن
  • عفونت HIV
  • همچنین می توان گفت که عوامل ارثی نیز نقش غیر قابل انکاری در ابتلای افراد به سرطان واژن را دارد.

 

راه حل های  پیشگیری از بروز سرطان واژن


در حقیقت باید گفت هیچ روش مطمئنی برای جلوگیری از بروز چنین سرطانی وجود ندارد با این حال چنانچه فرد به طور منظم تحت معاینات لگن قرار گیرد و به طور مرتب تست پاپ اسمیر را انجام دهد می توان اطمینان داشت که این نوع سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود.

 

تشخیص این نوع سرطان در مراحل اولیه می تواند به درمان آن کمک شایانی کند و پروسه ی بهبود فرد را آسانتر می کند. در مورد اینکه چه زمانی باید این نوع معاینات و چکاپ های پزشکی را شروع کنید با پزشک متخصص خود مشورت کنید.


یکی دیگر از راه های پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان سیگار نکشیدن است. اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید تا خطر ابتلا به این نوع سرطان را کاهش دهید.در مورد واکسن HPV  از پزشک خود سوال کنید. دریافت واکسیناسیون در رابطه با این بیماری امکان ابتلا به این نوع سرطان را میزان قابل توجهی کاهش می دهد. اما باید ذکر کنیم که این نوع واکسن برای همه ی افراد مفید نبوده و لازم است که حتما پزشک متخصص در این زمینه نظر دهد.

 

عوامل خطر

 

نحوه ی تشخیص سرطان واژن

 

این سرطان  ممکن است که با استفاده از روش های متفاوتی قابل تشخیص دادن باشند که در ادامه به بررسی برخی از این روش ها می پردازیم. این نوع سرطان گاهی اوقات در طی معاینات روتین لگن شناخته شده و علائم و نشانه های آن ظاهر می شود. در طی معاینات لگن ، پزشک متخصص به بررسی دستگاه تناسلی خارجی می پردازد. سپس دو انگشت یک دست را درون واژن قرار داده و همزمان دست دیگر را بر روی شکم فرد فشار می دهد تا رحم و تخمدان های فرد را حس کند.


همچنین ممکن است که پزشک متخصص دستگاهی به نام اسپکولوم را در مهبل فرد قرار دهد که این دستگاه دهانه ی واژن را باز کرده و پزشک می تواند واژن و دهانه ی رحم را از نظر وجود ناهنجاری ها بررسی می کند. از دیگر روش های تشخیص این نوع سرطان انجام تست پاپ است. تست های پاپ معمولا برای غربالگری سرطان دهانه ی رحم استفاده می شود.اما گاهی اوقات سلول های سرطانی واژینال را می توان در آزمایش پاپ تشخیص داد.

 

اینکه لازم است که فرد چند بار این نوع آزمایشات غربالگری را انجام دهد بستگی به فاکتور های خطر ابتلا به این نوع سرطان دارد. در مورد اینکه چند بار باید این غربالگری های بهداشتی را انجام دهید ، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.


آزمایشاتی برای تشخیص سرطان واژن


در ابتدا امکان دارد که پزشک متخصص معاینه ی لگن و تست پاپ را انجام دهد تا ناهنجاری هایی که نشان دهنده ی سرطان واژینال هستند را بررسی کند. براساس این یافته ها پزشک ممکن است روش های دیگری برای تایید سرطان واژینال نیز استفاده کند که عبارتند از :

 

بازرسی مهبل و یا واژن با استفاده از ابزار بزرگنمایی:


کولپوسکوپی معاینه ی واژن با استفاده از یک دستگاه بزرگنمایی ویژه به نام کولپوسکوپ می باشد. این دستگاه به پزشک اجازه می دهد تا سطح واژن را بررسی نماید و در صورتی که سلول های غیرطبیعی وجود داشته باشد آنها را ببیند.برش بخش بسیار کوچکی از واژن برای انجام آزمایشات مختلف بر آن. بیوپسی نامی است که به این روش اطلاق می شود و پزشک بافت مشکوک به سرطان را برای انجام آزمایشات مختلف به آزمایشگاه های تشخیص سرطان می فرستد.

 

تشخیص ضایعات پیش سرطانی واژن


VAIN معمولا همراه با CIN و با علت مشابه رخ می دهد.  ضایعات پیش سرطانی ( نئوپلازی) واژن ممکن است ناشی از پیشرفت CIN باشد و یا به صورت مجزا در واژن فوقانی دیده شود.از آنجایی که واژن فاقد TZ و سلول نابالغ است ، نفوذ HPV می تواند به دلیل ایجاد خراشهای ناشی از نزدیکی یا استفاده از تامپون رخ دهد و این خراش با سلول های متاپلاستیک اسکواموس ترمیم می شود ، بنابراین شیوه تکثیر و رشد HPV مشابه عفونت TZسرویکس است.

 

این ضایعات معمولا بدون علامت بوده و گاهی اوقات چنانچه همراه با زگیلهای تناسلی باشند ، با ترشحات بدبوی واژن همراه است . امروزه کولپوسوپی ، روشی پذیرفته شده در تشخیص و درمان ضایعات پیش سرطانی واژن است. 


مراحل سرطان واژن


برای ادامه ی روند درمان، بعد از اینکه سرطان واژینال تشخیص داده شد ، پزشک متخصص به منظور تعیین روش های درمانی ، باید مقدار پیشرفت سرطان را در فرد تشخیص دهد

.برای تعیین مرحله ی سرطان پزشک متخصص ممکن است که از موارد زیر استفاده کند:


نخستین روش این است که پزشک ، تست های تصویربرداری برای تعیین میزان پیشرفت سرطان تجویز کند. آزمایشات تصویربرداری ممکن است که شامل تست های اشعه ی X ، اسکن توموگرافی کامپیوتری یا توموگرافی انتشار پوزیترون باشد.

 

استفاده از دوربین های ریز برای مشاهده ی داخل بدن فرد. با استفاده از این روش پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا سرطان به بخش های دیگر بدن پخش شده است یا خیر. این دوربین ها به پزشکان امکان می دهد تا داخل مثانه و رکتوم افراد را به منظور بررسی شیوع سرطان مشاهده کنند.

 

مراحل سرطان واژن

 

روش های درمانی سرطان واژن


گزینه های درمانی برای این نوع سرطان به دو عامل بستگی دارد: نوع سرطان واژن و مرحله ی آن.به طور کلی لازم است که بیمار و پزشک به منظور بررسی اهداف درمان سرطان با یکدیگر با اتفاق نظر برسند. همچنین لازم است که بیمار از عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان واژینال آگاهی پیدا کرده و با توجه به وجود این عوارض در مورد راه های درمانی تصمیم بگیرد.اگر سرطان در مرحله اول باشد، ممکن است عمل جراحی برای حذف تومور و یک ناحیه کوچک از بافت سالم اطراف آن داشته باشید. این معمولا به دنبال پرتودرمانی است.پرتو درمانی شایع ترین درمان در تمام مراحل سرطان واژن است.

 

در بعضی موارد، شما می توانید شیمی درمانی را برای حمایت از رادیوتراپی داشته باشید. با این حال، شواهد کمی برای نفع شیمی درمانی برای سرطان واژن وجود دارد.اگر قبلا رادیوتراپی را در منطقه واژن دریافت کرده اید، پزشک شما احتمالا عمل جراحی را توصیه می کند. این به این دلیل است که هر بخش از بدن تنها می تواند مقدار مشخصی از تابش را دریافت کند. پزشک ممکن است بسته به اندازه، محل و حاشیه تومور شما را حذف کند: تنها تومور و یک ناحیه کوچک از بافت سالم اطراف آن برداشته شود.بخشی یا همه واژن برداشته شود.

 

ممکن است برای درمان اکثر اندام های تولید مثل رحم یا لگن شما برداشته شود.سرطان در مرحله 4B معمولا قابل درمان نیست، اما درمان می تواند علائم را تسکین دهد. در صورتی که این مورد باشد، پزشک شما ممکن است رادیوتراپی یا شیمی درمانی را توصیه کند. همچنین ممکن است در یک کارآزمایی بالینی ثبت نام کنید تا آزمایشات جدید انجام شود.

 

عمل جراحی


جراحی یکی از روش های درمان سرطان واژن است که انواع مختلفی دارد که عبارتند از : 


جراحی به منظور از بین بردن تومورهای کوچک و ضایعات است. در صورتی که سرطان در واژن فرد بیمار به میزان کمی پیشرفت کرده باشد می توان از جراحی و برش بخش کوچکی از واژن به منظور درمان استفاده کرد. در این نوع جراحی ممکن است که سطح بسیار کوچکی از بافت های اطراف نیز برش داده شود تا اطمینان حاصل شود که همه ی سلول های سرطانی از بین رفته اند برداشتن واژن و یا واژینکتومی.

 

خارج کردن کل واژن و یا بخشی از آن به منظور درمان کامل سرطان واژینال ضروری است. بسته به میزان پیشرفت سرطان ممکن است که جراح ، برداشتن رحم ، تخمدان ها و یا غدد لنفاوی مجاور را نیز توصیه کند.

 

برداشتن اکثر ارگان های موجود در لگن . چنانچه سرطان در ناحیه ی لگن گسترش یافته باشد ، لازم است که بخشی از اجزای موجود در لگن برداشته شود. در حین انجام این نوع جراحی ممکن است که جراح ارگان های موجود در ناحیه ی لگن از جمله مثانه ، تخمدان ها ، رحم ، مهبل ، روده و قسمت تحتانی روده را خارج کند.چنانچه مهبل به طور کامل برداشته شود ، فرد بیمار می تواند برای ساخت واژن جدید اقدام به جراحی کند. جراحان امروزه به منظور ایجاد واژن جدید ممکن است که از بخشی از روده ، پوست و یا بخش های دیگر برای ساخت واژن استفاده کنند.


پرتودرمانی


در این روش از پرتوهای پر انرژی اشعه ی ایکس برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. استفاده از این روش می تواند می تواند به روش زیر انجام شود:اشعه ی خارجی. تابش پرتوی خارجی بسته به میزان گسترش سرطان ممکن است که به کل شکم و یا فقط لگن فرد بیمار هدایت شود.

 

شیمی درمانی


روشی برای درمان انواع سرطان است که در آن از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. اما باید بگوییم که مشخص نیست که شیمی درمانی برای معالجه ی سرطان واژینال مفید است یا خیر. به همین خاطر از شیمی درمانی به تنهایی برای درمان این نوع سرطان استفاده نمی شود. 

 

حرف آخر در رابطه با سرطان واژن


سرطان واژن یکی از نمونه های سرطان است که در ناحیه تناسلی زنان ایجاد می شود. عوامل مختلفی می تواند به ایجاد این بیماری در بدن افراد بیانجامد. به همین خاطر این سرطان می تواند انواع مختلفی داشته باشد. از آنجایی که سرطان واژن می تواند در دو نوع اولیه و ثانویه اتفاق بیفتد باید بسیار مراقب باشید.

 

 با رعایت بهداشت فردی و استفاده از مواد شستشوی واژینال می توانید از ایجاد عفونت در این نواحی جلوگیری کنید. با این حال علل ایجاد سرطان واژن می تواند ژنتیکی باشد. به همین دلیل نیاز به درمان در زمان های اولیه شیوع این بیماری می تواند از پیشرفت آن در اندام های دیگر جلوگیری کند.


 همانطور که می دانیم درمان هایی نظیر شیمی درمانی، پرتودرمانی و سایر درمان های دارویی می تواند هزینه های سنگینی را برای این افراد در بر داشته باشد. انجمن های خیریه بسیاری در این خصوص ایجاد شده اند تا بتوانند هزینه های درمان بیماران مبتلا به سرطان را برای افراد کمتر کنند.

 

شما نیز می توانید جز افرادی باشید که سهمی در کمک به این بیماران کم درآمد داشته باشید. به همین دلیل با خرید تاج گل خیریه و استند تسلیت از این خیریه ها می توانید به آنها کمک کنید. بنابراین مبالغ دریافتی مستقیماً برای هزینه های درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.


چشم انداز سرطان واژن


به طور کلی، بر اساس آمار انجمن سرطان آمریکا در برآورد سرطان واژینال، میزان بقاء پنج ساله 47 درصد است. نرخ زنده ماندن در هر مرحله بسیار متفاوت است. برای سرطان های مرحله 1، میزان بقای 5 ساله 75 درصد وجود دارد.مرحله 4 نرخ بقا 15 تا 50 درصد است. میزان بقا نیز بستگی دارد که تا چه حد سرطان گسترش یافته است.عوامل متعددی که جزو استثنائات هستند نیز می توانند بر میزان بقا تأثیر گذار باشند. برای مثال، زنان بالای 60 سال دارای نرخ بقا کمتری هستند.

 

شیمی درمانی

 

تعداد بازدید : 38537

نظرات

سمیرم محمدی

3 سال و 6 ماه و 13 روز پیش

تا چه حد ممکنه این سرطان کشنده باشه؟

سمیرم محمدی

3 سال و 6 ماه و 13 روز پیش

تا چه حد ممکنه این سرطان کشنده باشه؟

موسسه خیریه رضوی

3 سال و 6 ماه و 13 روز پیش

خداروشکر باید گفت آمار جهانی درمان این نوع سرطان به میزان رضایت بخشی بوده، اما نباید از انجام به موقع معاینات دقیق پزشکی غافل موند. با آرزوی سلامتی برای شما

ثبت نظر

ارسال