Fa En سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 23 و 21 دقیقه

بعد از پرتو درمانی چه عوارضی در انتظارتان است؟

سرطان چیست|پرتو درمانی

سرطان یکی از بیماری هایی است که هر ساله افراد بسیاری در سرتاسر جهان به آن مبتلا می شوند. از این رو بهتر است که راه های درمان را بشناسید. یکی از راه های درمان بیماری سرطان پرتو درمانی می باشد که می تواند عوارض خاصی را برای افراد داشته باشد. از این رو در این مطلب به عوارض پرتو درمانی اشاره کرده ایم.

جمعه 17 دی 1400 ساعت 22:38

سرطان یکی از آن دسته بیماریهایی است که هر ساله افراد بسیاری را درگیر می کند. روش های درمان این بیماری بسیار خاص است و به هزینه و وقت زیادی نیاز دارد. قطعا روش های درمان بیماری سرطان دارای عوارض بسیار مختلفی می باشد اما با این وجود می تواند در کاهش روند رشد بیماری و حفظ جان افراد بسیار موثر واقع شود. به همین دلیل است که در این مقاله قصد داریم تا به بررسی عوارض بعد از پرتو درمانی بپردازیم و در این باره اطلاعات سودمندی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

قابل ذکر است که خیریه محمد حسین رضوی در درمان بیماری سرطان به افراد مبتلا  این بیماری کمک کرده و شما عزیزان می توانید برای شرکت در این کار خدا پسندانه با این خیریه سرطانی همکاری نمایید و تاج گل و استند تسلیت را از این مراکز خرید کنید.

 

سرطان چیست و چرا به وجود می آید؟

 

سرطان یک نوع بیماری است که در بدن تمام موجودات ممکن است به وجود بیاید. در این بیماری برخی از سلول های بدن بدون توقف شروع به تقسیم شدن می کنند و می توانند به بافت های اطراف انتقال یابند و ساز و کار آن ها را دچار مشکل نمایند. لازم به ذکر می باشد که سرطان یا رشد سلولی بی رویه می تواند از هر جای بدن شروع بشود و به نقاط مختلف دیگر برود. به صورت کلی سلول ها در طول حیات خود بارها از بین می روند و متولد می شوند و به علاوه رشد پیدا می کنند  این موضوع چرخه طبیعی بدن هر انسان و حیوان می باشد.

 

در واقع زمانی  که سلول ها پیر می شوند یا آسیب می بینند، از بین خواهند رفت و سلول های جدید جای آن ها را خواهند گرفت. اما بیماری سرطان با این روند تفاوت بسیاری دارد. زمانی  که سرطان در بدن هر شخص به وجود می آید ، این روند طبیعی رشد سلولی از بین می رود و سلول های پیر و آسیب دیده، در حالی که باید بمیرند، زنده خواهند ماند. این سلول های اضافی می توانند بدون توقف تقسیم شوند و ممکن است منجر به تشکیل تومورها در بدن افراد بشوند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که بسیاری از سرطان ها می توانند تومورهای جامدی را در بدن افراد تشکیل دهند که این تومورها در واقع همان توده ای از بافت های بدن ما می باشند. اما برخی دیگر از سرطان ها نیز وجود دارند که باعث به وجود آمدن تومور در بدن ما نخواهند شد. سرطان خون، مانند لوسمی ها، تومورهای جامد ایجاد نمی کنند.

 

شایان ذکر است که تومورهای سرطانی ممکن است بدخیم باشند. این موضوع بدان معناست که این تومورها می توانند به بافت های مجاور گسترش یافته یا بافت های دیگر را مورد حمله قرار دهند و عملکرد آن ها را دچار ایراد و اشکال نمایند. علاوه بر موضوع ذکر شده، برخی از سلول های سرطانی می توانند از طریق خون یا سیستم لنفاوی به نقاط دور دست و مختلف بدن بروند و تومورهای جدیدی را به دور از تومور اصلی تشکیل دهند.

 

به طور قطع تا کنون نام تومورهای خوش خیم را شنیده اید. باید اشاره شود که برخلاف تومورهای بدخیم، تومورهای خوش خیم به بافت های مجاور گسترش نخواهند یافت. با این وجود، تومورهای خوش خیم در برخی موارد ممکن است بسیار بزرگ باشند و اگر برداشته شوند، به صورت معمول دوباره رشد نخواهند کرد. در حالی که تومورهای بدخیم ممکن است دوباره رشد کنند و به بافت ها آسیب وارد کنند.

 

اگر بخواهیم درباره علت به وجود آمدن سرطان صحبت کنیم، باید عنوان نماییم که علت دقیق به وجود آمدن سرطان هنوز مشخص نیست اما پزشکان و دانشمندان موارد زیر را از دلایل مهم به وجود آمدن سرطان می دانند:

  • ژنتیک
  • مصرف غذاهای کنسروی و ناسالم
  • آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض دودهای مختلف
  • قرار گیری در معرض پرتوها
  • عادات ناسالم در زندگی و ...

 

اما در میان تمام موارد ذکر شده ژنتیک و قرار گیری در معرض پرتوهای مضر مانند پرتوهای رادیواکتیو مهمترین عوامل و دلایل بروز سرطان شناخته می شود. به صورت کلی دانشمندان معتقدند که سرطان یکی بیماری ژنتیکی به شمار می آید، یعنی بیماری سرطان ناشی از تغییر ژن هایی است که می تواند عملکرد سلول ها و به خصوص نحوه رشد و تقسیم آن ها را کنترل نماید.

 

می توان اذعان داشت که تغییرات ژنتیکی که باعث سرطان می شوند، ممکن است از والدین ما به ارث رسیده باشد به همین دلیل است که پزشکان مهمترین عامل ایجاد بروز سرطان را ژنتیک می دانند. به علاوه ممکن است افراد در طول زندگی خود عادات هایی داشته باشند یا در مکان نامناسبی زندگی کنند که منجر به تقسیم سلولی بشود، در واقع به علت آسیب دیدنDNA در اثر مواجهه با برخی عوامل محیطی باشد. عوامل محیطی که ممکن است منجر به سرطان شوند، شامل مواردی مانند مواد شیمیایی موجود در تنباکو و یا اشعه های ماوراء بنفش خورشید می شود.

 

نکته بسیار مهم و حیاتی که باید بدانید، این است که سرطان هر فرد ترکیب خاصی از تغییرات ژنتیکی آن به شمار می آید. شایان ذکر است که با رشد سرطان، تغییرات دیگری نیز رخ خواهند داد که این تغییرات می تواند برای بدن ما زیان بار باشد. حتی در یک تومور مشابه، سلول های مختلف ممکن است تغییرات ژنتیکی متفاوتی وجود داشته باشند. به صورت کلی باید بدانید که سلول های سرطانی در مقایسه با سلول های طبیعی، تغییرات ژنتیکی بیشتری مانند جهش در DNA دارند. برخی از این تغییرات ممکن است نتیجه سرطان باشند، نه علت بروز و اتفاق افتادن سرطان.

 

درمان سرطان چگونه است؟

 

بسیاری از افراد گمان می کنند که وقتی فردی دچار سرطان می شود، به معنای مرگ حتمی آن شخص می باشد! در صورتی که هرگز این چنین نیست و سرطان یک بیماری قابل درمان است البته این موضوع بستگی به آن دارد که سرطان در چه مرحله ای باشد و یا از چه نوعی باشد. روش های درمانی سرطان به منظور بهبود وضعیت سرطان یا متوقف کردن پیشرفت آن انجام می پذیرد و در بسیاری از موارد اگر شخص به موقع درمان خود را آغاز کرده باشد می تواند از این بیماری رهایی بیابد. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که بسته به وضعیت خاص بیمار، ممکن است یک روش درمانی یا ترکیبی از دو روش به منظور بهبودی وضعیت بیمار انجام شود. انواع راه های درمان بیماری سرطان شامل موارد زیر می باشد:‌

 

  • جراحی
  • شیمی درمانی
  • رادیوتراپی یا پرتو درمانی
  • هورمون درمانی و ....

 

افرادی که دچار این بیماری می شوند ممکن است انواع مختلفی از این روش ها را انجام دهند. در برخی موارد با انجام جراحی، توده سرطانی به طور کامل از بدن خارج می شود و با مصرف داروهایی خاص فرد بیمار بهبود می یابد. اما باید بدانید که بیماران سرطانی تنها با جراحی و برداشتن توده سرطانی معالجه نخواهند شد و باید ترکیبی از درمان ها را بسته به نوع و مرحله سرطان دریافت نمایند. ممکن است یک سری روش های تسکین دهنده نیز برای کاهش علائم و درد انجام شود که منجر به درمان نمی شود و تنها کیفیت زندگی فرد را ارتقاء می بخشد.

 

سرطان چیست

 

پرتو درمانی چیست؟

 

باید اشاره شود که پرتو درمانی روشی است که در آن سلول ها و تومورهای سرطانی با دادن مستقیم اشعه ‏های با ولتاژ بالا به کانون بافت سرطانی درمان می ‏شود. این روش یکی از درمان های بسیار مناسب برای بیماری سرطان به شمار می آید که پزشک متخصص با توجه به بیماری شما آن را انتخاب خواهد کرد. می توان اذعان داشت که هدف از درمان با روش پرتو درمانی، این است که اشعه با حداکثر قدرت به بافت سرطانی بتابد و به ‏مقدار بسیار کم به بافت ‏های اطراف تابیده شود تا هیچ اثر سویی بر بافت سالم اطراف نداشته باشد و به این ترتیب بتواند توده و سلول های سرطانی را تحت الشعاع قرار داده و آن ها را نابود کند.

 

امروزه پرتو درمانی یا رادیو تراپی یک درمان رایج برای بیماری سرطان محسوب می شود. بر اساس نظر انجمن امریکایی رادیو تراپی، بیش از نیمی از سرطان ‏ها رادیو تراپی یا پرتو درمانی می‏ شوند که معمولا پزشکان از روش های دیگری مانند شیمی درمانی و جراحی به همراه رادیوتراپی برای درمان بیماری سرطان استفاده می کنند.

 

مزایای درمان سرطان با پرتو درمانی چیست؟

 

می توان اذعان داشت که درمان سرطان با استفاده از پرتو درمانی دارای مزایا و معایب خاص خود است اما مزایای این روش به صورتی است که بسیاری از پزشکان استفاده از رادیوتراپی یکی از مهمترین راه های درمان سرطان می دانند.

 

از جمله مزایای روش پرتو درمانی در درمان بیماری سرطان می توان به موارد زیر اشاره داشت:‌

  • با استفاده از پرتو درمانی می توان از بروز سرطان های دیگر در بدن جلوگیری کرد (مثل ضایعات پیش سرطانی در پستان)
  • با استفاده از رادیوتراپی یا پرتو درمانی می توان سرطان را درمان کرد و یا از عود سرطان جلوگیری به عمل اورد.
  • رادیو تراپی یا پرتو درمانی می ‏تواند با کاهش درد در مواردی که درمان بیماری امکان ‏پذیر نمی باشد کیفیت زندگی بیمار را بهتر و یا با کاهش حجم تومور علائم بیماری را کمتر نماید.
  • سایز و اندازه برخی از تومورها را می ‏توان با استفاده از پرتو درمانی قبل از عمل کوچک تر کرد تا جراح بتواند تومور مورد نظر را راحت تر و آسان تر جراحی کرده و یا آن را خارج نماید.
  • با استفاده از رادیو تراپی یا پرتو درمانی پس از عمل جراحی می ‏توان سلول ‏های کوچکی که با چشم جراح قابل دیدن نبوده ‏اند تا برداشته شوند را تخریب کرد.
  • در برخی از بیماران سرطانی، شیمی‏ درمانی و پرتو درمانی به صورت هم زمان انجام می شود. در این شرایط سلول ‏های سرطانی به تابش اشعه حساس ‏تر خواهند شد و به ‏راحتی تخریب می گردند.

 

عوارض ناشی از پرتو درمانی چیست؟

 

همان گونه که اشاره کرده ایم، تمامی روش های درمان بیماری سرطان دارای عوارض می باشند.

 

نکته مهمی که باید بدانید، این است که عوارض مربوط به پرتو درمانی، با توجه به موارد ذکر شده در زیر می تواند متفاوت باشد:

  • شرایط بدن بیمار
  • نوع بیماری
  • وسعت بیماری
  • محل بیماری
  • درمان های ترکیبی با پرتو درمانی
  • مدت و شدت تابش پرتو
  • محل تاباندن اشعه

 

پرتو درمانی ممکن است در بعضی افراد هیچ عارضه ‌ای ایجاد نکند و اما در برخی دیگر عوارضی بسیار شدید داشته باشد. باید بدانید که بعضی از عوارض ممکن است در حین یا بلافاصله بعد از تمام شدن جلسه‌ پرتو درمانی به وجود بیایند و برخی دیگر ممکن است مدت ‌ها بعد، حتی بعد از گذشت یک سال یا دیرتر از آن خود را نشان دهند.

 

عوارض ناشی از پرتو درمانی

 

باید بدانید که این عوارض معمولاً با گذشت چند هفته تا چند ماه از اتمام درمان، برطرف خواهد شد اما ممکن است گاهی برای مدت زیادی این عوارض با شما باقی بماند یا زندگی شما را برای مدت زیادی تحت تاثیر خود قرار دهد. برنامه ریزی درمانی خوب و دقیق می‌ تواند از ایجاد عوارض بلند‌مدت جلوگیری به عمل آورد. اگر به بیماری سرطان دچار هستید و می خواهید پرتو درمانی را انجام دهید، بهتر است که تمامی عوارض را از پزشک خود بپرسید و از آن مطلع شوید.

 

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که عوارض جانبی بیماری سرطان چه تاثیری بر زندگی و کیفیت آن می گذارد؟! برای پاسخ به این سوال می توان اذعان داشت، این که عوارض جانبی پرتو درمانی و روش های مختلف درمان سرطان چه تاثیری بر زندگی شما خواهد داشت به موارد بسیار مختلفی بستگی دارد. برخی از بیماران حتی در طول درمان به کارهای روزمره خود می پردازند و حتی به سرکار می روند، برخی دیگر از افراد اوقاتشان را با فعالیت‌ های تفریحی پر می‌کنند و برخی دیگر نیز ترجیح می دهند به استراحت بپردازند.

 

پرتو درمانی دارای عوارض شایعی می باشد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • خستگی مفرط
  • عوارض پوستی
  • ریزش مو
  • بی اشتهائی
  • تهوع
  •  اسهال
  •  عوارض خونی
  •  لَنف اِدِم
  • سخت شدن بافت ها (فیبروز)
  • سخت شدن عضلات و مفاصل

 

  سخن پایانی:

 

خیریه های سرطانی بسیاری در زمینه درمان بیماری های سرطانی مشغول به فعالیت هستند. شما عزیزان می توانید با کمک های خود به این خیریه ها جان بسیاری از بیماران سرطانی را نجات دهید و آن ها را به زندگی بازگردانید. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت خیریه محمد حسین رضوی مراجعه فرمایید.

تعداد بازدید : 10435

ثبت نظر

ارسال