Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 6 و 49 دقیقه

براکی تراپی در درمان کانسر چگونه عمل می کند؟

پرتو درمانی

بیماری سرطان روش های درمانی بسیار متفاوتی دارد که هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارا است. یکی از روش های درمانی بیماری سرطان براکی تراپی است که امروزه نیز به همراه شیمی درمانی و جراحی برای درمان بیماران سرطانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

یکشنبه 19 دی 1400 ساعت 6:2

همان گونه که می دانید، سرطان یکی از بیماریهایی است که در صورت درمان نادرست و دیر، می تواند جان بسیاری از انسان ها را به خطر بیاندازد. به همین دلیل بحث درمان سرطان از اهمیت بسزایی برخوردار است. درمان بیماری سرطان تحت نظر پزشک متخصص در این زمینه صورت می گیرد و هرگز نمی توان برای این بیماری خود درمانی کرد.

 

یکی از روش های درمان بیماری سرطان براکی تراپی یا پرتو درمانی است که در این مقاله از وب سایت خیریه محمد حسین رضوی قصد داریم تا به بررسی عملکرد براکی تراپی در درمان سرطان بپردازیم و اطلاعات ویژه ای را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

انواع پرتو درمانی کدام است؟

 

پرتو درمانی یکی از روش های بسیار مهم برای درمان بیماری سرطان است. این روش ممکن است با روش های مختلف بیماری سرطان مانند شیمی درمانی و جراحی و .... مورد استفاده قرار دارد.

 

به صورت کلی پرتو درمانی خود انواع و اقسام بسیار مختلفی دارد که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • پرتو درمانی خارجی
  • پرتو درمانی داخلی
  • پرتو درمانی سیستمیک

 

پرتو درمانی خارجی چیست؟!

 

لازم به ذکر می باشد که این نوع از پرتو درمانی یکی از رایج ترین نوع پرتو درمانی به شمار می آید که در آن اشعه از دستگاهی که خارج از بدن قرار دارد به بافت و سلول سرطانی تابیده خواهد شد و بدین ترتیب می توان جلوی رشد سلول های سرطانی را گرفت. پرتو درمانی خارجی به صورت معمول طی چند هفته و گاهی اوقات دو بار در روز به مدت چند هفته انجام می شود . میزان آن به موارد مختلفی مانند نوع سرطان و شدت بیماری و تشخیص پزشک بستگی دارد.

 

زمان این نوع درمان نیز معمولا 20 تا 30 دقیقه می باشد. از جمله نکات بسیار مهمی که درباره پرتو درمانی خارجی باید بدانید، به صورت زیر اشاره شده است:

  • از پرتو درمانی خارجی معمولا برای درمان بیماران سرپایی استفاده می ‌شود و بیماران نیازی به بستری شدن در بیمارستان نخواهند داشت.
  • پرتو درمانی خارجی انواع مختلفی از سرطان مانند سرطان سینه، مثانه، دهانه رحم، حنجره، ریه، پروستات و واژن را درمان خواهد کرد.

از پرتو درمانی خارجی برای کاهش درد یا بهبود مشکلات دیگر هنگام منتشر شدن سرطان از محل اولیه به قسمت ‌های دیگر بدن، استفاده خواهد شد.

 

پرتو درمانی داخلی چیست؟

 

می توان اذعان داشت که پرتو درمانی داخلی یک روش موضعی و بسیار مناسب برای درمان سرطان به حساب می آید.  نام دیگر پرتو درمانی داخلی براکی تراپی است و در این روش برای درمان بیمار از یک منبع اشعه کمک گرفته می شود که این منبع اشعه در داخل بافت تومور یا نزدیک به آن قرار خواهد گرفت. در ادامه درباره براکی تراپی بیشتر با شما صحبت خواهیم کرد.

 

از جمله نکات بسیار مهمی که درباره پرتو درمانی داخلی باید بدانید، به شرح زیر می باشد:‌

  • برخی از اوقات این منبع اشعه برای مدتی در بدن می ماند و پس از آن برداشته می شود.
  • در روش براکی تراپی درمان مختص به تومور است و بافت‌ های سالم اشعه ای دریافت نمی‌ کنند.
  • پرتو درمانی داخلی به صورت سرپایی یا بستری در بیمارستان انجام شود و در درمان سرطان‌ های سر و گردن، پستان، دهانه رحم، پروستات، کیسه صفرا، مری، چشم، ریه و... مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
  • این روش معمولا همراه با سایر روش ‌های درمانی مانند رادیو تراپی خارجی، شیمی ‌درمانی و جراحی به کار گرفته می ‌شود.

 

پرتو درمانی سیستمیک چیست؟

 

آخرین نوع از پرتو درمانی، پرتو درمانی سیستمیک است که همان پرتو درمانی داخلی با منبع مایع می باشد و اصطلاحا به آن پرتو درمانی سیستمیک اطلاق می شود. لازم به ذکر می باشد که در این نوع از پرتو درمانی داروی رادیواکتیو از طریق حرکت در خون به بافت ‌های سرطانی می ‌رسد وسلول ‌های سرطانی را از بین برده و به علاوه باعث توقف رشد آن ها نیز خواهد شد.

این داروی رادیواکتیو می تواند از طریق بلع و یا تزریق وریدی وارد بدن فرد بیمار شود. با این روش مایعات بدن بیمار مانند ادرار، عرق و بزاق قابلیت پرتو دهی بلند مدت دارند. بنابراین احتیاط‌ های خاصی برای افرادی که در تماس با بیمار هستند نیز در نظر گرفته خواهد شد.

 

انواع پرتو درمانی کدام است

 

براکی تراپی چیست؟

 

همان گونه که اشاره کرده ایم، براکی تراپی یک روش بسیار مدرن برای درمان بیماری سرطان است که به آن پرتو درمانی داخلی نیز اطلاق می شود. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که براکی تراپی با پرتو درمانی تفاوت هایی دارد و انتخاب روش مد نظر بر اساس تشخیص پزشک معالج است. اگر بخواهیم تفاوت براکی تراپی و پرتو درمانی را مورد بررسی قرار دهیم، باید بیان کنیم که در پرتو درمانی اشعه رادیواکتیو از خارج بدن بیمار تابانده خواهد شد و ممکن است این اشعه به دیگر بافت ها نیز آسیب وارد نماید. اما در براکی تراپی منبع اشعه رادیواکتیو در داخل بافت تومور یا نزدیک به آن قرار خواهد گرفت و به نوعی این درمان فقط محدود به تومور مورد نظر می باشد و به بافت ‌های سالم، آسیبی وارد نخواهد کرد.

 

حال ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که براکی تراپی در چه نوع از سرطان هایی قابل استفاده می باشد؟! برای پاسخ به این سوال می توان اذعان داشت که براکی تراپی برای درمان سرطان های زیر به کار می رود:

 

می توان اذعان داشت که براکی تراپی یا پرتو درمانی داخلی ممکن است به صورت سرپایی یا بستری انجام گیرد و این موضوع با نظر پزشک انجام خواهد شد. به علاوه باید اشاره شود که پرتو درمانی داخلی به صورت معمول  همراه با سایر روش ‌های درمانی مانند رادیو تراپی، شیمی درمانی و جراحی ممکن است به کار گرفته شود.

 

براکی تراپی چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟!

 

با توضیحاتی که درباره پرتو درمانی داخلی خدمت شما عزیزان عنوان کرده ایم، ممکن است به این فکر کنید گه این روش درمانی چگونه برای بیماران سرطانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که در براکی تراپی به صورت معمول یک یا چند منبع رادیواکتیو جامد به دو صورت زیر در داخل بافت تومور یا نزدیک به آن کاشته می ‌شوند:

  • دانه (seed)
  • نوار یا کپسول

 

این تکنیک یک مزیت بسیار مهم دارد و این مزیت به صورتی است که با این تکنیک، دز بالایی از پرتو رادیواکتیو در زمان کوتاهی به بافت سرطانی خواهد رسید و بافت های اطراف توده مورد نظر آسیب جدی نخواهند دید و بافت های اطراف سالم خواهند ماند.

 

یک نکته بسیار مهم و قابل توجه این است که در براکی تراپی یا در پرتو درمانی داخلی، از منبع رادیواکتیو مایع استفاده می‌ شود. این نوع براکی تراپی ممکن است به صورت های زیر انجام شود:

  • نوشیدن مایع
  • بلع قرص
  • تزریق وریدی

 

به علاوه لازم به ذکر است که از روش براکی تراپی مایع برای درمان سرطان های زیر استفاده می شود:

یک نکته قابل توجه این است که براکی تراپی به ندرت در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد اما در درمان سرطان ‌های نادر کودکان نیز قابل استفاده می باشد.

 

نحوه استفاده از این روش درمانی به صورت زیر خواهد بود:

  • قبل از شروع فرایند براکی تراپی یا پرتو درمانی داخلی به بیمار داروی خواب ‌آور داده می ‌شود. اگر با نظر پزشک این کار انجام نشد، بیمار باید هوشیار باشد و سپس از وی خواسته می ‌شود تا در حین عملیات از حرکت کردن خودداری کند.
  • برای انجام براکی تراپی معمولا از یک لوله باریک و منعطف فلزی یا آهنی به نام اپلیکاتور استفاده خواهد شد
  • برای انجام براکی تراپی، پزشک  معالج اپلیکاتوری را که حاوی مواد رادیواکتیو است، وارد بدن بیمار می‌ کند.
  • برای کاشت صحیح و درست منابع رادیواکتیو از روش ‌های مختلف تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی استفاده خواهد شد.
  • منبع پرتو رادیو اکتیو می ‌تواند به مدت چند دقیقه تا چند روز و حتی تا آخر عمر در بدن بیمار باقی بماند.

 

براکی تراپی چیست

 

سوال بسیار مهم:

 

مدت زمان ماندگاری منبع رادیو اکتیو در داخل بدن بیمار چقدر است؟!

 

مدت زمانی که ماده رادیواکتیو داخل بدن باقی می ‌ماند، به موارد بسیار مختلفی مانند موارد زیر بستگی خواهد داشت:

  • نوع براکی تراپی
  • نوع سرطان
  • درجه پیشروی سرطان
  • محل قرارگیری تومور
  • وضعیت کلی سلامت بیمار
  • درمان‌ های قبلی بیمار  

 

انواع روش های براکی تراپی در درمان سرطان کدام است؟!

 

روش های مختلفی برای براکی تراپی در درمان سرطان وجود دارد که هر کدام از آن ها برای موردی خاص ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

 

براکی تراپی ممکن است به صورت موقت و یا دائمی استفاده شود. از جمله انواع براکی تراپی به صورت زیر می باشد:

  • براکی تراپی دائمی یا کاشت بذر
  • براکی تراپی موقت با میزان دز پایین
  • براکی تراپی موقت با میزان دز بالا

 

براکی تراپی دائمی یا کاشت بذر چه نوع پرتو درمانی است؟!

 

کاشت بذر یکی از روش های رایج برای درمان بیماری سرطان به شمار می آید. لازم به ذکر است که در براکی تراپی دائمی یا کاشت بذر از مواد رادیواکتیو با طول عمر پایین استفاده می کنند. تابش رادیواکتیو این مواد، در طی روزها کم خواهد شد و در نهایت پس از چند هفته یا چند ماه به حد بسیار پایینی خواهد رسید. در نهایت، دانه ‌ها بدون هیچ‌ گونه عارضه ‌ای در بدن بیمار ماندگار خواهند ماند.

 

از جمله نکات بسیار مهم و قابل توجهی که باید بدانید، این است که در روزهای اولیه درمان با استفاده از براکی تراپی با کاشت دائم، ممکن است نیاز باشد بیمار، رابطه خود را با اطرافیانش محدود کند به دلیل آن که در بدن خود بذری رادیواکتیو دارد. این محدودیت در مورد زنان باردار و کودکان بسیار مهم است و باید رعایت گردد. برخلاف پرتودرمانی با مواد رادیواکتیو که تا مدتی مایعات بدن (ادرار، عرق و بزاق) پرتوزا هستند، پس از براکی تراپی مایعات بدن پرتوزا نخواهند بود و اطرافیان بیمار نگران این مورد نباشند.  

 

براکی تراپی موقت با میزان دوز پایین چیست؟

 

دومین روش براکی تراپی یا پرتو درمانی داخلی، براکی تراپی با دوز پایین (LDR)می باشد. در این روش درمانی از مقادیر پایین ‌تر مواد رادیو اکتیو برای مدت زمان طولانی ‌تری استفاده خواهد شد.

در براکی تراپی موقت با دوز پایین بیمار به مدت 1 الی 7 روز تحت پرتو گیری از مواد رادیواکتیو قرار خواهد گرفت. در این مدت بیمار در بیمارستان بستری می ‌شود و حتی ممکن است در اتاق مخصوصی نیز قرار بگیرد. در صورتی که از ایمپلنت‌ های بزرگی در بدن بیمار استفاده شود، ممکن است نیاز باشد تا بیمار برای چند روز بدون حرکت روی تخت دراز بکشد و تحت درمان باشد.

 

براکی تراپی موقت با میزان دوز بالا چیست؟

 

سومین روش براکی تراپی، پرتو درمانی داخلی موقت با میزان دز بالا می باشد. هر جلسه درمان با براکی تراپی دوز بالا ممکن است چند دقیقه یعنی ۱۰ الی ۲۰ دقیقه طول بکشد. این روش ممکن است چند روز و حتی چند هفته نیز تکرار شود. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که برنامه درمانی با این روش به نوع سرطان بیمار بستگی خواهد داشت. این درمان ممکن است در طول 2 الی 5 روز به صورت 2 بار در روز و در طول 2 الی 5 هفته، به صورت یک ‌بار در هفته نیز انجام شده و این موضوع به نظر پزشک معالج بستگی خواهد داشت. با توجه به طول مدت درمان، ممکن است تا پایان دوره، اپلیکاتور داخل بدن باقی بماند و یا هر جلسه از بدن بیمار خارج شود.

 

سخن پایانی:‌

 

بیماری سرطان روش های درمان بسیار مختلفی دارد که هر کدام از این روش ها ممکن است هزینه های گزافی را بر دوش بیمار بگذارد. به همین دلیل خیریه های بسیار متفاوتی در زمینه کمک به بیماران سرطانی تشکیل شده است که در درمان سرطان بیماران کمک می کند و خیریه محمد حسین رضوی یکی از آن دسته خیریه های سرطانی است که به بیماران درگیر این بیماری کمک می کند. شما عزیزان می توانید برای شرکت در این کار خداپسندانه به وب سایت خیریه مراجعه نمایید در ضمن می توانید با خرید تاج گل و استند تسلیت از موسسه های خیریه بخشی از هزینه درمان این بیماران را تامین کنید

تعداد بازدید : 1653

برچسب ها

ثبت نظر

ارسال