Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 46 دقیقه

کمبود زینک احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد

سرطان پروستات|انواع سرطان پروستات|علائم سرطان پروستات چیست|دلایل به وجود آمدن سرطان پروستات چیست|

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در میان آقایان می باشد که به دو نوع پیشرفته و اولیه تقسیم بندی می شود. از دلایل ایجاد سرطان پروستات می توان به عامل وراثت، سن، رژیم غذایی اشاره داشت. تحقیقات نشان داده است که مصرف زینک می تواند ریسک ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

سه شنبه 25 خرداد 1400 ساعت 8:21

سرطان یکی از بیماری های شایع در سرتاسر دنیا می باشد که هر ساله افراد بسیاری به این بیماری مبتلا می شوند. یکی از سرطان های شایع در میان آقایان، سرطان پروستات است که اگر به موقع رسیدگی شود و تحت درمان قرار بگیرد می توان جان بسیاری از افراد را نجات داد. تشخیص سرطان پروستات نیازمند آزمایش ها و چکاپ های مختلف پزشک دارد. دلایل ایجاد این سرطان می تواند بسیار متفاوت باشد. در این مقاله قصد داریم به سرطان پروستات و دلایل ایجاد آن و همچنین رابطه بین سرطان پروستات و کمبود زینک را آشکار سازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

سرطان چیست؟

 

لازم به ذکر می باشد؛ که سرطان به معنای رشد غیر طبیعی سلول‌ها است و این سلول‌ها این قابلیت یا توانایی را دارند که به سایر نقاط بدن سرایت کرده و به آن ها حمله کنند. طی این بیماری، زیرمجموعه ‌ای از نئوپلاسم ‌ها ( تومورها ) تشکیل خواهد شد. می توان اذعان داشت که یک نئوپلاسم یا تومور در واقع دسته ‌ای از سلول‌ها می باشد که طی یک رشد غیر قابل کنترل به ‌وجود آمده‌ است و معمولاً در نهایت به تشکیل یک توده می ‌انجامند، اما این توده می تواند به سرتاسر بدن سرایت کرده و آسیب هایی را به وجود بیاورد.

 

بیماری سرطان در هر قسمت از بدن مانند خون، پوست، سیستم گوارش، سیستم ادراری تناسلی، استخوان، ماهیچه، چشم و … ممکن است شروع شده و در مراحل پیش ‌رفته تر به سایر نقاط بدن گسترش یابد. بسته به این که توده تشکیل شده در کدام بخش از بدن بوده و چه مقدار پیشرفت کرده باشد، علائم ظاهر شده نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. لازم به ذکر است ؛که از جمله عوامل مختلفی در ابتلا به سرطان نقش دارند به صورت زیر می باشند:

 

  • عوامل ژنتیکی
  • مواد شیمیایی
  • پرتوها و …

 

سرطان پروستات:

 

همان گونه که می دانید، پروستات یک غده کوچک در دستگاه تناسلی مرد می باشد که وظایف مختلفی را بر عهده دارد. این غده به ساختن منی بسیاری می کند. غده پروستات که به شکل و اندازه یک گردو می باشد در قسمت عمقی لگن، زیر مثانه و در جلوی رکتوم (راست روده) قرار گرفته است. همچنین، پروستات بخشی از پیشابراه را ( یعنی لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج و از طریق آلت تناسلی حمل می کند ) در بر گرفته است.

 

در ابتدای این مقاله توضیح دادیم که  سرطان پروستات یکی از بیماری های شایع در مردان می باشد. اما این سرطان در سنین کم تر از 50 سال بسیار نادر بوده و بیشتر در مردان مسن رخ خواهد داد. شایان به ذکر می باشد؛که انواع مختلفی از سرطان پروستات وجود دارد و نحوه ی ایجاد و پیشرفت هر کدام از سرطان های پروستات، اندکی با دیگری تفاوت دارد. به صورت معمول سرطان به تدریج و در طول زمان به وجود می آید و خطر انتشار وسیعی به همراه نخواهد داشت. از طرف دیگر، برخی از انواع سرطان پروستات نیز می توانند انتشار بسیار سریع و مخربی نیز داشته باشد.

 

انواع سرطان پروستات:

 

می توان اذعان داشت که سرطان پروستات به دو نوع تقسیم خواهد شد که در زیر به آن ها اشاره می نماییم:

  • سرطان پروستات اولیه

این نوع سرطان پروستات در مراحل ابتدایی و اولیه خود قرار دارد به این معنا، در زمانی که سرطان در حد غده پروستات است و هنوز به قسمت های مختلف بدن پخش نشده است.  اگر در این مرحله سرطان شناسایی گردد، آن گاه شانس بیشتری برای بهبود افراد وجود خواهد داشت.

 

  • سرطان پروستات پیشرفته

سرطان پروستات پیشرفته یعنی اینکه سرطان به خارج از غده پروستات راه یافته و در قسمت های دیگر منتشر شده است. معمولاً این سرطان، در استخوان ها و گره های لنفاوی دیده می شود. سرطان پیشرفته پروستات با نام سرطان متاستازیک نیز شناخته شده می باشد. در واقع باید بیان شود که سرطان متاستازیک، سرطانی است که در بدن پخش شده است.

 

علائم سرطان پروستات چیست؟

 

از جمله علائم سرطان پروستات می توان به موارد مهم زیر اشاره داشت:

  • تکرر در ادرار ( ادرار کردن در دفعاتی بسیار بیشتر از حد  نرمال و طبیعی )
  • اضطرار در ادرار ( حس این که باید فوراً ادرار کنید )
  • شب ادراری ( بیدار شدن مداوم طی شب برای ادرار کردن )
  • دشواری در شروع ادرار ( با درد و ناراحتی همراه باشد )
  • مشاهده‌ی خون در ادرار یا منی
  • تورم پاها
  • درد و ناراحتی در لگن یا مقعد
  • درد به هنگام انزال
  • ناتوانی‌ های جنسی

 

مشکلات دفع ادرار در سرطان پروستات:

 

شایان به ذکر است؛ که مشکلات دفع ادرار یکی از رایج ترین علائم سرطان پروستات می باشد. به دلیل آن که پروستات در پایین مثانه قرار دارد و پیشابراه را در بر گرفته است. بنابراین، در صورتی که یک تومور ر پروستات به وجود بیاید، می تواند بر روی مثانه یا پیشابراه فشار آورده و باعث آزار و اذیت فرد شود. باید اشاره شود که مشکلات ادراری می توانند شامل موارد زیر باشد:

  • نیاز پر تکرار به دفع ادرار
  • جریان ادرار آهسته تر از حالت عادی
  • خونریزی در هنگام دفع ادرار

 

سرطان پروستات

 

مشکلات جنسی و سرطان پروستات:

 

می توان اذعان داشت که اختلال در نعوظ می تواند یکی از علائم شایع در سرطان پروستات باشد. این اختلال که ناتوانی جنسی نیز نامیده می شود. سرطان پروستات متأسفانه توانایی نعوظ و حفظ آن را از فرد می گیرد و مشکلاتی در زندگی افراد به وجود می آورد. باید اشاره شود که وجود خون در مایع منی پس از انزال نیز می تواند یکی دیگر از علائم سرطان پروستات در بدن مردان باشد.

 

رابطه بین درد و بی حسی و سرطان پروستات:

 

همان گونه که اشاره کرده ایم، سرطان متاستازیک یا همان سرطان انتشار یافته، سرطانی است که از محل اولیه خود به دیگر نواحی بدن منتشر می شود و برای سایر نقاط بدن مشکات متعددی را به وجود می آورد. هنگامی که سرطان پروستات متاستاز می کند یا به نقاط دیگر سرایت می باشد، اغلب به استخوان ها منتشر می شود. این وضعیت می تواند در نواحی زیر سبب ایجاد درد و ناراحتی گردد:

  • ایجاد درد در ناحیه لگن
  • وجود درد  در ناحیه کمر
  • وجود درد در قفسه سینه

 

در حالتی که سرطان به نخاع افراد آسیب وارد کند، ممکن است فرد حس خود را در پاها و مثانه اش از دست دهد. برخی مردان می توانند بدون داشتن هر گونه علامت سال ها به سرطان پروستات مبتلا باشند و اصلاً از وجود سرطان خود اطلاعی نداشته باشند.

 

دلایل به وجود آمدن سرطان پروستات چیست؟

 

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که پروستات ، غده درون ریز می باشد؛ این موضوع بدان معنی است که مایعات و ترشحات آن به خارج از بدن می ریزد. مایع تولید شده از پروستات در هنگام جفت شدن با تخمک تأثیرگذار خواهد بود. این پروتئین منتقل شده توسط پروستات، یعنی آنتی ژن خاص پروستات (PSA) کمک خواهد کرد تا اسپرم حالت مایع خود را حفظ کند. اما موضوع اصلی سرطان پروستات این است که وارد شدن این پروتئین خاص در خون می تواند یکی از اولین نشانه های سرطان پروستات باشد.

 

باید اشاره شود که مجرای ادرار لوله ای است که از طریق آن اسپرم و ادرار از بدن مردان خارج می شود. به این ترتیب می توان اذعان داشت که پروستات مسئول کنترل ادرار مردان می باشد. هنگامی که در پروستات مشکل ایجاد شود، این مشکل می تواند جریان ادرار را در مجرای ادرار با استفاده از هزاران الیاف کوچک عضلانی محدود کند و برای افراد مشکلاتی به وجود بیاورد . از لحاظ جسمی و روانی به آن ها آسیب وارد نماید.

 

شایان به ذکر می باشد؛ که سرطان پروستات می تواند از طریق ژنتیک نیز منتقل شود. این موضوع بدان معنا است که اگر یکی از اعضای خانواده شما دچار پروستات شده است شما باید از بعد از ۵۰ سالگی بیشتر مراقب خودتان باشد و سعی کنید که تحت نظر پزشک معالج قرار بگیرید تا در صورت کوچکترین نشانه، پزشک بتواند متوجه آن شود و شما را تحت درمان قرار دهد.

 

باید بدانید که پروستات هایی که بعد از ۵۰ سالگی و بعد از ۷۰ سالگی ایجاد می شوند اغلب جزء پروستات های خطرناک می باشند. داشتن یک پدر یا برادری که پروستات را پشت سر گذاشته است این خطر را در فرد بالا می برد. تحقیقات نشان می دهد نژاد نیز تأثیر بسزایی در 00سرطان پروستات دارد.

 

حال اگر بخواهیم دلایل سرطان پروستات را به صورت کامل دسته بندی نماییم، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • چاقی یا سندرم متابولیک یا سندرم x

باید بیان شود که مردان چاق مبتلا به سرطان پروستات در خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته هستند. بنابراین برای جلوگیری از این موضوع، همیشه سعی کنید که وزن و چربی بدن خود را در حالت ایده آل نگه دارید و هرگز اضافه وزن پیدا نکنید.

 

  • بی تحرکی و ورزش نکردن

مطالعات نشان می دهد که بین ورزش کردن و خطر کاهش یافته سرطان پروستان در مردان با نژاد سفید پوست رابطه ای خاص وجود دارد. دانشمندان پی برده اند که خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که از فعالیت بدنی متوسط تا زیاد دارند و ورزش می کنند، بیش از 50 درصد کاهش داشته است. خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که به هر میزان ورزش می کردند نیز 13 درصد کاهش یافت. همچنین، مشخص شد ورزش کردن در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان سیاه پوست کمک خاصی نکرده است. بنابراین می توان اشاره داشت که با ورزش کردن می توان خطر ایجاد سرطان پروستات در بدن افراد را کاهش داد.

 

  • فعالیت های جنسی

محققان و دانشمندان تا الان رابطه ای میان بیماری های مقاربتی و خطر افزایش یافته سرطان پروستات مشاهده نکرده اند. با این حال، برخی مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که عدم فعالیت جنسی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. شایان به ذکر می باشد؛که پروستات به طور مستقیم با اندام های تناسلی گره خورده است و در هیمن جهت نیز، فعالیت این سیستم می تواند به سالم نگه داشتن همه چیز کمک شایانی نماید.

 

  • ژنتیک یا سابقه فامیلی سرطان در خانواده ابتلای پدر یا برادر و یا فامیل درجه 2

لازم به ذکر می باشد، مردانی که در خانواده شان سابقه سرطان پروستات دارند در خطر بیشتری نسبت به کسانی که سابقه ژنتیکی ندارند خواهند بود. همچنین مردانی که در خانواده شان بیشتر خانم ها سرطان سینه دارند، در خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری می باشند.

 

  • کهولت سن و سرطان پروستات

قابل ذکر است ؛که یکی از عوامل بسیار مهمی که می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد، سن افراد می باشد. هر چه یک مرد مسن تر باشد، خطر بیشتری وی را تهدید خواهد کرد.  

 

  • رابطه نژاد و سرطان پروستات

موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که  نژاد نقش بسیار بزرگی را در خطر ابتلا به سرطان پروستات ایفا می نماید. مطالعات و تحقیقات نشان داده است که مردان آفریقایی ‌آمریکایی 2.5 برابر احتمال بیشتری دارد که به سرطان پروستات مبتلا شده و جان خود را از دست بدهند. همچنین می توان اذعان داشت که مردان آسیایی و اسپانیایی با خطر کمتر ابتلا به سرطان پروستات و مرگ مواجه هستند.

 

  • رژیم غذایی یا تغذیه:

یکی از ویژه ترین موارد در ایجاد سرطان، رژیم غذایی یا تغذیه می باشد. به صورت کلی رژیم غذایی می تواند با بیشتر بیماری ها در ارتباط باشد و سرطان پروستات نیز از این مسأله مستثنی نبوده و داشتن تغذیه ایی نامناسب می تواند در آن تأثیر گذار باشد. برخی مطالعات نشان می دهد که یک رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و میزان کم سبزیجات با افزایش خطر سرطان پروستات مرتبط خواهد بود. بهترین ایده دنبال کردن یک رژیم غذایی متنوع سرشار از سبزیجات و پروتئین بدون چربی است.  

می توان اشاره داشت که تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف زینک به مقدار نیاز می تواند در ایجاد سرطان جلوگیری نماید.حال در قسمت بعد قصد داریم تا به بررسی رابطه کمبود زینک و سرطان پروستات بپردازیم.

 

نقش تغذیه و کمبود زینک در سرطان پروستات

 

نقش تغذیه و کمبود زینک در سرطان پروستات:

 

لازم به ذکر است ؛که تحقیقات و مطالعات دانشمندان نشان می دهد که رژیم غذایی فاقد زینک (روی) می تواند ریسک ابتلا افراد به سرطان پروستات را در بدن افراد افزایش دهد. بنابراین داشتن یک رژیم غذایی مناسب که حاوی ویتامین ها و املاح معدنی متفاوت از جمله زینک می باشد، می تواند ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان پروستات را در بدن افراد کاهش دهد.

 

همان گونه که اشاره کردیم، اصلی ترین و مهمترین فاکتورهای پر خطر سرطان پروستات سن، سابقه خانوادگی و ژنتیک می باشد. اما سایر فاکتورهای پرخطر کمتر شناخته شده نظیر چاقی، سیگار کشیدن، آلودگی زیست محیطی و رژیم غذایی هم در این زمینه نقش بسیار مهمی را ایفا خواهند کرد. برخی از پزشکان باور دارند که نقش رژیم غذایی در ابتلا به سرطان پروستات کاملاً مشخص و واضح نمی باشد. اما به نظر می رسد مردانی که گوشت یا محصولات لبنی پر چرب بیشتر مصرف می کنند، با احتمال بالاتر ابتلا به سرطان پروستات مواجه هستند. از طرف دیگر برخی دیگر از پزشکان می گویند داشتن یک رژیم غذایی سالم و حاوی مواد و املاح معدنی مانند زینک می تواند در جلوگیری یا خوش خیم بودن سرطان پروستات نقش بسیار مهمی داشته باشد.

 

شایان به ذکر می باشد؛ که زینک یکی از ۱۱ عنصر اصلی است که بدن ما برای حفظ سلامت به مقادیر کمی از آن نیاز دارد. زینک به تنظیم بسیاری از موارد ذکر شده در زیر کمک زیادی می کند:

  • عملکرد های متابولیسمی
  • رشد نرمال
  • ترمیم بافت و التیام زخم ها
  • عملکردهای گوناگون سیستم ایمنی
  • افزایش حساسیت به بو و مزه

 

به صورت طبیعی، زینک فلزی است که تقریباً در تمامی اعضا و مایعات بدن یافت می شود. این فلز با غلظت بالا در غده پروستات هم یافت می شود؛ غده ای که بین دو هورمون مردانه تستوسترون و دی هیدروتستوسترون تعادل ایجاد می کند. این هورمون ها موجب تحریک رشد سلول های پروستات، هم خوش خیم و هم بدخیم، خواهند شد. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که سلول های سرطانی دارای مقادیر کمتر زینک در خود می باشند به همین دلیل است که محققان معتقدند فقدان فلز زینک در بدن مردان می تواند موجب افزایش ریسک ابتلا به سرطان شود.

 

با این حال هنوز برخی از پزشکان رابطه ایی موثق میان زینک و سرطان پروستات را قبول ندارند. برخی مطالعات نشان می دهند زینک موجب کاهش روند رشد سلول های سرطانی در لابراتوار یا آزمایشگاه ها می شود. در حالی که برخی دیگر نشان می دهند زینک با وجود میزان بالاتر دو ماده تحریک کننده پیشرفت سرطان پروستات مرتبط است:

  • تستوسترون
  • فاکتور۱ رشد شبه انسولین

 

مواد خوراکی سرشار از زینک شامل موارد زیر می باشند:

  • صدف خوراکی
  • دانه ها
  • مغزیجات آجیلی
  • حبوبات

 

مواد خوراکی زیر دارای مقادیر کمی از زینک می باشند:

تعداد بازدید : 2907

ثبت نظر

ارسال