Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 14 و 57 دقیقه

تشخیص سرطان پروستات از طریق ادرار

تشخیص سرطان پروستات از طریق ادرار

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در میان آقایان می باشد که معمولا سن مبتلایان به این سرطان از 50 سال بیشتر می باشد. سرطان پروستات با استفاده از روش های مختلفی قابل تشخیص می باشد که یکی از این روش ها، تشخیص سرطان پروستات از طریق ادرار است .

شنبه 1 خرداد 1400 ساعت 11:1

مشکلات مربوط به پروستات، یکی از مشکلات شایع در میان آقایان می باشد و به همین دلیل است که آقایان باید از سن 40 سال به بالا تحت نظر پزشک باشند تا با وجود علائم اولیه از مشکلات پروستات خود آگاه شوند و تحت درمان قرار بگیرند. لازم به ذکر می باشد که سه بیماری مربوط به پروستات به صورت زیر است:

  • عفونت پروستات
  • بزرگی خوش خیم پروستات
  • سرطان پروستات

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در میان آقایان است که از سنین بالا علائم آن نمایان می شود. برای تشخیص سرطان پروستات راه های بسیار متفاوتی وجود دارد و پزشکان معمولا بنا به بیماری فرد و مرحله پیشرفت آن، هر کدام از این راه ها را انتحان می کنند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی سرطان پروستات و راه تشخیص آن از طریق ادرار و هم چنین روش های دیگر تشخیص این بیماری بپردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

سرطان پروستات چیست؟

 

همان گونه که بیان شد، یکی از بیمای های شایع که در میان مردان وجود دارد، مشکلات مربوط به پروستات است و در میان این مشکلات نیز سرطان پروستات شایع است. می توان اذعان داشت که عموما افراد بالای ۵۰ سال بیشتر از جوانان در معرض ابتلا به آن قرار دارند بنابراین لازم است که در صورت وقوع هر گونه مشکل به پزشک مراجعه کندی و چکاپ های سالیانه خود را فراموش نکنید.

لازم به ذکر می باشد که سرطان پروستات بسته به نوع و شدت بیماری، انواع مختلفی دارد که در زیر به انواع سرطان پروستات اشاره می کنیم:

  • سرطان پروستات خوش خیم  
  • سرطان پروستات بد خیم

 

ممکن است برای شما این سوال به وجود بیاید که بیماری سرطان پروستات چگونه به وجود می آید؟ برای پاسخ به این سوال باید بیان شود که دلایل ایجاد سرطان پروستات بسیار متفاوت می باشد و این بیماری به صورت تدریجی پدید می آید. بنابراین لازم است که آقایان در سنین بالاتر تحت چکاپ های سالیانه قرار بگیرند.

از مهم ترین دلایل ایجاد سرطان پروستات، می توان به عوامل وراثتی و سن اشاره داشت اما ممکن است افراد بنا به دلایل مختلف به این بیماری دچار شوند.و اما سوال دیگری که ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آید این است که آیا خطر مرگ در کمین افراد مبتلا به سرطان پروستات است یا خیر؟ آیا سرطان پروستات نگران کننده است؟

 

برای پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که خیر این چنین نیست؛ سرطان پروستات در ابتدای راه تشخیص به کمک دارو قابل درمان است اما اگر باعث اختلالات مختلف از جمله انسداد مجاری ادراری گردد نیاز به عمل جراحی خواهد بود اما در نهایت می توان به درمان امیدوار بود. بنابراین اگر به هر دلیلی به این سرطان مبتلا شده اید، نگران نباشید و به یاد داشته باشید که راه های درمان و تشخیص این بیماری بسیار مناسب و ایده آل می باشد.

 

مراحل سرطان پروستات:

 

در کل می توان اشاره داشت که سرطان پروستات مرحله بندی دارد و مراحل این سرطان به گونه ایی تعیین شده است که می تواند در روند درمان بیماری بسیار تأثیر گذار باشد. از مراحل سرطا پروستات می توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

  • سرطان پروستات اولیه

می توان اذعان داشت که اگر سرطان پروستات در مراحل ابتدایی و زمانی که در بدن پخش نشده باشد شناسایی گردد، سرطان پروستات اولیه نامیده می شود که این دسته از افراد شانس بالاتری برای درمان خواهند داشت و سرطان پروستات در مراحل اولیه با دارو های مختلف و در نهایت با عمل جراحی قابل بر طرف شدن می باشد.

 

  • سرطان پروستات پیشرفته

زمانی که سرطان به خارج از کپسول پروستات انتشار یابد و بخش های گسترده تری از این ناحیه را درگیر نماید فرد به سرطان پروستات پیشرفته که گاها آن را با نام سرطان متاستاتیک نیز می شناسند مبتلا شده است. سرطان متاستاتیک به سرطانی گفته می شود که در بدن پخش شده است. درمان سرطان پروستات پیشرفته نیز امکان پذیر است و پزشک معالج با تشخیص خود روش های مختلفی را برای درمان سرطان پیشرفته انتخاب می نماید.

 

سرطان پروستات چیست؟

 

سرطان پروستات و سرعت رشد سلول ها:

 

لازم به ذکر است که عموما سرطان های پروستات در بافت غده پروستات شروع به رشد می کنند و با توجه به سرعت رشد سلول ها به دو دسته زیر تقسیم بندی خواهند شد:

 

  • تهاجمی

سرطان پروستات تهاجمی با رشد سریع همراه بوده و تومور ها به سرعت رشد خواهند کرد و به سایر نقاط بدن از جمله استخوان ها نیز سرایت می کنند این نوع سرطان می تواند برای افراد خطر آفرین باشد.

 

  • غیر تهاجمی

سرطان پروستات غیر تهاجمی رشد آهسته تری داشته و تومور مربوطه با سرعت بسیار کمی رشد می کند. این سرطان خطر به خصوصی برای افراد نمی باشد و لازم است تا افراد با تحت مداوا بودن و مصرف دارو های خاص از گسترش این سرطان جلوگیری به عمل آورند.

 

علائم و نشانه ها برای تشخیص سرطان پروستات چه می باشد؟

 

باید بیان شود که مانند هر عارضه و بیماری دیگری سرطان پروستات نیز دارای نشانه هایی است که با مشاهده هر یک از آن ها بایستی سریعا به پزشک متخصص مراجعه نموده و با تشخیص سرطان پروستات به موقع روند درمانی خود را آغاز نمایید و از پیشرفت سرطان در بدنتان جلوگیری کنید. از جمله مهم ترین نشانه بیماری پروستات و مشکلات مربوط به آن اختلال در مجاری ادراری است؛

زمانی که پروستات به دلیل سرطان یا هر اختلال دیگری بزرگ شود، مجرای خروجی ادرار را مسدود کرده و ادرار سخت تر از بدن خارج می گردد.. سرطان پروستات چهار نشانه ادراری دارد که به وسیله این نشانه ها می توانید به پزشک مراجعه کنید تا ایشان با انجام آزمایش های مربوطه سرطان را تشخیص دهد:

 

  • اضطرار در دفع ادرار: شما به صورت مداوم احساس می کنید که نیاز فوری برای دفع ادرار دارید
  • تردید در ادرار: شروع جریان ادرار با دشواری همراه است
  • شب ادراری: نیاز شما در شب هنگام برای دفع ادرار افزایش خواهد یافت
  • تکرر در ادرار: با این عارضه نیاز شما برای مراجعه به دستشویی برای دفع ادرار بیشتر خواهد شد

 

علل ایجاد سرطان پروستات چه می باشد؟

 

باید بدانید که مانند سایر سرطان ها علت اصلی وجود سرطان پروستات نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد و محققین با توجه به پژوهش های پزشکی تنها می توانند به مشکلات سلولی برای بروز این عارضه اشاره کنند. بر این اساس سرطان پروستات با توجه به رشد و تولید غیر طبیعی سلول ها که با سرعت بالایی منتشر می شوند ایجاد می گردند.

 

راه ها و روش های تشخیص سرطان پروستات:

 

راه های تشخیص سرطان پروستات بسیار متفاوت می باشد و به صورت کلی سه راه اساسی برای تشخیص آن وجود دارد. از جمله راه های تشخیص سرطان پروستات می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تست سرطان پروستات یا تست PSA
  • معاینه سرطان پروستات
  • تشخیص سرطان پروستات با استفاده از سونو گرافی

در زیر به توضیح و تشریح هر کدام از روش های تشخیص سرطان پروستات می پردازیم:

 

تست سرطان پروستات یا تست PSA

 

می توان اذعان داشت که اولین اقدام برای تشخیص سرطان پروستات، اندازه گیری میزان PSA خون شما می باشد. PSA ماده ای است که از پروستات ترشح و وارد خون می شود که اندازه آن در خون بسته به موارد زیر متغییر می باشد:

  • حجم پروستات
  • دستکاری های اخیر پروستات از قبیل معاینه انگشتی
  • سیستوسکوپی و ورم پروستات

 

لازم به ذکر است که اندازه PSA عمدتاً بر اساس سن بیمار و حجم پروستات بررسی خواهد شد، برای مثال در یک فرد 50 ساله اندازه PSA باید زیر 2 باشد ولی در یک فرد 65-70 ساله تا 4 را طبیعی تلقی می کنیم.نقطه مهم افزایش تدریجی سطح PSA می باشد که به آن PSA Rising یا افزایش یابنده گفته می شود.

نکته بسیار مهم هر PSA افزایش کننده تدریجی سرطان پروستات است مگر این که خلافش را با نمونه برداری ثابت کنیم. نتیجه این که اگر در آزمایشات مختلف سطح PSA خون شما روند صعودی داشته باشد حتماً آن را جدی گرفته و به پزشک ارولوژیست یا مجاری ادرار مراجعه فرمایید.

روش استفاده از تست PSA برای تشخیص سرطان پروستات به این صورت است که یک نمونه خون از سیاه رگ دست شما گرفته می شود و برای اندازه گیری میزان PSA در خون آزمایش می شود.

شایان به ذکر می باشد که PSA ماده ای است که به طور طبیعی توسط غده پروستات تولید می شود. مقدار PSA کمتر از ۴ طبیعی تلقی می شود. البته  بالاتر از حد طبیعی بودن PSA الزاما به معنی سرطان پروستات نیست و علل دیگری مانند موارد زیر را ممکن است داشته باشد:

  • عفونت و التهاب
  • بزرگی خوش خیم پروستات
  • احتباس ادراری
  • سوند گذاری
  • انزال

 

تشخیص سرطان پروستات به وسیله معاینه:

 

دومین راه برای تشخیص سرطان پروستات که پزشک شما انجام خواهد داد، معاینه انگشتی است که در این روش از طریق مقعد اندازه حجم و قوام پروستات شما معاینه می شود. در حالت طبیعی قوام پروستات مثل قوام کف دست در حالت انقباض می باشد. باید بدانید که زمانی که پروستات سرطانی می شود قوام آن بسیار سفت می گردد ( مانند سنگ می شود ) که در صورت چنین یافته ای، قدم بعدی  تشخیص سرطان پروستات که همان نمونه برداری از پروستات است، می باشد.

 

تشخیص سرطان پروستات

 

تشخیص سرطان پروستات به وسیله سونوگرافی:

 

لازم به ذکر است که سومین و قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از طریق مقعد  به کمک سونوگرافی می باشد. هر فردی که موارد زیر را داشته باشد، باید تحت نمونه برداری سوزنی با سونوگرافی قرار گیرد :

  • PSA آن حالت افزاینده تدریجی دارد.
  •  اندازه PSA آن بالاتر از نرمال است.
  •  علی رغم PSA نرمال ولی در معاینه انگشتی پروستات سفت شده است.

 

در روش تشخیص سرطان پروستات با استفاده از سونوگرافی با تعیین وقت قبلی و آمادگی های زیر انجام می گردد:

  • حتماً به مدت سه روز آنتی بیوتیک لازم جهت جلوگیری از عفونت را قبل از نمونه برداری باید شروع کنید.
  • شما باید یک هفته قبل آسپرین، پلاویکس و داروهای رقیق کننده خون را باید قطع کنید.
  • لازم است تا شب قبل از نمونه برداری فقط از مایعات استفاده نمایید.
  • باید روز قبل از نمونه برداری جهت تخلیه خوب مقعد از شیاف های ملین استفاده کنید
  • نمونه برداری به صورت سرپایی و در عرض 10-15 دقیقه انجام و تعداد 12 قطعه از پروستات نمونه برداری شده و به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می شود و جواب قطعی از نظر سرطانی و غیرسرطانی بودن پروستات مشخص می شود.
  • اگر جواب پاتولوژی سرطانی باشد بسته به سطح و مرحله سرطان، پزشک پیشنهادات درمانی خود را با شما هماهنگ خواهد کرد.

 

تشخیص سرطان پروستات از طریق ادرار:

 

همان گونه که اشاره داشتیم سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان های موجود در میان آقایان می باشد. بیماران مبتلا به سرطان پروستات معمولا با روش های خاصی بیماری آن ها تشخیص داده می شود که استفاده از تست PSA  خون یکی از این روش ها می باشد.

اما باید بدانید که دقت تشخیصی این روش تا 30 درصد پایین است.اخیرا کشور های پیشرفته ایی مانند کره جنوبی اعلام کرده است که تیم تحقیقاتی مشترک به سرپرستی دکتر کوان هی لی از مرکز حقیقات مواد بیومتری و پروفسور این گاب جئونگ از مرکز پزشکی آسان، روشی را برای تشخیص سرطان پروستات از طریق ادرار فقط در مدت 20 دقیقه ایجاد کردند و دقت این روش تقریبا 100 درصد است. تیم تحقیقاتی این روش را با معرفی یک روش تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی هوشمند به یک حسگر زیستی بسیار حساس مبتنی بر سیگنال الکتریکی توسعه دادند.

 

تشخیص سرطان پروستات به وسیله ادرار به عنوان یک روش غیر تهاجمی شناخته می شود. لازم به ذکر است که یک آزمایش تشخیصی با استفاده از ادرار برای بیماران مناسب است و نیازی به بیوپسی های تهاجمی نمی باشد. بنابراین این روش سرطان را بدون عوارض جانبی تشخیص می دهد.

با این حال از آن جا که غلظت کنشگر های سرطان در ادرار کم است، از یک حسگر بیولوژیکی مبتنی بر ادرار برای طبقه بندی گروه های خطر، بیش از تشخیص دقیق تا کنون استفاده شده است.

 

سخن آخر:

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در میان آقایان می باشد. بهتر است که از سن 40 الی 50 سال به بالا معاینات پزشکی و چکاپ ها به صورت سالیانه انجام شود، تا این بیماری در بدن افراد به سرعت تشخیص داده شده و جان آن ها حفظ گردد. خیریه.

تعداد بازدید : 1118

ثبت نظر

ارسال