Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 1 و 32 دقیقه

آیا بزرگ شدن پروستات خطرناک است و منجر به سرطان می شود؟

سرطان پروستات چیست| سرطان پروستات اولیه چیست| سرطان پروستات پیشرفته| بزرگی خوش خیم پروستات|

سرطان پروستات با نوع خوش خیم آن تفاوت های بسیاری دارد و بنابراین نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. تشخیص زود هنگام سرطان پروستات سبب می شود تا فرد از متاستاز آن به سایر نقاط بدن جلوگیری کند، الزاما تمامی سرطان های پروستات کشنده نیستند و با درمان مناسب و به موقع می توان سرعت پیشرفت آن را کاهش داد. درمان های زیادی برای سرطان پروستات تعریف شده اند و درمان های گیاهی نیز سبب کاهش رشد سلول های بافت غده پروستات می شود. .

پنجشنبه 20 شهریور 1399 ساعت 3:57

سرطان به دسته ای از بیماری ها گفته می شود که عامل رشد غیر طبیعی سلول های بدن هستند و سلول های بدن به طور غیر قابل کنترلی تکثیر و در بقیه قسمت های بدن پخش می شوند و در اصطلاح پزشکی به این وضعیت متاستاز می گویند.رشد غیر طبیعی این سلول ها در نهایت منجر به تشکیل توده های بزرگی می شود که به آن ها تومور می گویند تومور ها به دو دسته تومورهای خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند، تومورهای خوش خیم برای فرد مشکلی ایجاد نمی کند و فرد می تواند با دارو و درمان حیات خود را ادامه دهد اما نوع بدخیم آن می تواند تبدیل به سرطان شود این مشکل در همه سنین وجود دارد ولی با افزایش سن زیادتر می شود.

 

امروزه برای بسیاری از سرطان های شایع از جمله سرطان پروستات و سرطان سینه و سرطان روده روش های تشخیص زود هنگام بیماری وجود دارد و در صورت تشخیص در مراحل اولیه درمان سرطان بسیار موثر است.ما در این مقاله سعی داریم شما را با بزرگ شدن پروستات و خطراتی که برای فرد ایجاد می کند و سرطان پروستات آشنا کنیم.

 

سرطان پروستات چیست؟

 

سرطان پروستات جزو سرطان های نسبتا شایع است که امروزه بسیار رواج یافته است و ممکن است شما این بیماری را در بین اطرافیان خود دیده باشید این واژه آشنا امروزه درصد بالایی از مردان را درگیر کرده است، سه بیماری شایعی که برای پروستات اتفاق می افتد عبارتند از عفونت پروستات، بزرگی خوش خیم پروستات و سرطان پروستات.

 

ابتدا به تعریف پروستات می پردازیم، پروستات غده ای است کوچک به اندازه یک توپ تنیس که در دستگاه تناسلی مردان و زیر مثانه قرار دارد از وظایف این غده کوچک می توان کمک به ساخت مایع منی اشاره کرد این غده کوچک بخشی از لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج هدایت می کند احاطه کرده است.اگر پروستات نتواند عملکرد خود را به خوبی انجام دهد و دچار اختلال شود باعث ایجاد سرطان پروستات می شود.

 

بیماری پروستات نوعی بیماری تدریجی است که فرد به مرور زمان متوجه آن می شود و در ابتدا علائمی از خود نشان نمی دهد این بیماری سبب وحشت بسیاری از بیماران شده است زیرا آنان می پندارند که در صورت ابتلا به سرطان پروستات خطر مرگ در کمینشان است و این سوال ذهن آن ها را مشغول می کند آیا واقعا خطر سرطان پروستات جدی و کشنده است؟

 

باید برای این سوال این جواب را بدهیم که فرد در صورت ابتلا به سرطان پروستات نمی میرد بلکه این فرد می تواند سالیان سال با استفاده از دارو زنده بماند و درمان شود اما اگر مجاری ادرای فرد در اثر ابتلا به پروستات مسدود شود باید عمل جراحی را برای آن انجام داد.

 

سرطان پروستات چیست؟

 

سرطان پروستات اولیه چیست؟

 

نوعی از سرطان پروستات است که در مراحل ابتدایی و زمانی که در بدن پخش نشده باشد شناسایی می گردد به این نوع سرطان، سرطان اولیه پروستات می گویند این افراد دارای شانس بیشتری برای زنده ماندن و درمان شدن دارند.

 

سرطان پروستات پیشرفته

 

این نوع مرحله از بیماری پروستات زمانی اتفاق می افتد که سرطان به خارج از کپسول پروستات منتشر شود و بخش های گسترده تری از نواحی بدن را در بر می گیرد در واقع به این نوع سرطان، سرطان پروستات می گویند همان سرطانی که در بدن پخش شده است.

 

سرطان پروستات بر اساس رشد سلول ها به چند دسته تقسیم می شوند؟

 

سرطان پروستات ممکن است سرعت رشد متفاوتی را داشته باشد این نوع سرطان عموما بافت غده پروستات را درگیر و سبب رشد سلول های این غده می شود و بر اساس سرعت رشد به دو نوع تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم می شود.

 

تهاجمی:

 

سرطان پروستات تهاجمی سبب رشد سریع بافت پروستات می شود و در مدت زمان کوتاهی تقریبا تمام بافت آن را در بر می گیرد سرعت رشد آن به حدی است که حتی ممکن است این سرطان به بافت استخوان ها برسد و آن ها را درگیر کند و ممکن است در این صورت فرد چند نوع سرطان را با  هم تجربه کند و داروهای متفاوتی را برای درمان سرطان ها دریافت کند البته با تشخیص به موقع این نوع سرطان تهاجمی شناسایی و قابل پیشگیری می شود.

 

غیر تهاجمی:

 

در این نوع سرطان پیشرفت سرطان نسبت به نوع تهاجمی بسیار آهسته تر و یواش تر اتفاق می افتد و تومور با سرعت کمتری رشد می کند در نوع غیر تهاجمی امکان سرایت به بافت های دیگر بدن وجود ندارد و معمولا با تشخیص به موقع و دارو درمان می شود اکثر افراد مبتلا به نوع غیر تهاجمی سرطان پروستات می باشند.

 

علل ایجاد کننده سرطان پروستات چیست و چگونه ایجاد می شود؟

 

این نوع سرطان همانند سایر سرطان ها دارای علل نامعلومی می باشد و هنوز علت دقیق ایجاد سرطان پروستات کشف نشده است اما پزشکان متخصص برای حل این مسئله تنها مشکلات سلولی و عوامل ژنتیکی و ارثی را بیان کرده اند بنابراین می توان گفت سرطان پروستات با توجه به رشد و تولید غیر طبیعی سلول ها که با سرعت بالایی منتشر می شوند ایجاد می شود برخی از عوامل اکتسابی این سرعت رشد را تشدید می کنند مانند الکل.

 

بزرگی خوش خیم پروستات

 

اگر پروستات از اندازه یک گردو بزرگتر شود به این معنا نیست که علائم فرد بدتر شده به عنوان مثال ممکن  است فردی که با غده پروستاتی که اندکی رشد کرده است علائم بسیار زیادی داشته باشند و فرد را دچار مشکلات بسیار زیادی کند در صورتی که فردی اندازه پروستات بزرگتری دارد تنها علائم ادراری جزئی داشته باشند.هورمونی به نام هورمون جنسی تستوسترون که نوعی هورمون جنسی مردانه می باشد و تنها در مردان تولید و ترشح می شود نقش بسیار زیادی در بزرگی پروستات بازی می کند.

 

علل ایجاد کننده سرطان پروستات چیست و چگونه ایجاد می شود؟

 

علائم سرطان پروستات چیست؟

 

علائم سرطان پروستات در افراد متفاوت و بسته به اینکه فرد جوان یا پیر است شدت این علائم تغییر می کند در زیر به تعدادی از این علائم که ممکن است در افراد متفاوت باشد می پردازیم.

  • گره های لنفاوی گره هایی هستند که در صورت ابتلا به سرطان ممکن است تغییر اندازه دهند اگر گره های لنفاوی که در کشاله ران قرار دارند تغییر سایز دهند ممکن است از علائم نشان دهنده سرطان پروستات باشد.
  • گاهی اوقات فرد ناگهانی دچار یک تب ناشناخته و بی دلیل می شود افراد از مسئله تب به راحتی می گذرند و می پندارند که ممکن است تب به علل دیگری رخ داده باشد.
  • اگر تب همراه با کاهش وزن شدید باشد آن را جدی بگیرید.
  • اگر فردی هستید که وزن زیادی دارید و قصد کاهش وزن خود را دارید اگر به یک باره ده درصد از وزن خود را از دست بدهید باید برای پروستات خود به دکتر مراجعه کنید زیرا کاهش وزن ناگهانی برای پروستات بسیار خطرناک است.
  • اگر خستگی در فرد زیاد شود و فرد دائما احساس خستگی داشته باشد باید شک به سرطان پروستات کند.

 

آیا بزرگی یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات همان سرطان است؟

 

این تصور کاملا اشتباه است و بزرگی پروستات از سرطان پروستات مجزا و متفاوت می باشد بنابراین بزرگی خوش خیم پروستات سرطان محسوب نمی شود سرطان پروستات در مقایسه با رشد درونی هیپرپلازی خوش خیم پروستات در ناحیه پیرامونی خارجی پروستات آغاز شده و به سمت بیرون رشد می کند و بافت اطراف آن را مورد تهاجم قرار می دهد.

 

اگر فردی مبتلا به سرطان پروستات شود ممکن است این بیماری را سال ها و ماه ها و نفهمد و علامتی را بروز ندهد اما در مقابل سرطان پروستات هیپرپلازی خوش خیم ممکن است سبب بروز علائم آزار دهنده ای شود که فرد نمی تواند این علائم آزار دهنده را تحمل کند و ممکن است دچار مشکلات عدیده ای شود.

 

اما گاهی اوقات ممکن است پروستات بزرگ شود و هیچ گونه علائمی را از خود نشان ندهد که در صورت عدم نشان دادن علائم این غده کوچک دردسرساز می شود و فرد را وادار به درمان می کند اگر فردی به صورت مداوم به علائم دقت نکند این غده به مشکلی بزرگ برای فرد تبدیل می شود.

 

سرطان پروستات بدخیم

 

سرطان پروستات بدخیم یکی از شایع ترین انواع سرطان در بین مردان است و به آرامی پیشرفت می کند بنابراین این بیماری ممکن است هیچ نشانه ای را نداشته باشد.سرطان پروستات بدخیم علائم خود را زمانی نشان می دهد که بسیار بزرگ شده باشد و با افزایش سایز سبب می شود که لوله حامل ادرار از مثانه به سمت مجرای ادرای را تحت تاثیر قرار دهد در این صورت فرد در ادرار کردن دچار اختلال می شود از عوامل ایجاد سرطان پروستات بدخیم می توان به سن، محل زندگی، عوامل ژنتیکی، داروها و چاقی اشاره کرد‌.

 

تشخیص سرطان پروستات

 

تشخیص سرطان پروستات

 

برای تشخیص سرطان پروستات باید سه روش را امتحان کرد:

  • معاینه توسط پزشک و لمس پروستات توسط پزشک
  • اندازه گیری و تعیین میزان تولید PSA
  • معاینه پروستات به وسیله اولتراسوند گرافی

 

تمامی سه روش باید به طور دقیق انجام شوند تا مشخص شود فرد به سرطان پروستات مبتلا است یا خیر.

 

غذاهایی که سبب پیشگیری از سرطان پروستات می شوند

 

با توجه به افزایش روز افزون سرطان پروستات شما می توانید با غذاهای سالمی که باعث تقویت عملکرد پروستات می شوند ریسک ابتلای خود را به این بیماری سخت و پرهزینه پایین بیاورید.عواملی مانند چربی، قند بالا خطر ابتلای افراد را به این بیماری افزایش می دهند.از غذاهای پیشگیری کننده از ابتلا به سرطان پروستات می توان به گوجه، کلم بروکلی، حبوبات و سویا و چای سبز و آب انار و ماهی را نام برد.

 

کلم بروکلی:

 

از سبزیجاتی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد و دارای ترکیبات پیچیده ای برای محافظت افراد در مقابل سرطان در خود دارد، یکی از مواد شیمیایی گیاهی که در این سبزیجات یافت می شوند سولفورافان است که سلول های سرطانی را هدف قرار داده و می کشد در حالی که سلول های نرمال و سالم پروستات را به حال خود رها می کند.فرد می تواند کلم بروکلی را به صورت خام یا تفت داده شده یا به صورت خام استفاده کند می توانید آب آن را بگیرید و به صورت روزانه آن را مصرف کنید.

 

گوجه فرنگی:

 

حاوی مواد آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن است، لیکوپن می تواند به پیشگیری از سرطان پروستات و کاهش رشد تومور در مبتلایان به این سرطان کمک کند در واقع لیکوپن موجود در گوجه فرنگی آسیب های سلولی را کاهش می دهد و نرخ تولید سلول های سرطانی را کند می کند، گوجه فرنگی را می توانید به صورت خام یا پخته شده استفاده کنید.

 

درمان سرطان پروستات چگونه است؟

 

درمان سرطان پروستات به روش های مختلفی انجام می شود که این روش ها بستگی به میزان انتشار و وخامت آن دارد از راهکارهای درمان پروستات می توان به درمان هورمونی، شیمی درمانی، برداشتن پروستات از طریق پیشابراه و داروهای ضد درد و رادیوتراپی برای درد استخوان اشاره کرد.

 

شانس بیشتر برای درمان با کسانی است که هرچه زودتر برای تشخیص این بیماری اقدام کنند زیرا این بیماری در مراحل اولیه قابل درمان است و اگر بیماری وارد مراحل پیشرفته تر شود درمان آن نیز دشوارتر خواهد شد و افرادی که در این مرحله قرار می گیرند با مشکلات پیچیده تری از جمله بی اختیاری ادرار و مشکل در نعوظ مواجه می شوند.

 

درمان گیاهی سرطان پروستات چیست؟

 

درمان های بسیار زیادی برای فرد مبتلا به سرطان پروستات ارائه شده است که ممکن است فرد مبتلا را دچار سردرگمی کند درمان گیاهی سرطان پروستات یک طیف درمانی است که در آن ابتدا مریض نظر پزشک را در مورد مصرف ماده ای خاص جویا می شود و پس از موافقت پزشک اقدام به مصرف می کند.بیشتر داروهایی که برای درمان گیاهی توصیه می شوند حاوی مواد مختلف دیگری هستند که می توانند با تاثیرگذاری بر فرایندهای دیگری از ابتلا به بیماری های مختلف جلوگیری کنند‌.

 

از گیاهان موثر در درمان پروستات می توان به گزنه که گیاهی با طبع گرم و خشک است اشاره کرد که مواد شیمیایی داخل این گیاه باعث می شود التهاب و تورم پروستات بعد از مدت کوتاهی برطرف شود‌.شیرین بیان نیز نوعی از درمان گیاهی است که به تازگی مورد استفاده قرار می گیرد.از دیگر مواد کمک کننده به درمان سرطان پروستات می توان به گوجه فرنگی، کدوی طبی، دم اسب، شبدر قرمز اشاره کرد.

 

 


 

تعداد بازدید : 22892

نظرات

غزل

2 سال و 11 ماه و 9 روز پیش

سلام پدرم علائمی داره اما نمیدونم که سرطان بدخیم هستش یا خوش خیمه پیش دکتر هم رفت اما مطمئن نیستم که دکترش خوبه فقط بشون قرص دادن تا این علائمی که داشت برن و اقدامی به دذمانش نکردن من واقعا نگرانشونم و نمیدونم چیکار کنم نمیتونم باشون صحبت کنم چون این بابام نمیدونن که من از این قضیه باخبرم یکساله که این علائم رو داره

رضا احمدی

2 سال و 6 ماه و 10 روز پیش

آیا سرطان پروستات خوش خیم ممکن است به بد خیم تبدیل شود

سهراب

1 سال و 11 ماه و 14 روز پیش

منم شش هفت سال پروستات دارم اما دکتر فقط جواب سر بالا می ده تمام استخوانهای زانوهام پاهام پشتم حتی نمی تونم پشت دراز بکشم احساس می کنم رو برف خوابوندم از جلو بخاری نمی تونم کنار بیام راهنمایی بفرمایید شهرستان اصلا نمی رسن من وضع مالیم اصلا خوب نیست فقط دارم جون می دم کسیم ندارم پدرم مریض نه برادری

خسرو ی

6 ماه و 22 روز پیش

من چهارساله عمل پروستاکتومی ساده انجام دادم .هر۶ ماه ازمایشpsaانجام میدم تا ۶ ماه پیش اندازش ۰/۶ یا۰/۵ بوده ولی الان شده ۲/۱۰ ایا این زیادشدن خطرناکه ؟

خسرو ی

6 ماه و 22 روز پیش

من چهارساله عمل پروستاکتومی ساده انجام دادم .هر۶ ماه ازمایشpsaانجام میدم تا ۶ ماه پیش اندازش ۰/۶ یا۰/۵ بوده ولی الان شده ۲/۱۰ ایا این زیادشدن خطرناکه ؟

ثبت نظر

ارسال