Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 21 دقیقه

برای آنکه سرطان نگیرید مسواک بزنید

انواع مسواک و خمیر دندان ها|تأثیر مسواک و خمیر دندان بر روی سلامت دندان و دهان|سرطان|

بررسی سرطان ها و مسواک ها و تاثیر مسواک زدن در کاهش احتمال به بیماری سرطان مری

سه شنبه 1 تیر 1400 ساعت 3:22

از بچگی به همه ما گفته شده است که مسواک بزنید و سعی کنید دندان های سالم و تمیز داشته باشید، اما چرا اکثر ما به حرف شان اهمیتی نمی دادیم و یا توجه نمی کردیم؟ علت این بی توجهی ما به حرف بزرگتر هایمان این بوده است که خود بزرگترها مسواک نمی زدند تا ما از آن ها تقلید کنیم و یاد بگیریم.به مرور زمان که بزرگ تر که می شویم متوجه زیبایی و تمیزی می شویم که هر چه ظاهر زیبا و مرتب تری داشته باشیم راحت تر می توانیم با دیگران ارتباط بگیریم و در واقع سالم تر هستیم.

 

همه  به ظاهر خود بسیار اهمیت می دهیم، دوست داریم که لباس های شیک و تمیز بپوشیم. به پوست و موهای خود بسیار می رسیم، اما آیا یادمان میماند که مسواک بزنیم و به زیبایی و تمیزی دندان هایمان اهمیت بدهیم.با رشد و توسعه فرهنگ و البته پیشرفت تکنولوژی و ظهور فضاهای مجازی، افراد بیشتری به زیبایی دندان خود اهمیت می دهند. روز به روز که گذشت تعداد افرادی که به دندان های خود مانند دیگر اعضای صورتشان اهمیت می دهند نیز زیاد شد.

 

در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی که زندگی شخصی سلبریتی ها را مشاهده کردیم متوجه یک ویژگی و زیبایی در بین  همه آن ها شدیم و آن این بود که همه آن ها دندان های زیبا و مرتبی دارند.زمانی که حرف از مسواک زدن و دندان می شود همه به این فکر می کنند که اهمیت دادن  و رسیدگی به دندان ها تنها به علت زیبایی آن است و دیگر دلیل پزشکی ندارد. اما واقعیت چیز دیگری است، شما با مسواک زدن می توانید از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنید.

 

فرض کنید، دندان ها و دهان شما در طول روز به جوییدن و خوردن خوراکی ها و مواد غذایی بسیاری مشغول هستند که هر کدام می توانند دارای مواد اسیدی و یا رنگی خاصی باشند که به راحتی بتوانند بر روی دندان ها و رنگ دندان ها تأثیر بگذارند.با این حال برخی افراد که سلامت و تمیزی دندان ها را مهم میشمارند. تنها به علت ویروس ها و باکتری ها است. اما اگر به شما بگوییم که با مسواک زدن و تمیز کردن دندان هایتان به صورت روزمره، از سرطان جلوگیری می کنید چه عکس العملی نشان می‌دهید؟

درست است شما با رعایت بهداشت شخصی خود و مسواک زدن از بروز بسیاری از سرطان ها جلوگیری می کنید.

 

در این مقاله قصد داریم تا تأثیر مسواک زدن و مسواک نزدن بر روی بروز بیماری ها و سرطان را بررسی کنیم، پس اگر شما هم در مورد سرطان های دهان کنجکاو هستید، این مطلب را از دست ندهید و تا آخر مورد مطالعه قرار دهید.

 

مباحثی که در این پست مورد بررسی قرار می گیرند:

  • مسواک زدن چیست؟
  • آموزش نحوه صحیح مسواک زدن
  • انواع مسواک ها
  • انواع خمیردندان ها
  • تأثیر مسواک و خمیر دندان بر روی سلامت دندان و دهان
  • شایع ترین سرطان های دنیا
  • برای آنکه سرطان نگیرید مسواک بزنید.

 

مسواک زدن چیست؟

 

مسواک در واقع یک کلمه عربی است که ریشه آن از سِواک می آید. می‌توان سِواک را به عنوان واژه ای برای مالیدن بر دندان ها دانست که منظور آن تمیز کردن و پاکیزه نگه داشتن دندان ها است.همانطور که مشاهده می کنید عمل مسواک زدن دارای پیش زمینه و تاریخچه بسیار قدیمی است و می‌توان این برداشت را داشت که حتی در زمان های بسیار دور و قدیم نیز به سلامت و بهداشت دندان ها و دهان بسیار اهمیت می‌دادند.

 

می‌توان برای این کلمه سِواک، یک معادل فارسی قرار داد که به آن در واقع دندان سای می گویند.مسواک دارای یک دسته بلند متعادل است که می‌توان آن را داخل مشت نگه داشت و بر روی سر این دسته پرز هایی است که مواد خمیر دندان بر روی آن قرار گرفته و دندان ها را برس می‌کشد.با توجه به تقاضاهای بسیار مشتریان از همه رنج ها، ظاهر مسواک ها تغیر کرده است اما کاربرد آن ها تغیر نکرده است.

 

دقت داشته باشید که، یک مسواک خوب باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • دسته مسواک باید راحت باشد و بتوان آن را در دست گرفت.
  • مواد تشکیل دهنده مسواک مضر نباشد.
  • طول برس مسواک باید به اندازه استاندارد یعنی 3 سانتی متر و به عرض یک سانتی متر باشد.
  • نوک موهای برس مسواک نباید نوک تیز و سفت باشد.
  • تعداد کلاف‌های موئی یا نایلونی آن در حدود ۲۰ تا ۴۰ کلاف برحسب کوچکی یا بزرگی مسواک باشد.

 

آموزش نحوه صحیح مسواک زدن

 

اگر داخل گوگل جستجو کنید راه های بسیار متنوعی را پیشنهاد می کنند تا به روش صحیح و درست مسواک بزنید اما در این قسمت از این مقاله قصد داریم تا بهترین و آسوده ترین راه را برای مسواک زدن امتحان کنید.

 

نحوه صحیح مسواک زدن:

 

  1. زمان مسواک زدن باید به اندازه 2 دقیقه باشد ( 120 ثانیه )
  2. به صورت دامنه کوتاه ولی آرام شروع به مسواک زدن کنید.
  3. در مسواک زدن عجله نکنید.
  4. ابتدا سطوح خارجی دندان ها را که قابل رویت هست را مسواک بزنید.
  5. سطوح خارجی را از سمت بالای به پایین برس بکشید.
  6. سطوح داخلی دندان ها که در واقع همان پشت دندان ها هستند را از پایین به بالا برس بکشید.
  7. دندان های هر دو فک را خوب مسواک بزنید.
  8. دندان های آسیاب و دندان های ته را حتماً مسواک کنید.
  9. زبان خود را با استفاده از برس مسواک تمیز کنید.
  10. سطح داخلی لپ ها را کمی برس بکشید.
  11. با مقداری آب مواد داخل دهان را از بین ببرید و سعی کنید آب را داخل دهان خود بچرخانید.

 

در برخی از موارد می‌توانید، پس از مسواک زدن دندان ها، از نخ دندان استفاده کنید، چرا که برخی از مواد غذایی ریزی هستند که در بین دندان ها قرار می گیرند و با مسواک زدن از بین نمی روند، در این صورت می توانید از نخ دندان استفاده کنید تا مواد غذایی را از بین دندان ها بیرون بکشید. نحوه نخ دادن زدن هم روش استانداردی دارد که باید آن را رعایت کنید تا به دندان ها و لثه هایتان آسیب نرسانید.

 

انواع مسواک ها

 

انواع مسواک ها

 

همانطورکه می دانید تقاضاهای بسیار زیادی برای مسواک ها وجود دارد. با توجه به ساختار آن ها می‌توان رنگبندی های متنوعی از مسواک ها را خردیداری کرد.

 

با این حال مسواک ها خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که عبارت اند از :

  • مسواک دستی معمولی

این نوع مسواک ها برس های صاف و یک شک دارند که می توان جز معمولی ترین مسواک ها قرار داد.

  • مسواک دستی ماساژوری

این نوع مسواک ها برای افرادی خوب هستند که دوست دارند لثه هایشان ماساژ داشته باشند. این نوع از مسواک ها در دو طرف خود دارای زائده های بلندی هستند که در حین مسواک زدن لثه ها را ماساژ می دهند.

  • مسواک هایی با مواد تشکیل دهنده متقاطع

این نوع از مسواک ها در میزان تمیز کردن دندان ها تأثیر بیشتری می گذارند.

  • مسواک با برس زبان

برخی از مسواک ها هستند که برس هایی در پشت آن ها قرار دارد که می‌توان با استفاده از آن ها زبان را به صورت صحیح و آرام تمیز و برس کرد.

  • مسواک های برقی

نوعی از مسواک ها هستند که به صورت الکتریکی و برقی کار می کنند و تنها کافی است که آن ها را بر روی سطح دندان قرار دهید تا به صورت خودکار به چرخش و حرکت در بیاید و سطوح دندان را تمیز کند.  برخی از این مسواک های برقی هستند که حرکت جلو عقب را نیز دارا هستند و مراحل مسواک زدن را بسیار آسان کرده اند.

 

انواع خمیردندان ها

 

مسواک تنها عمل برس کشیدن را بر عهده دارد اما خمیردندان حاوی مواد تشکیل دهنده ای است که باکتری ها و ویروس های موجود بر روی سطوح دندان را به خوبی از بین می‌برد.با توجه به بیماری ها و مشکلات متفاوتی که برای دندان ها به وجود می آید، خمیر دندان های متنوعی نیز تولید شده اند.

 

انواع خمیر دندان عبارت اند از:

  • خمیردندان ضد پوسیدگی
  • خمیردندان ضد حساسیت
  • خمیردندان ضد پلاک
  • خمیردندان سفید کننده

در ادامه توضیحات کاملی در مورد هر کدام از خمیر دندان ها را ارائه خواهیم داد.

 

بسیاری از افراد هستند که جنس دندان هایشان از کیفیت خوبی برخوردار نیست و به سادگی پوسیده می شوند. برای دندان هایی که دچار پوسیدگی می شوند بهترین گزینه، خمیردندان ضد پوسیدگی است چرا که این خمیردندان های حاوی ترکیبات فلورایدی مانند سدیم فلوراید (NaF)، فلوراید قلع (SnF2 ) یا مونوفلوئورو فسفات (MFP2)  هستند.

 

خمیردندان ضد حساسیت

 

برخی از دندان ها هستند که عاج آن ها دچار حساسیت می شود و برای درمان آن می‌توان از خمیردندان ضد حساسیت استفاده کرد که واکنش نورون‌ها به محرک درد را متوقف می‌کند و دوم این که توبول‌های عاجی دندان را مسدود می‌کند.

 

خمیردندان ضد پلاک

 

پلاک ها در واقع باکتری هایی هستند که بر روی سطح دندان جمع می‌شوند.

 

 خمیردندان سفیدکننده

 

برخی افراد جنس و رنگ دندان هایشان کمی زرد است که می‌توانند با استفاده از خمیردندان های سفید کننده دندان های خود را درخشان و براق کنند.

 

تأثیر مسواک و خمیر دندان بر روی سلامت دندان و دهان

 

مسواک زدن می‌تواند تأثیرات بسیار زیادی بر روی سلامتی دندان و دهان بگذارد و البته فواید مسواک زدن تنها برای دندان ها و دهان نیست، چرا که بر روی سلامت و بهداشت اعضا و جوارح دیگر نیز تأثیر می‌گذارد.

 

فواید مسواک زدن عبارت اند از:

  1. جلوگیری از عفونت لثه ها
  2. جلوگیری از التهاب لثه ها
  3. جلوگیری از ورم لثه ها
  4. جلوگیری از دهان خندقی
  5. کاهش احتمال آرتروز
  6. کاهش احتمال سکته ی مغزی
  7. کنترل قند خون
  8. کاهش عوارض بارداری
  9. کاهش احتمال ورود عفونت ها به بدن
  10. جلوگیری از دندان درد
  11. از بین بردن پلاک های دندان
  12. محافظت از ریه ها
  13. جلوگیری از آلزایمر
  14. کمک به سلامت قلب
  15. تازه نگه داشتن نفس
  16. جلوگیری از بسیاری از سرطان ها

 

شایع ترین سرطان های دنیا

 

شایع ترین سرطان های دنیا

 

همانطور که مشاهده می کنید و اخبار را دنبال می کنید، بروز سرطان ها بسیار شدید شده است. بسیاری از این سرطان ها می‌تواند خطرناک و مرگ بار باشند.در این شرایط که همه مواد خوراکی و غذایی دارای مواد مضر هستند می‌تواند منجر به این بیماری های خطرناک بشود.برخی ازاین بیماری های سرطان هستند که در مردان بیشتر اتفاق می افتند و برخی دیگر برای خانم ها اتفاق می افتند. در ادامه هم شایع ترین سرطان مردان و هم شایع ترین سرطان خانم ها را مورد بررسی قرار میدهیم.هیچکس دوست ندارد که بیماری بد را تجربه کند اما بهترین کار این است که قبل از اینکه دیر بشود، اقدام به جلوگیری و پیشگیری از مواردی کنید که زمینه این بیماری ها را به وجود می آورند.

 

شایع ترین سرطان در بین مردان عبارت اند از:

  • سرطان پروستات

یکی از سرطان های بسیار کشنده و مهلکی است که آقایان به آن دچار می‌شوند و سرطان پروستات هرچه زودتر تشخیص داده شود احتمال درمان و بهبود آن بیشتر خواهد بود.

  • سرطان نای و ریه

سرطان نای و ریه تنها مختص آقایان نیست و بلکه خانم ها هم دچار این بیماری خطرناک خواهند شد. فراموش نکنید که سرطان ریه از سرطان سینه، پانکراس و روده بزرگ بسیار خطرناک تر است.

  • سرطان پانکراس

سرطان پانکراس از آن نوع از سرطان هایی است که با سرعت بسیار زیادی پخش می‌شوند و متأسفانه هنوز هیچ روشی برای تشخیص زودهنگام آن نیافته ایم. سرطان پانکراس یکی از خطرناک ترین نوع سرطان ها برای آقایان است. تنها اطلاعات مفیدی که می‌توانیم در مورد این سرطان خدمتتان عرض کنیم این است که از داشتن اضافه وزن و مصرف مواد مخدر دوری کنید تا از بروز این بیماری پیشگیری کنید.

 

شایع ترین سرطان ها در بین خانم ها عبارت اند از:

 

 

برای آنکه سرطان نگیرید مسواک بزنید

 

در قسمت های فوق در مورد انواع مسواک و خمیر دندان ها و ضرورت استفاده از مسواک و تمیز نگه داشتن دندان ها صحبت کرده ایم و در این میان شایع ترین سرطان هایی که ممکن است افراد به آن ها مبتلا بشوند را نیز بررسی کرده ایم.اما اخیراً با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است متوجه شده ایم که با مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان ها می‌توان از دچار شدن به بسیاری از بیماری ها و سرطان ها جلوگیری کرد.شاید این جمله کمی غیرقابل باور باشد که " برای آنکه سرطان نگیرید مسواک بزنید " چرا که هرگز به این موضوع فکر نمی کردیم که تنها با یک مسواک زدن بتوانیم خود را از ابتلا به سرطان مری پیشگیری کنیم.

 

اگر شما به صورت روزمره و یکنواخت به سلامت و بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهید می توانید خود را از دچار شدن به هشتمین سرطان شایع دنیا بهینه کنید.زمانی که دندان هایتان پوسیده می‌شود و لثه هایتان دچار بیماری می‌شوند احتمال به خطر افتادن مبتلا شدن به سرطان ها برایتان افزایش پیدا می کند.باکتری ها و ویروس هایی که در دهان وجود دارند می‌توانند 21 درصد احتمال مبتلا شدن به برخی از سرطان ها را افزایش دهند.بهتر است که یک توضیح مختصری در مورد سرطان مری را در اختیارتان قرار دهیم و بگوییم که به چه صورت است؟

 

سرطان مری در واقع یک تومور سرطانی بدخیم است که در قسمت مری قرار دارد. مری همان لوله ای در بدن است که وظیفه منتقل کردن غذا به داخل معده را دارد. اگر دهان دارای باکتری ها و ویروس هایی باشد، این بیماری ها می‌توانند به سادگی وارد مری شوند و آن را مورد حمله قرار دهند  منجر به بیماری سرطان مری شوند.

 

سرطان مری در واقع داخل بافت های داخلی مری ایجاد می‌شود. این نوع سرطان خود به دو نوع تقسیم بندی می‌شوند که عبارت اند از:

  1. سرطان سلولی سنگ فرشی
  2. سرطان آدنوکارسینوم ( که این نوع از سرطان یکی از شایع ترین سرطان ها در بین افراد است)

 

هر چه شما به بهداشت و پاکیزگی دندان ها و دهان خود اهمیت دهید و مسواک بزنید، میزان باکتری ها و ویروس های موجود در دهانتان کاهش پیدا می کند و کم کم از بین می‌رود.همانطور که در قسمت فوق ذکر شده بود، بسیاری از این باکتری ها و ویروس هایی که در دهان وجود دارند، به واسطه قورت دادن بزاق دهان و یا خوردن غذا ها به داخل مری راه پیدا می کنند و در بافت های داخلی مری قرار می گیرند.

 

با توجه به نیاز و استفاده تان حتماً از مسواک و خمیر دندان مناسب  و مرتبط استفاده کنید. دقت داشته باشید که با پوسیده شدن دندان هایتان و بیماری لثه ای این باکتری ها و ویروس ها در داخل دهانتان بیشتر و بیشتر می‌شوند و با هر بار قورت دادن بزاق دهانتان احتمال مبتلا شدن به سرطان مری افزایش پیدا می کند.دندان پزشکان و کارشناسان مطرح جهان ذکر کرده اند که در طول روز حتماً دو بار مسواک بزنید و این فرآیند مسواک زدن باید به دو الی سه دقیقه به طول بیانجامد.فراموش نکنید که لثه های خود را نیز مانند دندان هایتان تمیز نگه دارید و سالیانه به دندان پزشک مراجعه کنید تا از سلامت دندان ها و لثه هایتان اطمینان حاصل کنید.

تعداد بازدید : 2552

ثبت نظر

ارسال