Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 16 و 35 دقیقه

سرطان دهان و زبان چیست؟

سرطان لثه| سرطان دهان| درمان سرطان| سرطان| انواع سرطان| پیشگیری از سرطان دهان|بیماری های دهان|دهان و زبان|ابتلا به سرطان زبان و دهان|انواع سرطان دهان و زبان|درمان سرطان زبان و دهان|سرطان دهان و راه‌های تشخیص، علل و علائم|عوامل ‌ایجاد سرطان|

سرطان دهان و زبان | سرطان زبان یکی ازبیماری های رایج است بنابراین باید نشانه های آن را بشناسید تا در سریع ترین زمان ممکن نسبت به درمان آن اقدام کنید؛ دربیشتر موارد افراد مبتلا به سرطان زبان درطولانی مدت سیگاری بوده اند و یا الکل مصرف می کرده اند همچنین آمارها نشان داده این سرطان در آقایان بیشتر از خانم ها مشاهده شده است .

چهارشنبه 24 آذر 1400 ساعت 12:16

یکی از مریضی هایی که میتواند برای همه افراد ترسناک باشد اسم سرطان است.بسیاری از افراد که پس از مدتی به دکتر و مطبی میروند و پس از آزمایش های زیادی که انجام میدهند متوجه میشوند که سرطان دارند، ان زمان است که زندگی برای آن ها تمام شده و فکر می کنند که کار از کار گذشته است و دیگر نمیتوانند سلامت خود را به دست بیاورند. اما باید گفت که اینگونه نیست و میتوان برای برخی از سرطان ها راه درمان پیدا کرد.این نکته را فراموش نکنید که حداقل سالی یک بار به صورت کلی آزمایش بدهید تا کل بدن و فیزیکتان چک آپ شود تا از سلامت بدنی و فیزیکی خود اطمینان حاصل کنید.اگر بیماری و یا مریضی هم داشتید بتوان به موقع درمان کرد.

 

سرطان انواع مختلفی دارد و بستگی به نوع و مدت زمان تشخیص آن بسیار مهم است. شما هرچه زودتر سرطان را متوجه شده باشید راحت تر میتوانید آن را درمان کنید.سرطان دهان یکی از مهم ترین سرطان هایی است که اخیرا بسیار افراد گرفتار آن شده اند. البته همانطور که متوجه شده اید این نوع سرطان به تازگی در بین افراد اتفاق افتاده است.پس جای نگرانی نیست و تنها کافی است که این مطلب را تا آخر مطالعه کنید تا توضیحات کاملی از سرطان دهان و زبان را ارائه دهیم.قصد داریم که سرطان دهان و زبان را به صورت کامل توضیح دهیم و علائم و نشانه های آن را بررسی کنیم.شاید از خود بپرسید که تعریف دقیق سرطان دهان و زبان چیست؟در واقع سرطان زبان، نوعی سرطان دهانی است که معمولاً در سلول های پوششی سطح زبان گسترش می یابد.این بیماری می تواند باعث تومورها یا ضایعاتی شود. مهم ترین علایم سرطان را بررسی کنید.

 

در بین بیماری هایی که وجود دارد سرطان از مهلک ترین آنها به شمار می آید که نیازمند صبر و تحمل بالایی در پروسه ی درمان می باشد. سرطان زبان و دهان جزو رایج ترین سرطان ها می باشد که ممکن است علائمی مشابه سایر بیماری ها داشته باشد. بنابراین؛ بسیار حائز اهمیت است که در این شرایط و با مشاهده نشانه های خطرناک به پزشک مراجعه کنید تا در صورتی که بیماری شما جدی است، تشخیص داده شده و پروسه ی درمان را آغاز کنید.

 

سرطان زبان یکی ازبیماری های رایج است بنابراین باید نشانه های آن را بشناسید تا در سریع ترین زمان ممکن نسبت به درمان آن اقدام کنید؛ دربیشتر موارد افراد مبتلا به سرطان زبان درطولانی مدت سیگاری بوده اند و یا الکل مصرف می کرده اند همچنین آمارها نشان داده این سرطان در آقایان بیشتر از خانم ها مشاهده شده است .اگر نسبت به زبانتان مشکوک شدید نشانه هایی که در این بخش به آنها اشاره می کنیم را با دقت مطالعه و بررسی کرده و در این مورد آگاهی بیشتری کسب کنید.

 

سرطان زبان نوعی سرطان دهانیست که سلولهای سطحی روی زبان را درگیر می کند. این بیماری می‌تواند تومورها و یا ضایعاتی را به وجود بیاورد. نوع سرطان دهان و زبان در هر فردی متفاوت است، اما پزشکان و متخصصان بر اساس تجربه ای که دارند می توانند تشخیص دهند که فرد به چه نوع سرطانی مبتلا شده است و طبق آن برنامه ی درمانی مناسبی را برای فرد ارائه می دهند.در تعریف این سرطان می توان چنین عنوان کرد که سرطان زبان نوعی سرطان دهانیست که سلولهای سطحی روی زبان را درگیر می کند.

 

این بیماری می‌تواند تومورها و یا ضایعاتی را به وجود بیاورد. یکی از شایع‌ترین علائم سرطان زبان درد زبانی است که بسیار دردناک است و تسکین نمی یابد.سرطان زبان می تواند در دو ناحیه ی مختلف زبان اتفاق بیفتد، هم ناحیه جلوی زبان‌ و هم پشت آن. باید بدانید که این سرطان با مصرف بیش از حد سیگار و الکل تشدید می شود. سن ابتلای بیماران به این سرطان معمولا بالای40 سال است.

 

فاکتورهای موثر در ابتلا به سرطان زبان و دهان

 

همانطور که در اکثر بیماری ها، عامل وراثت تاثیر گذار است در مورد سرطان زبان هم می توان گفت که از این قاعده مستثنی نیست، علاوه بر عاملل وراثت، فاکتور سبک زندگی و رژیم غذایی هم از فاکتور های کاملا مهم در ابتلا به این بیماری به بشمار میرود.سیگار کشیدن ونوشیدن الکل علاوه براینکه احتمال سرطان زبان را بالا میبرد باعث سرطان ریه ، کبد و معده می شود.برآمدگی های پوستی افرادی که اچ پی وی دارند درمعرض سرطان زبان هستند چون ویروس بطور مستقیم با ظاهر و تومور ارتباط دارد پس این علامت باید نگران کننده باشد.نشانه های اولیه سرطان زبان و دهان زبان دردناک و ایجاد زخم روی زبان می باشد.

 

درمان سرطان

 

نشانه های دیگر این سرطان عبارت است از:

 

  •  درد در فک یا گلو
  •  درد هنگام بلعیدن غذا
  •  دردی به فک خشک
  •  مشکلات در بلعیدن و یا جویدن غذا
  •  سفیدی که بر اثر دهان یا زبان شکل بگیرد
  •  زخم زبان که تسکین نیابد
  • خونریزی از زبان بدون هیچ دلیلی
  • برآمدگی به وجود امده در زبان که خوب نمی شود
  • کرختی و بی حسی در دهان

 

موارد غیر طبیعی در مورد سطح زبان

 

سطح صاف زبان می تواند به دلیل جراحت (سوختگی با غذا)، کمبود مواد معدنی مانند آهن، فولات یا ویتامین B12 باشد.زبان جغرافیایی یکی از شایع ترین نوع شکل زبان است، این شکل از زبان، در 14 درصد از جمعیت مردم آمریکا وجود دارد. این حالت خوش خیم بر روی سطح نرم و صاف پشت زبان ایجاد می شود. ممکن است یک یا چند تکه باشد و در طول زمان تغییر کند. معمولا بدون درد است. ولی ممکن است سطح صاف آن قسمت به غذاهای تند و اسیدی حساس باشد. درمان خاصی نیز نیاز ندارد.

 

زبان شیاردار، دومین نوع از زبان است که به دلیل عمیق شدن شیارهای طبیعی زبان، بنابر افزایش سن ایجاد می شود. در بخش سلامت نمناک اشاره شده بود که برخی شرایط پزشکی با این مشکل مرتبط هستند. درمان خاصی نیاز نیست مگر اینکه ذرات غذا و باکتری ها داخل این شیارها باقی بمانند و باعث تحریک پرزهای زبان شوند . مسواک ملایم می تواند مشکل را برطرف کند.

 

همانطور که قبلا نیز ذکر شد، زبان مودار به دلیل رشد بیش از حد پرزهای زبان ایجاد می شود و اغلب باعث تغییر رنگ به سفید یا سیاه می شود. زبان مودار سومین نوع از انواع زبان است که بی خطر محسوب می شود. مسواک ملایم به تنهایی کافی است.

 

گلوسیت لوزی شکل میانی، جراحتی است که در میانه ی پشت زبان به وجود می آید. معمولا به صورت یک ناحیه صاف، قرمز، براق دیده می شود. دلیل آن می تواند عفونت باکتریایی باشد. استفاده از داروی ضد قارچ دهانی یا فلوکونازول می تواند به درمان آن کمک کند.

 

انواع سرطان دهان و زبان

 

نوع سرطان دهان و زبان در هر فردی متفاوت است، اما پزشکان و متخصصان بر اساس تجربه ای که دارند می توانند تشخیص دهند که فرد به چه نوع سرطانی مبتلا شده است و طبق آن برنامه ی درمانی مناسبی را برای فرد ارائه می دهند.

 

  • سرطان سلول های سنگفرشی:

 

بیش از ۹۰ درصد سرطان هایی که در دهان به وجود می آید سرطان سلول های سنگفرشی است. سلول های موجود در دهان و گلو سلول های سنگفرشی نام دارند. این سلولها بسیار مسطح هستند و اگر با میکروسکوپ آن ها را نگاه کنید به پولک ماهی شبیه هستند. سرطان سلول های سنگفرشی زمانی اتفاق می‌افتد که در این سلول ها تغییری ایجاد شود.

 

  •  سرطان وروکوز یا زگیلی:

 

تقریباً پنج درصد از تومورهایی که در حفره دهان به وجود می‌آید کارسینومای وروکوز هستند. سرطان وروکوز زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سنگفرشی بسیار کند رشد کنند. این سرطان معمولاً به دیگر قسمت های بدن سرایت نمی کند اما می تواند بافت های اطراف را درگیر کند.

 

  • کارسینومای غدد بزاقی مینور:

 

این بیماری شامل ترکیب چند سرطان است که در آخر می تواند غدد بزاقی مینور را تحت تاثیر قرار دهد. این غدد در سراسر گلو و دهان قرار دارد. این‌ سرطان شامل آدنوئید سیستیک کارسینوما، موکواپیدرموئید کارسینوما و پلی مورفوس ادنوکارسینوما می باشد.

 

  • لنفوم (نوعی سرطان غدد لنفاوی):

 

 سرطان دهان که در آخر به غدد لنفاوی سرایت کند لنفوم گفته میشود. لوزه ها و پایه ی زبان یعنی قسمت انتهای زبان دارای بافت لنفی هستند.

 

درمان سرطان زبان و دهان

 

معمولا پزشکان برای درمان سرطان زبان و دهان و برای این که تومور را از دهان فرد بیرون بیاورند عمل جراحی را تجویز می کند. اگر تومور در بدن فرد زیاد باشد و بیماری بسیار گسترش پیدا کرده باشد باید از چند روش متعدد استفاده کرد. در این شرایط پزشک ممکن است قسمتی از زبان را بردارد.معمولاً پزشکان در جراحی زبان و دهان تلاش می‌کنند تا عوارض جانبی را برای بیمار به وجود می آورد اما با این حال ممکن است فرد بیمار بعد از عمل جراحی عوارضی مانند مشکلاتی در حرف زدن، خوردن، تنفس و بلعیدن احساس کند.در این سرطان هم مانند سرطان های دیگر در کنار عمل جراحی از پرتودرمانی و شیمی درمانی نیز استفاده می شود.

هدف از پرتو درمانی و شیمی درمانی این است که سلول های سرطانی به طور کامل از بدن فرد خارج شود.

 

 پرتو درمانی:

 

این روش با استفاده از تشعشع بر روی ناحیه مورد نظر که توده سرطانی در آن وجود دارد اشعه وارد می‌کند تا توده را از بین ببرد. زمان این روش بسیار کم است و می‌تواند به سالم ماندن بافت‌های دیگر کمک کند.

 

 شیمی درمانی:

 

در این روش با استفاده از داروهای تزریقی تمام سلول‌های سرطانی موجود در بدن از بین می رود. معمولاً زمانی که سلول های سرطانی به قدرت های لنفاوی نزدیک باشد از این روش استفاده می شود.

 

ابتلا به سرطان زبان

 

درمان هدفمند دارویی:

 

این روش با دخالت در رشد سلول سرطانی می تواند به درمان سرطان کمک کند. معمولا از این روش با پرتودرمانی و شیمی درمانی ترکیب می شود. سرطان زبان و لثه سرطان بسیار نادری است. این سرطان سلول های پوششی روی سطح دهان و یا زبان را دچار اختلال می کند. این بیماری می تواند زبان و دیگر قسمت های دهان را درگیر کند. معمولا در قسمت های جلویی و یا پشتی زبان اتفاق می افتد. زبان درد و غیر تسکین زبان می تواند از علائم شایع این بیماری باشد.

 

یکی از نشانه های سرطان دهان و زبان، وجود لکه و یا ضایعات سفید رنگ بر روی زبان می باشد. ضخامت این ضایعات از 2 تا 3 سانتی متر بیشتر نمی شود. این ضایعات به صورت تورم دیده نمی شوند و مسطح هستند. این ضایعات ممکن به رنگ سفید یا رنگی و خونی دیده شوند. این ضایعات بدون علامت هستند و در هنگام لمس کردن سفت هستند.در معرض نور افتاب قرار گرفتن می تواند یکی از دلیل مهم و اساسی در ابتلا به سرطان زبان و دهان باشد. نور آفتاب باعث سوختگی لب و پوست می شود و می تواند در اخر فرد را به سرطان زبان و دهان مبتلا کند.

 

نور آفتاب می تواند رنگدانه های موجود در پوست و یا لب را از بین ببرد. پوست غشای بسیار نازکی دارد و گرما یا سرما می تواند تاثیرات منفی را بر روی آن بگذارد.  به طور کلی پزشکان توصیه می کنند که شش ماه در میان دندان های خود را معاینه کنید. این کار می تواند به شما کمک کند که اگر علائم نامشخص سرطان زبان و دهان در شما بروز داده است، مشخص شود. هر چه دیرتر این بیماری را تشخیص دهید، درمان آن سخت تر می شود.به طور کلی پزشکان برای درمان بسیاری از سرطان ها، عمل جراحی را تجویز می کنند.

 

رایج ترین درمان برای این بیماری نیز عمل جراحی می باشد. در عمل جراحی پزشکان تلاش می کنند که توده و سلول های سرطانی را از بین ببرند. گاهی ممکن است توده در جایی باشد که با عمل جراحی نتوان آن را برداشت، در این صورت پزشک از دیگر روش های درمانی استفاده می کند.گاهی توده ی به وجود امده در این سرطان به قدری بزرگ شده و پیش رفته است که دیگر عمل جراحی آن را از بین نمی برد. در این صورت از پرتو درمانی و یا شیمی درمانی استفاده می شود. این روش ها تنها بر روی ناحیه ی موردنظر تاثیر می گذارد و بافت های دیگر را سالم نگه می دارد.

 

مواد سرطان زایی که از دود وارد دهان می شود، می تواند بافت ها و سلول های پوششی سطح دهان را تحت تاثیر قرار دهد. باید بدانید که یکی از مهم ترین عامل ابتلا به این سرطان، سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل است. درصد افرادی که از سیگار و الکل استفاده می کنند، بسیار بالاست، به همین نسبت درصد افرادی که به این سرطان مبتلا می شوند، بالا می باشد.معمولا پزشکان برای هر بیماری راه تشخیصی را درنظر می گیرند. این بیماری نیز راه های تشخیصی دارد. در ابتدا پزشک فرد را معاینه می کند و اگر شکی به ابتلا شدن داشته باشد، از سی تی اسکن و یا ام ار ای استفاده می کند. این روش پیشرفته ترین روش برای تشخیص بیماری می باشد.

 

این سرطان انواع مختلفی دارد. تنها پزشک می تواند نوع این سرطان را تشخیص دهد. با مراجعه به پزشک می توانید نوع سرطان دهان و زبان خود را متوجه شوید. علائم این بیماری ممکن است که بروز نکند اما همانطور که در عکس بالا می بینید، ظاهر زبان و یا دهان شما ممکن است تغییر کند.شما نباید فقط به تغییر شکل ظاهری زبان توجه کنید. تومور سرطانی در این بیماری می تواند در هر جایی از دهان را درگیر کند و فقط نباید بر روی زبان متمرکز شد. گاهی می تواند لوزه ها و گلو را تحت تاثیر قرار دهد و گاهی هم می تواند بر روی غشای داخلی دهان و لثه ها تاثیر بگذارد.

 

گاهی ضایعاتی بر روی زبان ایجاد می شود، که به حالت فرورفته می باشد. در اصطلاح پزشکی به آن اندوفیتیک می گویند. در صورتی که این ضایعه بر روی زبان شما باقی بماند و یا بزرگتر شود، می تواند خطر جدی محسوب شود ولی اگر گوچک باشد به درمان نیازی دارد.بیمار باید قبل و بعد از درمان نیز نکاتی را رعایت کند. قبل از درمان باید به دندانپزشک مراجعه کند تا سلامت دهان، دندان، لثه و دندان های پر شده بررسی شود.

 

اگر این نواحی مشکلی داشته باشد می تواند روند درمان را مورد تاثیر قرار دهد.در این سرطان ممکن است زخم هایی بر روی زبان شکل بگیرد. با دیدن این زخم ها باید نگران شوید و به پزشک مراجعه کنید. گاهی این زخم ها باعث می شود که حساسیت در دهان شما به وجود بیاید و یا دهانتان مزه ی خون بدهد. به این زخم ها توجه کنید.

تشخیص

 

تشخیص زود هنگام بیماران مبتلا به سرطان دهان باعث کاهش مرگ و میر و کمک به بهبود درمان می‌شود. جراحان دهان و دندان‌ پزشکان می‌توانند مبتلایان را در مراحل اولیه تشخیص دهند. در صورت مشاهده موارد مشکوک توسط پزشکان، ممکن است آزمایش‌های تخصصی از قبیل بیوپسی، عکس برداری اشعه‌ایکس از قفسه سینه، سیتی اسکن و ام آر آی در دستور کار قرار گیرد.

 

به طور کلی تنها روش قطعی برای تعیین‌اینکه آیا سلول‌های سرطانی یا پیش سرطانی وجود دارد، از طریق بیوپسی و ارزیابی میکروسکوپی سلول‌ها در نمونه برداشته شده است. بیوپسی بافتی، از زبان یا سایر بافت‌های دهان و بررسی میکروسکوپی ضایعه، تشخیص سرطان دهان و یا پیش سرطانی را تائید می‌کند.

 

سرطان دهان و راه‌های تشخیص، علل و علائم

 

سرطان دهان به عنوان ششمین سرطان شایع جهان شناخته می‌شود و تشخیص و درمان آن بر عهده‌ی متخصصان دهان و دندان و گوش و حلق است.امروزه درمان سرطان به یکی از چالش‌های مهم پیش رو در جوامع مبدل گشته است. با وجود پیشرفت‌های علم پزشکی در سال‌های اخیر، محققان هنوز به راه حلی برای درمان قطعی سرطان دست نیافته اند. در تعریف عمومی، سرطان به رشد بی رویه و خارج از برنامه ریزی سلول‌های یک بافت مشخص گفته می‌شود که به طور ویژه‌ای از سیستم مرگ خودکار سلولی رهایی یافته اند.

 

تقریباً می‌توان گفت که امکان وقوع سرطان در تمامی‌بافت‌ها و اندام‌های بدن وجود دارد. در‌این گزیده قصد داریم شما را با یکی دیگر از انواع سرطان‌ها که پیش آگاهی‌های مربوط به آن در کشور ما بسیار پایین است، آشنا کنیم. همانطور که گفته شد، پیش‌آگهی سرطان‌های دهانی و دهانی‌حلقی (اوروفارنکس) ضعیف است و مدت بقای 5 ساله آن تقریباً به 50% می‌رسد.

 

به طور کلی، سرطان دهان به دسته‌ای از بیماری‌های سرطانی مربوط به ناحیه سر و گردن گفته می‌شود که منحصراً دو ناحیه فضای دهانی و اورنوفارنکس را مورد هدف قرار می‌دهند. نکته‌ای که در رابطه با‌این بیماری حائز اهمیت است، تشخیص به موقع و زود هنگام‌این سرطان نقش مهمی‌در میزان امید به درمان آن دارد.

 

سرطان دهان می‌تواند بر هر یک از بخش‌های حفره دهانی لب‌ها، بافت تشکیل دهنده خطوط لب‌ها، دندان‌ها، جلوی دو سوم زبان، لثه‌ها، منطقه دهان زیر زبان و سقف دهان یا همان کام را شامل شود. سرطان‌های دهانی معمولاً می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند، اما بررسی‌های میکروسکوپی نشان می‌دهد که در اکثر مواقع، سر منشأ سلول‌های سرطانی بافت سنگفرشی سطح دهان است.

 

نشانه‌ها و علائم

 

نشانه‌های اولیه و زودرس‌این بیماری می‌تواند شامل:

 

لکه‌های قرمز یا سفید طولانی مدت، زخم همیشگی، تورم رو به رشد، تحرک و جابجایی ناگهانی دندان، خونریزی غیرطبیعی و خستگی طولانی مدت است.علائم ثانویه نیز ممکن است شامل هر یک از طیف گسترده نشانه‌هایی از قبیل سفت شدن مناطقی از سطح دهان، تغییرات ظاهری دهان و لب، انسداد مسیر‌های هوایی، عفونت گوش میانی، گوش درد، گرفتگی عضلات فک، بلع سخت، تورم غدد لنفاوی، درد مقاوم و‌ایجاد مشکل در بینایی فرد باشد.به طورکلی در صورتی که هر یک از علائم گفته شده بیش از مدت دو هفته در فرد مشاهده شود، پیشنهاد می‌شود که دندان‌ پزشک خود را از‌این موضوع مطلع سازد.

 

عوامل ‌ایجاد سرطان

 

تحقیقات تعدادی از عوامل که خطر ابتلا به سرطان‌های دهان را افزایش می‌دهد شناسایی کرده است. بر اساس یافته‌های محققان، شیوع‌این سرطان در بین آقایان دو برابر بیشتر از خانم‌ها است. همچنین افراد سیگاری و الکلی نیز 50 درصد بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به سرطان‌های دهان هستند. ضایعات بدخیم دهانی نیز یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در شیوع و‌ایجاد سرطان‌های دهانی است.

 

همچنین یکی دیگر از عوامل مهم در‌ایجاد سرطان دهانی ویروس پاپیلومای انسانی است که توسط رفتار‌های جنسی منتقل می‌شود. معمولاً سرطان‌های تحت تأثیر‌این ویروس در ناحیه گلو، زیر زبان و برابر لوزه‌ها‌ایجاد شده و کمتر قابل مشاهده هستند. نکته دیگر دارای اهمیت‌این است که افراد مبتلا به سرطان دهان تحت تأثیر‌این ویروس که معمولاً با نام بیماران سرطانی HPV مثبت شناخته می‌شوند، کمتر در معرض مرگ و میر و عود مجدد ناشی از‌این سرطان هستند.

 

نشانه های سرطان زبان

 

لکه روی زبان

 

لک و خال های مشکوک یکی از نشانه های بزرگ سرطان زبان است، این خال های خطرناک معمولا سفید یا قرمز هستند و درمان آنها بیشتر از دو هفته طول میکشد؛ با دیدن این نوع خال ها سریع به پزشک مراجعه کنید چرا که تنها یک پزشک متخصص میتواند خطرناک بودن این نوع خال های داخل دهان را تشخیص داده و تایید کند.

 

زخمی که علامت سرطان زبان

 

زخم های دردناک زبان که اغلب با دارو درمان نمی شود که یکی از نشانه های سرطان زبان است؛ بطور طبیعی زخم دردناک است اما تفاوت آن در حساسیت بیشتر و پیدایش زود آنهاست. چیزی که مهم است نباید آن را با زخم های معمولی دهان اشتباه بگیرید و به سطح و طول درد آن توجه کنید.

 

درد در گلو

 

دردناشی از سرطان زبان به زبان محدود نمی شود و به دهان و گلو میرسد و درطول روز و انجام فعالیت هایی مثل نوشیدن و جویدن آن را احساس می کنید. درد هنگام نوشیدن و جویدن ممکن است نشانه ی سرطان زبان یا عفونت گلو، آلرژی، ورم لوزه باشد اگر درد بیشتر از یک هفته طول بکشد و با نشانه هایی مثل لک همراه باشد سریع به پزشک مراجعه کنید.

 

بوی بد دهان

 

داشتن بو ی بد دهان بعد از نشانه های بالا رایج است اما با مسواک زدن دندان و زبان از بین میرود و دوباره برمیگردد و اغلب در شرایط خطرناک دهان مزه خون میدهد.

 

خون ریزی زبان

 

برخی افراد متوجه نمی شوند خون ریزی مربوط به کدام ناحیه می شود بنابراین با پنبه زبان را پاک کنید و ببینید خون ریزی از کجاست؛ اگر متوجه منشا خونریزی از زبان شدید به پزشک مراجعه کنید

 

تشخیص

 

تشخیص زود هنگام بیماران مبتلا به سرطان دهان باعث کاهش مرگ و میر و کمک به بهبود درمان می‌شود. جراحان دهان و دندان‌ پزشکان می‌توانند مبتلایان را در مراحل اولیه تشخیص دهند. در صورت مشاهده موارد مشکوک توسط پزشکان، ممکن است آزمایش‌های تخصصی از قبیل بیوپسی، عکس برداری اشعه‌ایکس از قفسه سینه، سیتی اسکن و ام آر آی در دستور کار قرار گیرد.

به طور کلی تنها روش قطعی برای تعیین‌اینکه آیا سلول‌های سرطانی یا پیش سرطانی وجود دارد، از طریق بیوپسی و ارزیابی میکروسکوپی سلول‌ها در نمونه برداشته شده است. بیوپسی بافتی، از زبان یا سایر بافت‌های دهان و بررسی میکروسکوپی ضایعه، تشخیص سرطان دهان و یا پیش سرطانی را تائید می‌کند.

درمان

 

درمان سرطان دهان معمولاً توسط یک تیم چند رشته‌ای با متخصصان درمان از زمینه‌های اشعه، جراحی، شیمی‌درمانی، تغذیه، دندانپزشکی و حتی روانشناسی که احتمالاً در معرض تشخیص، درمان، توان‌ بخشی و مراقبت از بیمار هستند، قرار می‌گیرد. و بر خلاف اکثر بیماری ها که وظیفه ی درمان تنها بر عهده ی یک پزشک می باشد، در مورد سرطان دهان و زبان، تیم مجرب از متخصصین این وظیفه را بر عهده می گیرند.در مرحله اول اگر تومور به اندازه کافی کوچک باشد و اگر عمل جراحی به نتیجه کارکردی رضایت بخش باشد، قطع جراحی (حذف) تومور معمولاً توصیه می‌شود.

 

همچنین درمان‌هایی از قبیل پرتو درمانی پیوسته با شیمی‌درمانی یا بدون آن در صورت غیر قابل بازگشت بودن بافت آسیب دیده توصیه می‌شود. در صورت گستردگی محل درگیر در سرطان، جراحی آن نیازمند سطح بالاتری از تکنیک‌ها و تجهیزات است.

 

ممکن است تعداد جراحی‌های مورد نیاز بیش از یک مورد باشد و حتی جراحی‌های پلاستیک جهت بازسازی اندام آسیب دیده در دستور کار قرار گیرد.معمولاً بیماران مبتلا به سرطان دهان در طول زندگی خود از مشکلات عدیده‌ای از قبیل مشکلات گفتاری، مشکل نگه داشتن وزن، مسائل مربوط به تیروئید، مشکلات بلع، عدم توانایی بلع، از دست دادن حافظه، ضعف، سرگیجه، کاهش شنوایی رنج می‌برند.

 

پس از درمان، توان‌ بخشی برای بهبود حرکت، جویدن، بلعیدن و سخن گفتن ضروری است. در‌این مرحله ممکن است آسیب شناسان گفتار و زبان درگیر شوند.در پایان این مقاله ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که تحقیقات در رابطه با اپیدمیولوژی سرطان نشان می‌دهد که ساده ترین راهکار در رابطه با سرطان دهان، پیشگیری از ابتلا به آن از طریق پرهیز از عوامل بیماری زا و همچنین تشخیص زود هنگام آن پیش از آسیب رسانی گسترده به اندام‌های سر و گردن است.

 

سرطان لثه

پیشگیری از سرطان زبان


از زمان های قدیم شنیده ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. اگر نگران سرطان زبان هستید، بهتر است اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. بسیاری از افراد عاقل پس از شنیدن یک نوع بیماری و سرطان اقدام به پیشگیری کرده و سعی می کنند از هر چیز خطرناکی دوری کنند. متاسفانه سرطان زبان یکی از آنهاست. سرطان خطرناک است و مسلماً پیشگیری از این نوع سرطان دشوار است.


سرطان زبان یکی از سرطان های اجتناب ناپذیر است. اما توصیه می شود به محض مشاهده علائم ذکر شده به پزشک مراجعه کنید. موارد و عادات بد بسیاری در جوامع مختلف وجود دارد که تاثیر بسزایی در پیدایش و شکل گیری سرطان زبان دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:


1. استعمال دخانیات: توصیه می شود در صورت اعتیاد به دخانیات از جمله سیگار، در اسرع وقت آن را ترک کنید. زیرا ترک سیگار می تواند خطر ابتلا به سرطان زبان را کاهش دهد.
2. از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید و به طور کامل ترک کنید
3. از غذاهای حاوی ویتامین و مواد معدنی از جمله میوه ها و سبزیجات استفاده کنید
4. رعایت بهداشت دهان و دندان و نخ دندان و همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی دندان های آسیب دیده
به کلینیک بروید و دوره کامل واکسن HPV را دریافت کنید


می توانید با استفاده از روش های زیر خود را آزمایش کنید:


ماهی یک بار دهان خود را چک کنید.
لب ها و جلوی لب ها را با استفاده از نور روشن و آینه بررسی کنید.
سر خود را به عقب برگردانید و به سقف دهان خود نگاه کنید و احساس کنید.
گونه ها و لثه های خود را برای بررسی داخل دهان خود بررسی کنید.
زبان خود را بردارید و به تمام سطوح آن نگاه کنید.
محل دهان خود را بررسی کنید. به پشت گلوی خود نگاه کنید. یک توده یا توده بزرگ را در دو طرف گردن و زیر فک پایین خود احساس کنید.
در صورت مشاهده هرگونه تغییر در ظاهر دهان یا هر یک از علائم و نشانه های ذکر شده در بالا، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

موسسه های خیریه سرطانی برای کمک به بیماران سرطانی تاسیس شده اند شما می توانید با کمک به موسسه های خیریه از طریق خرید تاج گل خیریه و استند تسلیت به بیماران سرطانی کمک کنید.

تعداد بازدید : 43018

نظرات

دکتر سید جعفر مجدالاشرافی

2 سال و 5 ماه و 4 روز پیش

سلام ودرود خدا رحمت کند جناب رضوی خداوند طول عمر باعزت به بازماندگان و خیرین موسسه عطا فرماید مطالب خوبی برای ارتقاء آگاهی عمومی ارائه فرمودید

ثبت نظر

ارسال