Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 18 و 9 دقیقه

برفک دهان و سرطان

علائم و نشانه های برفک دهان|علل برفک دهان|جلوگیری از برفک دهان|درمان برفک دهان

برفک یک بیماری ناشی از تجمع کاندیدا آلبیکنس در دیواره داخلی دهان است. نام دیگر این بیماری کاندیدیازیس دهانی است. کاندیدا یک ارگانیسم طبیعی در حفره دهان است ، اما اگر بیش از حد بزرگ و زیاد شود ، می تواند علائم و مشکلاتی ایجاد کند که باید برطرف شوند.

سه شنبه 18 آبان 1400 ساعت 7:46

برفک یک بیماری ناشی از تجمع کاندیدا آلبیکنس در دیواره داخلی دهان است. نام دیگر این بیماری کاندیدیازیس دهانی است. کاندیدا یک ارگانیسم طبیعی در حفره دهان است ، اما اگر بیش از حد بزرگ و زیاد شود ، می تواند علائم و مشکلاتی ایجاد کند که باید برطرف شوند. برفک می تواند باعث ایجاد ضایعات سفید شیری در مخاط زبان و گونه ها شود. گاهی اوقات ، برفک می تواند به سقف دهان ، لثه ، لوزه ها و گلو گسترش یابد.

 

این ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد ، اما به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن ، کودکان و افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند. افرادی که از داروهای خاصی با سیستم ایمنی ضعیف یا سایر مشکلات جسمی استفاده می کنند نیز مستعد ابتلا به برفک هستند. به طور کلی ، این مشکل جدی و پیچیده نیست ، اما برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، به احتمال زیاد به یک مشکل جدی تبدیل می شود.


علائم و نشانه های برفک دهان


کودکان و بزرگسالان


در ابتدای برفک ، ممکن است حتی متوجه آن نشوید. علائم و نشانه ها به شرح زیر است:
    زخم ها و ضایعات سفید شیری روی زبان ، دیواره گونه ، بالای دهان ، لثه و لوزه ها وجود دارد.
    رشد تدریجی زخم‌هایی به شکل پنیر کاتیج یا کوتاژ در دهان؛
    قرمزی ، زخم و سوزش در دهان ، که مانع بلع و غذا خوردن می شود.
    اگر زخم دهان فرسوده و خراشیده شود ، کمی خونریزی می کند.
    ترک خوردگی و قرمزی در گوشه دهان ؛
    از دست دادن حس چشایی
    احساس پنبه در دهان وجود دارد.


در یک مورد حاد که فرد مبتلا به سرطان است یا سیستم بدن در اثر بیماری هایی مانند HIV ضعیف شده است ، زخم ناشی از برفک ممکن است به سایر قسمت های بدن مانند مری گسترش یابد. مری یک ماهیچه لوله ای بلند است که از انتهای دهان تا معده امتداد می یابد (کاندیدیازیس مری). اگر برفک به این نواحی گسترش یابد ، بلع ممکن است با درد یا احساس گیر افتادن غذا در گلو همراه باشد.


نوزادان و مادران شیرده


نوزادی با برفک دهان می تواند او را عصبی و بدخلق کند. علاوه بر این ، می تواند برفک را در دوران شیردهی به مادر منتقل کند و این مشکل می تواند بین نوزاد و سینه های مادر ایجاد شود. به عبارت دیگر ، آنها مرتباً برفک را منتقل می کنند. مادران مبتلا به عفونت پستان هستند علائم زیر را دارند:
    نوک سینه ها خارش دار ، ترک خورده و به طور غیرطبیعی قرمز و متورم می شوند.
    قسمت های پررنگ و پوسته پوسته شدن زوم شدن نوک پستان ؛
    درد غیر طبیعی در دوران شیردهی یا درد در نوک سینه در فاصله بین شیردهی ؛
    درد حاد و عمیق سینه.


مراجعه به پزشک


در صورت مشاهده زخم و برفک دهان نوزاد ، به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید. برفک در کودکان سالم ، نوجوانان و بزرگسالان کمتر مشاهده می شود. بنابراین ، در صورت بروز چنین مشکلاتی ، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی و علل پنهان مشکل را پیدا کند.


علل برفک دهان


به طور معمول ، سیستم ایمنی بدن شما با ایجاد تعادل در میکروارگانیسم های خوب و بد ، با میکروارگانیسم های خطرناکی که به بدن شما حمله می کنند ، مانند ویروس ها ، باکتری ها و قارچ ها ، مقابله می کند. اما گاهی اوقات ، این مکانیسم و سیستم دفاعی دچار اختلال می شود ، قارچ در دهان افزایش می یابد و برفک ظاهر می شود. شایع ترین قارچ دهانی کاندیدا آلبیکنس است. عوامل مختلفی مانند ضعف سیستم ایمنی بدن می تواند باعث برفک دهان شود.


عوامل خطر


اگر یکی از شرایط زیر را دارید ، احتمال ابتلا به برفک در شما بیشتر است:


1. سیستم ایمنی ضعیف 

همانطور که قبلاً ذکر شد ، برفک در کودکان و افراد مسن با سیستم ایمنی ضعیف شایع تر است. برخی مشکلات جسمی و استفاده از داروهای خاص می تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند. به عنوان مثال ، سرطان و درمان آن ، پیوند اعضا و استفاده از داروهایی که تأثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن دارند یا ایدز نیز می توانند ایمنی بدن را کاهش دهند.


2. انواع دیابت 

اگر دیابت دارید و درمان را دنبال نمی کنید یا درمان را رها نمی کنید ، بزاق شما ممکن است حاوی مقدار زیادی قند باشد که می تواند باعث رشد کاندیدا در دهان شما شود.


3. عفونت قارچی واژن (مخمر)
عفونت قارچی واژن ناشی از قارچ مشابه حفره دهان در واژن است و می تواند به نوزادان منتقل شود.


4. مصرف داروها
برخی از داروها مانند کورتیکواستروئیدهای استنشاقی و پردنیزون یا آنتی بیوتیک هایی که تعادل طبیعی میکروب های انسان را مختل می کنند نیز می توانند باعث برفک دهان شوند.


5. سایر مشکلات دهانی
استفاده از دندان مصنوعی ، به ویژه در مورد دندان های بالا یا خشکی دهان ، نیز می تواند باعث برفک دهان شود.


خطرات برفک دهان


برفک در کودکان و بزرگسالان سالم به ندرت رخ می دهد. برای بیماران سرطانی و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، این مشکل جدی تر است و احتمال بروز آن بیشتر است. اگر برفک معده درمان نشود ، ممکن است مشکلات جدی تری ایجاد شود و زخم ها و عفونت ها به سایر قسمت های بدن مانند مری گسترش یابد.

 

برفک دهان


جلوگیری از برفک دهان


این اقدامات می تواند از برفک دهان جلوگیری کند:
1. دهانشویه
اگر باید از کورتیکواستروئیدها با اسپری های دهانی استفاده کنید ، بهتر است دهان خود را بعد از استفاده شستشو دهید.
2. حداقل دوبار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید
مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حداقل دو بار در روز یا استفاده از نخ دندان طبق توصیه پزشک نیز می تواند به جلوگیری از برفک دهان کمک کند.
3. وضعیت دندان های مصنوعی را بررسی کنید
شب ها دندان مصنوعی را بیرون آورده و از دهان خارج کنید. شما باید مطمئن شوید که اندازه دندان مصنوعی متناسب با دندان شما است و باعث تحریک یا زخم نمی شود. هر روز آنها را تمیز کنید و بهترین روش تمیز کردن آنها را با پزشک خود در میان بگذارید.
4. به دندانپزشک مراجعه کنید
سعی کنید به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید ؛ به خصوص اگر از پروتزهای مصنوعی استفاده می کنید یا دیابت دارید. در مورد زمان مناسب برای ملاقات با پزشک خود سوال کنید.
5- به رژیم غذایی خود پایبند باشید
مصرف غذاهای شیرین و قندها را کاهش دهید. زیرا شکر باعث رشد کاندیدا می شود.
6. قند خون را در صورت دیابت کنترل کنید
کنترل صحیح قند خون می تواند قند موجود در بزاق را کاهش داده و از رشد کاندیدا جلوگیری کند.
7. درمان عفونت های قارچی
اگر قارچ دارید ، در اسرع وقت آن را درمان کنید.
8. خشکی دهان را درمان کنید
اگر دهان شما خشک است ، حتماً آن را درمان کنید و به پزشک مراجعه کنید.


تشخیص برفک دهان


تشخیص برفک بستگی به محل بروز آن در دهان و علت اصلی چنین مشکلاتی دارد. اگر برفک دهان محدود است:
    حفره دهان باید از نظر وجود زخم برفک بررسی شود.
    بخش کوچکی از زخم باید تراشیده شود و زیر میکروسکوپ بررسی شود.
    در صورت لزوم ، معاینات فیزیکی بیشتر و آزمایش خون برای بررسی منبع مشکل انجام می شود.


در صورت بروز برفک در مری ، پزشک از یک یا همه موارد زیر برای تشخیص استفاده می کند:
    بیوپسی بافت: با کشت نمونه ای از بافت ، باکتری یا قارچ که باعث ناراحتی می شود، کشف می‌ گردد.
    آندوسکوپی: در آندوسکوپی ، پزشک از لوله ای که می تواند به دوربین و نور خم شود (آندوسکوپ) برای بررسی وضعیت مری ، معده و قسمت فوقانی روده کوچک (اثنی عشر) استفاده می کند.
    معاینه فیزیکی: معاینه فیزیکی و آزمایش خون در صورت لزوم برای یافتن علت و ریشه بیماری انجام می شود.


درمان برفک دهان


هدف از درمان های مختلف برفک ، متوقف کردن سرعت رشد قارچ است. اما درمان بستگی به سن بیمار ، علت عفونت و سلامت عمومی دارد. در صورت امکان ، از بین بردن علت اصلی برفک به جلوگیری از عود بیماری کمک می کند.


1. بزرگسالان و کودکان سالم


برای درمان این افراد ، پزشک داروهای ضد قارچ تجویز می کند. این داروها به اشکال مختلف مانند قرص ، قطره یا مایعات وجود دارند. اگر دارو را به صورت مایع مصرف می کنید ، ابتدا باید آن را در دهان خود بچرخانید و سپس آن را قورت دهید. اگر این داروهای موضعی جواب نداد ، باید از داروهایی استفاده کنید که در سراسر بدن گردش می کنند.


2. نوزادان و مادران شیرده


اگر به نوزاد خود شیر می دهید و کودک شما مبتلا به برفک است ، ممکن است این بیماری از نوزاد شما به شما منتقل شود و بالعکس. در این حالت ، پزشک داروی ملایم برای نوزاد و کرم برای سینه های شما تجویز می کند.


3. بزرگسالان با سیستم ایمنی ضعیف


در بیشتر موارد ، پزشکان از داروهای ضد قارچ برای درمان افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند استفاده می کنند.

 

تشخیص برفک دهان


شیوه زندگی و درمان های خانوادگی


پیشنهاداتی برای تغییر سبک زندگی و درما‌ن‌های خانگی درباره ابتلا به برفک دهان وجود دارد:


1. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید
به طور مرتب دندان های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. هر از گاهی مسواک را عوض کنید و هرگز آن را با دیگران به اشتراک نگذارید.


2. ضدعفونی دندان مصنوعی
برای جلوگیری از آلودگی و درک روش صحیح ضدعفونی کردن دندان مصنوعی با پزشک خود مشورت کنید.


3. با آب نمک گرم غرغره کنید
نصف قاشق چایخوری نمک (2.5 میلی لیتر) را در یک فنجان (237 میلی لیتر) آب گرم حل کنید. محلول را در دهان خود بچرخانید و آن را تف کنید. محلول را قورت ندهید.


4. برای شیردهی از پد یا دستمال مرطوب استفاده کنید
در صورت شیردهی و برفک دهان ، از پد پرستاری برای جلوگیری از سرایت عفونت به لباس خود استفاده کنید.پدهایی که محافظ پلاستیکی دارند، باعث افزایش رشد قارچ ها می شوند ، بنابراین از آنها استفاده نکنید. هر روز یک سوتین تمیز بپوشید و از پزشک خود بخواهید روش صحیح تمیز کردن نوک سینه ها ، پستانک ها ، درهای شیشه ای ، شیردوش مادر و هر چیزی که مربوط به سینه شما باشد را تمیز کنید.


آمادگی برای مراجعه به پزشک


برای درمان برفک باید به خانواده یا متخصص اطفال مراجعه کنید. اگر علت برفک دهان مشکل اساسی است ، باید به متخصص مراجعه کنید.

 

در ادامه به تعدادی پرسش پرداخته شده که باید قبل از مراجعه به پزشک بدانید:
پزشک از شما سؤالاتی می‌کند. با آمادگی برای پاسخ دادن به آنها، از وقت ملاقات‌تان با پزشک بیشتر استفاده کنید.
•    علائم مشکل از چه زمانی آغاز شد؟
•    اخیرا برای رفع عفونت از آنتی‌بیوتیک استفاده کرده‌اید؟
•    به آسم مبتلا هستید؟ اگر بلی، از اسپری تنفسی استفاده می‌کنید؟
•    مشکل سلامتی بلندمدت خاصی دارید؟
•    علائم تازه یا بیماری جدیدی دارید؟


سرطان دهان چگونه تشخیص داده می شود؟


به عنوان بخشی از معاینه معمول دندانپزشکی ،دندانپزشک شما غربالگری سرطان دهان را انجام می دهد.به طور خاص ، دندانپزشک شما متوجه هرگونه توده یا تغییر بافت نامنظم در گردن،سر ،صورت و دهان می شود.هنگام معاینه دهان ، دندانپزشک به دنبال زخم یا بافت رنگی و همچنین علائم و نشانه های ذکر شده در بالا می گردد.


نمونه برداری برای شناسایی دقیق مناطق مشکوک ضروری است. انواع مختلفی از روش های بیوپسی وجود دارد و پزشک تعیین می کند که کدام روش بهتر است. بسیاری از پزشکان از بیوپسی غربالگری استفاده نمی کنند. زیرا اگرچه بسیار ساده هستند ، اما برای بدست آوردن نتایج دقیق بیوپسی هنوز به بیوپسی خارجی نیاز دارند.انواع مختلفی از بیوپسی خارجی نیز وجود دارد که بسته به اینکه کدام قسمت از هدف برداشته می شود تا ماهیت آن مشخص شود.از لیزرهای بافت نرم نیز برای بیوپسی استفاده می شود.

 



تاج گل خیریه


سفارش تاج گل یکی از درآمدهای روزانه موسسه خیریه است که به صورت تلفنی به مراسم ختم ارسال می شود. تاج گل مراسمات ترحیم خیریه بسیار زیبا و از نظر تنوع بسیار متنوع است و در اکثر مساجد و تالارها مورد استقبال خیرین مهربان و دلسوز قرار می گیرد. پول اهدا شده برای آن برای سازماندهی زندگی و آموزش کودکان بی سرپرست استفاده می شود و حرکتی است که اسراف کاری های متداول را به سمت و سوی سازندگی و تعالی هدایت میکند .


کلام آخر


تشخیص زودهنگام بیماری های دهان ، به ویژه چنین عوارضی ، برای تشخیص بیماریهای احتمالی بسیار مهم است ، زیرا چنین ضایعاتی می توانند نشان دهنده پیش سرطانی باشد. در این مورد ، تشخیص زودهنگام بسیار مهم است. تغذیه خوب می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان داشته باشد.

تعداد بازدید : 8569

ثبت نظر

ارسال