Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 3 و 44 دقیقه

چه زمانی آفت دهانی موجب سرطان دهان می شود؟

ویژگی آفت های معمول|آفت های غیر معمول و سرطان|آفت ها به چه شکل هایی دیده می شوند|افت های دهانی|

افت های معمولی چند روز بعد از ایجاد بهبود می یابند و با استفاده از داروهای مربوطه درمان می شوند اگر افت ها مدتها پس از تشکیل بهبود نیابند می تواند نشانه های شروع سرطان باشد.

سه شنبه 6 آبان 1399 ساعت 12:28

آفت ها به زخم های کوچک، متورم قرمز رنگ و گاه دردناک گفته می شود که ممکن است برای همه شما در طول زندگی بروز کرده باشد. این زخم ها معمولا بر روی لثه ها، مخاط حفره دهان، بخش داخلی لب ها، روی زبان یا حتی کام نرم تشکیل شده و می توانند موجب آزار فرد شوند. معمولا به رنگ های سفید یا زرد کمرنگ دیده می شوند که اطراف آن ها متورم و به رنگ قرمز می باشد.

 

در بعضی افراد مشاهده شده که پیش از ظهور آفت در دهانشان احساس خارش و سوزش داشته اند.بروز آفت های دهانی ریشه در اختلالات گوناکون دارد. با ضعیف شدن سیستم ایمنی در اثر بیماری ها یا داروهای مختلف، این آفت ها ممکن است پدیدار شوند و یا احتمال دارد که ریشه ارثی هم داشته باشند.

 

در بعضی افراد نیز عوامل حساسیت زا، آلرژن ها و بعضی مواد غذایی نیز مسبب ایجاد این زخم ها در دهان هستند که به دنبالشان علائم آلرژی نظیر آبریزش و گرفتگی بینی، عطسه، خارش پوست و قرمز شدن آن، اختلال در تنفس و قرمز و حساس شدن چشم ها بروز می کنند.

 

از جمله مواد غذایی که ممکن است به دنبال مصرفشان حساسیت و در نتیجه آفت بروز کند، می توان مرکباتی همچون پرتقال یا لیمو و میوه هایی مانند گوجه فرنگی، آناناس، کیوی، انجیر و ... را نام برد.  در صورتی که فرد به مدت طولانی مشغول کار بوده و استراحت اندکی داشته باشد یا در بازه زمانی طولانی تحت فشار و استرس باشد نیز امکان ظاهر شدن این آفت ها وجود دارد.

آفت ها به چه شکل هایی دیده می شوند؟


آفت ها ممکن است هم به شکل ساده و هم پیچیده دیده شوند که نوع دوم معمولا غیر طبیعی بوده و اغلب در کسانی که سابقه ابتلا به این نوع از زخم های دهانی را دارند دیده می شود. علت قطعی و مکانیسم دقیق بروز این آفت ها هنوز به درستی شناخته نشده اما احتمال می رود که فعال شدن سلول های ایمنی بدن بر علیه سلول های خودی و حمله به آن ها به دنبال ورود عاملی بیگانه به بدن یا سرکوب سیستم ایمنی از دلایل ظهور این آفت ها باشد.

 

 در تعدادی از بیمارانی که به تب بالا یا سرماخوردگی و امثال آن مبتلا می شوند ممکن است تاول هایی در بافت دهان یا اطراف لب ها تشکیل شود که لازم است آن ها را با آفت تشخیص دهیم و بدانیم که آفت ها هیچگاه در خارج از فضای دهانی و بر روی پوست صورت تشکیل نمی شوند. همچنین بر خلاف تبخال و سایر تاول های مشابه، آفت ها قابلیت شیوع از فردی به فرد دیگر را نداشته و واگیردار نیستند.


ویژگی آفت های معمول


آفت ها معمولا 7 روز بعد از پدیدار شدن شروع به بهبودی می کنند و دردشان از بین می رود و حداکثر 3 هفته طول می کشد تا به طور کامل برطرف شوند. جهت تسریع روند بهبودی و جلوگیری از گسترش این زخم ها در حفره دهان می توان از انواع محلول دهانشویه و در صورت عدم دسترسی از محلول آب و نمک استفاده کرده و دهان را حداقل روزی یک بار با ان ها شستشو داد.

 

آفت ها به مرور با از بین رفتن چرک و مواد تجمع یافته در آن ها به زخم تبدیل می شوند. اگر بعد چند هفته از مشاهده آفت، این زخم ها بهبود نیافته و باعث بروز علائمی همچون تب، ضعف عمومی یا تحریک و تورم گره های لنفاوی نزدیک محل زخم شوند در این صورت باید با مراجعه سریع به پزشک، اقدامات مناسب جهت درمان و تسکین علائم بیمار انجام شود.

 

ویژگی آفت های معمول


آفت های غیر معمول و سرطان


در مواردی ممکن است حتی بعد از شروع درمان ها و استفاده از داروهای ضد التهاب یا ضد میکروبی، هیچ نشانه ای از بهبودی زخم های دهانی حاصل نشده و علائم بیمار نیز تغییری نکرده باشند. در این صورت شک ما به سمت آفت های غیر معمول خواهد رفت که می توانند از نشانه های اولیه سرطان دهان باشند و باید حتما توسط متخصص نمونه برداری و بررسی شوند.

 

در جامعه امروز ما بسیاری از افراد سبک ناصحیح و آسیب رسانی از زندگی را در پیش گرفته و آن را هر روز در برنامه خود پیاده می کنند. به همین دلیل است که در دهه اخیر شیوع انواع سرطان در کشور ما چند برابر شده و در حال حاضر این خطر همه گروه های سنی اعم از جوان، پیر، کودک و میانسال را گرفتار می کند.


با افزایش مصرف غذاهای سرخ کردنی و آماده نظیر فست فودها، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و رشد عادات تغذیه ای نامناسب، میزان بروز انواع سرطان دو چندان شده است. همچنین تحمل فشارهای روحی روانی زندگی و مشکلات روزانه از طرفی و آلودگی هوا از طرفی دیگر، خطر شکل گیری این بیماری در افراد را تشدید نموده و این جمعیت آسیب پذیر را مستعد ابتلا به سرطان می کند.

 

سرطان زبان در میان سرطان های نسبتا شایع قرار دارد که رابطه مستقیمی با مصرف سیگار و انواع قلیان، استعمال اقسام گوناگون دخانیات و مواد مخدر دارد که باعث رواج بیشتر این نوع از سرطان در میان جوانان شده است.

 

در این بیماری در ابتدا آفت های سخت و دردناک مشاهده می شوند که به درمان پاسخی نداده و روز به روز بدتر هم می شوند و ممکن است علائمی را نیز در بیمار ایجاد کنند که با پیشرفت بیماری، رو به وخامت می رود.

 

آفت های سرطانی اغلب بدون هیچ علت مشخص یا عامل زمینه ساز نظیر گاز گرفتن با دندان یا آسیب فیزیکی تشکیل می شوند و نه تنها بعد از گذشت 3 هفته بهبود نمی یابند بلکه به شکل سفت و آزار دهنده در می آیند در این صورت باید هر چه سریع تر اقدام به مراجعه به پزشک نمود تا تشخیص قطعی و نهایی داده شود و در صورت نیاز، درمان های لازم شامل کموتراپی، رادیوتراپی و در صورت وخامت شرایط، عمل جراحی انجام گیرد.

 

آفت های غیر معمول و سرطان

 

در افرادی که هنوز به وجود یک بیماری زمینه ای به خصوص در خود مطلع نیستند هم این نوع از سرطان ممکن است بروز کند. سیستم ایمنی این افراد دائما در حال تضعیف شدن در اثر این بیماری می باشد در حالی که فرد می پندارد که در سلامت کامل است و گامی جهت تشخیص و رفع مشکل خود بر نمی دارد بنابراین می تواند به نوع وخیم تری از انواع سرطان دچار شود.آفت هایی که به سرطان زبان ختم می شوند معمولا روی سطح زبان یا زیر آن قرار دارند اما گاه در سایر نقاط حفره دهان نیز قابل مشاهده اند.

 

در صورت مشاهده هر کدام از این علائم و زخم ها حتما و فورا به پزشک مراجعه کرده و مشکل خود را با وی در میان بگذارید و از هرگونه اقدام به درمان خودسرانه جدا خودداری کنید. هر چه در زمان کوتاه تری به علائم خود پی برده و در جهت رفع آن ها به پزشک مراجعه کنید، شانس موفقیت در درمان ضایعه و بهبودی سریع تر از آن آسان تر خواهد بود.


ضمنا در صورتی که قصد کمک رساندن به افراد مبتلا به این سرطان ها را دارید، میتوانید با اختصاص دادن مبلغ مشخصی برای آن ها و بخشیدن آن به خیریه سرطانی، این افراد را در بهبود هر چه سریع تر  یاری نموده و آن ها را به آغوش گرم و صمیمی خانواده بازگردانید. کمک به خیریه سرطان  هر چند ناچیز چه بسا بهتر از خرید استند گل ترحیم برای افرادی است که به دلیل سرطان زندگی خود را از دست داده اند.

تعداد بازدید : 34499

نظرات

علی

2 سال و 4 ماه و 19 روز پیش

تشخیص سرطان دهان چگونه انجام می شود؟

خیریه

2 سال و 4 ماه و 14 روز پیش

پزشک با استفاده از معاینه بالینی بیمار تشخیص می دهد که نیاز به نمونه برداری و آزمایش نمونه در آزمایشگاهای پاتوبیولوژی می باشد یا خیر. دقت شود هر چه سریعتر بیماری تشخیص داده شود قطعاً درمان آن راحتتر و آسانتر خواهد بود و احتمال نجات یافتن شخص از بیماری سرطان دهان بیشتر خواهد شد. بعد از معاینه های بالینی در صورت اطمینان حاصل شدن از وجود تومور سرطانی و در صورت تشخیص سریع، تومور بوسیله عمل جراحی برداشته می شود.

سیف اله اسدی

1 سال و 6 ماه و 19 روز پیش

باید به دکتر چی مراجعه کنیم .داخل دهان لپ راستم یکسال هست که افت دارد

علیرام

2 سال و 4 ماه و 16 روز پیش

علائم و نشانه‌های آفت دهانی یا زخم کانکر چه هستند؟

خیریه

2 سال و 4 ماه و 14 روز پیش

زخم کانکر اغلب دردناک است و ممکن است روی زبان، داخل بینی، لثه‌ها، قسمت داخلی لب‌ها و در سقف دهان ایجاد شود. نشانه شایع این عارضه، احساس سوزش، سوزنی سوزنی شدن و یا احساس خفگی حداکثر تا 24 ساعت قبل از بروز آفت است.  

مریم

1 سال و 10 ماه و 21 روز پیش

سلام مدتی هست که یک برجستگی کوچک در ناحیه کام تشکیل میشه و بعد از یک یا دو روز محو میشه و باز دوباره در همون ناحیه ایجاد میشه شاید دو یا سه ماهی نیست باز دوباره ظاهر میشه این می تونه نشانه سرطان باشه ؟؟

ساسان تورانی

1 سال و 9 ماه و 18 روز پیش

چند بار میشه آفات دهان دارم از پوما د استفاده میکنم بعدش خوب میشه یعنی ۵ الی ۶ روز بعد باز از جای دیگه ظهور میکنه یعنی مشکل از چی باشه نمیدونم اگه معلومات داشته باشید به جریان بذارید آگاه شویم ممنونم

مهدی

1 سال و 9 ماه و 5 روز پیش

اقای ساسان تورانی منم دقیقا مثل شما بودم،افت یه طرف دهان خوب میشد طرف دیگه دو سه روز بعد در می آومد، کاری که باید بکنید هروقت این اتفاق افتاد مقداری نمک بصورت مستقیم روی آفت بزارید درسته یه ۱۰ ۱۵ ثانیه اول به شدت درد میگیره ولی بعدش کلا بی حس میشه و میشه راحت غذا خورد در طول روز سه چهار بار این کار رو تکرار کنید بعد معجزه رو مشاهده میکنید میبینید دیگه دو سه ماهه اصلا دهانتون آفت نمیزنه هرموقع آفت زد به صورت تهاجمی فقط نمک اونم مستقیم روی آفت. من خودم امتحان کردم و نتیجه گرفتم شاید الان پیش خودتون بگید میسوزه روی آفت نمک بزارم درحالی که فقط۱۰ ۱۵ ثانیه هستش بعدش ببینید چی میشه فقط یبار امتحان کنید.

مهسا منزلتی

1 سال و 3 ماه و 20 روز پیش

سلام من 35 سالمه تو 1 ماه نیم 3 بار بالای لبم اف زده دردناک وبزرک بدنمم اندازه کف دست قرمز میشه چند جاش میخاره گلومم خشک میشه سقف دهنمم ترشح پیدا میکنه دلیلش چیه

یلدا

1 سال و 1 ماه و 19 روز پیش

سلام من یک ماه و خورده ای ک یه چیز شبیه به افت توی دهانم هست اما مثل افت درد نمیکنه به نظرتون باید به پزشک مراجع کنم 20 سالمه

حسن مرتضوی

1 سال و 0 ماه و 26 روز پیش

سلام من چند ساله که هر ماه دهانم زبونم افت میزنه دیگه خسته شدم خیلی درد داره چیکار کنم

ثبت نظر

ارسال