Fa En جمعه 14 اردیبهشت 1403 ساعت 5 و 45 دقیقه

سرطان زبان چه نشانه هایی دارد؟

پیشگیری از سرطان دهان|سرطان دهان|درمان سرطان دهان|سرطان زبان|علائم سرطان زبان|مراحل سرطان زبان 

سرطان زبان یکی از سرطان های مربوط به دهان است که سلول های پوششی زبان را مبتلا می کند. از نشانه های شایع این سرطان احساس درد ممتد در زبان، لکه های سفید روی زبان، بلع دردناک، درد گردن و گلو و....می باشد.

سه شنبه 12 مرداد 1400 ساعت 18:39

منظور از سرطان زبان چیست؟ آیا راه درمانی برای سرطان زبان وجود دارد؟ روش های پیشگیری از بیماری سرطان زبان کدام اند؟ علائم و نشانه های بیماری سرطان زبان چیست اند؟

 

اگر به دنبال پاسخ مناسبی برای این گونه سوالات هستید، بهتر است که این مقاله را تا آخر مورد مطالعه قرار دهید چرا که قصد داریم همه موضوعات مهم و حیاتی در مورد بیماری سرطان زبان را توضیح دهیم.

 

همانطور که میدانید، سرطان زبان یکی از سرطان های مربوط به دهان است که سلول های پوششی زبان را مبتلا می کند. از نشانه های شایع این سرطان احساس درد ممتد در زبان، لکه های سفید روی زبان، بلع دردناک، درد گردن و گلو و....می باشد.

 

سرطان زبان یکی از سرطان های مربوط به دهان است که سلول های پوششی زبان را مبتلا می کند. از نشانه های شایع این سرطان احساس درد ممتد در زبان، لکه های سفید روی زبان، بلع دردناک، درد گردن و گلو و....می باشد.

 

سرطان زبان، یک نوع از سرطان دهان محسوب می شود و به طور معمول قسمت پوششی زبان را درگیر می سازد.  این بیماری اغلب با ظهور ضایعات و تومور های کوچک در سطح زبان آغاز شده و به تدریج گسترش می یابد. از مهم ترین نشانه های سرطان زبان می توان به دردناک بودن زبان اشاره نمود به طوری که این درد التیام نمی یابد و تقریبا تمام روز بیمار می تواند آن را احساس کند. 

 

سرطان زبان معمولا قسمت جلو و پشت زبان را درگیر می کند. در واقع سرطان زبان و دهان را می توان جزو شایع ترین و رایج ترین انواع سرطان برشمرد که اگر به موقع تشخیص داده شود و درمان آن آغاز شود، بیمار شانس زیادی دارد که به طور کامل بهبود یابد. در ادامه می خواهیم در مورد سرطان زبان، راه های پیشگیری و نشانه های آن مطالبی را برای شما بیان کنیم.

مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرند:

 

  • نشانه های سرطان زبان
  • مراحل سرطان زبان
  • علل ابتلا به سرطان زبان
  • نحوه تشخیص سرطان زبان
  • آیا سرطان زبان قابل درمان است؟
  • نحوه درمان سرطان زبان
  • پیشگیری از سرطان زبان

 

نشانه های سرطان زبان 

 

سرطان زبان علائم مختلفی دارد که از مهم ترین و رایج ترین علائم آن می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

1. ظهور لکه های سفید یا ترکیبی از سفید و قرمز بر روی سطح زبان و یا دهان 

2. ایجاد زخم هایی بر روی زبان که به راحتی بهبود نمی یابند. 

3. احساس درد در هنگام بلعیدن غذا 

4. گلو درد 

5. احساس چیزی در گلو 

6. دردناک شدن زبان 

7. گرفتگی صدا 

8. اختلال در حرکت فک یا زبان 

9. احساس درد در قسمت گردن یا گوش 

10. سست شدن دندان ها 

11. ایجاد تورم در دهان که با گذشت دو هفته هنوز هم احساس شود 

12. افزایش ضخامت آستر دهان 

 

برخی از علائم سرطان زبان به راحتی قابل تشخیص نیستند، به همین دلیل بسیاری از افراد در مراحل اولیه گسترش این بیماری شاید نتوانند علائم و نشانه های آن را احساس کنند. افراد در معرض خطر از جمله افراد سیگاری، یا افرادی که در مصرف نوشیدنی های الکی افراط می کنند، باید همیشه و در فواصل زمانی منظم به پزشک مراجعه کرده تا از لحاظ این بیماری مورد بررسی قرار گیرند. 

 

سرطان کارسینومای سلول پوششی یکی از انواع سرطان زبان به شمار می رود که در واقع می توان آن را از شایع ترین نوع سرطان زبان برشمرد. لازم به ذکر است که شکل ظاهری سلول های پوششی به صورت باریک و مسطح می باشد و می توان آن ها را بر روی سطح زبان،  آستر لوله گوارش و تنفسی، آستر دهان، گلو، حنجره و همچنین تیروئید مشاهده نمود. 

 

 انواع سرطان زبان

 

باید گفت که سرطان زبان خود به انواع مختلفی تقسیم بندی میشوند که البته تنها بافت این نوع سرطان است که میتواند در نوع آن تفاوت ایجاد کند.

 

پس به صورت کلی، سرطان زبان به انواع زیر تقسیم بندی میشوند:

 

  • سرطان زبان نافذ
  • سرطان زبان جوانه
  • سرطان زبان ارتشاحی
  • سرطان زبان غانقرایایی

 

سرطان زبان نافذ:

 

در این شکل قرحه ای که روی زبان موجود است از طرف عمق بزرگ می شود .

 

سرطان زبان جوانه :

 

در این نوع از سرطان زبان، میتوانید جوانه هایی بر روی زخم مشاهده کنید که به شکل قارچ هستند و از کناره های زخم تجاوز می کند.

 

سرطان زبان ارتشاحی :

 

ابتدا ترشحاتی بر روی سطح زبان خود احساس می کنید و قبل از زخمی شدن سرطان به وجود می آید.

 

سرطان زبان غانقرایایی :

 

در این شکل زبان ، فساد انساج و بوی بد و خونریزی جلب توجه می کند.

 

مراحل سرطان زبان 

 

پزشکان اغلب برای طبقه بندی سرطان، میزان ابتلا و درگیری سایر بافت های بدن را در نظر می گیرند. به طور مثال، پزشک بررسی می کند که این نوع سرطان می تواند بافت های مجاور را درگیر کند یا خیر، یا میزان ابتلا و درصد شیوع آن تا چه اندازه می باشد. معمولا سیستم طبقه بندی سرطان با استفاده از اعداد و حروف نام گذاری می شود. به طوری که حرف n به غدد لنفاوی گردن اشاره دارد و حرف t نشان دهنده تومور می باشد.

 

افراد مبتلا به کوچکترین درجه تومور، با حرف t1 نشان داده می شوند و افرادی که با بالاترین درجه تومور درگیر هستند با حرف t4 نشان داده می شوند. همچنین n0 نشان دهنده این است که سرطان زبان گره های لنفاوی گردن را درگیر نمی کند. اگر سرطان زبان به بافت های غدد لنفاوی گردن سرایت کرده است نیز با حرف n3 نشان داده می شود. 

 

مراحل سرطان زبان 

 

لازم به ذکر است که سرطان زبان بر اساس نوع و میزان پیشرفت و گسترش به روش زیر درجه بندی می شود: 

1. درجه پایین 

2. درجه متوسط 

3. درجه بالا 

 

در واقع می توان گفت که این نوع درجه بندی نشان می دهد که سرطان زبان هم اکنون در چه مرحله ای قرار دارد و اینکه آیا به سایر بافت ها و اندام های بدن سرایت کرده است یا خیر. 

علل ابتلا به سرطان زبان 

 

با توجه به مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در زمینه سرطان زبان و علت ابتلا به آن، اما متأسفانه هنوز محققان به نتیجه قطعی دست نیافته اند. اما به طور کلی می توان گفت که عوامل زیر در ابتلا به سرطان زبان بی تاثیر نیستند. 

1. مصرف بیش از حد تنباکو و سیگار کشیدن 

2. مصرف بی رویه نوشیدنی های الکلی 

3. مصرف بیش از حد گوشت قرمز و غذاهای آماده 

4. عدم استفاده از میوه و سبزیجات 

5. ابتلا به عفونت ویروسی همچون پاپیلومای انسانی 

6. سابقه فامیلی سرطان زبان و دهان در بین اعضای خانواده 

7. داشتن سابقه ابتلا به سایر سرطان های سلول های پوششی 

 

نحوه تشخیص سرطان زبان 

 

اگر در مورد اینکه آیا به سرطان زبان مبتلا شده اید یا خیر دچار تردید و نگرانی هستید بهتر است برای تشخیص بهتر و انجام چکاپ های پزشکی، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا بررسی های لازم در این زمینه صورت گیرد.

 

به طور معمول پزشک در اولین ملاقات، سوال ها و معاینات زیر را بر روی شما انجام خواهد داد:

• در مورد سابقه درگیری اعضای خانواده به سرطان دهان یا زبان 

• بررسی و معاینه قسمت های مختلف دهان از جمله زبان 

بررسی کردن گره های لنفاوی از لحاظ بزرگ شدن 

• انجام نمونه برداری (در صورت نیاز) 

• نمونه برداری، برداشتن قسمتی از بافت محل درگیر شده جهت آزمایش می باشد 

• اگر با انجام معاینات و آزمایشات پزشکی،  سرطان زبان تایید شود، احتمال دارد پزشک سی تی اسکن و ام آر آی را برای شما پیشنهاد دهد تا مطمئن شود آیا سرطان به سایر بافت های مجاور سرایت کرده است یا خیر. 

 

آیا سرطان زبان قابل درمان است؟ 

 

در صورتی که سرطان زبان به موقع تشخیص داده شود و درمان بر روی آن انجام گیرد، می توان به میزان بسیار زیادی در موفقیت نتیجه درمان سرطان امیدوار بود. لازم به ذکر است که افراد مبتلا به نوع خوش خیم سرطان زبان شانس بیشتری برای بهبود دارند. 

نحوه درمان سرطان زبان 

 

افرادی که به سرطان زبان مبتلا هستند، به طور معمول جهت برداشتن بافت آسیب دیده باید جراحی شوند. در واقع می توان گفت که تومور های با ابعاد کوچک در طی عمل جراحی به طور کامل برداشته خواهند شد. همچنین اگر اندازه تومور ها بزرگ باشد و یا سرطان به سایر بافت های مجاور گسترش یافته باشد، به عملیات پیچیده تر و دقیق تری نیاز است. در بسیاری از موارد پزشک ناچار است بخشی از بافت زبان را به وسیله جراحی بردارد.

 

  البته در این مورد جای هیچ نگرانی وجود ندارد چرا که پزشک با استفاده از سایر بافت ها و پوست بدن و پیوند آن به زبان تا حدودی مشکل را حل می کند و با انجام این پیوند، زبان می تواند به راحتی بازسازی شود. همان طور که گفتیم پزشکان تلاش می کنند  حدالامکان، آسیب های ناشی از این بیماری را به کمترین حد خود برسانند. اما در حقیقت انجام این جراحی می تواند علاوه بر تاثیر گذاری در درمان سرطان،  پیامد ها و عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

 

 برای درمان بیماری سرطان زبان میتوان از روش های بسیاری استفاده کرد اما این موضوع را دقت داشته باشید که برای انتخاب روش درمان حتما باید دکتر و پزشک تصمیم بگیرد.

 

روش هایی برای درمان بیماری سرطان زبان عبارت اند از:

 

  • درمان با دارو
  • جراحی
  • پرتو درمانی
  • شیمی درمانی

 

نحوه درمان سرطان زبان 

 

از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

• اختلال در حرف زدن 

• ایجاد مشکل در خوردن و بلعیدن غذا 

• سختی در تنفس 

 

در بسیاری از موارد نیز ممکن است پزشک علاوه بر جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی را نیز بر روی بیمار انجام دهد تا سلول های باقی مانده نیز به طور کامل از بین بروند.

 

درمان های رایجی که اغلب برای سرطان زبان مورد استفاده قرار می گیرند شامل موارد زیر می باشند: 

 

  • جراحی

روش جراحی به منظور برداشتن تومور از روی زبان انجام می گیرد. 

 

  • پرتو درمانی 

در این روش، پزشک با استفاده از دوز های بالای تشعشع، بافت های سرطانی را مورد هدف قرار می دهد. پرتو درمانی به منظور محافظت از بافت های سالم و همچنین کوتاه نمودن زمان عمل می باشد. 

 

  • شیمی درمانی 

این روش برای نابودی کامل سلول های سرطانی انجام می گیرد و اغلب اوقات با پرتو درمانی ترکیب می گردد. این روش به طور معمول هنگامی انجام می شود که سرطان تا نزدیکی های غدد لنفاوی نیز نفوذ کرده باشد. 

 

  • درمان دارویی هدفمند 

درمان دارویی هدفمند به منظور دخالت در تکثیر و رشد سلول های سرطانی انجام می گیرد و نتیجه فوق العاده بالایی دارد. معمولا این روش با شیمی درمانی و پرتو درمانی ترکیب شده و بر روی بیمار انجام می شود.

 

پیشگیری از سرطان زبان 

 

از زمان های قدیم شنیده ایم که پیشگیری بهتر است درمان  است. اگر نگران بیماری سرطان زبان هستید بهتر است که پیشگیری های لازم را به خوبی انجام دهید.بسیاری از افراد معقول و منطقی پس از شنیدن یک نوع از بیماری و سرطان، شروع به پیشگیری می کنند و سعی می کنند از هر چیز خطرناک دور باشند.متاسفانه باید گفت که سرطان زبان از آن نوع از سرطان ها است که خطرناک بوده ومیتوان گفت که پیشگیری از این نوع از سرطان کار سختی است.

 

سرطان زبان از جمله سرطان هایی می باشد که قابل پیشگیری نیست. اما به هر حال توصیه می شود به محض مشاهده علائم ذکر شده حتما به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از موارد و عادت های نادرست در جوامع مختلف وجود دارد که در پیدایش و شکل گیری سرطان زبان تاثیر بسزایی دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

 

1. سیگار کشیدن: توصیه می شود اگر به مصرف دخانیات از جمله سیگار اعتیاد دارید، هر چه زودتر آن را ترک کنید. چرا که ترک سیگار می تواند ابتلا به سرطان زبان را تا حد زیادی کاهش دهد. 

2. اجتناب از مصرف نوشیدنی های الکلی و ترک نمودن آن به طور کامل 

3. استفاده از غذاهای حاوی ویتامین و مواد معدنی از جمله میوه ها و سبزیجات 

4. رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک جهت بررسی دندان های پوسیده 

5. مراجعه به درمانگاه و تزریق یک دوره کامل واکسن HPV

 

سخن پایانی

 

اگر به دنبال یک زندگی سالم و بی دغدغه هستید بهتر است که سبک زندگی خود را تغییر دهید، هرچه زندگی سالم تری داشته باشید و به طور روزمره ورزش کنید، از مواد غذایی مناسب استفاده کنید زندگی بهتری را تجربه خواهید کرد.

 

بسیاری از بیماری های خطرناک به علت داشتن سبک زندگی مناسب و پر خطر است که میتواند منجر به بیماری های بسیار خطرناک بشود.به علائم و نشانه هایی که بدنتان از خود نمایش میدهد حتما دقت کنید چرا که با استفاده از آن ها میتوانید بیماری و نوع سرطان را زودتر تشخیص دهید.البته از زمان قدیم گفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است. پس حتما قبل از اینکه بیمار شوید نکات فوق را حتما رعایت کنید.

 

افراد معتاد به سیگار و یا نوشیدنی های الکی احتمال مبتلا شدن به سرطان زبان را بیشتر دارند و با ترک و کنار گذاشتن این مواد میتوانید زندگی سالم تری را تجربه کنید.همه ساله تعداد زیادی از افراد بر اثر سرطان جان خود را از دست می دهند. درصد بالایی از این افراد به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه های درمان زندگی خود را از دست می دهند. کمک به خیریه سرطانی می تواند مانع از این اتفاق دردناک شود. استند تسلیت برای کسی که دیگر در این دنیا نیست بی فایده است چقدر خوب می شد اگر قبل از اینکه دیر بشود به یاد هم نوعانمان باشیم.

تعداد بازدید : 94902

نظرات

کریمه سروری

3 سال و 1 ماه و 25 روز پیش

دخترم تودهن اش کیست من نگرانم

دختر دهه هشتادی

2 سال و 11 ماه و 14 روز پیش

وایییی خدا نصیب هیچکس نکنه حتی ی سرما خوردگی ساده هم کسی نگیره......... امین.........

مریم

2 سال و 8 ماه و 21 روز پیش

موارد خطرناک و موثر در ابتلا به سرطان زبان کدام اند؟

موسسه خیریه

2 سال و 8 ماه و 21 روز پیش

همانطور که در بیماری‌های دیگر ارث تاثیر گذار است، در سرطان زبان هم این قاعده صدق می‌کند، علاوه بر این مورد سبک زندگی و رژیم غذایی هم از فاکتورهای مهم بشمار می رود. سیگار کشیدن و نوشیدن الکل علاوه براینکه احتمال سرطان زبان را بالا می برد و باعث سرطان ریه، کبد و معده می‌شود. افرادی که اچ پی وی دارند، در معرض سرطان زبان هستند، چون ویروس بطور مستقیم با ظاهر و تومور ارتباط دارد پس این علامت باید نگران کننده باشد.

سبا

2 سال و 8 ماه و 21 روز پیش

سرطان زبان بیشتر کدام قسمت‌های آن را درگیر می‌کند؟

موسسه خیریه

2 سال و 8 ماه و 21 روز پیش

سرطان زبان می‌تواند در دو ناحیه مختلف زبان گسترش یابد که شامل: سرطان زبان در جلوی زبان و پشت آن است. در یک تقسیم‌بندی ساده می‌توان زبان را به بخش متحرک جلویی و قسمت انتهایی یا قاعده زبان تقسیم کرد که در ۸۵ درصد موارد، بخش متحرک زبان دچار سرطان می‌شود که قابل‌ مشاهده است و ساده‌تر تشخیص داده می‌شود.

ناشناس

2 سال و 8 ماه و 13 روز پیش

سلام من نزدیک ۶ ماه دهنم زخم می شود الان زخم تحقیر کرده قبلن افت سفید بود الان سفید نیست زبانم کلوم زبان انکار با چقو خورد

خانی

2 سال و 7 ماه و 9 روز پیش

سلام مادربزرگم شصت و پنج سالشه یه ساله که دهنش زخمه و در شهرستانمون هر دکتری رفته نتوانسته بود تو این یه سال تشخیص بده که سرطانه زبانه..امروز یک متخصص تشخیص داد که سرطان زبانه و چند روز دیگه قراره بره جراحی کنه دکتر گفته که سرطان به مهره های گردنش رسیده... آیا امیدی هست که بعد از عمل خوب بشه؟؟لطفا جواب بدید شب و روز نداریم

علی

2 سال و 5 ماه و 22 روز پیش

الهی هیچ جانداری ب مریضی دچار نشه

محمد

2 سال و 5 ماه و 10 روز پیش

سلام خسته نباشید من روی زبان ناحیه جویدن یک خال گنبدی شکل کوچیک هم بافت خود زبان بدون درد وجود داره دکتر رفتم یک پماد داد ولی هیچ تغییری نکرده لطفا راهنمایی کنید مدتش حدودا ۳ماه میشه

مینا طاووسی

2 سال و 3 ماه و 2 روز پیش

سلام . ببخشید اگه یه خال قرمز رنگ بر روی زبان ظاهر بشه و زود از بین برع نشانه سرطان زبان هست یا نه؟

فرج الله کریمیان

1 سال و 11 ماه و 24 روز پیش

من درناحیه ته زبان چندتا دونه روی ته زبانم مثل جوش هست جوش‌ها سفید رنگ است البته دوطرف زبان حالت خون مردگیه

دکتر شنگه

1 سال و 6 ماه و 10 روز پیش

سلام ممنون از مطالب فوق العاده مفیدتون.

اااااا

1 سال و 3 ماه و 6 روز پیش

سلام پدر من وقتی ک خرما یا ابنبات ک میخوره ک بزاق دهانش زیاد میشه ی لکه خونی زیر زبونش میاد و میترکه خون ازش میاد چیه این نشانش

آرزو

8 ماه و 6 روز پیش

سلام من ی مدته بدجور دهانم جوش ریز میزنه از لثه بگیر تا زبون گلو ی مدت هم میشه قلیون میکشم آیا سرطانه ؟

ثبت نظر

ارسال