Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 11 و 31 دقیقه

آشنایی با پرتو درمانی داخلی (براکی تراپی)

پرتو درمانی داخلی | براکی تراپی | بیماری سرطان | پیشگیری از سرطان

براکی تراپی در دوز بالا اصطلاحاً HDR گفته می شود. جهت انجام این نوع روش درمانی از یک منبع رادیو اکتیو بسیار قوی استفاده می شود. انجام این نوع روش درمان با دوز بالا تنها در مدت زمان کوتاهی انجام می گیرد.

چهارشنبه 23 بهمن 1398 ساعت 16:27

درمان های متفاوتی برای درمان بیماری سرطان وجود دارد که بسته به نوع بیماری پزشک متخصص روش درمانی مناسبی را برای شما در نظر خواهد گرفت. یکی از درمان هایی که برای برخی از بیماران استفاده می شود، پرتودرمانی داخلی است که به آن براکی تراپی نیز گفته می شود.

در واقع در این روش درمان رادیواکتیو را نزدیک تومور قرار می دهند. معمولاً انجام این روش درمانی بدون درد است و مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. بسته به نوع سرطان و شدت این بیماری به شکل های متفاوتی برای شما انجام خواهد گرفت.

درمان این نوع بیماری هزینه های زیادی را برای بیماران مبتلا به سرطان در بر خواهد داشت. به همین جهت انجمن حمایت از بیماران سرطانی شکل گرفته تا با فروش استند تسلیت و تاج گل بتوانند هزینه های آن را صرف درمان بیماران مبتلا به سرطان کنند. در ادامه مقاله در خصوص این نوع از روش درمان بیماری سرطان بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد.

 

آشنایی با پرتو درمانی داخلی (براکی تراپی)

 

در واقع در این روش درمان دوز بالاتری از اشعه ها در قسمت کوچکی از آن ناحیه که تومور ایجاد شده است، قرار می گیرد. جهت انجام این نوع روش درمان از یک منبعی مخصوص استفاده می شود که به آن کاشت می گویند.

هنگام انجام این روش درمان از تجهیزات مختلفی مانند وسیله ای شبیه به گلوله، وسیله ای جهت جستجو، روبان، سیم، سوزن، کپسول، بالون مخصوص و لوله استفاده می شود. در براکی تراپی اشعه ها به صورت کاملاً مستقیم بر تومور ها قرار می گیرند.

در این روش سلول های عادی کمتر از سایر روش ها آسیب می بینند. از این روش درمان در جهت بهبودی بسیاری از قسمت های بدن مانند رحم و روده مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع با کاشت دانه های پرتودرمانی داخلی در نزدیک تومور در آن قسمت، می توان این بیماری را تا حد زیادی درمان کرد.

 

آشنایی با پرتو درمانی داخلی (براکی تراپی)

 

ایمپلنت یا کاشت در براکی تراپی چگونه انجام می گیرد؟

 

این روش درمان در اتاق عمل انجام می شود. در واقع به جهت حفظ اشعه این اقدام در اتاق عمل انجام می شود. قبل از انجام هرگونه اقدامی ابتدا شما را بیهوش می کنند تا هیچ دردی را احساس نکنید. بیهوشی می تواند به صورت کامل باشد که شما به طور کامل به خواب عمیقی می روید  و در نوع دیگر آن با استفاده از بیهوشی موضعی این روش درمان را شروع می کنند.

چندین کاشت را که برای اندام ها داخلی بدن شما در نظر گرفته شده است که از لوله باریک پلاستیکی به نام سوند در بدن شما استفاده می شود. در طی قرار دادن کاشت در بدن اقداماتی مانند تصویربرداری (اشعه ایکس، سونوگرافی، MRI و سی تی اسکن) انجام می گیرد تا بتوانند محل دقیق را با استفاده از این تصاویر شناسایی کنند که کاشت ها را در محل دقیق قرار دهند.

قبل از قرار دادن در اندام های داخلی بدن آنها را در محفظه ای مخصوص نگهداری می کنند تا تابش اشعه ها در آن حفظ شود. پس از خارج کردن کاشت ها به منظور قرار دادن در داخل بدن، مراقبت های ویژه ای را در این فاصله انجام می دهند تا اشعه های آنها کاملاً حفظ شود.

 

مدت زمان ماندگاری کاشت ها

 

مدت زمانی که کاشت در اندام داخلی شما باقی می ماند، بسته به نحوه انجام براکی تراپی دارد. برخی از آنها به صورت دائمی در بدن قرار می گیرند و برخی نیز به صورت موقتی هستند. نوعی که به صورت موقتی در بدن شما قرار می دهند پس از چند دقیقه تا چند روز از بدن شما خارج خواهد شد.

همچنین نوع کاشت بسته به نوع سرطان و شدت بیماری در نظر گرفته می شود. همچنین بسته به عوامل مختلفی مانند وضعیت عمومی بدن و درمان هایی که تا به حال انجام داده اید، تصمیم گیری می شود.

 

آشنایی با براکی تراپی با دوز بالا

 

به براکی تراپی در دوز بالا اصطلاحاً HDR گفته می شود. جهت انجام این نوع روش درمانی از یک منبع رادیو اکتیو بسیار قوی استفاده می شود. انجام این نوع روش درمان با دوز بالا تنها در مدت زمان کوتاهی انجام می گیرد.

پس از انجام درمان در این مدت کوتاه منبع رادیواکتیوی برداشته می شود. این روند ممکن است طی چند روز تا چند هفته تکرار شود. به طور کلی انجام این نوع روش درمان با دوز بالا در بدن شما باقی نخواهد ماند و فقط در طی درمان جای گذاری می شود.

 

براکی تراپی در دوز پایین

 

این نوع روش درمان علاوه بر دوز بالا در نوع دیگری یعنی در دوز پایین انجام پذیر خواهد بود. در انجام این نوع روش درمان در دوز پایین کاشت در بدن شما قرار خواهد گرفت اما تشعشعات کمتری را از خود خارج می کنند. این کاشت هایی که در بدن شما جای گذاری می شود، به مدت یک تا چند روز در بدن شما باقی می ماند و سپس از بدن شما خارج می شود.

در برخی از مواقع شما مجبور خواهید بود که در بیمارستان بمانید چرا که باید به صورت مداوم تحت معالجه قرار بگیرید. همچنین در موارد خاص به منظور قرار دادن کاشت های بزرگ تر در بدن می بایست، استراحت مطلق داشته باشید تا کاشت ها در بدن شما جابه جا نشود.

کاشت های دیگر که به صورت کوچکتر هستند مانند دانه ها (Seed) در قسمتی از بدن که قرار داده اند، باقی می ماند و از بدن شما خارج نخواهند شد. اما تابش های آنها پس از چند هفته کاملاً متوقف می شود. دانه هایی که در بدن شما جای گذاری می شود به اندازه دانه های برنج هستند و مشکلی را برای شما ایجاد نخواهد کرد.

در صورتی که این کاشت ها به طور دائمی در بدن شما باقی بمانند پس از انجام پروسه کاشت، دیگر نیازی به استراحت در بیمارستان نخواهید داشت و می توانید برای استراحت به خانه بروید.

 

براکی تراپی در دوز پایین

 

در حین انجام براکی تراپی چه احساسی خواهید داشت؟

 

به طور کلی حین انجام این نوع روش درمان شما احساس درد و ناراحتی نخواهید داشت. داروهایی که حین انجام براکی تراپی برای شما در نظر گرفته می شود، ممکن است منجر به خواب آلودگی، ضعف و ناراحتی در معده می شود.

اما این عارضه های جانبی درمان به صورت کوتاه مدت در شما مشاهده می شود و در طی زمان کوتاهی شما بهبود خواهید یافت. گاهی اوقات کاشت هایی که به صورت دائمی در بدن شما قرار داده می شود ممکن است، ناراحتی و درد را در آن قسمت جای گذاری شده ایجاد کند.

در صورت لزوم و تداوم درد در آن قسمت بهتر است از داروهایی که سبب تسکین آنها می شود، استفاده کنید. بهتر است در این خصوص از پزشک خود بخواهید تا داروهای مناسبی را برای شما تجویز کند. همچنین در صورتی که سوزش، تعریق یا علائم دیگری را مشاهده کردید، بهتر باید فوراً به پزشک مراجعه کنید تا به مشکل شما رسیدگی شود.

بیماران مبتلا به سرطان جهت انجام درمان های خود باید هزینه های زیادی را پرداخت کنند تا در روند بهبودی قرار گیرند. بسیاری از آنها توان مالی کافی برای انجام درمان خود ندارند به همین جهت انجمن حمایت از بیماران سرطانی شکل گرفته تا با فروش استند تسلیت و تاج گل هزینه های آن را صرف درمان بیماران مبتلا به سرطان کنند. می توانید با خرید این اقلام در کمک به بیماران مبتلا به سرطان شریک باشید.

 

پس از برداشتن کاشت های موقت چه اتفاقی می افتد؟

 

همانطور که گفته شد روش درمان براکی تراپی به دو صورت انجام می شود که این دو روش بسته به شرایط بیمار یکی از آنها توسط پزشک در نظر گرفته می شود. یک نوع آن به صورت موقتی است که در بدن جای گذاری می شود. در اغلب مواقع هنگام برداشتن کاشت های موقت در بدن نیازی به بی حسی نیست.

فرآیند خارج کردن کاشت ها در بیمارستان در اتاق های مجهز صورت می گیرد. همچنین ممکن است پس از خارج کردن آن در مدت زمان کوتاهی احساس درد داشته باشید، اما نگران نباشید زیرا پس از طی مدت زمان کوتاهی مجدد می توانید به انجام فعالیت های روزمره خود بپردازید.

این موضوع را به یاد داشته باشید که بدن شما پس از انجام براکی تراپی به استراحت نیاز دارد بنابراین باید چند روزی را پس از انجام این نوع روش درمان در منزل استراحت کنید. نوع دیگری از کاشت ها دائمی هستند که در ادامه در این خصوص برای شما توضیح خواهیم داد.

 

پس از برداشتن کاشت های موقت چه اتفاقی می افتد؟

 

در هنگام جایگذاری و پس از جایگذاری کاشت دائمی چه اتفاقی رخ می دهد؟

 

همانطور که گفته شد جهت انجام براکی تراپی در درمان سرطان، کاشت به دو صورت جایگذاری می شود، یک نوع آن به صورت دائمی است. در کاشت دائمی مواد رادیو اکتیو و تابش آن در طی مدت زمانی متوقف خواهد شد. در واقع منظور از دائمی بودن به این معنا نیست که همیشه تابش دارند.

ممکن است عملکرد آنها از چند هفته تا چند ماه به طول بینجامد. بسته به نوع سرطان این رادیواکتیو ها فعالیت می کنند. اگر می خواهید به طور دقیق از مدت زمان فعالیت آنها اگاه شوید، بهتر است در این خصوص با پزشک خود صحبت کنید.

پس از اتمام کار، اشعه ها و متوقف شدن فرایند آنها، ایمپلنت های جای گذاری شده در بدن دیگر فعال نخواهند شد. آنها به همان صورت در بدن شما باقی می مانند و هیچ آسیبی را به بافت داخلی بدن شما نخواهند رساند. در واقع نیازی به خارج کردن کاشت های دائمی نیست.

 

هنگام درمان با اشعه های رادیواکتیو چه اقداماتی را باید انجام داد؟

 

هنگام درمان با پرتودرمانی داخلی یا همان براکی تراپی ممکن است اشعه ها در مدت زمان کوتاهی کاهش یابند. هنگامی که کاشت موقت در بدن شما جای گذاری شود از شما خواسته می شود که مدت زمان مشخصی در بیمارستان بمانید.

در طی این نوع روش درمان از شما خواسته می شود که ملاقات های خود را با دوستان و آشنایان محدود کنید. یا از فاصله ای دور دوستان و خانواده خود را ملاقات کنید چرا که اشعه هایی که در بدن شما وجود دارد، ممکن است برای آنها مضر و خطرناک باشد.

کودکان و خانم های باردار نیز نمی توانند به هیچ وجه با شما ملاقات داشته باشند. همچنین پس از خارج کردن کاشت ها نیز باید همواره مراقب باشید تا مشکلاتی در این خصوص رخ ندهد. همچنین کاشت هایی که در بدن شما به صورت دائمی قرار می گیرد پس از طی چند هفته تا چند ماه به طور کامل متوقف نمی شوند، بلکه تابش آنها کمتر می شود. با این وجود احتمال اندکی وجود دارد که افراد دیگر در معرض خطر این تابش ها باشند.

به طور کلی در هر شرایطی که هستید، می بایست مراقبت های لازم را انجام دهید. به ویژه باید از خانم های باردار و کودکان دوری کنید چرا که در هر شرایطی اشعه ها به آنها اسیب خواهند رساند. بهتر است در این خصوص با پزشک خود گفتگو داشته باشید تا توصیه لازم را به شما گوشزد کند.

در نتیجه، سرطان از جمله بیماری هایی است که درمان های متفاوتی برای آن در نظر گرفته شده است که بسته به نوع سرطان و شرایط بیمار هر یک از آنها برای افراد متفاوتی انتخاب می شود. براکی تراپی یکی از روش های درمانی است که در کنار بسیار از درمان های دیگر برای بیمار انجام می شود.

براکی تراپی به دو صورت دائمی و موقت در بدن بیماران جایگذاری می شود تا تابش های رادیواکتیو به صورت داخلی انجام شود. همانطور که می دانید هزینه درمان بیماران مبتلا به سرطان بسیار زیاد است به همین دلیل بسیاری از آنها توان مالی کافی برای درمان خود را ندارند. بسیاری از انجمن ها از جمله انجمن حمایت از بیماران سرطانی شکل گرفته تا با فروش استند تسلیت خیریه و تاج گل خیریه بتوانند هزینه های دریافتی را در اختیار آنها به جهت درمان سرطان قرار دهند. شما نیز می توانید با خرید استند تسلیت و تاج گل از این انجمن ها در این کمک شریک باشید.

 

هنگام درمان با اشعه های رادیواکتیو چه اقداماتی را باید انجام داد؟

تعداد بازدید : 8741

ثبت نظر

ارسال