Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 58 دقیقه

آقایان این سرطان ها را جدی بگیرند

سرطان در آقایان|انواع سرطان در مردان|نشانه های اولیه سرطان در مردان|سرطان پستان در مردان|سرطان پروستات×سرطان مثانه|علائم سرطان آلت تناسلی در مردان|سرطان ریه|سرطان بیضه|سرطان کبد و مجرای صفراوی داخل کبدی|

سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان است. اگر به موقع تشخیص داده شود احتمال درمان آن بسیار زیاد است. بسیار از سرطان ها مردان را درگیر می کند. سرطان هایی همچون، روده ی بزرگ، پروستات، سرطان بیضه، سرطان دستگاه تناسلی و ... .

پنجشنبه 25 دی 1399 ساعت 0:8

سرطان، دومین عامل مرگ و میر پس از بیماری قلبی، در جهان است. بیماری که در آن رشد ناگهانی سلول های غیر طبیعی بدن مشاهده شده و این سلول ها به صورت غیر قابل کنترل تکثیر می شوند و در نتیجه ی این تقسیم، سلول های ایجاد شده توانایی نفوذ و از بین بردن بافت طبیعی بدن را دارند، سلولهای سرطانی همچنین می توانند از طریق جریان خون یا لنف به سایر نقاط بدن گسترش یابند.

با پیشرفت در غربالگری می توان به درمان و بهبود آن اقدام کرد. سرطان اغلب علائم خاصی ندارد, بنابراین مهم است که افراد فاکتورهای خطر خود را محدود کرده و تحت غربالگری مناسب سرطان قرار گیرند.

 

 اغلب غربالگری های سرطان مخصوص گروه های سنی خاصی است این بیماری در اثر تغییر (جهش) DNA در سلول ایجاد می شود . DNA درون یک سلول به تعداد زیادی ژن تقسیم می شود که هر کدام از آنها دستوری در رابطه با این که سلول ها باید چه وظایفی انجام دهند، چگونه رشد کنند و تقسیم شوند، صادر می کنند. خطا در این روند سبب می شود عملکرد طبیعی سلول متوقف شده و باعث سرطانی شدن سلول می شود.

 

با تشخیص زود و به هنگام انواع سرطان ها می توان درصد بالایی از این بیماری را درمان کرد، اگر تشخیص آن به تأخیر بیفتد، این تأخیرها می تواند خطرناک باشد. تشخیص و درمان زود هنگام اغلب می تواند به کسب نتایجی بهتر از درمان منجر شود. انواع سرطان‌ها در گام‌های اولیه بدون علامت است، اما اگر هر یک از افراد به علائمی که در بدن آ‌نها نشان داده می‌شود توجه کنند، زود تر درمان می شوند.

 

نیمی از جامعه انسانی را آقایان تشکیل می‌دهند، به سبب ساختار متفاوت بدنی و هورمونی و شغلی با زنان، بعضی از بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی فقط در مردان دیده می‌شود و بعضی از مشکلات و بیماری‌ها با شیوع بیشتری نسبت به زنان در آنها وجود دارد. 

سرطان یکی از شایع ترین علل مرگ در مردان بالغ است. مردان برخلاف زنان ممکن است توجه کمتری به نشانه‌ها و علائم بیماری داشته باشند و برای بررسی شرایط سلامت خود دیرتر به پزشک مراجعه کنند یا حتی علائم موجود را نادیده بگیرند. شاید شنیده باشید که عموم می گویند: به بیمارستان که مراجعه می کنید بیشتر بانوان برای درمان می آیند و  به بهشت زهرا که می روید تعداد مردانی که فوت می کنند بیشتر است.

 

نشانه های اولیه سرطان در مردان :

 

تغییرات روده ای، خونریزی مقعد، تغییرات ادرار و تکرر ادرار، خون در ادرار، درد کمر مداوم، برآمدگی هایی در بیضه، سرفه ی غیر عادی، سوزش مکرر سردل، کاهش وزن  ناخواسته، برآمدگی هایی در سینه، یبوست، خستگی بیش از حد از علائم سرطان در مردان  است. هر کدام از انواع سرطان ها نشانه هایی دارند که در ابتدای امر باید آنها را جدی گرفت. در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.

 

سرطان پستان :

 

شاید خیلی ها فکر کنند سرطان پستان یک بیماری مختص به زنان است، اما این درست نیست. مردان نیز می توانند سرطان پستان را تجربه کنند. سرطان پستان در مردان به اندازه ی سرطان پستان در زنان شایع نیست، اما احتمال وقوع آن وجود دارد. تقریباً از هر ۱۰۰ مورد سرطان پستان، یکی از آنها ‌ مرد است. مردانی که به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، احتمال بیشتری دارد دارای سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری بوده یا دارای یک جهش ژنی BRCA باشند.

 ژن ها می توانند در سرطان سینه مرد نقش ایفا کنند، اما ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه یا سطوح بالای استروژن رخ دهد و این بیماری بیشتر بین مردان مسنی که سن آنها بین 60 تا 70 سال قرار دارد، شایع‌تر است. مردان ممکن است متوجه تورم در زیر بغل خود به واسطه درگیر شدن غدد لنفاوی شوند.

 

در صورت مواجهه با یک توده یا بافتی سفت در پستان، تیره یا قرمز شدن هاله نوک پستان یا ترشح از آن، برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زود هنگام عاملی کلیدی برای دریافت درمان مورد نیاز و کسب نتایج بهتر از آن است.

 سرطان سینه پیشرفته یا حاد ممکن است با درد سینه، درد استخوان و تورم غدد لنفاوی زیر بغل یا اطراف آن همراه باشد. بزرگ شدن سینه‌ها در مردان از نشانه‌های سرطان پستان نیست بلکه این عارضه که گاینکومستیا نامیده می‌شود ممکن است به دلایلی همچون افزایش وزن یا استفاده از دارو‌های خاص رخ دهد.

 

علائم سرطان سینه در مردان :


از جمله علائم و نشانه‌های سرطان سینه در آقایان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- وجود توده در سینه؛ که شایع‌ترین علامت سرطان سینه بوده و معمولاً بدون درد است.
- فرو رفتن نوک سینه (نوک پستان معکوس)
- ترشحات نوک سینه
- درد در نوک سینه
- قرمزی، پوسته پوسته شدن، کمرنگ شدن یا سایر تغییرات در پوست سینه
- قرمزی یا زخم روی نوک سینه یا حلقه رنگی اطراف نوک سینه
سرطان سینه پیشرفته یا حاد ممکن است با درد سینه، درد استخوان و تورم غدد لنفاوی زیر بغل یا اطراف آن همراه باشد.

نکشیدن سیگار، داشتن رژیم غذایی سالم و انجام ورزش به صورت مرتب می تواند در پیشگیری از بیماری مؤثر باشد.

 

سرطان پروستات 

 

پروستات یک غده کوچک در ابتدای مجاری ادرار و در لگن است که وظیفه ی تولید اسپرم را به عهده دارد. سرطان پروستات هم مانند دیگر سرطان ها از رشد غیر طبیعی سلول ها در غده پروستات به وجود می آید. سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان است، بیماری که سلامت مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از رشد سلول‌های بدخیم در داخل پروستات به وجود می آید.

احتمال بروز این سرطان‌ها با افزایش سن زیاد می‌شود، به طوری که می‌توان گفت امکان این که یک مرد ۵۰ ساله تا آخر عمرش از نظر بافت شناختی به سرطان پروستات مبتلا شود نسبتاً زیاد است، ولی اکثر آنها در طول عمر از نظر بالینی بدون علامت باقی می‌مانند و تا آخر عمر هیچ مشکلی برای شخص مبتلا ایجاد نمی‌کنند.

 

این سرطان اعضای مختلف بدن را درگیر می‌کند و از نظر جسمی و روحی زندگی مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ سرطان پروستات جزو سرطان‌هایی است که مانند سایر بیماری‌ها  قابل پیشگیری است و با تشخیص زودرس در مراحل اولیه می‌توان آن را درمان کرد.

سرطان پروستات جنبه ارثی دارد و آقایان باید هر گونه تغییر در ادرار شامل احتباس تکرر ادرار و وجود خون در ادرار را جدی بگیرند. سرطان پروستات در ابتدا بدون عارضه است و فرد نمی‌تواند آن را به موقع تشخیص دهد، این بیماری می‌تواند سال‌ها ساکت بماند و اگر درمان نشود می‌تواند کشنده باشد؛

 

علت‌های متعددی برای انواع سرطان‌ها وجود دارد، سبک زندگی، چاقی، چربی خون بالا، تغذیه نامناسب، آلودگی هوا، عدم استفاده از سبزیجات، عدم تحرک از عواملی است که در بروز سرطان نقش دارند.علائم و نشانه های دیگر سرطان پروستاتعبارتند از: درد و سوزش در ادرار، ادرار مکرر به ویژه در شب، جریان ادرار قطع یا ضعیف شده، خون در مایع منی، درد استخوان در ناحیه کمر و لگن، ناراحتی یا درد هنگام نشستن، ناشی از بزرگ شدن پروستات، اختلال در نعوظ، با شناخت این علائم می توان از این سرطان جلوگیری کرد.

 

سرطان پروستات

 

سرطان مثانه :


خون در ادرار می تواند علامتی شایع برای سرطان مثانه است. یکسری از علائم نیز ممکن است در بعضی از افراد مبتلا به سرطان مثانه دیده شود مانند: ضعف، کاهش وزن و درد استخوانی. این نوع سرطان در افراد سیگاری شایع تر از افرادی است که هرگز سیگار نکشیده اند. سیگار کشیدن مسئول ۵۰ درصد تمامی سرطان های مثانه در آقایان و خانم ها است.وجود خون در ادرار،  تخلیه ادرار همراه با درد، تکرر ادرار، نیاز سریع به تخلیه ادرار، بی اختیاری در دفع ادرار، درد در ناحیه شکم و درد در قسمت تحتانی کمر از نشانه های سرطان مثانه است.

 

عوامل ایجاد کننده سرطان مثانه :

 

عامل اصلی ایجاد کننده ی سرطان مثانه مشخص نیست. اما قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطان زا، عفونت های مزمن مثانه، کمبود مایعات بدن، جنس مذکر، نژاد سفید پوست، افزایش سن (اکثر سرطان های مثانه در افراد بالای ۵۵ سال اتفاق می افتد)، مصرف غذاهای چرب، وجود سابقه ی خانوادگی، تحت درمان قرارگرفتن با داروی شیمی درمانی ای به نام سیتوکسان و سابقه پرتو درمانی در ناحیه لگن از عوامل ایجاد سرطان مثانه است.

 

سرطان آلت تناسلی :

همان گونه که می دانید سرطان می توان قسمت های مختلف بدن را درگیر کند. سرطان می تواند آلت تناسلی آقایان را هم درگیر کند و این یکی از بدترین بیماری هایی است که ممکن است آقایان گرفتار آن شوند. علت سرطان آلت تناسلی ویروس HPV و تغییر رنگ از علائم آن است. 

سرطان آلت تناسلی مردان، عمدتاً در مردان مسنی که در طول زندگی خود بهداشت آلت تناسلی را رعایت نکرده‌اند رخ می‌دهد و اگر تشخیص سرطان به موقع صورت پذیرد و فرآیند درمان سریع شروع شود، بسیاری از مبتلایان به این بیماری زنده می‌مانند.

منظور از عدم رعایت بهداشت آلت تناسلی، افرادی را شامل می‌شود که ختنه نشده‌اند و به طور منظم زیر پوست ختنه‌گاه خود را تمیز نکرده‌اند. لازم به ذکر است که سرطان آلت تناسلی مردانه در مردانی که ختنه شده‌اند بسیار نادر است.


- علائم سرطان آلت تناسلی در مردان

 

تغییر رنگ پوست آلت تناسلی، تشکیل یک توده زیر پوست ختنه گاه و یا بر روی سر آلت تناسلی، بروز زخم و یا زگیل ناحیه تناسلی زیر پوست ختنه گاه و یا بر روی سر آلت تناسلی که بهبود نمی‌یابد، خونریزی و یا ترشحات بدبو از آلت تناسلی، تنگی غلاف ختنه گاه، بروز جوش‌های قرمز رنگ در زیر ختنه گاه و متورم شدن غدد لنفاوی در کشاله ران از علائم سرطان آلت تناسلی است و باید زمان دیدن چنین علائمی آنها را جدی گرفت و به پزشک متخصص مراجعه کرد.

 

سرطان ریه :

 

سرطان ریه یکی از اصلی ترین علل مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان است. در مراحل اولیه، سرطان ریه اغلب نشانه ای در افراد ندارد. این نشانه‌ها و علائم با شیوع و گسترش سرطان، ظهور پیدا می‌کنند. تشخیص زود هنگام و درمان می‌تواند امید فرد و دورنمای بهبودی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. سرطان ریه سلول غیر کوچک یا NSCLC رایج‌ترین نوع سرطان ریه است.

در حال حاضر یک آزمایش غربالگری برای سرطان ریه وجود دارد که می تواند میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را تا 20 درصد کاهش دهد. این تست برای افراد بین سن 55 تا 80 که حداقل به مدت 30 سال سابقه سیگار کشیدن داشته اند، توصیه می شود. عوامل خطر برای سرطان ریه سیگار کشیدن است، اما عوامل خطر دیگری نیز وجود دارد.

 

تنگی نفس، گرفتگی صدا، عفونت مکرر ریه، مانند سینه‌پهلو یا برونشیت که به دلیل انسداد مجرای تنفسی توسط سلول‌های سرطانی رخ دهند، آتلکتازی، آسیب دیدگی ریه به علت انسداد مجرای تنفسی بر اثر سرطان، از علائم این سرطان است.

اگر کارسینوم سلول سنگفرشی که نوعی سرطان پوست است، به ریه‌ها شیوع پیدا کند، ممکن است فرد دچار سندروم پارانئوپلاستیک نیز شود. سندروم پارانئوپلاستیک در مواقعی رخ می‌دهد که سلول‌های سرطانی و یا سلول‌های سیستم ایمنی، هورمون‌ها و یا دیگر موادی تولید کنند که بافت‌های اطراف را تغییر دهد.

 

این سندروم ممکن است علائمی همچون موارد زیر داشته باشد.مشکلات حرکتی و حفظ تعادل، گرفتگی عضلانی، حرکات غیرارادی، از دست دادن تناسب عضلانی، ضعف عضلانی، مشکل در بلعیدن، لکنت زبان. نوع دیگری از سرطان ریه که سرطان ریه سلول کوچک یا SCLC نامیده می‌شود، در مردان و زنان رایج‌تر بود. اگر چه میزان اختلاف در حال کمتر شدن است چرا که میزان سرطان ریه در مردان در دهه گذاشته رو به کاهش بوده است.

 

سرطان بیضه (Testicular cancer) :

 

بیضه ها، دو عضو جنسی مردانه است که اسپرم را تولید و ذخیره می کنند. آنها در یک کیسه زیر آلت تناسلی به نام اسکروتوم واقع شده اند و همچنین هورمون تستوسترون را نیز تولید می کنند. سرطان بیضه هنگامی اتفاق می افتد که سلولهای غیر طبیعی به صورت غیر قابل کنترلی در بیضه رشد می کنند. این به خوبی قابل درمان است، به ویژه هنگامی که در مراحل ابتدایی بیماری یافت شود.

 این سرطان شایعترین سرطان در میان مردان جوان است.سرطان بیضه معمولاً یکی از بیضه ها (بیضه راست یا بیضه چپ) را درگیر می کند که درون کیسه بیضه قرار دارند.

کیسه بیضه، کیسه‌ای از جنس پوست زیر آلت تناسلی است. در مقایسه با دیگر انواع سرطان، سرطان بیضه نادر است‌. اما سرطان بیضه در میان مردان آمریکایی بین سنین ۱۵ تا ۳۵ سال بسیار رایج است. این بیماری در مردان کم تر از سرطان های پروستات, ریه ها و کولون است. با این حال, نباید علائم اولیه را نادیده بگیرید. برآمدگی های بیضه نشانه های سرطان بیضه است. هر تغییری مانند تغییر سایز، تورم و احساس سنگینی در بیضه‌ها را باید جدی گرفت، چرا که ممکن است این‌ها نشان‌دهنده سرطان بیضه‌ باشند.

 

احساس سنگینی در کیسه بیضه، درد مبهم یا احساس فشار در قسمت پایینی شکم یا کشاله ران، بوجود آمدن برجستگی بر روی بیضه یا بزرگ شدن یکی از بیضه ها، درد مبهم در ناحیه شکم و کشاله ران، تجمع ناگهانی مایع در داخل کیسه بیضه، درد یا ناراحتی در یکی از بیضه ها یا در کیسه بیضه، بزرگی یا لمس دردناک سینه ها، کمر درد و یک توده یا تورم در کیسه بیضه که ممکن است دردناک باشد یا نباشد. از علائم دیگر سرطان بیضه است.

 

سرطان پانکراس در مردان:

 

چهارمین سرطان مرگبار در مردان،  سرطان پانکراس یا لوزالمعده، است. علائم این نوع سرطان چون در مراحل اولیه ظاهر نمی شوند به آن بیماری «خاموش» گفته می شود. همانگونه که سرطان رشد و گسترش می یابد، درد  نیز اغلب در بخش بالایی شکم ایجاد می شود و گاهی به کمر هم می رسد. درد ممکن است پس از این که شخص غذا می خورد و یا دراز می کشد، بدتر شود. زردی، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، خستگی و ضعف از دیگر علائم این سرطان است.

 

سرطان روده ی بزرگ :

 

از سرطان های شایعی که مردان را درگیر خود می کند، سرطان روده ی بزرگ است، روده ی بزرگ از ضایعات پیش سرطانی مثل پولیپ ایجاد می‌شود و به طور معمول مدت زمان تشکیل پولیپ تا تبدیل شدن آن به سرطان یک دوره ۱۰ ساله زمان می‌برد. مبتلایان به این نوع سرطان پس از شناسایی از طریق عمل کولونوسکوپی تحت درمان قرار می‌گیرند. 

دردهای شکمی، خون ریزی‌های گوارشی، کاهش وزن، یبوست و اجابت مزاج و کم خونی تغییر در عادات روده ای، کم خونی نامشخص، از علائم سرطان روده ی بزرگ است. خون در مدفوع ممکن است نشان از هموروئید (بواسیر یا خون‌شار) و شروع این بیماری باشد. همچنین این نشانه ممکن است خبر از سرطان روده ی بزرگ نیز بدهد.

 

سرطان کبد و مجرای صفراوی داخل کبدی :

 

اگر سرطان از دیگر نقاط بدن به کبد گسترش یابد، آن را متاستاز کبد می گویند و اگر سرطان از خود کبد شروع شود، آن را سرطان اولیه کبد می نامند. عوامل خطر سرطان کبد شامل مصرف بیش از اندازه الکل، عفونت هپاتیت B مزمن، هپاتیت C ، قرار گرفتن در معرض آفلاتوکسین (که ممکن است در بادام زمینی، ذرت بیشتر یافت شود) است. علائم سرطان کبد شبیه به سرطان پانکراس است و ممکن است شامل: زرد شدن پوست یا سفید شدن چشم، از دست دادن اشتها و درد شکم شود.

 

 سرطان کبد و مجرای صفراوی داخل کبدی

 

سرطان پوست :

 

اغلب مردان بالای ۵۰ سال به علت سرطان پوستی جان خود را از دست می‌دهند. تغییرات قابل توجه همانند: خال‌های برجسته و مایع‌دار، التهاب‌های پوستی و تغییر رنگ ناگهانی و قابل توجه از نشانه‌های سرطان پوست است و باید آنها را جدی گرفت.

 

سرطان معده:

این سرطان نیز جزء سرطان‌های شایع  در مردان است. مردان باید هرگونه تغییر در ادرار شامل احتباس، تکرر ادرار و وجود خون در ادرار را جدی بگیرند. اگر گلو درد طی هفته‌ها ادامه پیدا کند و به مرور زمان بدتر ‌شود نشان از سرطان معده، روده یا حنجره است.

 

نکته1:  بسیاری از سرطان های رایج در مردان مانند سرطان ریه، سرطان پانکراس و روده بزرگ ممکن است به کبد گسترش یابد.

نکته 2:  زمانی که بدون دلیل لاغر می شوید، بدون این که رژیم گرفته باشید یا ورزش انجام داده باشید. این لاغری بدون دلیل حاکی از بیماری سرطان لوزالمعده، مری، کبد یا روده بزرگ است.

تعداد بازدید : 3042

ثبت نظر

ارسال