Fa En سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 20 و 7 دقیقه

انواع سرطان ریه و توده های ریوی کدام اند؟

سرطان ریه|روش های درمان سرطان ریه|جلوگیری از سرطان ریه

سرطان ریه یک بیماری است که با رشد سلولی کنترل نشده در بافت ریه مشخص می شود. در صورت عدم درمان، رشد سلولی در فرآیندی به نام متاستاز به خارج از ریه ها گسترش می یابد و به بافت های اطراف یا سایر قسمت های بدن می رسد. سرطان ریه یکی از کشنده ترین سرطان ها در جهان است که هر ساله باعث مرگ و میر بسیاری از مردان و زنان می شود.

یکشنبه 14 آذر 1400 ساعت 7:45

ریه یکی از اندام بزرگ در بدن انسان است. بنابراین، توده های سرطانی می توانند برای مدت طولانی بدون ایجاد علائم در ریه ها رشد کنند، بنابراین احتمال اینکه دیرتر تشخیص داده شوند، بیشتر می شود.خستگی و سرفه دو علامتی هستند که می توانند در اثر سرطان ریه ایجاد شوند. در بیشتر موارد، افراد فقط آن را نادیده می گیرند و آن را با علل دیگر مرتبط می دانند.


ندول های ریوی


به قطعات کوچک بافت گره می گویند. ندول ها ممکن است خوش خیم (غیر سرطانی) یا پیش سرطانی باشند. گفته می شود ندول های پیش سرطانی پتانسیل سرطانی شدن را دارند.


گاهی اوقات توده های ریه یا ندول های ریه ندول های متاستاتیک هستند. هنگامی که سلول های سرطانی از اندام اصلی که سرطان شروع شده است خارج می شوند و توده سرطانی (نوع اول) را در سایر قسمت های بدن تشکیل می دهند، به آن متاستاز می گویند.


به عنوان مثال، سرطان سینه می تواند باعث ایجاد گره های متاستاتیک در ریه ها شود. به عبارت دیگر، تکه‌ای از ریه از همان سلول‌های سرطان سینه تشکیل شده است. این توده نتیجه انتشار سلول های سرطان سینه در قسمت های مختلف بدن از جمله ریه ها است.به طور کلی، گره‌های ریه بزرگ‌تر به احتمال زیاد بدخیم هستند، در حالی که گره‌های کوچک‌تر ریه معمولاً خوش‌خیم هستند.


اهمیت تعیین نوع سرطان ریه


نوع سرطان ریه نشان می دهد که کدام نوع از سلول های ریه فرآیند سرطان را آغاز کرده اند. تشخیص نوع سرطان ریه مهم است زیرا پزشک درمان مناسب را برای همان نوع سرطان ریه آغاز می کند.تصویربرداری پزشکی مانند سی تی اسکن یا میکروسکوپ سلولی خلط می تواند به تعیین نوع سرطان ریه کمک کند.
در اغلب موارد برای تعیین نوع دقیق بیماری ریوی نمونه ای از ریه گرفته می شود و به آزمایشگاه پزشکی (آزمایشگاه پاتولوژی یا پاتولوژی) فرستاده می شود.


پاتولوژیست نمونه را در آزمایشگاه زیر میکروسکوپ بررسی می کند و سرطانی یا خوش خیم بودن توده و نوع سرطان ریه را بر اساس شکل و سایر خصوصیات سلول ها یا آزمایشات دیگر تعیین می کند.بنابراین، هنگام نامگذاری انواع سرطان، گاهی از ویژگی های شکل یا اندازه سلول استفاده می شود.


سرطان ریه سلول غیر کوچک


هشتاد و پنج درصد از سرطان های ریه سرطان ریه سلول های غیر کوچک هستند. این نوع سرطان ریه به سه دسته تقسیم می شود:

  • آدنوکارسینوم ریه شایع ترین نوع سرطان ریه در مردان و زنان است.
  • کارسینوم سلول سنگفرشی تقریباً 25 درصد از کل سرطان های ریه را تشکیل می دهد.
  • کارسینوم سلول بزرگ که 10 درصد سرطان ریه سلول غیر کوچک را تشکیل می دهد.


سرطان یک کلمه لاتین است که به هر نوع سرطانی اطلاق می شود که منشا آن غشاهای مخاطی (لایه داخلی بدن) یا سلول های پوست باشد.


در ریه، سرطانی که از سلول های مخاط ریه (پوشش داخلی ریه) شروع می شود، کارسینوم نامیده می شود.جراحی معمولاً برای برداشتن توده‌های سرطانی سلول غیر کوچک ریه استفاده می‌شود. همچنین می توانید قبل از جراحی، شیمی درمانی، درمان یا پرتودرمانی (رادیوتراپی یا اشعه ایکس) را تجویز کنید. هدف از این درمان کوچک کردن توده های سرطانی و تسهیل جراحی است.


سرطان ریه سلول کوچک


می توان گفت 15 درصد دیگر از سرطان های ریه متعلق به این نوع هستند. این نوع سرطان ریه معمولا سریعتر از سرطان ریه سلول غیر کوچک رشد می کند.در این نوع سرطان ریه شیمی درمانی نقش مهمی دارد. در بیشتر موارد، سرطان ریه سلول کوچک نسبت به سرطان ریه سلول‌های کوچک بهتر به شیمی‌درمانی پاسخ می‌دهد.


در بسیاری از موارد رادیوتراپی را می توان همراه با شیمی درمانی انجام داد. از پرتودرمانی برای درمان توده های متاستاتیک این نوع سرطان (به ویژه در مغز) نیز استفاده می شود.در این نوع به دلیل احتمال زیاد گسترش سلول های سرطانی به ندرت از جراحی استفاده می شود. اگر جراحی انجام شود، پرتودرمانی بعد از عمل می تواند احتمال عود این نوع سرطان را تا حد زیادی کاهش دهد.


انواع نادر سرطان ریه


مزوتلیوما


سرطان در سلول‌های روی قفسه سینه شروع می‌شود و در افرادی که آزبست استنشاق می‌کنند شایع‌تر است. آزبست ماده معدنی است که مصارف بسیاری در صنعت دارد، از جمله تهیه محصولات نساجی مقاوم در برابر آتش، پوشاک محافظ و مقاوم در برابر آتش، تولید سنگ ایرانی و ....شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی همگی ممکن است در درمان مزوتلیوما نقش داشته باشند.


تومور کارسینوئید ریه


تومورها در معده یا روده شایع‌تر هستند، اما به ندرت از ریه‌ها شروع می‌شوند و درمان معمولاً شامل جراحی است.گاهی اوقات شیمی درمانی و/یا پرتودرمانی همراه با موارد جراحی یا غیرجراحی استفاده می شود.

 

اهمیت تعیین نوع سرطان ریه


جلوگیری از سرطان ریه


همیشه نمی توان از سرطان ریه پیشگیری کرد، اما با اقدامات زیر می توان عوامل خطر را به حداقل رساند و خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش داد.از سیگار کشیدن خودداری کنید


بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه:


عدم استفاده از تنباکو (سیگار و قلیان)
سعی کنید از استنشاق دود تنباکو دیگران خودداری کنید
اگر قبل از بروز سرطان ریه، سیگار را ترک کنیم، بافت آسیب دیده ریه به تدریج بهبود می یابد.
مهم نیست الان چند ساله یا پیر هستیم، به هر حال داریم سیگار می‌کشیم؛ هر بار که سیگار را ترک می‌کنیم، خطر ابتلا به سرطان ریه کاهش می‌یابد و در واقع طول عمر ما نیز افزایش می‌یابد.


برای کسب اطلاعات تخصصی در مورد ترک سیگار می توانیم با انجمن مبارزه با دخانیات ایران تماس گرفته و یا از دستورالعمل های موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان استفاده کنیم.

از قرار گرفتن در معرض رادون اجتناب کنید

گاز رادون یکی از عوامل اصلی سرطان ریه است. گاز رادون در مناطق جغرافیایی خاصی از زمین بلند می شود تنفس در منازل یا محل کار (فضاهای سرپوشیده) که گاز رادون از زمین وارد هوا می شود، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.

اندازه گیری میزان رادون در هوایی که در خانه و محل کار تنفس می کنیم می تواند گام مثبتی در ارزیابی خطر ابتلا به سرطان ریه باشد.

قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا را محدود کنید

برخی از مواد مانند آزبست بسیار سرطان زا هستند.



متأسفانه برخی از مشاغل بیشتر در معرض مواد سرطان زا مانند آزبست قرار دارند. بهتر است از توصیه های ایمنی مانند استفاده از ماسک در مشاغل خاص برای کاهش قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا پیروی کنید.

به یک رژیم غذایی سالم پایبند باشید

یک رژیم غذایی سالم که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه باشد می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه کمک کند. شواهد علمی نشان می دهد که این رژیم غذایی سالم و مفید می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را برای افرادی که به سیگار کشیدن ادامه می دهند و سیگار نمی کشند کاهش دهد.متأسفانه میوه ها و سبزیجات در کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه تأثیر مثبت بسیار کمی بر خطر سیگار کشیدن دارند.



تلاش هایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری از طریق مصرف مقادیر زیاد ویتامین ها و مواد مشابه صورت گرفته است، اما هیچ کدام موثر نبوده است. حتی در برخی از این مطالعات پزشکی نتیجه معکوس به دست آمد. به عنوان مثال، در یک مطالعه، سطوح بالای β-کاروتن (پیش ساز ویتامین D) با بروز بیشتر سرطان ریه مرتبط بود.


برخی از بیماران مبتلا به سرطان ریه هیچ عامل خطری ندارند. بنابراین، اگرچه می توان از برخی از روش های فوق برای پیشگیری از برخی موارد سرطان ریه استفاده کرد، اما هنوز نمی توان از همه موارد سرطان ریه پیشگیری کرد.


روشهای تشخیص بیماری


بسته به سلامت عمومی فرد، غربالگری سرطان ریه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
اشعه ایکس از ریه ها
بررسی خلط
سی تی اسکن
نمونه برداری یا بیوپسی
توموگرافی گسیل پوزیترون یا اسکن PET
سونوگرافی
تست تنفس
آزمایش خون
اسکن استخوان
رادیوگرافی با استفاده از تقویت میدان مغناطیسی


سی تی اسکن: در این روش سی تی اسکن با استفاده از اشعه ایکس تصاویر متعددی از بدن می گیرد و از این طریق به محل دقیق و اندازه ضایعه و گسترش تومورهای ریه پی می برد. قفسه سینه یا سایر قسمت های اندام. مشخصه آن دور بودن به اندازه کبد است.


پرتونگاری با استفاده از تشدید میدان مغناطیسی: این آزمایش شبیه به سی تی اسکن است، با این تفاوت که به جای اشعه ایکس، از آهنربا برای عکس برداری از اندام ها استفاده می شود. در این آزمایش بیمار به مدت 30 دقیقه در اتاق دستگاه می ماند و از بدن خود تصویر مقطعی می گیرد.


نمونه برداری یا بیوپسی بررسی میکروسکوپی نمونه بافت تومور: این آزمایش بسیار مهم است زیرا مطمئن ترین راه برای تشخیص سرطان ریه و انواع آن است. توموگرافی گسیل پوزیترون یا اسکن PET: در این روش دستگاه اسکنر به دور بیمار می چرخد و با انتشار پوزیترون مواد رادیواکتیو که به بیمار تزریق می شود یا توسط بیمار استنشاق می شود تصویری تشکیل می دهد که از طریق این روش مشاهده بصری، ریه ها تغییر می کنند. موفقیت در سه بعد امکان پذیر است.


اولتراسوند: در این روش از امواج صوتی برای بررسی ساختار یک توده ریه استفاده می شود.


تست تنفس: در این روش، بیمار قبل از عمل تحت آزمایش های تنفسی مختلف قرار می گیرد.


آزمایش خون: تومورهای سرطانی آنتی ژن ها و آنزیم های خاصی تولید می کنند که با آزمایش خون قابل تشخیص است. تعیین آنتی ژن کارسینومبریونیک و آنزیم NSE یک آزمایش غربالگری برای این بیماری است. افزایش سطح این پروتئین ها نشان دهنده علائم سرطان است، در حالی که کاهش سطح آنها در طول درمان نشانه ای از مهار رشد سرطانی سلول های بیمار است.


اسکن استخوان: تصویربرداری از استخوان با مواد رادیواکتیو یک روش بسیار ارزشمند برای تشخیص گسترش سرطان به استخوان ها، اثربخشی درمان های سرطان و روند بهبودی نواحی آسیب دیده استخوان ها است.

 

جلوگیری از سرطان ریه


روش های درمان سرطان ریه


جراحی:

 

معمولاً اگر ضایعه بدخیم محدود به ریه باشد، ممکن است یک قطعه کوچک یا کامل از ریه برداشته شود.ضایعات بدخیم سوختگی لیزری: در برخی موارد سرطان بدخیم ریه می تواند باعث انسداد حنجره شود. در این صورت پزشک ضایعه بدخیم را با لیزر می سوزاند و راه هوایی را برای بیمار باز می کند. این روش نمی تواند ضایعات بدخیم را به طور کامل از بین ببرد، اما به بهبود تنفس بیمار کمک می کند.


شیمی درمانی:

 

برای از بین بردن سلول های سرطانی پراکنده استفاده می شود. شیمی درمانی برای جلوگیری از عود بیماری و مواردی که سرطان به بدن سرایت کرده است تجویز می شود. استفاده از داروهای شیمیایی می تواند باعث از بین رفتن سلول های سرطانی شود.


رادیوتراپی یا اشعه درمانی:

 

برای از بین بردن مستقیم بیماری های بدخیم ریه استفاده می شود. خستگی شدید، افسردگی، حالت تهوع، استفراغ، بی اشتهایی و آسیب به سیستم عروقی و تنفسی از عوارض پرتو درمانی است. رادیوتراپی همچنین ممکن است سیستم خونساز بدن را مهار کند، گلبول های سفید را کاهش دهد، سیستم ایمنی را ضعیف کند و در نهایت باعث عفونت شود.


فتودینامیک تراپی:

 

از رنگ و نور استفاده کنید. در این فرآیند، رنگ به داخل سیاهرگ تزریق می شود و سپس در سراسر بدن پخش می شود. بعد از چند روز این رنگ فقط در سلول های بدخیم وجود دارد. سپس یک لیزر قرمز به سلول ها تابش می شود و رنگ موجود در سلول های سرطانی این نور را جذب می کند. این منجر به یک واکنش فتوشیمیایی می شود که سلول ها را از بین می برد.


بیولوژیکی یا ایمونوتراپی شامل بازسازی،تحریک،هدایت و تقویت سیستم دفاعی طبیعی بیمار،استفاده از آنتی بادی ها و هدایت سیستم دفاعی خود بیمار برای مبارزه با سرطان است.استفاده از اینترفرون ها، سلول هایی با فعالیت مستقیم ضد تومور و آنتی بادی های مونوکلونال که در بقای سلول ها اختلال ایجاد می کنند،می توانند رشد سرطان را کاهش دهند.


تاج گل خیریه


تاج گل باید ماندگاری بالایی داشته باشد تا تازگی و طراوت خود را حفظ کند، اما توجه داشته باشید که تاج گل نیز مانند هر گل دیگری در نهایت پژمرده شده و ظاهر خود را از دست می دهد، بنابراین انتخاب، سفارش و خرید گل تاج گل خیریه سرطان باید قبل از مراسم انجام شود. شما می توانید از موسسه های خیریه تاج گل را خریداری کنید.


سرطان ریه یک بیماری است که با رشد سلولی کنترل نشده در بافت ریه مشخص می شود. در صورت عدم درمان، رشد سلولی در فرآیندی به نام متاستاز به خارج از ریه ها گسترش می یابد و به بافت های اطراف یا سایر قسمت های بدن می رسد. سرطان ریه یکی از کشنده ترین سرطان ها در جهان است که هر ساله باعث مرگ و میر بسیاری از مردان و زنان می شود.
 

تعداد بازدید : 12943

ثبت نظر

ارسال