Fa En سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 37 دقیقه

متاستازهای سرطانی ریه

سرطان ریه|پیشگیری از سرطان ریه|درمان سرطان ریه|سرطان ریه در زنان|نشانه های سرطان ریه در زنان و مردان|بروز نشانه های سرطان ریه در زنان|نشانه های سرطان ریه در زنان سیگاری|

اغلب متاستاز های به ریه بدون علائم هستند. اغلب بطور اتفاقی در تست های اولیه برای کانسر نقاط دیگر نواحی شناسائی می شوند. اگر منطقه ناف ریه درگیر شود سرفه؛ همو پتزی و درد ممکن است عارض شود. متاستازهای محیطی هم می تواند ایجاد پنو موتوراکس کند.

جمعه 30 مهر 1400 ساعت 18:59

امروزه سرطان به عنوان یکی از  بیماری های شایع  به شمار می رود که در انواع مختلف رخ می دهد. سرطان ریه به عنوان یکی از انواع این بیماری به شمار می رود . سلول ها در این بیماری از بافت ریه شروع به رشد می کنند ، به این صورت که درست همانند سایر انواع سرطان رشد و تکثیر سلول ها از کنترل خارج می شود .همین مسائل منجر به کاهش  قابلیت تنفس فرد ، و عمل دم و باز دم را با مشکل رو به رو می سازد.

 

ریه‌‌‌ یا شش،اندام ضروری می باشند که برای بقای ، وجود آن بسیار ضروری می باشد.  طریقه کار این عضو بدن به این صورت می باشد که ، طی هر بار عمل دم و باز دم  هوای ورودی را جذب می کند و در مقابل  دی اکسید کربن دفع می نماید.

 

همانطور که می دانید بدن کنترل و تعادل رشد سلول ‌ها را انجام می دهد که در آن سلول ها در مراحل چرخه زندگی خود می میرند تا از رشد بیش از حد آن جلوگیری به عمل آید . اختلال  در این چرخه و رشد و تولید بی اندازه سلول ها موجب ایجاد سرطان می شود که در آخر موجب ایجاد توده ای به نام تومور می گردد. در سرطان ریه، این الگوی رشد بیش از حد سلولی در ریه‌ ها مشاهده می گردد.

 

مهمترین نشانه سرطان ریه

 

در مراحل پیشرفته تر سرطان ریه، دارای علائمی هستند که به این صورت می باشد :

  • تورم غدد لنفاوی در گردن یا محدوده استخوان ترقوه
  • درد استخوان، مخصوصا در کمر یا باسن و پشت کمر
  • احساس درد در سر  و سرگیجه، عدم تعادل، بی حسی در دست ها و پاها
  • زردی پوست  که حاکی از درگیر شدن کبد با سرطان ریه می باشد.
  • افتادگی پلک و کوچک شدن مردمک

 

حال لازم است متاستازهای سرطانی ریه را شرح دهیم. همانطور که گفته شد با توجه به افزایش بیماری سرطان قطعا شما نیز  با بیماران این  نوع بیماری به نوعی آشنایی دارید، که بیماری آن ها در مرحله پیشرفت قرار می گیرد. واژه متاستاز زمانی کاربرد دارد که سرطان در مرحله پیشرفت  به سایر قسمت‌های بدن سرایت کرده است. متاستاز سرطان ریه از آن دسته بیماری  هایی می باشد که به راحتی در عضو های دیگر نفوذ می کند که معمولا هم به سختی در مراحل اولیه قابل تشخیص می باشد.

 

مغز به عنوان  یکی از نواحی مورد علاقه سلول ‌های سرطانی ریه برای انتشار به شمار می رود . متاستاز های سرطان ریه بسیار خطرناک می باشند که معمولا غیر قابل درمان تشخیص داده می شوند.

 

چه زمانی متاستاز رخ می دهد؟

 

این بیماری دقیقا زمانی رخ می دهد که سلول ها در بدن از حالت طبیعی خارج شده و شروع به رشد بی اندازه می کنند که این مسائل مشکل ساز می شود. در واقع می توان گفت همه سرطان ها توانایی متاستاز شدن را دارند ولی معمولا با توجه به شرایط  امکان به وجود آمدن آن وجود دارد. معمولا متاستاز ها به سه  روش بوجود می آیند . گاهی به شکل مستقیم در بافت سلول نفوذ کرده و رشد می کنند یا از طریق خون به قسمت های مختلف بدن جابه جا می گردند و یا به وسیله سیتم لنفاوی به غدد لنفاوی چسبیده و جا به جا می گردد.

 

عوامل متاستاز ریه

 

تومورهای متاستاز در ریه تومورهای سرطانی می باشند که قابلیت جابجایی و رشد دارند و به وسیله خون و سیستم لنفاوی به ریه وارد می شوند، از این حیث دلایل متفاوتی در رخ دادن این بیماری موثر خواهند بود

 

می توان چنین گفت که هر نوع سرطانی قابلیت  متاستاز به ریه را دارد. شایع ترین موارد آن  عبارت اند از :

 

مهمترین نشانه سرطان ریه

 

علائم های متاستاز ریه

 

نشانه های متاستاز ریه معمولا به این صورت می باشد:

  • وجود خلط خونی
  • احساس درد در  قفسه سینه
  • سرفه کردن مکرر
  • مواجه شدن با تنگی نفس
  • احساس ضعف بدنی
  • کاهش وزن بدون علت

در بیشتر موارد، با وجود داشتن تومور در ریه، متاستاز ریه هیچ گونه علائم مرتبط با ریه را نشان نمی دهد.

 

سلول‌های سرطانی ریه بیشتر به کجا می‌ روند و علت آن چیست؟

 

 وقتی سرطان ریه متاستاز می شود خیلی از بخش های دیگر بدن را درگیر می سازد ، چرا که  این اعضا سیگنال‌ های سلولی خاصی را ایجاد می نمایند که اقدام به جذب سلول‌ های سرطانی می کنند. سلول‌ های سرطانی ریه از سیگنال هایی برخوردار هستند که با پروتئین هایی که به وسیله مغز، استخوان، غدد فوق کلیوی، و کبد ایجاد می شود برابری دارد. از این حیث سلول های سرطانی در جهت این نقاط حرکت می نمایند وسرطان ریه به این اعضا متاستاز می بخشد.

 

همانطور که می دانید مغز به عنوان یکی از مناطق شایعی به شمار می رود که  سلول ‌های سرطانی ریه به آن  منتشر می گردد . تومورهای مغزی زمانی که حاصل از انتشار سرطان از نواحی دیگر بدن هچون  ریه به مغز می باشند، تومورهای مغزی ثانویه می نامند.

 

متاستاز سرطان ریه به مغز با سرطان مغز تفاوت دارد

 

وقتی متاستازهای سرطانی ریه در بدن رخ می دهد نمی توان آن را با سرطان مغز یکسان دانست. چرا که اصطلاح سرطان مغز تنها برای افرادی کاربرد دارد که نقطه شروع غده بدخیم سرطانی  در قسمت مغز بوده است. متاستاز مغز از شایع ترین نوع متاستاز سرطانی بین افراد به شمار می رود. تومور مغزی معمولا مدتی قبل، هم ‌زمان یا کمی بعد از کشف تومور ریوی ابتدایی (به‌طور متوسط 6 تا 9 ماه) دیده می شوند.

 

علائم انتشار سرطان ریه به مغز

 

آنچه که مشخص است ارتباط سرطان ریه و متاستاز مغزی که علل آن تکثیر بی رویه سلول ها می باشد. سرطان‌ های ریه سلول کوچک معمولا  در مراحل ابتدایی به سختی تشخیص داده می شود که هیم موضوع دلیلی برای متاستاز مغزی می شود . علائم متاستاز های مغزی موارد مختلفی می باشد که از جمله آن می توان به ، عدم تعادل ، سر درد های زیاد، خستگس ، مشکل راه رفتن ، مشکلات گفتاری،  مشکلات در بینایی همچون دو بینی ،تشنج و... است.  

 

تشخیص در سرطان ریه

 

غربالگری سرطان ریه در سنین بالا صورت می گیرد که این افراد معمولا بسیار زیاد سیگار مصرف دارند.  پزشک معالج برای تشخیص بیماری روش های زیادی را  بهره برداری می نماید که در ادامه این موارد را شرح می دهیم.

 

بررسی پیشینه‌ی پزشکی و معاینه‌ی فیزیکی:  اگر پزشک با بررسی علائم به سرطان ریه مشکوک باشد ضمن معاینه ‌ی بالینی، سوالاتی در رابطه با  عوامل خطر پیشرفت سرطان همچون  سیگار کشیدن و... می پرسد.

 

آزمایشات تصویر‌برداری: عکس برداری ساده که توسط اشعه ایکس صورت می گیرد به راحتی توده های موجود در ریه را تشخیص می دهد. اسکن و تصویر برداری به خوبی ضایعات ریز را نیز تشخیص می دهند.

آزمایش خلط: اگر دارای  سرفه ‌ی خلط‌ دار، بررسی میکروسکوپی خلط می‌ تواند در تشخیص سلول ‌های سرطانی کمک شایانی نماید.

 

علائم های متاستاز ریه

 

 درمان متاستازهای سرطانی ریه

 

اگر چه زمانی که متاستاز های سرطان ریه تشخیص داده می شوند بیماری تقریبا به علت پیشرفت زیاد نا علاج می شود اما به طور حتم اینچنین نیست. گاها پزشک با بررسی علائم و محل توده متاستاز تشخیص درمان می دهد که اخیر در مواردی پزشک اقدام به جراحی و برداشتن توده می نماید ، اینکه جراحی چه مقدار در درمان بیماری تاثیر گذار می باشد بستگی به اندازه و نوع مستاز و محلی که توده قرار گرفته ، دارد.

 

می توان گفت درمان ها در متاستاز ریه متفاوت است که گاها با درمان هورمونی، درمان های هدفمند، شیمی درمانی، ایمونوتراپی یا ترکیبی از درمان می باشند. معمولا پزشکان برای درمان شیمی درمانی را هدفمند تر می دانند چرا که در کاهش علائم بسیار تاثیر گذار می باشد.گاهی جراحی تومور متاستاز بسیار تاثیر گذار است . پزشک با جراحی تمام توده را از بدن بیمار خارج می کند و به طور کلی از گسترش بیشتر آن جلوگیری می کند. ضمن  عمل جراحی، رادیوتراپی بدن استریوتاکتیک (SBRT) نیز  گاهی اوقات برای درمان متاستاز به ریه ها از سرطان در ارگان های دیگر بهره برداری می شوند.

 

سخن پایانی

 

همانطور که دریافت کردید سرطان در دنیای پیشرفته امروزی بسیار  شایع شده است که این بیماری با وجود انواع مختلف تنها در یک چیز به خوبی مشترک می باشند .مجموعه ای از سلول ها که بدون وقفه در بدن به صورت غیر عادی با سرعتی بالا رشد می کنند و اقدام به تکثیر می کنند  که گاها نیز  از طریق گردش خون و سیستم لنفاوی به قسمت های مختلف بدن  پخش می شوند.این  همل گسترش بیماری از محل ابتدایی به سایر بخش های بدن متاستاز نامگذاری شده است.   

 

سلول های نرمال زمانی که پیر می گردند ، می میرند و جای خود را به سلول های جدید می دهند اما سلول های سرطانی نمی میرند و تکثیر پیدا می کنند و شروع به تقسیم در قسمت های مختلف بدن می کنند.به طور کلی با رشد جوامع  امروزی  و افزایش بیماری سرطان در انواع مختلف ، هزینه های درمان آن بسیار افزایش یافته است، به گونه ای که به علت مخارج زیاد، افراد برای درمان آن احساس نا امیدی دارند.

 

از این حیث امروزه موسسه های زیادی برای کمک به این بیماران تاسیس شده است که موسسه خیریه سید حسین رضوی از جمله این موسسات می باشد. این موسسه ضمن افزایش امید در بین بیماران سرطانی ، با اجاره تاج گل و استند تسلیت در هزینه های این بیماری کمک زیادی می کنند. لازم به ذکر می باشد که شما نیز می توانید با اجاره از این موسسات در این امر خیر خواهانه سهیم باشید.

تعداد بازدید : 12965

نظرات

نسرین فتح الهی

1 سال و 10 ماه و 15 روز پیش

من سرطان ریه دارم سارکم متازتاز ریه

ثبت نظر

ارسال