Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 37 دقیقه

علائم سرطان ریه چیست و چه درمانی دارد؟

 علائم سرطان ریه|پیشگیری از سرطان ریه|سرطان ریه|درمان سرطان ریه|بهترین تغذیه برای سرطان ریه|علائم| ابتلا به سرطان ریهسرطان ریه|

سرطان ریه یکی از شایع ترین سرطان های جوامع امروزی است که با علائمی مانند تنگی نفس، سرفه های شدید و گاهی همراه با دفع خون، درد در ناحیه ریه همراه است. عوامل مختلفی مانند ژنتیک، آلودگی هوا، استعمال دخانیات و افزایش سن می تواند در بروز این بیماری دخیل باشد.

شنبه 24 آبان 1399 ساعت 13:24


ریه ها جز اندام های حیاتی بدن برای بقا و تنفس انسان ها به شمار میروند. هوا پس از دم از طریق نای وارد قسمت های تبادل هوا در ریه ها شده و فرایند جذب اکسیژن تازه و دفع کربن دی اکسید حاصل از متابولیسم سلول ها انجام می پذیرد. روی سطح ریه ها را لایه ای نازک به نام پرده جنب می پوشاند. این لایه خود از دو غشا تشکیل یافته که در بین آن ها مایعی به نام مایع جنب جریان دارد و وظیفه آن، ایجاد لغزندگی جهت سهولت در امر انبساط و پر شدگی ریه ها می باشد. 

بروز سرطان ریه


بیماری سرطان ریه همچون سایر سرطان ها زمانی ایجاد می شود که سلول های بافت ریه به دنبال جهش یا سایر عوامل شروع به تقسیمات مکرر و غیر طبیعی کنند که از حد معمول بیشتر و سریع تر انجام می پذیرد. همین امر منجر به تشکیل توده های خوش خیم یا بدخیم در بافت ریه ها می شود که گاهی ممکن است در صورت بدخیم بودن به سایر نقاط بدن نیز گسترش یابند.

 

سرطان ریه در مراحل ابتدایی بیماری علائم واضح و مشخصی در بیمار ایجاد نمی کند و معمولا پس از این که به بافت های مختلف دست اندازی کرده و در بدن پیشروی قابل توجهی داشته باشد، علائم بالینی نیز در بیمار ظهور خواهند کرد.

 

در واقع سلول سرطانی با کنده شدن از بافت سرطانی و وارد شدن به جریان خون یا لنف می تواند در کل بدن به حرکت در آمده و در بافت جدیدی لانه گزیند تا فرایند تقسیم و رشد غیر طبیعی خود را در آن جا از سر گیرد. در این حالت گفته می شود که توده سرطانی متاستاز داده است. بنا بر آمارهای اعلام شده جهانی، سرطان ریه دومین جایگاه را در میان سرطان های بدخیمی که منجر به مرگ بیماران می شود را داراست و در مقابل سایر سرطان ها، بیشترین تعداد قربانیان را دارد.

 

تشخیص ابتلا به این سرطان معمولا در سنین سالمندی انجام می شود که این افراد را با مشکلات تنفسی عدیده ای روبرو می کند. با این که افراد سیگاری درصد عظیمی از بیماران مبتلا به سرطان ریه را تشکیل می دهد اما بر اساس آمار و ارقام موجود، یک چهارم از جمعیت مبتلا به سرطان ریه در جهان را افراد غیر سیگاری تشکیل می دهند.اگر قصد کمک و حمایت از این بیماران را داشته باشید، میتوانید از طریق خیریه های سرطان که به همین منظور ایجاد شده اند، کمک های خود را به دست بیماران کاملا نیازمند و مستحق برسانید به این امید که دیگر شاهد برپایی استندهای ترحیم و تسلیت برای خانواده هایشان نباشیم تا شاید بتوانیم از این طریق جان انسانی را نجات بخشیم. 

 

ریسک فاکتورها در سرطان ریه

 

ریسک فاکتورها در سرطان ریه

 


  • استعمال سیگار و دخانیات:

 

این مورد یکی از مهم ترین و شایع ترین دلایل ابتلا به سرطان می باشد. افرادی که دود تنباکو یا سایر دخانیات را وارد ریه های خود می کنند، سلول های این بافت را بیشتر مستعد بروز جهش و تغییر می کنند که این تغییر ماهیت سلولی امری جبران ناپذیر و غیر قابل بازگشت می باشد. حتی اگر فرد غیر سیگاری بوده و در معرض دود سیگار دیگران قرار گیرد، باز هم خطر ابتلا به سرطان ریه در این گونه اشخاص وجود دارد. 

 

  • ژنتیک:

مانند دیگر انواع سرطان، عوامل ژنتیکی در ابتلا به این سرطان نیز نقش برجسته ای را ایفا می کنند. اگر در خانواده یا فامیل های شما شخصی مبتلا به سرطان ریه وجود داشته باشد، احتمال ابتلای شما به این بیماری نسبت به سایر افراد بدون سابقه خانوادگی این بیماری بیشتر خواهد بود. 

 


  • پنبه نسوز یا آزبست:

 

کسانی که به واسطه شغلشان در معرض استنشاق این الیاف هستند، در آینده ریسک بالاتری جهت درگیر شدن با این بیماری خواهند داشت. هرچه مدت تماس فرد با این مواد بیشتر باشد، ریسک ابتلا به سرطان هم بالاتر خواهد بود.

 


  • رادون:

 

یکی دیگر از شایع ترین دلایل بروز سرطان ریه در افراد، مواجهه با گاز رادون می باشد. رادون گازی بدون بو، بدون رنگ و مزه است که در درون خاک و یا درزها و شکاف های سنگ ها وجود دارد و از این طریق می تواند به محیط داخل ساختمان ها نیز راه یابد. افرادی که در کنار استعمال سیگار در معرض تنفس این گاز قرار دارند، ریسک ابتلا به سرطان ریه در خود را به طرز فزاینده ای بالا می برند.

  •  
    مواد شیمیایی:

 

گاهی اوقات افراد مجبور به کار با یک سری مواد شیمیایی هستند که می تواند خطر ابتلا به سرطان را در آن ها افزایش دهد. این مواد شیمیایی خطرناک شامل آرسنیک، اورانیوم، کروم، نیکل، کادمیوم و گروهی از مواد نفتی می باشد و مشاغلی که با این مواد سر و کار دارند را در لیست مشاغل پر خطر برای افراد قرار می دهد. 

 


  • آلودگی هوا:

 

هر آنچه از مواد جامد و مایع و گرد و غبار که شاخص استاندارد حضور آن ها در هوا از میزان مشخصی فراتر رود، می تواند هوای یک منطقه را آلوده نماید که همین عامل می تواند مردم آن ناحیه را با خطرات جدی ابتلا به سرطان ریه روبرو سازد. 

علائم سرطان ریه


همانطور که در ابتدای بحث نیز بدان اشاره کردیم، علائم و نشانه های بالینی ابتلا به سرطان ریه معمولا تا پیشروی گسترده و دست اندازی به نقاط مختلف بدن پدیدار نخواهد شد اما در مواردی ممکن است نشانه ها زودتر از موعد بروز کنند. علامت بارز در این افراد، بروز اختلالات مربوط به تنفس نظیر تنگی نفس می باشد که فرد دیگر قادر به تنفس راحت و عمیق همچون گذشته نخواهد بود. ممکن است این افراد مدام سرفه کنند و حتی با مصرف داروهای تسکین دهنده و ضد سرفه نیز تغییری در تعداد، عمق و شدت سرفه های آن ها حاصل نشود.

 

گاهی سرفه ها به اندازه ای شدید و غیر قابل کنترل می شوند که فرد با هر سرفه مقداری خون نیز دفع می کند. این افراد به دلیل سرفه های شدید و همچنین درگیری بافت ریه در ناحیه قفسه سینه خود دچار درد و ناراحتی می شوند و مدام از این درد شکایت دارند. کیفیت صدا در این افراد ممکن است از آن جایی که تارهای صوتی شان تحت فشار ناشی از سرفه های مداوم قرار می گیرد، تغییر پیدا کرده و به گرفتگی صدای فرد منجر شود.

 

با کاهش توانایی دریافت اکسیژن به میزان کافی و تخریب سطوح مبادله گازی در ریه ها، این افراد دچار نقص در اکسیژن رسانی به اندام ها شده و در نتیجه همیشه احساس کسالت و خستگی می کنند. سیستم ایمنی در آن ها تحت هجوم سلول های سرطانی قرار گرفته و باعث آسیب پذیری هر چه بیشتر آنان در مقابل بیماری ها و عفونت ها می گردد یا در مواردی وزن بیمار بدون علت خاصی رو به کاهش می گذارد. در صورت مشاهده هر کدام از حالات ذکر شده، بیمار باید هر چه سریع تر به پزشک جهت تشخیص و درمان به موقع بیماری مراجعه کند. 

 

درمان سرطان ریه


برای درمان سرطان ریه چون سایر سرطان ها از روش های معمول پرتو درمانی، شیمی درمانی، عمل جراحی، درمان های هدفمند یا تعدادی از آن ها می توان استفاده کرد. هر پزشک بسته به عوامل مختلفی از جمله شرایط بیمار، سلامت عمومی وی، میزان گسترش و پیشرفت سرطان و همچنین بافت های درگیر اقدام به انتخاب کارامد ترین روش جهت درمان مناسب بیمار خواهد کرد.

 

بیمارانی که در نخستین مراحل پیشروی بیماری هستند از پرتو درمانی و شیمی درمانی جهت درمان استفاده می کنند یا اگر توده در سراسر بدن پخش شده باشد، راه حل شیمی درمانی می باشد.

 

درمان سرطان ریه

تعداد بازدید : 3653

ثبت نظر

ارسال