Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 4 و 13 دقیقه

نشانه های خاموش سرطان کلیه

سرطان کلیه| پیشگیری از سرطان کلیه| درمان سرطان کلیه| علائم سرطان کلیه| وظیفه کلیه در بدن| رابطه سیگار و سرطان| تشخیص سرطان کلیه| عمل جراحی سرطان کلیه

سرطان کلیه | نشانه های خاموش سرطان کلیه کدام اند | هر زمان که دمای بدن شما افزایش پیدا می ککند، نشانه ای از درگیری سیستم ایمنی با یک مزاحم است. این مزاحم می تواند یک ویروس، باکتری، یا تومور باشد. انسان دارای دو کلیه است که این اندام های لوبیایی شکل زیر قفسه سینه در دو طرف ستون فقرات قرار دارند. وظیفه اصلی کلیه ها پالایش مواد زائد از خون و تبدیل آنها به ادرار است. کلیه ها نیز مانند دیگر بخش های اعضای بدن انسان می توانند درگیر سرطان شوند و شایع‌ترین نوع آن سرطان سلول کلیه است.

چهارشنبه 24 آذر 1400 ساعت 19:31

بدن انسان دو عدد کلیه حمل می کند. کلیه ها اندام هایی به اندازه مشت خود فرد و به شکل لوبیا در طرفین ستون مهره قرار گرفته اند که توسط مهره ها محافظت می شوند .مهم ترین وظیفه کلیه برقراری تعادل بدن یا همان هموستازی بدن می باشد. از این حیث همه فعالیت های مختلفی همچون دفع ادرار، تولید هورمون های مختلف و تنظیم تولید گلبول های قرمز را انجام می دهد. از دیگر وظایف کلیه ها در بدن می توان به تصفیه و پاکسازی خون، تنظیم فشار خون، حفاظت از سلامت استخوان نیز اشاره داشت.

گرچه سرطان کلیه به اندازه ی سرطان هایی چون سرطان پوست، سینه و پروستات توجه افراد را به خود جلب نمی کند، اما این عارضه به عنوان یکی از ۱۰ سرطان رایج در سنین بالا می باشد . به طور معمول  سالانه ۵۵۰۰۰ مرد و زن آمریکایی با یکی از انواع سرطان کلیه دست و پنجه نرم می کنند و از هر ۴ نفر، یکی از آن ها به دلیل این بیماری جان خود را ازدست می دهد .وقتی افراد در مورد سرطان کلیه صحبت می کنند، منظور اغلب آن ها عارضه ای به نام کارسینوم سلول کلیوی می باشد که ۸۵ درصد آن ها را شامل می شود. کارسینوم سلول کلیوی معمولا یک تومور را در دیواره یکی از لوله های کوچک کلیه بوجود می آورد.

هر زمان که دمای بدن شما افزایش پیدا می ککند، نشانه ای از درگیری سیستم ایمنی با یک مزاحم است. این مزاحم می تواند یک ویروس، باکتری، یا تومور باشد. انسان دارای دو کلیه است که این اندام های لوبیایی شکل زیر قفسه سینه در دو طرف ستون فقرات قرار دارند. وظیفه اصلی کلیه ها پالایش مواد زائد از خون و تبدیل آنها به ادرار است. کلیه ها نیز مانند دیگر بخش های اعضای بدن انسان می توانند درگیر سرطان شوند و شایع‌ ترین نوع سرطان سلول کلیه است.

 

علل سرطان کلیه چه چیزهای هستند؟

 

گاهی مواقع سرطان کلیه می تواند ارثی باشد. سیگار کشیدن نیز یکی از دلایل شایع ابتلا به سرطان کلیه است و ترک سیگار تنها روش برای کاهش ابتلا به سرطان می باشد. از دیگر عوامل خطرآفرین می توان به اضافه وزن، فشار خون بالا، و استفاده بیش از حد و بلند مدت از داروهای ضد درد اشاره داشت. در ادامه با برخی از نشانه های سرطان کلیه که شاید آنها را نادیده بگیرید بیشتر آشنا خواهید شد.

 

یک توده در شکم، پهلو یا کمر

 

از آنجایی که کلیه ها در قسمتی بسیار عمیق از بدن قرار گرفته اند، بیماران مبتلا به سرطان کلیه در مراحل اولیه بیماری با علائم بسیار کم یا هیچ علائمی مواجه نمی شوند، از این رو، تشخیص این که سرطان چه زمانی در کلیه های آغاز شده دشوار می باشد. بیمار به ندرت یک تومور را به عنوان نشانه ای از سرطان کلیه احساس می کند. اگر این اتفاق رخ دهد، تومور ممکن است در مرحله ای پیشرفته از بیماری قرار داشته باشد.

 

نمایان شدن یک مشکل در نتایج آزمایش

 

سرطان همواره در مراحل پایانی شناسایی نمی شود. افراد ممکن است آزمایش های تصویربرداری مثل سونوگرافی یا ام‌آر‌آی را به دلایلی کاملا غیر مرتبط انجام دهند که در آنها تومور نیز مشاهده می شود، از این رو، حداقل دو سوم از این بیماران اغلب زمانی متوجه سرطان می شوند که تومور بسیار کوچک است. این شرایط خوب است زیرا هرچه تشخیص سرطان زودتر انجام شود، درمان آن نیز می تواند با نتایج بهتری همراه شود.

 

تشخیص سرطان کلیه| ابتلا به سرطان کلیه| آزمایش لازم برای تشخیص سرطان| درمان سرطان کلیه

 

احساس دردی خفیف در پهلوها

 

  درد کمر یا پهلوها می تواند یکی از علائم سرطان کلیه باشد، ولی اغلب سزطان زمانی خود را نشان می دهد که در مرحله پیشرفته قرار گرفته است.علت  درد این است که توده ی کلیوی بزرگ شده و به بافت های اطراف فشار وارد می کند ، موجب احساس  درد آن ناحیه می شود. بسیاری از افراد تنها زمانی متوجه این سرطان می شوند که آزمایش سی تی اسکن یا ام آر آی بدهند. البته در برخی موارد این درد ممکن است علت های دیگری جز سرطان داشته باشد. 

احساس درد پایدار در پهلو که از بین نخواهد رفت، باید زنگ هشدار را به صدا درآورده و برای بررسی دقیق‌تر به پزشک مراجعه نمایید. البته نباید خیلی زود نتیجه گیری کنید و نگران یک بیماری شدید مانند سرطان شوید زیرا درد ممکن است به دلایل دیگر که شرایطی وخیم و جدی نیستند نیز شکل گرفته باشد.

 

مشاهده خون در ادرار

 

مشاهده خون در ادرار نشانه قطعی ابتلا به سرطان کلیه نخواهد بود، اما باید زنگ هشدار را برای شما به صدا درآورد چرا که می تواند از علائم شایع سرطان باشد. ممکن است این شرایط از مشکلات رایج مانند یک عفونت دستگاه ادراری ناشی شده یا تنها مصرف برخی مواد غذایی مانند چغندر موجب تغییر رنگ ادرار شما شده باشد.با این وجود، اگر خون در ادرار به واسطه سرطان کلیه شکل به وجود آمده باشد، احتمالا بیماری در مرحله پیشرفته قرار دارد. در هر صورت برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه نمایید تا از پخش شدن سرطان و پیشرفت آن جلوگیری کنید.

 

خستگی و کاهش وزن شدید

 

خستگی، بی اشتهایی، و کاهش وزن بی دلیل سه نشانه اصلی هستند که در مراحل پیشرفته ‌تر سرطان کلیه ظاهر می شوند. با این وجود، آنها نشانه هایی فریبنده هستند زیرا عوامل دیگری مثل استرس نیز ممکن است در پس این شرایط قرار داشته باشند. اما اگر به رغم خواب کافی همچنان با احساس خستگی شدید مواجه هستید یا بدون تغییر در برنامه غذایی خود کاهش وزن را تجربه می کنید، با مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است زیرا گاهی تاثیر مواد غذایی در ابتلا به سرطان را نباید دست کم گرفت.

 

افزایش فشار خون

 

 خستگی یک علامت شناخته شده در بسیاری از سرطان ها می باشد. این نوع خستگی ناشی از سرطان با احساس خستگی همیشگی و شایع، فرق دارد. با استراحت رفع نمی گردد و موجب  تداخل با فعالیت های طبیعی و روزمره می شوند ضمن این که فرد را تحریک پذیر و خسته می نماید. البته کم خونی و کاهش گلبول های قرمز نیز در این نوع کم خونی مقصر است اما به طور کلی ، هر گونه خستگی غیر معمول باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

اگر فشار خون شما به طور معمول در سطح خوب و عادی قرار داشته باشد، اما اخیرا متوجه افزایش آن شده اید، این می تواند به بروز مساله ای جدی تر مانند سرطان کلیه اشاره داشته باشد. کلیه ها از طریق ترشح هورمونی به نام رنین به مدیریت تعادل مایع و فشار خون در بدن شما کمک می کنند. سرطان می تواند در این فرآیند اختلال ایجاد نماید. برای بررسی شرایط و مشخص شدن دلیل فشار خون بالا به پزشک مراجعه نمایید.

 

کم خونی شدید

 

بخشی از علل احساس خستگی شما می تواند با شمارش کم گلبول های قرمز خون مرتبط باشد. هورمون دیگری به نام اریتروپوئیتین که توسط کلیه ها ترشح می شوند، مغز استخوان را برای تولید گلبول های قرمز خون تشویق می کند. انسان برای تحویل اکسیژن به بخش های متفاوت بدن به گلبول های قرمز خون وابسته است و زمانی که تعداد آنها کم باشد، سطوح انرژی نیز کاهش پیدا می کند.

 

کم خونی| تشخیص سرطان| کاهش ابتلا به سرطان| علائم سرطان کلیه| احساس خستگی در سرطان

 

تب بدون ابتلا به سرماخوردگی

 

هر وقتی که دمای بدن شما افزایش پیدا میکند، نشانه ای از درگیری سیستم ایمنی با یک مزاحم است. این مزاحم می تواند یک ویروس، باکتری، یا تومور باشد. اگر با تعریق شبانه یا احساس گرگرفتگی مواجه هستید، نظارت بر دمای بدن خود را مد نظر قرار دهید. در غیاب دیگر علائم آشکار عفونت، مثل سرفه، عطسه، یا دردهای ماهیچه ای، مواجهه با تب نشانه ای هشدار دهنده است و باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه نمایید.

 

تورم سیاهرگ های اطراف بیضه راست

 

در شرایطی که ممکن است در هر دو بیضه رخ دهد، واریکوسل خوشه ای از سیاهرگ های متورم بیشتر بیضه راست را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است نشانه از یک تومور بزرگ کلیوی باشد. برای بررسی دقیق تر این شرایط به پزشک مراجعه کنید.

 

آیا درمان سرطان کلیه امکان پذیر است؟

 

همانند انواع دیگر سرطان، درمان سرطان کلیه به این که بیماری چه زمانی تشخیص داده شده است، بستگی دارد. اگر سرطان زود تشخیص داده شده باشد، احتمال درمان و بهبودی آن نیز بیشتر است. اما اگر سرطان پیشرفته باشد و به بخش های دیگر بدن سرایت کرده باشد، احتمال بقای بیمار طی پنج تا 10 سال پس از معالجه تنها 10 تا 20 درصد می باشد. سرطان کلیه زمانی که با ورود به حالت متاستاز بسیار تهاجمی می شود.

 

درمان سرطان کلیه| عمل جراحی کلیه| عمر بیماران سرطانی| ابتلا به سرطان| تاثیر سیگار بر سرطان

پس از تشخیص سرطان کلیه چه باید کرد؟

 

بستگی به  زمانی که سرطان در شما شناسایی می گردد، خارج کردن توده ی سلول های آلوده  یک عمل جراحی معروف به نفرکتومی- یکی از اولین و موثرترین روش های درمان محسوب می شود. در این عمل، بخش سرطانی خارج می گردد و بخش های سالم سر جای خود باقی می مانند.در صورتی که  سرطان در مراحل اولیه ی تشخیص باشد، این روش دارای نتایج بسیار موثری خواهد بود. خوشبختانه، این سرطان به اندازه ی سرطان های دیگر اثر تهاجمی ندارد.

 

عمل جراحی یک گزینه برای سرطان کلیه است؟

 

از آنجایی که میانگین سن تشخیص سرطان کلیه 64 سال است، نیمی از بیماران مبتلا به سرطان کلیه بیش از 65 سال سن دارند که انجام عمل جراحی را پر خطرتر می سازد. افرادی که سرطان در آنها زود تشخیص داده شده است، نامزدهای خوبی برای برداشتن تومور می باشند. از طرفی دیگر، اگر فردی به بیماری قلبی یا ریوی مبتلا باشد، انجام عمل جراحی ممکن است بسیار خطرناک باشد. پزشک با توجه به ویژگی های تومور مانند این که با چه سرعتی در حال رشد است و سابقه سلامت فرد، ارزیابی خطرات در برابر فواید انجام عمل جراحی را انجام خواهد داد.

 

در نهایت

 

امروزه سرطان در دسته بیماری های شایع قرار دارد.در صورتی که بتوان بیماری را به سرعت تشخیص داد  و برای درمان اقدام کرد، در بسیاری از هزینه های درمان صرفه جویی خواهد شد. ولی به طور کلی درمان سرطان بسیار پرهزینه بوده و بسیاری از خانواده های درگیر را با مشکل تامین مالی مواجه می سازد. از این رو موسسه های حمایتی بسیاری در این جهت فعالیت کرده و افراد مبتلا را یاری می کنند. شما برای کمک های غیرمستقیم به این انجمن های خیریه می توانید استندهای تسلیت و تاج گل خیریه را از این مراکز اجاره کرده و از این طریق به بیماران سرطانی در خرید دارو و تامین هزینه های شیمی درمانی یاری رسانید.

سرطان کلیه| پیشگیری از ابتلا به سرطان| داروهای ضد سرطانی| رژیم غذایی در زمان سرطان| شیمی درمانی

اثرات درمانی سرطان کلیه

 

درمان سرطان کلیه ممکن است شامل برداشتن بخشی یا تمام کلیه باشد. این یک عمل جراحی بزرگ است که ممکن است منجر به حمله قلبی، سکته مغزی، آمبولی ریه (لخته شدن خون در ساق پا که به سمت ریه‌ها حرکت می‌کند)، ذات‌الریه یا آسیب‌های حین عمل مانند کبد، طحال، پانکراس و... یا عفونت های روده شکمی و خونریزی نیز ممکن است رخ دهد.

 

اگر تومور در داخل شریان کلیوی گسترش یافته باشد، جراحی چالش برانگیزتر است و معمولاً برای برداشتن سرطان به یک جراح عروق (مانند جراح قلب) نیاز دارد.

 

جراحی امروز بسیار بهتر است، با عوارض کمتری نسبت به قبل، به خصوص با گزینه های جراحی کم تهاجمی که اکنون در دسترس است، مانند نفرکتومی لاپاروسکوپی (برداشتن کلیه از طریق یک برش کوچک شکمی و تجهیزات ویژه).

 

نارسایی کلیه

 

 جراحی معمولاً شامل برداشتن کلیه یا حداقل بخشی از کلیه است. علاوه بر این، برخی درمان ها و داروها برای سرطان کلیه ممکن است بر کلیه های باقی مانده فشار وارد کرده و باعث نارسایی کلیه شوند. اگر نارسایی کلیه رخ دهد، ممکن است نیاز به دیالیز باشد (اگر سرطان کلیه در مراحل اولیه دارید، به پیوند کلیه نیاز خواهید داشت).

 

هایپرکلسمی

 

به دلیل سندرم های پارانئوپلاستیک و شکستگی های همراه با متاستازهای استخوانی، سطوح بالای کلسیم در خون ممکن است رخ دهد. سطح بالای کلسیم خون (هایپرکلسمی) ناشی از سرطان نه تنها می تواند باعث علائمی مانند حالت تهوع، بلکه ضعف شدید عضلانی، سرگیجه، کما و حتی مرگ شود. گفته می شود قبل از تشخیص قابل درمان است.

 

تعداد گلبول های قرمز خون بالا

 

اگرچه کم خونی در سرطان کلیه اولیه شایع است، اما هنوز هم ممکن است افزایش تعداد گلبول های قرمز خون (پلی سیتمی) رخ دهد. به دلیل تولید سلول های سرطانی پروتئین، این امر مغز استخوان را برای تولید گلبول های قرمز تحریک می کند. به نوبه خود، تعداد بیش از حد گلبول های قرمز خطر لخته شدن خون، حملات قلبی و سکته را افزایش می دهد.

 

نارسایی کبد

 

سرطان کلیه ممکن است از طریق گسترش سرطان و برخی از سندرم های پارانئوپلاستیک بر کبد تأثیر بگذارد. از آنجایی که کبد مانند کلیه ها خون را فیلتر می کند، ترکیبی از اختلال عملکرد کبد و کلیه می تواند باعث تجمع سموم در خون شود و منجر به سردرگمی، تغییرات بدنی ، تغییرات خلقی و غیره شود.

 

هماچوری

 

بدیهی است که هماچوری بعید است اولین علامت سرطان کلیه باشد. ادرار کردن ناگهانی خون زیاد ممکن است ترسناک باشد، اما درمان به موقع می تواند خونریزی را کنترل کند.

 

تعداد بازدید : 11008

ثبت نظر

ارسال