Fa En سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 7 و 24 دقیقه

سرطان بیضه

سرطان بیضه| درمان سرطان| ابتلا به سرطان | راه های درمان سرطان بیضه |

سرطان بیضه | درمان سرطان بیضه | علل ایجاد سرطان بیضه | سرطان ها انواع مختلفی دارند، در صورتی که بدن یک فرد به بیماری سرطان دچار شود می توان از روی علائم، به شناخت سرطانِ بروز کرده پرداخت و برای درمان آن اقداماتی انجام داد.

سه شنبه 20 مهر 1400 ساعت 19:19

سرطان ها انواع مختلفی دارند، در صورتی که بدن یک فرد به بیماری سرطان دچار شود می توان از روی علائم، به شناخت سرطانِ بروز کرده پرداخت و برای درمان آن اقداماتی انجام داد.

 

سرطان بیضه چیست؟ چه عواملی در تشدید سرطان بیضه تاثیرگذار هستند؟ علائم و نشانه های سرطان بیضه چیستند؟ اگر به دنبال پاسخی برای این سوالات هستید، بهتر است که این مقاله را تا آخر مورد مطالعه قرار دهید.همانطور که می‌دانید سرطان ها انواع مختلفی دارند، در صورتی که بدن یک فرد به بیماری سرطان دچار شود می توان از روی علائم، به شناخت سرطانِ بروز کرده پرداخت و برای درمان آن اقداماتی انجام داد.

 

برخی سرطان‌ها به طور شایع در اکثر افراد بروز می کنند و برخی دیگر بسیار نادر هستند. سرطان بیضه جز بیماری های نادر است که در برخی مردان نمود پیدا کرده و اغلب آقایان به طور تصادفی متوجه وجود آن می شوند. در برخی شرایط نیز معاینه فیزیکی توسط پزشک باعث می شود تا سرطان بیضه مشخص شود. برای آنکه متوجه شوید این بیماری چه علائم و نشانه هایی دارد یا برای پیشگیری از بروز آن چه باید کرد و همچنین راه های درمان آن چه می باشد با این مقاله همراه ما باشید.

 

مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارت اند از:

 

  • سرطان بیضه چیست ؟
  • سرطان بیضه و علائم آن
  • روش های تشخیص و درمان سرطان بیضه
  • پیشگیری از سرطان بیضه با شناخت عوامل خطر ساز
  • نزول نکردن بیضه یا نهان بیضگی
  • رشد غیر طبیعی بیضه ها

 

سرطان بیضه چیست ؟

 

زمانی که سلول های غیر طبیعی در بیضه رشد کرده و رشد آن ها غیر قابل کنترل باشد، سرطان بیضه رخ می دهد. اگر این بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود به راحتی می توان با آن مبارزه کرد. درمان این نوع از سرطان با توجه به پیشرفت علم و وجود تجهیزات پزشکی پیشرفته، امروزه امکان پذیر می باشد.

 

بیضه ها اندام های جنسی مردانه بوده و وظیفه آن ها تولید اسپرم همچنین ذخیره آن می باشد. اسکروتوم کیسه ای است که زیر آلت تناسلی وجود داشته و بیضه ها درون آن قرار می‌گیرند، وظیفه ایجاد هورمون تستسترون نیز بر عهده بیضه ها می باشد.

 

اگرچه سرطان بیضه بیماری نادری است اما برخی علائم و مشکلات ممکن است باعث بروز این بیماری در بدن مردان شود. مشکلاتی مثل نزول نکردن بیضه یا سندروم کلاین فلتر ممکن است از عوامل ایجاد این سرطان باشند.اگرچه این فاکتورهای خطرساز، در اکثر مردان مبتلا به سرطان بیضه وجود ندارد.

 

بر اساس تحقیقات و نتایج به دست آمده، این نوع سرطان زمانی رخ می دهد که سلول‌های سالم موجود در بیضه، به طوری تولید و تقسیم شوند که عملکرد بدن به صورت غیر طبیعی پیش رفته و باعث رشد خارج از کنترل این سلول ها شود، در نتیجه سلول های سرطانی به وجود می آیند.

 

در واقع رشد بی رویه و تجمع سلول ها در بیضه باعث ایجاد توده شده و این در صورتی است که بدن نیازی به این سلول‌های اضافی ندارد لذا بیماری سرطان برای اینگونه از آقایان رخ می دهد. سرطان بیضه انواع مختلف دارد اما تقریباً همه آن ها در سلول های زایا رخ داده و ایجاد بیماری می‌کنند. سلول زایا در بدن با وظیفه تولید اسپرم های نابالغ عمل می کند.

 

سرطان بیضه و علائم آن :

 

  • بزرگ شدن یکی از بیضه ها

  • برجسته شدن قسمتی توده شکل بر روی بیضه

  • وجود درد در ناحیه شکم و کشاله ران بدون هیچ علت خاصی

  • احساس فشار در قسمت تحتانی شکم

  • درد یا تورم بیضه ها

  • سنگین شدن کیسه بیضه

  • بزرگ شدن سینه ها یا ایجاد درد در این ناحیه

  • کمر درد

  • جمع شدن مایع در داخل کیسه بیضه

 

معمولاً در سرطان بیضه یکی از اندام های چپ یا راست درگیر می شود.

 

 روش های تشخیص و درمان سرطان بیضه :

 

انجام آزمایش هایی مثل آزمایش خون، تصویربرداری، سونوگرافی یا سی تی اسکن می تواند اثبات کند که فرد دچار سرطان بیضه می باشد یا نه. در طی آزمایشات نام برده شده، علائم مرتبط با سرطان بیضه نشان داده می شود و می‌توان با عمل جراحی این توده را از بین برد.

در برخی موارد تنها جراحی جواب داده و در موارد دیگر برداشتن بیضه با عمل جراحی به طور کامل مورد نیاز می باشد. این پزشک است که باید تشخیص دهد سرطان شما در چه مرحله ای قرار داشته و چه نوع روش درمانی برای آن مناسب است. نیاز به شیمی درمانی و پرتو درمانی پس از عمل جراحی در مواردی که توده های سرطانی به قسمت های دیگر بدن نیز سرایت کرده باشند لازم و ضروری است.

 

درمان سرطان| سرطان بیضه

 

پیشگیری از سرطان بیضه با شناخت عوامل خطر ساز :

 

برای آنکه از بروز این بیماری پیشگیری کنید باید عوامل افزایش دهنده ریسک ابتلا به سرطان بیضه را شناخته و در مواقع مناسب بهترین رفتار را نمایید. عواملی که خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش می دهند به شرح زیر می باشند؛

 

نزول نکردن بیضه یا نهان بیضگی:

 

اندام های مختلف یک فرد در دوران جنینی تشکیل شده و رشد می کنند، در رابطه با آقایان بیضه ها داخل شکم تشکیل شده و در اواخر دوران بارداری وارد کیسه بیضه می شوند. در این بین برخی از افراد به طور طبیعی با روند نزول بیضه مواجه نشده و مشکلاتی برای آن ها به وجود می‌آید که خطر ابتلا به سرطان بیضه نیز یکی از شایع ترین آنهاست. اگرچه بعد از تولد میتوان با جراحی بیضه ها را در محله اصلی قرار داد اما خیلی از مردان مبتلا به این عارضه ، به ‌خاطر وجود سابقه نهان بیضگی به سرطان مواجه می شوند.

 

رشد غیر طبیعی بیضه ها:

 

برخی از عوامل باعث می‌شوند تا بیضه ها به طور طبیعی رشد نکنند. سندروم کلاین فلتر یکی از این حالاتی است که از رشد طبیعی بیضه ها جلوگیری کرده و برای افراد خطر ابتلا به سرطان را ایجاد می نماید.

 

عوامل تاثیرگذار که در افزایش ریسک سرطان بیضه عبارت اند از:

 

  • سن افراد
  • عوامل وراثتی
  • نژاد افراد

در ادامه همه این موارد تاثیرگذار را به صورت تکی و تخصصی توضیح خواهیم داد.

 

سن افراد:

 

اگرچه بیشتر سرطان ها با کهولت سن به وجود می‌آیند اما سرطان بیضه بیشتر مردان جوان و نوجوانان را درگیر خود می‌نماید. سنین ۱۵ تا ۳۵ سال بیشترین آمار ابتلا به این سرطان را به خود اختصاص داده اما به هر حال ممکن است در هر سن و سالی این بیماری برای مردان ایجاد شود.

 

عوامل وراثتی:

 

سرطان های ارثی از والدین به فرزندان منتقل می‌شوند و سرطان بیضه نیز جزء بیماری هایی است که در صورت وجود آن در سیستم بدنیِ نسل های قبلِ مردان خانواده، ممکن است برای نسل جدید نیز به وجود بیاید.

 

نژاد افراد:

 

به طور شایع سفید پوستان بیشتر دچار سرطان بیضه می شوند، تحقیقات و آمارها نشان می دهد که مردان سیاه پوست کمتر دچار این بیماری خواهند شد.

 

معاینه پزشک برای تشخیص سرطان بیضه چگونه است؟

 

قبل از اینکه برای ویزیت پزشک وقت بگیرید حتماً با او در رابطه با پیش نیازهای قبل از انجام معاینه مشورت کنید. اگر قبل از ملاقات نیاز به انجام کاری وجود دارد آن را جویا شوید.

برای مثال بهتر است، قبل از حضور در مطب علائمی که تجربه نموده اید را یادداشت کنید. اگر درد یا برجستگی بر روی بیضه هایتان وجود دارد یا هر علائم ناشناخته ای که به تازگی در بدن خود احساس کرده اید را بنویسید.

همچنین به یادداشت کردن اطلاعات شخصی خود پرداخته و اتفاقات استرس زا یا جدیدی که در زندگیتان رخ داده است را نیز یادداشت کنید. داروهایی که مصرف می نمایید را نیز به طور فهرست در اختیار پزشک قرار دهید. سوالاتتان را به طور کامل پرسیده و اطلاعات شخصی تان را شرح دهید.

 

یکی از سوالاتی که ذهن آقایان را درگیر می‌کند این است که آیا سرطان بیضه علتی برای ناباروری می باشد یا خیر؟

 

اگر بخواهیم به این سوال یک پاسخ سریع و مشخص بدهیم، باید بگوییم که بله، سرطان بیضه می‌تواند یکی از علت های ناباروری آقایان باشد.در اغلب مواردی که به برداشتن یکی از بیضه ها ختم می شود، ممکن است برای شما مشکل جنسی ایجاد شده یا در پی این اتفاق دچار نازایی شوید. اگر قبل از اقدام به درمان و جراحی دارای یکی از مشکلات فوق باشید، پس از عمل، این مشکلات شدیدتر خواهند شد.در مجموع می توان سرطان بیضه را یکی از عوامل ناباروری برشمرد. قبل از اقدام به جراحی حتماً در رابطه با مسائل جنسی یا شانس باروری با پزشک خود مشورت کنید.

 

 درمان سرطان بیضه

 

گزینه های درمانی سرطان بیضه به عوامل مختلفی بستگی دارد ، از جمله نوع و مرحله سرطان ، سلامت عمومی و ترجیحات بیمار.


جراحی سرطان بیضه

 

جراحی های مورد استفاده برای درمان سرطان بیضه عبارتند از:


جراحی برای برداشتن بیضه (اورکیکتومی رادیکال اینگوینال)

 

این روش درمان اصلی تقریباً برای تمام مراحل و انواع سرطان بیضه است. برای برداشتن بیضه ، جراح برشی را در کشاله ران ایجاد کرده و بیضه را خارج می کند. در صورت تمایل بیمار ، پزشک می تواند بیضه مصنوعی را جایگزین کند. در مراحل اولیه سرطان بیضه ، برداشتن بیضه با جراحی ممکن است تنها درمان مورد نیاز باشد.


جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی مجاور

 

برداشتن غدد لنفاوی خلف صفاقی (Retroperitoneal lymph node dissection) از طریق ایجاد یک برش در شکم انجام می‌شود.اگر تنها درمان سرطان بیضه جراحی باشد ، پزشک معاینات دوره ای منظم را برای بررسی سلامت شما توصیه می کند. این ویزیت ها شامل آزمایش خون ، سی تی اسکن و سایر آزمایشات برای بررسی علائم عود سرطان است.


پرتودرمانی برای سرطان بیضه

 

پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. در طی پرتودرمانی ، ما روی میز می نشینیم و یک ماشین بزرگ در اطراف ما حرکت می کند و پرتوهای پرانرژی را در نقاط دقیق بدن ما هدف قرار می دهد.

 

پرتودرمانی یک گزینه درمانی است که گاهی در افراد مبتلا به سمینوم سرطان بیضه استفاده می شود. پرتودرمانی ممکن است پس از برداشتن بیضه ها توسط جراحی توصیه شود.

 

عوارض پرتودرمانی می تواند شامل تهوع ، خستگی ، بثورات پوستی و سوزش شکم و کشاله ران باشد. پرتودرمانی به طور موقت تعداد اسپرم را کاهش می دهد و می تواند بر باروری در برخی از مردان تأثیر بگذارد. گزینه های حفظ اسپرم را می توان قبل از شروع پرتودرمانی با پزشک خود در میان گذاشت.


شیمی درمانی سرطان بیضه

 

درشیمی درمانی داروهایی استفاده می شود که سلولهای سرطانی را از بین می برد. داروهای شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی که ممکن است از تومور اصلی مهاجرت کرده و در سراسر بدن پخش شده اند استفاده می شود. شیمی درمانی ممکن است تنها گزینه درمانی باشد یا قبل یا بعد از جراحی توصیه شود.

 

عوارض جانبی شیمی درمانی بستگی به داروهای مورد استفاده دارد. عوارض جانبی شایع شامل خستگی ، تهوع ، ریزش مو و افزایش خطر عفونت است. داروها و درمان هایی وجود دارد که برخی از عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش می دهد.

 

در برخی از مردان ، شیمی درمانی همچنین می تواند منجر به ناباروری شود ، که در برخی موارد می تواند دائمی باشد. قبل از شروع شیمی درمانی ، می توانیم در مورد گزینه های حفظ اسپرم با پزشک خود صحبت کنیم.

 

امیدواریم با آگاهی کامل و در پیش گرفتن رفتارهای سالم، از ابتلا به این بیماری در امان مانده یا در صورت ابتلا به سرطان بیضه با توجه به موارد گفته شده، به موقع علائم را تشخیص داده و برای درمان اقدام نمایید. در جریان باشید که مشکلات ظاهری به وجود آمده پس از برداشتن یکی از بیضه ها با پروتز و کاشت بیضه مصنوعی قابل جبران می باشد لذا در این رابطه جای هیچ گونه نگرانی نیست.

 

تعداد بازدید : 5625

نظرات

arosha

2 سال و 5 ماه و 2 روز پیش

دلایل ابتلا به سرطان بیضه چیست؟

موسسه ی خیریه

2 سال و 5 ماه و 2 روز پیش

علت اصلی ایجاد سرطان بیضه هنوز ناشناخته است. سرطان بیضه زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های سالم در بیضه دچار یک تغییر غیرطبیعی شوند. سلول‌های سالم به شکلی منظم رشد کرده و تقسیم می‌شوند تا عملکرد طبیعی بدن ما را حفظ کنند. اما گاهی اوقات برخی از سلول‌ها دچار ناهنجاری می‌شوند. در نتیجه‌ی این ناهنجاری، رشد طبیعی سلول‌ها از کنترل خارج شده و باعث افزایش غیرطبیعی تعداد سلول‌ها (که معمولا ظاهری غیرطبیعی نیز دارند) می‌شوند. سلول‌های تجمع‌یافته، در بیضه یک توده ایجاد می‌کنند.

ali

2 سال و 5 ماه و 1 روز پیش

سرطان بیضه چگونه تشخیص داده می شود؟

موسسه ی خیریه

2 سال و 5 ماه و 1 روز پیش

اکثر مردان ابتلا به سرطان بیضه را به صورت تصادفی می فهمند. یا یک پزشک ممکن است آن را در یک معاینه فیزیکی معمول پیدا کند. از آنجا که مشکلات دیگر می توانند علائمی مانند نشانه های سرطان بیضه را ایجاد کنند، پزشک شما ممکن است برای پیدا کردن مشکل دیگری که ممکن است داشته باشید آزمایش هایی از قبیل: آزمایش خون و تصویربرداری از بیضه ها با سونوگرافی یا CT اسکن را درخواست کند. اگر این آزمایشات علائم سرطان را نشان دهند، باید بیضه را با عمل جراحی بردارند. جراحی تنها راهی است که می توانید با آن از ابتلا به سرطان و نوع آن اطمینان پیدا کنید. این اطلاعات همچنین در برنامه ریزی هر گونه درمان دیگری که ممکن است نیاز داشته باشد کمک می کند.

ثبت نظر

ارسال