Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 15 و 21 دقیقه

عارضه شیمی درمانی

عارضه شیمی درمانی | بیماری سرطان | پیشگیری از بیماری سرطان

عارضه شیمی درمانی در هر فرد به شکل متفاوتی دیده می شود. برخی از عارضه هایی که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد بسیار شایع است. خستگی، ریزش مو ، ایجاد کبودی و خونریزی، عفونت، کم خونی

سه شنبه 15 بهمن 1398 ساعت 14:55

سرطان از جمله بیماری هایی است که درمان ها متفاوتی برای آن وجود دارد. انتخاب و مراحل درمان بسته به نوع بیماری و شرایط بیمار در نظر گرفته می شود. یکی از درمان هایی که برای اغلب بیماران مبتلا به سرطان در نظر گرفته شده، شیمی درمانی است. در ادامه در خصوص عارضه شیمی درمانی برای شما بیشتر توضیح خواهیم داد.

این نوع درمان همانند درمان های دیگر علاوه بر فواید، عارضه هایی را برای بیماران به همراه خواهد داشت. بهتر است قبل از هرگونه اقدامی جهت درمان بیماری سرطان، در خصوص عارضه های احتمالی آن اطلاعاتی کسب کنید. چرا که می توانید بهترین درمان را برای بیماری خود برگزینید.

جهت کمک به بیماران، انجمن حمایت از بیماران سرطانی شکل گرفته است. اگر شما تمایل به کمک بیماران مبتلا به سرطانی دارید، می توانید با خرید استند تسلیت و تاج گل از خیریه ها به بیمار مبتلا به سرطان کمک کنید.

 

علت ایجاد عارضه شیمی درمانی

 

همانطور که گفته شد، شیمی درمانی همانند درمان های دیگر با عارضه هایی در بیماران همراه خواهد بود. سلول های سرطانی ایجاد شده در بدن به سرعت در حال رشد و تکثیر در بدن هستند به همین جهت درمان هایی مانند شیمی درمانی برای بیماران در نظر گرفته می شود.

داروهایی که در شیمی درمانی برای بیماران در نظر گرفته شده، سلول های بزرگ و تکثیر یافته در بدن را از بین می برند. اما داروهایی که در شیمی درمانی استفاده می شود به طور کلی در همه قسمت های بدن وارد خواهند شد.

انتقال داروها به تمامی بدن سبب می شود که کلیه سلول های بدن اعم از سلول های سالم رشد و تکثیر یافته نیز آسیب ببینند. در واقع با آسیب به سلول ها سالم بدن، عارضه شیمی درمانی در بدن بیماران شکل خواهد گرفت.

این عارضه شیمی درمانی طبیعی است، اما در اغلب مواقع بیماران از این عوارض نگران هستند. در ادامه در خصوص عوارض این نوع درمان که در حالت جسمی بیماران دیده می شود را برای شما ذکر خواهیم کرد.

  •     آسیب به سلول های تشکیل دهنده خون در مغز و استخوان
  •     آسیب به فولیکول های مو
  •     آسیب به سلول های موجود در دهان، دستگاه گوارش و دستگاه تولید مثل

علاوه بر این موارد ذکر شده، داروهایی که در شیمی درمانی برای بیماران در نظر گرفته می شود، می تواند به سایر سلول های موجود در بدن مانند قلب، کلیه، مثانه، ریه و سیستم عصبی بیمار آسیب هایی را وارد کند.

در واقع پزشکان متخصص به این عارضه های احتمالی در بیماران آگاه بوده و در صدد آن هستند که در کنار شیمی درمانی، درمان های دیگری برای بیماران در نظر گرفته شود. اینگونه درمان ها سبب می شود که عارضه ها در طی درمان به حداقل ترین حالت ممکن رخ دهند.

پزشکان متخصص شیمی درمانی را به حد کافی و مورد نیاز بیمار انجام می دهند که عارضه های جانبی آن به بیمار آسیبی وارد نکند. به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که اینگونه عارضه هایی که پس از شیمی درمانی رخ می دهد، طبیعی بوده و پزشکان همواره مراقبت هایی را برای کاهش این عوارض برای بیماران در نظر خواهند گرفت.

 

علت ایجاد عارضه شیمی درمانی

 

اطلاعاتی که باید در خصوص عارضه شیمی درمانی بدانید

 

نکاتی در خصوص عارضه شیمی درمانی وجود دارد که برای شما در ادامه ذکر خواهیم کرد.

  •     عارضه های ذکر شده در شیمی درمانی فقط احتمالی بوده و ممکن است برخی از افراد کمترین حالت عارضه ها را در خود مشاهده کنند و بالعکس، برخی از بیماران نیز بیشترین عارضه های را در طی درمان مشاهده می کنند.
  •     شدت عارضه های جانبی در هر فرد متفاوت است. بهتر است قبل از اقدام به هرگونه درمانی در خصوص عوارض از پزشک خود اطلاعات کافی را کسب کنید. چرا که برخی از عارضه ها ممکن است در طولانی مدت برای شما خطرناک باشد.
  •     قبل از درمان بیماری سرطان، پزشکان متخصص جهت جلوگیری از عارضه شیمی درمانی ، داروهایی را برای شما در نظر می گیرند که عوارض جانبی به حداقل برساند.
  •     برخی از داروهایی که در شیمی درمانی استفاده می شود، می تواند با عارضه ای به صورت طولانی مدت همراه باشد. به طور مثال می تواند منجر به آسیب به قلب، عصب و مشکلات باروری در بیماران شود. اما این مشکلات در همه بیماران مشاهده نخواهد شد. بهتر است قبل از انجام هر درمانی از پزشک خود در خصوص تداوم عارضه ها آگاهی کسب کنید.

با توجه به این نکات، می توانید بهترین روش درمانی را نسبت به شرایط جسمانی خود جهت درمان بیماری سرطان برگزینید.

 

عارضه شیمی درمانی تا چه مدت باقی خواهند ماند؟

 

همانطور که گفته شد عارضه ها در افراد مختلف به شکل متفاوتی رخ می دهد. ممکن است عارضه های ایجاد شده در هر فرد در مدت زمان های متفاوتی در بیماران باقی بماند. بسیاری از عارضه های جانبی در برخی از بیماران به سرعت بهبود می یابد.

اما برخی از عوارض ممکن است در طی ماه ها یا سال ها در بیماران مشاهده شود. در واقع عوارض بسته به شرایط هر بیمار می تواند متفاوت باشد. عارضه هایی که به صورت طولانی مدت در بیماران دیده می شود، معمولاً آسیب های وارد شده به قلب، ریه، کلیه و اندام های تولید مثل است.

همچنین برخی از داروهایی که در شیمی درمانی استفاده می شود، می تواند باعث ایجاد زمینه سرطان در سال های پس از درمان شود. در اغلب مواقع بیماران با آگاهی داشتن از عوارض درمان خود ناامید می شوند. بهتر است در این صورت از تیم پزشکی خود کمک بخواهید که متناسب با شرایط جسمی  و روحی خود بهترین روش در مان را برای شما برگزینند.

همچنین خیریه هایی مانند انجمن حمایت از بیماران سرطانی شکل گرفته که با فروش استند تسلیت و تاج گل بتوانند به بهبود بیماران مبتلا به سرطان سهیم باشند. در صورت تمایل می توانید با خریداری این اقلام برای عزیزان از دست رفته خود در کمک به بیماران مبتلا به سرطان نقشی داشته باشید.

 

عارضه شیمی درمانی تا چه مدت باقی خواهند ماند؟

 

عوارض شایع شیمی درمانی

 

عارضه شیمی درمانی در هر فرد به شکل متفاوتی دیده می شود. برخی از عارضه هایی که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد بسیار شایع است.

 

  • خستگی
  • ریزش مو
  • ایجاد کبودی و خونریزی
  • عفونت
  • کم خونی (ناشی از کمبود گلبول های قرمز در بدن)
  • حالت تهوع و استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • یبوست
  • اسهال
  • ایجاد مشکلاتی در دهان، زبان، گلو و در نهایت مشکل در بلع
  • ایجاد مشکلات عصبی و عضلانی مانند سوزن سوزن شدن بدن، بی حسی و..
  • تغییراتی در پوست و ناخن، مانند خشکی و تغییر رنگ پوست
  • تغییرات خلق و خو
  • تغییراتی در میل جنسی
  • مشکلاتی در باروری

تمامی این موارد ذکر شده از جمله موارد شایع در عارضه شیمی درمانی است. این عوارض در صورتی که در طولانی مدت مشاهده نشوند، برای شما خطرناک نخواهد بود. بهتر است جهت اطمینان خاطر خود در این خصوص با پزشک متخصص مشورت هایی داشته باشید.

 

تداخل دارو شیمی درمانی و عوارض آن

 

پزشکان باید قبل از انجام این روش درمان در خصوص داروهای مصرفی بیماران اطلاعاتی را کسب کنند چرا که ممکن است برخی از داروها با شیمی درمانی تداخل داشته باشد. حتی استفاده برخی از داروهای بدون نسخه مانند ویتامین ها ممکن است در طی درمان برای این دسته از بیماران خطرناک باشد.

استفاده برخی از ویتامین ها ممکن است عارضه شیمی درمانی را دو چندان کند و در نحوه عملکرد این روش درمان خللی به وجود آورد.  در نتیجه اگر شما دارویی مصرف می کنید باید قبل از انجام این روش درمان به پزشک خود اطلاع دهید که در صورت لزوم، از انجام شیمی درمانی در مدت زمان کوتاهی صرف نظر کند.

به عنوان مثال پلاکت ها به جلوگیری از لخته شدن خون و ایجاد خونریزی در بیماران کمک می کند. برخی از داروهای شیمیایی این پلاکت ها را کاهش می دهد. مصرف داروهایی مانند آسپرین یا داروهای نظیر آن می توان سبب تضعیف پلاکت های خون شود.

در صورتی که پلاکت بیمار کمتر از حد معمول و طبیعی باشد، ممکن است با خطراتی نظیر خونریزی مواجه شود. در نهایت بهتر است قبل از انجام شیمی درمانی با پزشک خود در این خصوص مشورت هایی داشته باشید.

 

تاثیرات ویتامین ها بر روند شیمی درمانی و ایجاد عارضه هایی برای بیماران

 

اغلب بیماران مبتلا به سرطان در تلاش هستند که به هر نحوی بیماری خود را بهبود ببخشند. برخی از بیماران مصرف ویتامین ها را راه حلی برای دفاع بدن از بیماری می دانند. به همین جهت بسیاری از ویتامین ها را به صورت روزانه مصرف می کنند. اما مصرف برخی از ویتامین ها، شیمی درمانی را کم اثر خواهد کرد. بهتر است در خصوص مصرف ویتامین ها به برخی از نکات توجه داشته باشید که بتوانید از عوارض این چنینی تا حد امکان جلوگیری کنید.

 قبل از مصرف هرگونه ویتامین، با پزشک خود مشورت های لازم را داشته باشید. از پزشک خود بخواهید که برای شما توضیح دهد که در چه زمان و در چه بازه زمانی می توانید از ویتامین ها استفاده کنید. اگر در خصوص تغذیه و رژیم غذایی خود نگران هستید توصیه ما این است که به جای مصرف ویتامین یک رژیم غذایی مناسبی را برای خود در نظر بگیرید.

با داشتن تغذیه و رژیم غذایی مناسب می توانید تمامی ویتامین های مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید. بهتر است در این خصوص با پزشکان مربوطه مشورت هایی را داشته باشید تا بهترین رژیم غذایی را برای شما در نظر بگیرند.

 

تاثیرات ویتامین ها بر روند شیمی درمانی و ایجاد عارضه هایی برای بیماران

 

چه زمانی با تیم مراقبت سرطان در خصوص عارضه شیمی درمانی در تماس باشیم

 

برای بیماران مبتلا به سرطان تیم های مراقبتی تشکیل شده تا آنها را از عارضه های احتمالی آگاه کنند و بتوانند به بهترین شکل ممکن از آنها مراقبت کنند. همانطور که گفته شد برخی از عارضه ها جدی نیستند و پس از مدت زمان کوتاهی بهبود خواهند یافت.

اما برخی از عارضه ها ممکن است در صورت عدم رسیدگی با مشکلاتی جدی شما را روبرو کنند. شاید برای برخی از بیماران مبتلا به سرطان جای سوال باشد که در چه مواقعی باید با تیم مراقبت های پزشکی در تماس باشیم.

 

در ادامه برای شما بازگو خواهیم کرد، که با ایجاد چه عارضه ای از شیمی درمانی باید با تیم مراقبت پزشکی در تماس باشید.

 

  •     تب بالا (تب بیش از حدی که پزشک برای شما در نظر گرفته است)
  •     خونریزی یا ایجاد کبودی بی دلیل
  •     ایجاد واکنش های آلرژیک مانند متورم شدن دهان گلو و در پی آن مشکل در بلع
  •     لرزش های شدید در بدن
  •     احساس درد در محل تزریق شیمی درمانی
  •     درد های غیر معمول مانند تنگی نفس، یا سردرد های شدید
  •     اسهال و استفراغ در طولانی مدت
  •     مشاهده خون در مدفوع و ادرار

 

با مشاهده عوارضی که ذکر شد، می بایست سریعاً به تیم مراقبت های پزشکی خود در تماس باشید تا در صورت لزوم درمان هایی برای جلوگیری عارضه شیمی درمانی برای شما در نظر بگیرند.

در نتیجه، جهت درمان بیماری سرطان درمان های متفاوتی بسته به شرایط بیمار در نظر گرفته می شود. تمامی درمان هایی که جهت بیماری سرطان در نظر گرفته شده علاوه بر فوایدی که برای بیماران به همراه دارد، سبب بروز عارضه هایی در بیماران خواهد شد.

ایجاد برخی از عارضه ها طبیعی بوده و در اغلب بیماران مبتلا به سرطان مشاهده می شود. اما برخی از عوارض می تواند در طولانی مدت خطرناک باشد. پزشکان متخصص از این عارضه ها آگاهی داشته و به همین جهت قبل از شیمی درمانی برای بیماران داروهایی را تجویز می کنند که عارضه های احتمالی را به حداقل برسانند.

همچنین شما باید از عوارض درمان خود اطلاعات کافی داشته باشید که بتوانید به بهترین شکل به روند درمان خود کمک کنید. برخی از عارضه شیمی درمانی به گونه ای هستند که باید پس از مشاهده و احساس آنها به تیم مراقبتی خود اطلاع دهید که به درمان شما بپردازند.

در همین راستا انجمن حمایت از بیماران سرطانی شکل گرفته تا افراد علاقمند بتوانند با خرید استند تسلیت خیریه و تاج گل خیریه برای از دست رفتگان، به بیماران مبتلا به سرطان کمک های مالی را به جهت بهبودی کامل به دست آنها برسانند.

 

چه زمانی با تیم مراقبت سرطان در خصوص عارضه شیمی درمانی در تماس باشیم

تعداد بازدید : 9127

ثبت نظر

ارسال