Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 19 و 36 دقیقه

ارتباط بین رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی با سرطان

رژیم غذایی |  فعالیت فیزیکی | پیشگیری از بیماری سرطان |  خطر ابتلا به سرطان

با داشتن رژیم غذایی مناسب و انجام برخی از فعالیت های فیزیک به صورت روزانه می توان از بسیاری از بیماری های خطرناک مانند سرطان پیشگیری کرد. همچنین بیمارانی که به این عارضه دچار هستند با رعایت کردن برخی از نکات در این خصوص می توانند روند درمان خود را بهبود بخشند.

دوشنبه 28 بهمن 1398 ساعت 9:42

آیا شما از تاثیرات رژیم غذایی مناسب و داشتن فعالیت منظم بر زندگی و بسیاری از بیماری ها خود آگاه هستید؟ تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده نشان می دهد که این دو عادت مهم در زندگی می تواند تاثیرات بسیاری در سلامت شما داشته باشد.

در واقع تحقیقات نشان داده که داشتن رژیم غذایی نامناسب و عدم فعالیت فیزیکی در روز می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. بنابراین بهتر است از همین امروز اقداماتی در خصوص پیشگیری از آن را انجام دهید. در ادامه مقاله در خصوص ارتباط رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی با این بیماری بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد تا با روش سالم زندگی کردن بیشتر آشنا شوید.

 

ارتباط بین رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی با سرطان

 

جهت داشتن زندگی سالم و پیشگیری از بیماری های خطرناک مانند سرطان باید به برخی از نکات در زندگی خود توجه داشته باشید. در ادامه نکات مهم دیگر را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  •     داشتن وزن متعادل.
  •     در طول روز فعالیت های فیزیکی داشته باشید.
  •     غذاهای سالم مانند غذاهای گیاهی را برای تغذیه خود استفاده کنید.

بر اساس تحقیقاتی که در خصوص این بیماری انجام شده، نشان می دهد که علت ایجاد آن در اغلب افراد به دلیل وزن زیاد، نداشتن رژیم غذایی مناسب و در نهایت عدم فعالیت کافی در طول روز است. با این وجود می توان با رعایت این نکات ساده تا حد زیادی از این بیماری جلوگیری کرد. در نتیجه می توان اینگونه برداشت کرد که ارتباط زیادی بین رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی با سرطان وجود دارد.

 

ارتباط بین رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی با سرطان

 

وزن متعادل خود را حفظ کنید

 

همانطور که گفته یکی از عواملی که می تواند سبب ایجاد این بیماری در افراد شود، اضافه وزن و چاقی است. چاقی علاوه بر ایجاد این بیماری می تواند عامل بسیاری از بیماری های دیگر مانند بیماری های قلبی، دیابت باشد. به طور کلی اضافه وزن، بستری را برای ایجاد بسیاری از بیماری ها فراهم خواهد کرد. همچنین رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی رابطه مستقیمی را با این بیماری دارد.

چاقی و اضافه وزن در رابطه با این بیماری می تواند منجر به سرطان های روده، پستان، رحم، مری، لوزالمعده و بسیاری از بخش ها دیگر شود. اضافه وزن و چاقی به دلایل مختلفی می تواند سبب ایجاد این بیماری در شما شود. به طور مثال زمانی که شما دچار اضافه وزن باشید بدن شما بیش از حد معمول هورمون استروژن و انسولین را ترشح خواهد کرد.

وجود مقادیر زیادی از این هورمون ها در بدن سبب ایجاد سلول های سرطانی و در نتیجه منجر به رشد و نمو آنها خواهد شد. در نهایت شما باید همواره در تلاش باشید که وزن خود را متناسب با قدی که دارید حفظ کنید. با حفظ اندامی مناسب شما از ابتلا به بسیاری از بیماری ها پیشگیری خواهید کرد.

 

چه معیاری را باید جهت داشتن وزنی مناسب در نظر گرفت؟

 

شاید برای شما جای سوال باشد که چه معیاری را باید به جهت داشتن وزنی مناسب باید در نظر گرفت. یکی از بهترین معیار هایی که باید در نظر بگیرید، بررسی BMI است. در واقع  BMI متناسب با قد شما وزن مناسبی را در نظر می گیرند.

 برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری باید BMI شما کمتر از ۲۵ باشد. در این خصوص بهتر است از پزشک خود بخواهید که وزن متناسب با شرایط شما را بگوید. پس از رسیدن به وزن مناسب باید در تلاش باشید که وزن را در همان اندازه حفظ کنید.

اگر می خواهید وزن متناسب خود را حفظ کنید، می بایست از رژیم غذایی خود غذاهای پرکالری، چربی و قند ها را به طور کلی حذف کنید یا مصرف آنها را به حداقل برسانید. بهتر است ابتدا میزان غذاهای پرکالری خود را بنویسید و به ندرت در هفته مقداری از آنها را کاهش دهید.

افرادی که چاقی و اضافه وزن زیادی دارند، حتی کم کردن وزن در مقدار کم نیز می تواند در سلامتی آنها بسیار موثر باشد. در نتیجه نیازی نیست که شما به طور یک مرتبه وزن خود را کاهش دهید، به تدریج می توانید وزن خود را تا حد مناسبی برسانید. در نهایت در این مواقع ارتباط رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی با سرطان کاملاً مشهود است.

همانطور که می دانید بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان جهت بهبودی خود به کمک های مادی و معنوی احتیاج دارند به همین جهت، انجمن حمایت از بیماران این بیماران شکل گرفته تا شما بتوانید با خرید استند تسلیت و تاج گل برای عزیزان از دست رفته خود به بیماران مبتلا در جهت بهبودی آنها کمک کنید.

 

چه معیاری را باید جهت داشتن وزنی مناسب در نظر گرفت؟

 

روزانه فعالیت های فیزیکی منظمی داشته باشید

 

رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی با این بیماری ارتباط مستقیمی دارد به همین جهت باید در برنامه های خود علاوه بر داشتن رژیم غذایی مناسب فعالیت فیزیکی را جای دهید. همانطور که گفته شد یکی از عواملی که می تواند به ایجاد این بیماری منجر شود، داشتن اضافه وزن است.

در واقع شما با انجام فعالیت فیزیکی در روز می توانید وزن متعادل خود را حفظ کنید و احساس خوبی پس از ورزش کردن داشته باشید. همچنین انجام فعالیت های فیزیکی سبب عملکرد بهتر هورمون ها و سیستم ایمنی شما خواهد شد.

علاوه بر این موارد داشتن فعالیت فیزیکی مناسب منجر به کاهش خطر بیماری های قلبی و دیابت در شما می شود. پس در همین لحظه بهتر است کفش های ورزشی خود را بردارید و برای ورزش کردن به بیرون بروید! مدت زمانی که باید برای ورزش کردن در نظر بگیرید به شرح زیر است:

بر اساس تحقیقات و توصیه پزشکان افراد بزرگسال باید ۱۵۰ دقیقه ورزش های آرام یا به مدت ۷۵ دقیقه ورزش های سنگین را در طول هفته انجام دهند. می توانید برای انجام ورزش برخی از راهکارهای ساده را در پیش بگیرید. به عنوان مثال به جای استفاده از آسانسور یا پله برقی از پله در منزل یا محل کار خود استفاده کنید.

برای افرادی که در سنین نوجوانی و جوانی هستند، پیشنهاد می شود حداقل سه روز در هفته به مدت ۶۰ دقیقه ورزش کنند. جهت انجام دادن فعالیت های فیزیکی سبک و آرام می توان به پیاده روی، دوچرخه سواری، کارهای خانه و حتی باغبانی در خانه اشاره کرد.

فعالیت های سنگین سبب می شود که عضلات شما بیشتر از هر قسمت دیگر درگیر باشد و در نتیجه، ضربان قلب شما افزایش خواهد یافت. هنگامی که ضربان قلب بالایی داشته باشید، جریان گردش خون بهتری خواهید داشت.

 

رژیم غذایی سالم را برای خود در نظر بگیرید

 

مصرف غذاهای خوب و مناسب بخشی از اقداماتی است که باید به جهت جلوگیری از این بیماری به آن توجه داشته باشید. به مواد غذایی که در طول روز مصرف می کنید، نگاهی بیندازید و در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهم را در این خصوص برای شما بیان کنیم:

  • به برچسب هایی که بر مواد غذایی قرار گرفته، توجه داشته باشید در صورتی که کالری زیادی بر آنها درج شده است از مصرف آنها خودداری کنید یا در طی هفته مقدار کمی از آنها را مصرف کنید.
  • به جای مصرف غذاهای پرکالری مانند سیب زمینی سرخ کرده، چیپس، بستنی، دونات و دیگر شیرینی ها، غذاهای کم کالری را مانند سبزیجات، میوه ها و حبوبات را جایگزین آنها کنید.
  • نوشیدنی هایی که حاوی قند بسیاری هستند را مصرف نکنید و به جای استفاده از نوشیدنی های مصنوعی از آبمیوه های طبیعی استفاده کنید.
  • هنگامی که تصمیم به تهیه غذا از بیرون دارید، غذایی را انتخاب کنید که بسیار کم کالری باشد.

با رعایت این نکات می توانید رژیم غذایی سالم و مناسبی را داشته باشید و از ایجاد بیماری مانند سرطان جلوگیری کنید. در صورت رعایت این نکات، رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی با این بیماری رابطه مستقیمی خواهد داشت به طور که حتی می توان  روند بهبود را در افراد مبتلا به سرطان مشاهده کرد.

اگر شما می خواهید به افراد مبتلا به این بیماری به جهت بهبودی آنها کمک کنید، می توانید با خرید استند تسلیت و تاج گل از انجمن حمایت از بیماران سرطانی کمک های شایانی به آنها کنید. در نهایت روند بهبودی خوبی را در طی درمان خود مشاهده خواهند کرد.

 

استفاده مناسب از گوشت قرمز و فرآوری شده

 

استفاده و انتخاب نادرست از مواد غذایی می تواند سبب ایجاد این بیماری در طولانی مدت شود. شما باید به برخی از نکات در این خصوص توجه داشته تا بتوانید از ابتلا به آن تا حد زیادی پیشگیری کنید. به طور کلی رژیم غذایی و فعالیت فیزیک با سرطان رابطه مستقیمی دارد پس به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • مصرف گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و هات داگ را باید به حداقل برسانید.
  • به جای مصرف گوشت قرمز مانند گوشت گاو، گوشت گوسفند یا بره از گوشت هایی مانند ماهی و مرغ استفاده کنید.
  • در صورتی که از گوشت قرمز استفاده می کنید، بهتر است مصرف آن را به حداقل برسانید.
  • هنگام استفاده از گوشت هایی مانند مرغ یا ماهی آنها را کبابی کنید و از سرخ کردن آنها خودداری کنید.

در نتیجه باید هنگام مصرف گوشت نیز دقت داشته باشید که چه نوعی و چگونه آنها را مصرف کنید تا رژیم غذایی سالم و سلامتی را به جهت پیشگیری از این بیماری داشته باشید.

 

استفاده مناسب از گوشت قرمز و فرآوری شده

 

روزانه از سبزیجات و میوه ها استفاده کنید

 

شما باید به جهت پیشگیری از بسیاری از بیماری ها به خصوص بیماری سرطان باید ½ فنجان سبزیجات و میوه استفاده کنید. در ادامه در این خصوص نکات مهمی را بیان خواهیم کرد:

  • در برنامه غذایی خود سبزیجات و میوه ها را جای دهید.
  • در صورتی که تمایل به نوشیدن آبمیوه دارید، نوع ۱۰۰ درصد طبیعی آن را انتخاب کنید.

 

مصرف غلات ها:

 

  • به جای استفاده از برنج سفید از برنج قهوه ای استفاده کنید.
  • به جای استفاده از نان های معمولی نان هایی را مصرف کنید که به همراه سبوس تهیه و پخته شده اند.
  • مصرف غذاهایی که حاوی کربوهیدرات هستند نظیر شیرینی، آبنبات، غلات های صبحانه شیرین را محدود کنید.

در نهایت با رعایت این نکات زمینه ایجاد این بیماری را به حداقل خواهید رساند. در واقع می توان اینگونه برداشت کرد که بین رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی با این بیماری ارتباط زیادی دارد چرا که با رعایت کردن این دو نکته می توانید بیماری خود را بهبود ببخشید یا از آن پیشگیری کنید.

 

به کارگیری برخی از راهکارها به منظورکاهش خطر ابتلا به سرطان

 

رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی با این بیماری رابطه مستقیم دارد به همین جهت با رعایت برخی از نکات ساده به راحتی می توانید خطر ابتلا به این بیماری را تا حد زیادی کاهش دهید. همه افراد در هر بخشی نقش و وظیفه ای را برعهده دارند که باید سعی کنند که خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

به عنوان مثال فردی که در بوفه مدرسه خوراکی برای دانش آموزان به فروش می رساند، می بایست دقت کافی داشته باشد که غذای مناسبی را برای کودکان در نظر بگیرد تا کودکان از همان ابتدا با سبک مناسبی از رژیم غذایی آشنا شوند. همچنین بچه ها بیشتر در مدرسه به انجام فعالیت های فیزیکی وادار کنیم به طوری که همراه با بازی برای آنها طراحی شده باشد تا جذابیت ورزش برای آنها دوچندان شود.

رستوران ها نیز از دیگر عواملی هستند که می توانند در جهت کاهش خطر ابتلا به سرطان موثر واقع شوند، با ارائه غذاهای سالم و بهداشتی می توانند نقش خود را ایفا کنند. همچنین باید امکاناتی فراهم شود که هر کس در نزدیکترین موقعیت به محل سکونت خود بتواند دوچرخه سواری یا ورزش انجام دهد. تمامی این عوامل می تواند در پیشگیری از این بیماری بسیار موثر باشد.

اگر شما نیز می خواهید در این چرخه کمک رسان بیماران مبتلا به این بیماری باشید، بهتر است استند تسلیت و تاج گل خیریه که در انجمن حمایت از بیماران سرطانی به جهت کمک به بیماران در نظر گرفته شده است را خریداری کنید تا هزینه های آنها صرف این بیماران شود.

در نتیجه از مطالعه این مقاله می توان برداشت کرد که رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی با این بیماری ارتباط مستقیمی دارد و می تواند سبب پیشگیری از سرطان شود. همچنین بیمارانی که به  این بیماری مبتلا هستند با رعایت این نکات می توانند روند درمان خود را تسریع کنند.

 

به کارگیری برخی از راهکارها به منظورکاهش خطر ابتلا به سرطان

تعداد بازدید : 3202

ثبت نظر

ارسال