Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 24 دقیقه

نقش فیزیوتراپی در بهبودی سرطان ها

توانبخشی سرطان|نقش فیزیوتراپی در بهبودی سرطان|

وقتی فردی تحت درمان سرطان است، ممکن است فیزیوتراپی اولین بخشی نباشد که او به آن مراجعه می کند. افرادی که تحت درمان های اولیه مرتبط با سرطان هستند ممکن است با بخش آنکولوژی، رادیولوژیست، کادر پزشکی و سایر بخش های دیگر در ارتباط باشند. پزشکان، مراقبت های فراوانی را برای درمان و مدیریت سرطان ضروری می دانند. درمان سرطان امری سخت و ضروری بوده و بسیاری از افراد را از نظر جسمی ضعیف و لاغر کرده و به سیستم ایمنی آن ها آسیب می رساند. درنتیجه مراقبت و رسیدگی به این افراد باید به درست ترین شکل ممکن صورت گیرد تا دچار مشکل نشوند. درنتیجه اینجاست که نقش فیزیوتراپی در بهبودی سرطان بیشتر نمایان می شود.

سه شنبه 29 تیر 1400 ساعت 11:56

شاید برایتان کمی عجیب باشد اگر بگوییم که فیزیوتراپی میتواند در روند بهبود سرطان بسیار کمک رسان باشد.آیا فیزیوتراپی میتواند در روند بهبود سرطان کمک کند؟ عملکرد فیزیوتراپی در درمان سرطان چیست؟ نحوه تاثیر فیزیوتراپی چگونه است؟اگر به دنبال پاسخی برای اینچنین سوالات هستید، بهتر است که این مقاله را تا آخر مورد مطالعه قرار دهید.وقتی فردی تحت درمان سرطان است، ممکن است فیزیوتراپی اولین بخشی نباشد که او به آن مراجعه می کند. افرادی که تحت درمان های اولیه مرتبط با سرطان هستند ممکن است با بخش آنکولوژی، رادیولوژیست، کادر پزشکی و سایر بخش های دیگر در ارتباط باشند.

 

پزشکان، مراقبت های فراوانی را برای درمان و مدیریت سرطان ضروری می دانند. درمان سرطان امری سخت و ضروری بوده و بسیاری از افراد را از نظر جسمی ضعیف و لاغر کرده و به سیستم ایمنی آن ها آسیب می رساند.درنتیجه مراقبت و رسیدگی به این افراد باید به درست ترین شکل ممکن صورت گیرد تا دچار مشکل نشوند. درنتیجه اینجاست که نقش فیزیوتراپی در بهبودی سرطان بیشتر نمایان می شود.

 

مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرند عبارت اند از:

 

  • فیزیوتراپی چیست؟
  • تاثیر فیزیوتراپی در بهبود سرطان
  • چرا باید در روند بهبود سرطان از فیزیوتراپ ها استفاده کرد؟

 

فیزیوتراپی چیست؟

 

فیزیوتراپی در واقع مجموعه ای از حرکت ها و فعالیت هایی هستند که با توجه به شرایط روحی  و فیزیکی بیمار کمک به حفظ یا افزایش کیفیت زندگی فرد بیمار میکند. فیزیوتراپی در واقع برای بیماری هایی که پیشرونده هستند و میتوانند به مرور زمان تشدید تر بشوند، بسیار کمک میکند تا فرد تمامی فعالیت های گذشته خود را حفظ کند و کیفیت زندگی اش آنچنان تغیر نکند.

 

معمولا افرادی که در بدن خود احساس درد می کنند و یا ورزشکارانی که اسیب دیده اند میتواندد از فیزیوتراپی استفاده کنند. اغلب افرادی که عمل جرحی سخت انجام میدهند و یا سکته قلبی کرده اند دیگر نمیتوانند فعالیت های گذشته و روزمره خود را به خوبی انجام دهند که در این راستا میتوان از فیزیوتراپی استفاده کرد.چرا که همانطور که در قسمت فوق ذکر شده بود، از فیزیوتراپی برای بهبود کیفیت زندگی استفاده میشود.خبر خوش این است که، فیزیوتراپی میتواند در روند بیماری سرطان بسیار مفید باشد و بهبود فرد از سرطان را سرعت ببخشد.

 

شواهد محکمی برای حمایت و مدیریت نقش فیزیوتراپی در بهبودی سرطان وجود دارد. از آنجا که هر فرد در طول درمان سرطان و بعد از آن دچار اختلالات مختلف است، داشتن یک ارزیابی فردی برای تمرکز بر توان بخشی مهم است. فیزیوتراپی می تواند به نقایص شایع مربوط به سرطان از جمله لنفو ادم، CRF ، درد، نوروپاتی محیطی، رفع کننده عوارض ادرار و دستگاه ادراری تناسلی پاسخ دهد. 

 

فیزیوتراپیست ها در مراقبت از سرطان در پیشگیری، غربالگری، مدیریت علائم سرطان یا مدیریت اثرات حاد، مزمن و نهفته درمان سرطان (درمان های سیستمیک، جراحی، پرتودرمانی) نقش دارند. فیزیوتراپیست ها در مراقبت های تسکینی در تمام زمینه های بالینی کار می کنند، به عنوان مثال مراقبت از سرطان مغز و اعصاب، کلیه، قلب و عروق می باشد.

 

- لنف ادم معمولاً در زنان پس از جراحی سرطان پستان همراه است. با این حال، لنف ادم می تواند اولیه یا ثانویه باشد و توسط تعدادی از عوامل ایجاد شود. درمان سرطان فقط یک مورد است. آسیب مادرزادی، چاقی و عفونت از دیگر دلایل آن است. جمعیت رو به رشد جهانی که مبتلا به سرطان هستند، با چالش های منحصر به فرد بیماری و درمان هایی که دریافت می کنند مواجه هستند. فیزیوتراپیست ها می توانند سهمی منحصر به فرد در کمک به آنها برای دستیابی به سلامتی و کیفیت خوب زندگی داشته باشند و نقش فیزیوتراپی را در بهبودی سرطان ایجاد کنند.

 

تمرینات تجویز شده و توصیه های مربوط به سبک زندگی که فیزیوتراپیست ارائه می دهد همچنین می تواند به افراد کمک کند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. خبر خوب این است که استفاده از خدمات توان بخشی برای بهبود سرطان هرگز دیر نیست. اگر متوجه شدید که در انجام کارهای روزمره یا عملکرد خود مشکل دارید، به دنبال یک متخصص توانبخشی باشید و نشاط خود را بازیابید.

 

فیزیوتراپیست های توانبخشی سرطان چگونه می توانند به بهبودی سرطان کمک کنند

 

چرا باید در روند بهبود سرطان از فیزیوتراپ ها استفاده کرد؟

 

10 دلیل که چرا باید بیشتر فیزیوتراپیست ها در کمک به بهبودی بهتر مردم و زندگی خوب پس از تشخیص سرطان نقش داشته باشند:

 

1- به جلوگیری از ناتوانی های غیر ضروری کمک می کنند، این یکی از نقش های فیزیوتراپی در بهبودی سرطان می باشد. تعداد افرادی که مدت بیشتری زنده می مانند و از سرطان جان سالم به در می برند در حال افزایش است، با این حال این افراد ممکن است با عوارض جانبی طولانی مدت بیماری و درمان (از نظر جسمی و عاطفی) زندگی کنند.

سرطان ممکن است در طول درمان یا خیلی زود پس از آن قابل مشاهده باشد، یا اینکه ممکن است ماه ها و سال ها طول بکشد تا دیده شود. بسیاری از این عوارض جانبی می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد. نقش فیزیوتراپی در بهبودی سرطان می تواند در به حداقل رساندن خطر عوارض جانبی کوتاه مدت و طولانی مدت کمک کرده و از ناتوانی غیرضروری جلوگیری کند.

 

2- حمایت از کل بیماران، نه فقط سرطان. تمرکز اصلی متخصصان پزشکی انکولوژی حذف یا کنترل بیماری با سرکوب رشد سلولهای سرطانی (شیمی، پرتودرمانی) یا برداشتن مستقیم تومور (جراحی) است. این روش های درمانی به طور فزآینده ای موفقیت آمیز هستند اما به بافت "طبیعی" نیز آسیب می رسانند. در حالی که متخصصان انکولوژی به دنبال بهترین نتایج ممکن هستند، یعنی فقدان هر نوع سرطان باقیمانده که این به معنای واقعی بهبود کامل است. تمرکز متخصصین فیزیوتراپی Cancer Rehab در حمایت از کل بیمار است، نه فقط رسیدگی به سرطان آنها که این امر نقش فیزیوتراپی در بهبودی سرطان را می رساند.

 

3- حمایت از استراتژی های مؤثر برای حفظ سلامت. فیزیوتراپیست ها در طول و بعد از درمان های سرطان نقش آموزشی بسیار مهمی دارند تا به مردم کمک کنند تا بفهمند چگونه می توانند به خودشان کمک کنند. درمان های سرطان دشوار است اما هنگامی که افراد می دانند چه انتظاری داشته باشند قابل کنترل هستند و در مورد همه کارهایی که می توانند انجام دهند برای به حداکثر رساندن بهبود خود توصیه های خوبی می کنند.

آموزش مداوم در طول درمان سرطان نیز برای افزایش آگاهی بیمار از اثرات احتمالی دیررس ناشی از درمان و ترویج رویکرد فعال در تشخیص و درمان آنها حیاتی است. علاوه بر این، فیزیوتراپیست ها برای تقویت رفتارهای ارتقا دهنده سلامتی مانند ورزش، کنترل وزن و فعالیت بدنی تلاش می کنند و به بیماران خود کمک می کنند تا گام های مثبتی برای سلامتی آینده خود بردارند و نقش فیزیوتراپی را در بهبودی سرطان ایفا کنند.

 

4- بازیابی حرکت و عملکرد در توانبخشی سرطان. فیزیوتراپیست ها در بازگرداندن حرکت و عملکرد افراد مبتلا به سرطان متخصص هستند. همچنین شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد توانبخشی و ورزش را نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر عاطفی، شغلی و اجتماعی به افراد کمک می کند.

 

5- کمک به کنترل خستگی در طول و بعد از درمان توانبخشی سرطان. فیزیوتراپیست ها در مدیریت خستگی در حین و بعد از درمان سرطان تجربه دارند. کنترل علائم خستگی بسیار مهم است. برای حمایت کافی از افراد باقیمانده در محل کار و همچنین بازگشت به کار آن ها همواره راه کارهای مناسبی را ارائه می دهند.

همچنین شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد ورزش منظم و متوسط می تواند احساس خستگی و کمبود انرژی را کاهش دهد. در حین درمان سرطان، در صورت تجویز دقیق توسط یک فیزیوتراپ توانبخشی سرطان، ممکن است ورزش ادامه یابد که این امر به خوبی نقش فیزیوتراپی را در بهبودی سرطان روشن می کند.

 

فیزیوتراپیست های توانبخشی سرطان چگونه می توانند به بهبودی سرطان کمک کنند

 

6- به بازیابی روانشناختی افراد کمک می کنند. در بعضی موارد آسیب های عاطفی فراوانی وجود دارد که بازماندگان سرطان علاوه بر آسیب جسمی با آن روبرو می شوند. تشخیص سرطان می تواند باعث افسردگی، عصبانیت، اضطراب، ترس و استرس شود. روش های تنفس مناسب، کشش، اطمینان و آموزش می توانند به بهبود روانشناختی کمک کنند.

 

7- جلوگیری از انحطاط بعدی سلامت. اگر علائم در طول درمان کنترل نشوند، خطر بیشتری برای بیمار در کنار آمدن با آن وجود دارد. بار ترکیبی ناشی از درمان ها و عدم فعالیت بدنی می تواند باعث تهویه مطبوع شود که می تواند باعث تشدید خستگی و افزایش طول مسیر بهبودی شود.

توانبخشی سرطان به بیماران کمک می کند تا بر مشکلات جسمی و عملکردی قابل توجهی که پس از جراحی سرطان و درمان هایی که به عنوان موانع اصلی از سرگیری فعالیت بدنی عمل می کنند، غلبه کنند و به این ترتیب نقش فیزیوتراپی در بهبودی سرطان به آسانی اعمال می شود.

 

8- از طریق هر مرحله از درمان و بازیابی بیماران به بیماران کمک می کنند. فرصت هایی که فیزیوتراپیست ها برای معاینه و درمان اختلالات بیماران سرطانی اندکی پس از تشخیص شروع انجام می دهند و حتی سال ها پس از اتمام درمان سرطان ادامه می دهند بسیار مهم است. تداوم مراقبت ها شامل توانبخشی (مداخلات طراحی شده برای افزایش عملکرد قبل از جراحی یا درمان)، توان بخشی در حین مراقبت از سرطان حاد، توان بخشی پس از مراقبت حاد سرطان و توان بخشی بیماران مبتلا به سرطان به عنوان یک بیماری مزمن که باید بررسی شود.

 

9- ارائه برنامه های ورزشی ایمن و مؤثر. فکر ورزش می تواند برای افراد مبتلا به سرطان طاقت فرسا باشد، اما یک برنامه ورزشی خوب طراحی شده ممکن است به آنها کمک کند تا از نظر جسمی و روحی احساس بهتری داشته باشند و همچنین ممکن است خطر بیماری های بعدی را کاهش دهد. مطالعات متعدد نشان می دهد که فعالیت بدنی برای بهبود بقا و کیفیت زندگی به نظر می رسد. بیماران در معرض افزایش خطر پوکی استخوان، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، کاهش عملکرد و عود سرطان هستند. کار با این جمعیت و همچنین تحقیقات منتشر شده تأیید می کند که ورزش به کاهش عوارض جانبی درمان سرطان و جراحی کمک می کند و به این ترتیب نقش فیزیوتراپی در بهبودی سرطان به درستی بیان می شود.

 

10- کاهش تأثیر انواع علائم خدمات توان بخشی. فیزیوتراپی می تواند به بیماران کمک کند:

 

- استقلال خود را حفظ کنند

- قدرت، دامنه حرکت، وضعیت عملکردی و سطح فعالیت بدنی آنها را افزایش دهند.

- خستگی و درد آنها را کنترل کنند.      

- عملکرد روده و مثانه را بازیابی کنند.

- به مردم کمک کنند تا به کار، ورزش و فعالیت هایی که دوست دارند برگردند.

- توانبخشی سرطان برای فیزیوتراپیست ها بسیار مفید است و شما واقعاً می توانید تغییر بزرگی در زندگی افراد ایجاد کنید.

- بیماران سرطانی درد زیادی را تحمل می کنند و سفر آنها طولانی و نامشخص است؛ بنابراین مراقبت و رسیدگی به آن ها امری ضروری می باشد که باید بدان توجه نمود.

تعداد بازدید : 1596

ثبت نظر

ارسال