Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 4 و 22 دقیقه

سبزیجات دارویی جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان

سبزیجات دارویی|آنتی اکسیدان ها|غذاهای گیاهی|خطر ابتلا به سرطان|نکاتی برای پیشگیری از سرطان با تغذیه

سبزیجات حاوی مواد بسیاری هستند که ممکن است در پیشگیری از سرطان مفید باشند. مصرف بیشتر سبزیجات و میوه ها خطر سرطان ریه ها ، مری ، معده و روده بزرگ و راست روده را کاهش می دهد.

سه شنبه 1 تیر 1400 ساعت 2:54

"نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان" تغییر عادات غذایی و استفاده مداوم از غذاهای آماده ، همراه با کاهش تحرک و زندگی ماشینی منبع اضافه وزن ، چاقی و بسیاری از بیماری های متابولیکی و سرطان ها است. سرطان یکی از بیماری هایی است که در آن تغذیه نقش اساسی در پیشگیری و درمان آن دارد. متأسفانه ، طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، میزان سرطان در جهان در حال افزایش است.

 

سبک زندگی جدید ، نخوردن غذاهای تازه ، مصرف زیاد مواد غذایی کنسرو شده و نمک از جمله عواملی است که زمینه ساز بروز انواع سرطان ها می شود. طبق آمار موجود ، تغذیه حداقل در 53٪ سرطان ها نقش اساسی دارد و با تغییر عادت های غذایی ، افزایش فعالیت بدنی و حفظ وزن سالم می توان از یک سوم سرطان ها پیشگیری کرد. از آنجا که سیگار کشیدن عامل یک سوم سرطان ها نیز شناخته شده است ، اجتناب یا حتی ترک سیگار نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد.


آیا رژیم غذایی می تواند در پیشگیری از سرطان ها نقش داشته باشند؟


برخی از غذاها ممکن است حاوی موادی باشند که از سرطان جلوگیری می کنند. اجزای اساسی رژیم غذایی در پیشگیری از سرطان عبارتند از:

1. آنتی اکسیدان ها: آنتی اکسیدان هایی که در منابع مختلف غذایی یافت می شوند می توانند اثر محافظتی در برابر سرطان داشته باشند. آنتی اکسیدان ها با کاهش رادیکال های آزاد در بدن نقش مهمی در جلوگیری از انواع سرطان ها دارند. رادیکال های آزاد یک جز شیمیایی بسیار فعال هستند که حاوی یک یا چند الکترون جفت نشده است که به طور طبیعی نقش مهمی در سیستم تنفسی و اکسیداسیون و سیستم ایمنی بدن دارند.

 

اما فعالیت بیش از حد یا مقادیر بیش از حد آنها می تواند به بدن آسیب برساند و بافت های مختلف بدن را از بین ببرد. آنتی اکسیدان ها به طور طبیعی از فعالیت بیش از حد آنها جلوگیری می کنند.آنتی اکسیدان ها شامل سلنیوم ، کاروتنوئیدها ، ویتامین C و ویتامین E هستند که از آسیب سلول و بافت جلوگیری می کنند و می توانند از تغییرات بدخیمی سلول جلوگیری کنند.

 

2. فیبر: رژیم غذایی غنی از فیبر در کاهش خطر ابتلا به سرطان ، به ویژه سرطان روده نقش دارد. رژیم های کم کالری ، پر فیبر ، فیبر زیاد ، غلات سبوس دار ، سبزیجات و میوه ها خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. فیبرها سرعت انتقال غذا از روده بزرگ را افزایش می دهند و احتمال تولید مواد سرطان زا را برای باکتری های روده کم می کنند و دیواره روده را برای مدت طولانی در معرض مواد سرطان زا قرار می دهند.

 

ممکن است فیبرهای غذایی ترکیب شیمیایی مواد تولید شده توسط باکتری های روده را تغییر داده و سرطان زایی آنها را کاهش دهد. فیبر ممکن است به عنوان یک عامل ضد سرطان با باقی مانده اسید صفراوی عمل کند که ممکن است در مقادیر زیادی سرطان زا باشد و اثرات آن را خنثی کند. فیبر ترکیبی است که در دیواره سلولهای گیاهی مانند سبزیجات ، میوه ها ، سبوس ، غلات کامل ، حبوبات و مغزها یافت می شود. مصرف کافی و متعادل غلات ، میوه ها و سبزیجات می تواند از بسیاری از سرطان ها جلوگیری کند. مصرف 400 گرم یا 5 بار در روز میوه و سبزیجات توصیه می شود.

 


3. غذاهای گیاهی: سبزیجات کلم و گل کلم حاوی ترکیبات غیر مغذی هستند و آنزیم هایی را که توانایی از بین بردن مواد سرطان زا را دارند فعال می کنند.پیاز سیر، تره خصوصا هنگامی که خام خورده می شوند در کاهش خطر سرطان معده موثرند. مواد سولفوری موجود در این غذاها با آنزیم های موثر در بروز سرطان برخورد کرده و ساخت مواد سرطان زا را متوقف می نمایند.


-هویج، گوجه فرنگی و مرکبات: این غذاها حاوی اسید فنولیک می باشند، و از سرطان کولون با ممانعت از آزاد شدن مواد سرطان زا، پیشگیری می نمایند.
-دانه های سویا و مشقات سویا: با ممانعت از عملکرد استروژن ها، از بروز سرطان سینه ممانعت می نمایند. استروژن یک نوع هورمون زنانه می باشد که مقادیر زیاد از حد آن باعث افزاش شانس ابتلا به سرطان سینه می شود.
-توت فرنگی، تمشک، انگور و سیب: این مواد حاوی اسید الاگیگ هستندکه می توانند برخی رادیکال های آزاد خطرناک موجود در دود سیگار را خنثی نمایند.
-پیاز، چای سبز، انگور، مرکبات: این مواد سرشار از ایروفلاونوئیدها هستند، که می توانند تغییرات بدخیم در سلول ها را متوقف کنند و مواد عامل سرطان را بلوک می کنند.
-غذاهای دریایی، روغن ماهی:‌ این غذاها به علت داشتن اسیدهای چرب امگا 3، سلنیم، روی، ویتامین Eو ... در پیشگیری از بسیاری از سرطان ها به خصوص سرطان سینه و روده نقش مهمی دارند.

 

چای سبز چینی: چای سبز به دلیل داشتن ترکیبات ضد سرطانی مانند پلی فنل ها ، در جلوگیری از سرطان نقش مهمی دارد. پلی فنول ها ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که از ایجاد سلول های سرطانی و تومورها و رشد آنها جلوگیری می کنند. بسیاری از غذاها حاوی پلی فنول هستند ، اما چای سبز از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا در فرآیند تولید باعث حفظ پلی فنول می شود.

 

صندوق جهانی تحقیقات سرطان، برای پیشگیری از سرطان سه راهبرد کلیدی را توصیه می کند :1. در طول زندگی وزن مناسب را هدف خود قرار دهید .2. روزانه حداقل 53دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی داشته باشید.


غذاهای گیاهی را بیشتر انتخاب و مصرف کنید، مصرف گوشت قرمز را محدود و از مصرف گوشت های فرآوری شده خودداری کنید .هر یک از این توصیه ها خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد ، اما استفاده از هر سه مورد تأثیر محافظتی بیشتری در برابر سرطان دارد. این سه مورد تا حد زیادی با هم مرتبط هستند ، به عنوان مثال رژیم غذایی با مصرف انرژی (که معمولاً با کالری اندازه گیری می شود) و فعالیت بدنی با مصرف انرژی یا سوزاندن انرژی نصرفی است.
راهبرد 1:درطول زندگی وزن مناسب را هدف خود قرار دهید.


شواهد نشان می دهد که چربی اضافی بدن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. بیش از 53٪ از بزرگسالان کشور دارای اضافه وزن هستند ، در حالی که محققان ثابت کرده اند که افزایش چربی بدن یک عامل خطر برای سرطان ها است، به خصوص در روده بزرگ ، پستان (زنان یائسه) ، مری ، لوزالمعده ، رحم ، کلیه و احتمالاً مثانه. حفظ وزن سالم در طول زندگی یکی از مهمترین راههای محافظت در برابر سرطان و سایر بیماریهای مزمن است. برای درک اینکه چگونه وزن بدن ما را در معرض خطر سرطان و بیماری های مزمن قرار می دهد، دو روش وجود دارد.

 

روش اول شاخص توده بدنی MI (MI) است که چربی بدن را براساس وزن و قد در بزرگسالان اندازه گیری می کند. روش دیگر برای ارزیابی خطر چربی بدن اندازه گیری دور کمر است. بدن بیشتر در معرض خطر است ، در این روش دور کمر به دور باسن تقسیم می شود و اگر عدد حاصل شده در مردان بیش از 1 و در زنان بیشتر از 3.8 باشد ، این نشانگر چاقی شکمی است.


بهترین راه برای کنترل وزن شامل 1-پرهیز از مصرف نوشیدنی های شیرین و محدود کردن مصرف غذاهای پرانرژی 2-افزایش فعالیت بدنی می باشد .
راهبرد 2: روزانه حداقل 30 دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی داشته باشید .


فعالیت بدنی منظم روزانه بسیار مهم است زیرا بدن را در برابر سرطان محافظت می کند. به طور کلی ، هرگونه فعالیت بدنی حتی در مقادیر کم نیز مفید است ، اما هرچه بیشتر بهتر است. فعالیت بدنی میزان هورمون های موثر در ایجاد سرطان پستان و رحم را کاهش می دهد و با افزایش سرعت عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش ، بروز سرطان روده را کاهش می دهد.

 

آیا رژیم غذایی می تواند در پیشگیری از سرطان ها نقش داشته باشند

 

فعالیت بدنی چیست؟

 

به هر حرکتی که عضلات را فعال کند فعالیت بدنی گفته می شود.

 

برای توصیف شدت فعالیت بدنی سه سطح وجود دارد:

سبک ، متوسط و شدید. هنگام انجام کارهای سنگین ، تنفس دشوارتر می شود و به راحتی نمی توان گفت که این یکی از راه های تعیین شدت فعالیت بدنی است. می توانید در حین انجام فعالیت بدنی متوسط صحبت کنید اما قادر به آواز خواندن نیستید. در فعالیت های بدنی سبک ، شما با عبارات کوتاه صحبت می کنید ، اما گفتن جملات طولانی امکان پذیر نیست.


نتایج حاصل از مطالعات در مورد فعالیت بدنی و سرطان در سه هدف خلاصه می شود : 

1-حداقل روزانه 53دقیقه فعالیت بدنی متوسط داشته باشید .

2-با افزایش قدرت بدنی ، حداقل 03دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا 53دقیقه فعالیت بدنی شدید را در برنامه روزانه خود بگنجانید . 5-عادت های کم تحرکی مثل تماشای تلویزیون را محدود کنید .


راهبرد 4: غذاهای گیاهی را بیشتر انتخاب کنید ، مصرف گوشت قرمز را محدود و از مصرف گوشت های فرآوری شده خودداری کنید .
اولین قدم در بهبود عادات غذایی تغییر مقدار است به طوری که بیشتر بشقاب از غذاهای گیاهی مانند سبزیجات و میوه ها ، غلات کامل و حبوبات تشکیل شده و مقدار گوشت موجود در آن به حداقل ممکن کاهش یابد. دانشمندان بر این باورند که غذاهای گیاهی سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری ها تقویت می کنند ، در حالی که گوشت قرمز خطر سرطان را افزایش می دهد.

 

خوردن میوه و سبزیجات بیشتر می تواند از سرطان دهان ، گلو ، مری ، معده ، روده و پروستات جلوگیری کند. مصرف میوه همچنین از سرطان ریه جلوگیری می کند و انواع سبزیجات از بدن در برابر انواع دیگر سرطان محافظت می کنند. علاوه بر این ، بیشتر میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر هستند و از سرطان روده بزرگ محافظت می کنند.

 

به همین دلیل صندوق جهانی تحقیقات سرطان خوردن حداقل 3 وعده میوه و سبزیجات در روز را توصیه می کند. بنابراین دو سوم بشقاب یا بیشتر سبزیجات کامل ، میوه ها ، غلات کامل و یک سوم یا کمتر با غذاهای حیوانی پر کنید. حتی بهتر است بشقاب را به دو واحد سبزیجات و یک واحد غلات کامل تقسیم کنید و برای طعم دادن به آن مقدار کمی گوشت استفاده کنید.


همچنین ، نتایج مطالعات موجود ارتباط قوی تری بین سرطان روده بزرگ و گوشت های فرآوری شده را نشان می دهد ، بنابراین بهتر است از خوردن این غذاها خودداری کنید. گوشت های فرآوری شده به محصولاتی مانند همبرگر ، سوسیس ، گوشت های کنسرو شده و سوسیس و کالباس با روش هایی مانند استعمال دخانیات تهیه می شود. مصرف زیاد نمک همچنین می تواند باعث سرطان معده شود. متخصصان توصیه می کنند روزانه کمتر از 0 گرم معادل 2.4 گرم سدیم (2 قاشق چای خوری نمک) مصرف کنید.

 

تا حد امکان از غذاهای شور پرهیز کنید. غذاهای فرآوری شده بیش از 83٪ نمک رژیم غذایی ما را تشکیل می دهند. بعضی از غذاها اگرچه طعم نمکی ندارند اما حاوی نمک زیادی هستند مانند: غلات صبحانه ، نان ، غذاهای آماده ، پیتزا ، گوشت های فرآوری شده (همبرگر ، سوسیس) ، سوپ های آماده ، سیب زمینی سرخ شده و سس های ذکر نمود.


نکاتی برای پیشگیری از سرطان با تغذیه


استفاده از نوشیدنی های شیرین باید به حداقل برسد. تحقیقات نشان داده است زنانی که از نوشیدنی های شیرین استفاده می کنند بیشتر از سایر زنان به سرطان رحم مبتلا می شوند.غذاهایی مانند موز سبز ، جو دوسر پوست کنده و لوبیای سفید که حاوی نشاسته مقاوم هستند باید در رژیم غذایی گنجانده شوند. نشاسته مقاوم می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.


گل کلم بخارپز یکی از مهمترین غذاهای ضد سرطان محسوب می شود. این ماده غذایی بیشتر از گل کلم جوشانده گلوکوزینولات دارد که غذای آن هنگام پخت داخل آب می رود.سیر ماده ای بسیار مغذی است که در برنامه های غذایی پیشگیری از سرطان توصیه می شود. این گیاه حاوی آلیل گوگرد است که علاوه بر تحریک مقاومت طبیعی بدن در برابر بیماری ها ، نقش مهمی در بدن برای از بین بردن مواد شیمیایی سرطان زا دارد و به طور طبیعی سلول های سرطانی را در طی فرآیند آپوپتوز از بین می برد. مصرف سیر در زنان خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.


 پختن گوشت به هر طریقی در دمای بالا ترکیباتی به نام آمین هتروسیلیسیم ایجاد می کند که با سرطان در ارتباط هستند. با آسیب رساندن به DNA ، این ترکیبات رشد تومورهای روده ، پستان ، لنف و پروستات را تسریع می کنند. مالیدن کیوی روی گوشت ، از ترکیبات سرطان زا محافظت می کند.پیاز یکی از مواد ضد سرطانی با ارزش است که مصرف آن توصیه می شود. به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی از انواع سرطان جلوگیری می کند.شلغم مانند پیاز حاوی آنتی اکسیدان است و مصرف آن برای جلوگیری از سرطان با تغذیه توصیه می شود.آجیل همچنین یکی از غذاهایی است که برای پیشگیری از سرطان توصیه می شود. اما متخصصان به بیماران تحت شیمی درمانی توصیه می کنند که از آجیل آب پز استفاده کنند زیرا احتمال آلودگی آجیل هایی است که برای مدت طولانی در مغازه ها و انبارها می مانند.

 

استفاده از سبزیجات خام مانند هویج خام به دلیل احتمال آلودگی در بیماران سرطانی توصیه نمی شود. بهتر است این غذاها را به صورت پخته مصرف کنید.استفاده از غذاهای آلرژی زا مانند بادمجان و خرمالو در بیمارانی که شیمی درمانی می کنند توصیه نمی شود.

 

سبزیجات دارویی جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان

 

سبزیجات دارویی جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان

 

محققان چینی می گویند که قرار دادن برخی گیاهان در رژیم غذایی می تواند به پیشگیری و درمان سرطان کمک کند.

به گفته متخصصان تغذیه چینی، برخی از گیاهان می توانند به جلوگیری از سرطان کمک کرده و اثرات منفی شیمی درمانی سرطان را کاهش دهند. در اینجا چند سبزیجات مفید و گیاهان خوراکی آورده شده است.

 

1- ریحان:

 

جویدن چند برگ ریحان در صبح یا افزودن ریحان تازه به سالادها یا سوپ ها می تواند فواید ضد سرطانی داشته باشد. خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد جهش زایی ریحان به وجود لینالول ، آگنول و استراژل نسبت داده می شود. این ترکیبات به جلوگیری از تشکیل تومور کمک می کنند. این گیاه خوراکی در مبارزه با سرطان پستان و سرطان کبد بسیار مؤثر است.

 

2- گشنیز:

 

این سبزی فواید ضد سرطانی دارد. ماده فعال آن لینالول است که فعالیت آنتی اکسیدانی سلول های کبدی را تحریک می کند و بنابراین خطر آسیب کبدی و سرطان کبد را کاهش می دهد.

 

3- شوید:

 

برگ شوید پر از ترکیبات ضد سرطان است. مواد م Itsثر آن شامل آنتوفوران و کارون است که از سلولهای سالم در برابر رادیکالهای آزاد محافظت می کند. همچنین خاصیت سم زدایی دارد که به بهبودی پس از شیمی درمانی کمک می کند.

 

4- رزماری:

 

روغن رزماری رایحه بی نظیری دارد و حاوی مواد موثری مانند اسید کارنوزیک و اسید رزمارینیک است. این ترکیبات از جمله آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که در جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی نیز نقش مهمی دارند. همچنین با قطع عوارض جانبی برخی از داروهای شیمی درمانی به درمان سرطان کمک می کند.

 

5- آویشن:

 

وجود ترکیبات فنلی مانند تیمول و کارواکرول در آویشن ، آن را به یک گیاه ضد سرطان قدرتمند تبدیل کرده است. مطالعات نشان داده است که آویشن از رشد سلولهای سرطانی کبد و روده جلوگیری می کند و بنابراین از این سرطان ها جلوگیری می کند. سبزیجات حاوی مواد بسیاری هستند که ممکن است در پیشگیری از سرطان مفید باشند. مصرف بیشتر سبزیجات و میوه ها خطر سرطان ریه ها ، مری ، معده و روده بزرگ و راست روده را کاهش می دهد.

تعداد بازدید : 1688

ثبت نظر

ارسال