Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 0 و 0 دقیقه

توصیه های تغذیه ای در سرطان کبد

پیشگیری از سرطان کبد|علائم سرطان کبد|درمان کبد چرب|توصیه های تغذیه ای در سرطان کبد|غذاها و نوشیدنی هایی که برای افراد مبتلا به سرطان کبد توصیه نمی شود|غذاهای تاثیر گذار در بهبود سرطان کبد|

توجه به توصیه های تغذیه ای در سرطان کبد می تواند تا حد قابل توجهی این بیماری را تقلیل دهد و مانع از بروز سرطان کبد شود.

جمعه 23 آبان 1399 ساعت 9:25

بیماران مبتلا به سرطان کبد و یا بیماری های خاص، باید رژیم غذایی متناسب با شرایط جسمانی خود را داشته باشند. رژیم غذایی چنین افرادی اغلب توسط پزشک متخصص تغذیه و از غذاهایی ضد سرطان تشکیل می شود. چرا که رعایت رژیم غذایی می تواند از رشد و تکثیر بیماری تا حد بسیار زیادی جلوگیری کند. به طور مثال استفاده از محصولات سویای تخمیر شده نظیر تمپه، می تواند اندازه تومور های سرطانی را به طور چشمگیری کاهش دهد.

 

در بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان کبد استفاده از دارودرمانی به تنهایی نمی تواند در مقابله با این بیماری تاثیر آنچنانی داشته باشد و همراه با آن باید رژیم غذایی خاصی برای بیماران سرطانی تجویز شود.بسیاری از غذاها به گونه ای هستند که می توانند در فرآیند رشد تومور های سرطانی اختلال ایجاد کرده یا رشد آن ها را متوقف سازند. در حالی که برخی از غذاهای دیگر باعث تشدید مشکلات کبدی شده و اندازه رشد تومور را افزایش می دهند. در ادامه به شرح برخی از غذاهای تاثیر گذار در بهبود سرطان کبد پرداخته شده است.

استفاده از رژیم غذایی حاوی سبزیجات 


استفاده از سبزیجات تازه می تواند رشد و تکثیر سلول های سرطانی را متوقف ساخته و فرآیند رشد این تومورها را با اختلال مواجه سازد. در این زمینه سبزیجاتی همچون کلم بروکلی، گل کلم، جوانه های بروکسل، کلم قرمز، اسفناج و چقندر قند، از جمله مواد فوق العاده تاثیر گذار در بهبود علائم سرطان کبد به شمار می روند. علاوه بر مواد ذکر شده، گوجه فرنگی نیز سرشار از لیکوپن بوده که برای جلوگیری از انواع مختلف سرطان تاثیر گذار است. سبزیجات دارای مقادیر بسیار زیادی از آنتی اکسیدان می باشند که از پیشگیری کننده های طبیعی سرطان محسوب می شوند و بدن را از انواع رادیکال های آزاد محافظت می کند. 


میوه ها 


بسیاری از میوه ها از خاصیت ضد سرطانی برخوردار بوده و در جهت توقف رشد سلول های سرطانی بسیار مفید می باشند. بنابراین توصیه می شود بیماران سرطانی میوه ها و سبزیجات را در برنامه غذایی خود فراموش نکنند. از جمله این میوه های تاثیر گذار می توان به انگور قرمز و بنفش، هندوانه، گریپ فروت، کیوی، انجیر، پاپایا، توت فرنگی، تمشک و زغال اخته اشاره نمود. 

 

مصرف گیاهان دارویی 


مصرف روزانه گیاهان دارویی مانند سیر و زنجبیل جهت توقف رشد انواع بیماری ها از جمله سرطان کبد بسیار تاثیرگذار بوده و اندازه تومور را نیز به طور چشمگیری کاهش می دهد. سیر با خواص بی نظیر خود باعث اختلال در گردش خون تومور های سرطانی شده و به تدریج رشد آن ها را متوقف می سازد. همچنین زنجبیل نیز در کاهش اندازه تومور سرطانی نقش بسیار پررنگی ایفا می کند. بهترین شیوه مصرف این ماده پر خاصیت استفاده از پودر زنجبیل و همچنین چای زنجبیلی می باشد. زردچوبه نیز با دارا بودن ماده پر خاصیتی همچون کرکومین در تخریب و نابودی سلول های سرطانی نقشی بسیار مهم و کلیدی ایفا می کند. 

 

استفاده از رژیم غذایی حاوی سبزیجات 

 

استفاده از گوشت و ماهی 


ماهی حاوی مقادیر بسیار زیادی از پروتئین های مفید بوده و می تواند در مبارزه با تومور های سرطانی تاثیر مثبت و حیاتی داشته باشد. همچنین استفاده از گوشت مرغ نیز برای بیماران مبتلا به سرطان کبد توصیه می شود. البته در این زمینه بهتر است از گوشت بدون چربی استفاده شود. 

 

انواع مختلف دانه های غلات 


انواع مختلف دانه های غلات برای بیماران سرطانی توصیه می گردد. چرا که این دانه ها دارای کربوهیدرات بوده که برای تامین انرژی و همچنین بهبود علائم بیماران مبتلا به سرطان کبد می تواند سودمند باشد. این دانه ها علاوه بر کربوهیدرات، منبع بسیار غنی از فیبر رژیمی بوده که در تنظیم حرکات روده تاثیر زیادی دارند. بنابراین افرادی به سرطان کبد دچار هستند و پروسه درمانی خود را طی می کنند، باید مصرف محصولات دانه دار نظیر نان گندم یا برنج قهوه ای را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

 

مصرف زیاد مایعات 


معمولا در مرحله آخر سرطان کبد بیماران ممکن است با علائمی همچون تهوع و بی اشتهایی روبه رو شوند. بنابراین توصیه می شود در چنین شرایطی بیمار به هیچ عنوان از غذاهای جامد استفاده نکند و به جای آن غذاهای آبکی و مایعات مختلف را در برنامه غذایی خود قرار دهد. همچنین مصرف عصاره های میوه نیز بسیار مفید و سودمند می باشد. چرا که عصاره های میوه به راحتی هضم شده و سرشار از مواد تغذیه ای مهمی هستند. در شرایطی که بیمار نمی تواند سبزیجات را به راحتی بجود و یا هضم کند مصرف عصاره های سبزیجات توصیه می گردد.

 

نوشیدن آب پرتقال، آب انار و همچنین آلوی تازه در تامین انرژی این بیماران کمک کرده و رشد و تکثیر سرطان کبد را نیز دچار اختلال می کند. بیماران مبتلا به سرطان کبد معمولا با بی اشتهایی روبه رو هستند و نمی توانند به راحتی انواع غذا و نوشیدنی را استفاده نمایند. بنابراین برای این بیماران غذاهای ساده مانند سوپ مرغ، سوپ ماهی،چای سبز، چای گیاه جنسینگ و همچنین برای جلوگیری از تهوع، آب لیمو توصیه می گردد. 

 

غذاها و نوشیدنی هایی که برای افراد مبتلا به سرطان کبد توصیه نمی شود 


همان طور که اشاره شد، مصرف برخی از غذاهای خاص برای بیماران مبتلا به سرطان کبد می تواند روند رشد سلول های سرطانی را با اختلال روبه رو کند. اما از طرفی دیگر برخی از غذاها می تواند رشد این بیماری را افزایش داده و خطرات و مشکلات متعددی برای شخص بیمار ایجاد کند. بنابراین سعی کنید تا حد امکان از خوردن و نوشیدن برخی از غذاها و نوشیدنی های خاص اجتناب کنید. 

غذاها و نوشیدنی هایی که برای افراد مبتلا به سرطان کبد توصیه نمی شود 

 

چربی های اشباع و حیوانی


این دو نوع چربی برای بدن بسیار مضر بوده و می تواند روند مبارزه بدن با سرطان کبد را با مشکلات متعددی روبه رو کند. بنابراین مصرف چنین چربی هایی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در طی درمان بیماری سرطان کبد، بهتر است غذاهای پرچرب و سرخ کردنی را به طور کامل از سبد غذایی خود حذف نمایید. 

 

گوشت قرمز 


سعی کنید از مصرف گوشت قرمز اجتناب کنید و در صورت استفاده، آن را به یک بار در هفته محدود نمایید. 

 

مشروبات الکلی 


مشروبات الکلی از جمله نوشیدنی هایی هستند که مصرف آن ها به هیچ عنوان توصیه نمی گردد. اما بیماران مبتلا به سرطان کبد در صورت مصرف الکل در معرض خطر بسیار بیشتری قرار دارند. 

 

پیشگیری از سرطان کبد 


ورزش کردن:

 

شما با ورزش کردن روزانه می توانید میزان BMIبدن خود را در محدوده طبیعی و سلامت حفظ نمایید. بر اساس تحقیقات انجام شده، افرادی که توده بدنی شان در محدوده سلامت قرار دارد، کمتر از سایر افراد به سرطان کبد مبتلا می شوند. همچنین ریسک ابتلا به سرطان کبد در افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند، بسیار زیاد است. بنابراین توصیه می شود ورزش روزانه خود را به طور منظم انجام دهید و سعی کنید کالری دریافتی خود را همیشه کنترل نمایید. 

 

استفاده از مکمل های ویتامین E و سلینوم 


تحقیقات و مطالعات انجام شده، نشان می دهد که مکمل های ویتامین می توانند نقش بسزایی در جلوگیری از پیشرفت بیماری سرطان کبد داشته باشند. بنابراین سعی کنید مصرف ویتامین Eو سلینوم را در برنامه غذایی خود بگنجانید.بسیاری از بیمارانی که دچار سرطان کبد هستند از تمکن مالی خوبی برخوردار نبوده و قادر به تامین رژیم غذایی مناسب برای کاهش عوارض و بهبود این بیماری نیستند . کمک به خیریه سرطانی می تواند مشکلات این بیماران را تا حدودی برطرف نماید. 

تعداد بازدید : 35728

نظرات

فاطمه وفایب

2 سال و 8 ماه و 18 روز پیش

سلام متشکرم. علائم را توضیح می دادید عالی می شد

سعادت احمدی

1 سال و 9 ماه و 2 روز پیش

سلام خیلی خوب میشود علایم سرطان را توصیح بده تشکر

شیبا

1 سال و 7 ماه و 27 روز پیش

من سرطان کبد دارم علایمش اول خستگی و عرق شدید بود

سعید مقدم

1 سال و 6 ماه و 29 روز پیش

در عرض چند ثانیه بیمار سرطان کبدی که با شما صحبت میکند یکدفعه تمام میکند ...بدونه هیچ حرف و حدیثی... فقط به ضربان قلبش دقت کنید

ثبت نظر

ارسال