Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 0 و 49 دقیقه

آیا پیشگیری از سرطان با تغذیه ممکن است؟

آیا پیشگیری از سرطان با تغذیه ممکن است؟

این روزها از گوشه و کنار می شنویم که یکی از عوامل تأثیرگذار در ابتلا به سرطان تغذیه و مصرف مواد غذایی است. در واقع می توان پیشگیری از سرطان با تغذیه را ممکن کرد، در صورتی که مواد غذایی ضدسرطان را شناخته و مطابق با برنامه درست مصرف شوند. مصرف سبزی ها و میوه های سالم و تازه و در موارد بسیاری بخارپز یا آب پز یکی از رژیم های غذایی است که به آن توصیه می شود.

شنبه 1 تیر 1398 ساعت 10:40

به دلیل این که این بیماری به یک باره سر از بدن بیماران در نمی آورد و برای تشکیل به زمان نیاز دارد، باید به این مسئله توجه کافی داشت که مصرف مواد غذایی ضدسرطانی و اصلاح سبک زندگی می تواند در پیشگیری از سرطان با تغذیه تغییرات قابل ملاحظه ای در افراد ایجاد کند.

 

پیشگیری از سرطان با تغذیه

 

اولین اقدامی که باید برای پیشگیری از سرطان با تغذیه انجام شود، تنظیم میزان مصرف غذاها و نوشیدنی ها و دست یافتن به وزن مناسب است. مطالعه برچسب مواد غذایی از دیگر چیزهایی است که باید به آن توجه شود و مصرف غذاهای پرکاری کاهش یابد. مصرف سبزیجات و میوه ها جایگزین خوراکی هایی مثل چیپس و بستنی شود. مصرف شکر و نوشیدنی های انرژی زا نیز باید محدود شود.

مصرف گوشت های فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و همبرگر باید به حداقل ممکن برسد. به جای آن بهتر است از ماهی و مرغ سالم استفاده شود، آن هم نه به صورت سرخ شده بلکه تا حد امکان بخارپز یا آب پز.

به جای استفاده از غلات فرآوری شده از غلات دست نخورده مصرف شود. بهتر است مصرف غذاهای کربوهیدارت فرآوری شده مانند انواع شیرینی ها نیز محدود شوند.

 

نکاتی برای پیشگیری از سرطان با تغذیه

 

  • استفاده از نوشیدنی های شیرین باید به حداقل برسد. تحقیقات انجام شده نشان داده است که احتمال ابتلا به سرطان رحم در خانم هایی که نوشیدنی های شیرین می خورند، بیش از خانم های دیگر است.
  • خوراکی هایی مثل موز سبز، جو پوست کنده و لوبیای سفید که حاوی نشاسته مقاوم هستند باید در برنامه غذایی گنجانده شوند. نشاسته مقاوم قادر است خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد.
  • گل کلم بخارپز را یکی از مهم ترین خوراکی های ضدسرطان می دانند. این ماده غذایی دارای گلوکوزینولات زیادی نسبت به گل کلم آب پز است که مواد غذایی آن در زمان پخت به داخل آب می رود.
  • سیر از مواد بسیار مغذی است که در برنامه های پیشگیری از سرطان با تغذیه مصرف آن توصیه می شود. این گیاه دارای سولفور آلیل است که علاوه بر تحریک مقاومت طبیعی سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری، نقش مهمی در بدن برای رهایی از مواد شیمیایی سرطان زا دارد و طی فرآیند آپوپتوز سلول های سرطان زا را به طور طبیعی از بین می برد. مصرف سیر در زنان، ابتلای آنها به سرطان روده را کاهش می دهد.
  • پختن گوشت به هر روشی در دمای بالا موجب ایجاد ترکیباتی به اسم آمین های هتروسیلیک می شود که با سرطان ارتباط دارند. این ترکیبات با آسیب رساندن به DNA موجب تسریع رشد تومورها در روده، سینه، لنفاوی و پروستات می شوند. مالیدن کیوی
  • روی گوشت از آن در برابر ترکیبات سرطان زا محافظت می کند.
  • پیاز یکی از مواد ضدسرطانی باارزش است که مصرف آن توصیه می شود. به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدان از ابتلا به انواع سرطان جلوگیری می کند.
  • شلغم نیز مانند پیاز حاوی آنتی اکسیدان است و مصرف آن در جهت پیشگیری از سرطان با تغذیه توصیه می شود.
  • آجیل نیز از خوراکی هایی است که مصرف آن برای پیشگیری از سرطان توصیه می شود. اما متخصصان به بیماران تحت شیمی درمانی توصیه می کنند به دلیل وجود آلودگی های احتمالی در آجیل هایی که به مدت طولانی در مغازه ها و انبارها می مانند، بهتر است از آن ها به طور آب پز استفاده کنند.
  • استفاده از سبزیجاتی که در داخل زمین هستند مانند هویج به طور خام به بیماران مبتلا به سرطان به دلیل امکان وجود آلودگی در آنها توصیه نمی شود. بهتر است این خوراکی ها نیز به صورت پخته شده مصرف شوند.
  • استفاده از مواد غذایی حساسیت زا مانند بادمجان و خرمالو در بیمارانی که تحت درمان با داروهای شیمی درمانی هستند توصیه نمی شود.

 

اهمیت روش پخت مواد غذایی

 

شیوه پخت مواد غذایی در پیشگیری از سرطان با تغذیه اهمیت دارد. ممکن است روش پخت گوشت از لحاظ میزان خطر سرطانی که گوشت ایجاد می کند مهم باشد. سرخ کردن، کباب کردن و پختن روی شعله زیاد، احتمال تشکیل مواد سرطان زا را افزایش می دهند. در روش هایی مثل آب پز کردن، بخارپز کردن و آرام پختن، تشکیل این مواد شیمیایی به حداقل می رسد.

 

 

قویترین ضد سرطان

 

چهار ماده غذایی هستند که آن ها را به عنوان قویترین ضد سرطان می شناسند. در واقع چهار هسته میوه هستند که ارزش غذایی بسیار بالایی دارند.

 

1- هسته انگور: تحقیقات نشان داده است که مصرف هسته انگور می تواند رشد تومورهای بدخیم سرطانی را کاهش دهد. برای این که از خواص هسته انگور بهره مند شوید، بهتر است انگور را با هسته بخورید. البته باید آن را خوب بجوید تا راحت هضم شود.

2- تخم کتان: این ماده غذایی یکی از قویترین ضد سرطان ها است. تخم کتان با تحریک آپوپتوز از متاستاز جلوگیری می کند. این دانه را می توانید به صورت آسیاب شده مصرف کنید. البته در مصرف آن به هیج عنوان نباید زیاده روی شود.

3- هسته زردآلو: هسته زردآلو را نیز از مواد غذایی ضدسرطان معرفی می کنند. هسته زردآلود در پیشگیری از این بیماری مؤثر است. مصرف آن نیز بسیار ساده است و بعد از خوردن زردآلود تنها باید هسته آن را بشکنید و مغز آن را میل کنید. مصرف بیش از اندازه آن نیز هرگز توصیه نمی شود.  

4- هسته سیب: یکی از قویترین ضد سرطان ها هسته سیب است. هسته سیب می تواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند. مصرف بیش از حد آن نیز توصیه نمی شود. برای مصرف آن کافی است سیب را با هسته میل کنید.

 

مزایای استفاده از خدمات موسسه خیریه محمدحسین رضوی

 

شما با خرید تاج گل خیریه و استند تسلیت خیریه می‌توانید از مزایای ذیل بهره‌مند شوید:

 

  • صرفه‌جویی در وقت
  • کمک به نیازمندان
  • کمک به بیماران خاص
  • شریک شدن در قسمتی از این کار خیر
  • حمل‌ونقل سریع و آسان
  • سربلندی شما در میان بازماندگان
  • سفارش‌های آنلاین
  • جلوگیری از اسراف
  • دوری از چشم و هم‌چشمی
  • شاد کردن دل بیماران
  • هزینه کمتر
  • کیفیت بالای تاج گل خیریه و استندهای تسلیت خیریه
  • نصب و تحویل تاج گل‌ها و استند تسلیت کاملاً رایگان

سفارش استند تسلیت خیریه و تاج گل خیریه از موسسه خیریه محمدحسین رضوی تمامی موارد بالا را شامل می‌شود.

شما در کوتاه‌ترین زمان علاوه بر تحویل یک کار با کیفیت، کمک به خیریه سرطان ( بیماران سرطانی) می‌کنید. با مطلع کردن دوستان و دیگر نزدیکان خود باعث می‌شوید موسسه خیریه برای بیماران مبتلا به سرطان و نیازمندان دیگر ازنظر مالی حمایت شود.

همان‌طور که می‌دانید تاج گل‌های طبیعی بعد از ساعتی پژمرده شده و باید وقت و هزینه بالایی برای آن صرف کنید. با سفارش آنلاین تاج گل و استند تسلیت از موسسه خیریه محمدحسین رضوی علاوه بر این که شما به موسسه کمک می‌کنید، موسسه خیریه نیز تمامی خدمات بالا را به شما ارائه می‌دهد.

تعداد بازدید : 5126

ثبت نظر

ارسال