Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 17 و 57 دقیقه

نوع تغذیه ای که احتمال سرطان را افزایش می دهد و پرهیز از آن

نوع تغذیه ای که احتمال سرطان را افزایش می دهد و پرهیز از آن

چه نوع تغذیه ای احتمال افزایش سرطان را بالا می برد؟‌| سرطان چیست و چگونه ایجاد می شود؟ | عادت های تغذیه ای در ابتلا به بیماری سرطان بسیار مهم هستند. مصرف غذاهای سالم تا حد زیادی امکان ابتلا به این بیماری را کاهش می دهند. ثابت نگه داشتن وزن و تناسب اندام از اقدام های پیشگیرانه در ابتلا به سرطان هستند. اضافه وزن در ابتلا به برخی انواع سرطان مانند سرطان پروستات تأثیر دارد. نوع تغذیه ای که احتمال سرطان را افزایش می دهد در ادامه آورده شده است.

پنجشنبه 20 آذر 1399 ساعت 0:36

تغذیه این نیاز روزمره همه ی ما انسان ها، گاهی می تواند حتی بلای جان هم بشود مخصوصا برای افراد مبتلا به سرطان. این افراد می توانند با رعایت دقیق و انتخاب درست مواد غذایی مناسب و مهم تر از همه رعایت اصولی یک رژیم غذایی خوب البته زیر نظر افراد متخصص در روند رشد سرطان تاثیر بسزایی بزارند. برعکس می توان با عدم توجه به این نکات و انتخاب های اشتباه مواد غذایی به رشد سرطان کمک کنید. ما در ادامه می خواهیم برخی از مواد غذایی را بررسی کنیم

اشنایی با نوع تغذیه ای که احتمال سرطان را افزایش می دهد منجر می شود که بتوانید عادت های غذایی خود را تغییر دهید و ابتلا به سرطان را پیشگیری کنید.

 

نوع تغذیه ای که احتمال سرطان را افزایش می دهد و پرهیز از آن

 

1- زیاده روی در مصرف گوشت قرمز: مطالعات نشان می دهد که احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در کسانی که هر روز گوشت قرمز می خورند، سه برابر دیگران است.

2- زیاده روی در مصرف چربی های اشباع شده: مردانی که بیش از اندازه چربی های اشباع شده مصرف می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

3- مصرف نوشیدنی های الکلی: مصرف نوشیدنی های الکلی خطر ابتلا به سرطان دهان، کبد، مری و روده بزرگ را در زنان و مردان افزایش می دهد.

4- زیاده روی در مصرف مواد غذایی پرنمک و شور: افرادی که مواد غذایی شور می خورند، 15 درصد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. سرطان معده در میان این افراد شایع  است.

5- زیاده روی در مصرف شکر: کسانی که شکر دوست دارند و در مصرف آن زیاده روی می کنند احتمال ابتلا به سرطان پانکراس در آنها 78 درصد بیشتر است.

6- خوردن مواد غذایی مانده و کپک زده: خوردن مواد غذایی کپک زده به علت داشتن سم آفلاتوکسین بسیار خطرناک است و بروز سرطان از جمله سرطان معده را افزایش می دهد.

7- زیاده روی در مصرف مواد غذایی سرخ شده: غذاهایی که در دمای بیشتر از 248 درجه فارنهایت درست  می شوند، ترکیب سرطان زایی به اسم آکریلامید دارند. چیپس از این دست مواد غذایی محسوب می شود. چیپس پانصد برابر بیش از حد مجاز آکریلامید به بدن وارد می کند. این ترکیب را مهم ترین عامل بروز سرطان تخمدان و رحم می دانند.

8- زیاده روزی در مصرف محصولات گوشتی فرآوری شده: مواد غذایی مانند سوسیس، کالباس و همبرگر افزودنی هایی به نام نیترات و نیتریت دارند که در بدن به نیتروزامین بدل می شوند. عادت به مصرف زیاد این مواد غذایی امکان ابتلا به سرطان پانکراس را 67 درصد بالا می برد.

9- زیاده روی در خوردن ماهی های پرورشی: متأسفانه ماهی های پرورشی در خود دوز بالایی از ترکیبی سرطان زا دارند که آنها در فهرست نوع تغذیه ای که احتمال سرطان را افزایش می دهد قرار داده است.

10- زیاده روی در مصرف گوشت کباب شده: با کباب کردن گوشت قرمز روی حرارت زیاد در آن ترکیب های سرطان زا تولید می شود. بخش های سوخته و تیره رنگ کباب احتمال ابتلا به سرطان روده برزگ را افزایش می دهد.

 

 

 

لیست مواد سرطان زا

 

آمارها نشان از این دارد که 95 درصد سرطان ها با عوامل محیطی، سبک زندگی، تغذیه، دخانیات و الکل ارتباط دارند. در این میان سهم تغذیه 35 درصد است. به این ترتیب یک سوم سرطان ها به دلیل مصرف مواد غذایی ناسالم اتفاق می افتند. به همین دلیل، نوع تغذیه ای که احتمال سرطان را افزایش می دهد باید شناسایی شود و لیست مواد سرطان زا باید تهیه و مصرف آنها منع شود.

 

مواد سرطان زا را به دو دسته تقسیم می کنند.

 

1- مواد ژنوتوکسیک که موجب آسیب به DNA می شوند.

2- مواد غیر سمی مثل چربی زیاد که بر عکس دسته اول به زمان و مقدار مواجهه بیشتر نیاز دارند.      

  • HCA جزء دسته مواد ژنوتوکسیک است که در اثر پختن گوشت تولید می شود. چهار عامل نوع غذا، روش پخت، درجه حرارت و مدت زمان پخت در تولید آن مؤثرند. این بیمار با سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات در ارتباط است. HCA علاوه بر گوشت در شیر، جگر و تخم مرغ نیز یافت می شود. بهترین روش پخت گوشت که کمترین HCA را تولید می کند آب پز کردن است. درجه حرارت بیش از 100 درجه سانتی گراد موجب تولید آن می شود.
  • PAH نیز در لیست مواد سرطان زا است. این ماده در اثر سوختن ناقص گوشت، نان، برنج، سیب زمینی و بسیاری دیگر از مواد غذایی تولید می شود. در زمان دودی کردن مواد غذایی نیز این ماده تولید می شود. البته در دود سیگار نیز مقدار قابل توجهی از این ماده سرطان زا وجود دارد. این ماده با سرطان های گوارشی، سرطان سینه و سرطان ریه در ارتباط است.
  • آکریلامید در اثر سرخ شدن مواد غذایی پر کربوهیدرات و کم پروتئین تولید می شود و جزء مواد سرطان زای محتمل محسوب می شود.
  • نیتروزامین نیز در لیست مواد سرطان زا قرار دارد. از نیتریت در صنایع غذایی برای رنگ دادن به فرآورده های گوشتی مثل سوسیس و کالباس استفاده می شود.
  • افلاتوکسین ماده ای سمی است که در بعضی از کپک ها موجود است. این ماده در پسته، بادام زمینی و انجیر خشک ممکن است به این سم آلوده باشند.

 

تاج گل مصنوعی خیریه و استند تسلیت اجاره‌ای خیریه

 

تسلیت واژه کوچکی است در برابر غمی که گریبان گیر نزدیکانمان می‌شود. برای تسلی دادن دل عزیزانمان برای حضور در مراسم‌ها، به‌رسم ادب و احترام تاج گل و استند تسلیت سفارش داده و همراه خود به مراسم می‌بریم. با هزینه زیاد و صرف وقت بسیار برای تهیه یک تاج گل و یا استند تسلیت علاوه بر زمان زیادی که گرفته می‌شود هزینه بالایی نیز برای سفارش‌هایمان پرداخت می‌کنیم.

موسسه خیریه محمدحسین رضوی با چند سال فعالیت متداول در عرصه کمک به بیماران مبتلا به سرطان (خیریه سرطانی) همیشه در تلاش بوده تا هزینه درمانی این بیماران را فراهم کند. این موسسه با به وجود آوردن امکاناتی همچون تهیه تاج گل مصنوعی خیریه و استند تسلیت خیریه ، آن‌ها را برای اجاره به کسانی که می‌خواهند رسم ادب را برای نزدیکان خود به‌جا آورند در نظر گرفته است. کارکنان موسسه خیریه محمدحسین رضوی به ‌دور از هر تجمل‌گرایی و صرف وقت و هزینه فراوان به ‌طور رایگان این خدمات را شامل حال شما می‌کنند. پس شما هم با سفارش آنلاین در این کار نیک شریک شوید.

 

تعداد بازدید : 34690

نظرات

عباس سليماني

2 سال و 11 ماه و 27 روز پیش

متن به درد نخوری هست

ب ت چ

1 سال و 10 ماه و 7 روز پیش

خیلی متنش خوبه

ثبت نظر

ارسال