Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 35 دقیقه

علائم اصلی سرطان دهانه رحم

علائم سرطان دهانه رحم|سرطان رحم|درمان سرطان رحم|پیشگیری از سرطان دهانه رحم|سرطان سرویکس یا سرطان دهانه رحم چیست|علائم و نشانه‌های اولیه سرطان دهانه رحم|

رحم یک عضو تو خالی در زنان واقع در لگن است که معمولاً رحم نامیده می شود. رحم از رشد جنین تا زمان تولد حمایت می کند. رحم مانند یک گلابی وارونه است. بالای قسمت فوندوس، وسط بدن است و پایین، گردن رحم است. لایه داخلی رحم اندومتر است و لایه بیرونی عضله (میومتریم) است.

سه شنبه 18 آبان 1400 ساعت 17:55

سرطان دهانه رحم، در دسته بیماری هایی قرار می گیرد که  قربانیان زیادی دارد که به وسیله آن ، ورودی و دهانه رحم تحت‌ تأثیر قرار می ‌‌گیرد. دهانه رحم، قسمت باریکی در پایین ناحیه‌ی رحمی است که گاهی به آن گردنه ‌ی رحم هم گفته می شود.

 

سرطان رحم مانند یکی دیگر از سرطان های اندام های تناسلی زنان و مانند سرطان تخمدان شایع نیست. با این حال، این بدان معنا نیست که آن کمتر جدی است. سرطان رحم در حدود ۱ در ۴۰ زن آمریکایی در برخی موارد در زندگی آنها تأثیر می گذارد. این بیماری در زنان مسن بیشتر پس از یائسگی رایج است. بیش از ۵۰،۰۰۰ موارد جدید سرطان رحم هر ساله در ایالات متحده تشخیص داده می شود و به دلیل این سرطان حدود ۱۰،۰۰۰ مرگ و میر وجود دارد. سرطان آندومتر در لایه ای از سلول ها ایجاد می شود که از رحم تشکیل شده اند که آندومتر نامیده می شود. این یک نوع سرطان رحم است.

 

برای بسیاری از افراد مبتلا به سرطان دهانه رحم، اولین نشانه‌ی بیماری یک درد عجیب یا احساس غیر طبیعی نیست، بلکه یک آزمایش پاپ اسمیر غیر طبیعی است. در مراحل اولیه ممکن است علایم خاصی مشاهده نشود و وقتی این علائم خود را نشان دهد که دیگر خیلی دیر شده. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند که زنان باید در سن ۲۱ سالگی شروع به انجام آزمایش‌های دوره‌ای پاپ اسمیر کنند.

 

سرطان سرویکس یا سرطان دهانه رحم چیست؟

 

دهانه رحم مانند دیگر اعضای بدن از سلول های مختلفی تشکیل شده که در صورت نیاز این سلول ها می توانند کار تقسیم را انجام دهند. حال اگر این نوع سلول ها بدون آنکه بدن به سلول جدیدی نیازمند باشد شروع به تقسیم شدن کنند از حالت طبیعی خارج شده و توده های بافتی را به وجود می آورند که به این گونه توده ها در دهانه رحم تومور و در نهایت سرطان دهانه رحم گفته می شود و از طریق سیستم لنفاوی و جریان خون به دیگر اعضای بدن مانند روده و مثانه گسترش پیدا می کنند.

 

علت ابتلا به سرطان دهانه رحم چیست؟

 

ویروس پاپیلومای انسانی (hpv)، یک گروه بزرگ از ویروس ها می باشد. حدود ۴۰ نوع از این ویروس ها می توانند نواحی تناسلی را آلوده کنند و برخی باعث سرطان دهانه رحم می شوند. عفونت hpv تناسلی، معمولاً خود به خود درمان می شود. اگر یکی از این عفونت ها مزمن و طولانی‌ مدت شود، می تواند در سلول های گردن رحم تغییراتی را ایجاد کند و این تغییرات منجر به سرطانی شدن آن ناحیه گردد.حدود ۹۰ درصد سرطان های دهانه رحم، به دلیل عفونت hpv می باشند. معمولاً عفونت hpv، علائمی ندارد و خود به خود از بین می رود. برخی از انواع hpv ها باعث زگیل های تناسلی می شوند؛ اما این انواع مانند انواعی که باعث سرطان دهانه رحم می شوند، نمی باشند. حتی اگر زگیل های تناسلی را درمان نکنید، تبدیل به سرطان نمی شوند. این انواع می توانند بدون ایجاد هیچ علائمی، سالیان سال در بدن باقی بمانند.

 

داشتن شرکای جنسی متعدد یا برقراری روابط جنسی در سنین پایین سرطان رحم ناشی از ویروس HPV به دلیل داشتن شریک جنسی زیاد و ارتباط با فرد الوده اتفاق می افتد .

 سیگار کشیدنسیگار دلیل مهمی در  مواجه با انواع سرطان می باشد که در این نوع سرطان نیز بی تاثیر نخواهد بود.

  سیستم ایمنی ضعیفافرادی که با بیماری ایدز دست و پنجه نرم می کنند به دلیل  از دست دادن ایمنی بدن به مرور خطر  مواجه شدن با این نوع سرطان در آن ها افزایش می یابد .اغلب در چنین مواردی نیاز به مصرف داروهای سرکوب ‌کننده سیستم ایمنی می باشد.

  استرس ذهنی طولانی ‌مدتاسترس طولانی‌مدت، مبارزه با HPV را سخت خواهد کرد.

  زایمان در سنین پایینزنان زیر ۱۷ سالی که زایمان زود  هنگام دارند ، در مقایسه با زنانی که در سنین بالای ۲۵ سال، اولین نوزاد خود را به‌ دنیا می ‌آورند، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم خواهند بود .

 

تشخیص سرطان دهانه رحم

 

علائم و نشانه‌های اولیه سرطان دهانه رحم

 

در مراحل اولیه سرطان دهانه رحم، فرد ممکن است به هیچ وجه علائمی را تجربه نکند. در نتیجه، زنان باید آزمایشات منظم پاپ اسمیر دهانه رحم را انجام دهند.آزمایش پاپ اسمیر، پیش گیرانه است. هدف این بیماری شناسایی سرطان نیست، بلکه هر گونه تغییرات سلولی را که نشان دهنده پیشرفت احتمالی سرطان است تا فرد بتواند نسبت به درمان زود هنگام اقدام کند، نشان می‌دهد.

 

  • خونریزی غیر‌طبیعی از واژن (معمول‌ترین نشانه)
  • ترشحات واژنی
  • درد هنگام ادرار و یا رابطه جنسی
  • درد لگن

 

خونریزی غیر طبیعی واژن

 

در صورتی که  در اواسط ماه خونریزی یا قاعدگی نامنظم یا سنگین ‌تر از حد معمول مواجه شدید ، اگر چه  ممکن است به دلایل غیر سرطان نیز ارتباط داشته  باشد ، این مسئله می ‌تواند  خبر از سرطان دهانه رحم دهد.

 

خونریزی و درد در رابطه جنسی

 

وجود خونریزی پس از هر بار رابطه جنسی حاکی از وجود علائم  سرطان دهانه رحم  خواهد بود . سرطان دهانه رحم در انتهای پایین و باریک رحم می باشد  که به مهبل  متصل است. زمانی  که بیمار با سرطان دهانه رحم مواجه می شود  ، سلول‌ ها به سرعت شروع به تکثیر غیر طبیعی می کند و  ممکن است توده ای از بافت سرطانی تشکیل دهند. این توده همان چیزی است که می‌تواند در هنگام رابطه جنسی خونریزی و درد را برای فرد به وجود آورد.

سرطان رحم معمولاً به وسیله‌ی معاینه لگن، آزمایش پاپ‌اسمیر، سونوگرافی، و نمونه‌برداری تشخیص داده می‌شود. گاهی اوقات ممکن است برای تشخیص آن از سی‌تی‌اسکن یا ام‌آر‌آی هم استفاده کنند.مرحله‌های سرطان رحم (صفر تا چهار) به وسیله‌ی نمونه‌برداری،‌ عکس‌برداری سینه، و یا اسکن‌های سی‌تی و ام‌ آر‌آی تعیین می‌شوند.

گزینه‌های درمان ممکن است شامل جراحی، پرتو‌ درمانی، هورمون‌ درمانی،‌ و شیمی ‌درمانی باشند. درمان به مرحله‌ی سرطان رحم، سن، و سلامتی عمومی بستگی دارد. سرطان رحم در مرحله چهارم، گسترده‌ترین و معمولاً مهاجم‌ترین نوع سلول سرطانی است. شما و دکترتان می‌توانید با هم تصمیم بگیرید چه برنامه‌ی درمانی برای شما بهترین است.

 

درمان با جراحی معمولاً شامل برداشتن رحم، تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپین،‌ گره‌های لنفاوی نزدیک به آن و بخشی از واژن می‌شود.پرتو درمانی ممکن است شامل تشعشع خارجی یا تشعشع داخلی باشد.شیمی درمانی معمولاً نیازمند تزریق وریدی دارویی است که برای کشتن سلول‌های سرطانی طراحی شده‌ است. بیشتر تزریق‌های شیمی‌ درمانی باید در دوره‌های منظم انجام شوند که بعد از آن دوره‌ی استراحت است.درمان هورمونی (معمولاً پروژسترون) برای سلول‌های سرطانی رحم انجام می‌شود که برای رشد به هورمون دیگری (استروژن) نیاز دارند.

دکتر شما می‌تواند متخصصین دیگری را در منطقه یا در شهرهای دیگر به شما معرفی کند که نظر آنها را هم بپرسید.درمان‌های بعدی هم اهمیت دارند. مشکلاتی که به وجود می‌آید را می‌توان سریع درمان کرد و فوراً بازگشت سرطان را تشخیص داد.گروه‌های حمایتی مختلف و زیادی وجود دارند که در منطقه‌ی محل سکونت شما فعالیت می‌کنند.

 

تشخیص سرطان دهانه رحم

 

همانند تمام سرطان‌ها، تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم برای درمان و معالجه موفق این بیماری، حیاتی است. به نظر می رسد که درمان تغییرات پیش سرطانی که فقط بخش کوچکی از دهانه رحم را درگیر می کنند، موفق‌تر از درمان سرطان‌ است.استفاده گسترده از تست پاپ اسمیر را می توان به عنوان مهمترین پیشرفت در تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم معرفی کرد:

 

سلول های سطح دهانه رحم بر روی یک اسلاید جمع آوری شده و مورد بررسی قرار می گیرند. مشاهده هر گونه ناهنجاری در تست پاپ اسمیر به معنای ضرورت انجام ارزیابی بیشتر است. از سن ۲۱ سالگی، زنان باید تست پاپ اسمیر را هر سه سال یک بار انجام دهند.زنان بین ۳۰ تا ۶۵ سال، باید هر ۵ سال یک بار آزمایش تست پاپیلومای انسانی (HPV) و تست پاپ اسمیر را به طور همزمان انجام دهند یا هر ۳ سال یکبار تست پاپ اسمیر را تکرار کنند.آزمایش HPV برای زنان در دهه ۲۰ سالگی بسیار بحث برانگیز است، زیرا بسیار رایج است اما انجام این آزمایش معمولاً هنگامی توصیه می شود که تست پاپ اسمیر این گروه سنی غیر طبیعی باشد.

 

چگونه با خود مراقبتی سرطان دهانه رحم را کنترل کنیم؟

 

چگونه با خود مراقبتی سرطان دهانه رحم را کنترل کنیم؟

 

متأسفانه اغلب افراد از این مهم که سرطان یک بیماری قابل پیشگیری است غافل می­شوند. مطابق با آمار 40 درصد از سرطان ها قابل پیشگیری هستند.  با شناخت علائم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم و مراجعه سریع به پزشک می­توان ضایعات پیش سرطانی را قبل از تبدیل شدن به سرطان تشخیص داد. زنان باید به این نکته توجه داشته باشند که انجام دوره ای معاینات لگنی و انجام پاپ اسمیر منجر به تشخیص زود هنگام کانسر می­‌شود. 

 

روش های درمان سرطان دهانه رحم

 

درمان این بیماری بسته به این سرطان که در چه مرحله ای باشد می تواند شامل درمان های زیر باشد:

  • عمل جراحی: می تواند با جراحی برداشتن رحم، غدد لنفاوی، تخمدان ها و لوله های فالوپ باشد.
  • شیمی درمانی
  • رادیوتراپی (پرتو درمانی)

این درمان ها ممکن است به تنهایی یا به صورت ترکیبی بر روی بیمار انجام شوند. 

 

بسته به اینکه سرطان تا چه اندازه رشد کرده باشد ممکن است شما تحت یک یا چند روش درمانی قرار بگیرید. همچنین ممکن است شما مجبور به دریافت ترکیبی از چند روش درمانی شوید. اگر شما تحت عمل جراحی برداشتن رحم قرار بگیرید دیگر قادر به بچه دار شدن نخواهید بود. البته این عمل جراحی همیشه الزامی نیست، به ویژه اگر سرطان دهانه رحم زود تشخیص داده شود.اغلب کسانی که متوجه می شوند به سرطان دهانه رحم مبتلا هستند دچار احساس ترس، غم و یا عصبانیت می شوند.

صحبت کردن با سایر افرادی که به این بیماری مبتلا بوده اند و آنهایی که درمان شده اند می تواند احساس بهتری در شما به وجود بیاورد.در مورد گروه های حمایتی و یا ان جی او های موجود در شهرتان از پزشک سؤال کنید. همچنین می توانید از طریق اینترنت نیز این افراد را پیدا کنید و با آنها صحبت کنید.

 

برداشتن رحم از طریق جراحی

 

 در این روش رحم و گردنه رحم از طریق واژن برداشته می شود. در صورتی که این عمل از طریق برش بزرگ روی ناحیه شکم انجام شود به آن، هستروسکوپی شکمی گفته می شود.

 

اشعه درمانی

 

 پرتو درمانی نوعی دیگر از درمان سرطان است. در این نوع درمان با استفاده از اشعه ایکس سلول های سرطانی را از بین برده و مانع رشد آنها می شوند.

 

شیمی درمانی

 

 در این روش با استفاده از دارو، از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می شود و یا رشد آنها را متوقف می کنند.

 

درمان با هورمون

 

در این روش با از بین بردن، مانع از رشد سلول های سرطانی می شوند. هورمون ها توسط غدد در بدن تولید می شوند و در جریان خون پخش می شوند.

 

درمان هدفمند :

 

 در این روش از مواد خاصی برای شناسایی و از بین بردن سلول های سرطانی بدون آسیب رسیدن به سلول های سالم استفاده می شود.

 

سخن پایانی

 

شروع ابتدایی سرطان در سلول­های سازنده بافت های سرویکس می باشد. در حالت طبیعی سلول های دهانه رحم رشد می ­کنند و  شروع به  تقسیم می نمایند. تقسیم سلولی تا وقتی که  که به صورت کنترل شده انجام شود  هیچ مشکلی به وجود نخواهد اورد ولیکن در صورت از کنترل خارج شدن تقسیم سلولی ، سلول های پیر یا آسیب دیده از بین نروند یک توده بافتی به نام تومور ایجاد می­ شود.

 

سرطان دهانه رحم در سلول های سطحی آغاز شده و به مرور زمان می ­تواند بافت های عمیق تر و بافت های اطراف را مورد تهاجم قرار بدهد. به طور کلی انواع مختلفی از سرطان در جهان وجود دارد که همه روزه افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند. اما لازم به ذکر این موضوع می باشد که هزینه درمان در این بیماری بسیار بالا  می باشد. از این حیث مراکز زیادی در جهت همیاری به بیماران در جهت کمک هزینه و امید دهی تاسیس شده است. این مراکز با اجاره استند تسلیت و تاج گل در این امر خیر خواهانه بیماران را یاری می سازند.

 

 

تعداد بازدید : 5581

نظرات

مریم

2 سال و 3 ماه و 21 روز پیش

سلام وقت بخیر ..مادر ۵۱ ساله من دچار سرطان دهانه رحم که به لگن و غدد لنفاوی هم رسیده از درجه ۳ c هست .. دکتر مناسب جهت درمان رو میشه معرفی کنید ؟؟

ثبت نظر

ارسال