Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 21 دقیقه

سرطان رحم

سرطان رحم | سرطان واژن | پیشگیری از سرطان | سرطان ژنتیکی

سرطان رحم اغلب در مراحل اولیه قابل تشخیص است زیرا واژن دچار خونریزی های غیر عادی می شود. پزشکان هنوز علت دقیق به وجود آمدن این نوع سرطان را در خانم ها کشف نکرده اند. آن چیزی که در همه ی سرطان مشخص است به وجود آمدن تغییراتی در DNA است.

یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 16:32

امروزه سرطان یکی از عامل های مهم مرگ و میر در جهان است اما خوشبختانه با پیشرفت هایی که اخیرا در پزشکی رخ داده است این مرگ و میرها سالانه کاهش می یابد. یکی از سرطان هایی که در بین خانمها رایج است سرطان رحم است.

خانم ها با مطالعه این مقاله می توانند اطلاعات لازم در خصوص این نوع سرطان کسب کرده و پیشگیری های لازم را برای جلوگیری آن به کار بگیرند. در صورت بروز این سرطان، جای نگرانی زیادی وجود ندارد. فرد مبتلا میتواند راه های درمانی مختلف را انتخاب کرده و تحت درمان های موثر قرار بگیرند.

 

چگونگی شکل گیری سرطان رحم و حقایقی در رابطه با آن

 

به گفته متخصصان، رحم یک عضو تو خالی در زنان است که در لگن شکل گرفته و به شکل یک گلابی وارونه است.. لایه داخی را آندومتر و لایه بیرونی آن را میومتر می گویند. این نوع سرطان رشد غیر طبیعی در رحم است که به آن تومور های سرطانی می گویند این سلول های سرطانی می توانند در صورت گسترش یافتن به نوع بدخیم آن تبدیل شود.

رحم قسمتی اندام های داخلی زنانه است که رشد جنین در آنجا شکل می گیرد .انواع مختلفی از سرطان رحم وجود دارد که شایع ترین آن، آندومتر است که در مربوط به پوشش دیواره رحم است. این نوع سرطان، همان طور که از اسمش پیداست در خود رحم شروع می شود.این نوع سرطان در ابتدا در دیواره های آن شکل می گیرد و شروع به گسترش می کند.

سرطان رحم اغلب در مراحل اولیه قابل تشخیص است زیرا واژن دچار خونریزی های غیر عادی می شود. پزشکان هنوز علت دقیق به وجود آمدن این نوع سرطان را در خانم ها کشف نکرده اند. آن چیزی که در همه ی سرطان مشخص است به وجود آمدن تغییراتی در DNA است.

به این صورت که این جهش، سلول های سالم و طبیعی رحم به سلول های غیر طبیعی تبدیل می کند. سلول های سالم به طور کلی رشد کرده و تکثیر می شوند و سرانجام در زمان مشخصی می میرند اما این سلول های غیر طبیعی جهش یافته با سرعت زیاد رشد کرده، تکثیر می یابند ولی نمی میرند. همین سبب می شود که این سلول ها انباشته شده و تومور را تشکیل دهند.

اگر این سلول های سرطان به رشد و تکثیر خود با سرعت زیاد ادامه دهند باعث می شود که تومور های اولیه از آن ناحیه رحم جدا شده و به اطراف و سایر قسمت های دیگر گسترش یابد.

 

چگونگی شکل گیری سرطان رحم و حقایقی در رابطه با آن

 

مهم ترین نشانه های سرطان رحم

 

این نوع سرطان با علائم و نشانه های مختلفی همراه است اما نشانه ای مهمی در خصوص این بیماری وجود دارد که تشخیص آن را راحت تر می کند این علائم و نشانه ها شامل موارد زیر می باشد:

  • خونریزی واژن بعد از یائسگی
  • خونریزی بین عادت های ماهانه
  • احساس درد در لگن

اگر دچار این علائم بودید و این علائم در شما مداومت داشت ،بهتر است برای رفع نگرانی خود به پزشک مراجعه کنید و در این خصوص با او مشورت کنید.

 

عوامل خطرساز درونی سرطان رحم در خانم ها چیست؟

 

غیر از عوامل بیرونی، عامل های درونی نیز وجود دارند که باعث ایجاد این سرطان در خانم ها می شود. این عوامل درونی به شرح زیر می باشد:

 

  • تغییر در تعادل هورمون های زنانه

تخمدان ها در بدن زنان وظیفه تشکیل دو هورمون مهم را دارند این دو هورمون، استروژن و پروژسترون است. تغییر در این دو هورمون باعث ایجاد سرطان رحم در خانم ها می شود. زمانی که سطح استروژن افزایش می یابد اما میزان پروژسترون افزایش نمی یابد خطر ابتلا به این نوع سرطان نیز افزایش خواهد یافت.  و همچنین عدم تعادل در این هورمون ها نیز می تواند موجب این نوع سرطان شود.

این افزایش ترشح استروژن می تواند به علت سرطان تخمدان باشد  که این نوع تومور بسیار نادر است.

 

  • قاعدگی های طولانی مدت

کسانی  که دوره قاعدگی طولانی تری نسبت به سایر افراد دارند یعنی در سنین کمتر از 12 سالگی این قاعدگی شروع شده و یائسگی دیرتری نیز نسبت به سایر افراد نیز خواهند داشت. هر چه این مدت طولانی تر باشد خطر ابتلا به این بیماری افزایش خواهد یافت.

 

  • باردار نشدن

کسانی که هرگز باردار نشده اند نسبت به کسانی که حداقل یک بار باردار شده اند بیشتر در معرض قرار گرفتن این نوع سرطان هستند.

 

  • افزایش سن

هر چه سن شما بیشتر باشد به یائسگی نزدیک تر خواهید بود. این نوع بیماری اغلب بعد از یائسگی شکل می گیرد در نتیجه افزایش سن می تواند یکی از عوامل به وجود آمدن این بیماری در خانم ها باشد.

 

  • چاقی و افزایش وزن

یکی از عوامل دیگری که عامل خطر سرطان رحم را افزایش می دهد اضافه وزن و چاقی است زیرا چاقی می تواند باعث ایجاد تغییر هورمون در بدن بشود.

 

  • درمان بیماری سرطان سینه

کسانی که دچار سرطان سینه هستند تحت درمان های ویژه قرار می گیرند یکی از داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می شود تاموکسیفن است. این دارو می تواند خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهد. بهتر است در خصوص عوارض مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید تا از عوارض های آن پیشگیری های لازم را انجام دهد.

 

  • سندرم سرطان روده بزرگ

کسانی که دارای سندرم لینچ هستند در معرض خطر مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ و در ادامه، رحم قرار می گیرند. این سندرم از طریق والدین به فرزندان منتقل می شود. اگر به این سندرم مبتلا هستید بهتر است از پزشک خود بخواهید تا غربالگری های لازم را انجام داده تا در صورت مبتلا بودن به سرطان های ذکر شده درمان های مربوطه انجام بگیرد.

 

عوامل خطرساز درونی سرطان رحم در خانم ها چیست؟

 

چه عواملی باعث ایجاد سرطان آندومتر، شایع ترین نوع سرطان رحم می شود؟

 

سرطان آندومتر، شایع ترین نوع از این سرطان است. پس بهتر است برای جلوگیری کردن از آن عوامل به وجود آورنده آن را بهتر بشناسیم. این عوامل شامل:

  • درمان جایگزینی با استفاده از هورمون استروژن پس از یائسگی
  • مصرف داروهای از قبیل تاموکسیفن
  • اضافه وزن
  • داشتنه سندرم متابولیک
  • مبتلا بودن به دیابت نوع 2
  • کسانی که باردار نمی شوند
  • شروع قاعدگی در سنین پایین
  • مبتلا بودن به سندرم تخمدان
  • داشتن سابقه خانوادگی در مبتلا بودن به سرطان آندومتر در بستگان نزدیک مثل خواهر یا مادر.
  • داشتن برخی از سندرم های ژنتیکی که از ابتدای تولد از مادر به فرزند منتقل شده است.

 

برای پیشگیری از مبتلا شدن به سرطان رحم چه اقداماتی می توان انجام داد؟

 

در مورد تغییرات هورمون بعد از یائسگی با پزشک خود مشورت کنید.

اگر شما در حال جایگزینی هورمون درمانی برای کاهش علائم یائسگی خود هستید بهتر است در خصوص عوارض آن با پزشک خود مشورت کنید. جایگزینی استروژن به تنهایی می تواند خطرساز باشد. مصرف ترکیبی استروژن و پروژسترون می توانند تا حد زیادی خط مبتلا شدن به این نوع سرطان را کاهش دهد.

 

مصرف های قرص های ضدبارداری

 

مصرف قرص های بارداری حداقل تا یکسال می تواند خطر مبتلا شدن به این نوع سرطان را تا حد زیادی کاهش دهد. شواهد نشان می دهد که پس از قطع این قرص اثرات آن تا چندین سال در بدن مصرف کننده باقی خواهد ماند. هرچند که مصرف قرص های ضد بارداری عوارض زیادی برای بدن دارد . پس بهتر است در این خصوص با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

وزن خود را متعادل کنید

 

داشتن وزن متعادل درهای سلامتی را بر روی شما باز خواهد کرد. افزایش وزن نه تنها باعث ایجاد سرطان می شود بلکه ممکن است دچار بیماری های مختلفی نیز بشود. پس بهتر است برای داشتن وزنی مناسب فعالیت های روزانه خود را افزایش دهید. تعداد کالری های مصرفی خود را در صورت داشتن اضافه وزن کاهش دهید.

 

راه های تشخیص سرطان رحم در خانم ها توسط پزشکان به چه صورت است؟

 

این نوع سرطان مثل سایر سرطان های دیگر راه های تشخیص متفاوتی را دارد. مراجعه کننده معمولا با مشاهده چندین علائم در خود به پزشک مراجعه می کند و پزشک برای تایید و تشخیص مبتلا شدن به این نوع سرطان معاینه های تخصصی در رابطه این نوع سرطان را انجام می دهد.

پزشک در ابتدا  لگن را مورد بررسی قرار می دهد و در صورت لزوم برای ادامه تشخیص این بیماری انجام سونوگرافی و بیوپسی را توصیه می کند ممکن برای تایید این بیماری از ام آر آی نیز کمک بگیرد. به طور کلی روند این درمان با اشعه ایکس در قفسه سینه انجام شده و گاهی اوقات نیز سی تی اسکن یا ام آر آی نیز می تواند این بیماری را تایید کند.

 

راه های تشخیص سرطان رحم در خانم ها توسط پزشکان به چه صورت است؟

 

راه های درمانی سرطان رحم چیست؟

 

گزینه های درمانی مختلفی در درمان سرطان وجود دارد. این درمان ها بستگی به پیشرفت سرطان در بدن بیمار و همچنین سن بیمار دارد هر چه این تومور ها در بدن گسترش پیدا کنند درمان های سخت تری نیز در بیمار صورت خواهد گرفت. این درمان ها شامل جراحی، پرتونگاری، هورمون درمانی و شیمی درمانی است. شما می توانید با مشورت با پزشک متخصص بهترین روش درمانی نسبت به شرایط بیمار خود انتخاب کنید.

 

جراحی  

جراحی درمانی معمولا به این صورت است که با برش رحم، تخمدان ها، لوله های فالوپ، غدد لنفاوی مجاور و بخش از واژن تومور های سرطانی برداشته می شود. روش ها در بیماری های مختلف متفاوت است و هر که نسبت به پیشرفت بیماری خودش تحت این عمل ها قرار می گیرد.

 

شیمی درمانی

در دوره شیمی درمانی، پزشک متخصص معمولا با تجویز داروها ی طراحی شده IV به جهت از بین بردن سلول های سرطان رحم استفاده می شود. معمولا روش درمانی، شیمی درمانی در چرخه های مکرر انجام می شود و در ادامه آن بیمار باید استراحت مطلق داشته باشد تا روند بهبودی بتواند شکل بگیرد.

 

پرتو درمانی

در این روش درمانی ممکن است با پرتوهای خارجی و داخلی  صورت بگیرد که این بستگی به شرایط بیمار خواهد داشت.

 

هورمون درمانی

هورمون درمانی که معمولا توسط پروژسترون انجام می شود بر روی سلول های سرطانی قرار می گیرد که برای رشد به هورمون دیگری یعنی همان استروژن نیاز دارد.

 

چه نکاتی را در حین و پس از درمان سرطان باید رعایت کرد؟

 

کسانی که مبتلا به سرطان رحم هستند باید این نکته را در نظر بگیرند که درمان فقط برای آن ها کافی نخواهد بود بلکه در حین درمان نیاز به رعایت کردن یک سری مسائل دارند تا درمان آن ها به طور کامل شکل بگیرد و نتیجه ی خوبی را به همراه داشته باشد.

مراقبت های پس از درمان بسیار مهم هستند . با جلوگیری از عوارض های ناشی از این درمان ها می توان تا حد زیادی به روند بهبود این درمان کمک کرده و از عود کردن مجدد سرطان جلوگیری کرد. گروه های پشتیبانی زیادی وجود دارند که بسیار از این گروه محلی هستند و دسترسی به آن ها برای شما راحت خواهد بود.

این پشتیبان ها می توانند با گرفتن آزمایشات بالینی، جدیدترین و موثرترین روش درمان را به شما پیشنهاد کنند. یکی دیگر از نکاتی که پس از درمان سرطان باید توجه شود، استراحت کافی است. شما پس از درمان باید مدت طولانی را استراحت کنید تا انرژی بدن صرف مبارزه با  سلول های سرطانی شود.

 

کلام آخر

با مطالعه این مقاله متوجه همه ی جوانب سرطان رحم شده اید. اگر شما با مشاهده هر یک از این نشانه در خود اصلا نگرانی را به خود راه ندهید زیرا همه ی این نشانه ها به این معنی است که شما مبتلا به سرطان هستید. اگر اکثر این موارد را در خود مشاهده کردید و باعث نگرانی شما شده است بهتر است به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا در صورت لزوم آزمایشاتی برای شما انجام شود و در صورت تایید درمان های زود هنگام انجام بگیرد و از بروز پیشرفت آن به سایر اندام ها جلوگیری شود.

شما قبل از مبتلا شدن به هر بیماری بهت است از روش های جلوگیری بهره ببرید تا  دیگر دچار هیچ نوع از بیماری سرطان نشوید. با به کارگیری این روند جامعه ایی سالم و سلامتی را در آینده خواهیم داشت و مرگ و میر در خصوص بیماری سرطان با کاهش چشمگیری صورت خواهد گرفت.

پس بهتر است با آگاهی نسبت به عوامل خطرساز این بیماری و داشتن رژیم غذایی سالم و تحرک کافی در برنامه روزانه خود از این بیماری خطرناک تا حد زیادی جلوگیری نمایید.

سرطان رحم می تواند انواع مختلفی داشته باشد. همانطور که می دانیم این عضو در زنان بسیار حیاتی است و باید به شدت از آن محافظت شود. رحم در خود دارای چند لایه است که ممکن است توده های سرطانی در هر کدام از این لایه ها ایجاد شود. در واقع این نوع از سرطان می تواند به سرعت پیشرفت کند و کل اندام های داخلی افراد را با مشکل روبرو کند.

با توجه به پیشرفت های درمانی که برای این بیماری ایجاد شده است می توانید از گسترش آن به راحتی جلوگیری کنید و سرطان رحم را در مراحل اولیه آن از بین ببرید. در واقع تشخیص زود هنگام می تواند از این طریق به افراد کمک کند. در غیر این صورت باید هزینه های بسیاری را برای درمان در نظر بگیرید. این هزینه های درمانی ممکن است برای افراد مبتلا به سرطان رحم گزاف باشد. به همین دلیل ممکن است بیمار در اواسط درمان ها دیگر به پزشک مراجعه نکند. این امر می تواند جان افراد را به خطر بیاندازد.

به همین منظور انجمن ها و خیریه های حمایتی در این خصوص ایجاد شده است که هدف آنها کمک های مالی به افرادی است که مبتلا به این بیماری هستند. در واقع افرادی که از مشکلات مالی رنج می برند در راس هدف این انجمن ها قرار دارند. شما نیز می توانید به عنوان خیر، با خرید استند تسلیت خیریه و تاج گل خیریه به این هدف بزرگ کمک و افراد حمایتگر بیشتری را از این طریق به این کار تشویق کنید.

 

 

پرتو درمانی

تعداد بازدید : 4109

ثبت نظر

ارسال