Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 12 و 14 دقیقه

۱۰ راه پیشگیری از سرطان دهانه رحم

درمان سرطان| سرطان رحم | سرطان دهانه رحم |

سرطان دهانه رحم | سرطان رحم | پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم | سرطان دهانه ی رحم یا سرطان گردن رحم سرطانی است از گردن رحم شروع می ‌شود. یکی از معمول ترین علت های ابتلا به این سرطان ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) است. این ویروس در ارتباط با شخص مبتلا منتقل می شود. یکی از راه های پیشگیری برای سرطان دهانه رحم زدن واکسن HPV است. توصیه می ‌شود که بانوان این واکسن را در سن های قبل از ازدواج یعنی ۹ تا ۲۶ سالگی بزنند.

چهارشنبه 21 خرداد 1399 ساعت 3:25

پزشکی یک دانش کاربردی است که هدف ان حفظ و ارتقای تندرستی، درمان بیماری ها و بازتوانی اسیب دیدگان است. این روند با شناخت بیماری ها، تشخیص، درمان و جلوگیری از بروز ان ها به انجام می رسد.امروزه هدف دانش پزشکی استفاده از فناوری های دانش مبنا و استدلال قیاسی برای رسیدن به راه حل مشکلات بالینی است. تلاش بشر برای درمان بیماری ها و آسیب ها از دوران پیش از باستان وجود داشته است.

 

در دوران باستان مذهب هم در کنار پزشکی وجود داشت. در رنسانس با بهره گیری از روش علمی پزشکی پیشرفت های چشم گیری داشت. امروزه هم با گسترش فناوری و تکنولوژی موفقیت ها و اکتشافات زیادی درباره ی بیماری ها داشته ایم. ما باید سپاسگذار پزشکان قاهر و باتجربه باشیم که درباره ی بسیاری از بیماری ها توصیه های پزشکی ای به ما می کنند و ما را از خطرات آن آگاه می کنند.

 

سرطان دهانه ی رحم یا سرطان گردن رحم سرطانی است از گردن رحم شروع می ‌شود. این سرطان به دلیل رشد غیرطبیعی سلول به وجود می آید اما ممکن است به دیگر قسمت ‌های بدن نیز سرایت کند. زمانی که فرد به این سرطان دچار می شود ممکن است که در اوایل دوره ی بیماری علائمی نداشته باشد اما از نشانه های رایج این سرطان می توان به خونریزی واژنی، درد لگن یا درد در آمیزش اشاره کرد. در سراسر دنیا به سرطان دهانه رحم چهارمین رتبه را دادند که در بین زنان باعث مرگ و میر آنان می‌ شود.

 

دانشمندان پی بردند که در سال ۲۰۱۲، ۵۲۸ هزار نفر از زنان به سرطان دهانه ی رحم مبتلا شده اند و ۲۶۶ هزار نفر از آنها بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. این بیماری ۸ درصد تمامی موارد ابتلا به انواع دیگر از سرطان ها می باشد. هفتاد درصد کسانی که به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

 

در کشورهایی که افراد درآمد پایین دارند بیشترین و رایج ترین عامل مرگ، ابتلا به سرطان دهانه رحم می باشد. در کشورهای گسترده و توسعه یافته برنامه‌های غربالگری که انجام می ‌شود می‌ تواند ابتلای افراد به این بیماری را تا حدودی کنترل و کاهش دهد.

 

 

 علت سرطان دهانه رحم چه می باشد؟

 

 یکی از معمول ترین علت های ابتلا به این سرطان ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) است. این ویروس در ارتباط با شخص مبتلا منتقل می شود. این ویروس انواع مختلفی دارد که همه ی انواع آن باعث به وجود آمدن سرطان نمی شود.

 

برخی از این ویروس ها می توانند باعث زگیل تناسلی شوند و برخی هیچ نشانه ای ندارند. زمانی که ویروس پاپیلوم انسانی چند سال در بدن بانوان باقی بماند برخی از سلول های گردن رحم را به سلول‌های سرطانی تبدیل می ‌کند و این سلول ها به صورت بسیار پیشرونده مهاجم می ‌شوند و می ‌توانند به دیگر اعضا نیز انتقال پیدا کنند.

 

برخی افراد که دچار عفونت می شوند ممکن است در صورت جدی نگرفتن آن تبدیل به زگیل تناسلی شود و در آخر می تواند عوامل سرطان دهانه ی رحم را نیز به وجود بیاورد. ایدز و داروهای سرکوب گر ایمنی نیز می ‌تواند علت به وجود آمدن سرطان دهانه رحم در برخی از زنان باشد.

 

به همین دلیل بانوان باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند. این آزمایش می ‌تواند سلول‌های پیش از سرطان را در رحم نشان دهد و در صورت سرطانی بودن آن ها درمان آن را آسان تر می کند و می تواند گسترش آن ها را جلوگیری کند. یکی از علت های دیگر ابتلا به این بیماری های سیگار کشیدن، سیستم ایمنی ضعیف بدن، قرص ضدبارداری خوراکی و شروع رابطه جنسی از سنین پایین می باشد.

 

 حتی داشتن چند شریک جنسی نیز می تواند ابتلا به این سرطان را در زنان بالا ببرد. اما به طور کلی باید اشاره کرد که این علت ها اهمیت کمتری در ابتلا به سرطان دهانه رحم دارد. معمولاً تغییرات پیش سرطانی در سلول‌های رحم به مدت بیش از ۱۰ تا ۲۰ سال پیشرفت می کند. عوامل دیگری مانند محیط و یا داشتن شیوه زندگی نیز می تواند عوامل ابتلا به سرطان دهانه رحم را در زنان افزایش دهد.

 

برای اطلاع از گسترش و یا عدم گسترش سرطان دهانه رحم در بدن از تصویربرداری پزشکی استفاده می شود. برای این که پزشکان تشخیص دهند که فرد به این بیماری مبتلا شده است یا خیر باید غربالگری دهانه رحم و یا بافت برداری صورت بگیرد.

 

سرطان رحم

 

 راه های پیشگیری از سرطان دهانه رحم کدام است؟

 

 یکی از راه ‌های پیشگیری از این سرطان در افرادی که عامل سرطان رحم در آن ها، ویروس (HPV) می باشد انجام تست پاپ اسمیر است. پیشگیری های ثانویه برای تشخیص مراحل بیماری، ریشه‌ کن کردن ضایعات سرطانی می باشد. بروز سرطان دهانه رحم در زنانی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند و همچنین در سن پایین باردار می شوند بسیار شایع‌تر است. زیرا درصد ابتلای آنها به عفونت دهانه رحمی بالاتر می باشد.

 

  •  استفاده از ویتامینA  می تواند از سرطان دهانه رحم پیشگیری کند.
  •  ترک سیگار و کمتر در معرض سیگار قرار گرفتن نیز می ‌تواند بروز این سرطان را در زنان کاهش دهد.

 

 

 توجه داشته باشید که کمبود ویتامین ها می تواند در ابتلا به سرطان رحم بسیار نقش داشته باشد. بنابراین بر اساس آزمایشاتی که انجام می ‌دهید باید کمبود ویتامین خود را جبران کنید.

 

 یکی دیگر از راه های پیشگیری برای سرطان دهانه رحم زدن واکسن HPV است. توصیه می ‌شود که بانوان این واکسن را در سن های قبل از ازدواج یعنی ۹ تا ۲۶ سالگی بزنند اما اگر افراد بخواهند در سن ۴۵ سالگی نیز این واکسن را بزنند می توانند بهره کمی از این واکسن ببرند. این واکسن می تواند ۶۵ تا ۷۵ درصد از سرطان دهانه ی رحم پیشگیری کند.

 

 در کشورهای توسعه یافته این واکسن را به پسران نیز می زند زیرا پسران می توانند به زگیل تناسلی، سرطان تناسلی و مقعد نیز مبتلا شوند. اگر این سرطان ‌ها در مردان کنترل شود می ‌تواند ابتلاء آن در زنان نیز کاهش پیدا کند. زیرا یکی از راه ‌هایی که عفونت در زنان بروز پیدا می کند رابطه‌ای است که با مردان برقرار می ‌کنند.

 

 بانوان باید برای پیشگیری از این سرطان غربالگری انجام دهند. غربالگری نسبت به آزمایشات دیگر بسیار دقیق تر است. زنانی که بنا به دلایلی رحم خود را بر داشته اند نیاز به انجام غربالگری ندارد.اگر سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه ی خود باشد افراد باید نمونه برداری، کلوپسکوپی و لایه برداری دهانه رحم انجام دهند. این آزمایشات می ‌تواند به پیشگیری از گسترش این سرطان کمک کند.

 

داشتن رابطه جنسی امن نیز می ‌تواند از ابتلا به این نوع سرطان جلوگیری کند. منظور از رابطه جنسی امن یعنی استفاده از کاندوم، داشتن شرکای جنسی کمتر و تاخیر در زمان برقراری رابطه جنسی است. پرهیز از رابطه جنسی و یا نداشتن چند شریک جنسی همزمان می ‌تواند یکی از راه‌های دیگر پیشگیری از این سرطان باشد.

 

 بانوانی که قبلاً به سرطان دهانه رحم مبتلا شدند و درمان را انجام داده‌اند نیز باید نمونه برداری از سلول های دهانه رحم را به صورت مداوم انجام دهند. این کار م ‌تواند از ابتلای دوباره آنها به این سرطان پیشگیری کند.

 

 

سخن پایانی :

 

 

 همانطور که مطالعه کردیم سرطان دهانه رحم یکی از رایج ترین سرطان ها در کشورهای در حال توسعه می باشد. بنابراین افراد و دولت باید نسبت به عوامل پیشگیری از این بیماری تلاش و راهکارهایی را پیشنهاد دهند.این سرطان هم مانند دیگر سرطان ها به دلیل رشد غیر طبیعی سلول ها به وجود می ‌آید اما این رشد غیرطبیعی سلول در گردن رحم اتفاق می افتد. گاهی ممکن است سلول های سرطانی به قسمت های دیگر بدن سرایت کند و بصورت مهاجمی پیشرونده باشد.

 

در این صورت ممکن است مشکلات بزرگ دیگری را نیز برای بدن به وجود بیاورد.این سرطان جزء بیماری‌های محسوب می شود که در مراحل اولیه هیچ نشانه‌ای از خودش بروز نمی دهد، به همین دلیل ممکن است افراد متوجه بروز این سرطان نشوند و سرطان به مراحل پیشرفته ی خود برسد. توصیه می شود که بانوان به معاینه دهانه رحم خود بسیار توجه کنند.

 

 یکی از مهمترین عواملی که باعث ابتلا به سرطان رحم می شود ویروس پاپیلومای انسانی است که معمولاً از رابطه جنسی ناامن به وجود می آید. برای این که ابتلا به این سرطان را در خودتان کاهش دهید باید از رابطه جنسی امن بهره ببرید و این که واکسن HPV را حتماً بزنید و از آزمایشاتی مانند غربالگری و پاپ اسمیر استفاده کنید.

تعداد بازدید : 10457

ثبت نظر

ارسال