Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 36 دقیقه

شیمی درمانی سرطان سرویکس

عوامل ایجاد کننده سرطان سرویکس چه می باشد

یکی از سرطان های شایع در میان بانوان؛ سرطان سرویکس یا همان سرطان دهانه رحم می باشد که دلایل ایجاد این سرطان بسیار متنوع است. در کل یکی از راه های درمان سرطان، شیمی درمانی است که از این روش برای درمان سرطان سرویکس نیز استفاده می شود و در این مقاله به شیمی درمانی سرطان سرویکس پرداخته ایم.

یکشنبه 8 فروردین 1400 ساعت 22:33

شیمی درمانی سرطان سرویکس

 

سرطان سرویکس یا سرطان گردن رحم، یکی از بیماری های مربوط به بانوان می باشد که امروزه جزء یکی از سرطان های شایع است. در کل باید بیان شود که دلیل ایجاد سرطان در بدن افراد هنوز ناشناخته است اما پزشکان دلایل مختلفی را برای این سرطان پیدا کرده اند. برای جلوگیری از سرطان سرویکس باید به توصیه پزشکان در این زمینه گوش فرا دهید و هم چنین اطلاعات سودمندی را در این باره به دست آورید. به همین دلیل است که در این مقاله به بررسی سرطان سرویکس یا گردنه رحم و شیمی درمانی آن پرداخته ایم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

سرطان دهانه رحم:

 

یکی از مهم ترین اعضای بدن بانوان، رحم می باشد. حال همان گونه که اشاره شد، سرطان دهانه رحم یکی از سرطان های زنان است که در دنیا بسیاری از بانوان به آن مبتلا شده و درمان نیز شده اند. در واقع می توان اذعان داشت که چهارمین عامل سرطان و دومین سرطان شایع که در بسیاری از زنان منجر به مرگ خواهد شد، سرطان سرویکس یا همان سرطان دهانه رحم می باشد که در دنیا بسیار شایع است.

باید بیان شود که متاسفانه امروزه در سراسر جهان سالانه میلیون ها نفر زن به این نوع بیماری در دستگاه تناسلی خود مبتلا می شوند و حتی نمی دانند که به این بیماری مبتلا هستند! بنابراین بسیار مهم است که شما توصیه های پزشکان را در این باره جدی بگیرید یا در صورت وقوع علائم، به یک پزشک متخصص برای انجام آزمایشات مراجعه فرمایید.

 

سرویکس یا دهانه رحم یک لوله باریک بوده که در پایین ترین قسمت انتهایی رحم قرار داشته و در ادامه به واژن متصل می شود. در ابتلا شدن این ناحیه از بدن به سلول های سرطانی، اختلالاتی جدی در بدن فرد ایجاد می شود و برای او مشکلاتی به وجود می آید. برای جلوگیری از این سرطان و یا برای تشخیص زود هنگام این بیماری، لازم است که بانوان عزیز همیشه تحت نظر پزشک متخصص باشند و آزمایشات مربوطه را هر ساله تکرار کنند.

این کار باعث می شود که در صورت بروز این بیماری پزشکان آن را به موقع تشخیص داده و جان بسیاری از افراد را نجات دهند. به یاد داشته باشید که تشخیص زود هنگام بیماری، می تواند روند درمانی را به کلی تغییر دهد.

 

سرطان سرویکس یا سرطان دهانه رحم چیست؟

 

شایان به ذکر می باشد که دهانه رحم مانند دیگر اعضای بدن از سلول های بسیار مختلفی تشکیل شده که در صورت نیاز این سلول ها می توانند کار تقسیم را انجام دهند و همان گونه که می دانید، سرطان به معنای رشد و تقسیم بیش از اندازه سلول ها می باشد. حال می توان اذعان داشت که اگر این نوع سلول ها بدون آن که بدن به سلول جدیدی نیازمند باشد شروع به تقسیم شدن کنند از حالت طبیعی خارج شده و توده های بافتی را به وجود خواهند آورد که به این گونه توده ها در دهانه رحم تومور و در نهایت سرطان دهانه رحم گفته می شود. 

سرطان دهانه رحم می تواند به نقاط دیگر بدن آسیب وارد کند و در بدن افراد پخش شود. این سرطان از طریق سیستم لنفاوی و جریان خون به دیگر اعضای بدن مانند روده و مثانه گسترش پیدا می کنند و ساز و کار بدن افراد را با مشکلات بسیار گسترده مواجه می کند.

 

شایان به ذکر می باشد که یکی از مواردی که سبب شده تا سرطان دهانه رحم نوعی بیماری خطرناک به حساب آید، این موضوع می باشد که علائم بیماری تا زمانی که پیشرفته نشده و گسترش نیافته بروز نمی کند لذا پس از گسترش آن به ریه ، کبد، روده و مثانه آن گاه علائم این بیماری نشان داده خواهد شد.پس به این نتیجه می رسیم که  اگر سرطان دهانه رحم به موقع شناسایی شود تا  میزان بسیار زیادی قابل درمان می باشد. از این رو اگر زنان علائم غیر معمول و تغییراتی در اندام تناسلی و جنسی خود مشاهده کردند لازم بوده سریعا به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند. به دلیل آن که مراحل درمان در تشخیص های اولیه بسیار راحت از پیشرفت بیماری در بدن فرد می باشد. همان گونه که اشاره داشتیم، انجام آزمایشات و زیر نظر پزشک بودن، می تواند خطرات این بیماری را بر طرف نماید.

 

عوامل ایجاد کننده سرطان سرویکس چه می باشد؟

 

باید بیان شود که عوامل ایجاد کننده سرطان دهانه رحم بسیار متفاوت است، اما یکی از مهم ترین عوامل و می توان گفت که شایع ترین عواما ایجاد سرطان سرویکس، ویروس hpv می باشد. لازم به ذکر است که HPV یا ویروس پاپیلون انسانی در نود درصد موارد سبب شده تا در بدن انسان عفونت ایجاد گردد که ممکن بوده چندین سال فرد به این نوع ویروس آلوده بوده اما از وجود آن بی اطلاع باشد.

ویروس پاپیلون انسانی در طولانی مدت حضور خود را در بدن فرد نشان خواهد داد و سبب می شود که تا برخی از سلول های دهانه رحم به سلول های سرطانی بسیار خطرناک تبدیل شود. بنابراین لازم است که بهداشت خود را در حین رابطه جنسی رعایت فرمایید و هم چنین از گرفتن شریک های جنسی متعدد جلوگیری کرده تا سلامتی شما حفظ شود. البته بسیاری از افراد نسبت به عفونت ایجاد شده توسط این نوع ویروس واکنش و هیچ نوع بیماری را نشان نمی دهند.

 

اما در عوض افراد دیگری بسیار مستعد قرار گرفتن در معرض سرطان دهانه رحم هستند که برخی از آن ها را به صورت زیر اشاره می کنیم:

  • افرادی که دخانیات مصرف می کنند می توانند در معرض این سرطان قرار بگیرند
  • افرادی که زایمان های متعدد و بارداری های مداوم داشته اند نیز باید مراقب باشند به دلیل آن که در معرض این بیماری قرار خواهند گرفت
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی داشته و مدام دارو مصرف می کنند نیز در معرض این بیماری قرار دارند
  • افراد مبتلا به بیماری ایدز
  • افرادی که بیش از پنج سال از قرص های ضد بارداری استفاده کرده اند
  • افرادی که رابطه جنسی خود را در سنین پایین ( معمولا زیر 18 سال ) آغاز کرده اند
  • کسانی که در رابطه جنسی خود شریک های جنسی متعدد داشته باشند
  • افرادی که همسرشان بی بند و بار هستند
  • افرادی که از کمبود اسید فولیک، ویتامین آ و سی رنج می برند نیز در معرض این بیماری قرار دارند
  • کسانی که دچار چاقی مفرط بوده و یا هیچ گونه بارداری را تجربه نکرده اند.

 

سرطان سرویکس یا سرطان دهانه رحم

 

ویروس HPV و دلیل ایجاد عفونت به وسیله ویروس HPV

 

لازم به ذکر می باشد که در رحم هر فردی ممکن است ویروس HPV وجود داشته باشد که پس از مدتی به خودی خود از بین خواهد رفت، این موضوع به سیستم ایمنی شما در برابر ورود آلودگی و ویروس بستگی خواهد داشت.

اما برخی از نمونه های این ویروس ممکن بوده در دستگاه تناسلی ایجاد زگیل کنند که اگر چنین عفونت ها و زگیل هایی حتی سال ها درمان نشوند هیچ گاه در دهانه رحم سرطان سرویکس را به وجود نخواهند آورد. در واقع می توان بیان کرد که سرطان دهانه رحم نشات گرفته از نوعی ویروس HPV می باشد که سال ها بدون هیچ گونه علائمی در بدن باقی مانده و به تکثیر پرداخته است.

 

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چه افرادی در معرض ابتلا به ویروس HPV می باشند؟

برای پاسخ به این سوال باید بیان شود کسانی که مکررا رابطه جنسی با شریک های متعدد  دارند و هم چنین بهداشت را در طول رابطه خود رعایت نمی کنند، چه زنان و چه مردان در طول زندگی خود ممکن است تا حد بالایی به این نوع ویروس مبتلا شوند و از آن جایی که وجود ویروس HPV هیچ نوع علائمی ندارد و تا مدت ها بدون آن که تصور کنید مبتلا شده اید، در بدنتان باقی می ماند، فرد مبتلا به راحتی ویروس را به دیگران منتقل می نماید اگرچه استفاده از کاندوم تا حد قابل توجهی می تواند از بروز انتقال ویروس HPV جلوگیری کند اما به طور صد در صد در برابر این ویروس حفاظت شده نیست، بنابراین شما باید در از گرفتن شریک های جنسی متعدد جلوگیری کنید.

باید بیان شود که HPV بیماری های جدی را در موارد زیر ، هم برای مردان و هم چنین برای زنان به وجود خواهد آورد :

  • دهانه رحم
  • مقعد
  • آلت تناسلی
  • واژن و فرج

 

علائم سرطان سرویکس چیست؟

 

سرطان سرویکس دارای علائمی می باشد که در صورت بروز این علائم، باید به پزشک مراجعه کنید، از جمله علائم بسیار مهم این سرطان به صورت زیر است:

  • خون ریزی غیر طبیعی از واژن

می توان اشاره کرد که خونریزی که به حالت غیر طبیعی از واژن خارج شود اگرچه ممکن است علائم بیماری های دیگری باشد اما به طور کلی در واژن به علت رشد توده ها مویرگ های اطراف توده ها پاره شده و بی دلیل خونریزی هایی را در واژن ایجاد می کنند. این نوع خونریزی ها ممکن است پس از یائسگی، دوش واژینال، معاینات لگنی، مابین دوره های قاعدگی، بعد از رابطه جنسی و....اتفاق افتد.

 

  • وجود ترشحات قهوه ایی و زرد همراه با خون

می توان اذعان داشت که اگر ترشحات غیر معمول و مکرر از واژن  به رنگ روشن و بی بو باشد طبیعی است اما اگر ترشحات رنگ پریده، قهوه ای رنگ و یا زرد رنگ همراه با خون باشد می تواند علائم یک حالت غیر طبیعی را به خود بگیرد.

 

  • درد و خون ریزی به هنگام رابطه جنسی

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که اگر زنی در زمان نزدیکی و داشتن رابطه جنسی درد داشته و لکه هایی از خون را مشاهده کند امکان دارد که به سرطان رحم مبتلا شده باشد و باید هرچه سریع تر تحت نظر پزشک قرار بگیرد. البته باید بیان شود که در بعضی مواقع درد و خونریزی در رابطه های جنسی ممکن است به دلیل بیماری های جنسی و یا عفونت باشد. معمولا خانم ها در زمان قاعدگی درد در ناحیه لگن را تجربه می کنند اما در زمانی که خارج از دوران قاعدگی درد در لگن احساس شود سرطان دهانه رحم در مرحله پیشرفته ای قرار دارد.

 

  • داشتن احساس درد و ناراحتی در هنگام خروج ادرار

لازم به ذکر است که یکی از شایع ترین علامت سرطان دهانه رحم احساس ناراحتی و درد در هنگام خروج ادرار می باشد، به دلیل آن که این موضوع می تواند بیانگر پیشرفت بیماری به دستگاه ادراری باشد. البته لازم به ذکر است که هر نوع ایجاد سوزش و درد در مجاری ادراری دلیل بر وجود سرطان دهانه رحم نیست و ممکن است این درد ناشی از موارد زیر نیز باشد:

  • بیماری های جنسی
  • عفونت های مثانه
  • مشکلات قارچی و...

 

  • زیاد و طولانی شدن حجم خون ریزی در زمان قاعدگی

نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که یکی از مهم ترین علائم سرطان سرویکس طولانی شدن و بیشتر شدن حجم خونریزی در قاعدگی است.

 

فیزیولوژی سرویکس:

 

اگر بخواهیم در مورد سرویکس اطلاعات بیشتری به شما بدهیم، می توانیم اشاره کنیم که عملکرد فیزیولوژیک سرویکس ترشح موکوس می ‌باشد. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که موکوس چیست؟

موکوس مترشحه از غدد اندوسرویکس در حالت طبیعی 30 تا 60 میلی‌ لیتر می باشد که در هنگام تخمک‌گذاری به 700 میلی ‌لیتر در روز افزایش می ‌یابد. موکوس سرویکس توسط سلول های ترشحی موجود در غدد اندوسرویکس ترشح می شود. کانال سرویکال تقریباً دارای یک‌ صد کریپت ( مجرای غددی ) می باشد که اغلب به غده ها منتهی می شوند.

لازم به ذکر است که سلول های ترشحی موجود در این کریپت ها موکوس را به داخل مجرای کانال سرویکال ترشح می کنند. در شرایط طبیعی سرویکس به دنبال تغییرات هورمونی در فازهای مختلف سیکل قاعدگی دچار تغییرات آناتومیک نیز خواهد شد و دقیقاً قبل از تخمک ‌گذاری به پهن ترین اندازه خود می رسد. در این زمان، موکوس از دهانه خارجی به بیرون تراوش می کند و سپس دهانه خارجی به کوچک ‌ترین قطر خود بر می گردد و موکوس آن، از مقدار فراوان و شفاف به مقادیر کم و قوام غلیظ و چسبنده تبدیل می شود.

 

فیزیولوژی سرویکس

 

غربالگری سرطان سرویکس یا دهانه رحم:

 

یکی از مهم ترین روش های تشخیص سرطان دهانه رحم، غربالگری این سرطان می باشد. باید بیان شود که ﺗﺎ ﮐﻨﻮن روش ‌های ﻣﺘﻌﺪدی ﺟﻬﺖ ﺗﺸﺨﯿﺺ زود رس ﺳﺮﻃﺎن دﻫﺎﻧﻪ رﺣﻢ و ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی ﺛﺎﻧﻮﯾﻪ آن به دنیا ارائه شده ﮐﻪ می توان اذعان داشت ﭘﺎپ اﺳﻤﯿﺮ از ﻣﺆﺛﺮﺗﺮﯾﻦ و بهترین روش ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی ﺳﺮﻃﺎن دﻫﺎﻧﻪ رﺣﻢ اﺳﺖ و ﺗﺎﮐﻨﻮن آزﻣﺎﯾﺸﯽ مناسب‌ تر از آن، ﺟﻬـﺖ ﭘﯿﺸﮕﯿـﺮی از ﺳﺮﻃﺎن دﻫﺎﻧﻪ رﺣﻢ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪه اﺳﺖ.

لازم به ذکر می باشد که ﭘﺎپ اﺳﻤﯿﺮ ﯾﮏ روش ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی ﺳﺎده، ارزان، ﺑﺪون درد و ﻧﺴﺒﺘﺎً قابل ‌اعتماد ﺟﻬﺖ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻋﻔﻮﻧﺖ و ﺳﺮﻃﺎن دهانه رحم و جستجوی تغییرات پیش سرطانی در بیماران می باشد که در کاهش میزان بروز سرطان دهانه رحم تا 97 درصد و در ﮐﺎﻫﺶ مرگ ‌و میر ﺗﺎ 70 درصد ﻣﻮﻓﻖ عمل کرده است.یک پاپ اسمیر منفی خطر کانسر سرویکس را تا 45% و باید بدانید که 9 پاپ اسمیر منفی در طول زندگی خطر را تا 99% کاهش می ‌دهد. عدم غربالگری منظم با استفاده از پاپ اسمیر خطر پیدایش سرطان سرویکس را 2 تا 6 برابر افزایش می ‌دهد.

 

بنابراین انجام تست پاپ اسمیر برای بانوان از اهمیت بسیار جدی برخوردار است که باید آن را انجام دهید و زیر نظر پزشک متخصص زنان باشید.باید بدانید که اﻧﺠﻤﻦ ﺳﺮﻃﺎن آﻣﺮﯾﮑﺎ، اﻧﺠﺎم ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی ﺳﺎﻻﻧﻪ به‌ وسیله ﺗﺴﺖ ﭘﺎپ اﺳﻤﯿﺮ را ﺑﺮای زﻧﺎن ﺗﻮﺻﯿﻪ می نماید و ﮐﺎﻟﺞ ﻣﺘﺨﺼﺼﯿﻦ زﻧﺎن و زاﯾﻤﺎن آﻣﺮﯾﮑﺎ، اﻧﺠﺎم ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی ﺳﺎﻻﻧﻪ را ﺑﻪ زﻧﺎن زﯾﺮ 30 ﺳﺎل ﺗﻮﺻﯿﻪ می ‌کند و ﺑﻪ زﻧﺎن ﺑﺎﻻی 30 ﺳﺎل ﻓﺎﻗﺪ ﻋﻼﻣﺖ ﺧﻄﺮ ﺗﻮﺻﯿﻪ می‌ کند ﮐﻪ ﻓﻮاﺻﻞ ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی را ﺑﻪ 2 تا 3 ﺳﺎل اﻓﺰاﯾﺶ دﻫﻨﺪ وﻟﯽ با این‌ وجود آﻣﺎرﻫﺎ ﻧﺸﺎن می‌ دهند ﮐﻪ ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ 20 درﺻﺪ از زﻧﺎن ایالات ‌متحده ﺗﺤﺖ ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی ﻣﺮﺗﺐ ﻗﺮار نمی‌ گیرند و در ﻃﯽ سه ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺧﻮد، ﭘﺎپ اﺳﻤﯿﺮ اﻧﺠﺎم ﻧﺪاده اند.

با توجه به این که تست پاپ اسمیر روﺷﯽ ﺳﺎده، ارزان، ﺑﺪون درد و ﻧﺴﺒﺘﺎً قابل ‌اعتماد ﺟﻬﺖ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺳﺮﻃﺎن دﻫﺎﻧﻪ رﺣﻢ و ﺟﺴﺘﺠﻮی ﺗﻐﯿﯿﺮات ﭘﯿﺶ ﺑﺪﺧﯿﻤﯽ در ﺑﯿﻤﺎران می باشد و با این که ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺠﺎﻣﻊ به ‌عنوان ﯾﮏ روش ﻣﻌﻤﻮل و بر اساس ﻧﻈﻢ ﺧﺎصی توصیه ‌شده اﺳﺖ اﻣﺎ اﮐﺜﺮ زﻧﺎن آن را اﻧﺠﺎم نمی‌دهند و ﻫﻨﻮز ﺗﻌﺪاد زﯾﺎدی از زﻧﺎن از آﮔﺎﻫﯽ ﮐﺎﻓﯽ در مورد اﯾﻦ روش ﺗﺸﺨﯿﺼﯽ با ارزش ﺑﺮﺧﻮردار نیستند.  

 

شیمی درمانی سرطان سرویکس:

 

در کل باید بیان شود که استفاده از روش شیمی درمانی، یکی از درمان های سرطان می باشد و برای سرطان سرویکس نیز این روش استفاده می شود. اما نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که پزشک به سرعت به سراغ این روش نمی رود و استفاده از روش شیمی درمانی به موارد و عوامل بسیاری مانند پیشرفت سرطان بستگی دارد.

در صورتی که سرطان در مرحله پیشرفت قرار داده باشد پزشکان از شیمی درمانی برای درمان سرطان سرویکس استفاده می کنند. شیمی درمانی سرطان دهانه رحم یا سرویکس یکی از گزینه های درمانی است که پزشکان در این روش تلاش می کنند به کمک داروهای موثر به سلول های سرطانی حمله و آنها را از بین ببرند. باید بدانید که درمان سیستمیک، استفاده از دارو برای از بین بردن سلول های سرطانی است.

این نوع دارو از طریق جریان خون برای رسیدن به سلول های سرطانی در بدن وارد می شود. روش های متداول برای درمان های سیستمیک شامل لوله داخل وریدی (IV) با استفاده از سوزن یا قرص و کپسول که خوردنی است، ارائه می گردد.

 

انواع روش های درمانی سیستمیک که برای درمان سرطان سرویکس یا سرطان دهانه رحم مورد استفاده قرار می گیرد، به صورت زیر می باشد:

  • شیمی درمانی
  • درمان هدفمند
  • ایمونوتراپی

 

نکته بسیار مهم این است که فرد بیماری که تحت درمان قرار می گیرد، ممکن است در یک زمان یک نوع درمان سیستمیک یا ترکیبی از روش های درمانی سیستمیک را که  هم زمان انجام می شود، دریافت کند. آن ها هم چنین می توانند به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی که شامل جراحی و یا پرتودرمانی است، داده شوند.لازم به ذکر می باشد که داروهای مورد استفاده در درمان سرطان به طور مداوم مورد ارزیابی قرار می گیرند.

شما باید با پزشک معالج خود درباره دارو ها و نحوه مصرف آن ها و روش های درمانی مشورت نمایید تا از هدف داروها و عوارض جانبی احتمالی آن ها یا تداخل با سایر داروها آگاه شوید. هم چنین مهم است که پزشک را از تجویز داروهای اضافی یا داروهای بدون نسخه و یا مکمل ها مطلع کنید. گیاهان دارویی، مکمل ها و داروهای دیگر می توانند با داروهای سرطان ارتباط برقرار کنند.

 

درمان سرطان دهانه رحم با شیمی درمانی

 

باید بیان شود که شیمی درمانی استفاده از داروهای شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی با جلوگیری از رشد ، تقسیم و ساخت سلول های سرطانی می باشد . برنامه شیمی درمانی معمولاً شامل تعداد مشخصی دوره است که طی مدت زمان مشخصی داده می شود و فرد باید برای درمان خود بر طبق دوره های تعیین شده عمل نماید.

یک بیمار ممکن است یک دارو را به طور همزمان یا ترکیبی از داروهای مختلف که همزمان مصرف می شود دریافت کند.نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که در مورد زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم، شیمی درمانی اغلب همراه با پرتودرمانی انجام می گیرد. اگر چه شیمی درمانی به صورت خوراکی ( از طریق دهان ) قابل استفاده است اما تمام داروهای مورد استفاده در معالجه سرطان دهانه رحم به صورت داخل وریدی (IV) تزریق می شود.

 

عوارض جانبی شیمی درمانی چیست؟

 

در کل استفاده از داروهای شیمایی عوارض جانبی را بر روی بدن افراد به جای می گذارد. لازم به ذکر است که عوارض جانبی شیمی درمانی به بیمار و میزان مصرف آن بستگی دارد اما از عوارض شیمی درمانی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کوفتگی بیش از اندازه
  • خطر عفونت در بدن
  • داشتن حالت تهوع و استفراغ
  • ریزش مو و ابرو و مژه
  • از دست دادن اشتها
  • اسهال

 

لازم به ذکر می باشد که این عوارض جانبی معمولاً پس از پایان درمان از بین می روند و به صورت دائمی ماندگار نیستند، یعنی پس از انجام دوره، بدن شما به حالت طبیعی و نرمال باز می گردد.  

 

تعداد بازدید : 1595

ثبت نظر

ارسال